Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » di jan 27, 2015 11:24 am

Nogmaals: natuurlijk is kwaliteit doorslaggevend. Maar een stuk rijping is ook een groot goed. Hoe vaak lees ik hier niet dat speler X nog een grillig talent is, maar met zijn 20 jaar moeten we niet al te kritisch zijn, we mogen nog niet al teveel stabiliteit verlangen en dat het zijn tijd nodig heeft. Helemaal waar: een vroege twintiger staat nou eenmaal anders in het spelletje dan eentje die 5 jaar verder is. Zelfs de jongens die op hun twintigste puur op kwaliteit en karakter al aan het ontbolsteren zijn, zullen in 5 jaar tijd nog een forse ontwikkeling kunnen doormaken, puur op de ervaring die ze meemaken en de lessen die ze daaruit trekken. De Eriksen bij de Spurs nu zal dan ook een andere zijn dan de Eriksen bij Ajax. En sommigen zullen het na 10 jaar nog niet snappen, ook waar. Van anderen balen we dat ze bij Ajax vertrekken, nadat we er na jaren rijpen eindelijk structureels iets aan hebben. Dan gaan we toch niet het natuurlijk proces van rijping en ervaring ontkennen en het louter en alleen op talent en kwaliteit gooien? En de benefits van die ervaring en rijping voor een team bagatelliseren? Bijvoorbeeld bij Ajax: dat die jonge pikkies mee kunnen profiteren van die ervaren jongens om hen heen? Dat die oudere gasten wel degelijk van belang kunnen zijn voor de broodnodige controle, continuïteit en stabiliteit, zodat die jonkies zonder al teveel gevolgen ook hun leerzame fouten kunnen maken?

En het gaat verder dan dat. Het is mooi dat we met jonge selecties titels hebben gehaald. Daar kan je dan tevreden mee zijn, maar ik meende dat we ook verder wilden? Overwinteren in de CL, Europees weer wat voorstellen, nationaal misschien wel superieur worden? Dat we niet van de mat geveegd worden door Vitesse, Pec en F.? Dan zal je minimaal die mix en balans toch echt op orde moeten hebben, ook qua ervaring voor de moeilijker potjes. Of gaan we het allemaal maar aan toptalent overlaten? Met die kwaliteiten, maar ook nog vol nukken en grillen en een stuk onervarendheid in wedstrijdsituaties, die compleet het spoor bijster blijken te raken als ze in een moeilijke pot terecht komen als tegen Vitesse laatst of F. zondagmiddag?
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di jan 27, 2015 6:13 pm

Le T. schreef:
Monkey Tonk schreef:De laconieke houding van Overmars en co aan het begin van het seizoen was, en is, een uitdrukking van volgevretenheid. Vier kampioenschappen op rij gaan niet in je kouwe kleren zitten. Het is niet alleen voor spelers moeilijk om zich ieder jaar opnieuw op te laden, maar blijkbaar ook voor de heren aan de zijlijn.

Verder is het een hele prestatie om na zo'n uitgebreid trainingskamp zo slecht voor de dag te komen. Waar hebben ze dan op getrained, vraag ik me dan af. In ieder geval kan FdB Ajax niet meer beter maken. Daarvoor draaien we veel te lang in dezelfde cirkel rond. Ik blijf erbij dat Ajax tijdens zijn beleid hooguit tien goede wedstrijden per jaar gespeeld heeft, en dat is veel te weinig. Het is een indrukwekkende mengeling geweest van toevalsvoetbal en resultaatvoetbal, maar deze weg leidt niet terug naar de top. En dat was toch de bedoeling van de Fluwelen Revolutie.
Ik denk niet dat het met volgevretenheid na de 4 kampioenschappen te maken heeft. Ze zijn immers zo verwaand binnengekomen, ze wisten alles beter en konden alles beter, mensen met ervaring en successen hebben er geen verstand van, ze hebben genoeg aan af en toe een belletje met Cruijff als die tijd weet vrij te maken voor zijn grote liefde, en doe ook maar even een salarisverveelvoudiging.

Als Ajax al tien jaar geen kampioen was geweest, dacht je dat er dan ook zo laconiek werd gedaan over versterkingen? Na vier jaar kampioen komt er zoiets als 'laat die anderen eerst maar bewijzen dat wij het niet zonder versterkingen kunnen'. Het slappe spel van nu werd allang voorspeld door de vele supporters die het beleid aan het begin van het seizoen bekritiseerden. Ik heb in ieder geval moeite om mijn aandacht erbij te houden met een seizoen dat net zo oninteressant als voorspelbaar is. Zeker als Fdb dan ook nog te stug blijkt om de twee talentvolle vleugelspitsen tegelijk op te stellen.

In de jaren zeventig maakte Cruijff de wereld erop attent dat Ajax voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten. Een dubbeltje kan raar rollen, want nu is het 'zijn' Ajax dat er net zo over denkt. Alleen is de eerste rij allang niet meer in zicht. En intussen wordt van FdB gevraagd om met steeds minder kwaliteit hetzelfde kunstje te blijven flikken. Het wordt steeds moeilijker om hierin een gestroomlijnd beleid te herkennen. Waar is de stijgende lijn? Nergens toch?

Als sportmensen zelf niet in de gaten hebben dat ze volgevreten zijn is er altijd een alternatief om ze weer wakker te schudden: een keiharde afstraffing. Aan de F-jes uit R'dam kun je dit niet overlaten, maar het zou me niets verbazen als zo'n genadeloze afstraffing zich over de komende zes weken gaat afspelen, inclusief minstens twee blamages.

Mano

Bericht door Mano » wo jan 28, 2015 3:14 pm

Je hoort geen onvertogen woord uit FdB en/of TH
Iedereen bagatelliseert het probleem tot een incident.

Is dat een brevet van onvermogen of liegen ze ons gewoon keihard voor?
Van beide scenario's word ik niet vrolijk!!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » wo jan 28, 2015 3:29 pm

In alle nabeschouwingen op Ajax - Feyenoord gaat het niet over het slecht spelende Ajax maar over het beter zijnde F.
oftewel: geen incident meer.... het is logisch met dit materiaal is de berusting in de media.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

ferry

Bericht door ferry » wo jan 28, 2015 6:00 pm

Het heeft effe geduurd, maar hier ie dan: Verheijen!
Raymond Verheijen heeft via Twitter keihard uitgehaald naar Ajax-trainer Frank de Boer. De 43-jarige periodiseringsgoeroe geeft de coach de landskampioen er flink van langs na de beschamende Klassieker tegen Feyenoord (0-0).
'Tijdens de voorbereiding op de eerste seizoenshelft overtrainde Frank de Boer zijn spelers doelbewust', begint Verheijen zijn relaas op Twitter. 'Dit amateurisme resulteerde in het verlies van de Johan Cruijff Schaal tegen PEC Zwolle en de slechtste competitiestart van Ajax sinds 2005. Vermoeidheid is de grootste vijand van voetballers.'

'Extreme vermoeidheid door overtraining leidt tot langzamer en onnauwkeuriger handelen en dus tot slechter presteren. Daarnaast leidt vermoeidheid tot slechtere coördinatie tijdens explosieve acties, waardoor het risco op blessures groter is', legt Verheijen uit. 'Een ezel stoot zich normaal gesproken geen twee keer aan dezelfde steen… Frank de Boer dus duidelijk wel.'

'Tijdens de voorbereiding op de tweede seizoenshelft overtrainde De Boer zijn spelers doodleuk opnieuw. Vervolgens klaagden zijn spelers over vermoeidheid tegen Groningen en waren ze niet vooruit te branden tegen Feyenoord. De slotconclusie is dat De Boer nog steeds onvoldoende kennis heeft over periodiseren en dat hij omringd wordt door een stelletje amateurs.'

Cruijff
Verheijen is volgens velen in de voetballerij een autoriteit op het gebied van voetbalcondititie en periodisering. De 43-jarige Nederlander was werkzaam bij onder meer Glasgow Rangers, Barcelona en Manchester City, terwijl hij tijdens de laatste vier WK's en EK's actief was bij Nederland, Zuid-Korea, Rusland en afgelopen zomer bij WK-finalist Argentinië.

Overigens ontziet Verheijen niemand met zijn bij tijd en wijle zeer kritische analyses. Dat werd wel duidelijk toen Voetbal International in december 2014 om tafel zat met de looptrainer. Het was kort na het KNVB-congres waar de toekomst van het Nederlandse voetbal werd besproken. Toen moest Johan Cruijff het ontgelden.
VI.nl

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 28, 2015 7:22 pm

Frank gaf dit toch zelf toe?
IK GELOOF!!!!!!

Baseman

Bericht door Baseman » do jan 29, 2015 9:37 am

'Tijdens de voorbereiding op de eerste seizoenshelft overtrainde Frank de Boer zijn spelers doelbewust', begint Verheijen zijn relaas op Twitter. 'Dit amateurisme resulteerde in het verlies van de Johan Cruijff Schaal tegen PEC Zwolle en de slechtste competitiestart van Ajax sinds 2005. Vermoeidheid is de grootste vijand van voetballers.'
Euhm, is hij vergeten dat het huidige Ajax bij de winterstop het hoogste aantal punten had van de jaren onder Frank de Boer? Het is maar wat je amateurisme noemt...

Het mindere spel van Ajax en met name het gebrek aan kwaliteit in de spelersgroep lijkt me een veel belangrijkere oorzaak.

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 29, 2015 9:48 am

Baseman schreef: Het mindere spel van Ajax en met name het gebrek aan kwaliteit in de spelersgroep lijkt me een veel belangrijkere oorzaak.
In NL kom je met minder veldspel nog wel weg. Zie meestal Ajax en dit seizoen zeker psv. Ploegen als Vitesse en de kakkies zijn qua veldspel niet minder, maar hebben amper scorend vermogen.

Ajax heeft ook minder scorend vermogen dan psv. Ajax komt niet onder druk uit, psv schakelt dan snel om en komt wel tot kansen en goals. Dié kwaliteit is bij psv groter dan het gebrek aan kwaliteit dat goed veldspel in de weg staat.

Baseman

Bericht door Baseman » do jan 29, 2015 10:13 am

Jij hebt volgens mij een andere definitie van goed veldspel...
Niet dat PSV het iedere wedstrijd geweldig uitvoert (sowieso niet na de winterstop), maar PSV heeft dit seizoen uitstekend veldspel laten zien. Wat los staat van zoiets als balbezit. PSV hanteert een tactiek die in Nederland weinig wordt gebruikt, maar Cocu laat zien hoe effectief het kan zijn als je de juiste spelers hebt.

Ik ben het verder wel helemaal met je eens dat je in de Eredivisie relatief makkelijk weg kan komen met minder velspel, zolang je maar voldoende individuele kwaliteit hebt.

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 29, 2015 10:41 am

Baseman schreef:Jij hebt volgens mij een andere definitie van goed veldspel...
Of jij natuurlijk...

Enig chauvinisme is geen mens vreemd natuurlijk. Maar met een spits had er voor Vitesse (m.n. in Eindhoven), de kakkies, Cambuur en Ajax meer ingezeten tegen psv. Waarmee je het natuurlijk niet eens hoeft te zijn, want dat is hoe ik er tegenaan kijk...

psv geeft vrij veel weg (zie ook de EL), maar de kwaliteit ontbreekt in NL (en in de voorronde EL) om dat af te straffen. Aan de andere kant zie je dat psv de individuele kwaliteit heeft om ruimte weggegeven door de tegenstander wél genadeloos af te straffen. psv speelt dus goed naar z'n kwaliteiten. Hetgeen m.i. niet te verwarren is met goed veldspel. Want daarvoor geeft psv m.i. dus teveel weg.

Dat psv beduidend beter in elkaar steekt dan Ajax is een open deur. Dat psv de beste ploeg heeft, de absolute wil en kampioen wordt, was me op speeldag 3 al wel duidelijk. Ik denk dat bij een landstitel een blommetje richting het TH op z'n plaats is trouwens. :blush.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » do jan 29, 2015 1:12 pm

Baseman schreef: Ik ben het verder wel helemaal met je eens dat je in de Eredivisie relatief makkelijk weg kan komen met minder velspel, zolang je maar voldoende individuele kwaliteit hebt.
Dat lijkt me zeker niet uniek voor Nederland. Ik ben een groot voorstander van een 'voetbalfilosofie' en trainers die nadrukkelijk hun stempel drukken op de speelwijze, maar daarbij moet niet vergeten worden dat die dient om de spelers meer uit hun kwaliteiten te laten halen. Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van de spelers dus hoe hoog je kunt reiken met een bepaalde spelopvatting.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Baseman

Bericht door Baseman » do jan 29, 2015 1:23 pm

wimpey schreef:Of jij natuurlijk...
Klopt helemaal, ik was "dan ik" vergeten toe te voegen aan het einde van die zin :blush.gif:
psv geeft vrij veel weg (zie ook de EL), maar de kwaliteit ontbreekt in NL (en in de voorronde EL) om dat af te straffen.
Ja en nee.
Op PN heeft iemand het volgende gepost, waarbij de statistiek afkomstig is van http://www.whoscored.com:
Als iemand zegt: PSV krijgt veel schoten tegen, dan klopt dat. Maar als je dan ziet waar ze vandaan komen:

Afbeelding

Dus Cocu heeft het wel voor elkaar dat het gros van de schoten van grote afstand is en dus veel ongevaarlijker. Wij zijn het beste in het van de goal afhouden van tegenstanders waar het schietkansen betreft.
Het weggeven van kansen valt dus wel mee, al kan dit absoluut beter.
Zodra PSV zich te ver laat inzakken kan het nogal chaotisch worden en is men de controle regelmatig kwijt, dat zou niet moeten mogen.
Dat psv beduidend beter in elkaar steekt dan Ajax is een open deur. Dat psv de beste ploeg heeft, de absolute wil en kampioen wordt, was me op speeldag 3 al wel duidelijk. Ik denk dat bij een landstitel een blommetje richting het TH op z'n plaats is trouwens.
Mee eens.
Al had Ajax de afgelopen jaren ook niet te klagen over de concurrentie :wink.gif:

beelzebub

Bericht door beelzebub » do jan 29, 2015 2:39 pm

In dit geval zijn juist de absolute aantallen interessanter dan de relatieve.
4% van 1000 (=40) is nog altijd meer dan 11% van 100 (=11). :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do jan 29, 2015 4:09 pm

Le T. schreef:Ik ben een groot voorstander van een 'voetbalfilosofie' en trainers die nadrukkelijk hun stempel drukken op de speelwijze, maar daarbij moet niet vergeten worden dat die dient om de spelers meer uit hun kwaliteiten te laten halen.
Dan moet die voetbalfilosofie wel ergens op slaan. En niet inhouden dat er met vijf verdedigers wordt gespeeld of zo. :666.gif:

Ik ben het met Verheijen eens dat de spelers verre van fit lijken. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat ze veel beter kunnen dan ze zondag hebben laten zien.

Mano

Bericht door Mano » do jan 29, 2015 4:23 pm

Nee dat geloof ik niet.
Dit Ajax is gewoon slecht.

Wind in de rug dan voetbalt het gezellig maar wind tegen en het stort volledig in.

Plaats reactie