Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » zo jan 25, 2015 4:57 pm

Yopi schreef: Dit team heeft geen rustpunt, geen brein. Geen Dreh- und Angelpunkt, zoals de Duitsers dat noemen. Er is niemand die rust in de ploeg brengt als het even niet loopt. Dat komt doordat de ervaren jongens pseudopersoonlijkheden zijn. Brave jongens aardige voetballers ook, maar geen leiders. De spelers raakten vandaag in paniek en gingen rare dingen doen. Dat kan niemand dat tactisch corrigeren. Niemand in het veld, niemand in de dug-out.
Eens. Vooral op dat vlak is al een tijdje een gevaarlijke afkalving zonder adequate compensatie gaande. Ik zie zo 1-2-3 niet dat het aankomend toptalent zo'n dragende rol kan vervullen op korte termijn. Dus zullen er van buitenaf toch een paar asspelers aangetrokken moeten worden. Bewezen kwaliteit, het liefst met leidinggevende capaciteiten. Dat zal zeker wat kosten. Voor die categorie zal Ajax dat dogma van een salarisplafond wat mij betreft dan ook als uitzondering los moeten laten, wil je voor dat kaliber spelers toch nog aantrekkelijk worden. Grote vraag: wat kan Ajax zich daarin veroorloven, zonder dat het zich direct financieel opblaast? Zo moet het in ieder geval niet doorgaan. Dit wordt een doodlopende weg, zelfs als de jeugdopleiding wel naar behoren draait.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » zo jan 25, 2015 5:17 pm

Serero was gruwelijk.
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » zo jan 25, 2015 5:17 pm

Monkey Tonk schreef:De laconieke houding van Overmars en co aan het begin van het seizoen was, en is, een uitdrukking van volgevretenheid. Vier kampioenschappen op rij gaan niet in je kouwe kleren zitten. Het is niet alleen voor spelers moeilijk om zich ieder jaar opnieuw op te laden, maar blijkbaar ook voor de heren aan de zijlijn.

Verder is het een hele prestatie om na zo'n uitgebreid trainingskamp zo slecht voor de dag te komen. Waar hebben ze dan op getrained, vraag ik me dan af. In ieder geval kan FdB Ajax niet meer beter maken. Daarvoor draaien we veel te lang in dezelfde cirkel rond. Ik blijf erbij dat Ajax tijdens zijn beleid hooguit tien goede wedstrijden per jaar gespeeld heeft, en dat is veel te weinig. Het is een indrukwekkende mengeling geweest van toevalsvoetbal en resultaatvoetbal, maar deze weg leidt niet terug naar de top. En dat was toch de bedoeling van de Fluwelen Revolutie.
Ik denk niet dat het met volgevretenheid na de 4 kampioenschappen te maken heeft. Ze zijn immers zo verwaand binnengekomen, ze wisten alles beter en konden alles beter, mensen met ervaring en successen hebben er geen verstand van, ze hebben genoeg aan af en toe een belletje met Cruijff als die tijd weet vrij te maken voor zijn grote liefde, en doe ook maar even een salarisverveelvoudiging.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 25, 2015 5:18 pm

Zulke spelers vind je niet zomaar. Er werd hier heel wat op Poulsen gemopperd, maar hij had dat wél in zich.

Rutger

Bericht door Rutger » zo jan 25, 2015 5:25 pm

Ondanks dat de wedstrijd niet om aan te zien was en Ajax hemeltergend slecht speelde wil ik toch even Serero in positieve zin benoemen. Hij zat er zo vaak tussen en veroverde regelmatig de bal. Hij probeert ook altijd de voetballende oplossing te zoeken. Als hij met deze felheid blijft spelen zit dat wel snor met die 6-positie. Al is er natuurlijk meer nodig dan Serero op 6.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo jan 25, 2015 5:25 pm

Zuidema schreef:
Yopi schreef: Dit team heeft geen rustpunt, geen brein. Geen Dreh- und Angelpunkt, zoals de Duitsers dat noemen. Er is niemand die rust in de ploeg brengt als het even niet loopt. Dat komt doordat de ervaren jongens pseudopersoonlijkheden zijn. Brave jongens aardige voetballers ook, maar geen leiders. De spelers raakten vandaag in paniek en gingen rare dingen doen. Dat kan niemand dat tactisch corrigeren. Niemand in het veld, niemand in de dug-out.
Eens. Vooral op dat vlak is al een tijdje een gevaarlijke afkalving zonder adequate compensatie gaande. Ik zie zo 1-2-3 niet dat het aankomend toptalent zo'n dragende rol kan vervullen op korte termijn. Dus zullen er van buitenaf toch een paar asspelers aangetrokken moeten worden. Bewezen kwaliteit, het liefst met leidinggevende capaciteiten. Dat zal zeker wat kosten. Voor die categorie zal Ajax dat dogma van een salarisplafond wat mij betreft dan ook als uitzondering los moeten laten, wil je voor dat kaliber spelers toch nog aantrekkelijk worden. Grote vraag: wat kan Ajax zich daarin veroorloven, zonder dat het zich direct financieel opblaast? Zo moet het in ieder geval niet doorgaan. Dit wordt een doodlopende weg, zelfs als de jeugdopleiding wel naar behoren draait.
Volgend jaar lopen we 15 miljoen mis vanwege geen Champions League, daar maak ik me meer zorgen om dan de noodzakelijke investering in twee goede spelers.
Ajax!

columbus

Bericht door columbus » zo jan 25, 2015 5:27 pm

Lionel schreef:Serero was gruwelijk.
In positieve of negatieve zin?

Persoonlijk vond ik Serero met afstand de beste aan Ajax kant. Alleen hij speelde met het gif dat je bij een Klassieker mag verwachten. Verder was het pet en lamlendig, zie ze zo weer staan bij het supportershome dat in vlammen is opgegaan, ze zouden er wel een even een schepje bovenop doen... Nou we hebben het gezien.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 25, 2015 5:39 pm

Maar Serero is geen tactisch brein, geen speler die anderen corrigeert en neerzet.

Het heeft niet eens zoveel met ervaring te maken. Sommige spelers zíen het gewoon, zelfs op jonge leeftijd. Andere spelers hebben het niet in zich, omdat ze het inzicht ontberen of omdat ze alleen met zichzelf bezig zijn.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jan 25, 2015 5:43 pm

Yopi schreef:Zulke spelers vind je niet zomaar. Er werd hier heel wat op Poulsen gemopperd, maar hij had dat wél in zich.
Wordt zeker lastig, maar als je niet zoekt zal je ze ook nooit vinden. 2 asspelers als dreh- und angelpunkt hoeven trouwens niet tientallen miljoenen te kosten. Kijk eens naar Luuk de Jong en Guardado bij Psv. Beslist geen wereldtoppers, maar wel ruim voldoende om een elftal net dat extra stuk backbone, rust en drive te geven.

Nee, Poulsen was voetballend zeker niet geweldig, maar je blies hem niet weg. Kon de hakken in het zand zetten als dat nodig was. Sowieso lijkt het mij zeer wenselijk dat een team in ieder geval 1 zo'n klootzak paraat heeft.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jan 25, 2015 5:46 pm

Giacomo Puccini schreef: Volgend jaar lopen we 15 miljoen mis vanwege geen Champions League, daar maak ik me meer zorgen om dan de noodzakelijke investering in twee goede spelers.
Dat is zeker zorgelijk. Maar volgens mij gaan we daarna nog meer CL-miljoenen mislopen, als we niet wat koerscorrecties (lees: kwaliteitsinvesteringen) doorvoeren. In wezen zijn we dus al erg laat daarmee. Dit had van het zomer al moeten gebeuren.

Mano

Bericht door Mano » zo jan 25, 2015 5:47 pm

Le T. schreef:
Mano schreef:We zijn een half uurtje verder en de eerste 'positieve' uitingen komen alweer....

als, had, wanneer, .....

het was en is al weken/maanden zwaar ondermaats.
Jaren eigenlijk. 3 of 4 jaar geleden tikte Feijenoord Ajax nog dol in de Arena, en bleeft het toen ook bij een miraculeus gelijkspel. Elk seizoen zijn er een of meerdere tegenstanders in de eredivisie tegen wie Ajax niks in te brengen heeft.

dit jaar zijn het er meer dan afgelopen jaren en het voetbal is al jaren schrijnend lelijk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » zo jan 25, 2015 5:53 pm

InnerHarbour schreef:
Mano schreef:Niks doen is ook geen oplossing, dus toch maar proberen

als je 2 bied en men wil 2,5 dan kan je achteraf altijd kijken of dit haalbaar en/of verstandig is.

ik weiger gewoon te accepteren dat ik moet wachten totdat kleine jongetjes groot worden (de talentjes) en dan hopen op 1 stabiel jaar voordat ze voor een andere competitie kiezen om vervolgens weer talentjes te zien komen die moeten rijpen.

als daar geen stabiele (goede) mensen omheen voetballen, blijven we dit soort seizoenen houden.
dit laatste segment moet je toch echt KOPEN !!!
Een slechte wedstrijd tegen Feyenoord en het beleid omgooien, paniekvoetbal, ik hoop dat het TH verstandiger is want veel te veel betalen heeft ons in het verleden aan de rand van de afgrond gebracht. Dan maar een keertje geen kampioen.
Mwoa, het is niet alleen deze, Groningen vorige week was ook blubber en kan er nog wel meer benoemen.

volgens mij werd er gezegd: als we het niet kunnen vinden lossen we het op met jeugd maar we kopen geen middelmaat meer.
Wat hebben ze gedaan? Onder de middelmaat aangekocht en talenten opgesteld.
ik vraag niet om beleid overboord te gooien maar versterkingen in de as moeten er wel komen als je kwartfinale CL als doelstelling hebt.
Dat je dan verzint dat dat moet met een salarisplafond van 1mio heb je duidelijk liggen slapen in voetballand want daar krijg je een Zimlingtje voor

Dus niks geen paniekvoetbal maar betaal de waarde die je wil. En als je die waarde niet wil betalen, stel dan je wensen bij. Meld dat dan ook graag aan je supporters, kunnen we ons erop voorbereiden.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » zo jan 25, 2015 5:55 pm

Yopi schreef:
Dit team heeft geen rustpunt, geen brein. Geen Dreh- und Angelpunkt, zoals de Duitsers dat noemen. Er is niemand die rust in de ploeg brengt als het even niet loopt. Dat komt doordat de ervaren jongens pseudopersoonlijkheden zijn. Brave jongens aardige voetballers ook, maar geen leiders. De spelers raakten vandaag in paniek en gingen rare dingen doen. Dat kan niemand dat tactisch corrigeren. Niemand in het veld, niemand in de dug-out.

precies het probleem en een talent pakt die rol ook niet op, wat logisch is.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 25, 2015 6:05 pm

Zuidema schreef:
Yopi schreef:Zulke spelers vind je niet zomaar. Er werd hier heel wat op Poulsen gemopperd, maar hij had dat wél in zich.
Wordt zeker lastig, maar als je niet zoekt zal je ze ook nooit vinden. 2 asspelers als dreh- und angelpunkt hoeven trouwens niet tientallen miljoenen te kosten. Kijk eens naar Luuk de Jong en Guardado bij Psv. Beslist geen wereldtoppers, maar wel ruim voldoende om een elftal net dat extra stuk backbone, rust en drive te geven.

Nee, Poulsen was voetballend zeker niet geweldig, maar je blies hem niet weg. Kon de hakken in het zand zetten als dat nodig was. Sowieso lijkt het mij zeer wenselijk dat een team in ieder geval 1 zo'n klootzak paraat heeft.
Maar dan is het weer: hij is aan de bal niet zo goed. Want we willen alles, hè?

Het is ook een lastig probleem. Jij noemt De Jong en Guardado. PSV wint, en winnende teams hebben altijd leiders. Wie dan ook, we vinden er wel een. Maar wat als PSV gaat verliezen? Wordt er dan nog zo tegen die twee aangekeken?

Over de hele linie zie je nog maar weinig leiderstypes. Voetballers zijn meer met zichzelf bezig dan met hun team. Bovendien zijn de opleidingen zo gestroomlijnd geraakt. Jeugdspelers hoeven nog maar weinig zelf te bedenken.

Wouter

Bericht door Wouter » zo jan 25, 2015 6:36 pm

Het heeft ook niks met bedenken te maken, maar puur met persoonlijkheid en instinct. En voetbalkwaliteiten. Als Robben niet verreweg de beste was, was hij ook geen leider bij Oranje.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jan 25, 2015 6:46 pm

Yopi schreef: Maar dan is het weer: hij is aan de bal niet zo goed. Want we willen alles, hè?
Zo'n jongen moet je dus ook vooral opstellen in zo'n vechtpot als vanmiddag. En zijn gebrek aan voetballende kwaliteiten compenseren met de spelers rondom hem. We kunnen geen eerste garnituur krijgen, er zal altijd iets missen bij een speler. Zaak is dat je dat op mekaar afstemt en zo wat weet te compenseren. Ik mis die mix en balans momenteel best wel bij Ajax. Zoals Wimpey al eerder noemde: we zijn bijvoorbeeld inmiddels zo vederlicht geworden, dat we niet eens meer een tegenstander onder druk kunnen zetten en houden.
Het is ook een lastig probleem. Jij noemt De Jong en Guardado. PSV wint, en winnende teams hebben altijd leiders. Wie dan ook, we vinden er wel een. Maar wat als PSV gaat verliezen? Wordt er dan nog zo tegen die twee aangekeken?
Oh nee, Psv is met die twee zeker niet onoverwinnelijk. Ook deze ploeg zal nog wel tegen zeperds aanlopen. Maar dat duo kan wel net die inbreng hebben dat de ploeg in een wedstrijd drijvende blijft door hun rust en balvastheid, of als dreh- und angelpunkt op het middenveld en in de aanval uit het niets kan toeslaan in samenwerking met Depay, Wijnaldum en Willems. Daar drijft Psv met name op, de rest is wat mij betreft goedwillende en middelmatige rif-raf met een nog steeds verdacht kwetsbare verdediging. Het is lelijk, het is benepen, maar dat clustertje met Luuk en Guardado als asspelers geeft wel steeds de doorslag bij Psv in lastige wedstrijden.

Zo snel kan je dus kennelijk in NL een kampioensteam op poten hebben, als je de basiselementen van een elftal maar wat in de gaten houdt. Met dank natuurlijk ook aan de zwalkende concurrentie. Moet Ajax toch erg bekend voor komen. Jammer dat ze kennelijk vergeten zijn hoe dat ook al weer werkt.
Over de hele linie zie je nog maar weinig leiderstypes. Voetballers zijn meer met zichzelf bezig dan met hun team. Bovendien zijn de opleidingen zo gestroomlijnd geraakt. Jeugdspelers hoeven nog maar weinig zelf te bedenken.
In NL zal je ze vrees ik inderdaad weinig meer tegenkomen. Ik kan niet achter de schermen kijken, maar ik heb sowieso de indruk dat Ajax alleen nog maar in Scandinavië en Oost-Europa scout. En dan met de focus op de jonkies. Wat ik me daarbij afvraag: wordt er ook in bijvoorbeeld Zuid-Amerika rondgekeken en dan in de diverse leeftijdscategorieen? Ik denk dat Ajax juist daar nog spelers kan vinden met een leidinggevende, overmijnlijk-mentaliteit in combinatie met goede voetbalvaardigheden, tegen een betaalbare prijs.

Le T.

Bericht door Le T. » zo jan 25, 2015 6:51 pm

Yopi schreef: Maar dan is het weer: hij is aan de bal niet zo goed. Want we willen alles, hè?

Zo lastig is het helemaal niet, en het probleem is ook niet één speler die we toevallig niet hebben. Eén zo'n speler, in een uitzonderlijk goede variant, zou het probleem kunnen verminderen. Maar het is niet de oplossing en het is ook helemaal niet toevallig dat zo'n speler ontbreekt.

Je hebt spelers die nog veel moeten leren, alleen maar met zichzelf bezig kunnen zijn en dan nog gecorrigeerd en geholpen moeten worden, je hebt spelers die zo gerijpt zijn dat ze met de wedstrijd bezig kunnen zijn, en je hebt spelers die zo goed zijn dat ze ook nog anderen kunnen helpen, corrigeren en de leiding kunnen nemen. De mate waarin je de laatste twee hebt bepaald hoeveel je er van de eerst kunt lijen. Voor zowel de leiders als de zelfredzame spelers geldt dat ze goed genoeg moeten zijn, anders kunnen ze niet leiden resp. niet zonder hulp. Als je dan voor vele miljoenen VdHoorn, Duarte, Sightorsson, Moisander, Zimling etc. koopt dan krijg je nooit leiders want ook na zoveel jaar zijn ze niet goed genoeg om anderen bij te kunnen sturen, sterker nog, die blijven zelf hulpbehoevend in het veld.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 25, 2015 7:01 pm

Met kwaliteit heeft het niet alles te maken. Jan Vertonghen bijvoorbeeld was niet eens uitzonderlijk goed, maar ontwikkelde zich tot een leiderstype. Dat wil dus zeggen dat hij het eerst niet was.

Bovendien kun je een speler die in de ene situatie een leider is niet zonder meer ergens anders neerzetten en verwachten dat hij daar weer het voortouw neemt. Dat is al vaak genoeg gebleken. Dan heb ik het niet alleen over transfers van laag naar hoog (Van Halst, Wielaert, enz) , maar ook van hoog naar laag (Van Bommel) of van de ene topclub naar de andere (Zlatan>Barcelona). Het werkt wel of het werkt niet. Geen trainer die dat precies kan inschatten. De groepsdynamiek kun je maar tot op zekere hoogte sturen.

Daarom is het logischer leiders uit de groep te laten komen, vooropgesteld dat je een paar types hebt lopen van wie je denkt dat ze het tactisch inzicht en de persoonlijkheid hebben om zich in die richting te ontwikkelen. Dat hoeven niet eens ervaren spelers te zijn, of macho's. Er leiden meer wegen naar Rome.

Met andere woorden: het zegt niet alles dat Ajax op dit moment geen leiderstypes heeft. Dat kan zomaar veranderen. Wie weet pakt Davy Klaassen het op, of iemand anders.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo jan 25, 2015 7:11 pm

Zit de reacties vd de spelers op Ajax.tv te kijken. Bazoer vond het gelijkspel wel terecht. :confused.gif:

Weinig zelfreflectie in de groep. Het moet beter de volgende keer. We maken niet nog een keer dezelfde fout. :excited.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 25, 2015 7:24 pm

Vrijwel collectief door het ijs gezakt. De eerste 5 minuten was het nog redelijk maar daarna leek het echt helemaal nergens meer op. Geen moment kon Ajax de indruk wekken dat we de drie punten zouden gaan pakken. We hebben nauwelijks een fatsoenlijke kans gehad. Echt waardeloos.

Overigens vond ik de wedstrijd op zichzelf ook een drama. Van de klassieker is niet veel meer over. Nauwelijks sfeer en vooral veel slecht voetbal. Voor de titelstrijd zullen we nu moeten winnen in Arnhem. Dat gaat nog een hele klus worden. Daar waar ik had gehoopt op herstel zijn we juist erg slecht uit de winterstop gekomen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 25, 2015 7:25 pm

Net Frank de Boer. Die had ook nooit terecht verloren. :smallgrin.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo jan 25, 2015 7:29 pm

Ajaciedjuh schreef:Zit de reacties vd de spelers op Ajax.tv te kijken. Bazoer vond het gelijkspel wel terecht. :confused.gif:

Weinig zelfreflectie in de groep. Het moet beter de volgende keer. We maken niet nog een keer dezelfde fout. :excited.gif:
Frank de Boer vond het een slappe hap, maar daar is hij toch ook verantwoordelijk voor.

Arthur

Bericht door Arthur » zo jan 25, 2015 7:33 pm

Slappe hap heeft maar zelden met instelling te maken. Meestal staat het tactisch gewoon niet goed waardoor de tegenstander te makkelijk de vrij man vindt

Le T.

Bericht door Le T. » zo jan 25, 2015 7:42 pm

Yopi schreef:Met kwaliteit heeft het niet alles te maken. Jan Vertonghen bijvoorbeeld was niet eens uitzonderlijk goed, maar ontwikkelde zich tot een leiderstype. Dat wil dus zeggen dat hij het eerst niet was.
Hij was wel goed genoeg voor Ajax en goed genoeg om zijn eigen boontjes te doppen, dat is de eerste voorwaarde. Stam kon de leidersrol ook niet meer aan omdat hij zelf zo slecht was. VdHoorn zal daar nooit goeg genoeg voor worden, ook al heeft die misschien de leeftijd en de persoonlijkheid.
Bovendien kun je een speler die in de ene situatie een leider is niet zonder meer ergens anders neerzetten en verwachten dat hij daar weer het voortouw neemt. Dat is al vaak genoeg gebleken. Dan heb ik het niet alleen over transfers van laag naar hoog (Van Halst, Wielaert, enz) , maar ook van hoog naar laag (Van Bommel) of van de ene topclub naar de andere (Zlatan>Barcelona). Het werkt wel of het werkt niet. Geen trainer die dat precies kan inschatten. De groepsdynamiek kun je maar tot op zekere hoogte sturen.
Dat klopt, het probleem zit hem dan ook in de samenstelling van de groep. Dat gaat niet alleen om de leider maar ook om spelers die niet zo heel veel leiding meer nodig hebben.
Met andere woorden: het zegt niet alles dat Ajax op dit moment geen leiderstypes heeft. Dat kan zomaar veranderen. Wie weet pakt Davy Klaassen het op, of iemand anders.
Dat wordt er dan een die het doet bij gebrek aan een leider, niet omdat die daar zo goed in is. Dat is wederom een concessie aan het niveau.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 25, 2015 7:44 pm

Klopt, het kan een teken zijn dat het niet goed staat. Maar het heeft ook wel met kwaliteit van spelers te maken. Ik herken de term van De Boer wel. Als het niet lukt moet je jezelf soms in de wedstrijd knokken. Door duels te winnen, door kort op je tegenstander te zitten en door alert te zijn. Het kan dan ook helpen als er één of twee spelers het voortouw nemen. Maar die spelers stonden niet op het veld.

De meeste jonge spelers zijn (nog?) niet zo ver. Klaassen is een jongen die het wel heeft maar die was er niet bij. De spelers die van buitenaf zijn gehaald missen kwaliteit en hebben al meer dan genoeg aan zichzelf. Zimling, V.d.Hoorn, Viergever. Dat zijn gewoon dure missers geweest. Dáár moet Ajax van leren want zo komen we niet verder.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie