Moderator: mods
www.nusport.nlDe Big Mac-generatie van Roya
Door Remco Regterschot
Met collega Bart Vlietstra maakte ik het magazine ‘De 100 Bestbetaalde Voetballers van Nederland’ dat net uit is gekomen. Jarenlang maakten we een soortgelijke lijst (Inkomens Top 100 van Nederlandse sporters) voor Sportweek en NUsport magazine, bladen die helaas niet meer bestaan.
Met behulp van een uitgebreid netwerk aan topvoetballers, zaakwaarnemers, clubbestuurders en marketingexperts schatten we daarin het aan de sport gerelateerde, bruto-jaarinkomen van de betreffende atleten met een Nederlands paspoort.
In de laatste lijst dus alleen die van Nederlandse voetballers.
We zullen er soms een paar duizend euro naast zitten, maar over het algemeen geeft de lijst een betrouwbaar, spraakmakend jaaroverzicht. Uit de laatste editie blijkt bijvoorbeeld dat Robin van Persie met een geschat jaarinkomen van 16.500.000 euro de best betaalde, Nederlandse voetballer ooit is, dat Anouar Diba in Qatar een godsvermogen opstreek en dat de integratie van Nederlanders met Marokkaanse roots soepeltjes verloopt; met twaalf bloedbroeders meldden zij zich bij de honderd grootverdieners.
Rum
Mijn wenkbrauwen fronsten vooral bij nummer 79 in de lijst: Royston Drenthe. Het Russische Alania Vladikavkaz haalde de oud-Feyenoorder in 2013 op uit het uitgaansleven na goeddeels mislukte avonturen bij Real Madrid, Hércules CF en Everton waarna de Russen hem echter vrij vlot transfervrij van de hand deden aan Reading FC dat hem net zo snel weer doorverhuurde aan Sheffield Wednesday, dat ondanks een leuk trucje van Drenthe op YouTube negende staat in de Football League Championship.
En terwijl ik dit optikte, tikte iemand anders op Wikipedia de volgende clubnaam alweer achter zijn naam, die van het Turkse Erciyesspor.
Zo wordt er een ander verhaal geschreven dan we in 2007 dachten, toen Drenthe en de zijnen Jong Oranje voor de tweede maal op rij Europees kampioen maakten. De toenmalige Feyenoorder had tijdens het afgelopen WK zijn lustrum als linksback van Oranje moeten vieren in plaats van rum te lusten.
Nu herinnert iedereen zich vooral Roya’s grappige raps, zijn ‘drinkfilmpje’ achter het stuur van een nog nieuwere auto, de nachtclub die hij onder zijn huurhuis liet bouwen en de kapper die vanuit alle hoeken van Europa uit Nederland werd ingevlogen omdat er niemand anders naar tevredenheid kleurspoelinkjes mengde of wist hoe je een tondeuse fatsoenlijk moest vasthouden.
Hij verdiende in 2014 trouwens ‘gewoon’ nog 750 duizend euro, onze Royston.
Plumpudding
Met herinneringen aan Drenthe doken in mijn geheugen ook andere namen op van die gouden beloftegeneratie uit 2006/2007: Ismail Aissati, Otman Bakkal, Luigi Bruins, Romeo Castelen, Ryan Donk, Nicky Hofs, Calvin Jong-a-Pin, Julian Jenner, Collins John, Haris Medunjanin, Boy Waterman en voor de beeldvorming telde ik er de iets oudere Ferne Snoyl en de iets jongere Genéro Zeefuik ook maar bij op.
Een bonte verzameling toptalenten die bar weinig van hun Grote Belofte inloste. In plaats daarvan raakten ze verstrikt in schimmige deals, verdwaalden ze in rommelige carrières vol rare fratsen, overgewicht, trainingsachterstanden, een schrijnend gebrek aan zelfreflectie, een pijnlijk gebrek aan realisme, blessures of een belabberde arbeidsethos.
Toch is Drenthe niet hét gezicht van zijn generatie, besef ik als ik weer hoofdschuddend kijk naar die foto van een plumpudding op voetbalschoenen met borsten waar Eva Jinek jaloers op zou zijn. De foto van Maceo Rigters, voormalig topscorer van het jeugd-EK in 2007, die na dat betreffende toernooi de lotto won (miljoenentransfer van NAC naar Blackburn Rovers) en het daarna wel geloofde gezien het afnemende aantal wedstrijden en het toenemende aantal kilo’s. Big Mac voetbalt tegenwoordig voor de Amsterdamse derdeklasser Zonder Samenspel Geen Overwinning Wilskracht Maakt Sterk (ZSGOWMS). Ironisch.
Leo Beenhakker benoemde ooit Bryan Roy en Richard Witschge tot exponenten van de ‘patatgeneratie’, een lichting jonge Ajacieden die te weinig voor hun sport zou overhebben. ‘Hun mentale weerbaarheid laat te wensen over,’ stelde Don Leo. In vergelijking tot de Big Mac-generatie vormden zij echter een onverzettelijke, goedgetrainde vechtmachine met een ijzeren wil.
Met zijn carrière gaat het niet lekker. Maar hij kiest wel weer een mooie plek uit.Peter schreef:Urby zat overigens vanavond niet bij de selectie van Roma. Hij is afgereisd naar Bergamo om daar te gaan spelen voor Atalanta. Huurdeal voor vijf maanden.
Jezus Christus, dat is toch niet te geloven? Die jongen wordt morgen 31. Die zou nog minimaal in de Eredivisie moeten spelen.Peter schreef:
Remco schrijft uit zijn nek. Die jongens waren geen toptalenten. Ook Foppe is er een uit de school van Co: redelijk gemiddelde, hard werken voor het team en fysiek sterk. Daar kun je tijdens een juniorenniveau een eind mee komen. Later vallen die jongens dan door de mand omdat ze het talent niet hebben.Met herinneringen aan Drenthe doken in mijn geheugen ook andere namen op van die gouden beloftegeneratie uit 2006/2007: Ismail Aissati, Otman Bakkal, Luigi Bruins, Romeo Castelen, Ryan Donk, Nicky Hofs, Calvin Jong-a-Pin, Julian Jenner, Collins John, Haris Medunjanin, Boy Waterman en voor de beeldvorming telde ik er de iets oudere Ferne Snoyl en de iets jongere Genéro Zeefuik ook maar bij op.
Een bonte verzameling toptalenten die bar weinig van hun Grote Belofte inloste. In plaats daarvan raakten ze verstrikt in schimmige deals, verdwaalden ze in rommelige carrières vol rare fratsen, overgewicht, trainingsachterstanden, een schrijnend gebrek aan zelfreflectie, een pijnlijk gebrek aan realisme, blessures of een belabberde arbeidsethos.
Toch is Drenthe niet hét gezicht van zijn generatie, besef ik als ik weer hoofdschuddend kijk naar die foto van een plumpudding op voetbalschoenen met borsten waar Eva Jinek jaloers op zou zijn. De foto van Maceo Rigters, voormalig topscorer van het jeugd-EK in 2007, die na dat betreffende toernooi de lotto won (miljoenentransfer van NAC naar Blackburn Rovers) en het daarna wel geloofde gezien het afnemende aantal wedstrijden en het toenemende aantal kilo’s. Big Mac voetbalt tegenwoordig voor de Amsterdamse derdeklasser Zonder Samenspel Geen Overwinning Wilskracht Maakt Sterk (ZSGOWMS). Ironisch.
Ik ben serieus. In die culturen hebben ze dan geen televisie. Zulke mensen zouden ze boetes moeten geven. Kost mij alleen maar geld aan medicijnen, hartoperaties etc.Yopi schreef:Je redeneert naar jezelf toe, grapjas.![]()
In veel culturen staat dik voor rijk.
+ 1. Tekent een totaal gebrek aan zelfdiscipline en zelfrespect. Obesitas is natuurlijk ook gewoon een directe afgeleide van depressies.Lionel schreef:Je kan mij niet wijsmaken dat iemand die zo dik is oprecht gelukkig is. Kan nooit.
Ik niet, en ik moet er niet aan denken zo vet te zijn, zoals gezegd. Maar verder zou het iets genuanceerder kunnen, Willem. Obesitas kun je niet 1 op 1 koppelen aan depressiviteit, er zijn niet voor niets ook 'gezellige dikzakken'. En obesitas heeft, dat blijkt uit recente(re) studies, duidelijk een genetische component. Het is gemakkelijk oordelen als je zelf totaal geen aanleg hebt voor vraatzucht.wimpey schreef: + 1. Tekent een totaal gebrek aan zelfdiscipline en zelfrespect. Obesitas is natuurlijk ook gewoon een directe afgeleide van depressies.
Wie wil er nou met een vette vent of een vet mokkel over straat? Je schaamt je toch je ogen uit de kop?
'Gezellige dikzakken' zijn toch gewoon vadso's die zien dat andere vadso's zich schamen voor hun figuur? En die dan ter compensatie luidruchtig worden. Puur compensatiegedrag dus, lijkt me.Yopi schreef: Obesitas kun je niet 1 op 1 koppelen aan depressiviteit, er zijn niet voor niets ook 'gezellige dikzakken'.
Je kunt vreten wat je wilt en desondanks niet aankomen dan wel afvallen. Snelle suikers en meuk die vocht vasthoudt mijden. Zo makkelijk als wat.En obesitas heeft, dat blijkt uit recente(re) studies, duidelijk een genetische component. Het is gemakkelijk oordelen als je zelf totaal geen aanleg hebt voor vraatzucht.
Sportblessures ook gelijk maar beboeten?Lionel schreef:Ik ben serieus. In die culturen hebben ze dan geen televisie. Zulke mensen zouden ze boetes moeten geven. Kost mij alleen maar geld aan medicijnen, hartoperaties etc.