De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

wimpey

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » di jan 13, 2015 1:48 pm

Met de voetbalhersenen van Bryan Roy zitten we geramd, Yopi! :blush.gif:

Ik zie liever dat Jonk (waarvan we dan maar moeten hopen dat ie the brains of the operation is) zélf naar München afreist en daar met Guardiola en Sammer gaat sparren.

Er komt nog weinig naar Ajax toe vanuit München. Een speler op huurbasis bijv. Las dat Höjbjerg aan Augsburg verhuurd is. Die was op slag de beste VM van NL geweest wanneer Ajax hem had weten op te pikken.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jan 13, 2015 2:11 pm

Dat moet die jongen zelf ook nog willen. En zijn zaakwaarnemer natuurlijk.

Als Bryan Roy met een rapport van niets komt aanzetten heeft hij een probleem. En ook als Guardiola tegen Cruijff zegt: 'Wie heb je me nóu op mijn dak gestuurd?' :smallgrin.gif:

Wat vind jij van de ontwikkelingen op de Toekomst, Willem?
Ik ben niet ontevreden. Zie goede dingen: meer trainingsuren, belastbaarheid van de spelers opvoeren, individuele begeleiding, meer techniektrainingen, zaalvoetbal, enz. Maar vooral de wil om steeds te zoeken naar nieuwe oplossingen. Dat was vroeger wel anders.

Op dat KNVB-congres onlangs was de conclusie: we hebben geen winnaars meer! We moeten meer aandacht besteden aan het mentale aspect! De opleiders wasten hun handen in onschuld. Wij doen het geweldig. Waarom winnen de spelers dan verdorie niet? Dat was de tendens. Er komt niets uit, omdat de betrokkenen te ijdel zijn om in de spiegel te kijken. Of misschien omdat ze geen flauw idee hebben hoe het wel moet. :excited.gif:
Het punt is niet dat België of Duitsland meer winnaars heeft dan Nederland. Het punt is dat over de hele liniede spelers die daar doorkomen vaardiger zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jan 13, 2015 2:29 pm

Dat congres pakte inderdaad verkeerd uit. Een veel gehoorde conclusie: 'we voetballen hartstikke leuk, maar de mentaliteit om wedstrijden te winnen ontbreekt'. En: 'in het buitenland gaat het alleen maar om de drie punten, dat moet er bij ons van jongs af aan in worden gehamerd'.

Valt het die mensen dan echt niet op dat we helemaal niet meer zo leuk voetballen? En dat ze in het buitenland domweg begaafdere voetballers hebben?

Baseman

Bericht door Baseman » di jan 13, 2015 2:45 pm

Dat zaalvoetbal is helemaal niet nieuw trouwens, dat doet FC Eindhoven al 2 jaar (samen met de grootste Nederlandse futsal vereniging CFE Ciba, vanaf dit seizoen ook onder de naam FC Eindhoven).
Die Jonk jat alles uit Eindhoven :1evil.gif: :hypocrite.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jan 13, 2015 3:11 pm

De jeugd zaalvoetbal laten spelen is goed, maar niet de oplossing voor alle problemen. Maar het kan best zijn dat ze bij Eindhoven op dit punt verder zijn. Misschien leiden ze er geweldig op, maar merkt niemand dat. Met de concurrentie van PSV krijgen ze niet de beste talenten in huis.

@Jöhnk: belachelijk, toch? Er wordt juist eenzijdig ingezet op winnen. Zie het destructieve spel van Oranje tegenwoordig, zie het (selectie)beleid bij de jeugdelftallen. Nouri bijvoorbeeld werd jarenlang amper opgesteld bij Oranje onder 15, 16, enz, want met zo'n ukkie win je de oorlog niet. Ze geven doodleuk de spelers de schuld in plaats van zichzelf. :excited.gif:

Mano

Bericht door Mano » wo jan 14, 2015 8:52 am

Men vergeet cultuur. (mijn mening)

Nederland heeft een tolerante inborst. dat zie je ook in het spel terug.
het passionele van zuid Europa, het punctuele van de Duitsers etc etc

Niet de wil om ALLES te doen om te winnen, zit em misschien wel in onze cultuur.
Bryan Roy en consorten heette de patat-generatie omdat ze nooit tot het gaatje gingen.
Cruyff en consorten gingen dieper. Had dat misschien met het na-oorlogse te maken :confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jan 14, 2015 11:05 am

Mano schreef:Bryan Roy en consorten heette de patatgeneratie omdat ze nooit tot het gaatje gingen
En dat was dus gezwets van Beenhakker. Frank en Ronald, Dennis Bergkamp, dat zijn echte winnaars. Met de patatgeneratie is het goed gekomen. De een bleek meer talent te hebben dan de ander. Niet iedereen had destijds in de gaten dat van die generatie Dennis Bergkamp de talentvolste was.

Vaak is 'slechte mentaliteit' het excuus van falende trainers, opleiders en clubbestuurders. Als talenten niet meteen presteren als volwassen profs, is hun mentaliteit zogenaamd niet goed. Terwijl het daar meestal niet in zit. Sommige spelers kunnen niet beter. Andere spelers hebben het wel in zich, maar moeten nog doorgroeien, zowel fysiek als technisch als mentaal. Het is niet niets, hè? Als jochie van achttien of negentien opeens voor 50.000 man spelen en worden afgerekend op elke klein foutje.
In Duitsland (en in andere grote voetballanden) zijn meer voetballers, er wordt sneller doorgeselecteerd en spelers breken doorgaans op latere leeftijd door. Wie als tiener in de BuLi meekan, heeft extreem veel talent. In Nederland is er ruimte voor de mindere goden.

Riechedly Bazoer is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Eerst wordt die jongen op zijn zestiende (!) gelanceerd; vervolgens, als hij op zijn achttiende (!) nog niet in Ajax 1 staat, deugt zijn mentaliteit niet. Geef dat kind de kans om volwassen te worden, in technisch, fysiek en emotioneel opzicht. We hebben het niet over een volwassen man. Spelers kunnen op zo jonge leeftijd best even de weg kwijtraken. Dan moet je ze niet afkraken, bekritiseren, afschrijven, maar helpen. Zoals Cruijff zegt: 'Op je twintigste ben je een beetje gek.'

beelzebub

Bericht door beelzebub » di jan 20, 2015 11:31 am

Een redelijk goede voetbalster van 14/15 jaar is recent gevraagd om in de Ajaxjeugdopleding te komen voetballen. Ze moest echter wel uit huis en dan in een Ajaxcampus/huis/internaat bij andere meisjes. Is dit alleen bij de meisjestak zo? Doet Ajax dit om de achterstand bij de meisjes/vrouwen in te lopen of is dit een experiment voor de hele (bovenbouw van de) jeugd straks?

Zou wel passen in het plaatje van een eigen middenbare school. Dan levert Ajax straks een complete opleiding (en deels opvoeding) af en is het meegenomen als je leuk kan voetballen. Vraag is of zo een internaat ook betere voetballers aflevert dan nu? Uit mijn hoofd had PSV jaren geleden zo een model en Barcelona nog steeds.

Weet iemand meer van de plannen?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jan 20, 2015 12:11 pm

Bij PSV hebben ze het internaat afgeschaft omdat het (naar men daar zei) te veel eenheidsworst opleverde. Maar dat kan ook gewoon aan de opleiding gelegen hebben.

Het systeem met pleeggezinnen werkt goed, vind ik. Het biedt jongeren de structuur van een gezinsleven. Zeker voor buitenlandse jongens is dat belangrijk. Je wilt toch dat ze snel Nederlands leren, zich hier gaan thuis voelen, enz.

Baseman

Bericht door Baseman » di jan 20, 2015 12:12 pm

beelzebub schreef:Uit mijn hoofd had PSV jaren geleden zo een model
Dat is al van heel lang geleden...maar PSV had vroeger inderdaad een internaat (in Geldrop).
Daar is men toen mee gestopt omdat werken met gastgezinnen prettiger bleek voor de talenten.

beelzebub

Bericht door beelzebub » di jan 20, 2015 1:14 pm

Ik was erbij vergeten te vertellen dat het een plaatsgenote betrof die gewoon thuiswoont bij pa en ma. :ajaxsmiley.gif:

M.a.w. als Ajax dit aanbiedt/eist van iemand die zo dichtbij woont moet er toch meer achter zitten? Almere - Amsterdam is 20 minuten met de trein. De broertjes van Seedorf heb ik zo vaak genoeg zien pendelen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jan 20, 2015 2:55 pm

Dat zou ik geen goed idee vinden. Desnoods regelmatig overnachten als het zo uitkomt, maar bij voorkeur thuis blijven wonen.

Je moet ook oppassen voor situaties als die met Nathan Leyder. Dat je geen aso's bij elkaar zet.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo jan 28, 2015 8:59 am

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jan 28, 2015 1:08 pm

Goede initiatieven! :biggthumpup.gif:

Die Pronk is niet goed wijs. :excited.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 28, 2015 2:36 pm

Ik ben wel benieuwd naar enige context rondom dat incident van Pronk eigenlijk. Nu is hij inmiddels al weg maar de eerste de beste jeugdtrainer die bewust een bal in het gezicht van een speler zou schieten stond bij mij diezelfde dag nog op straat.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo jan 28, 2015 3:46 pm

Misschien een domme vraag, maar is dit zo?
‘De bal stuitert op straat en is dus moeilijker te controleren’, verklaart Hordijk. ‘Datzelfde geldt voor zaalvoetbal, het is geen toeval dat veel van de huidige topspelers – denk bijvoorbeeld aan Andrés Iniesta en Neymar – in de zaal zijn begonnen.’
Ik dacht altijd dat het op straat voetballen zo nuttig was omdat daar allerlei obstakels en oneffenheden zijn die het lastig maken de bal te controleren. Dat is toch iets anders dan de zaal? Een goede zaalvoetballer laat de bal toch ook niet stuiten?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » wo jan 28, 2015 4:23 pm

Nieuwe ballen stuiteren amper nog in de zaal.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo jan 28, 2015 4:24 pm

Gaat om de functionele techniek om de stuit in zo'n bal weg te nemen door deze bijv. dood te maken. Daarom is de plofbal voor niet technische voetballers ook zo lekker. Je kan ermee als een malle aan de dribbel, die bal blijft toch laag en kleven aan je voet.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 28, 2015 4:47 pm

Als je niet technisch bent is zaalvoetbal moeilijker dan op het veld. Je hebt veel minder ruimte om blind te dribbelen. Iemand als Rommedahl zou in de zaal niet uit de verf kunnen. Net als een Hoorn.

Omdat je ook 4 tegen 4 speelt (plus een keeper) moet ieder teamlid ook kunnen aanvallen en verdedigen.
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » wo jan 28, 2015 7:53 pm

beelzebub schreef:Gaat om de functionele techniek om de stuit in zo'n bal weg te nemen door deze bijv. dood te maken. Daarom is de plofbal voor niet technische voetballers ook zo lekker. Je kan ermee als een malle aan de dribbel, die bal blijft toch laag en kleven aan je voet.
Precies. Op het veld of op straat moet je de snelheid uit de bal halen ipv dat de plofbal dat zelf doet, en je moet in een paar milliseconden voor en tijdens de aanname nog reageren op wat de bal doet, want het veld is nooit helemaal vlak en de bal kan altijd net iets doorschieten of een beetje opstuiten naar een kant. Het lijkt me dat al die kleine correcties in een fractie van een seconde routine moeten worden. Ik vind het lekker voetballen met de plofbal, elke aanname is perfect, vraagt niet eens concentratie, je kunt je lekker Bergkmap voelen. Maar als je dan weer het veld opgaat gaan de eerste aannames de sloot in.

Dus het lijkt me goed om het snel keuzes maken en aanvalspatronen te trainen, maar als techniektraining kan het het met de plofbal niks wezen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Wie kent Cees de Wolf nog?

De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo jan 28, 2015 8:34 pm

Zeker. Ik speel nu zo'n 12 jaar futsal en met een plofbal is het héél anders spelen. Het vereist ook een andere techniek. Als we met ons futsalteam aan een zomeravondcompetitie op het veld meedoen, moeten we zeker een helft wennen aan het feit dat dan weer met een normale bal wordt gespeeld.

De meeste techniek krijg je m.i. door met een normale bal op straat te spelen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 28, 2015 8:51 pm

In de jeugdopleiding zou je natuurlijk prima met een gewone bal in de zaal kunnen spelen. Zolang het geen officiële wedstrijden zijn staat dat je als club vrij.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 28, 2015 10:54 pm

'Zaaltechniek' helpt wel hoor op het veld. Je moet alleen niet willen zaalvoetballen als team.
IK GELOOF!!!!!!

Baseman

Bericht door Baseman » do jan 29, 2015 10:04 am

De plofbal is juist perfect voor in de zaal, een gewone voetbal is daar veel minder voor geschikt (helemaal die grote tennisballen van vroeger). De plofbal maakt het aannemen van de bal een stuk eenvoudiger, het maakt het zaalvoetbal echter een stuk moeilijker. Op hoger niveau dan.

Doordat iedereen de bal kan aannemen, worden andere zaken veel belangrijker. Zoals de snelheid van denken en ageren/reageren, ook de tactiek wordt veel belangrijker. Zaalvoetbal gaat niet om de trucjes, het gaat om het samenspel tussen de 4 veldspelers. Waarbij de veldspelers moeten zorgen voor een goede onderlinge afstemming, met veel beweging, juiste looplijnen, duidelijke tactische afspraken, in kunnen spelen op zwakheden van de tegenstander en dat soort zaken. Maar dit alles is alleen mogelijk als de technische basis voldoende is, met alleen een bal kunnen aannemen ben je er natuurlijk niet.

Ik mag hopen dat Pronk zoiets bedoelde te zeggen, anders begrijpt hij maar heel weinig van zaalvoetbal...

PS: Iedere goede zaalvoetballer is technisch een goede voetballer, ook op het veld.
Alleen zijn op het veld de ruimtes veel groter, lopen er veel meer spelers, zijn er volledig andere tactieken, is er fysiek veel meer toegestaan en wordt er een wat andere conditie gevraagd. Dus bij lange na niet iedere goede zaalvoetballer is een goede voetballer op het veld. Maar zaalvoetballen kan absoluut gezien worden als een toevoeging op de trainingen voor het veld.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do jan 29, 2015 12:17 pm

Jullie hebben het alleen maar over de bal. Het idee van spelen op verschillende ondergronden is ook dat spelers zich leren aanpassen. Ze moeten constant schakelen en dus iets bedenken. Dit slaan ze op in de hersenen, zodat ze sneller de oplossing zien.
Dit is precies wat er het afgelopen decennium aan ontbroken heeft. Leg de bal letterlijk en figuurlijk bij de kinderen. Zíj moeten het uitvoeren. Niet de trainers.
Voorheen werd alles voorgekauwd. Kijk naar de spelers van Ajax 1 nu: als het niet loopt, gaan stug door op de verkeerde weg. Een andere oplossing, ho maar. Het zijn volgers.

Het is zo simpel:

‘We geven ze een bal en hesjes, verder moeten ze het zelf uitzoeken’, legt Michel Hordijk, die sinds de fluwelen revolutie technisch coördinator bij de onderbouw van Ajax is, uit. De eerste keer dat dit gebeurde, liepen de spelers direct naar Hordijk om te vragen wat te doen. ‘Ja, kijk zelf maar’, reageerde hij laconiek. ‘We willen niet alles meer voorkauwen. Spelers moeten zelf dingen kunnen oplossen en leiderschap ontwikkelen.’
Het mentorsysteem brengt ook de mogelijkheid met zich mee om op een andere manier te trainen. Spelers in de opleiding bij Ajax trainen nog steeds tachtig procent van de tijd met spelers uit hun eigen leeftijdscategorie. Daarnaast oefenen talenten ook één keer per week met clubgenoten van andere leeftijden uit dezelfde bouw. De jongste spelers leren daarvan, omdat ze zich moeten meten met oudere tegenstanders, terwijl die op hun beurt juist leiding leren geven.
De wereld is veranderd. Kinderen bedenken amper zelf nog iets, ze worden geleefd. Computer, TV, en dan zijn er nog de ouders die alles zien en zich met alles bemoeien. Dat is prima voor het normale kind, maar het creatieve kind heeft meer ruimte nodig.

Een speler als Donny is een mooi voorbeeld. Tot in de B legde hij braaf alle ballen breed. Dat moest van de trainer. Nu mág het niet meer van de trainer en zie je dat hij meer kan.

Bij Ajax zijn ze goed bezig, denk ik. De toekomst ziet er rooskleurig uit op deze manier. Helaas duurt het nog een paar jaar voor we structureel de vruchten gaan plukken van de nieuwe aanpak. Hopelijk blijft de huidige leiding zitten, zodat er niet anderen komen die alles verpesten.

Plaats reactie