Golf

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Golf

Bericht door zeux » ma dec 22, 2014 4:05 pm

Nou, fijn nieuws voor Luiten. Volgend jaar naar de top 10?
Luiten passeert Woods op wereldranglijst
Gepubliceerd: 22 december 2014 10:51 | Laatst gewijzigd: 22 december 2014 11:37
Joost Luiten staat voor het eerst in zijn carrière hoger op de wereldranglijst dan Tiger Woods. De Nederlander vindt zichzelf terug op de 29e plaats, Woods staat 32e.

Vorig jaar sloot de 28-jarige Luiten nog af op plaats 49, in 2012 was de 108e plaats zijn positie.

Woods is bezig aan een vrije val op de wereldranglijst. Bij de vorige eindejaarsranking stond hij nog op de eerste plaats.

De 38-jarige Amerikaan mocht zich in totaal 683 weken de beste golfer van de wereld noemen. Die eer valt nu te beurt aan de Noord-Ier Rory McIlroy.

De Zweed Henrik Stenson staat tweede op de wereldranglijst, Adam Scott uit Australië is de nummer drie.

Door: ANP/NU.nl
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma dec 22, 2014 5:34 pm

Mmmmmmmmmmm, ik denk het niet. Hij mag in 2015 veel meer toernooien spelen op de Amerikaanse tour door zijn plek in de top 30. Daar zit een gevaar in, de prijzengelden zijn hoger maar de tegenstanders zijn ook beter. Als hij daar echter 2 toernooien wint kan hij doorstoten en niet alleen financieel.

Ik zie het hem eigenlijk niet zo snel doen. hij heeft vorig jaar eigenlijk alleen in de 4 majors die druk gekend om tegen de beste van de wereld te spelen, dat ging hem nog niet geweldig af, op de PGA tour gaat hij dat nu bijna wekelijks meemaken. Verder zijn de banen daar anders, veel Bermuda gras en daar moet je aan wennen en/of het moet je liggen. Persoonlijk vind ik het wel fijn spelen maar in het begin is het vreemd, is net of je op hoogpolig tapijt loopt al zijn de fairways kort geschoren.

Het wordt echt een heel ander jaar voor hem, Hij begint in Dubai eind januari dan een paar weken niks en dan gaat hij de tour op in de VS, week in week uit van hotel naar hotel met tweemaal 2 weekjes rust. Wat doet hij in de twee weken, terug naar Bleiswijk (andere jaren zat hij veel op max twee uur vliegen van huis)? Is toch weer 3/4 dagen acclimatiseren heen en terug ivm het tijdsverschil. Dit gaat door tot de eerste week van juli wanneer hij het Schotse open speelt als voorbereiding op het Open. Daarna weer anderhalve maand terug naar de VS om het seizoen in september op de Europese tour af te sluiten. Ik weet het hij is jong en in de kracht van zijn leven maar hier moet je aan wennen.

Persoonlijk zou ik het al goed vinden als hij in de top 30 blijft dit jaar,
YNWA

zeux

Bericht door zeux » ma dec 22, 2014 5:42 pm

Make or Break-jaar dus?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma dec 22, 2014 6:03 pm

Hoeft niet soms duurt het gewoon langer al heb ik zelf niet het gevoel dat hij ooit tot de absolute wereldtop gaat behoren, hij heeft net te vaak een slechte dag tussen de vier zitten, net niet voldoende honger. Spelers die naar top willen spelen week in week uit, die slaan niet de eerste vier toernooien van het jaar over zoals Luiten wel doet. (het kan zijn dat hij die tournooien niet mag spelen i.v.m. het niet hebben van een volledige Amerikaanse tourkaart maar speel dan op de Europese tour). Die nemen niet in de eerste 3 maanden tweemaal tweeweken vrij en ook nog eens een weekje hier en daar die zie ik echt week in week uit spelen om beter te worden en om meer geld/punten te pakken zodat ze naar de top kunnen.

Ik vind Joost een voorbeeld van zoveel Nederlandse topsporters, goed, heel goed zelfs maar dat laatste stapje ontbreekt, niet echt alles ervoor willen doen. Ik zie hem dus nooit structureel in de top 10 eindigen. Misschien gaat hij mijn beweringen logenstraffen en pakt hij hier zijn boel op gaat permanent in Florida wonen zoals veel van de Europese toppers hebben gedaan in een paar jaar en gaat hij wel de toernooien van eind januari tot en met november wekelijks spelen maar ik zie het niet gebeuren.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma jan 05, 2015 11:16 pm

Gelukkig voor ons gewone stervelingen moet de #1 van de wereld, naar eigen zeggen, er ook weer een beetje inkomen als hij een maand lang geen club aangeraakt heeft.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo jan 11, 2015 2:57 pm

Laatst hadden we het over het aantal toernooien die Luiten speelt, tot eind februari zijn dat er dus twee. Dat zijn er evenveel als Matt Kuchar deze en volgende week speelt, de rest is nog niet bekand maar reken maar dat die gewoon doorgaat met spelen. Waarom Kuchar, nou dat is ook een speler die niet overloopt van talent maar door zijn enorme werklust wel een stuk hoger op de wereldranglijst staat.

Joost heeft wel weer een nieuwe caddie, blijkbaar klikte het niet met Dan Quinn die vorig jaar de tas overnam. Janni Basson is het geworden, de caddie van de gestopte Robert-Jan Derksen al weet ik niet of dat nu een aanbeveling is, die laatste was nu niet echt een topper.
YNWA

ferry

Bericht door ferry » zo jan 11, 2015 4:21 pm

Hierwordt Luiten wel genoemd als een speler om in de gaten te houden...
Joost Luiten becomes a household name in the U.S.
joost luiten 2015
If you’re American and do not pay attention to the golf played in Europe, please educate yourself to this name!
Luiten is a European Tour mainstay whose profile has risen quickly in the last two years. As recently as June 2013, the Dutchman was 137th world golf rankings, before winning twice in Europe as part of an eight top-10 campaign. His new top-50 ranking allowed him into all of golf’s majors and WGCs for the first time, and he produced a stellar one-win, nine top-10 follow-up season to put his world ranking at No. 29 for the moment.
The 28-year-old has the excellent results and the endorsement of Paul McGinley as a future Ryder Cup star and mainstay, but attention in the U.S. still eludes him.
While he’ll remain on the European Tour in 2015—where most American fans hardly notice anything—he’s in good standing to qualify for all majors and WGCs once again, and that is where he will make his splash.
Will he win a major or WGC in 2015? I’m not too confident in that, but I wouldn’t put it past him. At the very least though, he will contend in multiple big events and see his recognition rise on the other side of the pond.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo jan 11, 2015 4:31 pm

I’m not too confident in that, but I wouldn’t put it past him.
Ja zo lust ik er ook nog wel een paar, dat kan je van iedereen in de top 100 zeggen. Zelf denk ik dat hij niet genoeg honger heeft maar ik laat me graag verrassen.
YNWA

ferry

Bericht door ferry » zo jan 11, 2015 11:50 pm

Ik heb juist het idee dat hij wél die honger heeft naar succes. Een stuk meer dan gasten als Lafeber en Derksen hadden in ieder geval. Hij heeft ook al meer laten zien. Ik heb wel het idee dat hij nog altijd zijn spel aan het onwikkelen is om op dit niveau echt mee te kunnen doen. Je wandelt ook niet zomaar de mondiale top10 binnen natuurlijk.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma jan 12, 2015 10:37 am

Ja dat ben ik met je eens dat hij nog in ontwikkeling en juist daarom moet hij zoveel mogelijk wekelijks spelen tegen de besten, daar wordt hij echt beter van. IMO doet hij dat niet voldoende vandaar dat ik denk dat hij niet genoeg honger heeft. Trainen met zijn coach en cadie erbij kan ook tussen de wedstrijden door op lokatie maar volgens mij is Joost liever thuis.

Tot eind februari kan hij zeven toernooien spelen en daartussen op die locaties trainen, hij speelt er twee, nuff said.
YNWA

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma jan 12, 2015 6:50 pm

Hmm als je gelijk hebt valt me dat vies van hem tegen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jan 13, 2015 9:40 am

Allemaal vrij eenvoudig na te gaan BZ. Luiten speelt zijn eerste toernooi van 2015 op 29 januari (Dubai Desert Classic) en dan weer op 26 februari (Honda Classic).
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr jan 16, 2015 9:45 am

Dit weekend staan wereldtoppers zoals Mcilroy, Rose, Fowler, Kaymer, Day, Kuchar en Donald aan de start in Dubai en op Hawaii. Luiten? Waarschijnlijk bij de kachel in Bleiswijk. Hij is inmiddels ook van 28 naar 30 gezakt op de wereldranglijst.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo jan 21, 2015 7:41 am

Vandaag zijn de Qatar Masters van start gegaan, dagje eerder dan gebruikelijk, met o.a. wereldtoppers zoals Stenson, Rose, Garcia en Els aan de start. Morgen begint de Humana Challenge (PGA tour) in California met Bradley, Donald, Dufner, de onvermijderlijke Kuchar :smile-ajax.gif: en Phil Mickelson.

Luiten vraag je…… waarschijnlijk nog in Bleiswijk thuis op de bank bij mammie.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo jan 28, 2015 12:58 pm

Nou het is eindelijk zover, Joost gaat aan zijn golfseizoen beginnen. Morgen om vijfoverhalfeen slaat hij van de eerste tee af op de Omega Dubai Desert Classic. Het zal mij benieuwen.
YNWA

ferry

Bericht door ferry » wo jan 28, 2015 1:49 pm

Yep, zag dat hij lekker vakantie heeft gevierd in Thailand. (En hard getraind hopelijk)

Het is een sterk deelnemersveld daar trouwens, dus we weten gelijk waar hij staat.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr jan 30, 2015 5:28 pm

Joost staat na 2 dagen iets boven de middenmoot op -6 (cut ligt op -2) een eind weg van de plaatsen die er toe doen. Een beetje zoals hij vorig jaar ook speelde als de toppers meededen. Het verschil is dat hier alleen de Europese toppers meedoen en nog niet allemaal, Rose en Poulter bij voorbeeld ontbreken hier. De Amerikanen lopen in Phoenix. Eind volgende maand gaat hij de PGA tour op met deze Europese en de Amerikaanse toppers zonder verder gespeeld te hebben, misschien weer aan vakantie toe? :smile-ajax.gif:
YNWA

ferry

Bericht door ferry » vr jan 30, 2015 5:46 pm

In de T staat een stukje van Luiten:
Luiten: Scoren in de majors

Het zal wel weer even wennen zijn. Met mijn deelname in de Dubai Desert Classic speel ik sinds ruim anderhalve maand weer een toernooi. Zo’n lange ‘winterbreak’ heb ik eigenlijk nog nooit gehad. Dat heeft te maken met verschillende redenen.
Ten eerste heb ik gekozen voor een heel andere seizoens-indeling dan de afgelopen jaren. Ik heb eigenlijk alles om de grote toernooien heen gepland, de majors dus en de World Golf Championships. Daar speelt de absolute wereldtop en in die evenementen wil ik meedoen om de prijzen. En wanneer dat lukt, haal ik waarschijnlijk ook mijn tweede doel van dit jaar: Een plek bij de beste twintig van de wereld.
De tweede reden van mijn lange break heeft simpelweg te maken met mijn situatie thuis. Mijn vriendin Lyan kon in december geen vrij krijgen, vandaar dat we in januari op vakantie zijn gegaan naar Thailand. Normaliter zou ik twee weken geleden in Abu Dhabi begonnen zijn, maar even er uit met Lyan vond ik belangrijker. En het is geen ramp dat ik dan iets later begin.
Zoals bekend heb ik gebroken met caddie Dan Quinn en vanaf nu heb ik Janni Basson aan mijn tas. Het zal wel weer even omschakelen zijn om het gevoel met elkaar te vinden. We hebben in ieder geval een goede klik. Ik ken Janni natuurlijk al een tijdje van de tijd dat hij de caddie was van Robert-Jan Derksen.
Tijdens de oefenrondes hier in Dubai merkte ik in ieder geval al dat we elkaar goed aanvoelen. En nu gaat het echte werk beginnen. Hoewel ik bekend sta als een slow starter en mijn beste prestatie in Dubai een 23e plaats is, begon ik vorig jaar toch sterk met 3e plek in Zuid-Afrika en een 6e in Abu Dhabi.
Hoe het ook loopt in mijn eerste toernooi van 2015, ik heb in ieder geval veel zin in het nieuwe golfjaar.
Het seizoen meer ingericht om te presteren bij de grote toernooien. Zal mij benieuwen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr jan 30, 2015 7:08 pm

Het is een strategie maar ik geloof er niet in. Wat is het voordeel om tussen 1 februari en 26 februari geen toernooien te spelen? Een week voor de WGC speelt hij de Honda classic en nog een toernooi erna. Dan weer twee weken niks waarna de Houston open begint met de week erna de Masters. Het gevoel dat ik al een tijdje heb dat het Joost aan honger ontbreekt en de weg van de minste weerstand neemt wordt hierdoor alleen maar versterkt.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo feb 01, 2015 12:12 pm

Geen goed toernooi van Luiten. Rond de 60st plek geëindigd met een slechte slotronde van 75. Gelukkig heeft hij nu weer 4 weken rust. :hypocrite.gif:
YNWA

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo feb 01, 2015 1:26 pm

Mn vriendin kon in december geen vrij krijgen ... Sorry hoor maar als je daar je seizoensindeling vanaf laat hangen.

ferry

Bericht door ferry » zo feb 01, 2015 2:24 pm

Dat komt inderdaad slap over. Mocht ie straks een van de majors winnen, dan vergeef ik hem echter alles. :neutral.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma feb 02, 2015 9:55 am

Ik had het ook zien staan en wilde er niets over zeggen voor je het weet wordt het zo’n hetze tegen Luiten en dat wil ik nu ook weer niet. Het zou voor het Nederlandse golf echt veel betekenen als hij in de top gaat meedoen maar het is wel een softie hoor. Een topsporter moet een beetje een klootzak zijn, een egoïst. Rory Mcllroy dumpt zijn verloofde Caroline Wozniacki met een simpel telefoontje waarna hij weer aan het winnen slaat en opnieuw de nummer 1 van de wereld is. Joost Luiten stelt zijn begin uit omdat zijn meisje geen vakantie kan nemen (wat doet dat kind, is ze bezig met een cure for cancer dat verlof niet mogelijk is :confused.gif: ), beide speelde deze week de Dubai Desert Classic, driemaal raden wie er won en wie anoniem ergens laag in de middenmoot eindigde.
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do feb 12, 2015 12:42 pm

YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma feb 23, 2015 9:41 am

Het seizoen gaat nu echt beginnen voor Joost. De komende weken speelt hij 3 toernooien in Florida. Donderdag begint hij aan de Honda Classic op Palm Beach Gardens, de week erop het prestigieuze WGC Trump National Dora (één van de toernooien waarvan hij zelf zegt dat hij zijn seizoen omheen bouwt) en tot slot het Valspar in Palm Harbor.

Sterk is hij niet begonnen aan het seizoen en mede daardoor, hij heeft weinig gespeeld in tegenstelling tot de concurrentie, is hij inmiddels van plek 28 naar 37 gezakt op de wereldranglijst.

Kortom, het wordt tijd voor resultaten Joost!
YNWA

Plaats reactie