Italië

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Rutger

Re: Italië

Bericht door Rutger » do dec 11, 2014 8:20 pm

Wat me trouwens wel opviel is dat Juventus tot nu toe de enige club in Italië is die het stadion in eigen beheer heeft. AC Milan zou dan de tweede worden als ze zelf een stadion gaan bouwen. Nu zijn Italiaanse stadions lang niet zo goed bezet, maar ik vraag me af waar al die eigenaren van stadions hun geld nog mee verdienen. Zeker als je de staat van sommige betonbakken ziet daar.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do dec 11, 2014 9:11 pm

Rutger schreef:Wat me trouwens wel opviel is dat Juventus tot nu toe de enige club in Italië is die het stadion in eigen beheer heeft. AC Milan zou dan de tweede worden als ze zelf een stadion gaan bouwen. Nu zijn Italiaanse stadions lang niet zo goed bezet, maar ik vraag me af waar al die eigenaren van stadions hun geld nog mee verdienen. Zeker als je de staat van sommige betonbakken ziet daar.
Die vraag is simpel te beantwoorden: geld met de stadions verdienen ze niet.

Sterker nog: die betonbakken zijn voor veel clubs of voor de gemeenten een loodzware kostenpost. Ze kosten de lokale overheden vaak bakken met geld.

Het merendeel van de stadions is met veel overheidssubsidie gebouwd voor het WK van 1990. In alle speelsteden moest toen vooral een groot stadion komen dat men na dat WK ook wel dacht te gaan vullen want alle grote sterren zoals Marco van Basten, Diego Armando Maradona, Ruud Gullit, Frank Rijkaard en ook die moffen Rudi Völler, Andreas Brehme en Lothar Mattheus speelden immers in de Serie A.

En dus zou de Serie A alleen nog maar meer aantrekkingskracht gaan krijgen op andere topspelers die nog in een ander land speelden, maar ongetwijfeld ook naar Italië zouden komen. Fout gedacht dus. Hoewel Dennis Bergkamp om daadwerkelijk die reden naar Inter is gegaan. Hij zag in de route die Van Basten had afgelegd het voorbeeld van hoe je een aantal jaar na je doorbraak bij Ajax een succesvolle internationale carrière kon bewandelen. :blush.gif:
Laatst gewijzigd door Cruijff op do dec 11, 2014 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do dec 11, 2014 9:14 pm

Om een lang verhaal kort te maken: die stadions zijn dus allemaal gebouwd in de jaren '80 en hopeloos verouderd. De jaren 80 waren andere tijden, voor de digitale revolutie en hoewel er een aantal bijzondere bouwwerken tussen zitten is er over het bouwen van die Italiaanse stadions niet echt nagedacht. De projecten in al die speelsteden waren vooral broodnodig om voor velen werkgelegenheid te creëren.

De Italiaanse stadions: opgeleverd in 1989/1990 maar anno 2008/2009 al anderhalf decennium flink gedateerd in alle facetten.

De Amsterdam Arena: opgeleverd in 1996 maar anno 2014 nog hypermodern, voldoet aan alle eisen en heeft groeimogelijkheden. Ook omdat in Amsterdam het stadion nog steeds wordt door ontwikkeld, uiteraard.

Rutger

Bericht door Rutger » do dec 11, 2014 10:37 pm

Altijd mooi hoe je een stukje geschiedenis beschrijft of wedstrijden van vroeger, bedankt voor de inzichten :biggthumpup.gif:

De Arena is er natuurlijk ook neergezet als multifunctioneel stadion, daar zullen die Italianen destijds zeker niet over hebben nagedacht. Eigenlijk is het daar in Italië ook maar een hoop vergane glorie wat betreft het voetbal, het verschil is enkel dat er bij de topclubs in Italie nog wat meer geld zit waardoor ze eventueel nog wat aansluiting kunnen behouden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do dec 11, 2014 11:27 pm

Rutger schreef:De Arena is er natuurlijk ook neergezet als multifunctioneel stadion, daar zullen die Italianen destijds zeker niet over hebben nagedacht. Eigenlijk is het daar in Italië ook maar een hoop vergane glorie wat betreft het voetbal, het verschil is enkel dat er bij de topclubs in Italie nog wat meer geld zit waardoor ze eventueel nog wat aansluiting kunnen behouden.
Ja Youp van 't Hek noemde de Arena een kleine twee decennia terug een multifunctioneel evenementen theater waar eventueel ook in gevoetbald zou kunnen worden.

Die typering deed me toen pijn, want zo voelde het ook. Het was geen echt stadion, nog steeds als je beelden van nog niet zo super lang geleden bekijkt van een scorende Ibrahimovic in de Champions League of een kansen missende Huntelaar tegen PSV is het gewoon echt geen gezicht die enorme tankgracht die de fans en de spelers op een zo groot mogelijk afstand van elkaar plaatsten.

In dat opzicht is de Arena een veel beter voetbalstadion geworden, die field seats zijn echt fantastisch! :biggthumpup.gif:
Rutger schreef:Altijd mooi hoe je een stukje geschiedenis beschrijft of wedstrijden van vroeger, bedankt voor de inzichten :biggthumpup.gif:
Dank! :smile-ajax.gif:

Eigenlijk ga ik me af en toe best wel oud voelen :ajaxsmiley.gif: in ieder geval dan in vergelijking met andere seizoenkaarthouders die soms pas een jaar of drie zo'n toegangspas tot de wedstrijden van Ajax in hun bezit hebben en zich eigenlijk niet eens meer de wedstrijden herinneren die twee seizoenen terug in hun bijzijn gespeeld zijn.

Maar zo erg oud ben ik nog niet, de gemiddelde seizoenkaarthouder zal al gauw een aantal jaar ouder zijn dan dat ik ben.

Aan de andere kant zal het merendeel van de hedendaagse Arena bezoekers niet al toeschouwer bij Ajax zijn geweest bij wedstrijden waar Stanley Menzo nog onder de lat stond.

Je mag trouwens ook nog wel ff antwoorden in 't 'Is Amsterdam wel een leuke stad?' topic. :smile-ajax.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do dec 11, 2014 11:34 pm

de Arena is een veel beter voetbalstadion geworden, die field seats zijn echt fantastisch! :biggthumpup.gif:
Overigens best wel grappig dat dwaas Wesley uit Almere aan de Noordkant via de enige plek waar het toentertijd mogelijk was het veld op rent en vervolgens voor een rel zorgt die een paar maanden landelijk in het nieuws is.

Niet veel later gaat Ajax doodleuk op vrijwel elke plek van het stadion de gracht in het geheel dicht maken.

En feitelijk heeft dat Wesley - Esteban incident er zelfs toe bijgedragen dat dit ook op een goede manier kan.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr dec 12, 2014 9:23 am

Is die gracht nu helemaal weg en hoe gaan ze nog verder uitbreiden met het oog op het EK, moeten ze niet naar 60.000 plaatsen?
YNWA

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do jan 08, 2015 9:04 pm

Bij Inter proberen ze weer uit het dal te klimmen. Eens zien of Podolski en Shaqiri hun gaan helpen aan Europees voetbal. Ik heb wel hoge verwachtingen van laatstgenoemde.

Podolski - Icardi - Shaqiri is geen slechte aanval.

beelzebub

Bericht door beelzebub » do jan 08, 2015 9:15 pm

Doen ze het erom met die namen ofzo. :ajaxsmiley.gif:
ki di ri
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel

Bericht door Lionel » zo jan 11, 2015 4:08 pm

Heerlijke assist Strootman!
IK GELOOF!!!!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » zo jan 11, 2015 4:56 pm

Haha, die Totti. Scoort de gelijkmaker tegen Lazio en maakt direct een selfie voor de juichtende tifosi.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

peter

Bericht door peter » zo jan 11, 2015 5:48 pm

Thijs schreef:Haha, die Totti. Scoort de gelijkmaker tegen Lazio en maakt direct een selfie voor de juichtende tifosi.
Gruwelijke goal ook.

Sowieso een heerlijk voetbalgevecht. Zat alles in.

Die assist van Strootman was eigenlijk buitenspel toch?

peter

Bericht door peter » zo jan 11, 2015 10:43 pm

Poeh messcherpe counter die dit topduel beslist. Fantastisch afgemaakt door Vidal. Wat een schot. Eerste overwinning in Napels sinds 2000 voor Juventus. Zonde, want zo lopen ze uit op Roma. Die speelden helaas gelijk tegen Lazio in een fantastische strijd. Een bijzonder hoogtepunt was de selfie van Totti na de zeer knappe 2-2. :smallgrin.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 11, 2015 11:04 pm

Ongelooflijk hoe lang Totti het volhoudt! :biggthumpup.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jan 11, 2015 11:22 pm

Thijs schreef:Haha, die Totti. Scoort de gelijkmaker tegen Lazio en maakt direct een selfie voor de juichtende tifosi.
Hij leek er ook nog even een tweetje uit te gooien! Of was het een snapchat?

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 12, 2015 11:51 am

Achteraf gezien wel een sneue actie. Het is de 2-2 thuis tegen Lazio. Als Klaassen dit flikt gooi ik mijn stoel naar zijn hoofd.
IK GELOOF!!!!!!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma jan 12, 2015 1:43 pm

Afbeelding
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 12, 2015 3:57 pm

Lionel schreef:Achteraf gezien wel een sneue actie. Het is de 2-2 thuis tegen Lazio. Als Klaassen dit flikt gooi ik mijn stoel naar zijn hoofd.
Bij Totti draait het altijd allemaal om Totti.

Fantastische speler natuurlijk, maar hij speelde niet voor niets vooral bij een tweederangsclub in een tweederangscompetitie.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

peter

Bericht door peter » ma jan 12, 2015 9:26 pm

Nou, nou. Die gozer speelt nu sinds 1992 zijn potjes in de Serie A. Over die periode van 23 jaar zou ik de Serie A geen tweederangscompetitie noemen in ieder geval. Die gozer speelt verder bij Roma omdat hij daar zelf voor kiest.

239 goals nu. Alleen Piola nog voor hem met 274 treffers. Wordt schier onmogelijk om dat aantal nog te halen, maar wie weet.

peter

Bericht door peter » wo jan 21, 2015 1:30 pm

Geruchten dat ome Silvio Milan wil verkopen worden sterker en sterker. Het seizoen verloopt tot dusverre dramatisch en dat maakt dat hij er van af wil. Moet zeggen dat ze het daar de afgelopen jaren ook vakkundig verklooid hebben, hoor. Eerst de vederlichte Seedorf en de nu (nog) incapabel(ere) Inzaghi aan het roer. Deze staffing, gecombineerd met hopeloos transferbeleid maakt dat het één grote puinzooi is. Zie het wel voor me dat een rijke sjeik er in stapt. Zou zo'n 500 miljoen moeten kosten.

En precies op dit moment geeft hij aan dat hij Milan niet wenst te verkopen...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jan 21, 2015 7:07 pm

Misschien wil hij dus juist wel. :hypocrite.gif:

Wat zijn de diepere oorzaken van de teloorgang, Peter?

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 21, 2015 7:12 pm

Geld, domme aankopen, het kopen van oude(re) spelers, afdankertjes die geen inzet meer tonen...
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jan 21, 2015 7:19 pm

Maar Milan heeft al een eeuw dezelfde leiding. Waarom lukte het vroeger wel en nu niet?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 21, 2015 8:46 pm

Een club als Milan kan snel terugkeren natuurlijk. Het budget is over het algemeen geen probleem en de club heeft ook nog altijd aantrekkingskracht op spelers. Al is de Serie A niet meer wat het geweest is. Het totaalpakket is voor menig speler nog altijd dik in orde. Spelen bij een topclub, dik salaris, wonen in Milaan. Je kan het echt slechter treffen.

Laat ze eens beginnen om een bewezen vakman als trainer aan te stellen in plaats van een oud speler zonder enige relevante ervaring.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » wo jan 21, 2015 9:20 pm

Yopi schreef:Misschien wil hij dus juist wel. :hypocrite.gif:

Wat zijn de diepere oorzaken van de teloorgang, Peter?
Teveel verkeerde keuzes maken. Structureel ieder jaar. Ik zal dit even wat nader toelichten:

Het ging al jaren wat minder (onder leiding van onder andere Leonardo), maar men wist in het eerste seizoen onder leiding van Allegri nog wel kampioen te worden. Het seizoen 2010/2011 spreken we dan over. De oude Dida en de nog oudere Favalli werden vervangen. Amelia en Yepes waren de vervangers. Met recht twee pleisters op de wonden. Abate, Nesta, Silva en Zambrotta/Antonini vormden toentertijd de achterhoede en good-old Seedorf, Gatusso en Flamini plus de overgekomen KP Boateng bestierden het middenveld. Voorin werd stevig doorgeselecteerd, want Ibra kwam op huurbasis en op de laatste dag kwam Robinho voor vele miljoenen de tent binnengewandeld. In de winter kwam daar nog eens de peperdure Cassano bij. Ronaldinho ging naar Gremio in de winter en dus was er wel wat mogelijk. Bommel, Urby, Vila en de stokoude Legrottaglie kwamen er nog maar eens bij. De selectie telde inmiddels wel 30-35 man. Heb het even opgezocht, maar er kwamen 16 (!) man bij in dat seizoen. In de selectie was dus fors geinvesteerd, maar qua diepte-investeringen sneed het weinig hout. Ibrahimovic uiteraard, maar de rest was bezig met een laatste kunstje of miste het niveau van een topspeler.

Het kampioenschap als een soort van sluier voor de diepere problemen die toen al zichtbaar waren. In 2011/2012 ging het vervolgens goed mis. In de zomer werd de oude Pirlo op straat gezet en voor de rest waren er eigenlijk weinig wijzigingen. Er kwamen wel wat spelers bij, maar allemaal gerommel in de marge. Mexes, Taye Taiwo en de chronisch geblesseerde Aquilani. Seizoen begon heel moeizaam, maar uiteindelijk werd het een race tussen Juventus en Milan. In de winter werden nog wat rommelaankopen gedaan met Mesbah, Muntari en Maxi Lopez, maar de basis was nog altijd hetzelfde als het kampioenselftal. Arsenal werd verslagen en in een tweestrijd bleek Barcelona net een maat te groot.

In het daaropvolgende seizoen (2012/2013) ging het helemaal mis. De oude garde kapte er mee en tot overmaat van ramp gingen de twee absolute sterspelers in Frankrijk voetballen. Een Milan zonder Ibra, Silva, Nesta, Gattuso, Seedorf. Wat kwam er voor terug? Veelal een hopeloos zooitje bagger. Afgelopen jaren had Milan (ver) boven zijn stand geleefd in de wedloop om het kampioenschap. Stop-gap signing op stop-gap signing was een brug te ver. De aankopen van het seizoen 2012/2013 waren veelal koopjes. Goedkoop, transfervrij, maar wel met iets van een naam. Krkic, Acerbi, Pazzini, Constant etc. Alleen Montolivo, de Jong en in mindere mate Zapata waren goede aankopen. De andere 10-15 namen bespaar ik je maar even.

Voorbereiding was dramatisch en van de eerste 8 duels werden er twee gewonnen. Paniek in de tent.
De hele achterhoede was zo lek als een zeef met Abate, Zapata, Mexes en de piepjonge de Sciglio en aanvallend met de jonge El Shaarawy, Pazzini en Robinho. In de winter moest er wat gebeuren en alle poet werd bijeen geschraapt om de verloren zoon terug te halen. Balotelli. Had een effect, want Milan begon beter de draaien. Balotelli deed het redelijk en het elftal werd wat stabieler.
De hele zomer dus werk aan de winkel, zou je denken. Blijkbaar dachten de mannen in Milaan er anders over, want er gebeurde vrij weinig tot niets. Boateng werd nog goed verkocht en de peperdure Matri kwam de poort binnenwandelen. En de terugkeer van de chronisch geblesseerde Kaka. De verloren godenzoon die Milan weer naar nieuwe hoogtes zou moeten doen stijgen. Het werd een martelgang. Allegri moest wijken, het elftal ontbeerde alle kwaliteit, blessures, geen extra klasse. Hopeloos. De onervaren Seedorf moest de boel uit het slop trekken, maar kwam al gauw tot de conclusie dat het materiaal om te janken was. Berlus en co grijpen in. Ik dacht toen nog wel dat ze het over een andere boeg wilden gooien. Spalletti of Prandelli binnenhalen en opnieuw beginnen.

De keuze was anders, want spreekpop Inzaghi kwam voor de groep. Hij mocht, op voorspraak van Berlus en co, de selectie wat versterken. Veel transfervrije, oude rotten werden binnengehengeld en lastpak Balotelli werd verkocht, evenals het talent Cristante.
Inzaghi laat vervolgens geen enkel blijk van visie te hebben. De beste man doet maar wat en probeert het continu met een andere opstelling. 4-2-3-1 naar 4-4-2 naar 4-3-3 naar en omgekeerd. Op alle systemen worden ook wat poppetjes ingekocht waar hij het mee mag proberen. In het laatste duel was het een vorm van 4-3-3 met Lopez, Abate, Rami, Mexes, Bonera, Montolivo, De Jong, Bonaventura, Cerci, Menez (als valse spits) en El Shaarawy.

Een selectie waar niks meer in zit. Geen cashcows, geen kwaliteit, geen stabiliteit plus een coach die totaal ongeschikt is. Gevolg? 26 punten uit 19 duels.

Plaats reactie