Prima plan van Ajax.

Moderator: mods
brigade zuid schreef:Koeman: 'Sleutel ligt bij Feyenoord'
Van onze Telesportredactie
"De oplossing voor het opleiden in Nederland ligt feitelijk bij Feyenoord", zegt Ronald Koeman, die in de Engelse Premier League naam maakt als Nederlandse coach.
Koeman heeft de afgelopen drie seizoenen met Feyenoord topprestaties kunnen leveren mede dankzij de constante stroom van talenten uit de Feyenoord-opleiding. Hij legde met de zelf opgeleide internationals en de daarna door hem bedachte tactiek met vijf verdedigers bij Feyenoord zelfs de basis voor het succes van Oranje op het WK in Brazilië.
Koeman: "Ik weet hoe Wim (Jansen) denkt. De focus ligt bij het beter maken van spelers vanaf zes jaar én het beter maken van trainers, die met die talenten werken. Het is toch bewezen wat daar aan talent continu wordt afgeleverd. En het is niet voor niks dat die opleiding al vijf jaar lang is gekozen tot de beste van Nederland.”
Eriksen en Andersen
Koeman heeft in zijn loopbaan bij zowel Ajax als Feyenoord de technische leiding in handen gehad. Hij heeft ook gevolgd hoe onder leiding van Cruijff bij Ajax de accenten zijn verlegd.
Koeman: "Ajax doet het iets anders. Daar wordt gewerkt volgens de visie van Johan. Iedereen vertelt mij dat de A1 van Ajax zo goed is. Maar Ajax heeft ook een weg ingeslagen om de beste jonge spelers in het buitenland op 16-jarige leeftijd voor een half miljoen te kopen. Dat is in mijn ogen geen opleiden.”
"Zoals Jordy Clasie vanaf 7 jaar bij Feyenoord is ontwikkeld, dát noem ik opleiden. Niet het brengen van Christian Eriksen of Lucas Andersen. Voor die spelers was de basis al grotendeels gelegd.”
Dan dient Wimpey een klacht in.InnerHarbour schreef:Alsof Jonk zelf voor de klas gaat staan.![]()
Art school?Baseman schreef:Langeler is bezig met hetzelfde plan, ook hij wil een eigen school dichtbij het trainingscomplex.
Is dat niet Ronald Koeeeeemaannnnnn..... ehm Waterreus. Wat doet ie tegenwoordig eigenlijk?wimpey schreef:http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en ... ajax-.html
![]()
Reus is gelukkig niet ver verwijderd van de Ajax-realiteit.
Dat ben ik op zich wel met je eens.Baseman schreef:Logisch...goed nieuws is waar en een bevestiging, minder goed nieuws is niet waar en komt van een dubieuze bron![]()
Dat hoor je mij niet zeggen. Ze doen dingen anders. En perfect zal het niet zijn.Baseman schreef: Alsof alles bij Ajax nu zo geweldig en fantastisch is, want Cruijff.
Dat is waar. Die bron is zeker dubieus.Baseman schreef:Logisch...goed nieuws is waar en een bevestiging, minder goed nieuws is niet waar en komt van een dubieuze bron![]()
Zeker. Zolang hij maar geen kritiek levert op PSV.Ik ben zeker geen fan van Waterreus, maar deze column van hem vind ik erg goed.
Ach, ik geloof best dat Wim Jonk minder goed is in functioneringsgesprekken. En dat onder hem niet alle speler meer tijdens de warming-up op hetzelfde moment de lijn aanraken (zie VI van vorige week). Zoals ik al eerder heb geschreven: mij gaat het louter om de opleiding van talent. Dat bureaucratische gedoe interesseert me geen ****. De Ajax-opleiding van de tachtiger jaren was een rommeltje, zeker logistiek, maar leverde het ene na het andere toptalent af. Co Adriaanse kwam en zette de organisatie perfect neer. 'Vroeger was hier niets', riep hij triomfantelijk. Helaas kwam er daarna niets bijzonders meer door.Geen idee of zijn woorden over de jeugdopleiding kloppen, maar hij is niet de eerste die niet alleen maar lyrisch is sinds de overname.
Dat is een slimme uitspraak. Geniaal!Zijn laatste uitspraak in de hier geplaatste samenvatting gaat trouwens veel meer over het onlangs gehouden congres van de KNVB over de toekomst van het Nederlandse voetbal, in zijn column geeft hij aan dat hij het vreemd vindt dat vooral degenen met een gepensioneerde leeftijd de inhoud bepalen. Daarin geef ik hem gelijk.
Cocu!Yopi schreef: Misschien staat binnenkort de Nederlandse Guardiola op, maar ik zie hem nog niet.
Zou kunnen. Maar het heeft er ook al toe geleid dat iemand als El Azzouzi een kans kreeg. Trainers zijn ook maar mensen. Toen Ajax nog de beste opleiding ter wereld had, werd het talent van Bergkamp bijna over het hoofd gezien.Lionel schreef:Lijkt me ook dat het rouleren van de trainers in het begin voor rare/lastige/chaotische situaties heeft gezorgd.
Mee eens.wimpey schreef:Mijn indruk: Ajax is zeer agressief in de jeugdscouting. Dat moet je op de een of andere manier verenigen met de jochies die je al langer in huis hebt. Uiteindelijk gaat het om kwaliteit die je in huis hebt / haalt. En daar heb je je als trainer (een facilitaire functie) maar ondergeschikt aan te maken.
Waar zeg ik dit?Yopi schreef:Zeker. Zolang hij maar geen kritiek levert op PSV.
Wat heeft dit er in hemelsnaam mee te maken?Van PSV heeft hij meer verstand.
Jij bent dan ook een heel duidelijk voorbeeld van een echte Cruijff adept.Ach, ik geloof best dat Wim Jonk minder goed is in functioneringsgesprekken. En dat onder hem niet alle speler meer tijdens de warming-up op hetzelfde moment de lijn aanraken (zie VI van vorige week).
Voor een schrijver kun je erg beroerd lezen, maar uit je woorden blijkt dat je de column helemaal niet gelezen hebt.De bejaarden Cruijff, Jansen en Van Gaal hebben meer voetbalverstand in hun kleine teen dan het jonge veulen Waterreus in zijn hele lichaam. Het gaat niet om leeftijd maar om inzicht.
Ronald Waterreus: ‘We moeten luisteren naar nieuwe ideeën’
‘Ik heb me zeer verbaasd over de manier waarop de topmensen in ons voetbal zijn omgegaan met het congres dat de KNVB vorige maand hield. Ik deel de kritiek van Bert van Marwijk en Dick Advocaat dat zo’n initiatief wat paniekerig overkomt, maar ze waren ook de eersten om te zeggen dat ze geen interesse hadden om te komen. Ruud Gullit stelde op televisie zelfs verbouwereerd vast dat hij niet was uitgenodigd. Nee, denk ik dan, op basis waarvan zou jij wél moeten worden uitgenodigd? Dat Gullit een van onze betere spelers is geweest, realiseer ik mij ook wel. Maar wat moet hij andere trainers leren? Ik wil ermee zeggen dat wij in Nederland veel te veel geneigd zijn steeds maar weer ons oor te luisteren te leggen bij mensen die toch een beetje vergane glorie zijn.
De generatie die bestaat uit Johan Cruijff, Willem van Hanegem, Aad de Mos, Jan Mulder, Co Adriaanse en noem al die mensen van tussen de 65 en 70 jaar oud maar op, is gewoon ingehaald door de realiteit. Dat geldt ook voor Guus Hiddink, die al twintig jaar lang geen enkele vernieuwing meer aanzwengelt. Als dan zijn werkgever een congres organiseert over de toekomst van ons voetbal, houdt uitgerekend de bondscoach het halverwege alweer voor gezien… En Cruijff kan zonder één weerwoord in een praatje van tien minuten de problemen van het Nederlandse voetbal blootleggen.
‘Ons voetbal is gevangen door onzichtbare machtslijnen’
Je kunt mij niet wijsmaken dat Cruijff nog steeds weet wat er dagelijks op de werkvloer van een voetbalclub gebeurt. Ik spreek nog weleens oud-collega’s die daar in de jeugdopleiding werken. Zij klagen steen en been. Het is een puinhoop, niemand weet wat hij moet doen. Toen de revolutie zich afspeelde, werd gezegd dat Ajax binnen vijf jaar weer een prominente rol op Europees topniveau zou spelen, maar ondertussen hoor ik al jaren alleen maar dat de B1 het zo geweldig doet. Toch volgen we Cruijff blindelings. Zolang De Telegraaf schrijft dat het goed gaat bij Ajax, is er niemand die zijn mond opendoet. Je ziet het ook op televisie. Jack van Gelder, Kees Jansma en Johan Derksen gelden als belangrijke opinieleiders, maar dat zijn ze intussen al dertig jaar en er is in hun opvattingen niets veranderd. Tijdens die Ajax-soap van een paar jaar geleden was er veel kritiek op Arno Vermeulen van de NOS, terwijl hij honderd keer meer van de materie wist dan al die anderen. Het zijn allemaal onzichtbare machtslijnen die ons voetbal gevangen houden. Wij luisteren naar mensen die steeds verder verwijderd zijn geraakt van de realiteit.
Vind je het gek dat de Nederlandse voetballerij zichzelf totaal niet vernieuwt? Eigenlijk had Frank de Boer een spreker moeten zijn op het KNVB-congres. En ook Edwin van der Sar en Ruud van Nistelrooy zijn mensen die daarin absoluut een verfrissende rol zouden kunnen spelen, al betwijfel ik of ze bij de benoeming in hun nieuwe positie op hun merites zijn beoordeeld. Soms denk ik dat ze er zitten om anderen uit de wind te houden, Hiddink bijvoorbeeld.
Dan heb ik veel meer respect voor Louis van Gaal, die 63 jaar is en zichzelf nog steeds opnieuw durft uit te vinden. Hij is echt de uitzondering op de regel. Iedereen dacht: Hij gaat tijdens het WK af als een gieter, maar hij heeft het gezien de mogelijkheden gewoon uitstekend gedaan. En dat vond die onzichtbare colonne eigenlijk best vervelend. Van Gaal duwde zijn hoofd in een strop door met een totaal andere speelwijze te komen. Dan ben je gewoon moedig. Ik heb hem meegemaakt tijdens zijn eerste periode als bondscoach en dat werd een drama, mede doordat Van Gaal heel strikt vast hield aan zijn denkbeelden. Ik zie Jaap Stam nóg uit Manchester komen voor een interland, toen hij te horen kreeg dat er op maandag twee keer getraind zou worden... Nu zag je dat Van Gaal met Robin van Persie en Arjen Robben overleg pleegde over de beste tactiek. Tijdens het toernooi bleek dat hij aan alles had gedacht. Ik vind het persoonlijk lariekoek om een keeper te wisselen voor het nemen van de strafschoppen, maar bij Van Gaal was het onderdeel van zijn strategie. Daar moet je respect voor opbrengen.
Alles wat vreemd is in de voetballerij wordt zomaar afgeschoten. Terwijl ik denk dat mensen uit andere sporten best iets kunnen toevoegen aan onze sport. Het is niet voor niets dat Hans Jorritsma (KNVB), Toon Gerbrands (AZ, PSV), Robert Eenhoorn (AZ) en nu ook Gerard Kemkers bij FC Groningen belangrijke functies krijgen in het voetbal. Kennelijk hebben zij toch iets te bieden wat we zelf niet in huis hebben. Ik ken Gerbrands niet zo goed, maar ik hoor overal dat hij bij PSV weer een topsportklimaat heeft weten te creëren. Nou, dan doe je al een hoop goed. Tiny Sanders, zijn voorganger, is daar nooit in geslaagd. Eenhoorn ken ik wat beter en die heeft heel interessante denkbeelden over talentontwikkeling. Zulke mensen, en dat geldt natuurlijk ook voor Kemkers, hebben jarenlang beleid gemaakt in de topsport.
Als het Nederlandse voetbal zich echt verder wil ontwikkelen, dan moeten we verder kijken dan onszelf en durven luisteren naar nieuwe opvattingen en ideeën. Het voetbal in 1994 of 2004 was heel anders dan dat van nu. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Expertise van vroeger moet je niet weggooien, maar we kunnen niet kritiekloos blijven geloven in hetgeen mensen vertellen die zelf al dertig jaar geen wedstrijd meer gespeeld hebben.’
Ruben Jongkind bij Ajax.Alles wat vreemd is in de voetballerij wordt zomaar afgeschoten. Terwijl ik denk dat mensen uit andere sporten best iets kunnen toevoegen aan onze sport. Het is niet voor niets dat Hans Jorritsma (KNVB), Toon Gerbrands (AZ, PSV), Robert Eenhoorn (AZ) en nu ook Gerard Kemkers bij FC Groningen belangrijke functies krijgen in het voetbal.
Waterreus over situatie Ajax: "Iedereen weg, de hele club weg"
28 November 2011 12:13
Ronald Waterreus is helemaal klaar met de situatie bij Ajax. De voormalig doelman van onder meer PSV laat weten dat een oplossing voor de hand ligt, Ajax opdoeken. Zo zei Waterreus bij Studio Voetbal zondag.
"Weet je wat? Zullen we er eens over ophouden om over Ajax te praten? Ik stel voor: we praten er nooit meer over. De mensen daar zijn het niet waard om over te praten. Hoe ze zich naar buiten toe opstellen. Hoe ze de club naar buiten toe vertegenwoordigen", sprak de 41-jarige oud-sluitpost zijn schande uit over de mensen binnen de club.
Een oplossing heeft de zevenvoudig international overigens wel. "Iedereen weg. De hele club weg. Dan hoeven we het er nooit meer over te hebben", aldus de harde woorden van Waterreus.
Mee eens hoor. Maar misschien doelt Waterreus opdeze chaos.Jöhnk schreef:Zou kunnen. Maar het heeft er ook al toe geleid dat iemand als El Azzouzi een kans kreeg. Trainers zijn ook maar mensen. Toen Ajax nog de beste opleiding ter wereld had, werd het talent van Bergkamp bijna over het hoofd gezien.Lionel schreef:Lijkt me ook dat het rouleren van de trainers in het begin voor rare/lastige/chaotische situaties heeft gezorgd.
Een klein beetje chaos is niet zo erg. Creatievelingen gedijen beter in chaos dan in een keurslijf. Gezegd werd dat het op de Herdgang voorheen een losgeslagen bende was, maar ondertussen braken er wel spelers als Depay en Bakkali door. Ik moet nog maar zien of dit ook gaat lukken in het keurslijf van Art, met op de achtergrond een Van Bommel die roept dat het om de drie punten gaat.