Vanwege dit heuglijke feit verdient het in mijn ogen grootste talent sinds lange tijd uit de Ajaxopleiding een eigen topic.Donny van de Beek @Donny_beek6 · 19 uur 19 uur geleden schreef:Net te horen gekregen dat ik 3 januari mee ga op trainingskamp naar Qatar met het eerste !!
Wat algemene informatie
Geboren: 18 april 1997 in Nijkerkerveen, Nederland
Nationaliteit: Nederlandse
Contract tot: 30.06.2017
Positie: middenveld

Kennismaking met Donny van de Beek op Ajax.nl, interview met onze eigen Thijs:
Een jaar geleden tekende hij zijn eerste contract bij Ajax:Ajax.nl schreef:
Even voorstellen: Donny van de Beek
26 augustus 2014
Landskampioen Ajax A1 legde afgelopen weekend beslag op de eerste prijs van het seizoen. In het duel om de Supercup werd Feyenoord A1 met 3-2 verslagen. Een van de uitblinkers in deze wedstrijd was de 17-jarige Donny van de Beek. In de rubriek 'Even voorstellen' vertelt de middenvelder over zijn voetbaldromen bij Ajax. ,,Ik hoop dit seizoen mijn debuut in Jong Ajax te maken."
Met de eerste prijs in augustus al op zak kan het wel eens een mooi jaar worden voor de blonde middenvelder, door sommigen al 'de nieuwe Davy Klaassen' genoemd. Van de Beek speelde een goede wedstrijd, al had hij naar eigen zeggen wel moeten scoren: ,,Één bal werd van de doellijn afgehaald en ik had nog een goede kopkans. In de eerste helft waren we heel slordig, als we het beter uitspelen maken we zes of zeven goals. In de rust zei de trainer dat we het simpel moesten houden en in de tweede helft ging het dan ook beter."
Van de Beek zette zijn eerste stapjes op het voetbalveld bij Veensche Boys uit Nijkerkerveen en voetbalt al sinds de D-pupillen in de jeugdopleiding van Ajax. Jaren later speelt hij wekelijks in het vlaggenschip van de Ajax Jeugdopleiding, de A1. Van de Beek heeft helder voor ogen hoe zijn pad er de komende tijd uit gaat zien. ,,Mijn doelstelling is zoveel mogelijk spelen. Misschien zit er wel meer in, maar ik moet in ieder geval zorgen dat ik het niveau van vorig jaar haal en dat ik mijn zwakke punten verbeter.”
Maar voordat het zover is, zal de middenvelder zich vanzelfsprekend moeten blijven ontwikkelen. Weten waar je kwaliteiten liggen, maar belangrijker nog is weten waar je zwakke punten liggen en daar aan werken. ,,Mijn sterke punten zijn mijn spelinzicht en steekpasses, maar wat nog beter moet is het omschakelen bij balverlies. Mentaal moet ik dat er nog inkrijgen. Ik ben er met mijn trainers druk mee bezig om dat beter te krijgen.''
De vergelijking met Davy Klaassen is snel gemaakt, al is dat niet alleen omdat ze qua uiterlijk op elkaar lijken. Van de Beek begrijpt die vergelijking, al ziet hij ook verschillen in de speelstijl: ,,We hebben wel iets van elkaar weg, al zijn we iets andere spelers. Klaassen gaat iets vaker diep, zit altijd kort op z'n tegenstander en wil graag de bal diep in plaats van in z'n voeten. Ik ben juist een speler die de bal altijd in z'n voeten wil.”
Woensdag speelt Ajax A1 op de de Toekomst tegen NEC/FC Oss A1, naar verwachting weer met Van de Beek op het middenveld. Voor de A1-junioren telt niet alleen de landstitel, maar bovenal de individuele ontwikkeling van de spelers op weg naar het einddoel enkele honderden meters verderop: een debuut in Ajax 1 in de Amsterdam ArenA. Nu nog een droom, hopelijk ooit werkelijkheid: ,,Eerst de A1, dan later dit seizoen mijn debuut in Jong Ajax en wie weet wat er daarna nog komt.”
Tekst: Ajax.nl/Thijs Nabben
Foto’s: Ajax.nl/Gerard van Hees
Ajax.nl
Donny van de Beek heeft natuurlijk een eigen Twitter paginaAjax.nl schreef:
Ajax contracteert jeugdspeler
27 december 2013
Ajax heeft jeugdspeler Donny van de Beek gecontracteerd. De verdedigende middenvelder werd op 18 april 1997 geboren in Amersfoort. Het contract van de B-junior kent een looptijd van drie jaar, tot en met 30 juni 2017. Het betreft het eerste contract voor deze jeugdinternational. Van de Beek voetbalt al sinds de D-jeugd bij Ajax. ,,Ik denk dat ik een speler ben met een goed overzicht", zegt de 16-jarige B-junior, die de laatste weken al regelmatig met de A1 meespeelde. ,,Eerst speelde ik écht op nummer tien, met de punt naar voren, maar ik ben steeds meer een verdedigende middenvelder geworden. Mijn doel is om binnen een paar jaar mijn debuut in Ajax 1 te maken.”
Directeur voetbalzaken Marc Overmars is blij dat Ajax Van de Beek heeft vastgelegd: ,,Voetballend en mentaal zit het goed bij Donny. Zo zien we het graag bij Ajax. Met de hoofdtrainer en de staf die we nu hebben, weten de jongens ook echt dat ze de kans krijgen om zich een keer in het eerste elftal te voetballen.”
Tekst en foto: Ajax.nl
Ajax.nl
Heel veel succes jongen!