www.ajaxlife.nlDe Boers omzetting bereikt Viergever pas in de rust
Het was een soort doorgeefspelletje, dat niet helemaal werkte: trainer Frank de Boer probeerde in de eerste helft de positionele bezetting te veranderen, maar zijn boodschap was na een paar doorgeefluiken voor Nick Viergever niet al te duidelijk meer.
Viergever gaf na afloop van de wedstrijd aan een groepje journalisten een korte samenvatting van de wedstrijd. “Na rust gingen we wat anders spelen, waardoor het wel beter ging,” vertelde de linksback. “We dachten dat Apoel 4-4-2 zou spelen, maar het was een soort 5-3-2. Daar hadden we wat moeite mee.”
Een omzetting na rust? Ja, Viergever zei het echt. We zagen trainer Frank de Boer echter al na vijf minuten praten met Ricardo van Rhijn, om een tactische omzetting door te geven. En na tien minuten nog een keer. Sterker: de trainer stond halverwege de eerste helft zelfs met zijn rechterbeen te stampen, omdat zijn boodschap in het veld steeds verwaterde.
Die boodschap hield in: bij balbezit met drie man achterin blijven staan en Viergever doorschuiven naar het middenveld, zodat Lucas Andersen op ‘tien’ komt te staan. Het lijkt geen hogere wiskunde, toch bleef Viergever vooral achterin staan. “Het was mij niet echt duidelijk wat er veranderd moest worden,” gaf de linksback eerlijk toe. “De Boer gaf Van Rhijn iets door, maar voordat de boodschap bij mij was, was het spel alweer bezig. De volgende keer moeten we wat sneller communiceren.”
Van Rhijn werd meerdere malen bij De Boer geroepen, en had zo verdedigend een redelijk rustige avond, maar was dus wel een drukbezet doorgeefluik. “Nick moest meer op de halfpositie gaan spelen, maar bleef te veel achterin staan. Het was hartstikke lastig communiceren. Het spel ging ook gewoon door. Het ging dus met horten en stoten. In de rust hadden we alle tijd om het goed te bespreken. Na rust heeft zeker Nick het goed opgepakt.”
Trainers hebben het liefst dat spelers zelf een tactische verandering doorvoeren als de tegenstander net iets anders speelt. De Boer verweet zijn spelers echter niets in deze. “Ik moest zelf ook even goed nadenken,” zei de trainer, die inderdaad in de beginfase opvallend veel aan het praten was met assistenten Hennie Spijkerman en Dennis Bergkamp. “We hebben al tegen veel systemen gespeeld, maar deze, 5-3-1-1, zijn we nog niet tegengekomen,” aldus De Boer.
Het was even puzzelen, met een doorgeefspelletje en de nodige verwarring erbij. Maar eind goed, al goed.
Ajax - FC APOEL 10-12-2014
Moderator: mods
Re: Ajax - FC APOEL 10-12-2014
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Andersen is goed als er ruimte is. Dat was er niet, dus Andersen rendeerde niet dan doet hij eigenlijk alles verkeerd.
Hij legt ook geen diepte in z'n spel.
Van Rhijn had ook de terugspeel-ziekte, meerdere malen kon hij direct Klaassen aanspelen maar nam hij de bal op z'n gemak aan waardoor gaten dicht werden gelopen.
Klaassen was één van de weinige die doorhad dat het tempo omhoog moest en dat 1x raken de oplossing is.
Serero op plek van Andersen was ook een verbetering, al was de wedstrijd al gespeeld.
Kishna en Milik erg belangrijk en goede wedstrijd gespeeld.
Tegen dit soort teams met deze instelling is het eigenlijk nooit leuk voetbal kijken
punten op zak en nu naar de EL.
Hopen dat we daar nog een lange weg hebben,....
Hij legt ook geen diepte in z'n spel.
Van Rhijn had ook de terugspeel-ziekte, meerdere malen kon hij direct Klaassen aanspelen maar nam hij de bal op z'n gemak aan waardoor gaten dicht werden gelopen.
Klaassen was één van de weinige die doorhad dat het tempo omhoog moest en dat 1x raken de oplossing is.
Serero op plek van Andersen was ook een verbetering, al was de wedstrijd al gespeeld.
Kishna en Milik erg belangrijk en goede wedstrijd gespeeld.
Tegen dit soort teams met deze instelling is het eigenlijk nooit leuk voetbal kijken
punten op zak en nu naar de EL.

Hopen dat we daar nog een lange weg hebben,....

Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Zie net de samenvatting: hoezo is er eigenlijk discussie over de penalty die Ajax kreeg? De Apoelist mist eerst volkomen de bal, en maakt daarna een heel vreemde beweging met zijn knie waardoor hij Milik wel degelijk aantikt.
Ik vond het ook een terechte penalty. Het enige dat je zou kunnen zeggen, is dat Milik graag gaat liggen. Maar er was gewoon contact.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
mee eens!Jöhnk schreef:Zie net de samenvatting: hoezo is er eigenlijk discussie over de penalty die Ajax kreeg? De Apoelist mist eerst volkomen de bal, en maakt daarna een heel vreemde beweging met zijn knie waardoor hij Milik wel degelijk aantikt.
een 100% penalty maar de val was wat theatraal
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
- Monkey Tonk
Tegen Madrid krijg je daar geen strafschop voor, lijkt me. Zo zit de CL in elkaar. Tenminste, als we de penalties tegen Ajax van de laatste jaren in ogenschouw nemen.
Verder geloof ik niet dat de omzettingen die de Boer voor ogen had het verschil maakten. Tot de 1-0 had Ajax geen idee. Daarna moest Apoel wel en stond het al snel 3-0. Dus Ajax maakt prima gebruik van geboden ruimte, maar weet niet hoe die ruimte zelf te scheppen tegen een compacte verdediging. De ruime zege verhult dat onderliggende probleem wat. Leuke tweede helft. What a difference a pk makes.
Verder geloof ik niet dat de omzettingen die de Boer voor ogen had het verschil maakten. Tot de 1-0 had Ajax geen idee. Daarna moest Apoel wel en stond het al snel 3-0. Dus Ajax maakt prima gebruik van geboden ruimte, maar weet niet hoe die ruimte zelf te scheppen tegen een compacte verdediging. De ruime zege verhult dat onderliggende probleem wat. Leuke tweede helft. What a difference a pk makes.
Las het in een van de nabeschouwingen. Een makkelijk gegeven penalty voor de grote club tegen het kleintje. De afgelopen jaren waren wij vaak het kleintje dat er eentje tegen kreeg. Voor deze ene keer waren we de grote broer.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
- Jinne
- Site Admin
Op Cyprus was het nog andersom en dat was echt een flater van de arbitrage. Die van gister kan je geven. Zou ook niet veel gezeurd hebben als we hem tegen hadden gehad.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Dat lijkt me juist. Ajax was behoorlijk onmachtig.Monkey Tonk schreef:Verder geloof ik niet dat de omzettingen die de Boer voor ogen had het verschil maakten. Tot de 1-0 had Ajax geen idee. Daarna moest Apoel wel en stond het al snel 3-0. Dus Ajax maakt prima gebruik van geboden ruimte, maar weet niet hoe die ruimte zelf te scheppen tegen een compacte verdediging. De ruime zege verhult dat onderliggende probleem wat. Leuke tweede helft. What a difference a pk makes.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Desondanks, als je een cadeautje krijgt moet je 'm nog wel uitpakken. En dat hebben onze jongens gedaan. 

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Ajax - FC APOEL 10-12-2014
Gelukkig wel. Hield mijn hart vast bij de penalty. Die Cyprioot zat er te dicht bij naar mijn smaak. Die had Lasse er doelbewuster in kunnen schieten, wat mij betreft...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Omdat Van Marwijk dat beweerde? Ze lieten nog beelden zien. Mijn vriendin verontwaardigd: 'Dat was precies de enige hoek vanwaar het leek alsof het géén penalty was. Op die andere beelden zag je het duidelijk!'Jöhnk schreef:Zie net de samenvatting: hoezo is er eigenlijk discussie over de penalty die Ajax kreeg? De Apoelist mist eerst volkomen de bal, en maakt daarna een heel vreemde beweging met zijn knie waardoor hij Milik wel degelijk aantikt.
Veel voetballiefhebbers praten die 'analisten' na. Ze kunnen beter zelf nadenken.
Die verslaggever leuterde ook maar door dat Ajax niet goed speelde. Ik zal niet zeggen dat de eerste helft een show was, maar het valt ook niet mee om tegen zo'n handbalverdediging te spelen. Uiteindelijk heeft Ajax vier doelpunten gemaakt en amper iets weggegeven. 4-0 is in de CL een goede uitslag.
-
De eerste helft leek op wat we de afgelopen seizoenen en met name vorige seizoen zagen; een variant op rugby: de bal mag niet naar voren gespeeld worden...
Wiekent Cees hoe was de sfeer van Apoel kant? De akoestiek in de Arena is helaas nog steeds zo dat je die gasten aan de zuid kant amper kunt horen. Zelfs niet als ze met 2.500 man flink tekeer gaan.
Na de wedstrijd wel grappig, de Ajax spelers lopen hun ereronde en arriveren bij 117, gaan richting Noord. Een enorm fluitconcert daalt over ze neer vanuit het uitvak. Opeens maakten ze een heleboel kabaal.
Werd vervolgens echter weer overstemd door de nog in het stadion Ajax supporters die hard begonnen te juichen. 
Milik maakt hier duidelijk het verschil, sommigen claimen dat hij uit balans wordt gebracht terwijl hij net wil schieten, ik had het idee dat hij erg op zoek was naar een penalty en dat zeer behendig deed. Een sluwe speler die snapt hoe de wetten in de Champions League werken.
Als je met zulke 'trucjes' van Heracles of Volendam moet gaan winnen zou ik me schamen als Ajacied, maar in de CL is het tegen 9 van de 10 tegenstanders geoorloofd. Catalanen, Madrilenen en huurlingen uit Parijs halen schwalbes en kaarten aan naaierij ook van stal als ze tegen Ajax moeten, met gelijke munt terugbetalen die duikelaars. Ajax is daar in Europese wedstrijden nog echt onhandig in.
Buit je een paar momentjes van twijfel die een scheidsrechter in elke wedstrijd een stuk slimmer uit dan ga je meteen veel meer punten halen.
Na de wedstrijd wel grappig, de Ajax spelers lopen hun ereronde en arriveren bij 117, gaan richting Noord. Een enorm fluitconcert daalt over ze neer vanuit het uitvak. Opeens maakten ze een heleboel kabaal.

Klopt, het was een stroeve boel en dat je dan in de 45e minuut uit een penalty op 1-0 komt is een gigantische opsteker. Een enorme duw in de rug. Zoals Yopi ook al aangeeft het valt niet mee om zo'n massaal op de eigen helft geposteerde verdediging uit elkaar te spelen. Kijk maar eens terug hoe lang Barcelona er in Camp Nou over deed om tegen Apoel de enige goal van die avond te maken.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:De eerste helft leek op wat we de afgelopen seizoenen en met name vorige seizoen zagen; een variant op rugby: de bal mag niet naar voren gespeeld worden...
Milik maakt hier duidelijk het verschil, sommigen claimen dat hij uit balans wordt gebracht terwijl hij net wil schieten, ik had het idee dat hij erg op zoek was naar een penalty en dat zeer behendig deed. Een sluwe speler die snapt hoe de wetten in de Champions League werken.
Als je met zulke 'trucjes' van Heracles of Volendam moet gaan winnen zou ik me schamen als Ajacied, maar in de CL is het tegen 9 van de 10 tegenstanders geoorloofd. Catalanen, Madrilenen en huurlingen uit Parijs halen schwalbes en kaarten aan naaierij ook van stal als ze tegen Ajax moeten, met gelijke munt terugbetalen die duikelaars. Ajax is daar in Europese wedstrijden nog echt onhandig in.
Buit je een paar momentjes van twijfel die een scheidsrechter in elke wedstrijd een stuk slimmer uit dan ga je meteen veel meer punten halen.
Een goed voorbeeld is Ajax-Manchester United in februari 2012. Blessuretijd 1e helft, 0-0 stand, Sulejmani dribbelt de zestien in, gaat te opzichtig voor een penalty. Je ziet de scheidsrechter twijfelen, hij lijkt zelfs eventjes de bal op de stip te gaan leggen wanneer Sulejmani over de grond rolt maar hij fluit vervolgens voor de rust.
Bestraft de aanvaller ook niet met geel, legt de bal niet op de stip maar hij had hem kunnen geven.
Milik doet dit veel handiger, die zorgt er echt voor dat er daadwerkelijk contact is met die verdediger, lokt bewust een penalty uit maar maakt feitelijk geen schwalbe. Zo wil ik niet elke week aan mijn doelpunten komen maar tegen Zuid-Europese opponenten of tegen PSV is het wat mij betreft geoorloofd.
Bestraft de aanvaller ook niet met geel, legt de bal niet op de stip maar hij had hem kunnen geven.
Milik doet dit veel handiger, die zorgt er echt voor dat er daadwerkelijk contact is met die verdediger, lokt bewust een penalty uit maar maakt feitelijk geen schwalbe. Zo wil ik niet elke week aan mijn doelpunten komen maar tegen Zuid-Europese opponenten of tegen PSV is het wat mij betreft geoorloofd.
- Monkey Tonk
Eens. Het uitlokken van een penalty is iets anders dan een Schwalbe. Een handige aanvaller zoekt met zijn bovenbeen het bovenbeen of de knie van een verdediger. Om een of andere reden denken de meeste scheidsrechters dan niet aan opzet. Zo gauw het contact onder de knie is denken ze eerst aan een fopduik en dan pas aan een strafschop.Cruijff schreef: Milik doet dit veel handiger, die zorgt er echt voor dat er daadwerkelijk contact is met die verdediger, lokt bewust een penalty uit maar maakt feitelijk geen schwalbe.
-
@Cruijff: de sfeer begon veelbelovend met Bengaals vuurwerk, maar verder heb ik ze slechts sporadisch gehoord. Viel best wel tegen..
@ Cees: ik had al een beetje het idee dat er niet heel vaak geluid uit kwam. Direct nadat Ajax 3-0 maakte werd er in het uitvak nog een fakkeltje afgestoken.
Ben ervan overtuigd dat wanneer Apoel bij deze wedstrijd een 0-1 of 1-1 zou hebben gemaakt we nog veel meer Bengaals vuurwerk zouden hebben gezien. Vakkundig mee naar binnen gesmokkeld dus.

Ik houd niet van week in week uit penalties uitlokken. Real Madrid en Barcelona krijgen er elk seizoen minimaal 20 tot 25, mede daardoor ook die aantallen van ruim 50 doelpunten in één seizoen waar de topscorers van beide clubs aan komen.
Edit: Real Madrid heeft in één jaargang (verdeeld over competitie, beker en Europese wedstrijden) recent zelfs 34 strafschoppen gehad. :kots smiley:
Ik sluit me bij dezen dus ook maar zeker aan bij een andere poster die stelde dat als tegenstander Apoel het 'kleintje' is en wij de 'grote', je veel makkelijker een strafschop zoals die van woensdag krijgt. Tegen de clubs uit loting pot 1 & pot 2 krijgen we weer veel vaker een penalty of zeer makkelijk gegeven kaarten tegen........
Ben ervan overtuigd dat wanneer Apoel bij deze wedstrijd een 0-1 of 1-1 zou hebben gemaakt we nog veel meer Bengaals vuurwerk zouden hebben gezien. Vakkundig mee naar binnen gesmokkeld dus.
Klopt, onder meer de teams van Mourinho trainen hier trouwens op hè. Sterker nog: Chelsea en Real Madrid spelers kregen van hem ook jarenlang instructie welke spelers van de tegenstander wat voor blessures hadden en of ze diegene vroeg in de wedstrijd daar dan even vakkundig doch pijnlijk wilden raken.Monkey Tonk schreef:Eens. Het uitlokken van een penalty is iets anders dan een Schwalbe. Een handige aanvaller zoekt met zijn bovenbeen het bovenbeen of de knie van een verdediger. Om een of andere reden denken de meeste scheidsrechters dan niet aan opzet. Zo gauw het contact onder de knie is denken ze eerst aan een fopduik en dan pas aan een strafschop.Cruijff schreef:Milik doet dit veel handiger, die zorgt er echt voor dat er daadwerkelijk contact is met die verdediger, lokt bewust een penalty uit maar maakt feitelijk geen schwalbe.

Ik houd niet van week in week uit penalties uitlokken. Real Madrid en Barcelona krijgen er elk seizoen minimaal 20 tot 25, mede daardoor ook die aantallen van ruim 50 doelpunten in één seizoen waar de topscorers van beide clubs aan komen.
Edit: Real Madrid heeft in één jaargang (verdeeld over competitie, beker en Europese wedstrijden) recent zelfs 34 strafschoppen gehad. :kots smiley:
Ik sluit me bij dezen dus ook maar zeker aan bij een andere poster die stelde dat als tegenstander Apoel het 'kleintje' is en wij de 'grote', je veel makkelijker een strafschop zoals die van woensdag krijgt. Tegen de clubs uit loting pot 1 & pot 2 krijgen we weer veel vaker een penalty of zeer makkelijk gegeven kaarten tegen........
Ronaldo van het weekend gezien? DAT is een schwalbe. Zouden ze hem een schorsing voor moeten geven.
IK GELOOF!!!!!!