Japie is voorlopig gekapt met de trainerscursus. Hij zal z'n papiertje niet krijgen a la Cruijff. Hoe zou het gegaan zijn?
Is hij die medecursisten met hun domme vragen over doordekken, kantelen en vooruitverdedigen zat? Gewoon iemand killen en de kop van z'n romp trekken als je moet verdedigen zal-ie gedacht hebben?

Dat ook Davids is genokt verbaasd me niets, maar Youri Mulder?
Jaap Stam: 'Ik hou er niet van om in de schoolbanken te zitten'
03-12-14 18:00 uur - Bron: Het Parool
Jaap Stam overlegt met de KNVB of hij de cursus Coach Betaald Voetbal zal afronden. Hij is wel aan de hoogste opleiding begonnen, maar zit al twee maanden niet meer in de klas..
Jaap Stam geldt binnen Ajax als opvolger van hoofdtrainer Frank de Boer. Johan Cruijff benadrukte dat onlangs nog eens in een interview in weekblad Voetbal International: 'Jaap Stam zou een goede opvolger van Frank kunnen zijn.'
Het contract met De Boer loopt weliswaar door tot 2017, maar eind vorig seizoen zei hij dat zijn ambitie verder reikt dan Ajax. De club moet voorbereid zijn op een vertrek van de coach die vier maal op rij landskampioen werd.
Stam ziet zichzelf niet meteen als topkandidaat om na een vertrek van De Boer hoofdtrainer van Ajax te worden. Hij staat tot 2016 onder contract bij Ajax. 'Ik weet niet in welke context Johan Cruijff dat gezegd heeft en wat hij bedoelde,' zegt Stam. 'Mij is door Ajax gevraagd met Andries Ulderink de beloften te doen. Dat wilde ik graag doen én ik wil mijn papieren halen om hoofdcoach te worden, heb ik gezegd. Dat is door Ajax gestimuleerd. Maar dat hoeft niet meteen te gebeuren.'
Hoofdcoach worden
'Het is de voetballerij en daarin kan van alles gebeuren. Als Clarence Seedorf nog trainer was geweest van AC Milan, had ik daar nu misschien als trainer gewerkt in plaats van bij Ajax. Ik ben dit seizoen al vaak gepolst of ik ergens anders heen wilde gaan, want zo werkt het. Zolang ik geen papieren heb, kan ik sowieso geen hoofdcoach worden. En dat wil ik op termijn wel worden.'
Stam voelt zich niet prettig bij de manier waarop de KNVB-cursus Coach Betaald Voetbal wordt gegeven. Vooral het klassikale aspect staat hem tegen.
'Dat allemaal cursisten in één ruimte bij elkaar zitten, daar heb ik niet zoveel mee. Ik houd er niet van in de schoolbanken te zitten. In het begin heb ik dat wel gedaan, maar de weerzin tegen zo'n bijeenkomst was een paar dagen daarvoor al begonnen. Ik heb in mijn actieve loopbaan veel dingen gedaan die ik liever niet deed, maar die ik voor mijn carrière moest doen. Nu doe ik dat niet meer. Ik wil plezier hebben in wat ik doe.'
Individueel onderwijs
Stam overlegt met technisch manager Jelle Goes van de KNVB en docent Hans Boersma hoe hij de cursus op een andere manier kan vervolgen. Stam prefereert individueel onderwijs. Daarbij maakt het hem niet uit of de cursus langer duurt dan het geplande jaar of dat de financiële bijdrage hoger wordt.
Afgezien van Stam, die nu dus met de KNVB over het vervolg van de cursus onderhandelt, zijn nog twee cursisten van deze lichting afgevallen. Edgar Davids had zich ingeschreven, maar zag van deelname af. Youri Mulder is ermee gestopt.
De KNVB wil niet veel kwijt over de kwestie. Wim van Zwam, docent van de opleiding Coach Betaald Voetbal, zegt dat 'de KNVB in gesprek is met Stam'. Stam is van mening dat de kwestie kan worden opgelost. De KNVB ziet immers niet graag dat hij de cursus voortijdig verlaat en zelf wil hij het diploma halen.
Mocht hij er met de KNVB niet uitkomen, dan weet Stam ook dat hij in bijvoorbeeld Schotland zijn hoogste diploma sneller en bovendien met minder klassikale bijeenkomsten kan halen. Dat Schotse diploma wordt door de KNVB erkend.
Zonder het diploma kan Stam niet als eindverantwoordelijke aan de slag bij een eerste elftal. Ook het beloftenelftal van Ajax mag hij zonder het hoogste diploma niet leiden. Jong Ajax komt uit in de eerste divisie. Stam deelt het trainerschap bij Jong Ajax dit seizoen met Ulderink, die wel over het hoogste trainersdiploma beschikt..
(Door: Dick Sintenie en Jop van Kempen)