ADO Den Haag - Ajax 30/11/2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: ADO Den Haag - Ajax 30/11/2014

Bericht door Marillion » zo nov 30, 2014 6:20 pm

Als we na de 1-0 door hadden gezet op zoek naar een grotere voorsprong dan waren de drie punten gewoon mee naar Amsterdam gegaan. Daar ben ik van overtuigd. In plaats daarvan geven we ADO de ruimte om in de wedstrijd te komen en gaan we het onszelf gewoon moeilijk maken.

Ajax past zich aan. Is Kramer een paar keer gevaarlijk? Dan zetten we onze houten klaas Van der Hoorn er in om dat gevaar te verdedigen. Nou, dat is uitstekend gelukt. In plaats van dat we profiteren van de ruimte die er ligt om te voetballen gaan we mee in het spel van ADO. En uiteindelijk was de gelijkmaker dan ook gewoon wel terecht.

Hele dure punten dit. We waren net weer binnen de drie punten grens gekomen. En voor deze speelronde lagen er kansen om misschien zelfs wel naar de koppositie te gaan als het resultaat in Eindhoven gunstig zou zijn. Nu moet die wedstrijd nog gespeeld worden maar wij hebben het alvast verprutst. Echt een hele slechte prestatie. Dit soort punten kun je op het einde van de rit te kort komen.
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 30, 2014 6:49 pm

Marillion schreef:Als we na de 1-0 door hadden gezet op zoek naar een grotere voorsprong dan waren de drie punten gewoon mee naar Amsterdam gegaan. Daar ben ik van overtuigd. In plaats daarvan geven we ADO de ruimte om in de wedstrijd te komen en gaan we het onszelf gewoon moeilijk maken.

Ajax past zich aan. Is Kramer een paar keer gevaarlijk? Dan zetten we onze houten klaas Van der Hoorn er in om dat gevaar te verdedigen. Nou, dat is uitstekend gelukt. In plaats van dat we profiteren van de ruimte die er ligt om te voetballen gaan we mee in het spel van ADO. En uiteindelijk was de gelijkmaker dan ook gewoon wel terecht.
Eens. Waar mijn broek dus van afzakte was dat we na de 1-0 godbeterehet achterover gingen hangen. Tegen dit Ado??? Hoe zot moet je het hebben? En als we de bal dan weer eens oppikten, waren we vaak bijzonder slap, slordig en sloom in de opbouw en in het positiespel naar de 16. Natuurlijk probeerde Ado te schaven, maar er lag geregeld zat ruimte om die gasten wezenloos uit te tikken als je wat meer het koppie erbij had gehouden. Valt me nog mee dat we desondanks een paar dotten van kansen kregen, die we in stijl echter weer wisten te verknallen.

Waar ik ook zo moe van werd was dat bij de omschakeling toch weer de bal zonder nadenken terug werd gelegd naar achteren, terwijl er wel degelijk ruimte was om open te draaien en rap naar voren door te schakelen. Serero had daar bijvoorbeeld geregeld een handje (voetje) van. Waardoor Ado dus weer alle tijd kreeg om zijn organisatie en veldbezetting te herstellen. Aan die Hollandse Ziekte kan ik me echt kapot ergeren. :1evil.gif:
Hele dure punten dit. We waren net weer binnen de drie punten grens gekomen. En voor deze speelronde lagen er kansen om misschien zelfs wel naar de koppositie te gaan als het resultaat in Eindhoven gunstig zou zijn. Nu moet die wedstrijd nog gespeeld worden maar wij hebben het alvast verprutst. Echt een hele slechte prestatie. Dit soort punten kun je op het einde van de rit te kort komen.
Zeker. Maar ach, als Ajax zo blijft knoeien maakt dat puntenverlies vanmiddag aan het eind van de rit toch niks meer uit. :1evil.gif:
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo nov 30, 2014 7:27 pm

Ik heb net in de samenvatting dat tegendoelpunt nog eens zitten bekijken. Maar wat Van der Hoorn daar doet heeft echt helemaal niets meer met verdedigen te maken. Hij verliest een kopduel en is daarna gewoon 10 tot 15 seconden zijn man kwijt zonder ook maar een keer om zich heen te kijken waar hij is. Als de bal dan uiteindelijk bij Kramer voor zijn voeten komt is het enige dat hij nog kan verzinnen om z'n handen achter zijn rug te doen.

Dat centrum van ons is de belangrijkste reden waarom het zo moeizaam gaat. Of Moisander, Veltman, Denswil of Van der Hoorn er nou staat. Het lijkt al het hele seizoen nergens op. Het aantal tegentreffers is nu al meer dan vorig seizoen. Dat is de reden waarom we nu achter PSV staan.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » zo nov 30, 2014 7:39 pm

Ja, wat Hoorn (en ook Viergever) daar doen, is echt schandalig slecht hoor. Niks met profvoetbal te maken.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo nov 30, 2014 7:43 pm

Marillion schreef:Ik heb net in de samenvatting dat tegendoelpunt nog eens zitten bekijken. Maar wat Van der Hoorn daar doet heeft echt helemaal niets meer met verdedigen te maken. Hij verliest een kopduel en is daarna gewoon 10 tot 15 seconden zijn man kwijt zonder ook maar een keer om zich heen te kijken waar hij is. Als de bal dan uiteindelijk bij Kramer voor zijn voeten komt is het enige dat hij nog kan verzinnen om z'n handen achter zijn rug te doen.
Ha ha ha, sloeg idd nergens op, had ik geen herhaling voor nodig. Sowieso viel hij in als een konijn die zojuist in een set koplampen heeft moeten staren.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 30, 2014 7:48 pm

Inderdaad, in de samenvatting is de hoeveelheid grote fouten achterin wel erg opvallend. En dan heb ik vandaag nog niet eens een echt Veltmannetje gezien. Alhoewel hij wel lekker loopt te zwemmen bij de kopbal terug bij de 2e paal waar de 1-1 uit valt. Toch vind ik het probleem van al die tegendoelpunten en kansen ook bij ons middenveld liggen. De lange bal wordt er daar niet uitgehaald en over de grond kunnen ze te gemakkelijk oversteken. Met deze verdediging en dit middenveld kan je ook niet goed doordekken naar voren. Maar goed, Frank heeft er alle vertrouwen in dat ie met deze selectie de klus gaat klaren.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo nov 30, 2014 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo nov 30, 2014 7:49 pm

Marillion schreef: Het aantal tegentreffers is nu al meer dan vorig seizoen. Dat is de reden waarom we nu achter PSV staan.
Hoe bedoel je meer dan vorig seizoen? Ajax kreeg vorig seizoen 28 doelpunten tegen. De tegendoelpunten teller staat nu op 16. Te veel, dat vind ik ook.
Ajax!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo nov 30, 2014 7:51 pm

Ik wil het ook niet exclusief bij de verdediging neerleggen. Maar dit was wel heel treurig. Ik stel me zo voor dat Van der Hoorn met één taak het veld in is gegaan. Zorg dat ADO en met name Kramer niet scoort. Als dit dan zijn interpretatie daarvan is weet ik het ook niet meer. Het is niet dat het in een fractie van een seconde mis gaat of dat de tegenstander gewoon met een knappe actie iets weet te forceren. Hij is het gewoon helemaal kwijt.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo nov 30, 2014 7:53 pm

Voorin schort er ook veel aan hoor. Maar 1 lousy goal scoren tegen een armoedige defensie als de Haagse.... Als de spitsen hun werk naar behoren doen dan gaat de bal er vlak voor tijd ook in maar dan staat het uiteindelijk minstens 3-1.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo nov 30, 2014 7:54 pm

Giacomo Puccini schreef:
Marillion schreef: Het aantal tegentreffers is nu al meer dan vorig seizoen. Dat is de reden waarom we nu achter PSV staan.
Hoe bedoel je meer dan vorig seizoen? Ajax kreeg vorig seizoen 28 doelpunten tegen. De tegendoelpunten teller staat nu op 16. Te veel, dat vind ik ook.
Dat heb ik inderdaad niet goed omschreven. Wat ik had willen zeggen is dat we aanzienlijk meer doelpunten tegen krijgen in vergelijking met vorig seizoen. We zijn nog niet halverwege en staan al op 16 stuks. Op deze manier gaat het met een beetje pech richting de 40. Dat is te veel om kampioen te spelen.
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 30, 2014 7:58 pm

Dubbel schreef:Voorin schort er ook veel aan hoor. Maar 1 lousy goal scoren tegen een armoedige defensie als de Haagse.... Als de spitsen hun werk naar behoren doen dan gaat de bal er vlak voor tijd ook in maar dan staat het uiteindelijk minstens 3-1.
En dan hebben we nog een coach die met wat merkwaardige wissels definitief de boel laat ontsporen. Kortom, vanmiddag was het 1 grote shitzooi bij Ajax.

Lionel

Bericht door Lionel » zo nov 30, 2014 9:20 pm

Dubbel schreef:
Marillion schreef:Ik heb net in de samenvatting dat tegendoelpunt nog eens zitten bekijken. Maar wat Van der Hoorn daar doet heeft echt helemaal niets meer met verdedigen te maken. Hij verliest een kopduel en is daarna gewoon 10 tot 15 seconden zijn man kwijt zonder ook maar een keer om zich heen te kijken waar hij is. Als de bal dan uiteindelijk bij Kramer voor zijn voeten komt is het enige dat hij nog kan verzinnen om z'n handen achter zijn rug te doen.
Ha ha ha, sloeg idd nergens op, had ik geen herhaling voor nodig. Sowieso viel hij in als een konijn die zojuist in een set koplampen heeft moeten staren.
Van der Hoorn is een soort mongool.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma dec 01, 2014 8:20 am

De bonus voor Marc Netto is in ieder geval zeer terecht geweest. Als seizoenen achter elkaar slaat de balans in aankopen door naar het negatieve en dat blijkt zich dit jaar 'uit te betalen'. Zelfs Frank kan dit niet meer rechtbreien met een ultrasaaie taktiek.

In de samenvatting zie je hoe Viergever staat te zwemmen bij die goal van Ado. :drecul.gif:
Die loopt 3x achter elkaar onder de bal door, nadat ie em in eerste instantie verloor. Toppertje.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 01, 2014 8:52 am

Yopi schreef:Met (een gebrek aan) kwaliteit heeft het m.i. niets te maken.
Dit kun je toch niet menen?! Ajax houdt weer niet de nul, leed ontstellend veel balverlies en maakte er defensief een potje van. Heeft die keeper van ADO überhaupt een redding verricht in 90 minuten voetbal? Het was net als tegen Heerenveen, Dordrecht, Go Ahead weer bar en boos.

Over de aankopen Zimling, vd Hoorn, Duarte en Viergever hoeven we het al helemaal niet te hebben. We zijn kwalitatief uitgemergeld, doordat miljoenen zijn gespendeerd aan het halen van losers. Dan denk ik: doe het in de winterstop dan eens goed. Maar dan lees je dat er in Januari niets bij komt. :excited.gif:

Dit seizoen, al meermaals gesteld, kun je afschrijven. Frank is geen magiër, eens houdt het op. Je kunt van een zombie als Mighty Mike geen verdediger maken. Maak maar schoon schip in de selectie, geef A-junioren een kans en leg vooral het functioneren van het TH + TD eens onder de loep. Want Ajax staat echt eindeloos voor lul het dit aankoopbeleid. Haal dan gewoon niemand en ga vól voor eigen jeugd.

columbus

Bericht door columbus » ma dec 01, 2014 8:59 am

Sowieso vind ik dat de Boer eens in se spiegel mag kijken. Het puntverlies in Parijs mag hij zich aanrekenen met zijn wissels, de verkeerde mensen op de verkeerde momenten. Net als gisteren. Tuurlijk speelde Ajax als een krant en ver onder de maat maar waarom moest bijvb Moisander er uit?

Wat ik ook niet begrijp is dat wanneer el Ghazi zich geblesseerd hij gewoon op de bank zit. Waarom geen vervanger? Nu had je alleen nog Sigi zitten... Waarom neem je in vredesnaam een geblesseerde speler mee?

Ajax dacht het wel even te kunnen op 80%. Heel matig en doodzonde...

Baseman

Bericht door Baseman » ma dec 01, 2014 9:11 am

Afbeelding

Bij Studio Voetbal hadden ze het nog over het niet ingrijpen bij deze goal en vond men dat Nederlandse verdedigers geen killers zijn. Ik moest meteen aan afgelopen zaterdagavond denken, tijdens MotD bij de 0-0 van Chelsea. De verdedigende middenvelder van de tegenstander werd er positief uitgelicht, die gooide zich echt overal tussen en voor, soms met gevaar voor eigen ledematen. Wat een verschil met het bovenstaande gifje...

PS: Erg opvallende stats trouwens:
Balbezit: 53-47 voor ADO.
Schoten: 13-9 voor ADO.
Op goal: 5-2 voor ADO.

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 01, 2014 9:47 am

columbus schreef: Ajax dacht het wel even te kunnen op 80%. Heel matig en doodzonde...
Ajax was de vorige wedstrijden erg efficiënt qua kansen. Gisteren niet.

Wissels van FdB pakten (weer eens) dramatisch uit. Kishna was na rust een stuk minder dan voor rust, maar hij heeft altijd dreiging. Andersen was na rust sterk en zette 2 man vrij voor de keeper. Die eruit halen en defensief wisselen is niet snugger. Zeker binnen een ploeg die zelden de nul houdt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma dec 01, 2014 10:27 am

Dat meen ik wel, Willem.

1. Dit middenveld kán niet. Twee aanvallende middenvelders moeten de fysieke beperkingen van Juffie compenseren. Zo krijg je de bal dus niet snel genoeg terug. En áls je zo speelt, moeten de aanvallers arbeid leveren. Dan mag Kishna niet zo spelen als gisteren. Waar was hij mee bezig? Constant balverlies en geen arbeid. . Verdedigen doe je met het hele team. Je kunt de verdediging wel overal de schuld van geven (er ging inderdaad veel mis), maar het begint ermee dat je moet zorgen dat je niet zo onder druk komt te staan.
3. De scherpte ontbrak, daardoor constant de verkeerde keuzes. Neem Ricardo van Rhijn. Wie denkt hij dat hij is? Bergkamp? Daar erger ik me dus kapot aan. :1evil.gif:
4. De Boer had ook zijn dag niet. Die wissels... Niet de eerste keer dat hij zijn team hoogstpersoonlijk de genadeslag toebrengt.

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 01, 2014 10:46 am

Yopi schreef:Dat meen ik wel, Willem.
Je kijkt naar de wedstrijd van gisteren. Dat was er een van velen, waarin het dubbeltje op kant was. Nu viel het muntje de verkeerde kant op. Vaak valt het goed.

Ik denk dus dat je het breder moet zien. Waarom kunnen Heerenveen, ADO, Go Ahead e.c. tegen Ajax lang goed mee. Kwaliteit dus. Het TH is de baas v.w.b. kwaliteit. En die zadelen Ajax op met de ene na de andere miskoop. Net zolang totdat Ajax eens een keer niet kampioen wordt. Dit seizoen dus.

Dus ik zou graag zien dat de directie het functioneren van TD + TH eens onder de loep neemt. Of ze dat kunnen (en mogen!) is een tweede. Maar feit is wel dat er bij de technische beleidsbepalers iets flink mis gaat. Deze selectie is niet in balans. Dus waarom er in de winterstop niets zal gebeuren?! :confused.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma dec 01, 2014 11:26 am

wimpey schreef:Waarom kunnen Heerenveen, ADO, Go Ahead e.c. tegen Ajax lang goed mee. Kwaliteit dus.
Nee, door de zwakke omschakeling bij Ajax. Die teams spelen op de counter.
Druk zetten lukt niet, dat moet je namelijk met zijn allen doen, en veel duelkracht heeft Ajax ook niet.

Net zolang totdat Ajax eens een keer niet kampioen wordt. Dit seizoen dus.
Dat is op zich niet zo gek. Elk jaar kampioen worden is een utopie.
Dus ik zou graag zien dat de directie het functioneren van TD + TH eens onder de loep neemt. Of ze dat kunnen (en mogen!) is een tweede. Maar feit is wel dat er bij de technische beleidsbepalers iets flink mis gaat. Deze selectie is niet in balans. Dus waarom er in de winterstop niets zal gebeuren?! :confused.gif:
Een wisselend beeld, waarbij inderdaad opvalt dat de spelers niet complementair zijn. Voorzie je een basisplaats voor Lucas Juffie, en dat zelfs op het middenveld, ga dan op zoek naar een 6. En kom dan niet met Zimling aan. Niet dat het simpel is - spelers mislukken bij Ajax snel op die positie, omdat ze voetballend ook mee moeten kunnen. Slopers brengen op dat punt vaak te weinig. Denk maar aan Jan van Halst.

Baseman

Bericht door Baseman » ma dec 01, 2014 11:33 am

Yopi schreef:Nee, door de zwakke omschakeling bij Ajax. Die teams spelen op de counter.
Misschien dat je wedstrijden ook eens moet gaan kijken...Heerenveen bijv. speelt helemaal niet op de counter.
Tegen Ajax deden ze dit pas na hun rode kaart, wat logisch is.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma dec 01, 2014 11:38 am

Misschien ben je in de war met PSV, Baseman. :hypocrite.gif:

Ajax probeert altijd aan te vallen, maar dit seizoen is het bij balverlies open huis. Ook Heerenveen profiteerde daarvan, of probeerde dat althans.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma dec 01, 2014 11:59 am

wimpey schreef:
Yopi schreef:Dat meen ik wel, Willem.
Je kijkt naar de wedstrijd van gisteren. Dat was er een van velen, waarin het dubbeltje op kant was. Nu viel het muntje de verkeerde kant op. Vaak valt het goed.

Ik denk dus dat je het breder moet zien. Waarom kunnen Heerenveen, ADO, Go Ahead e.c. tegen Ajax lang goed mee. Kwaliteit dus. Het TH is de baas v.w.b. kwaliteit. En die zadelen Ajax op met de ene na de andere miskoop. Net zolang totdat Ajax eens een keer niet kampioen wordt. Dit seizoen dus.

Ajax heeft al jaren een (financiele) voorsprong op de rest. Maar ik blijf me erover verbazen dat PSV een speler als Depay behoudt en Ajax vrolijk alles de deur uit laat lopen. Alsof alles zomaar opgevuld kan worden. Het is een paar jaar goed gegaan, mede door Frank, maar het houd een keer op.

Tevens is het aankoopbeleid natuurlijk een farce gebleken. Ergo, de selectie wordt al zeker 2 jaar lang uitgehold.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 01, 2014 12:01 pm

Baseman schreef: Heerenveen bijv. speelt helemaal niet op de counter.
Tegen Ajax deden ze dit pas na hun rode kaart, wat logisch is.
Je ziet vaak dat Ajax het in de 2e helft recht trekt, doordat de tegenstander leeg loopt.

ADO hield gisteren voor mijn gevoel voor rust in. Ajax verzuimde door te drukken, dan wel de 0-2 te maken. En ADO leek in de slotfase meer over te hebben dan Ajax. Hoewel (uitgerekend) vd Hoorn de 1-2 nog had kunnen maken.

Ik zag wel parallelen met de wedstrijd Groningen - psv vorig weekend. Ik vond het veldspel van psv wel beter dan dat van Ajax.

Mano

Bericht door Mano » ma dec 01, 2014 12:05 pm

Dit Ajax is toch doorspekt van povere kwaliteit.... Dat je deze wedstrijd niet winnend in de tas stopt is puur kwaliteit-gebrek. Eigenlijk raar dat wij daar nog steeds zo over mekkeren, we weten dit toch al lang?

Het is echt niet veel beter dan begin van het seizoen.
Er moeten nog steeds betere mensen bij en de talenten zijn nog steeds zo grillig als de pest.

Er loopt ook niemand met een 'over me lijk' mentaliteit.
Het feit dat er niet meer gescoord word, is pure kwaliteit/mentaliteit kwestie
3x voor open doel staan maar niet scoren, is kwaliteitsgebrek.

elke pot in de eredivisie van Ajax is onzeker. Durft de tegenstander, dan wordt het eng.

Zo'n vd Hoorn inbrengen is natuurlijk een pure kutwissel. Breng er dan BIJ maar niet als wissel.
Een AJax onder druk en dan je verdediger wisselen.... Sta je dan, koud in het veld, zwaar onder druk.
Wordt je als slot op de deur ingebracht als ausputzer, is het weer anders...
(ff los van kwaliteit van vd Hoorn)

Ajax-Apoel wordt ook nog een klus hoor.
Als Apoel maar ff aanzet, is het klaar...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie