Wat is er geworden van .... (deel II)

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door raymon » zo nov 30, 2014 12:00 pm

Altijd wel een zwak voor 'm gehad. Niet de beste speler maar heeft toch een aantal mooie wedstrijden voor Ajax gespeeld.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma dec 01, 2014 9:42 pm

Yopi schreef:Wamberto 39. :smallgrin.gif:

Die vent was op zijn zestiende of zo al vader.

Op zijn vijftiende als ik het me goed herinner.

Volgens mij was Wamberto Sr. nog actief toen zin oudste zoon al stilletjes aan de deur begon te kloppen bij de jeugd. Haha. Wampie is sowieso cult :666.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

beelzebub

Bericht door beelzebub » di dec 09, 2014 12:40 pm

Ook gepost in het Ajax- Appoel topic, maar die zakt weg in de vergetelheid, dit topic is voor eeuwig :ajaxsmiley.gif:
http://www.ajax.nl
'Cyprus was een groot avontuur'
09 december 2014

Ajax treft woensdagavond in de allesbepalende wedstrijd om plaatsing voor de UEFA Europa League APOEL Nicosia uit Cyprus. Oud-Ajacied Robin Muller van Moppes voetbalde in het verleden op het Griekse eiland. Het werden twee seizoenen om nooit te vergeten.

Acht jaar was Muller van Moppes pas toen hij zijn eerste stappen op de Toekomst zette. De inmiddels dertigjarige Amsterdammer was er één van de lichting Johnny Heitinga en Wesley Sneijder. Zij braken internationaal door, terwijl Muller van Moppes - vooral wegens diverse blessures - bleef steken in de marge van het betaald voetbal.

Na drie jaar Jong Ajax was er voor de blessuregevoelige, destijds negentienjarige middenvelder geen doorstroommogelijkheid naar Ajax 1. Hij vertrok naar Oostende. Muller van Moppes hoopte zich via het Belgische voetbal alsnog in Nederland in de kijker te spelen. Dat plan kon na twee jaar de prullenbak in en zijn zaakwaarnemer, die de voorzitter van het Cypriotische Onisilos Sotira kende, wees hem op de mogelijkheid naar Cyprus te verkassen. Na een periode van wikken en wegen ging de Amsterdammer de uitdaging aan. Nu, vier jaar later kijkt hij terug op die - laten we het zo zeggen - ‘bijzondere’ tijd.

De middenvelder kwam terecht bij Onisilos Sotira, in het zuidoosten van Cyprus: ,,Ik kwam daar eind juli, begin augustus met één doel. Misschien een jaartje bij Onisilos Sotira in de tweede divisie spelen, veel minuten maken en mezelf verder ontwikkelen om vervolgens een stap hogerop te maken. Dat was de insteek, maar zover kwam het niet. Ik liep weer regelmatig tegen blessures aan en kon daardoor niet het niveau halen dat nodig zou zijn om in de Eredivisie of in de Griekse competitie te kunnen spelen. Als je er tien tot vijftien inlegt als middenvelder, dan val je op. Dat lukte niet. Na de winterstop kreeg ik een zware knieblessure zodat ik de rest van het seizoen, dat tot april loopt, niet meer kon spelen. Ik voelde er eigenlijk niet zoveel voor het tweede jaar terug te gaan. Ik had nog salaris tegoed en had het niet zo naar mijn zin. Maar ik ben toch weer teruggegaan en probeerde mij het tweede seizoen te herpakken. Dat is op zich wel gelukt, maar ik kon mij niet in de kijker spelen bij een andere club. Omslagpunt was dat ik in april nog drie maanden salaris tegoed had. Dat heb ik nog steeds, maar ze zijn failliet en het is inmiddels verjaard, dus dat geld krijg ik nooit meer.”

Toch is het een ervaring die hij niet had willen missen. ,,Ik ben teruggegaan naar Nederland omdat ik al drie maanden geen salaris had gekregen, geen nieuwe aanbieding op zak had en daarnaast was ook mijn moeder ziek. Ik wilde kijken of ik bij een Topklasser terecht kon. De Eredivisie had ik uit mijn hoofd gezet, want ik was uit de picture geraakt. Ik wilde mij focussen op het afronden van mijn studie en bouwen aan een maatschappelijke carrière. Die twee jaar Cyprus hebben mij ervaringen gebracht en levenslessen. Ik was 24 toen ik daar naartoe ging, je moet jezelf maar zien te redden in een andere cultuur. Het vormt je.''

Muller van Moppes heeft in die twee jaar dingen meegemaakt, die een andere voetballer in zijn hele loopbaan nooit van nabij zal beleven. Zo zijn er twee anekdotes die eruit springen. De ene rond zijn debuut. Natuurlijk gierden de zenuwen hem voor die eerste wedstrijd door de keel. Toen de conditie/krachttrainer de nieuwe Nederlander wat gekleurde tabletjes aanreikte, aarzelde Muller van Moppes enigszins om die aan en in te nemen. ,,Ik vertrouwde het niet helemaal, maar ik dacht: ‘het zal wel goed zijn’. Het was mijn eerste wedstrijd en ik wilde mij van mijn beste kant laten zien. Ik was al gespannen en we speelden tegen één van de betere teams van die competitie. Je wist dat er een tandje bij moest om optimaal te kunnen presteren. Ik vond het op dat moment niet eng om die pilletjes aan te pakken, maar helemaal gerust was ik natuurlijk niet.''

,,Ik weet niet of het doping is geweest, maar ik vermoed van wel. Ik voelde vrij snel dat er een stimulerend effect vanuit ging. Ik voelde mij energiek en sterk. Wat het allemaal met mijn lijf had gedaan, merkte ik toen ze anderhalf uur na de wedstrijd waren uitgewerkt. Ik had moeite om na de busreis op te staan. Het was of mijn lijf was gecrasht. De vermoeidheid sloeg ook tien keer zo hard toe. Ik heb ze nooit meer genomen. Bewijzen kan ik het niet, maar het zou mij niet verbazen als er een middel in zat dat op de lijst van verboden middelen staat. Ik sta er niet meer van te kijken als er dopingverhalen in het voetbal opduiken, zoals een maand of vijf geleden bij Spakenburg. Waarom zou dat alleen bij wielrennen of atletiek zijn? Ik denk ook zeker dat het in voetbal gebeurt."

De andere anekdote heeft prompt te maken met een ander schemergebied in de voetballerij, omkoping. Muller van Moppes: ,,Eén van de laatste competitiewedstrijden moesten wij ons nog veilig spelen. De voorzitter had een premie uitgeloofd als we zouden winnen. We kwamen op 1-0 en ik zette ons team met een schitterende goal op 2-0. Toen was het rust. Voor de wedstrijd had ik al geblindeerde Hummers het terrein zien oprijden, waar echt van die onderwereldfiguren uitstapten. In de kleedkamer keek ik eens om mij heen en miste de linksback en de keeper. Kwamen ze vijf minuten later binnen. ‘Wat apart’, dacht ik nog. Je raadt het al. Na tien minuten in de tweede helft was er een verkeerde terugspeelbal van de linksback en een kwartier later stond de keeper bij een afstandsschot 'op het verkeerde been.' Ook had de scheidsrechter nog een dubieuze beslissing. Om een lang verhaal kort te maken, ze waren in de rust omgekocht. Dit was geen losstaande gebeurtenis. Het frappante is dat, omdat sommige Cypriotische voetballers zo matig zijn, ik me soms afvroeg of ze écht zo slecht waren of dat ze waren omgekocht.”

Mooie dingen waren er ook, al kwamen die vooral na afloop: ,,Want sportief gezien heb ik twee jaar tegen degradatie gevoetbald en dat is ook niet zo geweldig. Terugkijkend was het een pittig proces. Als het niet helemaal lukt zoals je voor ogen had, dan is het zwaar. Maar er zijn wel genoeg momenten geweest waarop ik optimaal heb genoten van het leven.”

Als speler op Cyprus krijg je natuurlijk ook het een en ander mee van de tegenstander van woensdag, APOEL Nicosia: ,,Het verbaast me aan de ene kant wel, maar aan de andere kant toch ook weer niet dat ze zo goed presteren. Ik had niet gedacht dat ze in een poule met Barcelona, PSG en Ajax zo goed tegenstand konden bieden. APOEL is wel de top van Cyprus. Ik dacht dat hun niveau gelijk stond aan de subtop in Nederland, maar je merkt nu dat ze zich in de Champions League toch redelijk goed staande houden. Hun kracht is het collectief, ze vechten en strijden wel voor elkaar. Zijn trots. Ik denk dat dat dé kracht is van die ploegen. Ik vind wel dat Ajax op Cyprus had moeten winnen, de kansen hebben ze daar ook zeker voor gekregen. Woensdagavond vertrouw ik op een goede afloop; in thuiswedstrijden komt er bij Ajax iets los en zeker in Champions League-wedstrijden voetballen ze wat vaker vrijuit.”

Tekst en foto's: Ajax.nl/Monique Janse

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di dec 09, 2014 2:09 pm

Acht jaar was Muller van Moppes pas toen hij zijn eerste stappen op de Toekomst zette. De inmiddels dertigjarige Amsterdammer was er één van de lichting Johnny Heitinga en Wesley Sneijder. Zij braken internationaal door, terwijl Muller van Moppes - vooral wegens diverse blessures - bleef steken in de marge van het betaald voetbal.
Haha. Die jongen kon er geen reet van.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di dec 09, 2014 6:03 pm

Ik wil verder niet vervelend doen, maar wat deed Muller van Moppes in 1992 op een braakliggend stuk terrein in Zuid Oost, wat enkele jaren later De Toekomst zou gaan heten?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di dec 09, 2014 10:53 pm

Haha, inderdaad... :biggthumpup.gif:

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di dec 09, 2014 11:03 pm

Dit is nou ons Voorland, Yopi....

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di dec 09, 2014 11:30 pm

Ons achterland, vrees ik. :blush.gif:

Monique Janse moet haar huiswerk doen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di dec 09, 2014 11:57 pm

Monique Janse zal niet weten wat en waar Voorland is, vrees ik. :blush.gif:

beelzebub

Bericht door beelzebub » do dec 11, 2014 1:03 am

Scherp opgemerkt. Ik had er overheen gelezen. :biggthumpup.gif:

Onderstaande colum pikte ik vandaag op bij nusport.nl
Over de Steek en Maarten de zwemmer.
De rijkdom van Maarten

Door Remco Regterschot

Voor een opdracht was ik bezig met inkomens van voetballers. De miljoenen vlogen in het rond, de naam van Maarten Stekelenburg viel.

Omgerekend naar Nederlandse bruto-maatstaven, bedraagt zijn geschatte jaarinkomen over 2014 zo'n drie miljoen euro. Of hij die daadwerkelijk verdiende, valt te betwijfelen, hij krijgt amper speelminuten bij AS Monaco.

Intrigerend hoe snel de voormalige Ajax-keeper is voorbijgestreefd in Oranje en bij zijn clubs vanaf zijn dertigste, voor een keeper de beste leeftijd.

'Steek', nog altijd pas 32, hielp Oranje vier jaar geleden immers nog aan een finaleplaats op het WK in Zuid-Afrika en werd in 2012 beschouwd als één van de beste keepers ter wereld, toen hij zijn eerste seizoen bij AS Roma erop had zitten. Waar fans hem liefkozend 'De Grote Keeper' noemden.

Stekelenburg raakte daar echter zijn plaats kwijt, iets wat hem eerder overkwam bij Ajax toen Kenneth Vermeer hard op de deur klopte en daarvoor al in 2001 tijdens het jeugd-WK, toen Gino Coutinho hem uit de basis verdreef.

Medio 2013 verkaste Stekelenburg naar Fulham FC, dat hem een vet, vierjarig contract voorlegde. De Nederlander nam Edwin van der Sar als voorbeeld, die ooit bij Juventus niet lekker uit de verf kwam en via datzelfde Fulham een schitterend laatste deel van zijn carrière beleefde bij Manchester United. Het liep anders. Stekelenburg kwam ook in Fulham op het tweede plan terecht, werd verhuurd aan AS Monaco, waar hij wederom bankzitter werd.

Mentaliteit
Jasper Cillessen, Kenneth Vermeer, Tim Krul, Michel Vorm en Jeroen Zoet vormen een handschoenvol namen die Stekelenburg ondertussen is gepasseerd in de pikorde van het Nederlands elftal. De kans dat we 'De Grote Keeper' ooit nog terugzien in Oranje is inmiddels bijzonder klein en ik knikte toen Co Adriaanse bij Studio Voetbal beweerde dat Stekelenburg nooit echt een trainingsbeest is geweest. "Hij is gemakzuchtig en heeft niet de mentaliteit om zich terug te knokken", sprak de voormalig Ajax-coach, die daarmee mijn persoonlijke indruk bevestigde.

Een indruk die gestalte kreeg in 2001 tijdens het jeugd-WK in Argentinië. De jonge Ajax-goalie was op dat moment de onbetwiste nummer één van het Nederlands elftal onder-20 en straalde dat aan alle kanten uit. Louis van Gaal zou hem later in het toernooi op zijn plaats zetten door Coutinho een basisplaats te geven.

Ik ben nooit vergeten hoe Stekelenburg in standplaats Salta, waar ik toen was voor een reportage voor Sportweek, in een internetcafé nonchalant een pakje sigaretten kocht. De keeper kreeg oogcontact met de twee koppen kleinere Rafael van der Vaart, die iets verderop stond. "Anders steek je er lekker nog één op", sprak de natuurlijke leider Van der Vaart bits. Stekelenburg haalde zijn schouders op slofte weg op zijn badslippers.

Geld en geluk
Vorige week was ik voor het blad Helden bij een ongeveer even oude (33), andere Maarten: voormalig zwemmer Maarten van der Weijden. Die had iets anders aan zijn hoofd in 2001, nadat artsen hem de diagnose 'acute leukemie' en het daarbij horende overlevingspercentage van dertig procent gaven. Van der Weijden onderging chemokuren en stamceltransplantaties, in een groep van vier medepatiënten overleefde hij vervolgens als enige deze ziekte.

Eenmaal genezen, zette de zwemmer alles aan de kant om het maximale uit zichzelf te halen. Van der Weijden zat in de aanloop naar de Olympische Spelen van 2008 vijftien uur per dag in een zuurstoftent en trainde zeven uur per dag. Op heroïsche wijze werd hij olympisch kampioen op het onderdeel tien kilometer openwaterzwemmen. Een moment waarop Van der Weijden buiten zichzelf trad, legde hij uit. "Net als de dag waarop ik in 2001 de diagnose kreeg en de dag waarop ik vader werd in 2014." Dat laatste mag een wonder worden genoemd, de kans op onvruchtbaarheid bij een man die dezelfde behandelingen heeft ondergaan als Van der Weijden is groot.

Het is niet eerlijk om Stekelenburg met Van der Weijden te vergelijken, dat besef ik. Als het aankomt op de combinatie geld en geluk, kan het echter nooit kwaad om eens een open deur in te trappen. Ik vroeg het me in ieder geval niet af wie van de twee in de grootste rijkdom verkeert; de bankzitter in een belastingparadijs of de Maarten die op zijn eigen bank in Rotterdam liefdevol naar zijn pasgeboren dochter keek die in zijn handen naar hem zat te kijken.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do dec 11, 2014 10:32 am

Geld maakt niet gelukkig, wie zaait zal oogsten, hoogmoed komt voor de val... Over open deuren intrappen gesproken.
Intrigerend hoe snel de voormalige Ajax-keeper is voorbijgestreefd in Oranje en bij zijn clubs vanaf zijn dertigste, voor een keeper de beste leeftijd.
Zo'n zin moesten ze verbieden.

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 11, 2014 10:49 am

"Anders steek je er lekker nog één op", sprak de natuurlijke leider Van der Vaart bits.
:drecul.gif:

Snackbar meets schoorsteen.

Welke maf heeft dat artikel geschreven? MAVO-brugklas niveau.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma dec 15, 2014 1:38 pm

Het grappige is dat ik die columnist enigzins ken. Verbaas me er altijd over hoe populair hij is, want qua schrijfstijl is het echt niet veel.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma dec 15, 2014 1:55 pm

Allemaal mooi en aardig natuurlijk. Maar hoe zou het met Hatem Trabelsi gaan?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma dec 15, 2014 4:20 pm

Geen idee. Raar verhaal, hij liet in Amsterdam een huurschuld achter;

http://www.doordebenen.nl/de-huurschuld-van-trabelsi/

De kampioensmedaille voor 410 euro! :confused.gif:

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za dec 20, 2014 12:46 pm

Zoon en (met name) vader Blind trappen geen open deuren in, in een duo-interview met de Volkskrant. Is vandaag gepubliceerd in het VK-magazine.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za dec 20, 2014 2:04 pm

Goh, de Azijnbode, laat ik daar nu net geen abo op hebben. :biggrin.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 2:14 pm

InnerHarbour schreef:Goh, de Azijnbode, laat ik daar nu net geen abo op hebben. :biggrin.gif:
Misschien is die houding van 'elk medium waar ik niet veel mee op heb mijd ik als een epidemie' één van de redenen waarom je op sommige momenten zo'n ogenschijnlijk enorme tunnelvisie tentoonspreidt.....

zeux

Bericht door zeux » za dec 20, 2014 2:18 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Zoon en (met name) vader Blind trappen geen open deuren in, in een duo-interview met de Volkskrant. Is vandaag gepubliceerd in het VK-magazine.
Wel aardig, maar ook wat vlak interview.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za dec 20, 2014 2:23 pm

Het hele interview met de Blindjes heb ik niet gelezen, wel een aantal citaten. Na dit citaat ben ik gestopt het lezen:

De revolutie die door Johan Cruijff werd ingezet, zorgde voor het nodige onbegrip bij de oudste Blind. 'Ik kan me totaal niet vinden in de handelswijze bij Ajax tijdens die Fluwelen Revolutie, die eigenlijk niet zo zou mogen heten, want er was niks fluweels aan. We zijn allemaal beschadigd. Ik ben er zelf relatief goed uitgekomen, Van Gaal is er goed uitgekomen, en er zijn er nog wel een paar, maar er zijn er ook velen die een hypotheek hebben en kleine kinderen, die minder geluk hebben gehad.
Wat een populistisch gezwets weer. En hypocriet ook. Alsof alle Cruijffianen waren blijven zitten als Ten Have c.s. de strijd gewonnen hadden.

Nog zoiets: toen Blind TD van Sparta werd, gooide hij de trainer eruit. Die had vast ook een hypotheek en kleine kinderen.

Ik vind dat die overweging (wel of geen kinderen, hypotheek, enz) geen rol mag spelen. We hebben het over topsport. Die mentaliteit ('ouwe-jongens-krentenbrood') past niet bij een topsportklimaat. Een topclub moet de beste mensen in dienst hebben, zelfs als dat betekent dat je een hardwerkende clubarts of fysioloog moet vervangen.
Laatst gewijzigd door Yopi op za dec 20, 2014 3:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za dec 20, 2014 2:28 pm

Cruijff schreef:
InnerHarbour schreef:Goh, de Azijnbode, laat ik daar nu net geen abo op hebben. :biggrin.gif:
Misschien is die houding van 'elk medium waar ik niet veel mee op heb mijd ik als een epidemie' één van de redenen waarom je op sommige momenten zo'n ogenschijnlijk enorme tunnelvisie tentoonspreidt.....
Als ik zo de commentaren hier lees mis ik niet veel. :smile-ajax.gif:
YNWA

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma dec 22, 2014 10:23 am

Hoe was het grote Marco van Basten interview in het AD afgelopen weekeind?

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » di dec 23, 2014 12:22 pm

Yopi schreef:Wat een populistisch gezwets weer. En hypocriet ook. Alsof alle Cruijffianen waren blijven zitten als Ten Have c.s. de strijd gewonnen hadden.
Er wordt toch niets anders gezegd dan dat er niets fluweels aan was? Dat lijkt me een terechte constatering. Het was gewoon een keiharde strijd, waar aan beide kanten zeer onfrisse tactieken zijn ingezet.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

beelzebub

Bericht door beelzebub » di dec 23, 2014 4:56 pm

Onze goedlachse vriend Eyong Enoh heeft na een kort verblijf in Turkije z'n vleugels uitgeslagen bij Standard Luik. De vice aanvoerder van de Ontembare Leeuwen pakte na z'n debuut meteen rood en afgelopen weekeind was het opnieuw raak met een ouderwetse 'African flying tackle' en een rode kaart. Voor de beelden: https://www.youtube.com/watch?v=HaJQqZBY5qQ

Hij is nu voor vijf wedstrijden geschorst en 1600 euro armer.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo dec 24, 2014 1:31 pm

Je mag tegenwoordig ook werkelijk niets meer. Hij gaat duidelijk voor de bal. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie