Paris Saint Germain - Ajax 25-11-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Paris Saint Germain - Ajax 25-11-2014

Bericht door wimpey » wo nov 26, 2014 2:56 pm

Yopi schreef: Tegelijkertijd ziet iedereen dat die jongen een rasvoetballer is.
:hypocrite.gif:

Het idee is dat de kern van deze selectie wordt aangevuld met talenten van de A1 en een enkele speler van buiten.
Die spelers van buiten zijn het probleem. De aankopen van het TH maken Ajax eerder zwakker dan sterker. Zolang dat niet verandert...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo nov 26, 2014 2:57 pm

Ik lees weer dat de tegenstander op vijftig procent speelde. Daar is niets van waar. PSG speelde op zijn Italiaans. Ze gaven een deel van het veld weg, maar verdedigden uiterst secuur in en om de eigen 16, bijna 90 minuten lang. Verder loerden de aanvallers van PSG continu op de ruimte die zou kunnen ontstaan. Ajax haalde de counter er echter continu uit en gaf PSG niet de tijd en ruimte om zelf een aanval op te zetten. Uit de omschakeling werd PSG dan ook zelden gevaarlijk. Ajax' gepruts lag steeds aan de basis van de gevaarlijke momenten van Parijs.

Vooral Zlatan had duidelijk zijn zinnen gezet op deze wedstrijd (ik had niet graag in de schoenen van Lavezzi gestaan toen die op zijn flikker kreeg omdat hij de bal niet breed had gelegd), zoals Messi in Amsterdam maar wat graag zijn doelpuntentotaal wilde opschroeven. In de Champions League gaat iedereen voluit. Madrid, Barcelona, Bayern, ze hebben geen mededogen. Elke overwinning is er een en elk doelpunt is er een.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 26, 2014 2:57 pm

Yopi schreef:We komen er niet uit, want we hebben het over iets anders.

Dat Andersen die bal gisteravond niet gaf, wil niet zeggen dat hij die niet kan geven. We hebben het over een jonge speler in zijn eerste maanden als basisspeler van Ajax 1. Natuurlijk moet hij zich fysiek en mentaal nog verder ontwikkelen. En natuurlijk moet dat eerst nog maar eens lukken. Tegelijkertijd ziet iedereen dat die jongen een rasvoetballer is. Qua talent another cookie dan Siem de Jong of zo.

Desondanks heeft Ajax zich goed gepresenteerd in deze CL-editie. Vooraf wisten we dat het lastig zou gaan worden,
Klopt, Yopi.

Eigenlijk hebben we het maar één keer laten lopen en flink verknald. Dat was in Camp Nou toen De Boer terecht boos was op Kishna en enkele andere spelers dat ze te weinig durfden en zwaar onder het niveau speelden. Verder heeft Ajax 4 wedstrijden gespeeld waarin echt meer te halen was.

Verder sluit ik me ook bij Wiekent Cees aan wat betreft de juiste analyse van Le T.
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Le T. schreef:Het is zo jammer, want zoveel komt Ajax helemaal niet tekort. Er zijn alleen net iets te weinig spelers die voldoende zuiver spelen als het tempo omhoog gaat. Heb je op 2 a 3 posities een begaafdere speler dan kun je dit soort wedstrijden winnen en overwinteren. Als je overwintert kun je spelers een jaar langer houden en afleveren bij de echte top, waardoor je ook weer op een hoger niveau kunt inkopen etc.
Er gebeuren rare dingen. Ik ben het eens met Le T.!

DelToro

Bericht door DelToro » wo nov 26, 2014 3:00 pm

Yopi schreef:We komen er niet uit, want we hebben het over iets anders.

Dat Andersen die bal gisteravond niet gaf, wil niet zeggen dat hij die niet kan geven. We hebben het over een jonge speler in zijn eerste maanden als basisspeler van Ajax 1. Natuurlijk moet hij zich fysiek en mentaal nog verder ontwikkelen. En natuurlijk moet dat eerst nog maar eens lukken. Tegelijkertijd ziet iedereen dat die jongen een rasvoetballer is. Qua talent another cookie dan Siem de Jong of zo.

We hebben het over iets anders: ik zie mogelijkheden voor een aantal van deze spelers om ver te komen. Dat wil niet zeggen dat ze de Europese top even wegspelen. Je hebt ook te maken met het gemiddelde, en dat is bij Ajax op dit moment niet hoog genoeg. Het verschil met de Eredivisie is enorm. Neem Schöne: het afgelopen jaar met gemak de speler met het hoogste rendement bij Ajax. Gisteren zagen we dat hij moeite heeft met het tempo in de top.

Desondanks heeft Ajax zich goed gepresenteerd in deze CL-editie. Vooraf wisten we dat het lastig zou gaan worden, gezien de loting. En zoals we mochten verwachten: op de beslissende momenten hadden Barcelona en PSG meer klasse, ervaring vooral. Dan ben ik blij als onze talenten laten zien dat ze mogelijkheden hebben.
Het idee is dat de kern van deze selectie wordt aangevuld met talenten van de A1 en een enkele speler van buiten. Dan moet Andersen (om bij hem te blijven) de concurrentieslag aan met Nouri, Donny, Sinkgraven eventueel. En is het aanhaken of afhaken. Dat is de volgende stap die Ajax moet (en gaat) zetten.
Ik had het toch specifiek over een quote van Van der Wiel over de wedstrijd van gisteren.
In mijn eerdere posts heb ik al aangegeven dat ook ik vind dat in het huidige Ajax een aantal zeer interessante spelers rondlopen, waarvan Andersen er inderdaad één van is.
Maar zoals je zelf nu dus ook aangeeft is het niveau van het huidige Ajax dus ook nog niet goed genoeg en dat kwam gisteren duidelijk naar voren. Het zag er leuk uit, maar uiteindelijk wordt er weinig gecreëerd tegen een ongemotiveerd PSG.

Let wel, ik ben helemaal niet ontevreden over de wedstrijd van gisteren. Ik ken de plaats van Ajax in het Europese voetbal wel en ondanks dat Ajax niet kon doordrukken kon ik genieten van het spel tot zo'n 20 meter voor t doel van Sirigu. Ook waren de individuele prestaties van Kishna, Andersen en Klaassen prima. Wel zag ik dat Ajax heeft verloren door een gebrek aan kwaliteit t.o.v. de tegenstander. Zlatan is wel even heel wat anders dan wij hebben rondlopen en een prutser als Zimling hoeven de Fransen dan weer niet in te brengen.
Laatst gewijzigd door DelToro op wo nov 26, 2014 3:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 26, 2014 3:00 pm

Jöhnk schreef: Vooral Zlatan had duidelijk zijn zinnen gezet op deze wedstrijd (ik had niet graag in de schoenen van Lavezzi gestaan toen die op zijn flikker kreeg omdat hij de bal niet breed had gelegd)
Ik niet graag in de maatjes 36 van Serero toen ie door Zlatan werd gelanceerd. Het is en blijft een beest. Dé nummer 9 van het wereldvoetbal. Al jaren eigenlijk.

Ik vond Ajax optisch aardig spelen. Druk zetten, doordekken was best OK. Maar rond beide doelen waren we weer totaal harmless. Gebrek aan kwaliteit. Ik zie in het Ajax van gisteren maar 2 man een flinke sportieve stap vooruit t.o.v. Ajax zetten.

DelToro

Bericht door DelToro » wo nov 26, 2014 3:03 pm

Wat wimpey zegt :biggthumpup.gif:
Al zie ik nog minimaal één andere Ajax speler die een stap hogerop kan maken, maar daar zal wimpey het dan weer niet mee eens zijn gok ik...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo nov 26, 2014 3:13 pm

PSG wil eerste in de groep worden. Hoezo ongemotiveerd? Natuurlijk was het geen CL-finale, maar ongemotiveerd is het andere uiterste.

Ik zit nu naar de A1 te kijken. Genieten, hoor. Dat wordt nog wat in de toekomst. :biggthumpup.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 26, 2014 3:19 pm

Yopi schreef:PSG wil eerste in de groep worden. Hoezo ongemotiveerd? Natuurlijk was het geen CL-finale, maar ongemotiveerd is het andere uiterste.
Allesbehalve ongemotiveerd inderdaad, ze baalden er gewoon van dat Ajax ze vaak niet aan de bal liet komen.

Dat zegt wat over het feit dat een deel van onze selectie wel degelijk op dit niveau mee kan. Dan te bedenken dat Ajax ook bij lange na niet op 100% speelde.... Wij kunnen echt veel beter dan gisteren.
Laatst gewijzigd door Cruijff op vr nov 28, 2014 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo nov 26, 2014 3:47 pm

Yopi schreef: Zlatan krijgt geen tijd om de bal goed te leggen en ramt gewoon. Vliegt die bal er nog in ook.
Geen tijd om goed te leggen kan je van iedere kopbal zeggen. Zlatan wist precies waar hij stond en schoot zeer geraffineerd in. Zo'n stuiterschot uit de draai is zeker geen ram. Een ram vliegt over of naast. De keeper had sneller kunnen reageren, maar dat wil niet zeggen dat hij zo'n stuiter ook pakt. Die zijn het moelijkst te houden, omdat je als keeper de stuiter heel moeilijk kunt timen. Pure klasse van Zlatan. Niet veel spelers die dat hem nadoen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo nov 26, 2014 3:57 pm

Bij hem is het klasse; van een andere speler zeg je in zo'n geval dat hij de bal niet goed raakt. :confused.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo nov 26, 2014 4:00 pm

DIe stuiters zijn geen toeval bij de besten. Je weet dat Zlatan op dat soort dingetjes traint en erover nadenkt. Een stuiter is moeilijk te houden. Jaren geleden was het iets nieuws om naar beneden, dus stuiterend, in te koppen. Ralf Edstrom. haha. Die naam duikt uit het zwarte niets op. Dat is allemaal expres bij die gasten hoor.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo nov 26, 2014 4:30 pm

Dat zal hij zelf ook zeggen, maar of het zo is? De lange hoek langs de keeper is niet bepaald een garantie voor succes.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo nov 26, 2014 5:43 pm

Kijk maar hoe snel hij 'm naar de grond schiet. Zlatan is voor mij een typische Coerver systeem voetballer, Eerst waren al die ingestuurde bewegingen en balbehandelingen niet erg functioneel (in die tijd merkte Cruijff op dat Zlatan een goede techniek had voor een slechte voetballer), maar nu zijn ze dat wel. Ik heb zelf het Coerver systeem me eigen gemaakt, en het ook onderwezen, en als je op die intieme manier met een bal bezig bent zit hij niet alleen aan een touwtje, maar ga je vanzelf nadenken over elke kleine hoek tussen voet en bal en het voordeel dat daaruit voortkomt. Dat is de hele onderliggende gedachte achter het specifiek ontwikkelen van die technieken. Een van de eersten die met het stuiterschot begon was volgens mij Ronaldo. Van afstand met een stuiter vlak voor de goal. In de tijd dat de bal nog niet zo licht was schoten spelers een bal veel liever van afstand hard en hoog in, maar die ballen gaan nu bijna allemaal over. En nu zie je de evolutie van het stuiterschot. Maar je hebt verder gelijk. Als Sig ooit een bal zo inschiet is het pure mazzel.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo nov 26, 2014 5:57 pm

Vooraf had ik zoiets van als het maar geen 6-0 wordt, dan zie je de opstelling met vd Hoorn en dan zakt je de moed helemaal in de schoenen. In die zin ben ik best tevreden, Ajax voetbalde leuk mee, het is alleen jammer dat je over een hele wedstrijd maar anderhalve kans creëert.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 26, 2014 6:04 pm

De waarheid ligt behoorlijk in het midden. Zlatan scoort dit soort goals diverse keren per jaar en bij Siggy heb je mazzel als het 1 op de 4.000 keer lukt. Ook Zlatan heeft bij ballen die hij half raakt, vol raakt of driekwart goed raakt wat geluk nodig, maar door de overtuiging waarmee hij veel dingen doet dwingt hij dat geluk af.

Voor keepers zijn dit lastige ballen, maar reddingen op deze en nog moeilijkere ballen komen wekelijks op de velden voor en daarom viel de tegengoal echt op een kut moment voor Ajax. We hadden deze wedstrijd gewoon kunnen winnen.

Van der Hoorn en Denswil deden het helemaal niet zo verkeerd tegen Zlatan & co.

Lionel

Bericht door Lionel » wo nov 26, 2014 9:54 pm

Jammer dat ze hem vergeten te dekken bij de 2-1. En die bal is gewoon houdbaar. Coerver-techniek of niet.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » do nov 27, 2014 1:07 am

Lionel schreef:Jammer dat ze hem vergeten te dekken bij de 2-1. En die bal is gewoon houdbaar. Coerver-techniek of niet.
Cillessen is op de lijn niet zo goed. Z'n reflexen en uitkomen zijn prima. Op de lijn komt ie min. 10 cm reikwijdte tekort.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do nov 27, 2014 1:51 am

wimpey schreef:
Lionel schreef:Jammer dat ze hem vergeten te dekken bij de 2-1. En die bal is gewoon houdbaar. Coerver-techniek of niet.
Cillessen is op de lijn niet zo goed. Z'n reflexen en uitkomen zijn prima. Op de lijn komt ie min. 10 cm reikwijdte tekort.
Hij heeft een centimeter of 4, 5 meer reikwijdte dan Kenneth Vermeer heeft maar die is bij deze situatie inderdaad een tikkie beter. Behalve natuurlijk tijdens die grandioos lekker onverdiende zege in de Kuip. :smile-ajax.gif: Toen pakte Jasper echt alles. :smile-ajax.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr nov 28, 2014 4:08 pm

Cruijff schreef: Zlatan scoort dit soort goals diverse keren per jaar en bij Siggy heb je mazzel als het 1 op de 4.000 keer lukt. Ook Zlatan heeft bij ballen die hij half raakt, vol raakt of driekwart goed raakt wat geluk nodig, maar door de overtuiging waarmee hij veel dingen doet dwingt hij dat geluk af.
Een kwestie van techniek en intelligentie (dwz het functioneel gebruiken van techniek). Zlatan heeft de intelligentie om eerst zijn techniek te ontwikkelen en die daarna functioneel te maken. Het jarenlange proces wat hij doorlopen heeft, en wat wij vanaf Ajax hebben kunnen zien, is voor SIg niet (meer) aan de orde.

Voor mijn gevoel is het geen geluk als een speler die op doel schiet scoort. Dat was de bedoeling. Goede spelers scoren vaker uit tien schoten dan middelmatige spelers. Een speler weet zelf wat hij kan of niet kan, dus een goede speler zal sneller beslissen tot een schot dat te moeilijk is voor een slechte speler die eerst de bal nog een keer goed moet leggen, waardoor de kans weer weg is (van Basten 1988 is een gestoord doelpunt, maar bij hem is het geniaal).

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr nov 28, 2014 4:23 pm

Van vi.nl:
Tijdens zijn persconferentie kwam De Boer ook nog uitgebreid terug op het verloren duel in Parijs. 'Ik heb de wedstrijd teruggekeken en via ons besloten-internetsysteem hebben de spelers dat ook gedaan. Ook zij kwamen tot dezelfde conclusie. We deden tot een bepaald punt goed mee, maar je moet wel kansen creëren… Dat deden we niet. Het teleurstellende was dat het al voor het zestienmetergebied fout ging; bij de meest simpele passjes. Daarom heb ik Thulani Serero ook gewisseld voor Niki Zimling. Thulani deed het best goed in het positiespel, maar we schoten daar eigenlijk niets mee op. Zimling heeft bewezen dat hij zo'n pass wel kon geven, maar het kwam er niet uit. Weinig ploegen zijn zó dominant tegen PSG. Dat is positief en leuk, maar uiteindelijk niet goed genoeg…'
Wat? Waar? Wanneer?

Frank is een held, maar ziet soms echt dingen die gewoonweg niet bestaan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie