Ajax - sc Heerenveen 22-11-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: Ajax - sc Heerenveen 22-11-2014

Bericht door GangstaRiB » ma nov 24, 2014 9:51 am

Kun je eigenlijk Nederlands voetbal ontvangen in Spanje?
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma nov 24, 2014 10:16 am

zeux schreef:Overtuigend? Met overmacht? Of eenoog koning?
4 seizoenen op rij blijkbaar de meest uitgebalanceerde selectie van NL. Nu is het minder uitgebalanceerd, maar staat individueel talent op.

Neemt niet weg dat Ajax tegen Heerenveen ontiegelijk slecht speelde.

Mano

Bericht door Mano » ma nov 24, 2014 10:49 am

Duke schreef:
Cruijff baalt van actie Kishna: 'Hier begrijp ik niks van'

Johan Cruijff heeft zich geërgerd aan de gele kaart van Ricardo Kishna zaterdag tijdens de 4-1 thuiszege van Ajax op SC Heerenveen.

'Soms vraag ik mezelf af waar het verstand van sommige spelers zit', begint Cruijff zijn wekelijkse column in De Telegraaf. ' Laatst vond Memphis Depay het nodig om zijn shirt uit te trekken en een gele kaart voor lief te nemen; tijdens Ajax-Heerenveen waren er weer twee momenten dat ik dacht: hoe kan dit?'

'Eerst maakte Luciano Slagveer van Heerenveen een beeldschoon doelpunt om even later rond de middenlijn onnodig zijn tweede gele kaart te pakken. Daarna besloot Ricardo Kishna, net als Depay, om na zijn doelpunt zijn shirt uit te trekken en geel te pakken. Met het risico dat hij straks tegen een schorsing aanloopt op een moment dat het Ajax slecht uitkomt. We hebben het over profvoetbal, maar hier begrijp ik niks van.'

Kishna legde na de wedstrijd uit waarom hij besloot zijn shirt uit te trekken, waardoor hij een gele kaart kreeg van scheidsrechter Kevin Blom. 'Het was een ontlading. Ik had het even nodig, omdat ik een tijdje niet zo lekker in mijn vel zat. Het was mijn eerste doelpunt dit seizoen en daar was ik heel blij mee. Dan komt alle emotie er even uit, ja.'

Doordat PSV zondag gelijkspeelde op bezoek bij FC Groningen (1-1) heeft Ajax nu twee punten achterstand op de koploper. Dinsdag komen de Amsterdammers weer in actie als het uitduel met Paris Saint-Germain in Groep F van de Champions League wacht.
http://www.vi.nl

Onbegrijpelijk inderdaad. En dat noemt zich professioneel voetballer.
Kishna en Depay komen ook niet over als voetballers die met verstand vvoetballen...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma nov 24, 2014 11:47 am

GangstaRiB schreef:Kun je eigenlijk Nederlands voetbal ontvangen in Spanje?
In Lloret de Mar, Salou en Marbella in ieder geval wel. :xyxthumbs.gif:

Ik denk dat wanneer je de CL pot van morgenavond of binnenkort een Eredivisie wedstrijd live wilt kijken dat je aangewezen bent op een snelle internetverbinding en de website gofirstrow .eu

Mano

Bericht door Mano » ma nov 24, 2014 11:59 am

XBMC -- Sportsdevil :biggthumpup.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma nov 24, 2014 12:27 pm

Mano schreef: Onbegrijpelijk inderdaad. En dat noemt zich professioneel voetballer.
Kishna en Depay komen ook niet over als voetballers die met verstand vvoetballen...[/quote]

Jonge jongens. Ze maken fouten, krijgen op hun flikker. Daar leren ze van.

Cruijff deed zelf genoeg stomme dingen op die leeftijd. Het verschil met nu is dat hij speelde met volwassen kerels die tegen hem zeiden: 'Ben jij gek geworden? Je zit aan mijn brood.'

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma nov 24, 2014 1:41 pm

Arthur schreef:Volgens mij is het voornaamste verschil dat De Boer dit seizoen van zijn spelers vraagt om elkaar ook in de dekking aan te spelen, vanwege de klachten over het voetbal vorig jaar. Probleem is alleen dat de techniek bij onze spelers wel eens wil haperen waardoor er regelmatig counters vanaf het middenveld komen. Eigenlijk zou je pas in de aanval de bal mogen verliezen.
Frank de Boer is de uitvinder van het breedte voetbal. Ajax stond er altijd om bekend om via het midden op te bouwen. Centrale verdediger speelt de 6 aan die legt terug op de andere centrale verdediger die inschuift. Zo maak je driehoekjes. Onder Frank de Boer moeten de centrale verdedigers echter uitwaaien naar de backposities en de 6 moet er tussen in komen. Gevolg is dat ze met 3 man op een rij staan en de bal alleen maar breed spelen.
Laatst zag ik Feyenoord tegen Rijeka spelen en die zie ik gewoon veel beter van achteruit opbouwen dan Ajax. Zo'n Sven van Beek durft in te schuiven en geeft ook gewoon crossballen op de stropdas naar de linksbuiten. Wanneer zie je dit nog bij Ajax? De laatste die dat in zich had was Toby.
Ik vind Frank ook een echte Ajacied en de rust die hij uitstraalt is indrukwekkend. Niks lijkt hem te deren. Aan de andere kant moet je ook constateren dat je voetbal speelt voor het publiek. Het is amusement. Wij zijn allemaal Ajacieden geworden omdat ze zo mooi en onderscheidend voetbal speelden. Niet om resultaatvoetbal en risicoloos balletjes breed spelen. Er zit straks echt geen kip meer in de Arena. Ik kan op tv al bijna niet meer een livewedstrijd van Ajax uitzitten. Laat staan dat ik veel geld moet betalen voor een seizoenkaart.
Volgens mij ergert Cruijff zich ook steeds meer aan Frank de Boer. Zijn column van vandaag werd hier aangehaald, maar het interessantste gedeelte - over het erbarmelijke positiespel -is niet gepost. Alleen dat stuk over Kishna.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma nov 24, 2014 1:42 pm

Trab schreef:
Arthur schreef:Volgens mij is het voornaamste verschil dat De Boer dit seizoen van zijn spelers vraagt om elkaar ook in de dekking aan te spelen, vanwege de klachten over het voetbal vorig jaar. Probleem is alleen dat de techniek bij onze spelers wel eens wil haperen waardoor er regelmatig counters vanaf het middenveld komen. Eigenlijk zou je pas in de aanval de bal mogen verliezen.
Frank de Boer is de uitvinder van het breedte voetbal. Ajax stond er altijd om bekend om via het midden op te bouwen. Centrale verdediger speelt de 6 aan die legt terug op de andere centrale verdediger die inschuift. Zo maak je driehoekjes. Onder Frank de Boer moeten de centrale verdedigers echter uitwaaien naar de backposities en de 6 moet er tussen in komen. Gevolg is dat ze met 3 man op een rij staan en de bal alleen maar breed spelen. En omdat het zolang duurt bewegen de middenvelders op een gegeven moment ook niet meer.
Laatst zag ik Feyenoord tegen Rijeka spelen en die zie ik gewoon veel beter van achteruit opbouwen dan Ajax. Zo'n Sven van Beek durft in te schuiven en geeft ook gewoon crossballen op de stropdas naar de linksbuiten. Wanneer zie je dit nog bij Ajax? De laatste die dat in zich had was Toby.
Ik vind Frank ook een echte Ajacied en de rust die hij uitstraalt is indrukwekkend. Niks lijkt hem te deren. Aan de andere kant moet je ook constateren dat je voetbal speelt voor het publiek. Het is amusement. Wij zijn allemaal Ajacieden geworden omdat ze zo mooi en onderscheidend voetbal speelden. Niet om resultaatvoetbal en risicoloos balletjes breed spelen. Er zit straks echt geen kip meer in de Arena. Ik kan op tv al bijna niet meer een livewedstrijd van Ajax uitzitten. Laat staan dat ik veel geld moet betalen voor een seizoenkaart.
Volgens mij ergert Cruijff zich ook steeds meer aan Frank de Boer. Zijn column van vandaag werd hier aangehaald, maar het interessantste gedeelte - over het erbarmelijke positiespel -is niet gepost. Alleen dat stuk over Kishna.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma nov 24, 2014 1:46 pm

Yopi schreef:Jonge jongens. Ze maken fouten, krijgen op hun flikker. Daar leren ze van.

Cruijff deed zelf genoeg stomme dingen op die leeftijd. Het verschil met nu is dat hij speelde met volwassen kerels die tegen hem zeiden: 'Ben jij gek geworden? Je zit aan mijn brood.'
In de begintijd van Cruijff zat het grootste gedeelte van het geld dat de voetballers verdienden inderdaad in de winstpremies. Johan een beetje kennende zal hij als tiener joch de opmerking 'je zit aan mijn brood' al vrij snel teruggekaatst hebben na de wedstrijden waarin hij hoogstpersoonlijk die winstpremies veiligstelde.
Kishna legde na de wedstrijd uit waarom hij besloot zijn shirt uit te trekken, waardoor hij een gele kaart kreeg van scheidsrechter Kevin Blom. 'Het was een ontlading. Ik had het even nodig, omdat ik een tijdje niet zo lekker in mijn vel zat. Het was mijn eerste doelpunt dit seizoen en daar was ik heel blij mee. Dan komt alle emotie er even uit, ja.'
Je ziet hier maar weer met hoeveel onzekerheden jonge spelers kampen, zeker juist de spelers met de meeste bravoure gaan flink aan zichzelf twijfelen als ze een tijd niet beslissend zijn geweest.

Kishna zegt dat hij het 'even nodig had'. Het was een ontlading. Bij het uittrekken van het shirt komt 'alle emotie er even uit?'

Kopieergedrag van tig andere voetballers die overal op de velden hun shirt uittrekken, want waarom kun je dat niet ook op een andere manier uiten? Daarbij pleurde hij het wit-rood-witte shirt ook nog eventjes weg alsof het een zakje van de Albert Heijn was. De huidige generatie voetballers juicht echt foeilelijk. Keizer, Neeskens, Cruijff, Van Basten. De manier waarop die een doelpunt vierden was echt schitterend.

Laten Donny van de Beek en consorten ajb die retro wijze van juichen terug op de velden doen keren!

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 24, 2014 5:41 pm

De H'veen-supporters blijken zeer verbolgen te zijn over het fluiten van Blom zaterdagavond. Er circuleren op de sites daar foto's zoals deze:

Afbeelding

Afbeelding

Nou wil ik grif toegeven, dat Blom zaterdagavond niet bepaald op de hand van H'veen was. Bij de 2e gele kaart van Slagveer had Blom wat mij betreft ook kunnen volstaan met een laatste waarschuwing. Wel zo billijk en in de geest van de wedstrijd. En volgens mij werd een H'veen-speler wel degelijk gevloerd in de 16 door (natuurlijk weer) Veltman en was er bij Sigi's penaltysituatie naar mijn idee niet zoveel aan de hand en speelde die H'veen-verdediger met een goede tackle de bal, waarna Sigi over zijn benen duikelde. Die valpartij rook zelfs wat naar een schwalbe, zoals ie wel vaker voor niks gaat liggen in de 16.

Hoe dan ook, kennelijk zijn de kwaaie dames en heren in het Hoge Noorden al weer vergeten dat bijvoorbeeld in 2012/2013 Ajax geen 2 penalties kreeg voor klinkklare handsballen van H'veen in de 16. Het leek wel volleybal. Het werd toen uiteindelijk 1-1. Zie ook (en let dan op minuut 0:24 en 5:30):

https://www.youtube.com/watch?v=t-YVc8qazIE

Hoor je mij verder niet over miepen, "kan gebeuren", maar laten we dus maar zeggen dat we nou weer quitte staan. Sowieso heeft elke club de scheids wel eens mee of tegen, over een heel seizoen trekt dat wel weer redelijk gelijk.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 24, 2014 6:07 pm

Trab schreef: Frank de Boer is de uitvinder van het breedte voetbal. Ajax stond er altijd om bekend om via het midden op te bouwen. Centrale verdediger speelt de 6 aan die legt terug op de andere centrale verdediger die inschuift. Zo maak je driehoekjes. Onder Frank de Boer moeten de centrale verdedigers echter uitwaaien naar de backposities en de 6 moet er tussen in komen. Gevolg is dat ze met 3 man op een rij staan en de bal alleen maar breed spelen.
Verbaas ik me ook over. Alhoewel ik Ajax bij de opbouw vooral in een kom achterin zie spelen. Centraal 2 of 3 man breed naast elkaar en de backs wat meer naar voren, tegen de middellijn. Dan de 6 centraal voor de 2 CV's of inderdaad zelfs daartussen en de halven nog steeds vaak te diep en daardoor amper bereikbaar van achteruit. Zit de tegenstander dan ook nog compact alles af te dekken op het middenveld en zelfs druk te zetten op dat centrum, dan is het weer veel veger-en-blik-werk bij Ajax en krijg je dus zulk zaaddodend gedoe te zien als zaterdagavond tot de rode kaart. Zeker als de CV's bovendien in een wak zitten, met weinig zelfvertrouwen spelen en niks naar voren durven te ondernemen.

Hoe dan ook, zoals ik hierboven al schreef: er wordt dan vrijwel niet gespeeld op het creeren van ruimtes en afspeelpunten op het middenveld. Terwijl dat met een defensieve tegenstander of met een drukzettende tegenstander juist een must is en er eigenlijk ingeramd moet zitten qua patronen, inzicht en techniek. Nee, bijna iedereen blijft juist dan maar wat passief en ideeenloos rondhobbelen. En dit zien we eigenlijk al jaren gebeuren als een tegenstander 1 van deze speltypes hanteert. Grote vraag: ligt dat nou aan FdB of aan de spelers? Of toch aan beide?
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Plaats reactie