Ajax - sc Heerenveen 22-11-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Ajax - sc Heerenveen 22-11-2014

Bericht door Marillion » za nov 22, 2014 11:34 pm

Nou, dat was niet best. Gered door Kishna, dat is dan het positieve punt van vanavond. Leuk dat hij met een paar uitstekende acties de beslissing weet te forceren. Extra plusje voor die geweldige panna op de achterlijn bovendien. Dat geeft dan voor supporters nog wat kleur aan de avond. Meteen het shirt uit is dan weer wat misplaatst maar daar zal De Boer 'm wel op aanspreken. Zijn invalbeurt was in ieder geval één van de weinige dingen die de moeite waren om voor naar het stadion te komen.

Ik maak me vooral zorgen om onze defensie. Het staat gewoon echt niet goed in het centrum. Geen vergelijk met de afgelopen seizoenen waar Moisander en Veltman het op een gegeven moment toch behoorlijk voor elkaar leken te hebben. Dat moet echt beter, en snel ook.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 22, 2014 11:39 pm

Probleem ligt ook op het middenveld. Lieve jongens daar, maar bal veroveren ho maar.

Het elftal stond niet compact bij balverlies, Ajax gaf zoveel ruimte weg. De Boer greep niet in. Daar word ik niet vrolijk van.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za nov 22, 2014 11:40 pm

We hebben gewoon een goede 6 nodig. Dat scheelt al heel veel verdedigend.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 23, 2014 1:30 am

Onze backfour was bij tijd en wijle hopeloos met Boilesen als dieptepunt. Wat is er met die jongen aan de hand?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo nov 23, 2014 1:43 am

En Van Rhijn dan? Hij is gewoon niet goed genoeg. Bij lange na niet.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 23, 2014 3:22 am

Die hoort dan ook bij de hopeloze backfour. Maar de slechtste was in mijn ogen Boilesen. Die jongen is het kwijt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 23, 2014 4:04 am

Ceessie is ook laat 't bedje in gedoken na een lading biertjes. :headbang.gif:

Ik geloof dat we dankzij de tegentreffer van vandaag/gisteren inmiddels al exact het aantal tegentreffers hebben geïncasseerd als in alle 34 competitiewedstrijden van het vorige seizoen? Toen liet Vermeer er onder meer 4 in één wedstrijd door tegen PSV.

Hoe kan het dat de boel achterin nu zo lek lijkt? We zagen toen weliswaar in diverse wedstrijden het nut van Poulsen, maar ook toen speelden we vrijwel alles met de achterhoede Cillessen, Van Rhijn, Veltman, Moisander en de wedstrijden waarin het het beste liep speelde Blind op het middenveld en Boilesen dus als linksback. Dus verklaar het maar.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo nov 23, 2014 5:59 am

Afbeelding
:headbang.gif: :smile-ajax.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 23, 2014 10:28 am

Fokking lekkere actie! :headbang.gif: Vooral omdat het ook gewoon functioneel was en Kishna tevens een vervolg had.

Overigens ook credits aan Heerenveen. Die speelden tot aan de rode kaart gewoon een verdomd sterk potje. Sowieso een leuke ploeg met op het middenveld twee teringlijertjes met Van den Berg en De Roon, daarbij ook nog Sinkgraven en een aantal andere technisch goed onderlegde jongens.

Mazzel voor Ajax dat toen Veltman bij een 1-0 stand totaal verkeerd stapte, Mark Uth zo door kon lopen naar Cillessen maar dat op een of andere manier niet voor elkaar kreeg!

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 23, 2014 10:57 am

Ceessie lag om 6 uur in zijn mandje en bekijkt de wereld door een wat troebele bril... Maar een lamlendig Ajax dat 67 minuten misschien wel het slechtste optreden van het seizoen speelde staat me nog helder voor de geest.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo nov 23, 2014 11:06 am

In aanvallend opzicht is Ajax een stuk sterker dan vorig seizoen. Met Kishna, AEG en Milik hebben we meer smaken en verrassing. Jammer dat de verdediging zo rammelt. Serero vind ik geen oplossing voor de 6, die jongen denkt te aanvallend.

Lionel

Bericht door Lionel » zo nov 23, 2014 11:55 am

Dat we aanvallend beter zijn tov vorig seizoen was anders niks van te merken. Komt het door de spelers of door de tactiek?
IK GELOOF!!!!!!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo nov 23, 2014 12:24 pm

Cruijff schreef:Fokking lekkere actie! :headbang.gif: Vooral omdat het ook gewoon functioneel was en Kishna tevens een vervolg had.
Heeft die Kishna de hele wedstrijd na deze actie uitgespeeld? Zat in O'Casey's heb er niets van meegekregen. Ik kan me zo voorstellen dat hij de gracht ingeschopt is.
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo nov 23, 2014 12:30 pm

Lionel schreef:Dat we aanvallend beter zijn tov vorig seizoen was anders niks van te merken. Komt het door de spelers of door de tactiek?
Het komt door de uitvoering.
Verdedigers die tegen Kishna of AEG spelen hebben rugdekking nodig. Daardoor komt er elders op het veld ruimte. Die ruimte moet je dan benutten.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo nov 23, 2014 12:31 pm

Marillion schreef: Ik maak me vooral zorgen om onze defensie. Het staat gewoon echt niet goed in het centrum. Geen vergelijk met de afgelopen seizoenen waar Moisander en Veltman het op een gegeven moment toch behoorlijk voor elkaar leken te hebben. Dat moet echt beter, en snel ook.
Die gasten spelen al ruim 12 maanden samen.. Veltman neemt zijn niveau van het NL elftal mee, terug naar Ajax.. Moisander mag en moet weg met de winterstop.. Mijn god..

Veltman krijgt een hoop kritiek te verwerken.. Bij Ajax zullen ze zeggen hoort erbij maar op dit moment kost het je punten..
Wie er dan moet staan weet ik niet.. Ik ben niet bij de trainingen aanwezig.

Boileseen is en blijft geen Back.. wat het wel is weet ik niet maar mijn god hij is gewoon slecht.. Zet dan maar Viergever op die positie neer.. Heb je in defensief opzicht nog iets van zekerheid
Weer op zoek naar een Interim coach..

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo nov 23, 2014 12:36 pm

Yopi schreef:Probleem ligt ook op het middenveld. Lieve jongens daar, maar bal veroveren ho maar.

Het elftal stond niet compact bij balverlies, Ajax gaf zoveel ruimte weg. De Boer greep niet in. Daar word ik niet vrolijk van.
Zelfs aan het begin van de tweede helft was Heerenveen scherper.. tot de 1-1 had Heerenveen niks te duchten van Ajax.. Is en blijft een zwakte van FdB..
Weer op zoek naar een Interim coach..

zeux

Bericht door zeux » zo nov 23, 2014 12:49 pm

mattie schreef: Die gasten spelen al ruim 12 maanden samen..
Dat vind ik ook wel zorgwekkend. Dat er blijkbaar geen progressie is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo nov 23, 2014 1:01 pm

Verdedigen doe je met het hele team. Groningen liep zo door het middenveld heen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo nov 23, 2014 1:21 pm

Ik wil niet direct meegaan in de klaagzang van deze wedstrijd, want Ajax heeft al een aantal potjes gehad waarbij ze bij lange na niet de bovenliggende partij waren.

De uitholling van de selectie eist z'n tol. Gister had je mazzel met die 2de gele van Slagveer. Ik denk toch dat je mag spreken van lucky Ajax of een slechte Blom. Maar zelfs na die rode kaart werd Ajax bij vlagen weggetikt.

Aankopen van dit seizoen mogen de bank alweer warm houden.

In plaats van een stap naar voren (bijvoorbeeld meedoen met de CL) is er weer een pas op de plaats gemaakt. En dan ben ik nog positief. Want af en toe lijkt het erop dat het gewoon veel minder is dat andere jaren.

Heerenveen deed wat PEC en Feyenoord ook deden. Druk er vol op en onze matige spelertjes zakken door hun hoeven. Veltman die niet meer wist waar ie het zoeken moest.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo nov 23, 2014 1:29 pm

De verdedigers speelden stuk voor stuk slecht. Maar het zou een hoop schelen als het middenveld complementair was.

Laten we de opstelling eens bekijken. Klaassen én Andersen op het middenveld. Twee puur aanvallend denkende spelers. Met Serero als VM, ook geen echte VM. Daarvoor dan Schöne die duidelijk niet fit was, en twee spitsen (AEG en Milik) die niet bekend staan om hun verdedigende werk.
Met deze speelwijze moet je de druk erop houden. Dat lukte niet. Groningen wist zich er steeds 'onderuit te voetballen', zoals dat in het jargon heet.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo nov 23, 2014 1:31 pm

Daar hadden we toch Zimling en/of Viergever voor? :smallgrin.gif:
Whitey on the moon.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo nov 23, 2014 1:45 pm

Yopi schreef:Verdedigen doe je met het hele team. Groningen liep zo door het middenveld heen.
Gaat dit over de wedstrijd van gisteravond? :confused.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo nov 23, 2014 1:54 pm

Veltman en Moisander zijn middelmatige verdedigers, leuk voor de Nederlandse competitie maar een stap hogerop zit er voor deze jongens niet in. Met name fysiek schort er veel aan: ze missen (duel)kracht, lengte en snelheid.

Zo slecht als Veltman en Moisander de laatste tijd dikwijls worden afgeschilderd zijn ze echter niet. Moisander heeft vorig jaar een heel aardig niveau gehaald en Veltman laat ook sterke dingen zien, aan de bal is hij een ruime voldoende en in de duels komt hij ook vaak als winnaar uit de strijd.

Waarom lijkt het dit seizoen toch bergafwaarts te gaan? Simpel. Vorig seizoen bewaakten Blind en Poulsen op het middenveld de balans. Siem de Jong pakte ook nog wel eens een wedstrijdje mee. Dat is een wereld van verschil met de vlieggewichten Andersen en Serero. Frank de Boer heeft gelukkig ook de kritiek ter harte genomen dat het vorig seizoen te weinig attractief was, te degelijk, on-Ajax. Het leverde een kleurloos kampioenschap op, dat wel. Dit seizoen wordt er weer met meer lef gespeeld en jongens als Andersen en El Ghazi mogen balverlies leiden zonder bang te hoeven zijn voor hun plek. Dat maakt Ajax een stuk leuker om naar te kijken als je het mij vraagt. Ik verveel me zelden als ik dit seizoen naar Ajax kijk. De keerzijde is dat Veltman en Moisander vaker aan de bak moeten en duels moeten aangaan, en daar ligt helaas niet hun sterke kant.

Het grootste probleem ligt wat mij betreft op het middenveld. Andersen moet mannelijker gaan spelen, een voorbeeld nemen aan Klaassen. Serero als controleur is niet serieus te nemen. Hopelijk weet Frank de Boer in de tweede seizoenshelft een van de jongelingen klaar te stomen voor het grote werk: Riedewald, Bazoer of Van de Beek. Onverantwoord is het om afhankelijk te zijn van jongens van 17-18 op zo een cruciale positie in de as van het veld. Had Overmars zijn werk goed gedaan dan had het niet zo ver hoeven komen.
Ajax!

Le T.

Bericht door Le T. » zo nov 23, 2014 1:59 pm

GangstaRiB schreef:Ik wil niet direct meegaan in de klaagzang van deze wedstrijd, want Ajax heeft al een aantal potjes gehad waarbij ze bij lange na niet de bovenliggende partij waren.

De uitholling van de selectie eist z'n tol. Gister had je mazzel met die 2de gele van Slagveer. Ik denk toch dat je mag spreken van lucky Ajax of een slechte Blom. Maar zelfs na die rode kaart werd Ajax bij vlagen weggetikt.

Aankopen van dit seizoen mogen de bank alweer warm houden.

In plaats van een stap naar voren (bijvoorbeeld meedoen met de CL) is er weer een pas op de plaats gemaakt. En dan ben ik nog positief. Want af en toe lijkt het erop dat het gewoon veel minder is dat andere jaren.
Mee eens, de marge is gewoon weg, er is niet echt meer een wezenlijk verschil in kwaliteit van de spelers. Dan kom je meteen in de problemen als het even niet loopt of de trainer van de tegenstander met een goed tactisch plan komt.

Gister was er dan de grote mazzel van de scheidsrechter, het verkwanselen van talloze kansen door Heerenveen en de domme rode kaart. Heb je pech worden het PEC Zwolle/RBS achtige uitslagen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo nov 23, 2014 2:34 pm

Op basis van de samenvatting: ik deel deze analyse (juist) niet. Als Uth die ballen goed meeneemt, dan was Heerenveen tot grote kansen gekomen. Maar Uth neemt die bal tot twee keer toe niet goed mee (kwaliteit?), en dus, zelfs met 11 tegen 11, had Ajax de betere kansen. Van Rhijn komt vrij voor de keeper, Klaassen moest altijd scoren en Veltman kreeg een open kans uit een corner. Heerenveen was erg dreigend en had ongetwijfeld het betere van het spel, maar miste uiteindelijk wel de scherpte, de kwaliteit, om tot open kansen te komen. Daardoor bleef het bij een paar schoten van randje 16, wat rommel-frommel momenten, een enkele gekunstelde kopbal en een schitterend zondagsschot.

Gisteren leek het er verdacht veel op dat Ajax weer eens op basis van individuele kwaliteit won. Tactisch had Heerenveen de zaken schijnbaar beter voor elkaar, maar Ajax had Kishna en El Ghazi en Milik, dus drie punten voor Ajax.

Op basis van wat ik hoor en lees, is het meest teleurstellende in mijn ogen dat De Boer nog steeds niks heeft bedacht op een tegenstander die volop druk zet, anders dan "ze uit laten razen".

Plaats reactie