Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

elliquido

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » do nov 13, 2014 2:26 pm

Of je hoopt dat vrouwenvoetbal groter wordt qua populariteit en die wedstrijden ook "rendabel" worden
verder heb je nog wat interlands.. en wellicht kun je een aantal grote toernooien van andere sporten "organiseren"
tennis, hockey , basketbal oid
een wk schaatsen voor 50.000 man lijkt me ook niet verkeerd
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

zeux

Bericht door zeux » do nov 13, 2014 2:28 pm

elliquido schreef:Of je hoopt dat vrouwenvoetbal groter wordt qua populariteit en die wedstrijden ook "rendabel" worden
verder heb je nog wat interlands.. en wellicht kun je een aantal grote toernooien van andere sporten "organiseren"
tennis, hockey , basketbal oid
een wk schaatsen voor 50.000 man lijkt me ook niet verkeerd
Punt is: is het organiseren van grote evenementen een kerntaak voor een voetbalclub?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do nov 13, 2014 2:35 pm

zeux schreef:
Jöhnk schreef:Maar "de ArenA" is net zo goed een merknaam, Cees. De stap naar "*sponsor* Arena" is daarnaast vrij klein.

Waar het om gaat, is dat je niet tientallen miljoenen betaalt voor een toko die amper winst maakt.
Het runnen van een evenementenbedrijf is ook iets anders dan het runnen van een voetbalclub. Ik ben er voor dat Ajax zich concentreert op haar hoofdzaak: een voetbalclub zijn.
Ik ben daar in principe ook voorstander van. Schoenmaker blijf bij je leest. Niettemin is het wel zo dat je de combinatie voetbalclub-voetbalstadion veel terugziet in de voetballerij. Ook modelclubs als Bayern en Arsenal hebben het stadion in eigen beheer.

En nee, Ajax moet zich ZEKER niet gaan bezighouden met het organiseren van evenementen. Wat je hooguit kunt doen is het stadion verhuren.

Rutger

Bericht door Rutger » do nov 13, 2014 3:18 pm

Kinsbergen en Van der Sar hoeven straks natuurlijk niet zelf die evenementen te organiseren als de Arena gekocht zou worden. Als ze het gewoon als een deelneming houden kan het huidige bestuur van de Arena blijven zitten en hoeft Ajax dat bestuur enkel af te rekenen op de prestaties.

Ik heb trouwens toch nog iets gevonden over de huidige winstgevendheid van de Arena.
Amsterdam ArenA start met uitkering dividend
Vrijdag 24 januari 2014 09:46 AMSTERDAM (Dow Jones)--Amsterdam ArenA gaat jaarlijks dividend uitkeren aan de aandeelhouders, waaronder de gemeente Amsterdam en voetbalclub AFC Ajax NV (AJAX.AE), meldt de website van De Financiele Telegraaf (DFT) op basis van een brief van de Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels van Economische Zaken.
Jaarlijks zal de ArenA 35% van de winst uitkeren aan de aandeelhouders van het stadion, dit jaar is dat EUR350.000. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat dit in de komende jaren meer wordt, aldus DFT.
De totale bouwsom bedroeg EUR120 miljoen, ruim EUR32 miljoen kwam via een aandelenconstructie uit de gemeentekas. Hierdoor werd de stad voor 48% eigenaar van de stichting Administratiekantoor Stadion Amsterdam. Ajax is de tweede aandeelhouder met 13%van de aandelencertificaten.
De ArenA krijgt volgens DFT ook toestemming van de aandeelhouders om de komende jaren circa EUR50 miljoen te investeren in onderhoud, uitbreiding en duurzaamheid. In ruil voor dividenduitkering belooft de stad om de aandelen ArenA de komende 20 jaar niet te verkopen. Ook is afgesproken dat Ajax het zogeheten 'first right of refusal' krijgt als een buitenstaander belangstelling toont voor het aandelenpakket van de gemeente Amsterdam.
http://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/3 ... g-dividend

De Arena zou op jaarbasis dus ongeveer 1 miljoen euro winst maken, dat is niet hoog voor de investering die erin zit. Daarnaast betekent dat "first right of refusal" dat Ajax als eerste recht heeft om de aandelen te kopen mocht de gemeente ze kwijt willen.

zeux

Bericht door zeux » do nov 13, 2014 3:32 pm

De eerstkomende 20 jaar kan Ajax haar aandeel dus niet vergroten, lees ik in dit bericht, want de Gemeente Amsterdam mag die niet verkopen.

Daar kunnen ze dus ook niet mee bezig zijn op korte termijn.

Winst nu is verder geen garantie voor de toekomst natuurlijk.

Wanneer je het stadion 'koopt' (meerderheidsbelang neemt) ben je ook verantwoordelijk voor het financiële resultaat daarvan, lijkt me. Ook al blijft de huidige directie de exploitatie verzorgen.

Hoe moet ik me dat gaan voorstellen? Dat dan onder AFC Ajax BV enerzijds de voetbalclub hangt en anderzijds de ArenA?

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij Bayern geregeld is. En bij Arsenal
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Rutger

Bericht door Rutger » do nov 13, 2014 3:49 pm

zeux schreef:De eerstkomende 20 jaar kan Ajax haar aandeel dus niet vergroten, lees ik in dit bericht, want de Gemeente Amsterdam mag die niet verkopen.

Daar kunnen ze dus ook niet mee bezig zijn op korte termijn.

Winst nu is verder geen garantie voor de toekomst natuurlijk.

Wanneer je het stadion 'koopt' (meerderheidsbelang neemt) ben je ook verantwoordelijk voor het financiële resultaat daarvan, lijkt me. Ook al blijft de huidige directie de exploitatie verzorgen.

Hoe moet ik me dat gaan voorstellen? Dat dan onder AFC Ajax BV enerzijds de voetbalclub hangt en anderzijds de ArenA?

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij Bayern geregeld is. En bij Arsenal
Dat belooft de gemeente inderdaad, maar de overheid heeft zich al wel vaker een onbetrouwbare partner laten blijken. Als er iets verandert worden ze misschien toch nog van de hand gedaan. Maar dat is koffiedik kijken.
De meest gebruikelijke constructie zou zijn dat AFC Ajax NV straks de aandelen heeft van een Voetbal BV en van een Arena BV. Op welke manier dat precies zal zijn is meer voer voor juristen en fiscalisten.

Ik heb snel naar de jaarrekening van Arsenal gekeken, hoe ze hun stadion verder exploiteren weet ik niet. Maar het is wel duidelijk dat Arsenal ook geen vele miljoenen binnenharkt met het stadion. In 2013: 4 miljoen en in 2014: 4 ton. Daarnaast is Arsenal als merk ook groter dan Ajax en zullen ze minder afhankelijk zijn van het stadion. De omzet van Arsenal is ter vergelijking 300 miljoen pond. Waarvan bijna alles uit voetbalgerelateerde omzet komt.

Wellicht dat Arsenal liever zelf het stadion beheert omdat ze dan zeker weten dat het optimaal voor de club zal worden benut. De grasmat zal er tip-top bijliggen omdat deze er niet tijdens het seizoen wordt uit gesloopt voor een paar feestjes.

Iniesta

Bericht door Iniesta » do nov 13, 2014 10:27 pm

Wat is dan exact het voordeel om je liquide middelen in een stadion te storten?

Rutger

Bericht door Rutger » do nov 13, 2014 11:56 pm

Iniesta schreef:Wat is dan exact het voordeel om je liquide middelen in een stadion te storten?
Waarom zou je een bedrijfspand op de balans hebben staan? Omdat je denkt dat het op de lange termijn goedkoper is dan een stadion te huren? Als je huurt van een andere partij dan zit daar iets van een winstmarge in, die ontloop je.
Daarnaast zijn stadions waardevaster dan bijvoorbeeld alle spelerscontracten die op de balans staan.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » vr nov 14, 2014 12:08 am

Baas in eigen huis. Nauwelijks een voordeel dus, want Ajax staat bij mijn weten op goede voet met de verhuurder en de huurprijs is niet gek. Vastgoed kan ook een strop worden, zie de scheuren die pas zijn ontdekt in het Nac stadion. Nac komt goed weg omdat het stadion gehuurd wordt van de gemeente, je moet er niet aan denken dat je goede spelers moet verkopen om een noodzakelijke renovatie te kunnen bekostigen.

Laat Ajax maar mooi investeren in de voetbaltak, daar is nog volop te verbeteren.
Ajax!

elliquido

Bericht door elliquido » vr nov 14, 2014 12:56 pm

de arena is bijna 20 jaar oud,
Ik weet niet wat de afschrijvingstermijn is van voetbalstadions, maar dat is een groot ding om mee rekening te houden als je het idd over onderhoud hebt bijvoorbeeld.

1 miljoen winst is niet super, maar welke kosten (salarissen bijv) zijn daarvan af die ajax wellicht minder zou hebben en welke omzetkansen liggen er welke nu niet uitgenut worden door de huidige huurconstructie.
Wellicht kan de winst gemaximaliseerd worden.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr nov 14, 2014 1:26 pm

We hebben dit hier al wel vaker besproken. Ik heb niet het idee dat het Ajax veel zou opleveren. Als het gaat om het vergroten van de inkomsten kom je al snel uit bij het organiseren van meer evenementen in het stadion. Maar dat bijt dan weer met de kwaliteit van de grasmat.

Het is uiteindelijk een relatief eenvoudige afweging tussen de verwachte kosten en opbrengsten. Zolang Ajax zich maar blijft concentreren op het voetbal zou ik geen bezwaar hebben tegen het kopen van het stadion als dat financieel interessant is. Maar gevoelsmatig denk ik niet dat we er erg rijk van gaan worden.
Nil volentibus arduum

Rutger

Bericht door Rutger » vr nov 14, 2014 5:39 pm

Op de AVA zou zijn medegedeeld dat Ajax hard op weg is om operationeel break-even te draaien. Kortom zonder transfer- en CL-opbrengsten. Wat mij betreft een goed begin van een financieel gezond Ajax.

zeux

Bericht door zeux » vr nov 14, 2014 5:45 pm

Rutger schreef:Op de AVA zou zijn medegedeeld dat Ajax hard op weg is om operationeel break-even te draaien. Kortom zonder transfer- en CL-opbrengsten. Wat mij betreft een goed begin van een financieel gezond Ajax.
Dat is natuurlijk prachtig. Heel gezond.

Maar is er ook een plan wat er gebeurt als er dan vervolgens wél transfer- en/of CL-inkomsten zijn? Dat is dan dus een 'plus'.

Kwa transferinkomsten zal Ajax ook zeker wat kunnen verwachten, gezien de 'opleidingsploeg'. De kwaliteit zou daarvan ook zo hoog zijn, dat het vreemd moet lopen dat daar nìèt op verdiend gaat worden.

Iniesta

Bericht door Iniesta » vr nov 14, 2014 6:04 pm

Vraag me af waar dat vandaan komt. Afgelopen twee jaar was er verlies geleden zonder tranfer/Champions league inkomsten.
Ik zie weinig significante extra inkomsten in de komende jaren en stijgende operationele kosten door uitbreiding begeleiding. Geen formule waardoor het nu in een keer wel gaat lukken.

Nu is het ook niet eerlijk om niet te kijken naar transferresultaten als de strategie zo sterk gericht is op de jeugdafdeling. Relatief weinig investeren in spelers en verkoop van zelf opgeleide spelers moet wel leiden tot winst.
Gevaarlijker is het om rekening te houden met championsleague inkomsten. Voor hetzelfde geld (of eigenlijk veel minder dus voor Ajax) valt het nu bij PSV 4 keer op de goede plaats.

zeux

Bericht door zeux » vr nov 14, 2014 8:03 pm

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 15, 2014 1:26 pm

Rutger schreef:Op de AVA zou zijn medegedeeld dat Ajax hard op weg is om operationeel break-even te draaien. Kortom zonder transfer- en CL-opbrengsten. Wat mij betreft een goed begin van een financieel gezond Ajax.
Wat mij betreft ook. :biggthumpup.gif:

In grote lijnen ben ik tevreden over het beleid. Het is duidelijk, standvastig en houdt rekening met de toekomst. Bovendien is er rust in de tent, niet alles ligt meer op straat.

Het kan altijd beter. Het teleurstellendste vind ik nog, dat ondanks alle goede voornemens wéér breedteaankopen zijn gedaan. Dat werkt niet, beste mensen. Die breedteaankopen worden in de regel voorbijgestoken door eigen jeugd.

Wat het stadion betreft, ze geven aan dat ze er nog niet uit zijn. Voorlopig heb ik geen duidelijk beeld van wat Ajax méér met het stadion zou kunnen als het eigendom is van de club. Gezien het enorme bedrag dat ermee gemoeid is (ook qua onderhoud, enz) zou het voordeel evident moeten zijn.
Een immaterieel voordeel zou wel zijn, dat het meer een echt voetbalstadion/Ajax-stadion zou kunnen worden. Met nieuwe stoeltjes en flink wat schilderwerk/decoratie kom je een heel eind.

wimpey

Bericht door wimpey » za nov 15, 2014 2:08 pm

Yopi schreef:Wat het stadion betreft, ze geven aan dat ze er nog niet uit zijn. Voorlopig heb ik geen duidelijk beeld van wat Ajax méér met het stadion zou kunnen als het eigendom is van de club. Gezien het enorme bedrag dat ermee gemoeid is (ook qua onderhoud, enz) zou het voordeel evident moeten zijn.
Een immaterieel voordeel zou wel zijn, dat het meer een echt voetbalstadion/Ajax-stadion zou kunnen worden. Met nieuwe stoeltjes en flink wat schilderwerk/decoratie kom je een heel eind.
Ajax spiegelt zich nadrukkelijk aan Bayern. Die hebben hun Allianz Arena binnen 8 jaar afgelost. Dat ding is in handen van Bayern München. Maar Bayern heeft de triple-A achter zich: Audi, Allianz en Adidas. Wanneer die een evenement organiseren dokken ze grof voor gebruik van de Arena.

Ik vraag me af of Ajax / NL / A'dam het 'achterland' heeft om van de Arena een profitabel object te maken. Denk wel dat ze dat ding voor een relatief gunstige prijs kunnen krijgen. Wat is de Arena immers zonder Ajax? In een haalbaarheidsonderzoek zal de kaart 'ander stadion' immers ook gespeeld worden...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 15, 2014 2:11 pm

Daar kom je niet ver mee, want Ajax kan geen stadion bouwen zonder medewerking van de gemeente Amsterdam. En de gemeente Amsterdam heeft een fors belang in de Arena.

beelzebub

Bericht door beelzebub » za nov 15, 2014 3:40 pm

Is dat ding in Munchen van Bayern? En 1860 Munchen dan?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Rutger

Bericht door Rutger » za nov 15, 2014 4:02 pm

beelzebub schreef:Is dat ding in Munchen van Bayern? En 1860 Munchen dan?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 1860 en Bayern allebei een aandeel kregen in het stadion, maar dat 1860 dat vervolgens vrij kort na de oplevering heeft verkocht aan Bayern en nu het stadion huurt. Misschien dat er bij 1860 wel geldproblemen oid waren dat ze het geld nodig hadden.

wimpey

Bericht door wimpey » za nov 15, 2014 4:13 pm

Zo is het Rutger. 1860 heeft alleen maar schulden. Ze hebben nu wel een investeerder, geloof ik. Maar dat stadion behoort Bayern.

@Yopi, wat heeft de gemeente Amsterdam aan de Arena zonder Ajax? Wanneer de gemeente lastig zou doen, zal Ajax drastische maatregelen niet schuwen, lijkt me. Bovendien heeft bijv. De T. ook zo z'n middelen om een beslissing in het voordeel van Ajax te doen keren. :smallgrin.gif:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za nov 15, 2014 4:38 pm

Yopi schreef:Daar kom je niet ver mee, want Ajax kan geen stadion bouwen zonder medewerking van de gemeente Amsterdam. En de gemeente Amsterdam heeft een fors belang in de Arena.
Wat wil Amsterdam doen? Het kan Ajax niet verbieden een eigen stadion te laten bouwen. Ajax kan de financiering op termijn best rond krijgen zonder de gemeente, maar realistisch gezien moet je nog zeker 15 tot 20 jaar wachten met het bouwen ervan. Tegen die tijd is de Arena redelijk gedateerd en dan kun je de concurrentie tegen de Arena uitstekend aan met een op dat moment state of the art stadion, ruim 60.000 zitplaatsen, een echt Ajax stadion waar je helemaal tevreden mee bent. De naam kun je verpatsen voor een bedrag van ca 100 miljoen voor pakweg 20 jaar. Zo'n plan zie ik eerder voor me dan het kopen van de Arena welke nooit goed bevallen is, in onderhoud steeds meer gaat kosten en wat over niet al te lange tijd een ouderwets stadion begint te worden naar de maatstaven van de nieuwe stadions die de komende jaren gebouwd zullen worden in Europa en zelfs in Nederland. Feyenoord zal over 5 jaar in een nagenoeg nieuw stadion voetballen wat de Arena op flinke achterstand zet, lijkt me. Op zich geen ramp, tijdelijk, maar ik zou proberen te voorkomen dat je als Ajax zijnde dan vol in zet op een bestaand stadion in eigen beheer nemen waarmee je in een positie terecht komt dat het een blok aan het been wordt, zonder er tevreden over te zijn en zonder mogelijkheid er nog afstand van te nemen zonder een financiele strop.
Ajax!

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » za nov 15, 2014 7:23 pm

wimpey schreef:Maar dat stadion behoort Bayern.
Au! Dat is een Germanisme van het vuigste soort. Begint het leven in het land van lage woonlasten en goedkope benzine zijn zoll te eisen? :smallgrin.gif:
Giacomo Puccini schreef: ik zou proberen te voorkomen dat je als Ajax zijnde dan vol in zet op een bestaand stadion in eigen beheer nemen waarmee je in een positie terecht komt dat het een blok aan het been wordt, zonder er tevreden over te zijn en zonder mogelijkheid er nog afstand van te nemen zonder een financiele strop.
Goed punt, nog los van de business case op korte termijn. Koop je de Arena nu dan zit je waarschijnlijk binnen 10 jaar opgescheept met ouwe meuk waarin de weeffouten uit de bouwfase bovendien nog steeds prominent aanwezig zullen zijn. Zou ik niet aanraden.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do nov 20, 2014 9:01 am

Tis nu zeker
20 november 2014
ABN AMRO is per 1 januari 2015 Partner van de Toekomst. De overeenkomst met Ajax heeft een looptijd van drieënhalf jaar, tot en met 30 juni 2018.

ABN AMRO komt op de shirts van de jeugd, de vrouwen en de zaterdagamateurs te staan. Daarnaast wordt de naam ABN AMRO prominent zichtbaar op sportpark de Toekomst. De bank zal tevens maatschappelijk partner van Ajax worden.

De vaste vergoeding van de overeenkomst bedraagt gemiddeld € 2.550.000,- per jaar. Daarnaast is een variabel deel van maximaal € 300.000,- per jaar afgesproken.

Edwin van der Sar, Directeur Marketing van Ajax: ,,ABN AMRO wil talentontwikkeling in Nederland stimuleren. Dat past uitstekend bij onze ambitieuze plannen op de Toekomst. Voor mezelf is het een leuke bijkomstigheid dat ik al mijn successen bij Ajax heb behaald in de tijd dat ABN AMRO hoofdsponsor was. Ajax en ABN AMRO kennen elkaar al jaren en ik ben blij dat wij weer intensief gaan samenwerken.”

Ernst Boekhorst, Manager Sponsoring van ABN AMRO: ,,De jeugdopleiding van Ajax is een begrip in de internationale voetbalwereld. We zijn er trots op dat de naam ABN AMRO aan de Toekomst wordt verbonden. Dit partnership past perfect bij het sponsorbeleid van ABN AMRO, waarin talentontwikkeling en het bouwen van maatschappelijke partnerships centraal staan.”
Goed bezig van der Sar. :biggthumpup.gif:
YNWA

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do nov 20, 2014 9:06 am

Mooie Deal en sponsor! :biggthumpup.gif: :smile-ajax.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie