Engeland en Schotland

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Monkey Tonk » za nov 08, 2014 10:02 pm

Om maar eens een bal voor open doel in te tikken. Het lekkere gevoel in een elftal komt niet door het rondtikken van de bal, maar door het benutten van kansen. Toen van Gaal bij United begon, in de tijd van de VS trip, legde hij daarop de onmiddelijke nadruk. Hij omhelsde Rooney zelfs, op de training (!), omdat die een hoekschop in een keer in het doel schoot. Een van de redenen dat die oefentrip zo succesvol was, was dat de ballen het doel ingingen. Met het grootste gemak. Van Persie zat er toen niet bij, en die loopt in deze vorm eigenlijk alleen maar in de weg. In het kaatsen en in stelling brengen van anderen is hij ongeveer net zo onderlegd als onze eigen Sig.

Van Gaal heeft een soort Toren van Babel probleem. Teveel (dragende) spelers met verschillende filosofische achtergronden. Di Maria, van Persie, Rooney, Falcao. Plus een stel Engelsen die doorgaans laag scoren op de taktische meter. Laat die maar eens allemaal op dezelfde manier denken. Op zich zou dat nog niet zo'n probleem hoeven te zijn, maar in dit geval vraag je ze om op een nieuwe manier te denken. Het is geen toeval dat Blind wel meteen in het systeem past. Hij heeft geen vraagtekens omtrent zijn rol. (leuk voor hem, trouwens, dat hij meteen zoveel verantwoordelijkheid krijgt). Tijdens de succesvolle VS oefentrip, met een deel van de selectie en zonder nieuwe topaankopen, was dit inpasprobleem veel minder aanwezig. Op het moment dat je automatismes in dit team ziet sluipen is de positieve kanteling nabij. Maar tot die tijd blijft het zoeken, en stroeverig spel.

Van Gaal moet, wat het bovenstaande betreft, oppassen dat hij het probleem niet via nog meer topaankopen wil oplossen. Die vereisen vaak dat het team zich aan hen aanpast, ipv andersom. En dat kost nog meer tijd. Je kunt volgens mij eerst beter lager inzetten, met spelers als Blind, en het collectief in orde hebben. Een sterspeler kan niet schitteren tenzij het collectief eerst staat. Daarom zie je di Maria,na een paar wittebroodsweken, nu wegzakken.

Lionel

Bericht door Lionel » za nov 08, 2014 10:53 pm

Ik snap er helemaal niks van.. :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 08, 2014 11:00 pm

Monkey Tonk schreef:Van Persie zat er toen niet bij, en die loopt in deze vorm eigenlijk alleen maar in de weg. In het kaatsen en in stelling brengen van anderen is hij ongeveer net zo onderlegd als onze eigen Sig.
En Van Gaal lijkt net zo smoorverliefd te zijn op Robin als Frank de Boer op onze IJslandse vedette. Op Red Café zie ik het gemor flink toenemen over die structurele basisplaats van Van Persie en is men van mening dat hij een blok aan het been is en een sta-in-de-weg naar de ideale aanvallende formatie. Erg herkenbaar dus. Maar ook: "Wat blijft er nou over van dat verhaal dat Van Gaal lak heeft aan namen en reputaties?" Sowieso valt me op dat er daar een kentering gaande is na vanmiddag. Tot dan zag je nog veel hoop en geloof op dat forum dat Van Gaal de klus over niet al te lange tijd zou gaan klaren. Na vanmiddag zijn er aanmerkelijk meer posters die negatief over Louis zijn gaan oordelen en zelfs niet meer verwachten dat hij de zaak op de rails krijgt. Dat ze hem erg warrig vinden in zijn opstellingen, wissels en taktieken. Die opmerking van 3 jaar is daar eveneens niet echt goed gevallen. Scholes was gisteren ook al venijnig kritisch op Louis, vond hem zelfs wat teneergeslagen overkomen. De donkere wolken zijn zich kennelijk aan het samenpakken boven Van Gaal. Ik weet niet wat de directie zich daar van aantrekt, maar hij lijkt inmiddels wel hier en daar op een hellend vlak te zitten en moet nu toch als de donder aan de bak om definitief grip op de situatie te krijgen.

Overigens zie ik ook een grote groep daar die nog wel steeds hoopvol gestemd is. Die geeft vooral al die blessuretrammelant in de verdediging de schuld, waardoor de progressie onder Van Gaal ernstig stagneert en hij nooit eens tot de ideale formatie kan komen. En dat Van Gaal daarbij nu voortdurend aan het uitproberen is hoe hij die zwakke defensie wat uit de wind kan houden met allerhande wisselende strategieën en opstellingen, wat dan weer tot koste gaat van het teamwork en de aanvallende kracht. Ikzelf zit daar wat tussenin. Ik denk ook dat geen enkele ploeg of coach zoveel blessures in de verdediging kan verhapstukken, maar dat Van Gaal eveneens de nodige ellende over zichzelf heeft afgeroepen met zijn aankoopbeleid en al dat gedool in taktieken en gebruik van spelers.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za nov 08, 2014 11:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za nov 08, 2014 11:20 pm

Die drie jaar lijkt me een willekeurig getal. Wanneer de kanteling komt is voor van Gaal net zo'n mystery als voor ons. Dus vraagt hij om een lange termijnsvisie.

Wat dat betreft zit hij in Engeland in een goede, zeg maar 'beleefde' cultuur. Ik herinner me de details niet precies van zijn Bayern avontuur, maat het staat me bij dat hij in die cultuur, die hierarchie gemakkelijk accepteert, het aan de stok kreeg met een Fransman (Ribery) en Italiaan (Luca Toni). Toen kreeg je het verhaal dat hij niet met vedetten om kon gaan.

Bij United is het geloof nog volop aanwezig. Van Gaal zat voor de wedstrijd tegen Chelsea (en de Mourinho achtergrond) in zijn hotelkamer Real Madrid-Barcelona te kijken. Klop op de deur. Komt de hele selectie de wedstrijd met hem kijken. Had hij nog nooit meegemaakt. Zegt veel over hoe ze hem daar zien.

Met die lange termijn zit het wel goed, volgens mij.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 08, 2014 11:58 pm

Monkey Tonk schreef:Die drie jaar lijkt me een willekeurig getal. Wanneer de kanteling komt is voor van Gaal net zo'n mystery als voor ons. Dus vraagt hij om een langetermijnsvisie.
Ben ik met je eens. Maar laat hem dat dan zeggen en niet zo'n concreet getal als 3 jaar. Dat is sowieso veel te lang voor hoop en geloof, maar je schiet er ook bitter weinig mee op. Het zit een beetje op hetzelfde vlak als die fluwelen revolutie bij ons, waar 2016 of 2017 het heilige jaar kennelijk moet worden. Prompt pinnen mensen je daar op vast en gaan je volgens dat schema beoordelen. Het is gewoon een transitieproces dat veel tijd gaat vergen. Klaar. Niets meer en niets minder. Geen geouwehoer over 3 maanden, 3 jaar of 2016-2017.
Wat dat betreft zit hij in Engeland in een goede, zeg maar 'beleefde' cultuur. Ik herinner me de details niet precies van zijn Bayern avontuur, maat het staat me bij dat hij in die cultuur, die hierarchie gemakkelijk accepteert, het eerst aan de stok kreeg met een Fransman (Ribery) en Italiaan (Luca Toni). Toen kreeg je het verhaal dat hij niet met vedetten om kon gaan.
Ik geloof niet dat die beleefde cultuur in Engeland overal opgaat. De tabloids hebben een zeer kwalijke reputatie. Als die zich gaan roeren en de supporters gaan daar in mee, dan kunnen er akelige krachten loskomen. Ik hoorde trouwens vanmiddag ook de eerste fluitconcertjes, toen Man Utd voor de zoveelste keer achterin zat te dralen met breedtepassjes en terugspeelballen. De supporters zijn kennelijk trots en gewend dat Man Utd na de 1-0 fanatiek op zoek gaat naar de 2-0. Niet dit gedoe met de 'Hollandse Ziekte'. Moet Louis toch mee oppassen, hoe fijn hij het ook vond dat zijn ploeg de wedstrijd aan het killen was. Bij de supporters daar wordt onder killen blijkbaar toch iets anders verstaan: de tegenstander definitief uit de wedstrijd spelen met een 2-0 en 3-0. En ik geef ze geen ongelijk.

Vwb de culturen bij de spelers: ik geloof dat hier meer een stuk rigiditeit in de 'philosophy' van Van Gaal een rol speelt, niet zoeer de volksaard van een speler of in welke voetbalcultuur hij is opgegroeid. De spelers moeten het op zijn manier doen en daarvan geen millimeter afwijken. Volgens een behoorlijk militairistische en totalitaire aanpak, die zelfs kan uitmonden in sektarisme. Zeg maar het 'Totale Systeem'-principe. Dat heb ik ook altijd een wezenlijk verschil met Cruijff gevonden. Die ging ook wel van een strak raamwerk uit, maar bood de spelers toch ook de nodige vrijheid om binnen dat raamwerk naar hun eigen aard te improviseren en het avontuur te zoeken. Dat is ook de reden dat ik de topploegen van Cruijff aantrekkelijker vond qua veldspel dan de topploegen van Van Gaal, die op mij vaak een tikkie te machinaal overkwamen.
Bij United is het geloof nog volop aanwezig. Van Gaal zat voor de wedstrijd tegen Chelsea (en de Mourinho achtergrond) in zijn hotelkamer Real Madrid-Barcelona te kijken. Klop op de deur. Komt de hele selectie de wedstrijd met hem kijken. Had hij nog nooit meegemaakt. Zegt veel over hoe ze hem daar zien.
Dat is inderdaad wel mooi. Hopelijk voor Van Gaal mag die warme band vol hoop en geloof nog lang voortduren. Zodra het draadje knapt tussen de coach en de selectie ben je definitief het bokje.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo nov 09, 2014 12:55 am

Zuidema schreef:
Vwb de culturen bij de spelers: ik geloof dat hier meer een stuk rigiditeit in de 'philosophy' van Van Gaal een rol speelt, niet zoeer de volksaard van een speler of in welke voetbalcultuur hij is opgegroeid. De spelers moeten het op zijn manier doen en daarvan geen millimeter afwijken. Volgens een behoorlijk militairistische en totalitaire aanpak, die zelfs kan uitmonden in sektarisme.
Eens. Denk je alleen niet dat Duitsers daar ontvankelijker voor zijn dan bijvoorbeeld Fransen? Die laatsten gaan al snel op de 'bekijk het maar' toer.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo nov 09, 2014 1:06 am

Zuidema schreef:
Monkey Tonk schreef: Zeg maar het 'Totale Systeem'-principe. Dat heb ik ook altijd een wezenlijk verschil met Cruijff gevonden. Die ging ook wel van een strak raamwerk uit, maar bood de spelers toch ook de nodige vrijheid om binnen dat raamwerk naar hun eigen aard te improviseren en het avontuur te zoeken. Dat is ook de reden dat ik de topploegen van Cruijff aantrekkelijker vond qua veldspel dan de topploegen van Van Gaal, die op mij vaak een tikkie te machinaal overkwamen.
Cruijff is idealist. Soms teveel. Die vliegende kiep had mij (sinds 1974) gestolen kunnen worden. Het Grote Ajax van van Gaal is eigenlijk een mengeling van de twee invloeden. De basis, in de jeugd, was gelegd door Cruijff en daar kwam de systematische van Gaal overheen. The best of both worlds. Daarna is van Gaal vooral iemand geworden die het fundament legt. Ik kan me niet herinneren dat zijn teams nog echt de sterren van de hemel gespeeld hebben.

Een team wordt niet zomaar geboren, maar is altijd een lange termijnsproject, waarbij de invloed van de vorige coach zwaar mee kan tellen. Kovacs bijvoorbeeld. Genoeg andere voorbeelden. Vaak is een goed team een samensmelting van twee invloeden. De vrijere hand na de strakke hand, of andersom.

(terzijde. Menzo was niet de eerste vliegende kiep. Dat was Jongbloed. Van FC Amsterdam. Cruijff wilde een kieper die als laatste man kon spelen. Een extra veldspeler. Voordeel! Een meer pragmatische coach had Stuy in het doel van Oranje gezet. Want die kon onder de grootste druk, in de Europese top, wel balen tegenhouden. Het lullige rollertje van der Bomber ging er tegen 'FC Amsterdam' in als koek. Tegen het grote Ajax (dwz Stuy) ook? Johan Cruijff: de absolute schoonheid, en de prijs, van het idealisme).

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo nov 09, 2014 2:48 am

RVP wordt langszaamaan uitgekotst by MU. Het probleem is dat ze voorin geen wereldklasse hebben. RVP is over, Rooney gewoon niet goed genoeg en Falcao is helaas continu geblesseerd.

In de winterstop zullen ze toch echt een CV en een Spits moeten aantrekken. Misschien zou een echte Buitenspeler ook wel wat verlichting geven want di Maria is geen schim van zichzelf als ie aan de buitenkant moet spelen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 09, 2014 9:24 am

Monkey Tonk schreef:Eens. Denk je alleen niet dat Duitsers daar ontvankelijker voor zijn dan bijvoorbeeld Fransen? Die laatsten gaan al snel op de 'bekijk het maar' toer.
Het is natuurlijk wat gevaarlijk om over volksaarden te spreken, omdat je daarmee miljoenen mensen over 1 kam scheert. Maar aan de andere kant zijn er inderdaad in grote lijnen altijd wel wat cultuur- en mentaliteitsverschillen te zien tussen regio's. Zelfs hier in een klein landje als NL. Of een dominante autoriteit met persoonlijkheid Duitsers erg veel beter ligt dan Fransen, waag ik te betwijfelen. Kijk maar naar het verleden. De Duitsers hebben wat dat betreft inderdaad een fors rijtje verzameld, maar de Fransen konden er ook wat van. Lijkt me ook meer iets universeels, er zijn nou eenmaal altijd en overal mensen die geleid willen worden. Ik denk toch eerder dat op het persoonlijke vlak de 'klik' er gewoonweg niet was tussen Rybery en Van Gaal. Rybery lijkt me op zich beslist wel een voetballer met discipline, maar hij vond Louis kennelijk maar een rare kwiebus. De karakters pasten niet bij mekaar.
Monkey Tonk schreef: Een team wordt niet zomaar geboren, maar is altijd een lange termijnsproject, waarbij de invloed van de vorige coach zwaar mee kan tellen. Kovacs bijvoorbeeld. Genoeg andere voorbeelden. Vaak is een goed team een samensmelting van twee invloeden. De vrijere hand na de strakke hand, of andersom.
Ben ik zeker met je eens. Je ziet dat effect van de voorganger trouwens nu ook op een andere manier bij Van Gaal. Louis heeft qua krediet een tijdje goed kunnen profiteren van de malaise van voorganger Moyes. Van Gaal werd voortdurend vergeleken met de doelloze en onzekere Moyes. Die had zo'n negatieve impact in alles bij Man Utd dat voor de supporters elk plusje bij Van Gaal direct een verademing was. Dat was dus gemakkelijk scoren, want veel slechter kon het ook niet als ik die supporters mag geloven. Maar die buffer begint inmiddels wel rap af te kalven met het uitblijven van klinkende resultaten en zo'n matige wedstrijd als gistermiddag.
WP_LeGeNd schreef:RVP wordt langszaamaan uitgekotst by MU. Het probleem is dat ze voorin geen wereldklasse hebben. RVP is over, Rooney gewoon niet goed genoeg en Falcao is helaas continu geblesseerd.
RVP speelt momenteel als een spits uit de jaren vijftig. Weinig dynamiek, komt eigenlijk alleen echt in actie als de bal bij hem in de buurt is. En maakt dan ook nog eens weinig klaar of wil alles veel te mooi doen. Dat kan echt niet meer. Van Gaal wil blijkbaar vooralsnog RVP absoluut niet lozen, blijft maar hopen op betere tijden. Waarschijnlijk ook omdat ie weet dat de pleuris anders uitbreekt met zo'n apart gebakje als Robin. Dat getalm kan Louis nog wel eens lelijk opbreken, zoals dat op het WK eigenlijk ook langs het randje ging. Gelukkig camoufleerde toen een weergaloze Robben de malaise voorin. Een speler kan ook een te groot lievelingetje van de trainer zijn. We weten er helaas alles van.
Misschien zou een echte buitenspeler ook wel wat verlichting geven want di Maria is geen schim van zichzelf als ie aan de buitenkant moet spelen.
Dat pakt bij Di Maria inderdaad nogal slecht uit. Nou zwenkt ie altijd wel graag van linksaf naar binnen, maar die jongen lijkt toch aanmerkelijk beter tot zijn recht te komen in een wat centralere en zwervende rol achter de spitsen. Zeker als om hen heen de mensen eindelijk weer eens meer in beweging komen en proberen vrij te komen, zodat hij veel meer zijn formidabele passes kwijt kan. Die dynamiek leek gistermiddag gedurende een groot deel van de wedstrijd helemaal nergens op, met een passieve Van Persie in een kwalijke hoofdrol.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo nov 09, 2014 10:33 am

Ik denk dat LvG, RvP gebruikt om zijn filosofie te implementeren bij Man U. RvP en Blind zijn de enigen die weten hoe LvG wil spelen en ik denk dat LvG hen gebruikt als handgrepen in het veld. Neemt niet weg dat RvP er staat om te presteren en dat LvG niet eeuwig op hem kan blijven leunen als ie niet presteert. Zou verklaren waarom Falcao gehaald is.

Ik weet niet of LvG erop rekent dat ie het dit seizoen aan de praat krijgt. Misschien wil ie 'overleven' en een plek bij de eerste 5 halen. Dan behaalt ie in ieder geval Europees voetbal, met een beetje mazzel zelfs CL. En dat ie het seizoen erna wel de ploeg naar z'n hand zet.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 09, 2014 11:52 am

Ik denk dat LVG zichzelf een tikkie overschat heeft, GR. Robben maakte van een groep vnl. doorsnee spelers onder vakkundige leiding van LVG een winnend team tijdens het WK. Direct daarna werd LVG met Man U wereldkampioen van de voorbereiding. En sindsdien is ie het volledig kwijt. Aankoopbeleid deugde niet, hij heeft al bijna 3 dozijn spelers gebruikt en Man U lijkt nog in niets op een topteam in wording.

RVP is voor LVG wat Ziggy voor FdB is. Clutching straws. In de kleedkamer zullen vraagtekens worden gezet bij het continu vasthouden aan een niet-functionerende speler. Dat doet de credibility van een manager geen goed.

Le T.

Bericht door Le T. » zo nov 09, 2014 2:56 pm

Zuidema schreef:En Van Gaal lijkt net zo smoorverliefd te zijn op Robin als Frank de Boer op onze IJslandse vedette. Op Red Café zie ik het gemor flink toenemen over die structurele basisplaats van Van Persie en is men van mening dat hij een blok aan het been is en een sta-in-de-weg naar de ideale aanvallende formatie. Erg herkenbaar dus. Maar ook: "Wat blijft er nou over van dat verhaal dat Van Gaal lak heeft aan namen en reputaties?"
Hij heeft vooral ook lak aan het geneuzel van supporters en media. Van Persie steekt in matige vorm, en volgens pers en publiek kan dat niet bij 30-plussers, die zijn dan te oud. Het probleem is dat er te weinig spelers zijn die het positiespel begrijpen en de mogelijkheden zien, met name op het middenveld. Herrera heeft dat wel, maar met de improvisaties in de verdediging is hem opstellen kennelijk te gewaagd. Met Di Maria die gewoonweg aan het kloten is en Rooney die nauwelijks openingen maakt kun je daar niet voor compenseren.

Verder was het vooral een vervelende wedstrijd, maar is er qua krachtsverschil niet zoveel om over te klagen. Het had wel erg raar moeten lopen wilde Man U er niet een meer maken dan de tegenstander. Twee ballen van de lijn gehaald, bal op de paal, 2 serieuze penaltyclaims, laten we niet doen alsof Man U door het oog van de naald is gekropen. Als Chelsea zich met minder kansen naar een krappe ovewinning knokt dan heet dat de kracht van Chelsea.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo nov 09, 2014 3:06 pm

Eriksen & co maken er tot nu toe weer echt een potje van in een thuiswedstrijd tegen Stoke City.

Wie denkt dat Ajax nog weleens door de ondergrens kan zakken zou voor de grap eens live wedstrijden van de Spurs moeten bekijken.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 09, 2014 4:22 pm

Ik zag daar Bojan een goal maken, zoals ik het hem bij Ajax nooit zag doen...

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 09, 2014 4:26 pm

Ik vind overigens qua naam de shirtsponsor van Spurs veel beter bij ons cluppie passen.

Rooie

Bericht door Rooie » zo nov 09, 2014 4:37 pm

Benieuwd wanneer de interesse van Spurs voor De Boer weer opvlamt. Die coach gaat het niet lang volhouden op deze manier.

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 09, 2014 4:45 pm

Le T. schreef: Hij heeft vooral ook lak aan het geneuzel van supporters en media. Van Persie steekt in matige vorm, en volgens pers en publiek kan dat niet bij 30-plussers, die zijn dan te oud.
De ene speler is eerder op dan de andere. Persie speelt al tijden niet op het niveau dat ie ooit had, dus dat zulke geluiden de kop opsteken is niet zo vreemd.

Het punt is dat LVG niet goed heeft ingekocht. Veel money, weinig value. Dus dat Man U aan het under achieven is, kan geen verrassing zijn.

Le T.

Bericht door Le T. » zo nov 09, 2014 7:01 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Hij heeft vooral ook lak aan het geneuzel van supporters en media. Van Persie steekt in matige vorm, en volgens pers en publiek kan dat niet bij 30-plussers, die zijn dan te oud.
De ene speler is eerder op dan de andere. Persie speelt al tijden niet op het niveau dat ie ooit had, dus dat zulke geluiden de kop opsteken is niet zo vreemd.
Je ziet aan sommige balcontacten duidelijk dat hij niet in vorm is, maar tegen Chelsea was hij sterk als aanspeelpunt en maakt hij de gelijkmaker met een echte spitsengoal, tegen City dolt hij even twee man en scoort hij bijna uit een onmogelijk hoek, en gisteren was hij ook nog best vaak nuttig en moest een schot na een actie van hem van de lijn gehaald worden.
Het punt is dat LVG niet goed heeft ingekocht. Veel money, weinig value. Dus dat Man U aan het under achieven is, kan geen verrassing zijn.
4 punten achter op City, 1 op Arsenal, 3 punten voor op Liverpool en Tottenham, dat valt nogal mee voor een team in wederopbouw. Meer dan dat het een vervelende wedstrijd was is er dan ook niet aan de hand.

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 09, 2014 8:34 pm

Le T. schreef: 4 punten achter op City, 1 op Arsenal, 3 punten voor op Liverpool en Tottenham, dat valt nogal mee voor een team in wederopbouw.
Stel je voor dat Van Gaal value for money had gehaald. Dan zou die wederopbouw sneller zijn verlopen en met beter spel en dus betere resultaten gepaard zijn gegaan.

Maar LVG is niet zo van de transfermarkt. Dat heeft ie bij vorige werkgevers ook al regelmatig bewezen. Geweldige trainer, niet zo'n goede manager.

Le T.

Bericht door Le T. » zo nov 09, 2014 8:58 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: 4 punten achter op City, 1 op Arsenal, 3 punten voor op Liverpool en Tottenham, dat valt nogal mee voor een team in wederopbouw.
Stel je voor dat Van Gaal value for money had gehaald. Dan zou die wederopbouw sneller zijn verlopen en met beter spel en dus betere resultaten gepaard zijn gegaan.

Maar LVG is niet zo van de transfermarkt. Dat heeft ie bij vorige werkgevers ook al regelmatig bewezen. Geweldige trainer, niet zo'n goede manager.
Wat betreft de centrale verdedigers is het natuurlijk niet zijn mismanagement dat ze helemaal zonder zaten, er ééntje vinden is al lastig genoeg. Ik denk dat zijn fout is geweest om Kagawa te laten gaan ipv Mata, want dat is een niet veel creatiever brein dan Sneijder, denkt alleen maar aan de assist of het schot. Di Maria vind ik een goede aankoop, alleen loopt die al een paar wedstrijden te kloten.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 10, 2014 7:42 am

Le T. schreef: Het probleem is dat er te weinig spelers zijn die het positiespel begrijpen en de mogelijkheden zien, met name op het middenveld. Herrera heeft dat wel, maar met de improvisaties in de verdediging is hem opstellen kennelijk te gewaagd. Met Di Maria die gewoonweg aan het kloten is en Rooney die nauwelijks openingen maakt kun je daar niet voor compenseren.
En vergeet de jonge Januzaj niet. Toch heeft Van Persie hier wel degelijk ook een rol in, dat ligt niet alleen maar aan die anderen. Hij moet veel actiever, dynamischer worden. Ik zie al wedstrijdenlang, ook op het WK, dat hij maar wat passief de balletjes afwacht in de 16 met een actieradius van hooguit 5 meter. Zeker tegen erg defensieve tegenstanders is beweging, dynamiek voorin zo belangrijk. Ga wrikken en trekken aan die muur. Breng verdedigers aan het twijfelen met je loopacties, laat ze zoeken, dwing fouten af in hun dekwerk enz. Trek gaten voor aansluitende spelers, bied je aan als dreh- und angelpunkt. Dat is allemaal nog steeds vrij summier bij Van Persie en hij is nu veel te gemakkelijk te verdedigen, waardoor de inner circle rond Robin een aanknopingspunt in de 16 mist en zij ook minder tot hun recht komen. Het hangt allemaal met mekaar samen. Om over zijn eigen individuele acties maar te zwijgen. Ze zijn er zeker, maar wel erg incidenteel en met vrij weinig rendement voor zijn doen. RvP is al maandenlang ver van zijn normale level verwijderd en oogt fysiek met al die passiviteit en gebrek aan dynamiek niet in orde. Naar de redenen kunnen we alleen maar gissen. De sleet vind ik dan helemaal niet zo'n gekke veronderstelling.

Verder was het vooral een vervelende wedstrijd, maar is er qua krachtsverschil niet zoveel om over te klagen. Het had wel erg raar moeten lopen wilde Man U er niet een meer maken dan de tegenstander. Twee ballen van de lijn gehaald, bal op de paal, 2 serieuze penaltyclaims, laten we niet doen alsof Man U door het oog van de naald is gekropen.
Voor mezelf gesproken: ik heb nergens beweerd dat Man Utd door het oog van de naald is gekropen. Wel vond ik het veldspel in opbouw en aanval het overgrote deel van de wedstrijd bijzonder armoedig, juist voor een ploeg van Van Gaal. Bijzonder weinig inventiveit en raffinement, drive naar voren, dynamiek, vrijwel geen goed positiespel naar en in de 16, met voornamelijk stomvervelend balbezit om het balbezit. In de eerste helft was 1 goed schot van Shaw van buiten de 16 eigenlijk het enige serieuze wapenfeit. Dat vind ik schrijnend. Pas rond de 1-0 in de 2e helft kwam de schwung er wat in, alhoewel ook toen de voorspelbaarheid en fantasieloosheid erg opviel. Over krachtsverschil niet te klagen? Man Utd speelde tegen een erg armoedige en schijterige nummer 17 van de PL. Dan mag je verwachten dat Man Utd ietsiepietsie sterker zal zijn.
Als Chelsea zich met minder kansen naar een krappe ovewinning knokt dan heet dat de kracht van Chelsea.
Dat zul je mij niet horen beweren. Ik haat lelijke overwinningen.

Le T. schreef: 4 punten achter op City, 1 op Arsenal, 3 punten voor op Liverpool en Tottenham, dat valt nogal mee voor een team in wederopbouw. Meer dan dat het een vervelende wedstrijd was is er dan ook niet aan de hand.
Van Gaal heeft inderdaad de mazzel dat enkele titelkandidaten ook fors haperen en dat zo plek nummer 4 nog steeds in beeld blijft. ik zou me daarmee alleen niet rijk willen rekenen. Het veldspel was zaterdagmiddag absoluut niet om over naar huis te schrijven. Verre van. Hopelijk was het inderdaad een incident, want gezien de reacties van pers en publiek lijkt Van Gaal al flink wat krediet kwijtgeraakt te zijn met de matige resultaten tot dusver. Dat kan allemaal wel gebagatelliseerd worden, maar als die groepen zich serieus gaan roeren wordt het werkklimaat er niet bepaald beter op.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma nov 10, 2014 8:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma nov 10, 2014 7:55 am

WP_LeGeNd schreef:RVP wordt langszaamaan uitgekotst by MU. Het probleem is dat ze voorin geen wereldklasse hebben. RVP is over, Rooney gewoon niet goed genoeg en Falcao is helaas continu geblesseerd.

In de winterstop zullen ze toch echt een CV en een Spits moeten aantrekken. Misschien zou een echte Buitenspeler ook wel wat verlichting geven want di Maria is geen schim van zichzelf als ie aan de buitenkant moet spelen.
Weg? United wel zelfs langer met hem door.

Dailystar
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » ma nov 10, 2014 9:16 am

Le T. schreef: Wat betreft de centrale verdedigers is het natuurlijk niet zijn mismanagement dat ze helemaal zonder zaten, er ééntje vinden is al lastig genoeg.
Garay en Höwedes had ie voor een prikkie kunnen ophalen. Sowieso waren er zeer interessante spelers op de markt van hoge kwaliteit. Mandzukic, Khedira bijv. Beiden voor zo'n 25 M te halen geweest. Maar Man U haalt liever subtop blijkbaar. Tja, dan speel je dus ook als subtop.
Ik denk dat zijn fout is geweest om Kagawa te laten gaan ipv Mata, want dat is een niet veel creatiever brein dan Sneijder, denkt alleen maar aan de assist of het schot.
Ik neem aan dat het doel van de door jou genoemde wederopbouw het neerzetten van een team van wereldklasse is. Daar kom je niet met Mata en Kagawa. En aan Blind, Herrera, Rojo, Shaw en een kreupele Falcao evenmin.
Di Maria vind ik een goede aankoop, alleen loopt die al een paar wedstrijden te kloten.
Is de enige wereldtopper die Man U heeft. Een van de besten van het WK en de beste tijdens de CL-finale. Wanneer zo'n geweldige speler niet uit de verf komt moet je als manager iets in je elftal veranderen om hem weer te laten schitteren. Aan zijn kwaliteiten kan het niet liggen.

Le T.

Bericht door Le T. » ma nov 10, 2014 5:32 pm

Zuidema schreef:
Le T. schreef: Het probleem is dat er te weinig spelers zijn die het positiespel begrijpen en de mogelijkheden zien, met name op het middenveld. Herrera heeft dat wel, maar met de improvisaties in de verdediging is hem opstellen kennelijk te gewaagd. Met Di Maria die gewoonweg aan het kloten is en Rooney die nauwelijks openingen maakt kun je daar niet voor compenseren.
En vergeet de jonge Januzaj niet. Toch heeft Van Persie hier wel degelijk ook een rol in, dat ligt niet alleen maar aan die anderen. Hij moet veel actiever, dynamischer worden. Ik zie al wedstrijdenlang, ook op het WK, dat hij maar wat passief de balletjes afwacht in de 16 met een actieradius van hooguit 5 meter. Zeker tegen erg defensieve tegenstanders is beweging, dynamiek voorin zo belangrijk. Ga wrikken en trekken aan die muur. Breng verdedigers aan het twijfelen met je loopacties, laat ze zoeken, dwing fouten af in hun dekwerk enz. Trek gaten voor aansluitende spelers, bied je aan als dreh- und angelpunkt. Dat is allemaal nog steeds vrij summier bij Van Persie en hij is nu veel te gemakkelijk te verdedigen, waardoor de inner circle rond Robin een aanknopingspunt in de 16 mist en zij ook minder tot hun recht komen. Het hangt allemaal met mekaar samen. Om over zijn eigen individuele acties maar te zwijgen. Ze zijn er zeker, maar wel erg incidenteel en met vrij weinig rendement voor zijn doen. RvP is al maandenlang ver van zijn normale level verwijderd en oogt fysiek met al die passiviteit en gebrek aan dynamiek niet in orde. Naar de redenen kunnen we alleen maar gissen. De sleet vind ik dan helemaal niet zo'n gekke veronderstelling.
Die veronderstelling is eigenlijk een automatisme bij spelers boven de 30. Het zou kunnen ja, maar heel erg waarschijnlijk is het niet. Vastgesteld dat hij niet in vorm is, het is niet dat hij helemaal geen bal raakt en er gaat ook veel fout in de wisselwerking: Hij krijgt de bal niet of net te laat, of hij geeft hem niet terwijl het wel kan, of op het verkeerde moment.

Verder was het vooral een vervelende wedstrijd, maar is er qua krachtsverschil niet zoveel om over te klagen. Het had wel erg raar moeten lopen wilde Man U er niet een meer maken dan de tegenstander. Twee ballen van de lijn gehaald, bal op de paal, 2 serieuze penaltyclaims, laten we niet doen alsof Man U door het oog van de naald is gekropen.
Voor mezelf gesproken: ik heb nergens beweerd dat Man Utd door het oog van de naald is gekropen. Wel vond ik het veldspel in opbouw en aanval het overgrote deel van de wedstrijd bijzonder armoedig, juist voor een ploeg van Van Gaal. Bijzonder weinig inventiveit en raffinement, drive naar voren, dynamiek, vrijwel geen goed positiespel naar en in de 16, met voornamelijk stomvervelend balbezit om het balbezit. In de eerste helft was 1 goed schot van Shaw van buiten de 16 eigenlijk het enige serieuze wapenfeit. Dat vind ik schrijnend. Pas rond de 1-0 in de 2e helft kwam de schwung er wat in, alhoewel ook toen de voorspelbaarheid en fantasieloosheid erg opviel. Over krachtsverschil niet te klagen? Man Utd speelde tegen een erg armoedige en schijterige nummer 17 van de PL. Dan mag je verwachten dat Man Utd ietsiepietsie sterker zal zijn.
Ik kan me er in grote lijnen wel in vinden, al is het wat overdreven. Het positiespel kon er op zich mee door, maar dan moet je wat doen met de ruimte die je daardoor hebt, daar ontbrak het vooral aan, de inventiviteit dus.
Als Chelsea zich met minder kansen naar een krappe ovewinning knokt dan heet dat de kracht van Chelsea.
Dat zul je mij niet horen beweren. Ik haat lelijke overwinningen.
Waarop ik doel is dat er een verschil is tussen een stroeve vervelende wedstrijd, en een zwakke prestatie. In het sfeertje dat er ontstaat/gemaakt wordt, is een stroeve vervelende wedstrijd al bijna een crisis, terwijl zo'n zelfde vervelende stroeve wedstrijd waarbij de tegenstander geen enkele aanspraak op een punt kan maken in andere omstandigheden juist een blijk is van dat er niks aan de hand is.

Le T. schreef: 4 punten achter op City, 1 op Arsenal, 3 punten voor op Liverpool en Tottenham, dat valt nogal mee voor een team in wederopbouw. Meer dan dat het een vervelende wedstrijd was is er dan ook niet aan de hand.
Van Gaal heeft inderdaad de mazzel dat enkele titelkandidaten ook fors haperen en dat zo plek nummer 4 nog steeds in beeld blijft.
Plek 1 is bijna uit beeld, meer niet. Verder is dat ook gewoon de PL, als je het niet allemaal vooral elkaar hebt, staan er 19 ploegen klaar om met de beuk erin gooien flink wat punten van je af te pakken.
ik zou me daarmee alleen niet rijk willen rekenen. Het veldspel was zaterdagmiddag absoluut niet om over naar huis te schrijven. Verre van. Hopelijk was het inderdaad een incident, want gezien de reacties van pers en publiek lijkt Van Gaal al flink wat krediet kwijtgeraakt te zijn met de matige resultaten tot dusver. Dat kan allemaal wel gebagatelliseerd worden, maar als die groepen zich serieus gaan roeren wordt het werkklimaat er niet bepaald beter op.
De externe dynamiek doet niet terzake wanneer de interne verantwoordelijken zich daar niks van aantrekken.
wimpey schreef:
Le T. schreef: Wat betreft de centrale verdedigers is het natuurlijk niet zijn mismanagement dat ze helemaal zonder zaten, er ééntje vinden is al lastig genoeg.
Garay en Höwedes had ie voor een prikkie kunnen ophalen. Sowieso waren er zeer interessante spelers op de markt van hoge kwaliteit. Mandzukic, Khedira bijv. Beiden voor zo'n 25 M te halen geweest. Maar Man U haalt liever subtop blijkbaar. Tja, dan speel je dus ook als subtop.
Ik vind dat nou niet zulke goede voorbeelden van top. Je kunt een voorkeur voor de een of ander hebben, maar dit is ongeveer de categorie waarin Van Gaal heeft geshopt.
Ik denk dat zijn fout is geweest om Kagawa te laten gaan ipv Mata, want dat is een niet veel creatiever brein dan Sneijder, denkt alleen maar aan de assist of het schot.
Ik neem aan dat het doel van de door jou genoemde wederopbouw het neerzetten van een team van wereldklasse is. Daar kom je niet met Mata en Kagawa. En aan Blind, Herrera, Rojo, Shaw en een kreupele Falcao evenmin.
Het is geen Real Madrid of Manchester City natuurlijk, waarbij het niveau volledig wordt gemaakt door de individuele klasse van de spelers zelf. Van Gaal probeert nou juist met specifieke kwaliteiten van spelers en spelers die er nog niet zijn een elftal op wereldklasse niveau te laten voetballen. En dat kan hij. Kagawa is niet de beste aanvallende middenvelder ter wereld, maar hij heeft een goed oog voor het spel. Mata niet, maar ja, hij kan natuurlijk niet zomaar spelers wegsturen die een half jaar of een jaar daarvoor voor veel geld gehaald zijn.
Di Maria vind ik een goede aankoop, alleen loopt die al een paar wedstrijden te kloten.
Is de enige wereldtopper die Man U heeft. Een van de besten van het WK en de beste tijdens de CL-finale. Wanneer zo'n geweldige speler niet uit de verf komt moet je als manager iets in je elftal veranderen om hem weer te laten schitteren. Aan zijn kwaliteiten kan het niet liggen.
Hij stond in de CL-finale ook gewoon aan de zijkant, dat kan hij goed. Het is alleen een vrij wisselvallige speler en hij loopt gewoon te kloten. Als zijn passeerbewegingen mislukken, hij zich op de verkeerde plek op het veld een groep tegenstanders indraait ipv gewoon de bal meteen te passen, en de ballen verkeerd raakt dan ligt dat niet aan de plek waar hij is opgesteld.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di nov 11, 2014 4:12 am

Wat Van Persie betreft, Van Gaal heeft zich zo demonstratief met hem ingelaten (voor het WK met hem bij wedstrijden op de tribune gaan zitten, hem aanvoerder van Oranje maken, hem tijdens het WK steeds weer opstellen) dat hij hem nu niet zomaar kan lozen. Zo is een voordeel een nadeel geworden: Van Persie wordt van trouwe vazal blok aan het been.

Plaats reactie