Ajax - FC Barcelona 05-11-2014
Moderator: mods
Re: Ajax - FC Barcelona 05-11-2014
Barcelona staat op dit moment geen eens eerste in de poule. Het lijkt mij dat ze poulewinnaar willen worden. We kunnen dus denk ik gewoon een nederlaag verwachten, heel misschien met wat geluk een gelijkspel.
Ik weet nog wel hoe we er ook positief over dachten nadat we het Man. City 2 wedstrijden punten hadden afgesnoept en we vervolgens weer even op onze plek werden gezet door Dortmund.
Ik weet nog wel hoe we er ook positief over dachten nadat we het Man. City 2 wedstrijden punten hadden afgesnoept en we vervolgens weer even op onze plek werden gezet door Dortmund.
Ik niet. Ik had bij Dortmund thuis een slecht voorgevoel, terwijl ik bij de wedstrijden tegen City en 3 van de 4 Milaan wedstrijden een goed voorgevoel had.Rutger schreef:Ik weet nog wel hoe we er ook positief over dachten nadat we het Man. City 2 wedstrijden punten hadden afgesnoept en we vervolgens weer even op onze plek werden gezet door Dortmund.
Overigens had er zelfs in dat CL seizoen meer in gezeten want in de uitwedstrijd tegen Dortmund deden we onszelf tekort. In de Arena faalden we opzichtig en BVB strafte dat in de counter genadeloos af, maar bij de uitwedstrijd zat een punt er absoluut in en eigenlijk had je tijdens die wedstrijd sowieso 0-1 voor moeten komen... Als Ryan Babel nou een beetje zou kunnen kopen........

Juist omdat we het de eerste wedstrijd zo goed hadden gedaan tegen BVB was dat sentiment er in mijn beleving. Het is natuurlijk al een tijdje geleden, dus ik kan er ook naast zitten. Al is dat natuurlijk wel een beetje het verhaal van de afgelopen CL-campagnes.
Eerst dat Lyon-Zagreb verhaal, het jaar erna het mogelijke gelijkspel bij Dortmund-Uit en vorig jaar niet winnen op Celtic Park en gelijkspelen tegen Milan. We grijpen steeds net mis.
Eerst dat Lyon-Zagreb verhaal, het jaar erna het mogelijke gelijkspel bij Dortmund-Uit en vorig jaar niet winnen op Celtic Park en gelijkspelen tegen Milan. We grijpen steeds net mis.
Klopt in de beeldvorming lijkt die volgende CL ronde zo'n enorm lastige horde, maar ik ben bang dat we alleen vooral dit seizoen er ver naast zullen grijpen. Dat komt dan met name doordat PSG er nu met 7 punten al zo heel goed voorstaat wat natuurlijk ook grotendeels aan Ajax zelf ligt. Want van Apoel uit en PSG thuis had je er minimaal één moeten winnen, zit het een keer echt mee met de wind in de rug dan pak je in die 2 wedstrijden zelfs 6 punten.
In de eerste van de 5 CL jaren, in 2010/2011 was het ook al zo onnodig om in Auxerre 3 punten door de plee te spoelen. Twee weken eerder waren we in de thuiswedstrijd nog zoveel beter dan zij. Zelfs toen we na de rode kaart van Ooijer met 10 man verder moesten.
Het Lyon-Zagreb gebeuren is en blijft echt een drama die jarenlange naweeën heeft. Lyon lootte daarna in de 1/8e finale Apoel Nicosia, verloor van hen na strafschoppen maar zelfs al laat Ajax zich uitschakelen door zo'n ploeg dan waren er al genoeg punten verzameld om in pot 2 mee te loten. En dan lul je vervolgens dus helemaal niet meer over onmogelijk sterke poules die uit de loting rollen.
In de eerste van de 5 CL jaren, in 2010/2011 was het ook al zo onnodig om in Auxerre 3 punten door de plee te spoelen. Twee weken eerder waren we in de thuiswedstrijd nog zoveel beter dan zij. Zelfs toen we na de rode kaart van Ooijer met 10 man verder moesten.
Het Lyon-Zagreb gebeuren is en blijft echt een drama die jarenlange naweeën heeft. Lyon lootte daarna in de 1/8e finale Apoel Nicosia, verloor van hen na strafschoppen maar zelfs al laat Ajax zich uitschakelen door zo'n ploeg dan waren er al genoeg punten verzameld om in pot 2 mee te loten. En dan lul je vervolgens dus helemaal niet meer over onmogelijk sterke poules die uit de loting rollen.
- Giacomo Puccini
Ajax wil in thuiswedstrijden in de CL nog wel eens verrassen, daar hou ik me maar aan vast. Alles moet dan meezitten, maar normaal gesproken ontbeert het dit Ajax aan klasse om tegen FC Barcelona een schijn van kans te maken.
El Ghazi, Milik en Riedewald hopelijk in de basis - laat het maar eens zien. Je hebt niks te verliezen.
El Ghazi, Milik en Riedewald hopelijk in de basis - laat het maar eens zien. Je hebt niks te verliezen.
Ajax!
Zou graag mee gaan in het verrassingselement. Alleen gaat het me deze keer stukken minder makkelijk af. Ajax komt, net als in Barcelona waar we eigenlijk compleet zijn weggespeeld, op werkelijk alle terreinen zo vreselijk veel te kort.
Ik hoop dat FdB niet weer zo tactisch naïef begint als laatst. De as van het veld is hun playground, dus daar moet Ajax mankracht hebben staan.
Verder de daad maar eens bij het woord voegen: druk zetten, doordekken, agressief spelen, weerbaarheid, overtredingen durven maken. En concentratie bij balbezit en dat ding niet kinderlijk eenvoudig weer inleveren.
En dus ook niet zoals laatst dat een half elftal met een bruin broekje aan de aftrap verschijnt, die lui geen strobreed in de weg legt en niet de duels in durft te gaan uit angst om Messi of Iniesta een knal te verkopen.
Verder de daad maar eens bij het woord voegen: druk zetten, doordekken, agressief spelen, weerbaarheid, overtredingen durven maken. En concentratie bij balbezit en dat ding niet kinderlijk eenvoudig weer inleveren.
En dus ook niet zoals laatst dat een half elftal met een bruin broekje aan de aftrap verschijnt, die lui geen strobreed in de weg legt en niet de duels in durft te gaan uit angst om Messi of Iniesta een knal te verkopen.
Iniesta doet niet mee geloof ik, en dat is toch de grote regisseur. Zonder diens slimmigheid zouden er wat meer kansen moeten zijn om de aanvallen in de kiem te smoren. Maar ik verwacht weer onvoldoende branie.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Om te beginnen misschien wat minder ontzag hebben voor Messi. Natuurlijk nog steeds een (zeer) gevaarlijke speler, maar volgens mij niet meer de speler van anderhalf jaar geleden. Zijn blessures hebben er ingehakt heb ik het idee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Wordt kansloos! Barca is niet veilig dus gaan er voor zorgen dat ze veilig zijn, oftewel winnen.
Hoop dat ze zo lief zijn om Ajax niet geheel te vernederen in eigen huis, zoals Real Madrid deed bij Liverpool.
Hopen op die ene x dat alles goed valt bij Ajax.....
maar tweede worden is al niet meer denkbaar dus beter hopen op winst van PSG bij Apoel
dan wordt de laatste wedstrijd een alles of niks wedstrijd
daar kijk ik naar uit!!
woensdag wordt gewoon een pijnlijke reality check tussen Ajax en de echte top.
Hoop dat ze zo lief zijn om Ajax niet geheel te vernederen in eigen huis, zoals Real Madrid deed bij Liverpool.
Hopen op die ene x dat alles goed valt bij Ajax.....

maar tweede worden is al niet meer denkbaar dus beter hopen op winst van PSG bij Apoel
dan wordt de laatste wedstrijd een alles of niks wedstrijd

woensdag wordt gewoon een pijnlijke reality check tussen Ajax en de echte top.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
De tweede plek is inderdaad al zo ver uit beeld dat we aan een gelijkspel helemaal niets hebben. Alleen winst telt, want dan komen we op 1 punt van Barça.Mano schreef:maar tweede worden is al niet meer denkbaar dus beter hopen op winst van PSG bij Apoel
dan wordt de laatste wedstrijd een alles of niks wedstrijddaar kijk ik naar uit!!
Dus ik hoop op 2-1 voor Ajax en winst van Apoel bij PSG. Want die 6e wedstrijd moet inderdaad nog wel ergens om gaan!
Dat ontzag voor tegenstanders is iets waar ik me ontzettend aan kan ergeren. Het is voor mijn gevoel vooral iets van de laatste jaren. Ik heb tenminste het idee dat de playstation generatie hier veel meer last van heeft dan de jonge spelers die in de jaren 80/90 of eerder zijn opgegroeid. Wat meer gogme meekrijgen van het voetballen op straat en wat minder heldenverering achter de spelcomputer misschien?zeux schreef:Om te beginnen misschien wat minder ontzag hebben voor Messi. Natuurlijk nog steeds een (zeer) gevaarlijke speler, maar volgens mij niet meer de speler van anderhalf jaar geleden. Zijn blessures hebben er ingehakt heb ik het idee.
Omdat we dus wel last van dat ontzag hebben en omdat ons elftal gewoon twee klasses minder is verwacht ik er niet veel van. Ik denk aan 1-3 of zo.
Nil volentibus arduum
Klopt, dat is iets van die Playstation generatie dat teveel aan ontzag en die ongepaste heldenverering. Een jongen als Davey Klaassen lijdt overigens niet aan deze kwaal.
Het enige echt geinige Playstation / Xbox verhaal dat ik ken komt van een keeper die een penalty van Ronaldinho stopte omdat hij dacht te zien in welke hoek hij zou schieten nadat Ronaldinho in de aanloop precies hetzelfde bleek te doen als in het computerspel. Verder is het net zo misplaatst als hardnekkig dat men geilt op 'Ronaldo acties' op de Playstation en dat jeugdige voetballers liever een truc nadoen dan een goede effectieve pass geven.
Want vergeet niet: ook als je tegen Real, Barça of Man City speelt staan er bij de tegenstander een aantal tactisch domme pipo's in het veld die Moisander nog weleens vergeten te dekken bij een corner en hem dan zo vrij in laten koppen. Profiteer daarvan en gebruik vervolgens de energie van het publiek in het stadion om er weer een 2-1 overwinning uit te slepen!
Het enige echt geinige Playstation / Xbox verhaal dat ik ken komt van een keeper die een penalty van Ronaldinho stopte omdat hij dacht te zien in welke hoek hij zou schieten nadat Ronaldinho in de aanloop precies hetzelfde bleek te doen als in het computerspel. Verder is het net zo misplaatst als hardnekkig dat men geilt op 'Ronaldo acties' op de Playstation en dat jeugdige voetballers liever een truc nadoen dan een goede effectieve pass geven.
Want vergeet niet: ook als je tegen Real, Barça of Man City speelt staan er bij de tegenstander een aantal tactisch domme pipo's in het veld die Moisander nog weleens vergeten te dekken bij een corner en hem dan zo vrij in laten koppen. Profiteer daarvan en gebruik vervolgens de energie van het publiek in het stadion om er weer een 2-1 overwinning uit te slepen!
wij hebben dan alleen weer domme pipo's die Moisander (die vrij staat) niet zien of niet op maat aanspelen.Cruijff schreef:
waardoor je weer bij af bent

Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Desondanks: Schöne zou een corner toch op zijn hoofd moeten kunnen lepelen? Of anders op het hoofd van El Ghazi of Milik? Gaan we straks natuurlijk weer zien dat Frank speelt zonder AEG en Milik...
Het heeft met elkaar te maken denk ik. Er is immers ook teveel 'ontzag' of in ieder geval respect voor PEC e.d.. Als je elke week merkt dat je de beste bent en de tegenstander bang is voor een afstraffing dan ga je ook anders zo'n Europese wedstrijd in.Marillion schreef:
Dat ontzag voor tegenstanders is iets waar ik me ontzettend aan kan ergeren. Het is voor mijn gevoel vooral iets van de laatste jaren. Ik heb tenminste het idee dat de playstation generatie hier veel meer last van heeft dan de jonge spelers die in de jaren 80/90 of eerder zijn opgegroeid. Wat meer gogme meekrijgen van het voetballen op straat en wat minder heldenverering achter de spelcomputer misschien?
Omdat we dus wel last van dat ontzag hebben en omdat ons elftal gewoon twee klasses minder is verwacht ik er niet veel van. Ik denk aan 1-3 of zo.
Wollt ihr den totalen Mensch?
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Serero op zes in plaats van Riedewald. Daar ben ik in ieder geval niet blij mee. Die Serero laat alles en iedereen lopen namelijk.
En z'n passing is belabberd.peter schreef:Serero op zes in plaats van Riedewald. Daar ben ik in ieder geval niet blij mee. Die Serero laat alles en iedereen lopen namelijk.
Kansloos voorroede 400 miljoen 

Gisteren live Real gezien en die andere potjes samenvattingen.
Ik hoop dat Frank ook gekeken heeft. Veel voorwaartse passing, met risico er in, mannetjes overslaan, snel uitgevoerd, meteen door.
Kortom: kappen met dat geschuif en gebrei op het middenveld.
Ik hoop dat Frank ook gekeken heeft. Veel voorwaartse passing, met risico er in, mannetjes overslaan, snel uitgevoerd, meteen door.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Serero was wel de man die vorig jaar hun middenveld sloopte en Xavi en Iniesta telkens net te snel af was.
Als half. Agressie heeft ie wel in z'n spel. De '6' is de brains van het elftal. Vul maar in v.w.b. Serero...Cruijff schreef:Serero was wel de man die vorig jaar hun middenveld sloopte en Xavi en Iniesta telkens net te snel af was.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dat was ook mijn conclusie. Ik heb integraal Juve-Olympiakos en RM-Liverpool gekeken. Met name bij de eerstgenoemde pot zag je hier veel in terug. Leidde wel eens tot balverlies, maar dan is het zaak dat je goed staat. Uiteraard maakt het ook veel verschil als je Tevez of Sigi voorin hebt lopen en geeft Pirlo net even wat makkelijker een balletje dan Serero/Riedewald/Ziemling, maar toch.zeux schreef:Gisteren live Real gezien en die andere potjes samenvattingen.
Wat ook opvalt is dat corners zo gevaarlijk zijn. Zelfs op het hoogste niveau zie je dat dit leidt tot legio kansen/goals, zolang je die bal maar voor de goal slingert (al dan niet in 1x).
Voordeel is dat we heel weinig ervaring in de ploeg hebben.
-
Hehe.. we kunnen het niet 'overdenken' gelukkig.zeux schreef:Voordeel is dat we heel weinig ervaring in de ploeg hebben.
Ik hoop dat we van Suarez kunnen genieten. Kijken of ie bij Barca ook dat onvoorspelbare in z'n spel blijft houden en niet alles bij koning Messi hoeft in te leveren.
Whitey on the moon.