Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Mano

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » ma sep 29, 2014 2:39 pm

Volgens mij zegt NIEMAND dat het makkelijk is? :confused.gif:
Het is snot voor je ogen werken als club om een goeie aankoop te scoren.
wellicht zijn ze dat niet gewend in de voetballerij :hypocrite.gif:

maar tussen kwaliteit Shaqiri en een vd Hoorn zit een berg spelers (los van positie)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Le T.

Bericht door Le T. » di sep 30, 2014 10:46 am

Alexander schreef: De Boer is idolaat van die jongen. Die heeft toch best een beetje verstand van het spelletje.
Heeft hij ook verstand van talent en potentieel? Het is wel iemand die het zag zitten in Boerrigter, Sightorsson, Sana, VdHoorn, Duarte en Hendriks.
Wollt ihr den totalen Mensch?

ferry

Bericht door ferry » vr okt 17, 2014 7:53 pm

Voorproefje voor wat komen gaat?
Huawei nieuwe sponsor Ajax Cape Town

Huawei is de nieuwe shirtsponsor van Ajax Cape Town. De Chinese telecomgigant heeft zich voor 2 jaar aan de club verbonden.
De naam van Huawei staat al langer in het rijtje van mogelijke kandidaten voor de opvolger van hoofdsponsor Aegon bij Ajax in Amsterdam. Het bedrijf is vooralsnog alleen verantwoordelijk voor een nieuw wifi-netwerk in de ArenA.
Ajax verwacht nog voor het einde van het jaar een nieuwe hoofdsponsor te presenteren. Verschillende gokaanbieders en de Chinese bank ICBC zijn ook al met de kampioen van Nederland in verband gebracht.
De T

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma nov 03, 2014 1:48 pm

De winter nadert en Ajax begint wat uit het dal te klimmen. Het vormpeil van sommige spelers wordt hoger, talenten kloppen op de deur en de aankopen zijn inmiddels wat meer gewend aan Ajax. De conclusie kan echter getrokken worden dat de nieuwe spelers geen meerwaarde hebben en dat we daar eens afscheid van moeten nemen.
Vervolgens popt de vraag op of we dan vervolgens nieuwe spelers moeten kopen in de winter en voor welke posities dan precies. Zijn de aardige optredens van Riedewald goed genoeg om die boot af te houden? Krijgt Andersen het vertrouwen of gaan we vol voor een nieuw talent? Wordt het aanstaande vertrek van Moisander opgevangen met Denswil of komen we met een verrassing op de proppen?

Persoonlijk denk ik dat Ajax doorbouwt op de ingeslagen weg en dat we dus geen versterkingen hoeven te verwachten. Riedewald krijgt zijn kans en hetzelfde geldt voor Andersen (met Serero als backup plan). Een eventuele aankoop van Sinkgraven verwacht ik op zijn vroegst pas in de zomer.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 2:20 pm

Wanneer we ons eerste elftal op de helft 'eigen jeugd' kunnen bouwen, zou ik dat al heel knap vinden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma nov 03, 2014 2:34 pm

peter schreef:De winter nadert en Ajax begint wat uit het dal te klimmen. Het vormpeil van sommige spelers wordt hoger, talenten kloppen op de deur en de aankopen zijn inmiddels wat meer gewend aan Ajax. De conclusie kan echter getrokken worden dat de nieuwe spelers geen meerwaarde hebben en dat we daar eens afscheid van moeten nemen.
Vervolgens popt de vraag op of we dan vervolgens nieuwe spelers moeten kopen in de winter en voor welke posities dan precies. Zijn de aardige optredens van Riedewald goed genoeg om die boot af te houden? Krijgt Andersen het vertrouwen of gaan we vol voor een nieuw talent? Wordt het aanstaande vertrek van Moisander opgevangen met Denswil of komen we met een verrassing op de proppen?

Persoonlijk denk ik dat Ajax doorbouwt op de ingeslagen weg en dat we dus geen versterkingen hoeven te verwachten. Riedewald krijgt zijn kans en hetzelfde geldt voor Andersen (met Serero als backup plan). Een eventuele aankoop van Sinkgraven verwacht ik op zijn vroegst pas in de zomer.
Geen vesterkingen? Heb je de afgelopen tijd een wedstrijd gezien van Ajax?
Whitey on the moon.

peter

Bericht door peter » ma nov 03, 2014 2:57 pm

Ik heb afgelopen weekend helaas gemist. Ik redeneer meer vanuit datgene wat ik verwacht dat 'ze' zullen doen.

Ik zou het zelf wel toejuichen als we wat meer saneren en daar één of twee diepte-investeringen voor terughalen. Jongens als Ligeon, van der Hoorn, Duarte, Sigthorsson en Sana moeten in ieder geval in de winterstop verkocht worden.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 3:09 pm

peter schreef: Ik zou het zelf wel toejuichen als we wat meer saneren en daar één of twee diepte-investeringen voor terughalen.
En dan is steeds de hamvraag: Wie? Wat? Hoe?
Heb jij een idee?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

peter

Bericht door peter » ma nov 03, 2014 3:17 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Ah, de bal terugspelen. Jammer. Geen antwoord dus.
Wat een rare reactie, Zeux. :blush.gif:

Bij mij is De Toekomst per definitie 'leading'. Voorbeeld: je hebt Zivkovic in huis. Dan haal je geen spits voor de lange termijn, maar een stop gap signing.

Ik zie niet veel in Andersen wel in Sinkgraven. Dus zou ik Sinkgraven voor de long term als kwaliteitsinjectie halen. Riedewald is een prima talent voor de '6'. En heel jong. Dus zou ik proberen om Anita stop gap voor een half jaar te huren.

Dat is voor mij gericht kwaliteit binnenhalen. Duidelijk?

peter

Bericht door peter » ma nov 03, 2014 3:23 pm

zeux schreef:
peter schreef: Ik zou het zelf wel toejuichen als we wat meer saneren en daar één of twee diepte-investeringen voor terughalen.
En dan is steeds de hamvraag: Wie? Wat? Hoe?
Heb jij een idee?
Ik zie helaas weinig voetbal van over de grens (behoudens de toppers en wat Serie A potjes), maar in de Eredivisie zijn Propper en Sinkgraven de enige twee spelers die ik wel een stapje hoger zie maken. Nu is het onverstandig om beide spelers te halen, maar die Sinkgraven zou wel wat kunnen toevoegen. Dan moet je wel afscheid nemen van Serero en/of Andersen dus.
Achterin moet je de keuze maken tussen Denswil of een aankoop. Ik zou daar voor nu gaan voor Denswil en in de zomer evalueren of dat goed genoeg is.
Voorin zou ik niks halen. Fischer komt terug, Zivkovic moet zich ontwikkelen en dat geldt ook voor de andere talenten.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 3:32 pm

Yes. Dank Wimpey.

Ik volg je voor een heel deel.

Tot nu toe echter blijken die eredivisie-aankopen maar moeizaam te renderen. Zivkovic. Schopt ze er bij Groningen in tegen dezelfde tegenstanders waar Ajax nu tegen moet, maar lijkt nog niet eens in de buurt van de basis te zitten. Zal Sinkgraven er wel meteen kunnen staan?

Spits is absoluut een issue. Stop gap: mee eens. Maar waarom zou dan zo'n Red Bull-speler niet kunnen? Alleen omdat hij 28/29 is? Dat zou nu juist toch de definitie voor een stopgap-speler kunnen zijn? (argument van waardeverlies lijkt mij curieus, want zakt een speler van ongeveer 6 miljoen naar 0 als hij 30 wordt? Dan kan geen enkele speler van circa 30 meer gekocht/verkocht worden).

Huur Anita. Hij komt niet aan bod bij Newcastle. True. Maar wat als hij terugkomt bij Ajax, is hij dan vol gemotiveerd? Hij heeft een heel goede seizoenshelft bij Ajax gehad, maar daarvoor werd ook flink op hem gemopperd. Weet niet of hij dan de 'reddende engel' is.

We hebben in het recente verleden best een aantal oudere spelers kunnen vinden die ons voor de short term erg konden helpen, zoals Pantelic, Janssen, Poulsen, Schöne, zulke spelers moeten toch nog te vinden zijn?

Verschil van mening zal wel blijven - hopelijk mag dat - dat ik er niet van overtuigd ben dat het onmogelijk is om in Scandinavië/Balkan/Alpen spelers te vinden die van meerwaarde zijn voor Ajax en niet extreem veel hoeven te kosten.
Ook vanuit het realisme dat we aan de onderkant van de 'markt' zitten - zowel kwa spelniveau als kwa geld. Dus een speler die misschien niet goed genoeg is voor de Premier League of de Primera Division, kan nog wel goed genoeg zijn voor de Eredivisie en Ajax helpen op EL-niveau.
Ook wat bedragen betreft zit je met circa 8 miljoen aan de onderkant van de transfermarkt. Waar PL-clubs zich nauwelijks meer roeren (los van backups voor backups en dàn zou je toch als Ajax gewicht in de schaal moeten kunnen leggen met je context, als we ook daar al te 'zwak' voor zijn houdt het helemaal op en zover zou ik nog niet willen gaan).

Arthur

Bericht door Arthur » ma nov 03, 2014 3:35 pm

zeux schreef:Maar waarom zou dan zo'n Red Bull-speler niet kunnen?
Omdat wij geen Red Bull-salarissen betalen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 03, 2014 3:35 pm

Pantelic, Poulsen en Schöne moesten ook eerst een paar maanden wennen. Ga daar in principe vanuit bij iedere aankoop.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 3:39 pm

Arthur schreef:
Salaris zou rond 1,6 miljoen liggen.
Yopi postte ergens dat de 'cap' inmiddels al rond 1,3 ligt bij Ajax.

Vraag is: moet je blijven vasthouden aan een 'cap' van 1 miljoen (of misschien 1,3 dan) in een sterk veranderende markt?

Vraag die ik ook al eerder stelde rondom dit issue: wie bij Ajax zit nu écht op die miljoen? Ik vomd op een site dat Blind op 700.000 zat. Wie in de selectie kan daar boven zitten? Ik zou me alleen Moisander en Schöne kunnen voorstellen.

Een verruiming van de 'cap' betekent dus niet automatisch dat je meteen 'leegloopt', omdat maar zo weinig spelers in de buurt van die cap zitten.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 3:40 pm

Bert schreef:Pantelic, Poulsen en Schöne moesten ook eerst een paar maanden wennen. Ga daar in principe vanuit bij iedere aankoop.
Dat zal zeker kunnen. Daarom is zo'n 'gap'-signing in de winter listig. Liever begin zomer.
Maar dan gaat dus ook Wimpey's idee niet op.

Arthur

Bericht door Arthur » ma nov 03, 2014 4:04 pm

zeux schreef:
Arthur schreef:
Salaris zou rond 1,6 miljoen liggen.
Ik vraag me dat dus af. Hij is hun sterspeler, dus hij heeft vast nog wel een apart sponsorcontractje met Red Bull. Anders zou hij met zijn statistieken toch al lang niet meer bij Red Bull spelen?

Maar goed, zelfs al klopt het wel zouden we dat salaris moeten overtreffen om hem binnen te halen. Dan zit je ook al gauw aan de 2 miljoen om te zorgen dat hij netto meer overhoudt dan nu.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma nov 03, 2014 4:15 pm

Dat is gewoon natte vingerwerk dat van die 1.6 miljoen.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 6:00 pm

Arthur schreef: Ik vraag me dat dus af. Hij is hun sterspeler, dus hij heeft vast nog wel een apart sponsorcontractje met Red Bull. Anders zou hij met zijn statistieken toch al lang niet meer bij Red Bull spelen?

Maar goed, zelfs al klopt het wel zouden we dat salaris moeten overtreffen om hem binnen te halen. Dan zit je ook al gauw aan de 2 miljoen om te zorgen dat hij netto meer overhoudt dan nu.
Zou kunnen dat salaris een struikelblok is. Maar is dat uitgezocht?

wimpey

Bericht door wimpey » ma nov 03, 2014 7:07 pm

zeux schreef:
Bert schreef:Pantelic, Poulsen en Schöne moesten ook eerst een paar maanden wennen. Ga daar in principe vanuit bij iedere aankoop.
Dat zal zeker kunnen. Daarom is zo'n 'gap'-signing in de winter listig. Liever begin zomer.
Maar dan gaat dus ook Wimpey's idee niet op.
Ik denk niet dat Anita maanden nodig heeft om bij Ajax als VM prima te spelen.

Bij mij zou De Toekomst altijd centraal en op één staan. Wat mij betreft koopt / huurt Ajax dus kwantitatief te vaak en kwalitatief te weinig.

Zou ik Soriano van 28 / 29 voor ca. 6 M (+ zwaar salaris) halen wanneer ik Zivkovic in huis heb? Nee. Over max 1,5 jaar moet Zivkovic er meer dan klaar voor zijn. En dan zit ik met een spits van 30, die qua afschrijving en salaris erg duur is.

Rutger

Bericht door Rutger » ma nov 03, 2014 9:29 pm

In plaats van dat we constant investeren in nieuwe spelers is het denk ik belangrijker om de beste spelers die je hebt een jaar langer aan je te binden. Natuurlijk heb je af en toe een kwaliteitsinjectie nodig, maar deze injecties lijken alleen maar te worden gedaan om terug te komen op het niveau van voor de leegloop. Als we echt potten willen breken zullen we het contract van een Vertongen, Eriksen of Blind een jaar extra moeten verlengen zodat we echt een kans maken om Europees te overwinteren. Deze spelers hebben aangetoond het niveau te hebben en zullen waarschijnlijk na een succesvolle CL-campagne wel direct kunnen maken naar de top i.p.v. net daaronder.

zeux

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 10:12 pm

wimpey schreef:
Zou ik Soriano van 28 / 29 voor ca. 6 M (+ zwaar salaris) halen wanneer ik Zivkovic in huis heb? Nee. Over max 1,5 jaar moet Zivkovic er meer dan klaar voor zijn. En dan zit ik met een spits van 30, die qua afschrijving en salaris erg duur is.
Daar kun je ook anders naar kijken.
True, nu zou het nog om bijv 1,5 jaar gaan. Haal je hem in de zomer, gaat het om 2 jaar. Een heel verschil.

Wat je nu zegt is dat Ajax twee jaar 'on hold' moet, want Zivkovic komt er misschien aan.

Ik vind het tricky om het acute beleid van Ajsx op te hangen aan spelers waar we 'misschien' straks plezier van gaan hebben.

Zo werd ook jaren over Amdersen gepraat. En nu is het verhaal: Andersen brengt het eigenlijk niet, dus misschien moeten we daar wel afscheid van nemen.
Moet je dus aankopen nu blokkeren, omdat Zivkovic er eventueel aan komt? En wat als dat tegenvalt?

Het is en blijft een balancing act: ruimte laten voor de jeugd en op korte termijn de selectie op peil houden. Een combi is ideaal: spelers kopen voor 1 of 2 jaar, wanneer het talent nog tijd nodig heeft om te rijpen en na 1 of 2 jaar de voortgang van het talent evalueren om te zien of die zich inderdaad ontwikkelt zoals gedacht/gehoopt.

Ik ben het er mee eens dat salaris een blokkade kan vormen. Afschrijving vrees ik niet meteen voor, zie mijn eerdere post hierover.

En het gaat mij nog niet eens om Soriano specifiek, want ik zou ook eerst het scoutingsrapport willen lezen of hij ook in het Ajax-systeem zou kunnen renderen, maar om het mechanisme.

Ajax ontbeert nu een goede spits. Dan zou ik een spits die relatief betaalbaar is en zich ook internationaal heeft bewezen, op zijn minst overwegen.

peter

Bericht door peter » ma nov 03, 2014 10:45 pm

Milik is dus bij jou afgeschreven? Dat vind ik wel erg snel, hoor. Ik heb namelijk het idee dat die jongen nog altijd uit kan groeien tot een Ajax-waardige spits.

Verder moeten we ook niet blijven hangen in het voorbeeld Soriano. Die jongen komt gewoon niet naar Ajax en er is hier ook niemand die hem (naast die confrontatie tegen Ajax) ook maar heeft gezien. Indrukwekkende stats, maar dat heeft Marc Janko ook.

Ik zou nu alleen een fors bedrag neertikken voor posities waar we van weten dat het nu in Ajax beter kan en waar het vanuit Jong Ajax/A1 wat langer zal duren. Dan kom ik niet verder dan een goede linkspoot op het middenveld en eventueel een opvolger voor Moisander (als Denswil niet bijtekent en/of het niveau niet heeft).

zeux

Bericht door zeux » ma nov 03, 2014 10:59 pm

Nee, ik schrijf Milik nog niet af, maar of hij op korte termijn een impactspits is weet ik ook niet.

Wat betreft Sorisno: eens, moeten we niet in blijven hangen. Her gaat mij dan ook eerder om het principe. En als principevoorbeeld is het prima werkbaar.
Misschien zijn de noden op andere posities groter, al vind ik dat we al seizoenen aanvallend te weinig brengen.

En ik geloof niet dat je op louter jeugd een team kunt bouwen dat in de eredivisie domineert en op Europees niveau meekomt.

En dan moet je dus een formule zien te vinden om vanuit andere hoek (incidenteel) te versterken. Daar probeer ik naar te zoeken. Ik zeg niet dat iedere oplossing zaligmakend is of ook zal werken, maar ik vind dat je op zijn minst naar mogelijkheden moet zoeken.

Roll over, play dead is niet mijn stijl.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma nov 03, 2014 11:03 pm

Rutger schreef:In plaats van dat we constant investeren in nieuwe spelers is het denk ik belangrijker om de beste spelers die je hebt een jaar langer aan je te binden. Natuurlijk heb je af en toe een kwaliteitsinjectie nodig, maar deze injecties lijken alleen maar te worden gedaan om terug te komen op het niveau van voor de leegloop. Als we echt potten willen breken zullen we het contract van een Vertongen, Eriksen of Blind een jaar extra moeten verlengen zodat we echt een kans maken om Europees te overwinteren. Deze spelers hebben aangetoond het niveau te hebben en zullen waarschijnlijk na een succesvolle CL-campagne wel direct kunnen maken naar de top i.p.v. net daaronder.
Mee eens. Goede spelers behouden past ook in de filosofie dat De Toekomst Ajax vooruit zal helpen. Deze filosofie heeft namelijk alleen kans van slagen als de instroom de uitstroom kwalitatief en kwantitatief kan volgen en regelmatig kan overtreffen. Een echte topper gaat Ajax ooit een keer verlaten, maar als je 3 goede krachten in 1 zomer verkoopt weet je bijna zeker dat je kwalitatief uitholt en bovendien dat de balans jeugd-ervaring (verder) verstoort. Dat zien we al jaren bij Ajax gebeuren en slechts dankzij zwakke concurrentie had dit nationaal de afgelopen seizoenen geen sportieve consequenties. Ik hoop dat Ajax volgend jaar Van Rhijn, Cilessen, Veltman, Schöne en Klaassen weet te behouden. Aangevuld met talenten als El Ghazi, Zivkovic, Riedewald, Van de Beek en Muric kan er iets moois ontstaan. Afgelopen zomer heeft Ajax een onverantwoord risico genomen door geen kwaliteitsinjectie te doen - het valt te hopen dat psv hier niet van weet te profiteren. Ajax heeft volop potentie maar op de korte termijn moeten we het doen met een ploeg die grote moeite heeft om te domineren tegen opponenten van het kaliber PEC/Dordrecht/GAE.
Ajax!

peter

Bericht door peter » ma nov 03, 2014 11:26 pm

Nee dat geldt voor niemand. Die mix is essentieel en het helpt dus ook als onze talenten net even een jaartje langer blijven (zoals aangegeven). Het nadeel is dat we nu te kampen hebben met een erg slechte Eredivisie en daar hoef je dus geen 25-29 jarige op te pikken en van de Nederlanders op leeftijd is er niemand die geschikt is of terug wil keren.
Het is wat dat betreft nog best een zoektocht.

Ik acht het waarschijnlijker dat van Rhijn, Cillessen plus Schone wat langer blijven en dat vervolgens jongens als Klaassen, Veltman en Fischer ook tot hun 24ste bij Ajax blijven. Dan kun je in een wat veiligere omgeving de nieuwe talenten inpassen.

Plaats reactie