De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

zeux

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo okt 08, 2014 10:30 am

Ajax Rules schreef:Hoewel ik me in de conclusie toevallig wel enigszins kan vinden, is de causale link tussen het begin (Sightorsson) en de conclusie van de column (Ajax als Cruijff-sekte) compleet lachwekkend en er met de haren bijgesleept.
Het causale verband tussen Siggy en de 'Cruijff-sekte' zou kunnen zijn dat de IJslander voor Struis binnen het Ajax-bolwerk is verworden van een effectieve spits in een spits die 'bonkig en zonder souplesse' ( :ajaxsmiley.gif: ) is. Kortom: dat het Ajax-klimaat van de afgelopen vier jaar niet bevorderlijk is geweest voor de prestaties van individuele spelers.

Ik ben het er mee eens, dat Siggy vooral een kapstokje is voor Struis om leeg te lopen over wat hij allemaal fout vindt bij Ajax en dat dit wat geforceerd is. Anders gezegd, hij had het in twee columns moeten opdelen: één over Siggy, één over de teloorgang van Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 08, 2014 11:02 am

Hij heeft blijkbaar geen argumenten voor de zogenaamde teloorgang van Ajax. Daarom moet hij het op deze manier 'bewijzen'.

zeux

Bericht door zeux » wo okt 08, 2014 11:05 am

Yopi schreef:Hij heeft blijkbaar geen argumenten voor de zogenaamde teloorgang van Ajax. Daarom moet hij het op deze manier 'bewijzen'.
Hij noemt toch het spel, de machteloosheid op Europees niveau en het niet doorbreken van talentvolle jeugd (meer specifiek een spits) én de teloorgang van Siggy als argument?
Dat je het er niet mee eens bent, is iets anders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 08, 2014 12:06 pm

zeux schreef: Kortom: dat het Ajax-klimaat van de afgelopen vier jaar niet bevorderlijk is geweest voor de prestaties van individuele spelers.
Struis zal niet ontgaan zijn dat een lijst aan spelers zich aardig heeft ontwikkeld en een aardige transfer heeft gemaakt. En dat ook Cillessen, Van Rhijn, Veltman, Klaassen zich bij Ajax niet onaardig ontwikkelen.

Ik zie bij Ajax wel het patroon dat offensief talent het lastig heeft. Fischer, AEG, Kishna: het begin is stormachtig. En dan stokt het.

Wat dat betreft lijkt Ajax een structureel probleem te hebben, dat al zo'n 2 decennia duurt: spitsen, buitenspelers uit eigen jeugd. Controle lijkt bij Ajax al jaren te 'winnen' van de vrijheid van expressie.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo okt 08, 2014 12:06 pm

Lachwekkend stukje eigenlijk. Vooral de passage over Kluivert als spitsentrainer is hilarisch. Een 'type' als Kluivert zou prima passen, maar hij is besmet? Een type is besmet? Of bedoel je gewoon 'Kluivert zou geschikt zijn'? En waarom zou Kluivert zelf spitsentrainer willen zijn bij Ajax? Hij wil toch hoofdcoach worden? En voegt hij daadwerkelijk meer toe dan een Bergkamp? Loyaliteit gaat voor kwaliteit, want Kluivert als spitsentrainer is kwaliteit dus? Ow ok.

peter

Bericht door peter » wo okt 08, 2014 12:11 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Kortom: dat het Ajax-klimaat van de afgelopen vier jaar niet bevorderlijk is geweest voor de prestaties van individuele spelers.
Struis zal niet ontgaan zijn dat een lijst aan spelers zich aardig heeft ontwikkeld en een aardige transfer heeft gemaakt. En dat ook Cillessen, Van Rhijn, Veltman, Klaassen zich bij Ajax niet onaardig ontwikkelen.

Ik zie bij Ajax wel het patroon dat offensief talent het lastig heeft. Fischer, AEG, Kishna: het begin is stormachtig. En dan stokt het.

Wat dat betreft lijkt Ajax een structureel probleem te hebben, dat al zo'n 2 decennia duurt: spitsen, buitenspelers uit eigen jeugd. Controle lijkt bij Ajax al jaren te 'winnen' van de vrijheid van expressie.
Je gaat toch niet serieus in op die ongein van die vent? Zijn vorige column ging over het feit dat ze bij Ajax de zaken niet voor mekaar hebben qua jeugdopleiding. Ajax B1 verloor namelijk dat weekend met 5-0 van PSV en de A1 stond niet bovenaan. :smallgrin.gif:

Tsja als je niet verder komt dan dergelijke 'observaties'...

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo okt 08, 2014 3:12 pm

peter schreef:
wimpey schreef:

Je gaat toch niet serieus in op die ongein van die vent? Zijn vorige column ging over het feit dat ze bij Ajax de zaken niet voor mekaar hebben qua jeugdopleiding. Ajax B1 verloor namelijk dat weekend met 5-0 van PSV en de A1 stond niet bovenaan. :smallgrin.gif:

Tsja als je niet verder komt dan dergelijke 'observaties'...

Geen idee wie die gozer is, maar het stuk lijkt alsof het door een 17-jarige puber is geschreven in zijn vrije tijd. Idioot.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo okt 08, 2014 5:37 pm

Yopi schreef:Een sierlijke IJslandse pony. Een elegante ruin. Zuidema, kom er maar in. :headbang.gif:
Hier ga ik geen woorden aan vuil maken, Yopi. :666.gif:

Voor wat betreft de link tussen Sigi en het huidige regime: ik vind Sigi als structurele basisspeler en als nr. 9 op het Vlaggenschip wel een signaal dat er 'iets niet helemaal goed functioneert' in het personeelsbeleid van het TH/FdB. :hypocrite.gif:
Dat van die sekte werd destijds ook van het Ajax van LVG gezegd. Journalisten vinden het vervelend als/dat ze bij Ajax de gelederen gesloten houden.
Toch had ik zelf ook wel eens het gevoel bij het Ajax van 1995 dat het soms wat sektarisch overkwam. In de zin van 'wij tegen de kwade buitenwereld' (de media, scheidsrechters, Oranje/KNVB, noem maar op). Ik had daarbij ook de indruk dat Van Gaal dat gemeenschappelijke vijand-effect bewust gebruikte voor zijn team. Als 1 van de instrumenten om die cruciale 10% extra in zijn spelers aan te boren. Zeg maar het Cruijffiaanse conflict-model, maar dan op zijn Van Gaals.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 08, 2014 5:57 pm

Zuidema schreef: Voor wat betreft de link tussen Sigi en het huidige regime: ik vind Sigi als structurele basisspeler en als nr. 9 op het Vlaggenschip wel een signaal dat er 'iets niet helemaal goed functioneert' in het personeelsbeleid van het TH/FdB. :hypocrite.gif:
Je 'BlockAmBeinn' heeft exposure nodig om verpatst te worden aan een of andere PL-club, Zuidema.

We kennen FdB / TH inmiddels een beetje. Ze hebben er 2 (jong) gehaald, die worden opgetraind. Sigi is 'stop gap'. Bij IJsland prikt ie ze erin. En Ajax krijgt dadelijk een reeks vrij eenvoudige tegenstanders in de eredivisie. Die staat bij het ingaan van de winterstop wel op 10 goals. Het zou me zeer verbazen wanneer ie in de winterstop niet vertrekt.

Hetzelfde geldt voor Moisander.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo okt 08, 2014 6:22 pm

wimpey schreef: Je 'BlockAmBeinn' heeft exposure nodig om verpatst te worden aan een of andere PL-club, Zuidema.
Een moeizaam scorende en erg matig voetballende spits voortdurend in de etalage zetten als basisspeler en als asspeler op de 9? Waarmee je aanvalsspel geregeld blokkeert? In een zwaar part van de competitie en tijdens een CL-campagne? Poeh, dat vind ik wel een erg groot risico om de kapitaalvernietiging rond Sigi wat te beperken. Maar het continu idolaat ophemelen van Sigi door FdB zou dan inderdaad wat beter plaatsbaar zijn: als leuke verkooppraatjes dus. Hopelijk tuinen de scouts daar straks ook in.
Hetzelfde geldt voor Moisander.
Volgens mij zit die al lang met zijn kop in Hamburg. En de rest is ergens halverwege.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 08, 2014 6:54 pm

Ik mag toch hopen dat De Boer oprecht denkt dat Sigthórsson op dit moment sportief gezien de beste keuze is voor het elftal (even los van of ik het daar mee eens ben). Iemand als basisspeler in de etalage zetten ten koste van de prestaties zou absoluut niet stroken met het idee dat de sportieve ambities op de eerste plaats moeten staan. Daarbij is de noodzaak om een mooie transfer te realiseren helemaal niet aanwezig. We staan er financieel immers prima voor.

Dat hij speelt is gewoon een zwaktebod. We wisten voor de start van dit seizoen allang wat hij wel en niet kon. Niet voor niets mocht hij gewoon weg. Hij gaat het elftal nooit dat geven wat we moeten willen om het niveau omhoog te krijgen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 08, 2014 7:59 pm

Zuidema schreef: Een moeizaam scorende en erg matig voetballende spits voortdurend in de etalage zetten als basisspeler en als asspeler op de 9?
FdB zal oprecht vinden dat ie momenteel de beste optie is. Hij wordt immers - ook na 4 op een rij - afgerekend op de resultaten.

En het valt of staat met vertrouwen. FdB heeft nu de projectjes Andersen, Sigthorsson. Hij heeft vaker zulke projecten gedaan. Het project Blind bijv. Of Vermeer.

De Boer ziet progressie. Ik geloof hem wel, na alles wat ie de voorbije 4 jaar heeft geflikt...

Daarnaast speelt natuurlijk het korte termijn belang (financieel): Sigthorsson en Moisander vertegenwoordigen nog waarde en moeten verpatst worden. Hun opvolgers staan al klaar.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 08, 2014 8:04 pm

Is dat laatste wel zo? Ik heb eerder het idee dat ze spelen bij gebrek aan opvolgers die er klaar voor zijn. Waarbij ik bij Moisander wil aantekenen dat hij wel op enig krediet mag rekenen op basis van zijn eerdere seizoenen bij Ajax.

Voorlopig krijgt Milik slechts mondjesmaat wat speeltijd en iemand als Denswil komt in het hele verhaal niet voor.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 08, 2014 8:31 pm

Marillion schreef: Voorlopig krijgt Milik slechts mondjesmaat wat speeltijd en iemand als Denswil komt in het hele verhaal niet voor.
We hebben Ziv, die wordt klaargestoomd. En Denswil zal Moisander opvolgen. Lijkt mij...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 08, 2014 8:34 pm

Ik moet dat allemaal nog even zien gebeuren. Het is in ieder geval op dit moment niet zo dat ze al klaar staan. Anders zou een jongen als Denswil in de afgelopen weken toch wel een keer speeltijd hebben gehad. Voorlopig komt hij niet veel verder dan twijfelachtige optredens bij Jong Ajax. Al moet ik daar eerlijk bij zeggen dat ik dan af ga op de berichten die ik over die wedstrijden hoor.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » wo okt 08, 2014 8:41 pm

wimpey schreef:
Marillion schreef: Voorlopig krijgt Milik slechts mondjesmaat wat speeltijd en iemand als Denswil komt in het hele verhaal niet voor.
We hebben Ziv, die wordt klaargestoomd. En Denswil zal Moisander opvolgen. Lijkt mij...
Moet 'ie nog wel even bijtekenen, want het vertrouwen lijkt me tot nulpunt gedaald. Hij zat vorig jaar dicht tegen de basis aan. Dit jaar is Moisander om te janken zo slecht en nu lijkt een basisplek voor Denswil verder weg dan ooit.

Rednose

Bericht door Rednose » wo okt 08, 2014 9:22 pm

Dat stukkie vind ik nix, maar dat er iets niet klopt in het aankoop beleid lijkt me toch wel duidelijk.
Ik vraag me steeds af hoe ze zitten te rekenen. Als je te weinig investeert haal je de tweede ronde niet, maar is dat nou meer of minder dan de investering in een goeie middenvelder en/of spits?
Als dat saldo positief is (dus goedkope spelers en geen tweede ronde) is het ok als je verwacht dat er tamelijk snel goede jeugd doorbreekt.
Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat ze niet willen investeren en verlang ik terug naar Jaap van Praag:" Het kapitaal? Het kapitaal dat staat op het veld!".
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo okt 08, 2014 9:40 pm

wimpey schreef: FdB zal oprecht vinden dat ie momenteel de beste optie is. Hij wordt immers - ook na 4 op een rij - afgerekend op de resultaten.
Dan zit ie nou wel op een heel gevaarlijk spoor als hij zich voor zijn resultaten afhankelijk heeft gemaakt van Sigi. :excited.gif:
En het valt of staat met vertrouwen. FdB heeft nu de projectjes Andersen, Sigthorsson. Hij heeft vaker zulke projecten gedaan. Het project Blind bijv. Of Vermeer. De Boer ziet progressie. Ik geloof hem wel, na alles wat ie de voorbije 4 jaar heeft geflikt...
Op zich vind ik een speler veel vertrouwen geven natuurlijk een goede zaak. Sommige zaken hebben nou eenmaal tijd nodig. Maar Frank wil daar wat mij betreft ook wel eens in doorslaan, te lang aan een dood paard trekken. Nou mag ik Frank nog niet de tenen kussen met zijn 100+ interlands en talloze jaren ervaring in het internationale topvoetbal als speler en zijn jaren als coach bij Ajax, maar ik ben toch terughoudend in dat geloof in Frank wat het inschatten en begeleiden van spelers betreft. Er is beslist heel veel voor Frank te zeggen en hij heeft zeker met een paar spelers mooie resultaten geboekt, maar toch zie ik hem ook vaak onbegrijpelijk doorkloten met spelers en geen meter progressie met ze maken.

Zoals dus bijvoorbeeld bij Sigi. Ik zal die hele riedel over Sigi hier niet weer afsteken, maar hij blijft dingen in die jongen zien, die ik vrijwel niet terugzie op het veld. Integendeel zelfs. Ik zie zaken gebeuren bij Sigi die absoluut niet kunnen, waarin al tijdenlang amper verbetering zit en wat het aanvalsspel van Ajax zelfs ernstig bruskeert. Franks verdedigen van Sigi na bijvoorbeeld Ajax-Pec wil ik dan best nog wel onder de noemer 'goed coachschap' plaatsen. Hij moet immers verder met zo'n jongen, hij moet de geest in de fles houden en de spelers moeten uit de vuile wind van de media worden gehouden. Maar soms wordt de kloof tussen dat hoederschap en de realiteit wel bedenkelijk groot. Ongeloofwaardig groot. Genoeg is op een gegeven moment gewoonweg genoeg. Dan maar een paar miljoen minder voor Sigi. Maar deze doodlopende weg moeten we echt rap verlaten.

Maar ik ben ook niet altijd even kapot van Franks samenstellen van een goed lopend team, ondanks zijn 4 titels op rij. Onze kampioensteams zijn geregeld pas na maandenlang vallen en opstaan ontstaan, omdat de spelers waar Frank onverklaarbaar hardnekkig aan vast bleef houden uitvielen door blessures of omdat Frank eindelijk na maandenlang getalm eens overstag ging in een omzetting of na heel veel gepuzzel en uitgeprobeer eindelijk eens de goede formatie vond. Dat vind ik eerlijk gezegd niet getuigen van een groots tactisch/strategisch inzicht. Wat en wie heb ik waar nodig om die en die taktiek/strategie uit te kunnen voeren.

Voorbeelden die ik mij zo snel herinner: de move Anita van LB naar VM en Janssen van VM naar LH. Frank heeft verdomme toch eerst een half jaar met Janssen op VM zitten kloten, dat overduidelijk voor geen ene meter werkte en het team op veel fronten ernstig belemmerde. Kwalijk. Toen dat eindelijk omgezet was, ging Ajax draaien en kon de inhaalrace beginnen richting titel. Of Sigi als Franks vaste nr 9. Die viel op een gegeven moment langdurig geblesseerd uit en toen pas ging Siem van de rechtshalf (waar ie nooit echt geschikt voor was) naar de 9, waardoor Ajax ineens veel beter ging voetballen en zo uiteindelijk de titel binnenharkte. Frank is natuurlijk ook nog steeds lerende en wat niet is kan nog komen, maar ik vind hem vooralsnog geen tactisch wonder. Zeker niet kaliber Cruijff of Van Gaal. Verre van.

Arthur

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » wo okt 08, 2014 9:49 pm

Frank is inderdaad niet van het niveau Cruijff of Van Gaal, maar verwachten dat Ajax een coach van dat niveau kan krijgen is vergelijkbaar met verwachten dat we Robben als rechtsbuiten kunnen halen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo okt 08, 2014 10:05 pm

Arthur schreef:Frank is inderdaad niet van het niveau Cruijff of Van Gaal, maar verwachten dat Ajax een coach van dat niveau kan krijgen is vergelijkbaar met verwachten dat we Robben als rechtsbuiten kunnen halen.
Klopt, buitencategorie. Onhaalbaar. Ik had het trouwens ook nergens over de aankoop van een coach. Ook hier zullen we het vooral moeten hebben van toptalent in het begin van hun carrière. Maar ik sla mensen als Michels, Cruijff en Van Gaal ook in dat prille stadium tactisch en qua feeling toch minimaal een level hoger aan dan FdB, hoe formidabel hij tot dusver ook gepresteerd heeft met 4 titels.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 08, 2014 10:09 pm

Zijn belangrijkste kwaliteit is misschien wel dat hij nooit panikeert en rustig door gaat met zijn taak. Het duurt misschien soms wat lang. Uiteindelijk weet hij de puzzel tot op heden wel op te lossen. Zijn rust geeft hem daar de tijd voor. Waarbij de club dat uiteraard ook faciliteert.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » wo okt 08, 2014 10:15 pm

Zuidema schreef:
Arthur schreef:Frank is inderdaad niet van het niveau Cruijff of Van Gaal, maar verwachten dat Ajax een coach van dat niveau kan krijgen is vergelijkbaar met verwachten dat we Robben als rechtsbuiten kunnen halen.
Klopt, buitencategorie. Onhaalbaar. Ik had het trouwens ook nergens over de aankoop van een coach. Ook hier zullen we het vooral moeten hebben van toptalent in het begin van hun carrière. Maar ik sla mensen als Michels, Cruijff en Van Gaal ook in dat prille stadium tactisch en qua feeling toch minimaal een level hoger aan dan FdB, hoe formidabel hij tot dusver ook gepresteerd heeft met 4 titels.
Die vier titels, die zijn prachtig, maar ik hoop dat ze niet een 'disaster in disguise' blijken te zijn geweest. Misschien dekken ze iets af, waarvan we later zeggen dat het structureel fout was.

Omdat iedere vorm van scepsis of 'kritiek' gekilld wordt door: 'maar we hebben vier titels gehaald'.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo okt 08, 2014 10:42 pm

Marillion schreef:Zijn belangrijkste kwaliteit is misschien wel dat hij nooit panikeert en rustig door gaat met zijn taak. Het duurt misschien soms wat lang. Uiteindelijk weet hij de puzzel tot op heden wel op te lossen. Zijn rust geeft hem daar de tijd voor. Waarbij de club dat uiteraard ook faciliteert.
Da is zeker zijn grote kracht, Marillion. Maar ook dan is hij veel te lang naar mijn zin bezig om de juiste formatie te vinden. We komen er nationaal elke keer weer goed mee weg, omdat de concurrentie gelukkig ook zwalkt en niet stabiel is. Maar zelfs als een sterkhouder er in een beginmaand van een seizoen nog bij is, spelen we best wel moeizaam, verliezen we zelfs onnodig punten. Dat rare fenomeen werd elders op AT ook al opgemerkt. Ajax is de afgelopen jaren nooit tiptop klaar geweest voor een nieuw seizoen. Wat is dat toch steeds? En we zijn helemaal van het padje als zo'n sterkhouder op het laatste moment vertrekt. Op zich natuurlijk begrijpelijk, maar het kan dan ook weer maanden duren voordat we ons eindelijk hervonden hebben. De scouting en het mijns inziens te behoudende aankoopbeleid zullen daar mede debet aan zijn. Maar ik heb ook de indruk dat Frank daar al met al niet afdoende feeling en kunde voor heeft om daar sneller, adequater op te anticiperen. Hij is vaak wel erg langdurig aan het zoeken en puzzelen. Kennelijk is FdB geen natuurtalent in dat soort kwesties.
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo okt 08, 2014 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » wo okt 08, 2014 10:45 pm

Was het niet Leo Beenhakker die het binnenhalen van robben heeft verkloot door Robben's moeder 'wijfie' te noemen? Leo was een JOR avant la lettre. "Ik ben geen hork maar een hop stick." :smile-ajax.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do okt 09, 2014 8:19 am

'Ajax meest gezonde club van Europa'

Ajax is financieel de gezondste club van Europa. Op gebied van solvabiliteit, operationeel resultaat en relatieve bestedingsruimte kan geen enkele club met de Amsterdammers wedijveren.
Dat meldt het Financieele Dagblad naar aanleiding van een rapport van Standard & Poor's Capital IQ, internationaal een grote naam als het gaat om financiële analyses. Het bedrijf nam de financiën van 44 clubs uit heel Europa onder de loep, variërend van Manchester United tot Borussia Dortmund en Internazionale tot FC Porto.

Behalve Ajax staan ook Celtic, Manchester United en Juventus er in financieel opzicht uitstekend voor. AS Roma, Internazionale en Sporting Lissabon worden onder de zwakke broeders geschaard. Uit het onderzoek bleek dat clubs uit Noord- en West-Europa hun financiën over het algemeen een stuk beter op orde hebben dan clubs uit Zuid-Europese landen.

Door de verkopen van bijvoorbeeld Luis Suarez, Jan Vertonghen, Christian Eriksen en Daley Blind heeft Ajax meer dan honderd miljoen euro op de bank staan. Ondanks dat forse eigen vermogen is de club bijzonder zuinig op de centen. De Amsterdammers trokken afgelopen zomer alleen een koopsom uit voor Diederik Boer, Richairo Zivkovic en Nick Viergever.
Vier kampioenschappen op rij, de meest gezonde club van Europa, tja we hadden beter met die achterbakse doorgeleerde professor en zijn vazal van Gaal in zee kunnen gaan. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:
YNWA

Plaats reactie