NAC Breda - Ajax 27-09-2014
Moderator: mods
Re: NAC Breda - Ajax 27-09-2014
De weergaloze actie van Kolbeinn bij de 4-2 van Perica verdient trouwens ook een speciale vermelding. Volgens mij is het de eerste keer dat een spits van Ajax zijn teamgenoot zo genadeloos effectief onschadelijk maakt om zo de tegenstander aan een goal te helpen. Tsjezus wat een lompe boer blijft hij toch. Ik wist gisteren echt even niet of ik moest lachen of huilen... Kan er nu gelukkig wel om lachen!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Haha, tja.
Hoewel het echt een klasse goal van Perica was, zag het er wel heel onbehouwen uit. Ik moest meteen denken aan de door Marillion aangehaalde woorden van Verbeek.
Remember Aissati tegen PSV met die bal die na een kort genomen corner over Tyton de kruising in vloog. 
Hoewel het echt een klasse goal van Perica was, zag het er wel heel onbehouwen uit. Ik moest meteen denken aan de door Marillion aangehaalde woorden van Verbeek.
Marillion schreef:Sigthórsson moet eigenlijk alleen meedoen als het spel in het strafschopgebied van de tegenstander is. Ik zag gisteravond een stukje van Verbeek bij VI. Die gaf aan dat hij Sigthórsson had verboden om mee te voetballen en zich terug te laten zakken. Hij wilde hem voor het doel hebben.
Als afmaker is hij heel behoorlijk. Voor de rest is het alleen behelpen. En dat is voor Ajax niet genoeg.
Nee, tuurlijk niet.Jinne schreef:Was die goal van Van Rhijn niet de eerste goal ooit onder de Boer uit een korte corner voor Ajax?

Dat lijkt me ook wel het beste. Alsof we naar een slapstick zitten te kijken of zo. En deze komedie zal nog wel even doorgaan ook. Als ik Franks verliefde blik zo zie als ie over Sigi praat, zal het contract van onze IJslandse held binnenkort wel opengebroken worden. Dan kom ik echt helemaal niet meer bij. Kunnen ze me wegdragen.Mr. Ajax schreef: Kan er nu gelukkig wel om lachen!
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

Ja. Inderdaad goed gezien dat Diederik Boer een betere keeper is.Zuidema schreef:Goed scoutingswerk van het TH en FdB, waren we inderdaad veel mee opgeschoten.Jinne schreef:Jelle was graag naar Ajax gekomen.
-
Siggie is Ab-so-luut niet de beste Ajaxspits in de geschiedenis; maar om hem na een hattrick tegen NAC weg te zetten als een pannenkoek is natuurlijk ook weer onzin.
Wat is hij dan? Een poffertje? 

- InnerHarbour
Zeer zware competitiestart gehad en mooi dat we weer, gezamenlijk, bovenaanstaan. 

YNWA
Als die hattrick dan toch heilig wordt verklaard: ja, de 0-2 werd na een goede loopactie prima afgemaakt door Sigi. Dat er daarbij op een Boilesenachtige wijze (niet) verdedigd werd, vooruit maar weer. De 0-3 en 2-5 van Sigi mag toch vooral die Ten Rouwelaar zich aanrekenen. De ballen geschoten vanuit die hoek had een keeper gewoonweg moeten hebben. Terzijde: eigenlijk best wel griezelig dat zo'n grabbelaar ergens op een lijstje kandidaten van Overmars heeft gestaan. Gelukkig bleek het TH hierin beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Hoe dan ook, Sigi maakt bij die 0-3 en 2-5 ook een goede loopactie, credits voor hem. Verder zag ik hem in de eerste helft een aantal keren one-touch en op maat kaatsen. Niks mis mee. Ik dacht toen nog: zolang Sigi de bal niet langer dan een fractie van een seconde aanraakt, is hij best nog wel bruikbaar. Langer dan die ene seconde wordt het direct behelpen, moet ie dus maar niet meer doen. Helaas had ik te vroeg gejuicht: in de 2e helft kregen we weer de gebruikelijke Sigi-show te zien met teveel geklooi en geknoei, niet alleen bij die penalty. Nee, al met al inderdaad geen pannenkoek. Misschien eerder nog MOTM, omdat hij de amusementswaarde van een wedstrijd ongewild elke keer weer omhoog tilt met dat geklungel van hem. Je blijft lachen met die jongen. Jammer alleen dat hij dat in een Ajax-shirt doet. Zoekt F. niet nog een spits?Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Siggie is Ab-so-luut niet de beste Ajaxspits in de geschiedenis; maar om hem na een hattrick tegen NAC weg te zetten als een pannenkoek is natuurlijk ook weer onzin.

Die jongen had een paar goals nodig. Het gaat allemaal om vertrouwen en credibility in zo'n groep.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Siggie is Ab-so-luut niet de beste Ajaxspits in de geschiedenis; maar om hem na een hattrick tegen NAC weg te zetten als een pannenkoek is natuurlijk ook weer onzin.
Ik verbeeld me trouwens wel dat z'n vele blessures er v.w.b. z'n voetballende kwaliteiten ingehakt hebben. In z'n 1e seizoen, voor die vermoeidheidsbreuk, maakte ie in het samenspel op mij wel indruk. Hij oogde toen ook mobieler. Tegen NAC had ik in de beginfase ook weer zoiets van: niet sloffen, druk zetten, op je voorvoeten. Maar die 2e maakte ie technisch heel knap: goede vooractie, prima afronding.
Afronden heeft hij altijd vrij aardig gedaan. Daar zit ook regelmatig een echt knap doelpunt bij (ook in belangrijke wedstrijden).
Het gaat mis zodra hij iets meer gaat doen. Of dat nu vanuit hemzelf of op verzoek van De Boer is. Ik wil hem eigenlijk alleen maar in de zestien meter aan het werk zien. En voor de duidelijkheid, dan heb ik het over de zestien van de tegenstander.
Als aanspeelpunt gaat hij nooit voldoen. Daarom is hij in mijn ogen geen Ajax waardige spits. Dat element van zijn spel gaat ook niet meer verbeteren. Maar zolang hij er is moeten we hem vooral gebruiken op basis van wat hij wel kan. Dus in stelling brengen in de zestien, hier en daar een keer eenvoudig kaatsen, en vooral niet meevoetballen.
Het gaat mis zodra hij iets meer gaat doen. Of dat nu vanuit hemzelf of op verzoek van De Boer is. Ik wil hem eigenlijk alleen maar in de zestien meter aan het werk zien. En voor de duidelijkheid, dan heb ik het over de zestien van de tegenstander.
Als aanspeelpunt gaat hij nooit voldoen. Daarom is hij in mijn ogen geen Ajax waardige spits. Dat element van zijn spel gaat ook niet meer verbeteren. Maar zolang hij er is moeten we hem vooral gebruiken op basis van wat hij wel kan. Dus in stelling brengen in de zestien, hier en daar een keer eenvoudig kaatsen, en vooral niet meevoetballen.
Nil volentibus arduum
Mee eens,Marillion schreef:Afronden heeft hij altijd vrij aardig gedaan. Daar zit ook regelmatig een echt knap doelpunt bij (ook in belangrijke wedstrijden).
Maar,
omdat het middenveld de bal niet vasthoud/opbrengt en aansluit, zwemt hij
Dus komt hij naar de bal voor een kaats en dat kan hij niet.
Dus,
met dit Ajax heb je niks aan Sig. Als je middenveld verbetert, gaat Sig vanzelf renderen.
Het middenveld van Ajax is te licht, ontbreekt aan crea en voetbalvernuft.
de vraag is of FdB dat ook ziet
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Ik zag tegen NAC een prima middenveld. Ik denk dat FdB dat ook zag.
Het negativisme v.w.b. Ajax onder de eigen aanhang gaat m.i. een aantal perken te buiten. Met zulke vrienden...
Het negativisme v.w.b. Ajax onder de eigen aanhang gaat m.i. een aantal perken te buiten. Met zulke vrienden...
Ik help het je hopen, wimpey. Feyenoord is nog maar 8 dagen geleden...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
De verdediging is zo lek als een mandje.
- Ajaciedjuh
Uiteindelijk is Ajax gebaat met 2 middenvelders die iets kunnen creëren. Daarom is het ook jammer dan Blind is weggegaan. Van Serero ben ik nog steeds niet kapot, alhoewel hij wel een stijgende lijn heeft (vooral in de grotere wedstrijden gek genoeg). Ik vind hem nog te weinig beslissend/effectief (goals, assists).
Het is wachten op Andersen, Donny van Beek, El Mahdioui of Bazoer.
Klaassen dit seizoen: al 4 assists en creëerde 22 kansen.
En dat ondanks zijn matige start van het seizoen.
Het is wachten op Andersen, Donny van Beek, El Mahdioui of Bazoer.
Klaassen dit seizoen: al 4 assists en creëerde 22 kansen.

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajax wordt weer 3e in de CL-poule en doet 'gewoon' weer mee om de titel. Dat is en blijft ons niveau tenzij de opleiding gaat floreren.Duke schreef:Ik help het je hopen, wimpey. Feyenoord is nog maar 8 dagen geleden...
Ik ga komende zaterdag naar de Toekomst. M'n ogen eens goed de kost geven. Ajax A1 - psv A1 wordt beslist interessant.
Dezelfde defensie als vorig seizoen. Steeds wanneer FdB de ideale VM voor z'n elftal vindt, begint het te lopen.Yopi schreef:De verdediging is zo lek als een mandje.
Ik wil Andersen wel op het middenveld zien... Serero mag er mij betreft uit.
oftewel: het bewijs dat verdediging zo lek is als een mandjewimpey schreef:Dezelfde defensie als vorig seizoen. Steeds wanneer FdB de ideale VM voor z'n elftal vindt, begint het te lopen.Yopi schreef:De verdediging is zo lek als een mandje.
en door die VM zwemt het middenveld als hij niet aansluit naar voren.
Als verdediging niet zo lek was, kon je met een 10 spelen en zonder VM.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Waarom zou je met een 10 willen spelen? Met de punt naar achteren heb je een aanvallender middenveld.
Ah, eindelijk eens wat info waarom FdB zo graag Sigi in de basis ziet:
En trouwens, Sigi meeverdedigen? Wanneer dat dan? Doelt Frank soms op dat pseudodruk zetten van Sigi als hij voor de zoveelste keer plichtmatig naar een keeper of verdediger toe hobbelt en ergens halverwege alweer inhoudt? Of doelt Frank op dat terugverdedigen van Sigi zaterdagavond tot in de eigen 16, waarbij hij als een lompe boer Veltman omver ramt en zo die Perica definitief vrij baan bezorgt? En dat soort geneuzel slaat Frank hoger aan dan een scorende en meevoetballende spits? Ik hoop dat Frank hier verkeerd geciteerd is, want dit kan ik anders echt niet meer volgen.
Lees ik dat nou goed? Vind FdB het meeverdedigen van de nr. 9 belangrijker dan dat deze een effectieve bijdrage levert in het aanvalsspel van Ajax? Ik ben het met Frank eens dat verdedigen voorin begint. Maar een nr. 9 van Ajax zal toch vooral ervoor moeten zorgen dat ie zijn doelpunten meepikt en dat het aanvalsspel van Ajax soepel verloopt, zodat er kansrijke situaties worden gecreeerd? Dat zijn toch de topprioriteiten voor een spits van Ajax? Meeverdedigen komt dan echt als derde op het lijstje, wat mij betreft.'Meeverdedigen Sigthórsson heel belangrijk'
Frank de Boer onderstreepte tijdens de persconferentie in aanloop naar dat duel nog eens hoe blij hij is met de IJslandse spits. 'Kolbeinn Sigthorsson scoorde tegen NAC dan wel een hattrick, maar hij verdedigde ook goed mee', aldus de hoofdtrainer van Ajax. 'Dat is voor mij heel belangrijk. Als spits ben je de eerste verdediger. Dat voerde hij heel goed uit en daar ben ik het meest tevreden over.'
Bron: Ajax Showtime
En trouwens, Sigi meeverdedigen? Wanneer dat dan? Doelt Frank soms op dat pseudodruk zetten van Sigi als hij voor de zoveelste keer plichtmatig naar een keeper of verdediger toe hobbelt en ergens halverwege alweer inhoudt? Of doelt Frank op dat terugverdedigen van Sigi zaterdagavond tot in de eigen 16, waarbij hij als een lompe boer Veltman omver ramt en zo die Perica definitief vrij baan bezorgt? En dat soort geneuzel slaat Frank hoger aan dan een scorende en meevoetballende spits? Ik hoop dat Frank hier verkeerd geciteerd is, want dit kan ik anders echt niet meer volgen.

Nee dat lees je heel slecht.
Dat zou kunnen, Iniesta. Maar wat lees ik dan verkeerd? Volgens mij staat hier dat ie op zich best wel tevreden is met die drie goals, maar dat hij dat terugverdedigen toch meer waardeert als dat goed wordt uitgevoerd. En dus niet het scoren van goals, wat je toch eerder als prio bij een spits zou verwachten.Iniesta schreef:Nee dat lees je heel slecht.

Moet toegeven dat ik slecht las, zag de laatste zin niet. Excusez!
Pas de problème. Kijk, we weten dat FdB teamwork hoog in het vaandel heeft staan. Met mekaar voor mekaar. En met succes. Maar dit vind ik zo wel een merkwaardig prioriteitenlijstje bij de nr. 9. En zoals gezegd, ik vind dat meeverdedigen van Sigi juist zwaar onder de maat met zijn gesokkebol. Daar zit zijn kracht ook niet. Zoals Verbeek al zei (Marillion haalde het ook al aan): Sigi moet in de vijandelijke 16 blijven en niets daar buiten ondernemen.Iniesta schreef:Moet toegeven dat ik slecht las, zag de laatste zin niet. Excusez!
Voor wat betreft druk zetten op de achterste lijn vond ik trouwens Van Basten als Milanista vaak erg fraai werk leveren. Die kwam ook echt op een verdediger af met een houding van 'ik ga van jou eens even lekker de bal afpakken.' De gretigheid spatte er vanaf. Dat zie ik totaal niet terug bij Sigi. Gewoon heel slapjes en nonchalant. Pseudodruk.