Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Bericht door Marillion » zo sep 21, 2014 7:03 pm

Zuidema schreef:
Marillion schreef: Laat staan die eerdere momenten inclusief ballen op het aluminium.
Ik wil de wanprestatie van Ajax beslist niet bagatelliseren, maar ik heb bij zulke ballen op de lat wel iets van: niks geen pech of geluk, dan moet je maar beter mikken. Je maakt gewoon een (opgelegde kans) niet af. Geldt wat mij betreft trouwens ook voor Ajax, mocht ons dat gebeuren.

.......
Ik wil daar ook niet praten over pech of geluk. Maar feit is wel dat ze daar dicht bij een doelpunt waren en dat het echt goede kansen waren. Natuurlijk verprutsen ze dat zelf. Maar ze krijgen ze wel.

Los van ons doelpunt kom ik uit m'n hoofd niet verder dan een kopballetje van Sigthórsson en die kansloze stuntelpartij van Serero vlak voor tijd. Wij hebben echt helemaal niets goed gedaan.
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 7:08 pm

Arthur schreef: Ajax hoort slim, over de grond, onder de druk uit te spelen en Feyenoord op deze manier zo bang te maken dat ze niet meer zo naar voren durven te stormen.
Lijkt mij ook de aangewezen weg, spreekt mij tenminste het meeste aan. Vergt wel het nodige van de spelers om dat onder de knie te krijgen. Of je kan natuurlijk Franks strategie bij extreme druk hanteren: gewoon de bal over de forecheckende linies heen peren. Jammer genoeg heeft Ajax vrijwel geen spelers voorin lopen die die ballen kunnen oppikken en vasthouden voor de aansluiting. En vaak zijn die lange ballen bij Ajax zo onzorgvuldig, dat een speler er voorin ook helemaal niks mee kan. Dat schiet dan niet echt op.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 7:16 pm

Marillion schreef: Ik wil daar ook niet praten over pech of geluk. Maar feit is wel dat ze daar dicht bij een doelpunt waren en dat het echt goede kansen waren. Natuurlijk verprutsen ze dat zelf. Maar ze krijgen ze wel.
Ik doel met mijn kritiek op pech en geluk ook zeker niet op jou, Marillion. Maar je hoort zoiets wel vaak opgemerkt worden bij een schot op paal of lat. Ben het daar dus niet mee eens. Voor de rest vraag ik me hetzelfde dus af: hoe kan F. zulke opgelegde kansen krijgen? Waar gaat het dan mis?
Los van ons doelpunt kom ik uit m'n hoofd niet verder dan een kopballetje van Sigthórsson en die kansloze stuntelpartij van Serero vlak voor tijd. Wij hebben echt helemaal niets goed gedaan.
El Ghazi had in de 1e helft vanaf rechts komend nog een sterk schot, die Vermeer onder de lat wegranselde. En Sigi had in de 2e helft vanaf links in de 16 nog een vrij kansloze knal op Vermeer. Maar dan heb je het volgens mij wel gehad.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo sep 21, 2014 7:16 pm

Zuidema schreef:Als ik de beelden nog eens terugzie, dan was Cillessens hand volgens mij alledrie keer steeds vlak onder de baan van de bal. Correct me if I am wrong. Wil de bal het doel invliegen, dan moet die baan al snel een 5-10 centimeter lager zijn,
Veel meer hoor. De lat is al mistens 10 cm dik en dan moet de hele bal er nog onder. Ga dus maar uit van 30 tot 40 centimeter.

Soms heb je pech dat de bal de lat raakt en er niet in gaat en soms heb je mazzel dat de bal de lat raakt omdat het een armoedige poging nog iets van cachet geeft. Ik ga er vanuit dat 'de drie van Rotterdam' in de laatste categorie vallen.

Lui die een beter Ajax willen zien raad ik trouwens aan om de A1 tegen PSG terug te kijken. Zie link in het A1 topic. :ajaxscarf.gif:
Zuidema schreef:El Ghazi had in de 1e helft vanaf rechts komend nog een sterk schot, die Vermeer onder de lat wegranselde. En Sigi had in de 2e helft vanaf links in de 16 nog een vrij kansloze knal op Vermeer. Maar dan heb je het volgens mij wel gehad.
Bijzonder matig ja. Als we de bal hadden dan gingen we daar erg slordig mee om. In combinatie met veel druk van Feijenoord deed ons dat bijna de das om.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo sep 21, 2014 7:29 pm

Bij fnoord denken ze helemaal dat het nu in een streep omhoog gaat terwijl ze volgende week weer net zo makkelijk met zaadvoetbal van GA Eagles kunnen verliezen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 21, 2014 7:30 pm

Het mooie is dat het zelfs twee keer in één week kan. Eerst woensdag voor de beker naar Deventer en dan komend weekend voor de competitie. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 7:37 pm

brigade zuid schreef:Bij fnoord denken ze helemaal dat het nu in een streep omhoog gaat terwijl ze volgende week weer net zo makkelijk met zaadvoetbal van GA Eagles kunnen verliezen.
Kan inderdaad gemakkelijk. Deze energiesmijterij brengen ze echt niet elke wedstrijd op. En vanmiddag bleek (gelukkig) weer eens hoe moeizaam F. tot scoren komt. Dat gaat ze later gegarandeerd ergens opnieuw flink opbreken.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo sep 21, 2014 7:47 pm

Ik was eigenlijk totaal niet onder de indruk van het wanhoopsvoetbal van Feyenoord. Tegen GAE kunnen ze er absoluut af gaan.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo sep 21, 2014 7:58 pm

Zuidema schreef:
brigade zuid schreef:Bij fnoord denken ze helemaal dat het nu in een streep omhoog gaat terwijl ze volgende week weer net zo makkelijk met zaadvoetbal van GA Eagles kunnen verliezen.
Kan inderdaad gemakkelijk. Deze energiesmijterij brengen ze echt niet elke wedstrijd op. En vanmiddag bleek (gelukkig) weer eens hoe moeizaam F. tot scoren komt. Dat gaat ze later gegarandeerd ergens opnieuw flink opbreken.
Precies. Het was een godswonder dat ze er tegen ons niet eentje in prikken, maar het Ren-je-Rot voetbal was ook weer niet echt goed natuurlijk. Met dit voetbal ga je namelijk heel vaak op je bek, want er is geen enkele basis. Puur opportunistisch voetbal.

Als Ajax die bal wat rustiger rond laat gaan en gewoon driehoekjes bouwt, dan tik je zo'n team helemaal weg. Maar ja, Ajax deed werkelijk waar niets goed.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo sep 21, 2014 8:26 pm

Vreemd op wat ballen doorgekopt heeft onze nr9 niks maar dan ook werkelijk niks goed gedaan.. en dan zeggen dat hij het wel oke deed.. Mijn god hij kan echt geen bal vasthouden
Dit Ajax moet zelf eens beoordeeld worden.. want elk jaar wordt het minder en minder
Weer op zoek naar een Interim coach..

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 21, 2014 8:28 pm

mattie schreef:Vreemd op wat ballen doorgekopt heeft onze nr9 niks maar dan ook werkelijk niks goed gedaan.. en dan zeggen dat hij het wel oke deed.. Mijn god hij kan echt geen bal vasthouden
Dit Ajax moet zelf eens beoordeeld worden.. want elk jaar wordt het minder en minder
Wat een onzin zeg. Sig heeft de hele wedstrijd lopen sleuren met onmogelijke ballen en zonder enige ondersteuning. Mede dankzij zijn werklust hebben we hier 3 punten gestolen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Lionel

Bericht door Lionel » zo sep 21, 2014 8:33 pm

Mee eens. Maar het zou ook wel lekker zijn als we een spits hadden met een actie en techniek.
IK GELOOF!!!!!!

Khraa

Bericht door Khraa » zo sep 21, 2014 9:23 pm

Nog een keer die kans gezien van Tevrede (die Van Rhijn van de lijn haalde), die bal moet in ieder geval toch omhoog? Dan heb je en meer kans op scoren en kans op een pingel en rood. Dat heeft niets te maken met geluk, dat is gewoon onkunde.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Khraa

Bericht door Khraa » zo sep 21, 2014 9:34 pm

Overigens ben ik wel tevreden met Van Rhijn. Die gaf aan (en ze laten het bij SV ook zien) dat hij na de training zelf oefent op vrije trappen. Volgens mij gaat hij er dit seizoen wel komen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Lionel

Bericht door Lionel » zo sep 21, 2014 9:37 pm

Khraa schreef:Nog een keer die kans gezien van Tevrede (die Van Rhijn van de lijn haalde), die bal moet in ieder geval toch omhoog? Dan heb je en meer kans op scoren en kans op een pingel en rood. Dat heeft niets te maken met geluk, dat is gewoon onkunde.
Inderdaad.

Boilesen liet zich daar wel kinderlijk eenvoudig dollen door Manu, volgens mij.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 21, 2014 10:21 pm

Raymon schreef: Wat een onzin zeg. Sig heeft de hele wedstrijd lopen sleuren met onmogelijke ballen en zonder enige ondersteuning. Mede dankzij zijn werklust hebben we hier 3 punten gestolen.
Met dat gestumper was hij een parodie op een balvaste spits. En vandaag was hij nog lui ook.

@Jöhnk: sterker nog, dat gaat vast nog gebeuren ook. F. was hopeloos.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo sep 21, 2014 10:27 pm

Ik vond Sigi nog best aardig spelen. Maar ja, ik geef het je te doen om 90 minuten lang achter vuurpijlen aan te gaan.

Ik vond al met al vrij schrikbarend wat Ajax liet zien. Het wordt gemaskeerd met de 3 punten, maar deze selectie loopt op haar tenen en is niet goed genoeg.
Whitey on the moon.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 10:30 pm

Yopi schreef: Met dat gestumper was hij een parodie op een balvaste spits. En vandaag was hij nog lui ook.
Ik moet Raymon wel nageven dat elke spits met dat rampzalige spel van Ajax vanmiddag verzopen was. Hier had waarschijnlijk zelfs een Van Basten in topvorm grote moeite mee gehad. Voor de rest was het wat mij betreft weer hetzelfde liedje: hard werken en niet kunnen voetballen, als ie toch eens een keertje aan de bal was. En waar die gast in hemelsnaam het waanidee vandaan haalt dat hij tussen 3 man weg kan soleren? Laat hem toch alsjeblieft onmiddellijk de bal afgeven en rap zijn favoriete plekje bij de eerste paal opzoeken.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 21, 2014 10:32 pm

Aardig spelen? :confused.gif:

Bij zijn pogingen de bal vast te houden struikelde hij keer op keer over de bal.

De middenvelders en aanvallers van Ajax moeten zorgen dat ze aanspeelbaar zijn. Dat is steeds het probleem (vandaar: breed, breed, terug, enz), en vandaag al helemaal. We kunnen boos worden op de verdedigers, maar waar kunnen ze de bal kwijt?

Het is een tactisch probleem. Wij hebben op bijna elke positie een betere speler dan F.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 10:50 pm

Yopi schreef: De middenvelders en aanvallers van Ajax moeten zorgen dat ze aanspeelbaar zijn. Dat is steeds het probleem (vandaar: breed, breed, terug, enz), en vandaag al helemaal. We kunnen boos worden op de verdedigers, maar waar kunnen ze de bal kwijt?
Eens. Maar dan moet je wel de spelers hebben die dat inzicht hebben hoe, waar en wanneer vrij te lopen en de techniek om snel die bal rond te kunnen laten gaan om uit de duels te blijven. En als je een duel niet kan vermijden dat je een bal bij je weet te houden, ook als eentje van F. in je nek zit te kwijlen. Niets van dat alles vanmiddag.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 21, 2014 10:54 pm

Dat mag op zich geen probleem zijn, want zo goed zijn die Feyenoorders niet. Mijns inziens heeft het met kwaliteit niets te maken. Je moet weten wanneer je in de bal moet komen. Daar valt ook op te trainen. En dan de voortzetting... Je zag regelmatig twee middenvelders (bijvoorbeeld Klaassen en Serero) vlak naast elkaar staan. Dan speelde de een de ander de bal toe en zat er een been tussen. Dat lijkt nergens op.

Het lukt De Boer niet om die dingen erin te krijgen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 11:19 pm

Yopi schreef:Dat mag op zich geen probleem zijn, want zo goed zijn die Feyenoorders niet.
Kennelijk goed genoeg om Ajax daarmee van het veld af te vegen. En het is niet de eerste keer dat we geen antwoord op extreme druk hebben.
Mijns inziens heeft het met kwaliteit niets te maken. Je moet weten wanneer je in de bal moet komen. Daar valt ook op te trainen. En dan de voortzetting... Je zag regelmatig twee middenvelders (bijvoorbeeld Klaassen en Serero) vlak naast elkaar staan. Dan speelde de een de ander de bal toe en zat er een been tussen. Dat lijkt nergens op.
Het is trainbaar, maar het is ook een kwaliteit volgens mij. Dat je onmiddellijk ziet dat je te dicht bijelkaar staat en dat direct corrigeert. En dat je pass dan rap en op maat is, evenals de balaanname. Ook zoiets vreselijks vanmiddag: hoe vaak de bal wel niet van hun poten afspatte.
Het lukt De Boer niet om die dingen erin te krijgen.
Dat blijft natuurlijk een wisselwerking. Hoe goed is de coach om dat de spelers bij te brengen, hoe goed zijn de spelers om dat op te pikken. Cruijff en Van Gaal zullen ook niks met Bal op Dak 9 kunnen uitrichten. Blijft bij FdB toch moeilijk inschatten. Kan hij die klus inderdaad aan, maar schieten zijn huidige spelers daarvoor tekort? Of heeft hij sowieso de vereiste competenties daar niet voor, zelfs niet als ie pakembeet Real Madrid zou trainen? Ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat we met FdB (hoeveel goeds hij ook voor Ajax gedaan heeft) en met een groot deel van de huidige selectie die stappen omhoog niet zullen kunnen maken. Elders heb ik al uitgelegd waarom.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 21, 2014 11:27 pm

Mwah, ik ben ervan overtuigd dat deze spelers rap vorderingen zouden maken als ze een half jaartje onder Cruijff of Van Gaal zouden trainen. De Boer is domweg geen hoogvlieger.

Daarnaast ontbreekt bij veel spelers de gogme, de intuïtie, het vermogen om zelf iets te veranderen in het veld. Als je keer op keer tegen hetzelfde aanloopt, zou je het zelf ook anders kunnen doen. Uiteraard heeft het ook met ervaring te maken, maar niet noodzakelijkerwijs alleen daarmee.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 21, 2014 11:51 pm

Zuidema schreef:
Yopi schreef: Met dat gestumper was hij een parodie op een balvaste spits. En vandaag was hij nog lui ook.
Ik moet Raymon wel nageven dat elke spits met dat rampzalige spel van Ajax vanmiddag verzopen was. Hier had waarschijnlijk zelfs een Van Basten in topvorm grote moeite mee gehad. Voor de rest was het wat mij betreft weer hetzelfde liedje: hard werken en niet kunnen voetballen, als ie toch eens een keertje aan de bal was. En waar die gast in hemelsnaam het waanidee vandaan haalt dat hij tussen 3 man weg kan soleren? Laat hem toch alsjeblieft onmiddellijk de bal afgeven en rap zijn favoriete plekje bij de eerste paal opzoeken.
Afgeven aan wie? Iedereen speelde verstoppertje. Maar hij won veel duels alleen dan stond hij idd tegen een overtal. Weet niet of Joey de samenvatting of de hele wedstrijd heeft gezien?

Ook zo dom, 93:40 minuten gespeeld, in balbezit aan de zijkant op de helft van Feyenoord en dan een voorzet gaan geven ipv op balbezit te spelen. Totaal dement.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma sep 22, 2014 12:00 am

Yopi schreef:Mwah, ik ben ervan overtuigd dat deze spelers rap vorderingen zouden maken als ze een half jaartje onder Cruijff of Van Gaal zouden trainen. De Boer is domweg geen hoogvlieger.
Ben ik ook bang voor bij FdB. Hij maakt zeker stappen, wordt natuurlijk ook steeds ervarener. De Boer van nu is gegarandeerd van een ander kaliber dan De Boer van het eerste seizoen. Alleen, dat hoge level aan coaching zal ie volgens mij niet gaan bereiken. Ik krijg overigens graag ongelijk in deze. Hoe meer van zulke klasbakken, hoe beter. En dan wel graag bij Ajax. Maar dat is logisch.

Ik blijf het in dat opzicht frappant vinden hoezeer de generatie 88 het trainen onder Cruijff als een enorme eyeopener gezien heeft in allerhande voetbalzaken. Zelfs Rijkaard later, terwijl die als pikkie op een gegeven moment strontziek van Cruijff werd. Dat Cruijff ze toch die extra dimensie in inzicht enz gaf, naast natuurlijk de nodige trainingen daarin. Ik merk dat niet echt bij FdB. Er blijven veel jongens wat teveel hangen wat mij betreft, ik zie ze niet echt wezenlijke stappen maken. Maar ik moet ook hier weer gissen. Ligt dat nou aan FdB of ligt dat aan de spelers? Ik denk dat het van beide kanten komt. FdB is inderdaad dan geen hoogvlieger. En onze talenten zijn goed en veelbelovend, maar zeker geen potentiele kandidaten voor de Europese top of zoiets.
Daarnaast ontbreekt bij veel spelers de gogme, de intuïtie, het vermogen om zelf iets te veranderen in het veld. Als je keer op keer tegen hetzelfde aanloopt, zou je het zelf ook anders kunnen doen. Uiteraard heeft het ook met ervaring te maken, maar niet noodzakelijkerwijs alleen daarmee.
Tja, daar kom je in de basis toch op de talenten en kwaliteiten van een speler uit. Wat heeft ie aan bagage, wat kan je bij hem ontwikkelen? Ik blijf leeftijd en ervaring daarbij toch ook belangrijk vinden. Een pikkie van 18-22 zal voornamelijk met zijn eigen rol en zijn eigen hachje bezig zijn binnen een elftal. AEG is bijvoorbeeld nu alleen nog maar gefocust op het uitspelen van zijn verdediger, een voorzet af te geven of zelf voor een doelpunt te gaan. In de jaren daarna komt dan veel meer dat denken in het kollektief naar boven als het goed is, zeg maar op weg naar je 25ste en zo verder. Dat bijvoorbeeld AEG veel meer het totale plaatje gaat zien in het aanvalswerk en daar ook meer op gaat anticiperen. En ook meer het belang van het vuile werk zal zien (terugverdedigen enz) en daar naar gaat handelen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat patroon lijkt me heel menselijk en natuurlijk. Ik denk dat de speler die de rijpheid van een 25-jarige nadert dan ook veel ontvankelijker is voor wat je hierboven noemt, dat ook gemakkelijker oppikt, dan een 20-jarige die nog heel andere zaken aan zijn kop heeft. Die heeft nog een heel ander refentiekader.

Plaats reactie