Het Bestuur met de rug tegen de muur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

wimpey

Re: Het Bestuur met de rug tegen de muur

Bericht door wimpey » ma sep 01, 2014 10:25 am

Baseman schreef: Ajax had dankzij de jaarlijkse CL een flinke voorsprong op de concurrentie moeten nemen, in plaats daarvan is de concurrentie alleen maar dichterbij gekomen (in het geval PSV misschien zelfs al gepasseerd).
Zou niet te vroeg juichen. Je hebt de afg. 4 seizoenen je lesje toch wel geleerd? :smallgrin.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 01, 2014 10:27 am

Baseman schreef:Het kan aan mij liggen, maar ik vind de selectie van Ajax ieder jaar minder sterk worden.
Eens. Ervaren krachten en internationals worden vervangen door jonge, talentvolle (maar wisselvallige) spelers, en modale eredivisie-spelers. Als je dat elk jaar blijft doen, dan komt er een moment dat je wordt ingehaald door de realiteit.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma sep 01, 2014 11:30 am

Waarom is Ajax in hemelsnaam zoveel geld aan het sparen en waarom wordt er zo ontzettend weinig uitgegeven aan versterking van de selectie? Dit lijkt me alleen te verkopen aan de achterban als Ajax de beurs wil verlaten, anders begrijp ik er niets van.
Dat laatste wordt ontkend, er is dus een ander plan waarvoor wordt gespaard. Welk plan is mij niet bekend.
Ajax had dankzij de jaarlijkse CL een flinke voorsprong op de concurrentie moeten nemen, in plaats daarvan is de concurrentie alleen maar dichterbij gekomen (in het geval PSV misschien zelfs al gepasseerd).
Kan het niet ontkennen dat het daar nu (1 september 2014) op lijkt. De transferperiode in december/januari kan nog veel verandering teweeg brengen. Het is duidelijk dat ik de supporter ben en geen lid van het alleswetende TH, want met deze selectie komt Ajax de komende jaren al verder in de CL of wint zelfs een Europese beker, zoals maart 2011 is toegezegd. Ik hoop het, maar moet in gebreke blijven als het de zichtbare aanwijzingen daarvoor gaat.
Overmars en het technische hart maken geen sterke indruk, waarbij met name Overmars zich dat aan mag trekken. Het technische hart kan nog onbekende motieven hebben.
Dat laatste denk ik ook ben erg benieuwd.

Het wegsturen van Overmars heeft geen zin, want het beleid wordt breed gedragen, JC heeft de lijn uitgezet, daar kun je niet van afwijken. De Boer wegsturen zal wel in dat beleid passen, die is immers nog van voor de JC-revolutie.

Iemand schreef over emotie en Feyenoord. Ja Overmars wegsturen is emotie, zoals de hele JC-revolutie gebaseerd is op emotie en voetbal emotie is. Lijkt Ajax op Feyenoord? Het gaat veel AT'ers toch ook alleen maar om de stand op de ranglijst, de vier kampioenschappen, de stand op de ranglijst is het issue bij Feyenoord waar vroeger bij Ajax over voetbal werd gesproken.

Op FN werd tijdens de transferperiode alleen maar gesproken over het geld dat De Vrij e.c. konden opbrengen, opbrachten; op AT wordt toch wel erg vaak over de bankrekening gesproken, het verschil is niet zo groot.

Op Feyenoord-supporters lijken? Die zien in iedere jonge speler/aankoop ook zo veel talent en wat doen velen bij Muric, die nog niet één volledige wedstrijd heeft gespeeld in Jong Ajax? Exact hetzelfde, blijkbaar hebben zij de Kroatische competitie gevolgd. De verschillen zijn aan het vervagen en op het veld gaan beide ploegen ook al op elkaar lijken: het is twee keer niks.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

DelToro

Bericht door DelToro » ma sep 01, 2014 11:42 am

Baseman schreef:Het kan aan mij liggen, maar ik vind de selectie van Ajax ieder jaar minder sterk worden.

Ajax verkoopt jaarlijks de beste spelers en haalt er vooral talentvolle jongens voor terug, die nog veel moeten bewijzen en nog (lang) niet op het niveau zitten van de vertrokken spelers.
Daarbij vallen de volwassen aankopen als Vd Hoorn en Duarte vooralsnog tegen, waar toch serieuze transfersommen tegenover staan.

Dit seizoen vertrekt sterkhouder en international Blind, zijn vervanger is de multifunctionele backup Viergever. Die eigenlijk was gehaald als vervanger van Moisander en zelden op de VCM positie speelde, hij is vooral een CV/LB.
Hierdoor is de backup achter Moisander en Boilesen ook mager geworden.

Erg opvallend voor een club die ruim 100 miljoen (!) op de bank heeft staan.
Waarom is Ajax in hemelsnaam zoveel geld aan het sparen en waarom wordt er zo ontzettend weinig uitgegeven aan versterking van de selectie? Dit lijkt me alleen te verkopen aan de achterban als Ajax de beurs wil verlaten, anders begrijp ik er niets van.
Ajax had dankzij de jaarlijkse CL een flinke voorsprong op de concurrentie moeten nemen, in plaats daarvan is de concurrentie alleen maar dichterbij gekomen (in het geval PSV misschien zelfs al gepasseerd).

Overmars en het technische hart maken geen sterke indruk, waarbij met name Overmars zich dat aan mag trekken. Het technische hart kan nog onbekende motieven hebben.
Helemaal mee eens. :biggthumpup.gif:
Overigens weet ik niet zeker of Ajax er dit seizoen slechter op is geworden. Het is nu nog te vroeg in het seizoen om te kunnen bepalen of Viergever en Milik versterkingen blijken te zijn. Misschien breekt Muric of Zivkovic daarnaast dit jaar wel door. In dat geval kan het goed zijn dat Ajax er dit jaar beter voor staat dan vorig jaar.
Wel vind ik dat Ajax zich de afgelopen jaren (inclusief dit jaar) beter had kunnen versterken. Dat er een hele mooie kans lag om afstand te nemen van de concurrentie, maar dat dit helaas is nagelaten.

columbus

Bericht door columbus » ma sep 01, 2014 1:26 pm

Ajax verkoopt jaarlijks de beste spelers en haalt er vooral talentvolle jongens voor terug, die nog veel moeten bewijzen en nog (lang) niet op het niveau zitten van de vertrokken spelers.
Daarbij vallen de volwassen aankopen als Vd Hoorn en Duarte vooralsnog tegen, waar toch serieuze transfersommen tegenover staan.

Dit seizoen vertrekt sterkhouder en international Blind, zijn vervanger is de multifunctionele backup Viergever. Die eigenlijk was gehaald als vervanger van Moisander en zelden op de VCM positie speelde, hij is vooral een CV/LB.
Hierdoor is de backup achter Moisander en Boilesen ook mager geworden.

Erg opvallend voor een club die ruim 100 miljoen (!) op de bank heeft staan.

Totally agree! :biggthumpup.gif:

Ajax had dit seizoen echt afstand kunnen doen van de concurrentie. Met een flinke som poen en uitzicht op weer een jaar CL-voetbal was er echt wel wat mogelijk geweest. De talentvolle spelers die in een eerder stadium zijn aangetrokken hadden zich prima op kunnen trekken aan het niveau van de ervaring. Of kunnen leren van een Poulsen die onbewust een type speler is waar jonge gasten een hoop van leren kunnen.

Zou het misschien kunnen zijn dat het TH het niveau van het aangekochte talent een beetje verkeerd heeft ingeschat? Dat ze gedacht hadden dat die jongens al een stuk verder zouden zijn?

Er hoeft trouwens m.i. echt helemaal niemand weg. Het zou wel eens goed zijn op het seniorenbeleid eens goed onder de loep te nemen.

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 01, 2014 1:47 pm

Ajax wil schijnbaar best betalen voor Van Ginkel, Rabiot...
'Ajax dacht aan middenvelder met prijskaartje van vijftien miljoen euro'

Ajax heeft deze zomer een poging ondernomen om Adrien Rabiot over te nemen van Paris Saint-Germain. De Fransman is bij het grote publiek nog niet erg bekend, maar voor de Amsterdammers bleek al snel dat de komst van de voetballer onhaalbaar was.

Zaakwaarnemer Guido Boccara, die twee jaar geleden zijn broertje Ilan Boccara naar Ajax transfereerde, maakt maandag bekend dat Ajax voor Rabiot in de race was. Marc Overmars zou hebben aangegeven dat hij bereid was om vijf miljoen euro neer te leggen, maar dat bleek niet voldoende.

De negentienjarige middenvelder, die vanwege een gebrek aan speeltijd op een vertrek uit Parijs aast, moet zo'n vijftien miljoen euro opleveren. Voor de Amsterdammers hield het daarna op. Rabiot is nu op weg naar AS Roma, dat wel aan het prijskaartje kan voldoen. Arsenal werd ook nog met het talent in verband gebracht.

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 01, 2014 2:26 pm

Zijn wel kansloze pogingen natuurlijk.
IK GELOOF!!!!!!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 01, 2014 2:32 pm

wimpey schreef:Ajax wil schijnbaar best betalen voor Van Ginkel, Rabiot...
'Ajax dacht aan middenvelder met prijskaartje van vijftien miljoen euro'

Ajax heeft deze zomer een poging ondernomen om Adrien Rabiot over te nemen van Paris Saint-Germain. De Fransman is bij het grote publiek nog niet erg bekend, maar voor de Amsterdammers bleek al snel dat de komst van de voetballer onhaalbaar was.

Zaakwaarnemer Guido Boccara, die twee jaar geleden zijn broertje Ilan Boccara naar Ajax transfereerde, maakt maandag bekend dat Ajax voor Rabiot in de race was. Marc Overmars zou hebben aangegeven dat hij bereid was om vijf miljoen euro neer te leggen, maar dat bleek niet voldoende.

De negentienjarige middenvelder, die vanwege een gebrek aan speeltijd op een vertrek uit Parijs aast, moet zo'n vijftien miljoen euro opleveren. Voor de Amsterdammers hield het daarna op. Rabiot is nu op weg naar AS Roma, dat wel aan het prijskaartje kan voldoen. Arsenal werd ook nog met het talent in verband gebracht.
Nou, 'wel willen betalen'.. 5 miljoen euro en dus niet meer. De titel klinkt alsof Ajax dus 15 miljoen zou willen neertellen, dat is dus niet zo.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mano

Bericht door Mano » ma sep 01, 2014 3:08 pm

als een gier zo'n jongen voor 5 mio willen ophalen terwijl de rest richting 15mio denkt.

Dat is hetzelfde als op vakantieveiling op een 8 daagse all-in Bodrum, €50,- bieden en hopen dat niemand overbiedt :excited.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma sep 01, 2014 3:32 pm

Mano schreef:als een gier zo'n jongen voor 5 mio willen ophalen terwijl de rest richting 15mio denkt.

Dat is hetzelfde als op vakantieveiling op een 8 daagse all-in Bodrum, €50,- bieden en hopen dat niemand overbiedt :excited.gif:
:biggrin.gif:

Het woord gier?
M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

gier 1 zn. ‘roofvogel’
Mnl. en vuogel die heitet gir ... die gir betekent den gienen die volgen den vrowen inde den iuncurowen ‘een vogel die gier heet ... de gier symboliseert degenen die achter de vrouwen en meisjes aanzitten’ [1270-90; CG II, Moraalb.], wltur ... es die ghier [e]en starc uoghel ende fier ‘vultur is de gier, een sterke, fiere vogel’ [1287; CG II, Nat.Bl.D]; vnnl. ghyer ‘roofvogel’ [1562; Kil.].
Wrsch. afgeleid van gierig ‘begerig’, zie verder onder → gierig. De gier zou dus de ‘(naar aas) begerige vogel’ zijn, een trek die al in de oudste Middelnederlandse vindplaats overdrachtelijk wordt toegepast.
Alleen continentaal West-Germaans: os. gīr; ohd. gīr (nhd. Geier); < pgm. *gīra-, maar mhd. gīre uit *gīran-.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/gier1
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 01, 2014 3:38 pm

Milik is voor sommigen nog een vraagteken. Als je verdorie de strijdt verliest met vd Hoorn in de spits lijkt mij dat je wel een conclusie kan trekken hoor. :drecul.gif:

Ieder jaar weer hetzelfde liedje. Ineens staan er allemaal namen op het lijstje die geen van allen bereid zijn te komen. Is dat structurele pech of is er iets anders aan de hand.

Het krediet zal nog niet op zijn na 4 kampioenschappen. Maar de b garnituur die nu in het veld staat kan dat krediet rap opmaken.
Whitey on the moon.

Arthur

Bericht door Arthur » ma sep 01, 2014 3:40 pm

Ik zou ook wel eens willen dat er een journalist aan De Boer vraagt hoe het zit met Milik. Het zou me niks verbazen als hij in een 'Hoesen-traject' zit en daarom voorlopig niet teveel belast wordt in wedstrijden, maar zoals het nu gaat lijkt het natuurlijk heel vreemd hoe er met die jongen wordt omgegaan.

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 01, 2014 3:45 pm

GangstaRiB schreef: Het krediet zal nog niet op zijn na 4 kampioenschappen.
Welk krediet? :hypocrite.gif:
Maar de b garnituur die nu in het veld staat kan dat krediet rap opmaken.
Grotendeels bestaat die b-garnituur uit spelers die goed waren voor een of meer van die 4 landstitels.

columbus

Bericht door columbus » ma sep 01, 2014 3:54 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Het krediet zal nog niet op zijn na 4 kampioenschappen.
Welk krediet? :hypocrite.gif:
Maar de b garnituur die nu in het veld staat kan dat krediet rap opmaken.
Grotendeels bestaat die b-garnituur uit spelers die goed waren voor een of meer van die 4 landstitels.
Vergeet niet dat tussen dat B-garnituur, spelers als Eriksen, Alderweireld, Verthongen, Poulsen, de Jong, Blind liepen. Die jongens zorgde wel voor rust en vertrouwen.

De spelers die er nu zijn, zijn allemaal prima maar dat extra is er niet meer. Vind de verhouding waterdragers vs. klasse te groot. Meer klasse en minder waterdragers zeg maar. (Nu weet ik dat ik met de term waterdragers spelers te kort doe maar hoop dat mijn punt duidelijk is).

Ajax heeft o.a. enorm behoefte aan ervaring. de Boer zei onlangs dat andere jongens dan maar op moeten staan. Dat klopt ook wel maar ik zie niet in wie dat dit seizoen gaat doen. Iedereen is veel te druk nog met zichzelf. En daarom vind ik het zo jammer dat daar niet op in wordt gespeeld. Ajax heeft de financiële middelen om door te selecteren.

Arthur

Bericht door Arthur » ma sep 01, 2014 4:01 pm

columbus schreef: Vergeet niet dat tussen dat B-garnituur, spelers als Eriksen, Alderweireld, Verthongen, Poulsen, de Jong, Blind liepen. Die jongens zorgde wel voor rust en vertrouwen.
Vergeet niet dat een aantal van die jongens in eerdere jaren ook als B-garnituur werden bestempeld. De meesten waren pas in hun laatste seizoen onomstreden sterkhouders.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 01, 2014 4:06 pm

Arthur schreef:
columbus schreef: Vergeet niet dat tussen dat B-garnituur, spelers als Eriksen, Alderweireld, Verthongen, Poulsen, de Jong, Blind liepen. Die jongens zorgde wel voor rust en vertrouwen.
Vergeet niet dat een aantal van die jongens in eerdere jaren ook als B-garnituur werden bestempeld. De meesten waren pas in hun laatste seizoen onomstreden sterkhouders.
Dan ook niet vergeten in welke context die jongens kampioen werden. Niet met overtuigend, dominant voetbal in ieder geval. Er moesten bedankbrieven naar een paar andere steden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Arthur

Bericht door Arthur » ma sep 01, 2014 4:08 pm

Laten we die herhaling van zetten maar niet opnieuw starten.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 01, 2014 4:12 pm

Arthur schreef:Laten we die herhaling van zetten maar niet opnieuw starten.
Tsja, als je op die manier argumenten gaat parkeren heb je natuurlijk altijd gelijk. :-)

Ik vind dat je de kampioenschappen in context moet zien, niet als sec feit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Arthur

Bericht door Arthur » ma sep 01, 2014 4:23 pm

zeux schreef:
Arthur schreef:Laten we die herhaling van zetten maar niet opnieuw starten.
Tsja, als je op die manier argumenten gaat parkeren heb je natuurlijk altijd gelijk. :-)
Het is al bekend dat we het toch niet eens worden, dus waarom weer dezelfde argumenten afstoffen? Let's agree to disagree.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 01, 2014 5:11 pm

Dat is prima, maar het is wel onhandig als je zelf een kampioenschap sec als 'bewijs' poneert. Dan vraag je er om. :-)

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 01, 2014 5:13 pm

zeux schreef:
Ik vind dat je de kampioenschappen in context moet zien, niet als sec feit.
Hoe zie je al die niet-kampioenschappen tussen 1997 en 2010 dan?

zeux

Bericht door zeux » ma sep 01, 2014 5:24 pm

Ook in context. :-)

Ik vind dat je als 'bedrijf' altijd moet analyseren waarom je behaalt wat je behaalt (of niet behaalt). Dus altijd snappen wat je positie is, hoe resultaten tot stand komen, of je moet innoveren om bij te blijven, etc.

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 01, 2014 5:30 pm

zeux schreef:Ook in context. :-)
Ah. Ik denk ik vraag maar effe, want het argument is immers: Ajax heeft geld zat om te kopen. Welnu, dat was destijds niet heel anders... Totdat al die miljoenen die de beursgang opleverden er doorheen gedraaid waren natuurlijk en bleek dat succes niet te koop is...

DelToro

Bericht door DelToro » ma sep 01, 2014 5:31 pm

Dat het met de ene directie niet lukt, wil niet zeggen dat het met een nieuwe directie ook niet lukt.
Het TH dacht toch ook dat de jeugdopleiding beter kon? Waarom kan het aankoopbeleid dan niet beter?

Arthur

Het Bestuur met de rug tegen de muur

Bericht door Arthur » ma sep 01, 2014 6:03 pm

zeux schreef:Dat is prima, maar het is wel onhandig als je zelf een kampioenschap sec als 'bewijs' poneert. Dan vraag je er om. :-)
Ik heb het toch nergens over een kampioenschap gehad?

Ik constateer alleen dat de B-garnituur van vandaag zomaar de sterkhouder van morgen kan zijn. De trend om onze spelers pas goed te gaan vinden als ze (bijna) weg zijn zag je al ten tijde van Vaart en Sneijder.

Plaats reactie