Geef het wat tijd, in plaats van geforceerd je gelijk te willen halen.
Moderator: mods
Is dat dan de reden dat het TH zoveel geld uitgeeft aan spelers die nogal wat ruimte voor verbetering laten?Yopi schreef: Spelers in de top zijn winnaars, ze leven niet alleen voor hun sport maar zijn altijd bezig zichzelf te verbeteren.
Het bericht ervoor was van mij, al kan ik de reactie totaal niet plaatsen, want zoek ergens een bericht dat ik Nouri nu al in Ajax 1 verwacht (Hij zal het zelfs erg lastig krijgen om Ajax 1 te halen, hij wil de bal naar voren spelen); Cerny speelt nog tekort bij Ajax om er iets over te zeggen in relatie tot Ajax 1 en de naam Donny heb ik al lang (in AT-tijd) niet gebruikt.Yopi schreef:Tja, je kunt nu moeilijk gaan spelen met Cerny en Nouri. En Donny is ook nog niet klaar voor de CL, denk ik.![]()
Geef het wat tijd, in plaats van geforceerd je gelijk te willen halen.
Ajax ontwikkelt zich niet in een stijgende lijn als ik kijk naar het vertoonde spel. Het was eigenlijk ronduit bedroevend afgelopen seizoen. Er loopt geen enkele smaakmaker meer op het veld; grotendeels ideale schoonzoontjes die vooral excelleren in elkaar steriel de bal toespelen rondom bij voorkeur de middenlijn. Je geeft overigens zelf al aan in een ander topic dat de kwaliteit van deze selectie niet goed genoeg lijkt. Dat gevoel had ik de afgelopen seizoenen ook al. Dat we afgelopen seizoen kampioen werden mag een godswonder heten en is vooral te danken aan falende concurrentie. Een dominant behaalde landstitel zat er vaak niet bij. In de winterstop stonden we evenzo vaak op bizarre achterstanden, waarna de clubs die boven ons stonden, zich ontpopten als een stel chokende faalhazen van heb ik jou daar. Dit seizoen stonden we er in de winterstop -mede dankzij Houdini achtige ontsnappingen tegen Cambuur en Roda, maar ook GAE- aardig voor maar werd de landstitel op het tandvlees binnen geroeid. Zelden ergerde ik mij meer op mijn stoeltje in vakkie 115 over het met recht te benoemen impotente voetbal van na de winterstop 2013-2014.wimpey schreef:Ik vind het een mooi proces. FdB heeft sinds zijn entree iets unieks gepresteerd, grotendeels met jeugdige spelers. 3 jaar na 15 Mei 2011 stond er een volledig andere (4e) kampioensploeg. Dus ik denk dat het door jou gewenste effect - binnen alle geledingen binnen de club - wel degelijk aanwezig is. Van het lachertje van NL, de club met verreweg de meeste middelen die desondanks jarenlang niets won, naar vaste kampioen en CL-deelnemer.
Ik zie Ajax ook wel doorgroeien de komende jaren.
Kan het niet verbeteren.Ajax is niet alleen talent opleiden. Het is avontuurlijk, met gogme en dominant voetballen. Als ze dát eens gaan doen, kun je in mijn ogen pas het woord dat jij gebruikt "doorgroeien" laten vallen. Maar dat lijkt mij op 16 juli 2014 een utopie.
Dat ben ik met je eens. Was qua bezetting wel een heel ander elftal dan in 2012/13, met veel eerstejaars basisspelers.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ajax ontwikkelt zich niet in een stijgende lijn als ik kijk naar het vertoonde spel. Het was eigenlijk ronduit bedroevend afgelopen seizoen.
En zo zie je maar dat de revolutie allemaal weinig omhanden heeft. Ajax is altijd een club geweest die jeugd de kans gaf en aankopen deed als het nodig was. Misschien was het onder Jol en MvB wat extremer, maar volgens mij heeft Jol bijvoorbeeld van Alderweireld en Vertonghen sterkhouders gemaakt.wimpey schreef:Dat ben ik met je eens. Was qua bezetting wel een heel ander elftal dan in 2012/13, met veel eerstejaars basisspelers.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ajax ontwikkelt zich niet in een stijgende lijn als ik kijk naar het vertoonde spel. Het was eigenlijk ronduit bedroevend afgelopen seizoen.
Ik zie het niet zo somber in. Een x-aantal spelers heeft zich vorig seizoen goed ontwikkeld, is nog jong en daar zit nog rek in.
Een balvaste spits zou al een flink verschil maken. Hopelijk kan die Milik dat brengen. Wanneer alles dan fit is, ziet het er aardig uit.
Ik zou wel graag meer concurrentie zien. Dat gerommel in de marge met De Sa, Ligeon, Sana, Dijks e.c. brengt je niet verder. Pak dan een keer door, voer die lui af en haal extern wat beters, denk ik dan…
Dat moet natuurlijk niet... Je bedoelt dat dat je mening is.GangstaRiB schreef: Ook moet het functioneren van FdB los gezien worden van de werkzaamheden van het TH.
Trainer is een passant. Niet voor niets behoort FdB niet meer tot de technische leiding. FdB is louter de trainer van Ajax 1. Hij moet het doen met wat het TH hem aanlevert. Wat FdB siert is dat ie nooit zeurt om de geleverde spelers. FdB denkt inderdaad aan het belang van de ingezette lijn. Een eventuele opvolger kan daar anders over denken.wimpey schreef:Dat moet natuurlijk niet... Je bedoelt dat dat je mening is.GangstaRiB schreef: Ook moet het functioneren van FdB los gezien worden van de werkzaamheden van het TH.
Zonder rode draad geen beleid. Wanneer een visie niet breed gedragen wordt, is Ajax-1 weer een eilandje waarop de trainer van Ajax-1 het voor het zeggen heeft. Met alle vervelende gevolgen van dien.
Dat is waar. Alleen weet ik niet hoever Ajax er mee komt. Tot nu toe 4 kampioenschappen waarbij ik de goede wedstrijden op één hand kan tellen. Maar dat schijnt allemaal bij het plan te horen en wachten we gedwee op de bestorming van Europa... dat heeft El Salvador ons gezegd.peter schreef:Ja wat dat betreft is het maar goed dat het TH niet met die wind mee waait en hun eigen koers vaart (en Frank de Boer dus al het vertrouwen geeft). Puik werk!
Precies. Verder wordt er nu een karikatuur gemaakt van het spelbeeld. 'Geen één goede wedstrijd gezien afgelopen seizoen', 'goede wedstrijden in de afgelopen vier jaar zijn op één hand te tellen'. Het is met vallen en op staan, maar Ajax heeft de afgelopen jaren het beste voetbal gespeeld van de afgelopen 10-12 jaar. Het is qua voetbal structureel beter dan onder alle voorgangers van de Boer in die periode namelijk.Bert schreef:Waar komt het idee vandaan dat het realistisch is om te vragen dat Ajax structureel dominant speelt? Zo wordt in Nederland sinds 1996 al niet meer gespeeld. Is het dan ook heel gek dat het een tijd duurt voordat zoiets terug is?
Ajax heeft de beste eind resultaten gehaald maar Ajax speelt zeker niet het beste voetbal nu. Maar goed, dat is al zo'n uitgekauwde discussie.peter schreef:Precies. Verder wordt er nu een karikatuur gemaakt van het spelbeeld. 'Geen één goede wedstrijd gezien afgelopen seizoen', 'goede wedstrijden in de afgelopen vier jaar zijn op één hand te tellen'. Het is met vallen en op staan, maar Ajax heeft de afgelopen jaren het beste voetbal gespeeld van de afgelopen 10-12 jaar. Het is qua voetbal structureel beter dan onder alle voorgangers van de Boer in die periode namelijk.Bert schreef:Waar komt het idee vandaan dat het realistisch is om te vragen dat Ajax structureel dominant speelt? Zo wordt in Nederland sinds 1996 al niet meer gespeeld. Is het dan ook heel gek dat het een tijd duurt voordat zoiets terug is?
Nee Yopi. Ik heb al een aantal keer gezegd dat een WK niet te vergelijken is met een reguliere voetbalcompetitie.Yopi schreef:In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
@GangstaRib: het ging jou toch alleen om het resultaat? Zie WK.
Precies, dat is ook wat ik verkondig. De Boer is ongetwijfeld een liefhebber van balbezit, maar hij zegt heus niet: speel de bal lekker achterin rond. Ook De Boer heeft natuurlijk veel liever dat Ajax omsingelingsvoetbal speelt en dat de bal met hoge snelheid van de linksbuiten via het middenveld naar de rechtsbuiten wordt verplaatst. Alleen is dat dus niet realistisch met voetballers die aan de Nederlandse Ziekte lijden. Dat is: onder elk zuchtje druk spelen we de bal terug, want dat zit er nu eenmaal zo ingebakken en bovendien missen we handelingssnelheid. En ja, precies dat element van de 'Nieuwe Hollandse School' zagen we ook terug bij Oranje, alhoewel in een ander systeem. Achteruit voetballen totdat Cillessen of een verdediger die niet kan voetballen de bal een roei geeft.Yopi schreef:In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
De populaire oplossing is toch juist wel gekozen, bijna 3 1/2 jaar geleden, het "Rapport". Een andere oplossing, bijvoorbeeld duurdere/betere/vul maar-in-spelers kopen, heb ik nog niemand zien beweren, althans niet op AT.Nogmaals, ik ben heel blij dat dit probleem nu eens bij de wortel wordt aangepakt, in plaats van voor de populaire 'oplossing' te kiezen.
Daarin verschillen we dus van mening, want ik vind het niet deugen dat de bal in een laag tempo op de eigen helft heen-en-weer wordt gespeeld. Cillessen, Moisander, Poulsen, Van der Hoorn, Duarte (na een leuk begin) Schöne, Serero, Bojan, Sigthorsson, ze doen allemaal mee aan die rondo in laag tempo, terwijl ze zijn aangetrokken, ze komen niet uit de jeugdopleiding, waar soms een karikatuur van wordt gemaakt (Als Robben achttien jaar gelden bij Ajax zou zijn gekomen, had hij nu niet zo goed geweest, want dan had hij één jaar Adriaanse meegemaakt; geen citaat, maar nog niet zo lang geleden geschreven)In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
De populaire oplossing is toch juist wel gekozen, bijna 3 1/2 jaar geleden, het "Rapport". Een andere oplossing, bijvoorbeeld duurdere/betere/vul maar-in-spelers kopen, heb ik nog niemand zien beweren, althans niet op AT.Nogmaals, ik ben heel blij dat dit probleem nu eens bij de wortel wordt aangepakt, in plaats van voor de populaire 'oplossing' te kiezen.
Daarin verschillen we dus van mening, want ik vind het niet deugen dat de bal in een laag tempo op de eigen helft heen-en-weer wordt gespeeld. Cillessen, Moisander, Poulsen, Van der Hoorn, Duarte (na een leuk begin) Schöne, Serero, Bojan, Sigthorsson, ze doen allemaal mee aan die rondo in laag tempo, terwijl ze zijn aangetrokken, ze komen niet uit de jeugdopleiding, waar soms een karikatuur van wordt gemaakt (Als Robben achttien jaar gelden bij Ajax zou zijn gekomen, had hij nu niet zo goed geweest, want dan had hij één jaar Adriaanse meegemaakt; geen citaat, maar nog niet zo lang geleden geschreven)In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
Dat was in naam van Oranje en het resultaat. Dus dan mag het wel.Jöhnk schreef: En ja, precies dat element van de 'Nieuwe Hollandse School' zagen we ook terug bij Oranje, alhoewel in een ander systeem. Achteruit voetballen totdat Cillessen of een verdediger die niet kan voetballen de bal een roei geeft.
Inkoppertje, want de schrijver doet niet anders.er wordt met 2 maten gemeten
Het lijkt mij de Spaanse ziekte, Siesta-voetbal. De spelers kunnen best een hoger baltempo aan, alleen niet zonder af en toe de bal te verliezen. Gaat het tempo omhoog, dan neemt het aantal fouten toe, want tempo betekent meer risico in de passing. Hetzelfde geldt voor acties maken, doe dat scherp en op het toppen van je kunnen, en dan mislukt het ook wel eens. Welke mate van tempo en dus risico van balverlies is iets wat De Boer kan bepalen.Jöhnk schreef:Precies, dat is ook wat ik verkondig. De Boer is ongetwijfeld een liefhebber van balbezit, maar hij zegt heus niet: speel de bal lekker achterin rond. Ook De Boer heeft natuurlijk veel liever dat Ajax omsingelingsvoetbal speelt en dat de bal met hoge snelheid van de linksbuiten via het middenveld naar de rechtsbuiten wordt verplaatst. Alleen is dat dus niet realistisch met voetballers die aan de Nederlandse Ziekte lijden. Dat is: onder elk zuchtje druk spelen we de bal terug, want dat zit er nu eenmaal zo ingebakken en bovendien missen we handelingssnelheid.Yopi schreef:In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
Ik ben daar dus op gaan letten, omdat het zo'n focus van je is. Sterker nog, ik ben gaan turven tijdens de wedstrijd tegen Brazilië.wimpey schreef:
Wanneer Blind bij Ajax een bal terug speelt, is dat opdracht van de trainer. Wanneer ie dat bij het goed getrainde Oranje doet moet zo'n terugspeelbal anders geinterpreteerd worden.