Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 4:51 pm

Ik vraag mij af of Rodriguez het gaat halen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma jul 14, 2014 4:51 pm

Mollema toch, wat ben je matig dit jaar.

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 4:52 pm

Mollema kan niet mee volgens mij.

Nibali gaat de rit winnen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 4:52 pm

Mollema niet mee

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 4:56 pm

Zonde. Rodriguez haalt het niet.

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 4:57 pm

Mollema dus niet goed genoeg. Nu zich op een rit richten.

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 4:59 pm

Rodriguez niet eens top 8.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 14, 2014 5:02 pm

Een hele sterke Nibali hoor. :biggthumpup.gif:

Verder zakken er een aantal renners doorheen die je wat korter zou verwachten. Zo eens even goed naar het klassement kijken maar er zijn er een aantal die hun ambities gaan moeten bijstellen. Mollema is er daar één van.

Ook opvallend. Drie Fransen in de top 5.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » ma jul 14, 2014 5:03 pm

Zo zie je maar dat het nergens op slaat om je hele seizoen op de Tour te richten. Mollema bij lange na niet goed genoeg.

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma jul 14, 2014 5:04 pm

brigade zuid schreef:Mollema toch, wat ben je matig dit jaar.
Zit net onder z'n niveau van afgelopen jaar, maar oh wat is ie matig...

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 5:07 pm

Marillion schreef:Een hele sterke Nibali hoor. :biggthumpup.gif:

Verder zakken er een aantal renners doorheen die je wat korter zou verwachten. Zo eens even goed naar het klassement kijken maar er zijn er een aantal die hun ambities gaan moeten bijstellen. Mollema is er daar één van.

Ook opvallend. Drie Fransen in de top 5.
14 juli.

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma jul 14, 2014 5:11 pm

Mollema moet goed nagaan of hij zichzelf kan verbeteren, of dat dit voor dit jaar z'n max is. Hij staat gewoon top tien, en als hij zich kan verbeteren is er nog veel mogelijk voor het klassement.
We hebben nog geen hooggebergte gezien.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jul 14, 2014 5:14 pm

brigade zuid schreef:Mollema toch, wat ben je matig dit jaar.
Het gaat toch ongeveer net als vorig jaar? Toen was het: wieltjesplakken, volgen, hangen, wurgen, stoempen, afhaken, terugkomen, nog een keer lossen en dan op karakter de schade beperken. Daarmee schijn je in de top-5 te kunnen komen. Exact om die reden zegt zo'n vijfde, zesde, zevende plaats mij zo weinig.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 14, 2014 6:27 pm

Iniesta schreef:Mollema moet goed nagaan of hij zichzelf kan verbeteren, of dat dit voor dit jaar z'n max is. Hij staat gewoon top tien, en als hij zich kan verbeteren is er nog veel mogelijk voor het klassement.
Ik was direct na de finish iets te kritisch. Voor de plaatsen achter Nibali ligt de strijd nog aardig open. De verschillen zijn daar erg klein.

Al denk ik wel dat Mollema te snel te ver van achteren zit. Het is te hopen dat zijn vormpiek later ligt en dat hij dus nog beter zal worden. Ook is het niet ondenkbeeldig dat anderen er een keer doorheen zakken en dat de latere etappes hem naar verhouding iets beter vergaan. Gaan al die Fransen dit nog twee weken volhouden? Maar voor een echte stunt, en dan heb ik het over podium rijden, lijkt hij me echt niet goed genoeg. Ik zet in op maximaal 5 t/m 10.

Kwa parcours denk ik overigens echt dat ze het in het hooggebergte niet lastiger gaan krijgen hoor. Je zit hier wellicht iets lager maar dat is dan ook alles. Het aantal klimkilometers, de percentages, lastige afdalingen en het gebrek aan rust maakt dit echt een loodzware etappe.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 14, 2014 6:51 pm

Van Sporza:
Na Chris Froome geeft ook Alberto Contador er vroegtijdig de brui aan in de Tour. De Spanjaard viel in de afdaling, probeerde het nog even, maar gaf toch op. Een röntgenfoto maakte duidelijk dat hij zijn scheenbeen heeft gebroken. Door de regen lag de afdaling van de Petit Ballon er spekglad bij. Tiago Machado, de nummer drie in de stand, ging eerst zwaar onderuit, niet veel later gevolgd door Alberto Contador.

Een gelaten Contador liet zijn gehavende rechterknie verzorgen en stapte na wat soebatten toch weer op de fiets, maar zijn achterstand op het peloton met gele trui Gallopin en Nibali was al opgelopen tot vier minuten.
Zijn ploegmaats namen Contador op sleeptouw, maar het was nooit meer van harte. Na even overleggen met manager Bjarne Riis kneep Contador zijn remmen dicht.

Aan de streep werd meteen een röntgenfoto getrokken. "Hij heeft zijn scheenbeen gebroken", verklaart Steven de Jongh, ploegleider bij Tinkoff. "Het schijnt geen slechte breuk te zijn, maar hij moet wel geopereerd worden."

"Eigenlijk is hij twee keer gevallen", verduidelijkt de Nederlander. "Toen hij terugkwam van de eerste val, schoot zijn hand van zijn stuur en die tweede val was de doodsteek. Hij was toen aan het achtervolgen op de fiets van Roche."
Zelfs twee keer onderuit dus en een operatie in het vooruitzicht. Hopelijk voor hem kan hij op tijd terugkeren voor de Vuelta. Dan krijgen we daar de strijd met Froome alsnog.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 7:19 pm

Marillion schreef:
Iniesta schreef:Mollema moet goed nagaan of hij zichzelf kan verbeteren, of dat dit voor dit jaar z'n max is. Hij staat gewoon top tien, en als hij zich kan verbeteren is er nog veel mogelijk voor het klassement.
Ik was direct na de finish iets te kritisch. Voor de plaatsen achter Nibali ligt de strijd nog aardig open. De verschillen zijn daar erg klein.

Al denk ik wel dat Mollema te snel te ver van achteren zit. Het is te hopen dat zijn vormpiek later ligt en dat hij dus nog beter zal worden. Ook is het niet ondenkbeeldig dat anderen er een keer doorheen zakken en dat de latere etappes hem naar verhouding iets beter vergaan. Gaan al die Fransen dit nog twee weken volhouden? Maar voor een echte stunt, en dan heb ik het over podium rijden, lijkt hij me echt niet goed genoeg. Ik zet in op maximaal 5 t/m 10.

Kwa parcours denk ik overigens echt dat ze het in het hooggebergte niet lastiger gaan krijgen hoor. Je zit hier wellicht iets lager maar dat is dan ook alles. Het aantal klimkilometers, de percentages, lastige afdalingen en het gebrek aan rust maakt dit echt een loodzware etappe.
Dit was Vogezen. We krijgen nog Alpen en Pyreneeën,
Ze zeggen vaak dat een renner of de Alpen of de Pyreneeën goed kan. Vergen Vogezen ook een specifiek soort renner?

Alpen:
18 juli: 3de in begin etappen, 1ste na 152 km, finish op HC (Chamreuse)
19 juli: 1ste na 82 km, na 132 km HC (Izoard), finish op 1ste

Pyreneeën
22 juli: 4de, 4de, 2de, 3de, HC (Port de Balès), 20 km afdaling
23 juli: 1ste (na 60 km), 1ste, 1ste, finish op HC (Pla d' Adet)
24 juli: 3de, 3de, HC (Tourmalet), finish op HC (Hautacam)

Met name de Pyreneeën (met al flink stuk in de benen) lijken me echt pittig. De 24ste: 2 reuzen (17,1 en 13,6 km klimmen). De laatste zeven kilometer op de Hautacam lijkt mij vooral geen feest: 3 kilometer boven de 10 % gemiddeld, 4 kilometer tussen de 6,5 en 8 %.

elliquido

Bericht door elliquido » ma jul 14, 2014 8:55 pm

Die nibali heeft de Vinokoerov dokter , das duidelijk
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma jul 14, 2014 9:03 pm

Ze krijgen het inderdaad niet lastiger, wel anders. Je kan het moeilijk hebben op dit soort klimmen, en toch goed meekomen in het hooggebergte.
Hoe dan ook, Mollema moet zeker nog verbeteren als hij voor het klassement wil meedoen, maar als hem dat lukt is een podiumplaats ook mogelijk. Alleen Nibali en wellicht Valverde zijn echt een klasse beter.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 14, 2014 9:31 pm

Gemiddeld genomen zijn de beklimmingen in de Alpen en Pyreneeën wat langer. Maar vergis je niet, zo'n Petit Ballon vandaag in de Vogezen is ook gewoon 11 of 12 kilometer klimmen. De Vogezen hebben een veel mindere naam maar zo'n etappe als vandaag kom je echt niet door met de beteren als je geen klimmersbenen hebt.

Dat verschil tussen de Alpen en Pyreneeën zie ik niet zo. Ja, het landschap is anders maar daar hebben de renners echt geen aandacht voor. Soms zijn de wegen in de Alpen wat breder en beter. Maar dat zijn wat mij betreft niet zulke relevante verschillen en het klopt ook lang niet altijd. Neem de afdaling van de Sarenne vorig jaar. Dat slecht wegdek ligt dan weer in de Alpen. En rijden ze daar bijvoorbeeld de Col de Luitel op dan gaan er ook een paar verschieten van de percentages. Ik bedoel maar te zeggen. Het is net wat de organisatie uitzoekt. En dan zijn er uiteraard nog de weersomstandigheden en het wedstrijdverloop. Is het al vroeg koers of rijden ze relatief rustig een col op. Dat is een wereld van verschil.

Maar er zit natuurlijk nog genoeg moois in het parcours. Zat mogelijkheden om het verschil te maken. Laten we hopen dat ze er net zo in vliegen als in de eerste week. Het is doodzonde van Froome en Contador maar ik heb verder echt genoten van de eerste week.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 14, 2014 9:41 pm

Haha, Sagan moet nog even showen bij de finish:

Afbeelding

Eerlijk is eerlijk. Dat ventje heeft z'n fiets wel onder controle.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 9:49 pm

Marillion schreef:Gemiddeld genomen zijn de beklimmingen in de Alpen en Pyreneeën wat langer. Maar vergis je niet, zo'n Petit Ballon vandaag in de Vogezen is ook gewoon 11 of 12 kilometer klimmen. De Vogezen hebben een veel mindere naam maar zo'n etappe als vandaag kom je echt niet door met de beteren als je geen klimmersbenen hebt.
Nee, natuurlijk, dat lijkt me niet. Alleen is dat iets anders dan dat dit de zwaarste bergrit van de Tour is.

Maar jij hebt daar gereden, ik niet, dus ik ga er van uit dat je gelijk hebt.

En het verschil tussen Alpen en Pyreneeën? Ik vond het al wonderlijk, maar het was altijd de mare. Nogal wat Nederlanders zouden beter rijden in de Alpen dan in de Pyreneeën. De laatste cols zouden wat 'scherper' zijn of zo.
Mooi dat dit sprookje ook de wereld uit is. :-)

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 15, 2014 7:36 am

Het is wat mij betreft vooral de combinatie van factoren. Vanaf de start direct een lastig parcours, de hele dag op en af zonder rustige stukken in de vallei, slecht weer, smalle afdalingen. Dat alles maakt dat je geen seconde de tijd hebt om even te herstellen. Je moet steeds omschakelen tussen dalen op een groot verzet en klimmen op een klein verzet. Dat doet zeer zoals op de Chevreres in extreme mate te zien was bij Martin. En dan ook nog eens gewoon een serie hele lastige beklimmingen. Want een veel zwaardere Vogezen rit ga je niet zo snel samenstellen. Het ging me dus niet zozeer om het gebergte als geheel maar specifiek deze rit.

Vandaag rustdag. Dus mooi even wat extra uurtjes in m'n werk steken. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » di jul 15, 2014 9:04 am

Hebben we ooit een Tour gehad waarin zoveel prominente renners zo hard vielen dat ze op moesten geven? Cavendish, Froome, Contador. Niet normaal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 15, 2014 10:10 am

Dat is zo uit m'n hoofd wel even geleden ja. De renners van tegenwoordig zijn bepaald geen black knight. Niets meer gewend die mannen. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » di jul 15, 2014 10:12 am

Uit het AD:
Teleurgestelde Mollema heeft het niet meer over podium

Tien dagen Tour en Bauke Mollema staat tiende in het klassement op ruim vier minuten. Teleurstellend, zegt hij zelf. Juist in de etappes door de Vogezen wilde hij zich in de top van het klassement nestelen, maar dat mislukte. Mollema moet het bergop net te vaak afleggen tegen directe concurrenten. 'Ik had zelf op meer gehoopt', erkende hij gisteren eerlijk.

In de eerste tien zware Tourdagen moest het mogelijk zijn de top van het klassement binnen te rijden. Maar op de rustdag bungelt Mollema op plek tien en de achtervolgers hijgen in zijn nek. Vincenzo Nibalo staat op ruim vier minuten en is in de huidige vorm niet te achterhalen, weet ook de kopman van Belkin. Maar ook mindere wielergoden als Alejandro Valverde, Richie Porte en Franse renners als Romain Bardet en Thibaut Pinot staan boven hem. 'Die mannen zijn bij de aankomsten bergop op dit moment sterker dan ik.'

In de hoogaangeschreven etappe naar La Planche des Belles Filles (zeven beklimmingen, waarvan vier keer eerste categorie) kwam Mollema tekort om aan zijn eigen maatstaven te voldoen. 'Het was een superzware rit, belangrijk voor het klassement. Ik heb wat tijd verloren op sommige concurrenten en had gehoopt meer van voren te zitten. Ik word twaalfde, tiende van de favorieten. Ik had hier gehoopt op plek vijf. In elk geval hoger dan die tiende plek van de klassementsrenners.'

In de aanloop naar de Tour hield Mollema vol dat een tweestrijd tussen Alberto Contador en Chris Froome geen uitgemaakte zaak was. 'Hen kan ook iets overkomen', klonk het steevast. Zo bleek. Na tien dagen liggen beiden eruit en op het eerste gezicht liggen er nu meer podiumplekken open dan vooraf begroot, maar Mollema weet niet te profiteren van het wegvallen van de favorieten.

De afgelopen dagen won hij tijd op Michal Kwiatkowski en Andrew Talansky, maar net zo vaak verloor hij tijd op anderen. In twee Vogezenetappes elke keer twintig seconden of een halve minuut. Dat tikt aan. Over een podiumplek hoor je Mollema dan ook niet. 'Ik kijk naar boven en sta op een klein minuutje van de vijfde plek.'

De schermutselingen in de rug van de nieuwe Tourfavoriet Nibali waren tekenend. De Italiaan plaatste zijn definitieve aanval en Valverde, Porte en Van Garderen probeerden hem te volgen. Mollema kwam alleen te zitten en liet zich terugzakken naar een tweede groep. 'Toen Nibali aanging moest ik tempo rijden en dan blijf je even hangen. Ik dacht misschien kom ik er weer bij en kan ik de oversteek maken. Dat lukte niet en ik zag dat Rui Costa kwam met Horner.'

Vorig jaar zakte hij op het eind weg uit het klassement. Nu lijkt het er-op alsof de mindere dagen in de eerste helft liggen. ',Ik denk niet dat ik op m'n top zit. Ik voel me nu beter dan in Engeland. Misschien moet ik er even inkomen.'

Hij lonkt voorzichtig naar de Alpen. 'Ik zit niet aan het einde van mijn Latijn. Ik heb wel het vertrouwen dat ik naar de Alpen toe kan verbeteren of in elk geval niet zal verslechteren. Dat is ook belangrijk.'

En stiekem kijkt hij nog verder vooruit, naar de derde week als het peloton de Pyreneeën ingaat. 'We hebben pas tien dagen gehad en nog twee weken te gaan. Vorig jaar verloor ik in de derde week veel tijd. Dat zet je aan het denken. Die laatste week is heel belangrijk. Vorig jaar liet ik toen veel tijd liggen. Dat kan nu heel goed omgekeerd zijn.'
En een opvallende column van Thijs Zonneveld:
Klik met die zware magneet - en de fiets weegt weer 6,8 kilo

Er werd gisteren na de etappe gecontroleerd. Niet bij de renners, maar bij hun fietsen. De eerste acht die over de streep kwamen, werden in beslag genomen en gewogen door de weegmannetjes van de UCI.

Het klinkt als een grapje, fietsen die op de weegschaal moeten na de koers - maar het is bloedserieus. En terecht. Er wordt gesjoemeld met het gewicht. Officieel moet een fiets minimaal 6,8 kilo zijn om de stevigheid en veiligheid ervan te garanderen, maar ik durf te wedden dat er renners zijn die in officiële koersen rondrijden met fietsen van een halve kilo minder. En ja, dat schéélt.

In essentie is bergop rijden een kwestie van vermogen gedeeld door gewicht, dus elke gram die je kunt besparen is er één. Voorbeeld: op Alpe d'Huez ben je ongeveer een halve minuut sneller als je een halve kilo minder dood gewicht omhoog hoeft te sleuren.

Er is jarenlang niet of nauwelijks aandacht aan geschonken door de UCI. En nog steeds gebeurt het maar zelden, zo'n weging. Trouwens, áls er al een weging is communiceert de wedstrijdjury er zo onbeholpen over dat je er nog niks aan hebt. Zoals vorig jaar in de Tour: in de etappe naar Alpe d'Huez kondigde de jury een fietsenweging aan tíjdens de rit, ver voor de finish. Prompt wisselde Alberto Contador van fiets - terwijl er niks mis leek met het exemplaar waarop hij reed.

Bij Belkin waren ze na afloop ziedend dat de jury de fietsweging had aangekondigd. Het toont aan hoe belangrijk het gewicht van de fiets is.

Bauke Mollema stuurde voor de Tour van dit jaar nog een tweetje de wereld in om nog maar eens op het belang van fietscontroles te hameren. Al was het maar om de UCI eraan te herinneren dat er met het gewicht van fietsen wordt geklootvioold.

De meeste fietsenmerken zijn tegenwoordig in staat om een karretje in elkaar te knutselen dat ver onder de norm van 6,8 kilo uitkomt. Dat betekent dat de fietsen van veel profs - vooral van degenen die op een kaboutermaat rijden - moeten worden verzwaard. Maar het is niet moeilijk om daar de hand mee te lichten.

Ik heb van meerdere kanten (ook van mensen die zeggen het met eigen ogen gezien te hebben) het verhaal gehoord dat er ploegen zijn die hun verzorgers aan de finish laten wachten met een verzwaarde magneet in hun handen. De verzorgers vangen hun renners op na de finish van een bergrit en klikken in één beweging door de magneet onder het zadel vast. Klik - en de fiets weegt weer 6,8 kilo.

Tot het moment dat zoiets wordt vastgelegd door een camera bestaat het niet, maar technisch gezien is het in elk geval geen enkel probleem.

Met het gewicht van fietsen is het uiteindelijk net als met doping: als de UCI zijn kop in het zand steekt, kun je garanderen dat er ploegen en renners zijn die ermee rommelen. Er is maar één oplossing.

Controleren. Elke koers opnieuw.

Plaats reactie