Ajax O17

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Ajax B1

Bericht door Marillion » wo jun 25, 2014 9:09 pm

Er zal er eens in de zoveel tijd altijd één zijn die de stap maakt. We moeten alleen hopen dat het niet teveel gaat gebeuren. Want dat zou echt een serieus probleem zijn als je vol inzet op doorstroming van jong talent.

We moeten er verder ook niet hypocriet over doen. Die jongens zijn vrij om de keuze te maken en Ajax haalt op haar beurt ook talenten elders weg. Het enige dat we kunnen doen is zorgen voor een zo goed mogelijke opleiding en duidelijke kansen voor jonge spelers om door te breken. Alleen daarmee kunnen we ons onderscheiden ten opzichte van clubs uit grote competities die een jonge speler zo een dik contract geven.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » wo jun 25, 2014 9:14 pm

Jammer, die 2 zijn de grootste talenten uit de jeugd. Blijf het toch iedere keer weer onbegrijpelijk vinden dat die jongens verkassen naar Engeland. Hoeveel van die gasten daar zijn nou daadwerkelijk doorgebroken? Volgens mij nog niet eens eentje.

Zolang een groot talent als van Ginkel het niet haalt, wat ben je dan van plan om te doen daar?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jun 26, 2014 8:22 am

Alexander schreef:Jammer, die 2 zijn de grootste talenten uit de jeugd. Blijf het toch iedere keer weer onbegrijpelijk vinden dat die jongens verkassen naar Engeland. Hoeveel van die gasten daar zijn nou daadwerkelijk doorgebroken? Volgens mij nog niet eens eentje.

Zolang een groot talent als van Ginkel het niet haalt, wat ben je dan van plan om te doen daar?
Van Ginkel kun je niet als voorbeeld nemen, was al ouder en raakte zwaar geblesseerd.

Ik heb tot een paar jaar geleden ook gedacht dat het dom was, slecht voor een carrière enz., maar ben daar van teruggekomen.
  • Een echte topper komt er wel, zo'n Fabregas was zestien toen hij naar Arsenal ging. Dat spelers als Rekik, Bruma, Ebecilio enz. het niet gered hebben, komt misschien wel omdat ze dat topniveau niet halen. De drie genoemde spelers waren op hun leeftijd top, maar zouden ze beter zijn geworden door in Nederland te blijven? Welke garantie hebben ze?
  • Wat kan een blessure betekenen? Nooit meer het oude niveau halen? Nu hebben ze in ieder geval een soort financiële compensatie, wat als je bij Sparta speelt en € 30.000 per jaar verdient i.p.v. € 300.000 (Ebecilio bij Arsenal)
  • Zijn de trainingen in Nederland zo veel beter? Trainen met getalenteerde leeftijdsgenoten, zal je sterker maken en in Engeland lopen geen randdebielen rond bij de jeugd, laten we niet denken dat wij zo goed opleiden. Wij leiden in Nederland blijkbaar verdedigers op die internationaal niet in een 4-3-3 systeem kunnen verdedigen
  • Bruma en Rekik komen van Feyenoord; zouden zij het eerste hebben gehaald of De Vrij met Martins Indi? Kies voor het geld, na Manchester kun je Engeland altijd nog naar een club in de Championship of naar HSV, PSV, Twente. Het niveau dat je waarschijnlijk maximaal kunt halen.
Wat onze Ajacieden betreft: Fosu Mensah is volgens mij nog niet weg, is inderdaad erg goed, zou inderdaad een topverdediger kunnen worden, maar heeft nog steeds baat bij zijn sterke fysiek, in de top heeft verdedigen met veel meer zaken te maken. Ik kan niet inschatten hoe ver hij komt.

Dilrosun is een individualist en ik kan me voorstellen dat hij vertrekt. Een man uitspelen past niet bij het huidige Ajax en hij heeft Gino Dekker voor zich. Dilrosun was wel de enige (of een van de twee, ben ik alweer vergeten) die bij de Future Cup in de poule tegen Liverpool gewoon voetballend overeind bleef, ook al was hij een jaar jonger.

Van spelers als Brouwer en Van Velzen had ik niet het idee dat ze een meerwaarde zouden kunnen gaan betekenen, voor Dilrosun en Fosu Mensah geldt m.i., uiteraard met bedenkingen, ze zijn nog jong, dat dat wel zou kunnen.

Vind het geen goed teken dat toppers Ajax verlaten, Bergwijn zomer 2011, nu misschien weer twee. De spelers die terugkomen zijn, net als bij Ajax 1, minder.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

zeux

Bericht door zeux » do jun 26, 2014 9:53 am

Marillion schreef:Er zal er eens in de zoveel tijd altijd één zijn die de stap maakt. We moeten alleen hopen dat het niet teveel gaat gebeuren. Want dat zou echt een serieus probleem zijn als je vol inzet op doorstroming van jong talent.
Dat heb ik steeds de achilleshiel gevonden van het motto 'niet kopen, alles op de jeugd'. Dat gaat alleen werken als de opgeleide spelers ook blijven. Als ze te snel vertrekken, kun je nooit de omloopsnelheid bijhouden met de aanvoer van jong talent. Want volgens mij bestaat nergens zo'n pool van talent, dat je continu toppers klaar hebt staan voor alle posities. Hoe goed je de jeugdopleiding ook inricht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » do jun 26, 2014 9:55 am

Marillion schreef: We moeten er verder ook niet hypocriet over doen. Die jongens zijn vrij om de keuze te maken en Ajax haalt op haar beurt ook talenten elders weg. Het enige dat we kunnen doen is zorgen voor een zo goed mogelijke opleiding en duidelijke kansen voor jonge spelers om door te breken. Alleen daarmee kunnen we ons onderscheiden ten opzichte van clubs uit grote competities die een jonge speler zo een dik contract geven.
Precies. Die jongen kiest voor geld i.p.v. opleiding en de geleidelijke weg. Da's z'n goed recht. Ik wens 'm veel succes. Zal ie nodig hebben, want doorgaans pakt de keuze die hij nu treft niet goed uit.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jun 26, 2014 10:18 am

Precies. Die jongen kiest voor geld i.p.v. opleiding en de geleidelijke weg. Da's z'n goed recht. Ik wens 'm veel succes. Zal ie nodig hebben, want doorgaans pakt de keuze die hij nu treft niet goed uit.
De meeste spelers die bij Ajax blijven redden het ook niet, per jaar komen er maar één of twee door en ik denk dat Dilrosun vreest niet bij twee te horen of dat hij elders een betere opleiding krijgt. Ik ben niet in staat beide opleidingen met elkaar te vergelijken. Ik heb ook geen idee hoeveel jonge Franse spelers het wel gered hebben in de PL, net zoals Fabregas, de enige naam die mij te binnen schiet. Die jonge Belg bij MU doet het aardig, lees ik. Lukaku doet het bij Everton toch ook goed? Hazard is op jonge leeftijd naar Frankrijk vertrokken, doet het nu goed, De Bruijne vind ik goed, vertrok op jonge leeftijd uit België. Ligt het aan Nederland?

Er is, denk ik geen tegenstelling geld - opleiding. Engeland heeft, las ik, een aantal goede jonge spelers, die zijn er toch ook opgeleid.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do jun 26, 2014 10:55 am

Lukaku heeft 'gewoon' in het eerste van Anderlecht gespeeld. Hazard koos ook voor de geleidelijke weg, via Lille.

Dilrosun moet het zelf weten, ik zit er niet mee. Natuurlijk heeft hij daar minder kans om door te breken dan bij Ajax. Bij Engelse topclubs is de concurrentie veel groter. Geen kans dat laten we zeggen Lukoki of De Sa ooit speelminuten zou krijgen in Chelsea 1.

Overigens vind ik Dilrosun (op dit moment) niet zo bijzonder. Zou vervelender zijn als Timothy vertrok. Maar ja, wat doe je eraan? Misschien is het wel een teken dat Engelse topclubs nu serieus kijken naar wat er bij Ajax gebeurt. In het verleden gingen ze liever naar Rotterdam. Op zich zou het een logische ontwikkeling zijn als er meer aan spelers getrokken wordt op het moment dat de jeugdopleiding verbetert.

Die jongens moeten het lekker zelf weten. Wie zijn wij om ze te verwijten dat ze voor het geld kiezen? Wie weet hoe krap ze het thuis hebben.

wimpey

Bericht door wimpey » do jun 26, 2014 11:16 am

Yopi schreef:Lukaku heeft 'gewoon' in het eerste van Anderlecht gespeeld. Hazard koos ook voor de geleidelijke weg, via Lille.
De Bruyne komt van Genk. En dan nog hebben hij en Lukaku bij Chelsea geen kans op veel speeltijd gehad. Geldt ook voor Van Ginkel.

Misschien lukt het Dilrosun, ik ken die jongen niet. PL vist bij ons, wij vissen in Denemarken. C'est la vie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do jun 26, 2014 11:27 am

Op basis van de Future Cup vind ik Dilrosun een speler met grote mogelijkheden. Hij heeft alleen erg veel moeite met het timen van zijn acties. Daar is in principe maar één remedie voor: tot in den treure acties maken, net zolang tot de timing klopt. Zal hem dat bijgebracht worden in Engeland? Ik betwijfel het.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jun 26, 2014 11:47 am

Op zich zou het een logische ontwikkeling zijn als er meer aan spelers getrokken wordt op het moment dat de jeugdopleiding verbetert.
Met hetzelfde waarheidsgehalte kun je beweren dat spelers nu weg willen, omdat ze niet zien zich goed te kunnen ontwikkelen.

Wat de namen van die Belgen betreft, zullen jullie ongetwijfeld gelijk hebben, zullen ze ouder zijn geweest tijdens hun transfer, maar ik ken al die transfers niet. Ik had nog niet gehoord van die Belgische invaller, Divock Origi, maar die is van Chelsea? Hij ging op vijftienjarige leeftijd naar Lille, http://nl.wikipedia.org/wiki/Divock_Origi

Zo zullen er wel zijn die ik niet ken, maar geslaagd zijn (niet dat die Origi dat is, maar hij is nu pas negentien), Hazard ging als zestienjarige naar Frankrijk, Januzaj was ook pas zestien toen hij naar MU ging, Kevin Mirallas speelde op zijn zeventiende al in het eerste van Lille, was zestien (?) toen hij vertrok. Ik noem deze namen niet om mijn gelijk te halen, wel gebruik ik ze, omdat ik die namen ken en dus snel kan opzoeken hoe oud ze waren bij een transfer. Het is wel mogelijk om te slagen in Engeland, zoals het ook mogelijk is te mislukken bij Ajax wie ook de leiding heeft over de jeugdopleiding.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do jun 26, 2014 12:01 pm

Wie weet. Maar waarschijnlijk heeft Ajax er weinig mee te maken. Die jongen pakt zijn kans: grote club, goed contract. Zou hij ook bij Ajax vertrekken als hij alleen naar een Nederlandse club kon?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do jun 26, 2014 12:03 pm

Lille ligt om de hoek.

Jouw theorie zou geloofwaardig zijn als die jongens vertrokken naar een club die bekendstaat om zijn uitstekende opleiding. Ze kiezen echter voor het geld.

Anderlecht heeft inderdaad ook veel talent verloren, en niet omdat ze het daar zo slecht doen. Januzaj, Musonda...

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jun 26, 2014 12:17 pm

Jöhnk schreef:Lille ligt om de hoek.

Jouw theorie zou geloofwaardig zijn als die jongens vertrokken naar een club die bekendstaat om zijn uitstekende opleiding. Ze kiezen echter voor het geld.

Anderlecht heeft inderdaad ook veel talent verloren, en niet omdat ze het daar zo slecht doen. Januzaj, Musonda...
Ze kiezen voor het geld, klopt, maar ik lees maar steeds dat de opleiding dan slecht is. Waarom is de opleiding slecht als er geld aan te pas komt? In dat geval is de komst van de Maduro's vreemd, ze komen van Feyenoord (gekozen tot de beste opleiding), moeder krijgt toch gewoon meer geld van Ajax dan van Feyenoord, dan is de opleiding van Ajax toch niet ineens slecht.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do jun 26, 2014 12:22 pm

Ik zeg niet dat de opleiding slecht is (al ben ik nooit zo onder de indruk van Engelse voetballers), ik zeg wel dat Manchester City niet speciaal bekendstaat om zijn goede opleiding.

Ik denk dat veel spelers hopen op de Bruma-behandeling: als je mislukt kun je nog altijd opgevist worden door HSV en als je daar dan ook mislukt word je opgevist door PSV. Ondertussen vul je je zakken.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jun 26, 2014 12:36 pm

Jöhnk schreef:Ik zeg niet dat de opleiding slecht is (al ben ik nooit zo onder de indruk van Engelse voetballers), ik zeg wel dat Manchester City niet speciaal bekendstaat om zijn goede opleiding.

Ik denk dat veel spelers hopen op de Bruma-behandeling: als je mislukt kun je nog altijd opgevist worden door HSV en als je daar dan ook mislukt word je opgevist door PSV. Ondertussen vul je je zakken.
Ajax stond volgens veel kenners ook niet bekend om zijn goede jeugdopleiding, sterker nog, volgens sommigen was er bijna geen slechtere. Spelers als Eriksen, Fischer, Boilesen kwamen wel en eerder spelers als Vertonghen. Zij kozen niet voor het geld, mag ik aannemen, maar zullen ook goed betaald krijgen/gekregen hebben.

Het zal inderdaad zo kunnen gaan: Chelsea-HSV-PSV, maar als je blijft kan het zo gaan: Ajax-RKC.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do jun 26, 2014 12:45 pm

Ajax stond juist wel bekend om zijn goede opleiding, iets dat was blijven hangen uit de jaren 80/90. Het duur altijd even voordat de mythes zijn ingehaald.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jun 26, 2014 12:49 pm

Jöhnk schreef:Ajax stond juist wel bekend om zijn goede opleiding, iets dat was blijven hangen uit de jaren 80/90. Het duur altijd even voordat de mythes zijn ingehaald.
Oké, dus over tien/twintig jaar is er een andere mythe ingehaald? :ajaxsmiley.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do jun 26, 2014 4:28 pm

Jöhnk schreef:Ik zeg niet dat de opleiding slecht is (al ben ik nooit zo onder de indruk van Engelse voetballers), ik zeg wel dat Manchester City niet speciaal bekendstaat om zijn goede opleiding.

Tja en als je niet een doorgeleerde professor kan worden zoals vele hier kan ik het zo'n knul niet kwalijk nemen.
YNWA

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » vr jun 27, 2014 7:49 pm

Jammer, die 2 zijn de grootste talenten uit de jeugd.
Dilrosun is een individualist en ik kan me voorstellen dat hij vertrekt. Een man uitspelen past niet bij het huidige Ajax en hij heeft Gino Dekker voor zich.
Hoe kan het dat Diltrosun en Mensah de grootste talenten uit de jeugd zijn maar eerstgenoemde alweer ene Gino Dekker voor zich weet? Laten we maar blij zijn dat het Diltrosun is, en niet Dekker, die verkast! :smile-ajax.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za jun 28, 2014 7:40 am

Grootste talenten uit de jeugd? Dat lijkt me wat overdreven.

Ze zijn wel geschikter voor het Engelse voetbal dan bijvoorbeeld Nouri.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo jun 29, 2014 9:00 am

Yopi schreef:Grootste talenten uit de jeugd? Dat lijkt me wat overdreven.

Ze zijn wel geschikter voor het Engelse voetbal dan bijvoorbeeld Nouri.
Dilrosun en Fosu Mensah (heeft zijn fysiek nog steeds mee) zijn niet de grootste talenten uit de jeugd, het zijn wel talenten en de grootste talenten op die leeftijd hoeven niet de sterspelers van vijf jaar later te zijn, desondanks is het jammer dat ze vertrekken (net als het vertrek van Steven Bergwijn, een paar jaar geleden), ze zouden zo maar hebben uitgroeien tot een volwaardige speler voor Ajax 1.

Moet ik vorige berichten opmaken dat Fosu Mensah definitief weg is?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do apr 09, 2015 11:01 am

YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do apr 09, 2015 1:41 pm

Hennie de Regt heeft De Ligt ontdekt, roept Spaan in Het Parool. Weten we meteen wie de bron van Spaan was. :biggrin.gif:

Hierover: elke scout ontdekt wel eens een goede speler. Een scout moet meer zien dan anderen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do apr 09, 2015 3:46 pm

Waar komt Spaan hier ineens vandaan? :confused.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Hermann

Bericht door Hermann » vr apr 10, 2015 6:47 am

Ik heb Spaan ontdekt, die als bron De Regt heeft, wat betekent dat ík De Ligt heb ontdekt!

Plaats reactie