RKC Waalwijk - Ajax 02-04-2014
Moderator: mods
-
Re: RKC Waalwijk - Ajax 02-04-2014
Een ingespeeld middenveld met Serero, Klaassen en aangevuld met De Jong of Schöne of Duarte gaat je echt niet een ronde verder helpen.
Het verschil in tempo is schrikbarend. Verschil in techniek ook. Serero kan technisch redelijk meekomen, maar wordt fysiek omver geblazen. Klaassen is tactisch weer wat beter, maar z'n techniek laat em vaak in de steek.
Is het knap wat De Boer heeft gedaan met z'n 4 kampioenschappen? Absoluut.
Echter, de concurrentie in Nederland is crap (getuige de resultaten in Europa van Feyenoord, PSV en Vitesse.... we komen de fokking voorronde niet eens door). En ik vind dat Ajax nogal de veilige weg bewandelt van aankopen. Het zijn allemaal keurige jochies die allemaal precies hun taak uitvoeren, maar niemand steekt er bovenuit.
Het verschil tussen Eredivisie en Europa is gewoonweg te groot om onze talenten constant te testen. En de taktiek die De Boer hanteert draagt er niet aan bij.
Gisteren tegen RKC, sta je 2-0 voor en RKC laat het volledig lopen. Maar je ziet nog steeds het eeuwige gebrei achterin. Dit lijken mij wedstrijden om eens te zien hoe je een tegenstander ondersteboven kan voetballen.
Het verschil in tempo is schrikbarend. Verschil in techniek ook. Serero kan technisch redelijk meekomen, maar wordt fysiek omver geblazen. Klaassen is tactisch weer wat beter, maar z'n techniek laat em vaak in de steek.
Is het knap wat De Boer heeft gedaan met z'n 4 kampioenschappen? Absoluut.
Echter, de concurrentie in Nederland is crap (getuige de resultaten in Europa van Feyenoord, PSV en Vitesse.... we komen de fokking voorronde niet eens door). En ik vind dat Ajax nogal de veilige weg bewandelt van aankopen. Het zijn allemaal keurige jochies die allemaal precies hun taak uitvoeren, maar niemand steekt er bovenuit.
Het verschil tussen Eredivisie en Europa is gewoonweg te groot om onze talenten constant te testen. En de taktiek die De Boer hanteert draagt er niet aan bij.
Gisteren tegen RKC, sta je 2-0 voor en RKC laat het volledig lopen. Maar je ziet nog steeds het eeuwige gebrei achterin. Dit lijken mij wedstrijden om eens te zien hoe je een tegenstander ondersteboven kan voetballen.
Whitey on the moon.
Hoe kom je erbij dat Klaassen geen techniek heeft?
-
Dat zeg ik toch niet? Ik vind alleen dat ie er niet bovenuit steekt.
Whitey on the moon.
- Ajaciedjuh
Klaassen is juist technisch ontzettend sterk. Zijn eerste balaanname is van topklasse. Dit heet functionele techniek, wat veel belangrijker is als trucjes kennen. Gekoppeld aan zijn vermogen om al een paar stappen verder te kijken, hebben we hier de gewenste kwaliteit in huis die Ajax nodig heeft. Maar Klaassen speelt dit jaar pas zijn eerste volledige seizoen bij Ajax, dus kent ook hij pieken en dalen.
Door zijn werklust en lopend vermogen, haalt hij toch altijd een voldoende.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ik vind Klaassen technisch, zeker in de kleine ruimte, ook tegenvallen. Kan ook vermoeidheid zijn na een zwaar seizoen voor hem.
IK GELOOF!!!!!!
Dat ben ik niet met je eens Rishi. Zoals Ajaciedjuh aangeeft en ikzelf ook een tijdje geleden postte: als Klaassen de bal aanneemt weet hij al precies wat er daarna moet/gaat gebeuren; zijn aanname is daarop gericht. Er zit nooit een overbodige balcontact bij.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Kijk eens de eerste helft tegen Twente en Rkc terug. Heb er echt op gelet.
IK GELOOF!!!!!!
Ajaciedjuh schreef:Klaassen is juist technisch ontzettend sterk. Zijn eerste balaanname is van topklasse. Dit heet functionele techniek, wat veel belangrijker is als trucjes kennen. Gekoppeld aan zijn vermogen om al een paar stappen verder te kijken, hebben we hier de gewenste kwaliteit in huis die Ajax nodig heeft. Maar Klaassen speelt dit jaar pas zijn eerste volledige seizoen bij Ajax, dus kent ook hij pieken en dalen.
Overdrijven is ook een vak , ik vind dat die juist de vrije ruimte verkeert invult hij moet zich meer naar voren wenden. Dan is die pas dreigend en gevaarlijk een actie maken of de een twee aangaan
Met het laatste ben ik het zeker eens. Allrounder, veel dynamiek, goed in het box-to-box werk. Snap ook niet dat Fdb hem soms zo diep en onbereikbaar laat staan. Daarmee komen al zijn kwaliteiten in juist dat loopvermogen naar mijn idee niet goed tot hun recht. Of vult hij dat zelf zo in?Ajaciedjuh schreef:Klaassen is juist technisch ontzettend sterk. Zijn eerste balaanname is van topklasse. Dit heet functionele techniek, wat veel belangrijker is als trucjes kennen. Gekoppeld aan zijn vermogen om al een paar stappen verder te kijken, hebben we hier de gewenste kwaliteit in huis die Ajax nodig heeft. Maar Klaassen speelt dit jaar pas zijn eerste volledige seizoen bij Ajax, dus kent ook hij pieken en dalen.
Maar technisch ontzettend sterk? Ook als ik de pot tegen Twente terugzie wisselt hij goede tot zeer goede staaltjes functionele techniek af met onbegrijpelijke unforced errors. Met verkeerde balaannames en zelfs complete mistrappen in de passing, ook als hij alle tijd en ruimte heeft. Onder druk vind ik hem ook nog niet bijster balvast, kan heel gemakkelijk in een duel een bal kwijtraken. En dat alles zie ik hem eigenlijk al een heel rijtje wedstrijden doen. Zoals je al zegt: hoge pieken, diepe dalen. Qua technische mogelijkheden hoort ie naar mijn mening zeker op het Vlaggenschip thuis zonder technisch echt exceptioneel te zijn. Maar er is blijkbaar ook nog wel het een en ander voor verbetering vatbaar bij hem in de techniek. Maar goed, hij is jong en eerstejaars basisspeler, hopelijk komt dat nog.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

- Monkey Tonk
Klaassen is voor mij het raadsel van het seizoen. En misschien een sleutel tot een groots Ajax.
Kom je zo binnen: https://www.youtube.com/watch?v=GDhq1er35qc
De meeste spelers schieten zo'n volley de tribune in, en de aanname van die diepe bal was Bergkampachtig. De ene hattrick is de andere niet, en deze was van een zeldzame schoonheid en moeilijkheid.
En dan zak je daarna, met het team, weg in glansloze middelmatigheid.
Toen Klaassen -even- top was, was Ajax dat ook. Ik hoop dat het geen schijnbeweging was, maar ik sta voorlopig op het verkeerde been. Is Klaassen een smaakmaker of een dienende speler? Heeft het nog zin om volgend seizoen toch 'dat' Ajax te verwachten, of was die korte periode (November plus) een toevalstreffer die de wind net zo hard wegblies als aankondigde?
Kom je zo binnen: https://www.youtube.com/watch?v=GDhq1er35qc
De meeste spelers schieten zo'n volley de tribune in, en de aanname van die diepe bal was Bergkampachtig. De ene hattrick is de andere niet, en deze was van een zeldzame schoonheid en moeilijkheid.
En dan zak je daarna, met het team, weg in glansloze middelmatigheid.
Toen Klaassen -even- top was, was Ajax dat ook. Ik hoop dat het geen schijnbeweging was, maar ik sta voorlopig op het verkeerde been. Is Klaassen een smaakmaker of een dienende speler? Heeft het nog zin om volgend seizoen toch 'dat' Ajax te verwachten, of was die korte periode (November plus) een toevalstreffer die de wind net zo hard wegblies als aankondigde?
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do apr 03, 2014 7:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat mij betreft focust Klaassen zich op de ontwikkeling naar een dienende speler. Een dynamische teamplayer met een goed stuk loopvermogen, die ook nog heel behoorlijk kan voetballen. Ik denk dat daar zijn grote kracht ligt en dat hij zo zeer, zeer bruikbaar voor de middenlinie van Ajax kan worden. Maar als hij er incidenteel een verrassend en beeldschoon hoogstandje van Bergkampachtige allure doorheen weet te gooien, zal je mij zeker niet horen klagen.

- Monkey Tonk
Ik val gemakshalve even terug op mijn filosofie waarom Engeland nooit wat voorstelt op een groot toernooi, ondanks de aanwezigheid van genoeg sterspelers. De sterren kunnen alleen schijnen als het teamconcept klopt. Het teamconcept is het fundament. Bij Engeland is er nauwelijks een teamconcept, een gestroomlijnd plan dat iedereen op dezelfde bladzij zet, dus die sterren zakken zonder uitzondering weg. Ieder toernooi weer.Zuidema schreef:Wat mij betreft focust Klaassen zich op de ontwikkeling naar een dienende speler. Een dynamische teamplayer met een goed stuk loopvermogen, die ook nog heel behoorlijk kan voetballen. Ik denk dat daar zijn grote kracht ligt en dat hij zo zeer, zeer bruikbaar voor de middenlinie van Ajax kan worden. Maar als hij er incidenteel een verrassend en beeldschoon hoogstandje van Bergkampachtige allure doorheen weet te gooien, zal je mij zeker niet horen klagen.
Klaassen heeft meer in huis. Maar komt het er ook uit?
Eens. Een team zal sowieso altijd een samenhang moeten vertonen. Je stemt je team af op mekaars kwaliteiten en beperkingen bij het smeden van een teamplan. Vroegah hadden we het dan bijvoorbeeld over vedetten en waterdragers. De een kon niet zonder de ander. Over en weer. En eigenlijk is er wat dat betreft niet eens zoveel veranderd. Alleen wordt van de vedetten nu wat meer vuil werk verwacht en van de waterdragers meer creatieve kwaliteiten. Die laatste categorie lijkt me dan perfect voor Klaassen. Leuk dat hij bij enkele acties soms met Bergkamp vergeleken wordt, maar van die exceptionele kwaliteiten zie ik toch veel te weinig bij hem terug. Ook niet een begin daarvan, zoals bij een jonge Dennis op de 10. Ik denk dan ook dat zo'n 'vedette'-rol toch te hoog gegrepen is voor hem. Dan geef ik bijvoorbeeld een Kishna daarop aanmerkelijk meer kans. Heeft ook nog zijn tijd nodig, maar die laat van nature al hier en daar prachtige staaltjes zien die een akelig bovengemiddeld talent verraden.Monkey Tonk schreef: Ik val gemakshalve even terug op mijn filosofie waarom Engeland nooit wat voorstelt op een groot toernooi, ondanks de aanwezigheid van genoeg sterspelers. De sterren kunnen alleen schijnen als het teamconcept klopt. Het teamconcept is het fundament. Bij Engeland is er nauwelijks een teamconcept, een gestroomlijnd plan dat iedereen op dezelfde bladzij zet, dus die sterren zakken zonder uitzondering weg. Ieder toernooi weer.

- Monkey Tonk
De waterdragers maakten de meters, zodat de vedetten dat minder hoefden te doen, omdat kilometervreten ten koste gaat van de techniek. Tegenwoordig maakt iedereen meer meters, en dat zie je terug in de techniek. Waar zie je bijvoorbeeld nog een Gerrie Muhren rondlopen?Zuidema schreef:Eens. Een team zal sowieso altijd een samenhang moeten vertonen. Je stemt je team af op mekaars kwaliteiten en beperkingen bij het smeden van een teamplan. Vroegah hadden we het dan bijvoorbeeld over vedetten en waterdragers. De een kon niet zonder de ander. Over en weer. En eigenlijk is er wat dat betreft niet eens zoveel veranderd. Alleen wordt van de vedetten nu wat meer vuil werk verwacht en van de waterdragers meer creatieve kwaliteiten. Die laatste categorie lijkt me dan perfect voor Klaassen. Leuk dat hij bij enkele acties soms met Bergkamp vergeleken wordt, maar van die exceptionele kwaliteiten zie ik toch veel te weinig bij hem terug. Ook niet een begin daarvan, zoals bij een jonge Dennis op de 10. Ik denk dan ook dat zo'n 'vedette'-rol toch te hoog gegrepen is voor hem. Dan geef ik bijvoorbeeld een Kishna daarop aanmerkelijk meer kans. Heeft ook nog zijn tijd nodig, maar die laat van nature al hier en daar prachtige staaltjes zien die een akelig bovengemiddeld talent verraden.Monkey Tonk schreef: Ik val gemakshalve even terug op mijn filosofie waarom Engeland nooit wat voorstelt op een groot toernooi, ondanks de aanwezigheid van genoeg sterspelers. De sterren kunnen alleen schijnen als het teamconcept klopt. Het teamconcept is het fundament. Bij Engeland is er nauwelijks een teamconcept, een gestroomlijnd plan dat iedereen op dezelfde bladzij zet, dus die sterren zakken zonder uitzondering weg. Ieder toernooi weer.
Wat Klaassen betreft hou ik me vast aan de 'wat goed is komt snel' filosofie van ene Betondorper. Hij stond er meteen. En niet zo'n klein beetje. Toen het team wegzakte, deed hij dat ook. Maar dat is niet verrassend. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd hoe hij zich volgend seizoen manifesteert. Als Ajax weer gaat swingen is hij volgens mij een van de spelers die erbovenuit steekt. En Kishna nog meer. Kan nog leuk worden volgend jaar. Als het weer gaat swingen... Wat was dat hoge niveau dit jaar kwetsbaar. Fdb bracht Sig terug, van een blessure, en weg was de vonk. Daar moet Ajax meer vat over krijgen.
Natuurlijk is het geweldig wat de jongens en FdB/het TH de afgelopen 4 seizoenen aan resultaten behaald hebben. En natuurlijk moet je dat altijd nog wel 'effe' zelf doen. Maar het gebeurt allemaal wel in een context van een magere competitie en matige concurrentie die flink aan het prutsen is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ajax 71-73 die met F. toendertijd steeds met een Europese topclub had af te rekenen. Ik vind dan ook je vraag zeer relevant: waren wij nou zo goed, of waren de anderen zo slecht? Ik denk dat de waarheid weer eens ergens in het midden ligt. Prima palmares, alle lof daarvoor. Maar laten we daarmee ons alsjeblieft geen zand in de ogen strooien. Er gaat bij ons ook ondanks die titel nog griezelig veel mis. Alleen al de recente pot tegen Twente liet erg kwalijke zaken zien die er echt uit moeten, willen we stappen maken. Zeker als we Europees ambities hebben.wimpey schreef: Ajax kan de treble winnen (unicum). FdB kan de nationaal succesvolste trainer in 114 jaar Ajax worden. Ajax kan 4 keer op rij kampioen worden (unicum). Dat moet je toch echt zelf doen, het komt je niet aanwaaien.
Die progressie kan ik niet echt goed plaatsen. Zeker qua veldspel niet, alhoewel we wel wat degelijker en veerkrachtiger ogen als team. En individueel? Schöne heeft zich inderdaad dit seizoen definitief opgewerkt tot een zeer belangrijke kracht op het Vlaggenschip. Prima zaak, kan ik zeker van genieten. Serero heeft ook beslist stappen gemaakt, maar laat dat mijns inziens nog veel te weinig zien. De Serero tegen Twente? Geweldig, graag meer van zulke. Uitdaging voor het volgende seizoen.Veldspel is inderdaad niet groots dit seizoen. Maar de voetballiefhebber kan ook genieten van de ontwikkeling van bijv. Rhijn, Schöne, Klaassen, Boilesen, Veltman, Serero. Ik zie genoeg aanknopingspunten...
Maar die anderen? Boilesen liet aanvallend een formidabele eerste helft tegen Barca zien. Verdedigend blijf ik mijn hart vasthouden bij die jongen. En hij is verder meer out dan in. Kan ik zo niet goed beoordelen qua progressie. Van Rhijn toont de laatste wedstrijden eindelijk eens wat meer scherpte en agressiviteit naar voren. Was dit seizoen wat mij betreft wel erg vaak aan het snipperen en op safety-first aan het spelen. Kwalijk voor een opkomende back, die zo'n belangrijke rol in het systeem van FdB dient te vervullen. Kan ik dus nog weinig mee qua progressie. Klaassen en Veltman hadden een uitstekende periode in november-december, maar vielen daarna naar mijn mening fors terug en lijken sindsdien meer tegen zichzelf te knokken dan tegen de tegenstander. Vooral Veltman.
Voor de rest: Cillessen vind ik qua rust een verademing tov Vermeer, Moisander is opnieuw belangrijk geweest als ervaren asspeler, Blind vind ik steeds moeizamer spelen (ivm die dubbelrol?), Poulsen is zoals gewoonlijk bruikbaar als poetser en klootzak, Fischer is nog steeds een razend Roeltje, Sigi zal helaas altijd Sigi blijven en Siem heeft straks een ronduit dramatisch seizoen achter de rug.
Al met al houdt het zo niet echt over qua progressie en valt er wat mij betreft eigenlijk weinig te genieten voor de liefhebber. Hopelijk geeft de 4e titel de jongens (vooral de eerstejaars) wel een boost en stappen ze zo met meer zelfbewustzijn straks het nieuwe seizoen in. Maar of er daardoor inderdaad progressie geboekt wordt, zullen we pas over enkele maanden weten.

Ik vrees dat Sigi inderdaad een stoorzender blijft in het spelletje dat Ajax nastreeft. Hij doet zijn best, werkt als een paard, is de laatste wedstrijden ook vrij redelijk bezig voor zijn doen, maar het blijft behelpen. Zijn inbrengen is volgens mij zeker een factor geweest in de omslag in december. Hoeveel er ook op Hoesen aan te merken valt, kennelijk functioneert Ajax met hem in de spits aanvallend toch beter.Monkey Tonk schreef:Wat was dat hoge niveau dit jaar kwetsbaar. Fdb bracht Sig terug, van een blessure, en weg was de vonk. Daar moet Ajax meer vat over krijgen.
Maar ik denk dat vooral Milan-uit veel schade heeft opgeleverd. Met name die machteloosheid tegen 10 man en daardoor het uiteenspatten van een zeer inspirerende CL-droom zal de jongens niet in de kouwe kleren zijn gaan zitten. Vanaf die wedstrijd zijn we serieus gaan kwakkelen na een goede periode in november-december. Lijkt me wel degelijk een verband tussen te zitten. Met de 2 zeer confronterende wedstrijden tegen RBS als een extra optater. Desondanks zijn we niet k.o. gegaan en gaan we nu toch af op een dubbel en dus zelfs een kleine treble. Alle aanleiding daarom voor complimenten over de veerkracht van dit Ajax. Ondanks de matige concurrentie en het niet erg aantrekkelijke veldspel dit seizoen.

In Griekenland scoort hij er op los: http://www.transfermarkt.co.uk/en/danny ... 81163.htmlZuidema schreef:Hoeveel er ook op Hoesen aan te merken valt, kennelijk functioneert Ajax met hem in de spits aanvallend toch beter.
Het gaat me niet zozeer om het scoren bij Hoesen. Een killer is het nou eenmaal niet, dat is inderdaad een groot nadeel bij die jongen. Maar in het meevoetballen en het positiekiezen met al die valse tienen om hem heen was ie blijkbaar wel bruikbaar. Beslist niet geweldig, verre van, maar wel een stuk beter functionerend in het aanvalsspel van Ajax dan bijv Sigi.T82 schreef: In Griekenland scoort hij er op los: http://www.transfermarkt.co.uk/en/danny ... 81163.html
Als ik me niet vergis was Hoesen ook het overgrote deel als basisspeler de spits in die goede periode van Ajax in november-december. Toen hebben we in de competitie ook een rijtje forse uitslagen neergezet tegen relatieve makkies. En hij was de spits in de pot thuis tegen Barca. Was ie ook niet onverdienstelijk bezig met een doelpunt en een sluwe assist op Serero.
Jammer dat FdB Sigi om de een of andere reden uiteindelijk toch hoger aansloeg en onze hoogblonde Viking weer als basisspeler begon op te stellen. Terwijl Ajax ook toen nog met Hoesen in het laatste kwartier als invaller voor Sigi 1 keer van een achterstand terug kwam en 1 keer een gelijke stand naar winst omboog (Cambuur en Roda). Ik geloof dat daartussen een verband zat. Maar Frank zag dat dus anders. Of speelde zijn valse oog hem toen parten?

Geintje zeker? Hij heeft 1 keer meegevoetbald bij PAOK en nul keer gescoord met een totaal van 70 minuten speeltijd... Of lees ik die Duitse site soms verkeerd?
in de comp dus wel een goal en liefst 514 minuten gespeeld
edit:Kypello Elladas 1 - - - 1 70
in de comp dus wel een goal en liefst 514 minuten gespeeld
Super League 9 1 1 4 1 519
Yep, geintje van T82. Maar hij heeft gelijk: Hoesen is inderdaad geen killer. Dat was ook al bekend. En je kiest bij Sigi en Hoesen altijd tussen 2 kwaden. Beiden zijn niet bepaald geweldig. Maar dan geef ik gezien het spelletje van Ajax toch liever de voorkeur aan de laatste.

- Monkey Tonk
Naderhand denk ik dat Frank meer op de golflengte zit waar iedereen vervangbaar is, en omgekeerd ook dat iedereen in de selectie inzetbaar is. Toen Ajax zo mooi klikte heeft hij die filosofie daar niet (meteen) voor opzij willen zetten. Is hem moeilijk kwalijk te nemen, want hij kan ook niet weten dat het team het niet meer oppakt als Sig er niet in blijkt te passen. Naar onze smaak kreeg Sig teveel tijd om de magie in rook op te laten gaan, maar wij willen toverachtig voetbal, en Frank wil 'gewoon' een kampioenschap. Toen de Jong terugkwam was het eigenlijk hetzelfde verhaal, al speelde Ajax toen niet langer goed. Hij was slecht, maar Frank liet hem staan. Voor een speler is dat denk ik wel lekker. Gaan ze tenminste niet lopen forceren als het paar wedstrijden niet loopt. Inmiddels is Sig een gewaardeerde bankzitter, dus Frank zag het echt wel.
Misschien loop ik wat tegen de draad in, maar ik vind dit eigenlijk een heel mooi kampioenschap. Ze weten dat ze veel beter kunnen, maar toen het niet liep gingen de koppies niet omlaag. De borsten gingen vooruit en ze hebben keihard voor de punten gevochten, als het nodig was telkens tot de laatste minuut. Het is een beetje jammer dat mensen eigenlijk alleen maar het prachtige Ajax op prijs stellen, terwijl deze jongens met elkaar naar de oorlog zijn geweest.
Ah, het oorlogspad. Niet drank of vrouwen hebben ons gekost, zoals lang geleden voorspeld werd, maar politiek. Als wij net zoveel geld hebben als Barca of Bayern, zijn we net zo goed, of beter. Die Europese Kutunie heeft het voor Ajax verknalt, maar dat verandert niks aan het feit dat er op de wereld maar 1 club is die dat, zonder een greintje te overdrijven, kan zeggen. (Niet alleen dat, maar het ideale voetbal dat ze nastreven is niet bepaald bij die clubs geboren...)
Mijn spandoek? We are AJAX. Fuck the EU!!!
Misschien loop ik wat tegen de draad in, maar ik vind dit eigenlijk een heel mooi kampioenschap. Ze weten dat ze veel beter kunnen, maar toen het niet liep gingen de koppies niet omlaag. De borsten gingen vooruit en ze hebben keihard voor de punten gevochten, als het nodig was telkens tot de laatste minuut. Het is een beetje jammer dat mensen eigenlijk alleen maar het prachtige Ajax op prijs stellen, terwijl deze jongens met elkaar naar de oorlog zijn geweest.
Ah, het oorlogspad. Niet drank of vrouwen hebben ons gekost, zoals lang geleden voorspeld werd, maar politiek. Als wij net zoveel geld hebben als Barca of Bayern, zijn we net zo goed, of beter. Die Europese Kutunie heeft het voor Ajax verknalt, maar dat verandert niks aan het feit dat er op de wereld maar 1 club is die dat, zonder een greintje te overdrijven, kan zeggen. (Niet alleen dat, maar het ideale voetbal dat ze nastreven is niet bepaald bij die clubs geboren...)

Je doelt op Franks principe dat we iedereen nodig hebben in een lang en zwaar seizoen? Op zich is daar natuurlijk wat voor te zeggen. En zo hou je de schwung er ook wat in bij de reservisten. Maar dat houdt natuurlijk niet in, dat je zomaar speler A voor speler B kunt inwisselen. Elke speler heeft weer zijn eigen kwaliteiten en beperkingen en de een past beter in de teampuzzel en in de samenhang van het team dan de ander.Monkey Tonk schreef:Naderhand denk ik dat Frank meer op de golflengte zit waar iedereen vervangbaar is, en omgekeerd ook dat iedereen in de selectie inzetbaar is.
Ik heb bij FdB wel eens het idee, dat hij vrij veel moeite heeft met het goed inschatten van de capaciteiten van zijn spelers en de samenhang tussen zijn spelers voor zijn teamplan. Dat het moeizame en langdurig samenstellen van een lopend team in de eerste seizoenshelft ook wel eens te maken kan hebben met zijn (nog?) matige feeling daarvoor. Niet alleen met het wennen van spelers aan mekaar.
Zie boven. Ik vind dat wel kwalijk bij FdB. Er is veel, heel veel te zeggen voor Frank bij Ajax en we mogen hem voor heel veel dankbaar zijn. Maar bovengenoemd aspect is iets, waarop hij naar mijn mening nog zwaar onvoldoende scoort. Uiteindelijk komt hij dan na maandenlang geprobeer en vallen en opstaan wel (per ongeluk?) tot een team dat vrij redelijk loopt. Maar hij stapt er ook dan net zo gemakkelijk weer vanaf om mij soms duistere redenen. Zie bijvoorbeeld de switch Sigi-Hoesen. Had geen moer met blessures te maken volgens mij. Gewoon weer die mij onbegrijpelijk blinde liefde voor Sigi.Toen Ajax zo mooi klikte heeft hij die filosofie daar niet (meteen) voor opzij willen zetten. Is hem moeilijk kwalijk te nemen, want hij kan ook niet weten dat het team het niet meer oppakt als Sig er niet in blijkt te passen.
En dat vind ik dus merkwaardig. Je ziet met welke voetballer het wel loopt en met welke niet. En toch blijf je dan kiezen voor de schakel waarmee het overduidelijk niet loopt. We hebben het vaker gehad over Sigi en de voorliefde van Frank voor die IJslandse xxxxx. Ik zou heel graag eens van hem willen horen, wat hij toch ziet of heeft gezien in Sigi. En waarom Frank toen toch weer is gaan pieterpeuteren aan de midvoorplek, terwijl hij kon zien dat het gezien omstandigheden en alternatieven vrij redelijk functioneerde met Hoesen binnen het kollektief. Als Frank resultaat en titels wil, zou ik juist daarin dan niet ingrijpen.Naar onze smaak kreeg Sig teveel tijd om de magie in rook op te laten gaan, maar wij willen toverachtig voetbal, en Frank wil 'gewoon' een kampioenschap.
Voor mezelf gesproken: of ik daarbij op toverachtig voetbal zit te wachten is nog maar zeer de vraag. Mijn ideaal is een Ajax dat de tegenstander bij de strot pakt en aan flarden speelt. Overrompelend, met hersens en techniek. Ik zit in ieder geval zeker niet te wachten op de Harlem Globetrotters. Ik vervloek circuskunstjes op het veld. Ik waardeer wel sluw voetbal met techniek en creativiteit, maar ook dan in een kille, harde, zakelijke uitvoering. Zoals Cruijff al eens zei: "Pas na 3-0 gaan we genieten."
Bergkamps stiffie, hoe sierlijk en elegant ook, past wat mij betreft in dat plaatje. Omdat hij niet dom en blind bij een vrije schietkans op het doel poeierde, maar de zakkende keeper op de juiste manier met techniek en met intelligentie verschalkte. Een hak van Kishna tegen Twente op Klaassen (?), waarna hij direct diep sprint en de bal via een steekpass op maat terug ontvangt is fraai, maar ook prachtig sluw en functioneel. Want heerlijk verrassend. En dat hij daarna de kans vrij voor de keeper vanuit een lastige hoek mist, is jammer maar kan ik toch zeer waarderen. Vanwege zijn intentie om tussen de benen van de keeper door te scoren. Iets wat de betere spitsen allemaal heel graag doen en waarvan het besef bij zo'n jong rotjochie dus blijkbaar al volop aanwezig is. Kan ik heel erg van genieten. Voetbal met hersens. Dat het dan net niet lukt, omdat die keeper zonder het zelf te weten te snel met zijn kont zakt, doet daar niets aan af.
Mee eens. Je krijgt vaak uitgebreid de kans van Frank om je te bewijzen. Maar of het altijd zo oeverloos lang moet? Ik had daarin wel eens wat meer de zakelijkheid van Michels bij FdB willen zien. Maar misschien kan dat tegenwoordig niet meer.Toen de Jong terugkwam was het eigenlijk hetzelfde verhaal, al speelde Ajax toen niet langer goed. Hij was slecht, maar Frank liet hem staan. Voor een speler is dat denk ik wel lekker. Gaan ze tenminste niet lopen forceren als het paar wedstrijden niet loopt.
Denk je dat echt? Volgens mij stelt Frank hem net zo gemakkelijk tegen Vitesse weer op in de basis.Inmiddels is Sig een gewaardeerde bankzitter, dus Frank zag het echt wel.
Beslist waar. Ook als het veldspel erg matig was, wist Ajax toch vaak weer de strijdbaarheid en veerkracht te vinden om de punten alsnog binnen te harken. De rehabilitatie in een volgende wedstrijd na een enorme optater was geregeld ook bewonderenswaardig. Zeker een compliment waard. Dat was misschien zelfs wel de doorslaggevende factor dat we nu zo dicht bij de dubbel zitten.Ze weten dat ze veel beter kunnen, maar toen het niet liep gingen de koppies niet omlaag. De borsten gingen vooruit en ze hebben keihard voor de punten gevochten, als het nodig was telkens tot de laatste minuut. Het is een beetje jammer dat mensen eigenlijk alleen maar het prachtige Ajax op prijs stellen, terwijl deze jongens met elkaar naar de oorlog zijn geweest.
Mijn spandoek? We are AJAX. Fuck the EU!!!

De EU of de Uefa had in ieder geval de grote talentenmotors binnen Europa zoals Ajax wel wat meer mogen koesteren qua financien en faciliteiten. Bijvoorbeeld via een soort inkomensherverdeling met de kapitaalkrachtige voetballanden. Maar zo werkt het niet in het voetbalwereldje, waarin het spel van vraag en aanbod rücksichtlos is. Aan de andere kant: Ajax met veel geld is geregeld een erg slechte combinatie gebleken. We zijn vaak op ons best als we het wat krap hebben. Dus misschien is het ons kruis, maar ook wel onze zegen dat de EU of de Uefa ons zo stiefmoederlijk behandelt.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr apr 04, 2014 11:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

-
Kan ik ook van genieten, maar voetbal is veranderd, "meten is weten" en met hakjes scoor je zelden om er een paar dooddoeners tegenaan te gooien. Ik heb ook een paar van die momenten, ja uit het verleden: april 1967 (mocht het 31 maart zijn, dan zal iemand mij wel corrigeren), mijn eerste Ajax - Feyenoord (beker) in De Meer en Ajacieden spelen elkaar zeventien keer (visserslatijn? oké minimaal elf keer) in het strafschopgebied de bal toe, het wordt geen doelpunt, maar iedereen genoot. Ik snap dat die momenten niet meer terugkomen, nu is zoiets, denk ik, verboden, maar om die reden ben ik Ajacied geworden. Kishna zie ik liever dan de "inwisselbare", met de Kishna's zie je wel attractief voetbal, maar wordt Ajax misschien niet vier keer achtereen kampioen (meten is weten). Ik kies voor "het oog wil ook wat".Ik waardeer wel sluw voetbal met techniek en creativiteit, maar ook dan in een kille, harde, zakelijke uitvoering. Bergkamps stiffie, hoe sierlijk en elegant ook, past wat mij betreft in dat plaatje. Omdat hij niet dom en blind bij een vrije schietkans op het doel poeiert, maar de zakkende keeper op de juiste manier intelligent verschalkt. Een hak van Kishna tegen Twente op Klaassen (?), waarna hij direct diep sprint en de bal via een steekpass op maat terug ontvangt is fraai, maar ook prachtig sluw en functioneel. Want heerlijk verrassend. En dat hij daarna de kans vrij voor de keeper vanuit een lastige hoek mist, is jammer maar kan ik toch zeer waarderen. Vanwege zijn intentie om tussen de benen van de keeper door te scoren. Iets wat de betere spitsen allemaal heel graag doen en waarvan het besef bij zo'n jong rotjochie dus blijkbaar al volop aanwezig is. Kan ik heel erg van genieten. Voetbal met hersens. Dat het dan net niet lukt, omdat die keeper zonder het zelf te weten te snel met zijn kont zakt, doet daar niets aan af.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".