Ajax - FC Twente 30-03-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Re: Ajax - FC Twente 30-03-2014

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 30, 2014 4:17 pm

Yopi schreef:Wat kan hij fysiek niet aan?

Ramptoerisme, altijd leuk:

http://www.fctwente.net/fanzone_forum.p ... newpost%3D
Kan niet meerdere acties achter elkaar maken en is aan het einde vd wedstrijd op. FdB zei letterlijk dat Bojan aan zijn fysiek moet gaan werken.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 4:18 pm

Aha, dank. :biggthumpup.gif:

Het verklaart veel. Die jongen kan namelijk wel voetballen. Alleen is het soms zo slap.

jabu

Bericht door jabu » zo mar 30, 2014 4:21 pm

Ajaciedjuh schreef:De reuze stap is gezet. Nu in RKC winnen en het kan niet meer mis. :ajaxscarf.gif:
Ik vind Ajax vooral goed in de 'grote' wedstrijden. Hopelijk presteren ze ook eens goed tegen een eten degradatie vechtend RKC.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 30, 2014 4:21 pm

Arthur schreef:
Dat het voetbal regelmatig bar slecht is ben ik uiteraard wel met je eens. Ajax is vooral in mentaal op zicht dit jaar de beste. Volgend jaar moeten we ook voetballend weer het verschil gaan maken.
Of gezien het geknoei van de concurrentie het minst slechte. Zo geweldig waren wij mentaal soms ook niet. Bij de laatste zin sluit ik me wel van harte aan. Graag, heel graag zelfs. Alsjeblieft niet weer zo'n seizoen vol geploeg en geploeter.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 30, 2014 4:53 pm

Ramptoerisme, altijd leuk:
Vind het wel meevallen, op FN of PN is het veel leuker als ze van Ajax verloren hebben.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 4:57 pm

Zij vonden Twente niet zo goed spelen. Dat valt me op.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 30, 2014 5:01 pm

Yopi schreef:Zij vonden Twente niet zo goed spelen. Dat valt me op.
Op FN krijgt altijd de scheidsrechter de schuld enz., vind ik leuker om te lezen.

Van Rhijn doet het bij het derde doelpunt ook goed!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 30, 2014 5:07 pm

Ajax zit weer in de lift. Twee simpele verbeteringen: Ruimte tussen verdediging en middenveld is kleiner, en met Bojan in het centrum had je iemand die voorin de bal vast kan houden (paar lekker steekpasjes had hij). Op zich hebben die kleine omzettingen erg (te) lang geduurt. Verder speelde Twente aan aantal aanvallen goed uit, maar ze wekten geen moment de indruk de wedstrijd te kunnen winnen. Moisander misschien organisatorisch wat gemist achterin, maar opbouwend zeker niet.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo mar 30, 2014 5:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » zo mar 30, 2014 5:10 pm

In het stadion kreeg ik dat niet mee, maar ik las dat Van Rhijn zelfs zoveel had gegeven dat hij moest kotsen?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo mar 30, 2014 5:11 pm

Jabu schreef:
Ajaciedjuh schreef:De reuze stap is gezet. Nu in RKC winnen en het kan niet meer mis. :ajaxscarf.gif:
Ik vind Ajax vooral goed in de 'grote' wedstrijden. Hopelijk presteren ze ook eens goed tegen een eten degradatie vechtend RKC.
Ajax is (relatief) goed als de instelling goed is. Deugt de instelling niet, dan kan Ajax het tegen elke ploeg lastig krijgen en tegen een ploeg als Salzburg gaan ze er zelfs keihard af.

Op zich is dat zorgwekkend. Je zou zeggen: "doe dan elke week je best", maar de boog kan nu eenmaal niet elke week even strak gespannen staan (al zegt AR ongetwijfeld dat dat wel kan). Een echt kampioensteam wint IMHO ook wedstrijden op de automatische piloot. Maar speelt Ajax op de automatische piloot, dan komt er puntverlies of wordt het billenknijpen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 5:13 pm

Van Rhijn en Boilesen zijn in aanvallend opzicht belangrijk voor Ajax, zij maken veel meters. In verdedigend opzicht moeten ze zich nog verbeteren.

Vandaag werd Moisander erg gemist. Hij heeft veel inzicht, loopt achterin de gaatjes dicht.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 30, 2014 5:29 pm

Yopi schreef:Zij vonden Twente niet zo goed spelen. Dat valt me op.
Tja, je hebt een rijtje prima aanvallen, faalt steeds opzichtig in de eindfase en wordt uiteindelijk uitgecounterd naar 3-0. Niet verwonderlijk eigenlijk dat ze dan Twente niet zo kunnen waarderen.

Grappig trouwens. Ik kom daar postings tegen dat Twente altijd vanuit de controle zou voetballen. Nou klappen ze er eindelijk eens vol op en dan worden ze alsnog geklopt in de omschakeling, aldus sommige forumleden daaro. Zou een toekomstige discussie op AT kunnen zijn, als FdB wel in de stiel van Cruijff gaat voetballen... :666.gif:
Arthur schreef:In het stadion kreeg ik dat niet mee, maar ik las dat Van Rhijn zelfs zoveel had gegeven dat hij moest kotsen?
Hij ging inderdaad diverse keren eind tweede helft over zijn nek. Maar of dat kwam doordat hij zoveel gegeven had, weet ik niet. Die jongen was in ieder geval verbazingwekkend actief vanmiddag met zijn lange sprints. Moet zijn contract soms nog verlengd worden? :666.gif:

PS
In een interviewtje na Twente heeft Van Rhijn aangegeven dat hij voor en tijdens de wedstrijd met een lichte buikgriep kampte.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo mar 30, 2014 8:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo mar 30, 2014 6:24 pm

AT, gefeliciteerd met deze belangrijke punten! Serero en Bojan (jazeker) waren voor mij de beste Ajacieden, met een eervolle vermelding voor Van Rhijn.

Achterin was het shaky at best met Veltman en Denswil. Als die volgend jaar onze CV moeten gaan vormen, worden de bilspieren van Uw Weekend Cees ook komend seizoen weer top getraind.

Blind was vandaag beroerd; grossierde in balverlies, viel me van hem tegen.

Nu op naar Waalwijk. Geen gelul nu, "gewoon" winnen daar.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 30, 2014 6:34 pm

Hopelijk kan Moisander dan weer spelen en blijft hij nog minimaal 1 seizoen.

Het wordt as woensdag een moeilijke wedstrijd. RKC heeft de punten nodig en zullen met 10 man achter de bal gaan spelen. Ruimtes klein en het combinatiespel is al weg sinds lange tijd (november!?). Misschien dat deze 2 overwinningen een boost (zelfvertrouwen) geven aan het elftal.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 30, 2014 6:49 pm

Ajaciedjuh schreef:Hopelijk kan Moisander dan weer spelen en blijft hij nog minimaal 1 seizoen.
Graag. Natuurlijk is Moisander geen Vertonghen, maar hij is wel erg belangrijk voor deze ploeg. Vervangen we niet zo gemakkelijk, vrees ik. En de achterste lijn met sloompie Denswil, foutje-Veltman en blessure-Boilesen vond ik vanmiddag puur verdedigend vaak verdacht kwetsbaar. Om over de opbouw maar te zwijgen.
Het wordt as woensdag een moeilijke wedstrijd. RKC heeft de punten nodig en zullen met 10 man achter de bal gaan spelen. Ruimtes klein en het combinatiespel is al weg sinds lange tijd (november!?). Misschien dat deze 2 overwinningen een boost (zelfvertrouwen) geven aan het elftal.
Mee eens. De ruimte die we vanmiddag in de 2e helft van Twente kregen zal er tegen Rkc niet zijn. Zeer waarschijnlijk spelen we weer tegen een gestaffelde verdediging, waar we al geregeld de nodige moeite mee hebben gehad. En kan Ajax de weelde van vanmiddag wat verhapstukken of schieten we toch weer door een gebrek aan scherpte door de ondergrens? Wat vooral link is tegen ploegen die tot de laatste cel voor lijfsbehoud willen vechten. Aan FdB zal het niet liggen, maar hoe gaan de spelers daar zelf straks mee om?

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 30, 2014 7:08 pm

De bal ging vaak heel snel rond bij Ajax, hoor. Niet altijd precies, maar de intentie was terug. Dat is de laatste maanden wel eens anders geweest. Dan wisten ze vaak van gekheid niet waar dat ding heen moest. (deels op het conto van middenvelders als Klaassen die te ver naar voren stonden, en deels op dat van -de overschatte- balletje-breed-Moisander, die al het tempo uit het speel haalt).

Nu lekker vrijuit het seizoen uitspelen. Prima voor het vertrouwen als het team zich uit de dip van de laatste maanden speelt.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 30, 2014 7:52 pm

Monkey Tonk schreef:De bal ging vaak heel snel rond bij Ajax, hoor. Niet altijd precies, maar de intentie was terug. Dat is de laatste maanden wel eens anders geweest. Dan wisten ze vaak van gekheid niet waar dat ding heen moest. (deels op het conto van middenvelders als Klaassen die te ver naar voren stonden, en deels op dat van -de overschatte- balletje-breed-Moisander, die al het tempo uit het speel haalt).
Dat was vanmiddag anders vanuit de verdediging niet echt geweldig. Twente zette bijvoorbeeld in de 1e helft geregeld wat druk op de achterste lijn en de middenlinie en prompt was Leiden dan in last. Kreeg je weer die poeiers naar voren van Denswil, Veltman en ook Cillessen. Moisander heeft daar ook een handje van als ie het niet meer weet. Blind was in die driehoek met de cv's vanmiddag ook niet erg op dreef trouwens. De afvallende bal was toen bovendien eveneens niet aan ons besteed. En zo leverden die lange ballen dus voortdurend balverlies op. Tegen Nac en Az hadden we trouwens hetzelfde verhaal gedurende lange periodes.

Zulke hoge ballen werken blijkbaar niet of amper bij dit Ajax. Of er moet op de vleugel echt iemand frank en vrij staan. Door het centrum hebben we de spelers daar eigenlijk niet voor. Om een lange pass met precisie te geven en om zo'n lange bal goed te kunnen verwerken. Wat kan zo'n ukkie als Bojan nou met zo'n hoge bal? Maar ook Sigi heeft dan problemen. Verbazingwekkend dat Fox donderdag zo enthousiast was over Sigi als aanspeelpunt voorin. Waarna ze wat beelden lieten zien, waarbij Sigi steeds die bal hoog boven zijn hoofd kreeg aangespeeld. Waardoor hij de bal nooit kon terugkaatsen, alleen maar met moeite kon doorkoppen naar... AZ-verdedigers. Met dus steeds weer balverlies als gevolg. Op die ene op De Sa na dan. Het is maar waar je enthousiast van wordt.

Zodra Ajax vanmiddag de bal vlak op de grond hield en op korte afstanden afspeelpunten formeerde ging het balletje vaak inderdaad razendsnel en met dynamiek rond. Tak-tak-tak. Vooral vanuit het middenveld. Ajax speelde dan eindelijk eens wat compacter met geregeld veel afspeelpunten rond de man met bal. Daar zit de kracht ook van dit Ajax, dat moeten ze wat mij betreft veel meer uit gaan spelen. Dan kan er natuurlijk ook nog wel eens wat mis gaan, maar dat ziet er tenminste een stuk gezonder uit.

Zaak is dat we nou eindelijk de samenwerking tussen verdediging en middenlinie in de opbouw ook eens zo op orde weten te krijgen. Ook als een tegenstander wat druk zet, dat je er toch onderuit weet te voetballen via positiespel met dynamiek. Al was het maar om die rottige lange bal uit ons spel te krijgen. Denk je dat je van Jol af bent, gaan we toch weer oeverloos en nutteloos naar voren poeieren. En nou staat Suarez dus niet meer voorin om daar nog wat van te bakken.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo mar 30, 2014 8:21 pm

Was weg vandaag, niks gezien, maar heel AT gefeliciteerd!
Lijkt me toch dat ze dit niet meer weg gaan geven.

:blub.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Arthur

Ajax - FC Twente 30-03-2014

Bericht door Arthur » zo mar 30, 2014 8:44 pm

Hier zie je hoe Van Rhijn de verdediging uit elkaar trekt bij de goal van Bojan voordat hij uitgeteld op het gras valt: http://gfycat.com/AnxiousConcernedClownanemonefish

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo mar 30, 2014 9:14 pm

Arthur schreef:Hier zie je hoe Van Rhijn de verdediging uit elkaar trekt bij de goal van Bojan voordat hij uitgeteld op het gras valt: http://gfycat.com/AnxiousConcernedClownanemonefish
Goeie actie. Was me niet eerder opgevallen en hij heeft zo een behoorlijk aandeel in die treffer.

Toppie

Bericht door Toppie » ma mar 31, 2014 7:36 am

Ik vind euforie erg hoog en toch wel heel vreemd , als het Twente mee zit staat het binnen een half uur 0-2 en was die middag heel anders gelopen. Daarbij speelde Blind , Klaasen en Veltman weer zwaar onder hun nivo. Maar ja het 4e kampioenschap is een kwestie van dagen of zondag uit bij Vitesse of Ado thuis. Maar wat ga je doen met de spelers die weggaan, weer opvangen met jeugd en dan in de CL weer niks voorstellen en de EL weer afwachten. Daarbij gaat Frank misschien ook wel weg , dus het wordt een hele puzzel.

elliquido

Bericht door elliquido » ma mar 31, 2014 8:20 am

Toppie schreef:Ik vind euforie erg hoog en toch wel heel vreemd , als het Twente mee zit staat het binnen een half uur 0-2 en was die middag heel anders gelopen. Daarbij speelde Blind , Klaasen en Veltman weer zwaar onder hun nivo. Maar ja het 4e kampioenschap is een kwestie van dagen of zondag uit bij Vitesse of Ado thuis. Maar wat ga je doen met de spelers die weggaan, weer opvangen met jeugd en dan in de CL weer niks voorstellen en de EL weer afwachten. Daarbij gaat Frank misschien ook wel weg , dus het wordt een hele puzzel.
Dus het wordt gewoon nummer 33 in de pocket, en verder niet druk maken. De talenten verlengen hun contracten; de "sterkhouders" zullen altijd weggaan op termijn bij Ajax.

Genieten van nu. Ajax investeert in de jeugd.
En verder reken ik erop dat er 2 aankopen komen; types ooijer / poulsen.
En hopelijk valt de hele puzzel in een jaar in elkaar en mogen we hopen op successen
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mar 31, 2014 8:30 am

Aan successen ligt het niet. Of bedoel je Europees? Ik hoop vooral dat Ajax volgend seizoen weer eens vooruit gaat voetballen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 31, 2014 9:24 am

Toppie schreef:Ik vind euforie erg hoog en toch wel heel vreemd , als het Twente mee zit staat het binnen een half uur 0-2 en was die middag heel anders gelopen. Daarbij speelde Blind , Klaasen en Veltman weer zwaar onder hun nivo. Maar ja het 4e kampioenschap is een kwestie van dagen of zondag uit bij Vitesse of Ado thuis. Maar wat ga je doen met de spelers die weggaan, weer opvangen met jeugd en dan in de CL weer niks voorstellen en de EL weer afwachten. Daarbij gaat Frank misschien ook wel weg , dus het wordt een hele puzzel.
Eens.

Veltman was trouwens de zwakste van allemaal. Zwak in de duels, zwak in balbezit en had weer een paar 'Van den Hoorn-tjes' in het strafschopgebied. Wat ziet iedereen toch in em? Ik vind het maar een slapjanus.

Voor de rest vind ik niet dat de ingepaste jeugdspelers als excuus moeten worden gebruikt. Willens en wetens wordt de selectie uitgehold, dus dit is de directe consequentie. Het gevaar is dat al die talenten elkaar niks kunnen leren, zoals een ervaren speler dat wel kan.
Whitey on the moon.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma mar 31, 2014 9:29 am

Tja met deze slapjanus toch echt maar de helft van de tegendoelpunten dan onze directe concurrenten.

Plaats reactie