The Day After Salzburg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 4:23 pm

Niet zo maar een speler kopen. Nee, gericht scouten naar spelers die perfect in hun systeem passen.
Vandaar dat ze in de afgelopen drie jaar 53 spelers gekocht hebben. Wat een hysterische reactie van De Mos. :aai.gif:

@Marillion: in dit geval lag het probleem zeker niet alleen bij de techniek. De instelling van de spelers was niet optimaal, dat ben ik met Mr. Ajax eens. Dan heb ik het over de eerste wedstrijd. Die van gisteren deed er niet meer toe en was geen maatstaf. De eerste wedstrijd is Ajax duidelijk ingegaan met de verkeerde instelling. Zo van: wij hebben van Barcelona gewonnen, we zullen die jodelaars eens even van het veld tikken. Toen ze door kregen dat het op die manier niet ging, konden ze niet meer omschakelen.

Techniek is bepalend in die zin dat hoe beter je techniek is, hoe meer tijd je hebt. De spelers van Ajax zijn naar internationale maatstaven redelijk maar niet meer dan dat. Dan moet je dus een forse fysieke inspanning leveren.

Baseman

Bericht door Baseman » vr feb 28, 2014 4:28 pm

Zal best kloppen wat De Mos zegt, maar dit is wel pas de eerste keer dat RBS zo ver komt.
Maar goed, dat ze dit seizoen heel veel indruk maken mogen overduidelijk zijn.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 28, 2014 4:34 pm

Yopi schreef: Techniek is bepalend in die zin dat hoe beter je techniek is, hoe meer tijd je hebt. De spelers van Ajax zijn naar internationale maatstaven redelijk maar niet meer dan dat. Dan moet je dus een forse fysieke inspanning leveren.
Klopt, wij kunnen geen wedstrijden met minder dan 100% af. Dan gaan we nat.

Het risico van het belichten van dit aspect is dat de discussie zakt naar het niveau van ze doen hun best niet, moeten harder werken voor hun geld enzovoort. Dat is de bedoeling niet. Maar Ajax kan met enige regelmaat zo apathisch op het veld staan. Dat komt misschien deels doordat ze een oplossing niet of te laat zien. Maar ik wil er eigenlijk niet aan dat Salzburg individueel gezien veel betere spelers heeft. Tegelijkertijd blazen zij ons twee keer volledig van het veld.

Dat is eigenlijk best een kwalijke zaak. Tegelijkertijd moet je ook constateren dat de manier waarop zij druk zetten eigenlijk zelden voorkomt. Het gaat dus niet alleen om inzet. Dan zouden meer ploegen het zo doen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 5:05 pm

Marillion schreef:Het risico van het belichten van dit aspect is dat de discussie zakt naar het niveau van ze doen hun best niet, moeten harder werken voor hun geld enzovoort. Dat is de bedoeling niet.
Zeker niet.
Geloof ik ook niet in. Het is niet bewust. Ze willen heus wel, het zijn sportmensen.

Het is eerder een combinatie van factoren:

1. mentaal/onbewust: het is maar de EL/RBS.
2. mentaal/onbewust: wij zijn goed, hebben van Barcelona gewonnen.
3. mentaal: het lukt niet, paniek.
4. technisch: positiespel lukt niet, te lage handelingssnelheid, geen alternatief.
5. conditioneel: veel balverlies, bal heroveren kost veel kracht.

In de Eredivisie is veel balverlies de norm. Bal kwijt? Geeft niet. In Europees verband ligt het iets anders.
Bobby zei ooit over Jari Litmanen: 'Hij raakt elke bal alsof het de beslissende in de CL-finale is.' Bij onze spelers van nu zie je het tegenovergestelde: ze raken elke bal alsof ze tegen RKC spelen.
Dat komt misschien deels doordat ze een oplossing niet of te laat zien.
Voor sommige spelers geldt dat zeker.
Tegelijkertijd moet je ook constateren dat de manier waarop zij druk zetten eigenlijk zelden voorkomt. Het gaat dus niet alleen om inzet. Dan zouden meer ploegen het zo doen.
Omdat de meeste trainers het niet durven.
Ajax geeft te veel ruimte weg. Dat zag je ook in de competitie al. Alleen wordt het dan niet afgestraft.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 28, 2014 5:07 pm

Jij denkt dat het mentaal is? Deze spelers weten gewoon niet beter. Frank heeft inderdaad geen plan B.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 5:22 pm

Het is een van de factoren.

Jonge spelers worden in Nederland te snel op het paard gezet. Veltman die na één geslaagde wedstrijd in verband wordt gebracht met Manchester City, Arsenal en Milan. Klaassen die ook bijna niet meer te houden is. Blind, Serero, Boilesen, allemaal top. We moesten onze handen dichtknijpen als deze supertalenten bereid waren nog een jaar voor onze club te spelen. En dan nu weer: Kishna. Eén leuke invalbeurt, één goal. Barst er een discussie los of die jongen de nieuwe Messi wordt, of de nieuwe Ronaldo. Zingt Hugo Borst domme liedjes over Hare Kishna. We hebben het over jonge jongens, die gaan echt denken dat ze geweldig zijn. En dan opeens lukt het niet, lopen ze als amechtige schapen aan achter de spelers van f*cking RBS... Verwerk dat maar eens.

Wij maken onze talenten kapot op deze manier. Een speler hypen, leuk spelletje. Alleen gaat het wel ten koste van zo'n jongen.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » vr feb 28, 2014 6:05 pm

Leuk topic dit. Ajax verliest es een keertje flink en er klopt meteen weinig meer van in Amsterdam. Ik ben natuurlijk ook niet blij met de vertoningen tegen RedBull (als ze niet gedrogeerd blijken te zijn trouwens petje af voor die ploeg). Maar als je reeel bent dan past het allemaal wel in het plaatje met een Hollands seizoen waarin alle deelnemers in Europa een blamage beleven. Geen goed jaar, Europees, voor de Eredivisie. Jammer want we hadden allemaal graag gezien dat Ajax dichterbij de Europese top is gekomen. Verder lekker blijven ballen. Voetbal is local business.

MT postte iets over doping. Lijkt een ABC-tje. Red Bull heeft een Oost Duitse dopingdoctor in dienst en er is met doping-gas Xenon sinds kort een middel dat nog niet kan worden getraceerd. Dan zie je die ploeg druk zetten als nooit te voren... Zal allemaal wel.

zeux

Bericht door zeux » vr feb 28, 2014 8:01 pm

Is het een incident? Is het een structureel probleem? That's the question.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » vr feb 28, 2014 8:36 pm

Ajax heeft niet het niveau dat we graag willen zien. Dat is geen incident maar structureel. Juist successvolle lichtingen zijn tot nu toe incident geweest. Lijkt mij duidelijk. De vraag is of dat een probleem is. De club is momenteel hard aan het werk om over een paar jaar tijd weer eens een goeie lichting te hebben. Zou prachtig zijn. Tot die tijd maar koesteren wat de huidige selectie allemaal heeft bereikt. Is ook niet mis! Zeker als je dat afzet tegen het afgelopen decennium.

zeux

Bericht door zeux » vr feb 28, 2014 9:38 pm

Dat is prima, maar Cruijff/TH spiegelen andere ambities voor. Die moeten we dan maar negeren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za mar 01, 2014 1:26 am

Ben een paar uur aan het werk en ineens zijn er vijf pagina's!
AT kent een zoekfunctie. Zoek eens op "Demosthenes" en "Meleg". Dan gaat er een wereld voor je open.
Heb ik gedaan: 0 resultaten, het blijkt dus de eerste keer te zijn dat ik dit (niet uiten dat je blij bent met een doelpunt) ter sprake bracht. Blijkbaar mag ik geen namen van spelers meer gebruiken? Heb wel even geteld hoe vaak de criticus in deze topic de naam Maher gebruikt heeft: zeven keer en dan reken ik opmerkingen als "bankzitter van PSV" niet mee; vreemd de topic gaat over Ajax na Salzburg en natuurlijk kwam JPOR ook weer ter sprake (Die man zit al jaren in het buitenland) en dan steeds over Maher schrijven , die heeft nooit gespeeld voor Ajax en nooit voor Salzburg, de criticus weet zeker niet dat Maher bij PSV (andere topic) speelt, zoals VdV bij HSV speelt.
De spelers zagen er duidelijk geen heil meer in. Ze speelden om de negentig minuten vol te maken. RBS daarentegen wilde iets laten zien voor eigen publiek. En bracht dus meer energie en fysiek.
Spelers willen niet winnen? Het TH zorgt wel voor iets nieuws! De grootste mogelijke onzin, spelers die niet willen winnen, ze konden niet winnen. RBS deed juist weinig om het publiek te vermaken, wat een laag tempo vergeleken met vorige week, Ik vond het een grotere afgang dan de week ervoor. Hoe vaak is de paal of lat geraakt, hoe vaak kwam een speler alleen voor Cillessen, hoeveel schietkansen binnen 20 meter?
De spelers van nu hebben in de jeugd geleerd de bal op hun gemakje rond te spelen tot er een gat valt. Daar kun je niet mee aankomen in de top.
Wat een diskwalificatie van Frank de Boer. Frank de Boer begon juli 2008 bij de A1, november 2010 bij Ajax 1, sommige spelers kent hij al meer dan vijf jaar en nog steeds kunnen ze de bal niet onder controle houden? Ligt natuurlijk aan de trainer van de F1 (± 1999), aan JOR, aan HtC en ook aan Piet Keizer en David Endt. FdB traint die spelers soms al bijna zes jaar, de gekochte spelers zijn door het TH (Maakt FdB daar nog deel van uit?) gehaald, maar de JC-aanhangers blijven anderen de schuld geven. In 2020 zal er nog gewezen worden op JOR, HtC e.c.
Waarom zijn ze dan niet eerder wakker geschrokken?
Het TH heeft niet het idee in slaap gevallen te zijn.
Als RBS goedkoop goede spelers kan halen, kan Ajax dat ook
Nee, Ajax wil geen spelers die een man kunnen uitspelen, die een actie in huis hebben. Geld heeft Ajax genoeg, maar dat gaat naar niveau-Bojan.
Kijk eens naar al die 'geweldenaars' die in de afgelopen jaren zijn mislukt in het buitenland: Ola John, Labyad, Chadli, Ruiz, Djuricic, Dost, Sulejmani, en ga maar door.
Het TH wilde Ola John halen, wilde Labyad halen, wilde Djuricic halen (wilde zelf niet), had iets met Dost (FdB wilde hem hebben), ziet het TH het fout? Spelers in die prijsklasse kiezen niet voor Ajax en ik vind dat niet erg. Ze zijn te duur, zeg maar prijsklasse Bojan (- 1 miljoen?)
Iedereen zal het erover eens zijn dat het transferbeleid bij Ajax beter moet, maar laten we Ajax niet met Bayern vergelijken.
JC had het toch steeds over Bayern, dat daar oud-spelers het voor het zeggen hebben? Om die reden moesten toch Bergkamp, Jonk en Overmars komen! De JC-revolutie begon met Bayern. Ik heb Bayern tegen Dortmund op (tv) gezien, dat heeft niets met Ajax te maken, dat is een andere sport, althans zo lijkt het, het is wel een balspel de spelregels lijken op die waarmee Ajax te maken heeft, maar dan in een ander tempo, het verschil tussen vrouwenvoetbal en mannenvoetbal.
Ajax probeert nu Muric te halen, een erkend toptalent waar de hele Europese top achteraan zit. Is dat ambitieus genoeg?
Iets bekends voor een Rotterdammer. Feyenoord zit altijd aan achter spelers die de top van Europa ook wil hebben, Ajax nu ook. Muric een erkend toptalent, wie heeft hem zien spelen en hoe slim is zijn zaakwaarnemer?
Ajax wil dat ook, is bereid daar fors in te investeren. Zie Muric, zie Cerny. Spelers die je niet meer krijgt tegen de tijd dat ze twintig zijn.
Dus toch € 1.000.000 betaald voor Cerny? Fors investeren is niet iets van een paar ton. Ik hoop dat Cerny het waard is, ik heb wel iets met die jongen, hij speelt al jaren met Ajax mee op jeugdtoernooien, kent "Appie" en "Gino" al jaren.
Dat komt doordat we geen goede aanvallers meer opleiden. En dat al heel wat jaren niet.

We kopen wel goede aanvallers? We hadden Ozbiliz, maar die moest weg (On Friday, 26 July 2013 it was announced that Özbiliz had signed a multi-year contract with Spartak Moscow, with Kuban Krasnodar earning €10 million on the transfer fee. Wikipedia) Ajax koopt of huurt de aanvallers: Bojan, Cuenca, Schöne (rechtsbuiten?), Hoesen, Sightorsson en tegen Milan Van der Hoorn en dan heb ik het niet over de negentienjarige aanvallers! De gekochte/gehuurde aanvallers zijn dus wel goed?
Over de scouting, om aan te geven hoe moeilijk het is: de pas 17-jarige Kroaat Alen Halilovic gaat naar Barcelona voor een bedrag van (naar verluidt) tien miljoen euro + bonussen. Zoveel wordt er dus al betaald voor een toptalent.
Zivkovic kost toch "maar" 2,5 miljoen, is dus geen toptalent? Ik lees niets meer over de transfer, wordt het een "Duarte-transfer"?
Volgens De Mos is 'de Nederlandse school' verleden tijd en dat toonde Salzburg aan.

'Onze manier van voetbal is achterhaald', zegt De Mos bij de NOS. 'De ontwikkelingen in het internationale voetbal hebben ons ingehaald. De zogenaamde Hollandse school is verleden tijd. Druk zetten naar voren? Totaalvoetbal? (...) Red Bull is het perfecte voorbeeld. Het werd over twee wedstrijden 6-1, maar het had ook zo maar 10-1 kunnen zijn.'

'Salzburg beschikt over een ultramodern laboratorium. Ik ben daar geweest', spreekt de analist uit ervaring. (...) Deed me erg denken aan de gloriedagen van Dinamo Kiev. De Nederlandse clubs blijven maar geloven in positiespel. We zijn inmiddels kampioen breed en achteruit spelen.'
Twee keer lezen, hij heeft gelijk.
Vandaar dat ze in de afgelopen drie jaar 53 spelers gekocht hebben. Wat een hysterische reactie van De Mos.
Het aantal heb ik niet gecontroleerd, de bron heb ik gezocht, maar niet gevonden (Zitten er achtjarigen bij?), maar voor Ajax tel ik vanaf zomer 2011 in ieder geval 26 volwassen spelers die zijn aangetrokken en @Wimpey, Meleg heb ik niet meegeteld, Wang ook niet, swaar is dat terra-talent gebleven?
Jij denkt dat het mentaal is? Deze spelers weten gewoon niet beter. Frank heeft inderdaad geen plan B.
Als plan A goed is en alle spelers weten wat ze moeten doen, is plan B misschien wel overbodig. Het probleem is dat plan-A onvoldoende niveau heeft voor de Europese top en daar moet Ajax toch staan in 2016-2018, staat in het in maart gepresenteerde "Georganiseerde chaos".
Zingt Hugo Borst domme liedjes over Hare Kishna.
Gebeurde, als ik goed ben ingelicht, al in de tijd dat hij voor ADO speelde, daar zal Hugo Borst zijn informatie vandaan hebben.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za mar 01, 2014 2:05 pm

Ik vind de discussie an sich nog wel aardig, maar kap alsjeblieft met de vergelijking met RBS. Veel van die jongens verloren vorig jaar in de kwalificatieronde van Dudelange uit Luxemburg. Je weet wel toen wij twee keer beter waren dan City. Doe dus nou ook weer niet alsof RBS de success story voor Ajax is. Ja, ze waren veul beter over 2 potjes, maar het blijven momentopnames.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za mar 01, 2014 3:46 pm

Ik vind de discussie an sich nog wel aardig, maar kap alsjeblieft met de vergelijking met RBS. Veel van die jongens verloren vorig jaar in de kwalificatieronde van Dudelange uit Luxemburg. Je weet wel toen wij twee keer beter waren dan City. Doe dus nou ook weer niet alsof RBS de success story voor Ajax is. Ja, ze waren veul beter over 2 potjes, maar het blijven momentopnames.
RBS zijn twee incidenten? In dat geval hoeft Ajax zich geen zorgen te maken, morgen. Ik hoop dat het bij twee incidenten (slechte spel tegen Cambuur enz. zijn geen incidenten) blijft.

Twee keer beter dan City? Wees eerlijk, we waren gedurende periodes beter, maar uit hadden we zo maar kunnen verliezen, zie die bal er nog in gaan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 01, 2014 4:11 pm

Zeux schreef:Is het een incident? Is het een structureel probleem? That's the question.
Er zijn wel erg veel incidenten dan. We gaan ook nog wel eens over knie bij een Nederlandse tegenstander, of het lijkt in ieder geval helemaal nergens op maar die maakt het niet af. In de CL maar ook in de Euroleague is het regelmatig raak. Dan hebben we elk jaar nog de tranentrekkend zwakke reeksen, maar ook als die beeindigd zouden zijn gaat het heel erg vaak heel erg stroef tegen kleintjes, of wordt er uit en thuis vrij makkelijk verloren van een concurrent.

Als het een incident is, dan is dat er in ieder geval een tegen de achtergrond van een structureel te zwak Ajax.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 12:16 am

Ik was helaas niet in de gelegenheid om na het starten van deze topic hierin een bijdrage te leveren, maar nu gelukkig wel. Ik zie dat er inmiddels al het nodige de revue gepasseerd is. Er blijkt dus bij diverse AT-ers kritiek op de scouting, het aankoopbeleid (de filosofie daarvan), de jeugdopleiding, het concept en de technische staf te zijn. Ik ben het voor het overgrote deel eens met die kritiek en de suggesties zaken te verbeteren. Gemakkelijk zal dat zeker niet gaan. De internationale concurrentie is bijvoorbeeld fors en kapitaalkrachtig, En zijn er meer krachten waar Ajax mee te kampen heeft op weg naar het 'ideale' beleidsplaatje. Hoe dan ook, voor het overzicht wil ik hieronder toch even alles van het voorgaande op een rijtje zetten met hier en daar wat aanvullingen van mijn kant.

Voor wat betreft de scouting: daar zit dus een heel groot pijnpunt bij veel AT-ers. Die zou breder opgezet moeten worden. Niet alleen gericht op junioren, maar ook op senioren (range 20 jaar tot 30+). En niet alleen nationaal, maar ook internationaal. En dan liever niet uitsluitend gericht op Scandinavië. Barcelona-B en een paar Oosteuropese landen. De tijden van Maxwell, Trabelsi enz mogen wel terugkomen. Waarom lukt dat RBS wel en ons niet? Daarin mag ook wel een 'revolutie' plaatsvinden. Het netwerk zou dan bij voorkeur moeten bestaan uit meerdere topscouts die zich al bewezen hebben, helemaal leip van het spelletje en het scoutingswerk zijn en die naar binnen gelokt moeten worden via aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Dus ook scouten op scouts.

Ook het selecteren van spelers voor Ajax mag dus wel aangescherpt worden. Bij de scouting zouden dan de volgende competenties van belang moeten zijn: natuurlijk gogme (inzicht, sluwheid/slimheid), techniek (balbehandeling, passing, alles op snelheid), fysiek (conditie, loopvermogen, (duel)kracht, maar ook dynamiek/diepgang en snelheid) en mentaliteit (willen investeren in jezelf, discipline, weerbaarheid, flair). Met als speciale aandachtspunten individuele creativiteit (bv een speler kunnen passeren/uitspelen). Ook moet gelet worden op het ontwikkelingspotentieel in dit alles bij een speler. Kan een speler nu of op termijn mee in het Ajax-spelletje en de varianten daarop? Het lijkt qua criteria wel veel op TIPS, maar is toch een stuk breder en genuanceerder. Overigens zou bij de scouting ook beter gelet moeten worden op de balans/mix van het elftal. Met name de balans tussen jeugd en senioren (ervaring/coaching/weerbaarheid) en de balans kollektiviteit-individuele creativiteit.

Natuurlijk zullen bij een aanvaller de accenten wat anders liggen dan bij een middenvelder of een verdediger. Maar scoor je niet afdoende op de meeste bovengenoemde competenties, dan heb je eigenlijk niets te zoeken bij Ajax. Soriano boven Sigi.

Nou Soriano even voorbij komt: qua aanvallers heeft RBS trouwens wel heel duidelijk een zeer interessante profielschets afgegeven: 3 jongens voorin die razendsnel zijn met diepgang, technisch dik in orde zijn qua balbehandeling (ook op snelheid), elk een mannetje kunnen uitspelen, kunnen killen bij kansen, snel kunnen combineren/passen en weten wat je moet doen om kansen te creeren. En kennelijk hoef je dus echt geen tientallen miljoenen neer te tellen voor al die kwaliteiten. Hooguit 4-5 miljoen per speler. En zijn ze zelfs te vinden bij 2e divisieclubjes. Dat is voor mij een heel duidelijk signaal dat we met onze scouting en soms merkwaardige aankoopbeleid voor een belangrijk deel op het verkeerde spoor zitten.

Qua aankoopbeleid zouden we de verhouding tussen jeugd en senioren wat moeten verleggen naar de laatste categorie. Natuurlijk geldt nog steeds het principe van eigen jeugd eerst, maar dan vooral voor het toptalent. De fricties tussen het eerste en de jeugdopleiding op sommige plekken moeten meer door aankopen gecorrigeerd/gecompenseerd kunnen worden, ook om tijd te overbruggen (1 of meer jaren voordat een toptalent daar zich aandient). De beste krijgt dan uiteindelijk de voorkeur, of het toptalent kan geleidelijk ingepast worden op de plek van de aankoop (ook handig voor het roulatiesysteem).

Ajax moet verder meer durven inzetten op kwaliteitsinvesteringen dan tot dusver het geval is en daar dan ook volledig voor gaan (tot een max van rond de 10 miljoen euro?). Globaal wordt dan gedacht aan een 10 tot 15-tal investeringen in 10 jaar. Natuurlijk geselecteerd op bovengenoemde compententies en daarop veelal hoog scorend. Bewezen kwaliteit dus. Pas op het moment dat een speler (naar de inschatting van de beslissingsbevoegden) een duidelijke sportieve meerwaarde is, dan en alleen dan, doe je je best om hem te halen. Liever geen koopjes meer, geen lapmiddelen of breedteaankopen meer, geen twijfelgevallen, geen net-nietjes. Bij twijfel absoluut niet binnenhalen. De meesten uit die categorie mislukken immers, belemmeren het spel waar Ajax naar streeft, ze houden teveel plekken in de selectie bezet en kosten ook nog het nodige geld. Geld dat je veel beter in de diepte (kwaliteit) kan steken. Kwaliteit dus altijd boven kwantiteit.

Ook mag Ajax zich hierin van een paar AT-ers wel meer als een top dog manifesteren door agressief te winkelen bij de concurrentie. De komst van een nationale (sub)topper van tijd tot tijd (ook als ze in het buitenland nog niet zouden slagen) is een signaal van ambitie, die Ajax aantrekkelijker kan maken voor spelers van de hogere garnituren. Naast natuurlijk het salaris, Europees voetbal (met name CL), Amsterdam, noem maar op. Voor de moraal van de al aanwezige sterkhouders kan die ambitie en de komst van extra kwaliteit trouwens ook een belangrijke opsteker zijn en aanleiding om nog wat langer te blijven.

Qua salariering zouden we de bewezen sterkhouders moeten proberen meer aan ons te binden. Elk extra jaar daarin is meegenomen. En daar mag ook fors de knip voor getrokken worden met het in uitzonderingsgevallen loslaten van het salarisplafond. Daarmee krijg je wel forse salarisverschillen binnen de selectie. Maar dat is inherent aan een topsportklimaat. Wil je ook die privileges van de paar vedettes hebben, dan moet je daar wat voor doen.

Over de jeugdopleiding: we moeten dus af van 'opleiden', het moet 'ontwikkeling' worden. Met dus selectie/schifting op het ontwikkelingspotentieel. Meer dan ooit blijkt het trainen op techniek (en dan vooral op snelheid) topprioriteit. Kan je technisch iets niet op snelheid uitvoeren, dan leg je het spel lam en kan je de tegenstander niet uitspelen/verrassen. Voor de andere trainingstargets: zie eerder genoemde competenties. Ook moet het talent goed begeleid en beschermd worden tegen de waan van de dag bij media en publiek.

Voor wat betreft het concept en de technische staf: hierboven worden al enkele kritiekpunten genoemd over het soms wat dogmatische beleid van het TH. Op AN is momenteel een boeiende discussie gaande over het huidige concept van Ajax en de invulling daarvan door FdB c.s. Op zich is men het daar wel eens met 4-3-3 en de punt naar achteren, maar er is veel kritiek op de invulling en uitvoering daarvan. Met name op de (kennelijk bewuste) keuze van FdB voor 1 VM en 2 zeer diep staande, vaak onbereikbare halven. Waardoor de achterste lijn de bal niet kwijt kwam naar voren, wat leidt tot het starre, oersaaie breedtikken van de bal achterin. FdB lijkt daarbij nogal panisch te zijn voor balverlies in de eerste fase en vermijdt daarbij vrijwel alle risico. Dat mag alleen verderop in het veld, bij voorkeur bij de vijandelijke 16. Op zich is daar wat voor te zeggen, maar het lijkt wel tot een ernstig stuk verstarring te leiden. De drang naar voren wordt er zo niet beter op. Niemand durft nog risico's te nemen. Zeker niet als het zelfvertrouwen ontbreekt.

Deze opzet blijkt bovendien in de opbouw gemakkelijk te ontregelen te zijn met een gestaffelde verdediging en/of door druk te zetten op de achterste lijn en op de spelbepalende VM, waardoor Ajax dus erg kwetsbaar wordt. De AN-ers willen daarom terug naar de principes van Cruijff: de middenvelders verzorgen de opbouw, niet de verdedigers. Minimaal 2 middenvelders halen dan de bal bij de verdedigers op (zoals Xavi en Iniesta bij Busquets). En de man met bal moet dan ook direct omgeven worden door allerhande wisselende driehoeken aan afspeelpunten, zowel dichtbij als verderop. Door slim vrij te lopen, ruimte te creeren voor een inkomend afspeelpunt of voor de passlijn naar een afspeelpunt verderop, door inschuiven voor de man-meer enz enz.

Daarop voortbordurend en ook volgens de filosofie van Cruijff: alle veldspelers moeten zich steeds op een afstand van maximaal 9-10 meter van elkaar bevinden binnen een veldrange van hooguit 40 meter diep. Het elftal moet zich snel als een blok van voren naar achteren en terug kunnen verplaatsen over het veld binnen die range. Als een compacte wolk, met daarbinnen voortdurend wisselende en dynamische afspeelpunten in driehoeken rondom de man met bal, inclusief razendsnel en gevarieerd positiespel (breed-diep, dichtbij, veraf). Met dus soms helemaal geen spelers in de zone vlakbij de 16 over de volle breedte, zodat daar met steekpasses in die ruimte en diepgang van geprofiteerd kan worden. Weer die dynamiek dus. Je staat niet in de 16 te wachten, je komt er op het juiste moment. En de tegenstander mag gissen waar.

Dit alles wordt momenteel op een fenomenaal niveau uitgevoerd door Bayern binnen een perfecte balans van een ijzersterk kollektief met de nodige individuele creativiteit. Natuurlijk is dat level voor ons volslagen onbereikbaar, maar het lijkt mij qua voetbal wel een stuk aantrekkelijker en meer het nastreven waard dan het nogal verstarrende gebeuren, waar FdB nu al een paar jaren mee bezig is en wat mij betreft eigenlijk niet des Ajax is. Ik vind dat Frank echt af moet stappen van dat te veilige stramien met schijndominantie van hem, dat wordt zo op den duur (vooral internationaal) een doodlopende weg, ondanks 3 en misschien 4 nationale titels op rij. Voor de selectie, maar ik vrees uiteindelijk ook voor hem. Zo krijgen we namelijk nooit een antwoord op die gestaffelde verdediging of op druk op de achterste lijn en dat weet de concurrentie ook, gaat zich daarop meer en meer wapenen. En voetballen we alleen nog verdomde goed als we bakken met ruimte en tijd krijgen. Cruijff mag wat mij betreft gerust hierin FdB en collega's wel wat bijles geven in de taktiek, de strategie en de coaching daarin.

Tot slot: natuurlijk zijn we allemaal buitenstaanders (behalve AT-Cruijff kennelijk) en hebben we niet veel zicht op wat en hoe er van het bovenstaande mogelijk al volop gaande en aan het veranderen is binnen Ajax. De huidige koers van Ajax is op zich ook wel een goede en gezonde, maar er lijkt kennelijk toch aanleiding voor enkele correcties daarin na de pijnlijke confrontaties met RBS die de nodige vervelende verborgen gebreken bij Ajax aan het licht hebben gebracht. Zowel op als buiten het veld. Er is daarin kennelijk meer mogelijk dan we dachten, ook met de (relatieve) beperkingen van Ajax. Het bovenstaande lijkt mij dan ook (met beleid) een raamwerk dat beslist het nastreven waard is. Tenminste, als we nationaal superieur willen worden en kunnen aanhaken aan de Europees (sub)top op EL-niveau. En met mijn persoontje blijkbaar meer AT-ers.

ferry

Bericht door ferry » zo mar 02, 2014 11:36 am

@ Zuidema: :biggthumpup.gif:

Twee dingen die in iedere discussie terugkomen zijn de Scouting en het aankoopbeleid. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat we ook moeten scouten op scouts. En het liefst heb je scouts in alle delen van de wereld, hoewel je ergens een lijn zal moeten trekken want dat zal allemaal ook een aardige duit kosten.

Wat ik mij oprecht afvraag: hoe kom je tot een verbetering van bet beslissingsproces om daadwerkelijk de juiste spelers onder contract te brengen? Scouts komen niet alleen met dat ene pareltje aan; die brengen honderden spelers in kaart.
Ik neem aan dat het op dit moment het Technisch Hart is die de spelers en alle beschikbare informatie bekijkt en dan een beslissing neemt. Hoe gaan we vaker de juiste beslissing nemen? Daar moeten zaken bij zitten zoals Zuidema al terecht aanhaalt: de juiste mix van ervaring en jeugd, kijken of een speler in 'het systeem' past etc. Ik ben bang dat als dáár ook niet iets veranderd, er ook geen hoger rendement gehaald gaat worden uit die verbeterde scouting. (hetzelfde geldt voor het aankoopbeleid)

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 11:50 am

Ferry schreef:@ Zuidema: :biggthumpup.gif:
Dank. Maar deze eer schuif ik graag door aan de AT-ers met al hun waardevolle bijdragen in deze topic. Ik heb hierboven die bijdragen slechts gerubriceerd samengevat en hier en daar wat aangevuld.
En het liefst heb je scouts in alle delen van de wereld, hoewel je ergens een lijn zal moeten trekken want dat zal allemaal ook een aardige duit kosten.
Klopt, dat zal zeker een forse investering worden. Maar ook een lonende verwacht ik. Ideale plaatje: dat je tegen relatief weinig transferkosten toch de kwaliteit naar binnen haalt die Ajax nodig heeft. En dat je geen geld meer verspilt aan (relatieve) prutsers, die alleen maar een sta in de weg zijn in de doelen die Ajax zichzelf stelt.

Zoals Gijp in het banale borrelpraatprogramma VI van vrijdagavond al zei: "Waarom stuurt Ajax niet mensen af op dat toernooi in Israel om te bekijken hoe Van der Hoorn zich houdt op de trainingen en in de wedstrijden? Ik heb verhalen gehoord dat ie bv op de trainingen totaal niet mee kon. Dan moet je als Ajax toch al genoeg weten? Spaart weer 4 miljoen uit."
Wat ik mij oprecht afvraag: hoe kom je tot een verbetering van bet beslissingsproces om daadwerkelijk de juiste spelers onder contract te brengen? Scouts komen niet alleen met dat ene pareltje aan; die brengen honderden spelers in kaart.
Zeker lastig met al dat aanbod. Allereerst de check op competenties. Welke? Zie boven. Dan zal je inderdaad ergens de afweging moeten maken welke competenties van belang zijn en welke niet bij een speler of op een plek in het elftal. Hoe je dat het beste kunt doen qua prioritering enz heeft dan nog wel invulling en uitkristallisatie nodig. Ik vind wel dat het TH zelf ook de speler moet zien spelen (en trainen?) in de eindfase, dan niet alleen moet afgaan op rapporten van scouts. Van Gaals sollicitatiegesprekje indertijd met een kandidaat lijkt me ook niet slecht. En bij twijfel liever niet meer aantrekken. We kunnen het geld maar 1 keer uitgeven.

Le T.

Bericht door Le T. » zo mar 02, 2014 12:52 pm

Zuidema schreef: Zeker lastig met al dat aanbod. Allereerst de check op competenties. Welke? Zie boven. Dan zal je inderdaad ergens de afweging moeten maken welke competenties van belang zijn en welke niet bij een speler of op een plek in het elftal. Hoe je dat het beste kunt doen qua prioritering enz heeft dan nog wel invulling en uitkristallisatie nodig. Ik vind wel dat het TH zelf ook de speler moet zien spelen (en trainen?) in de eindfase, dan niet alleen moet afgaan op rapporten van scouts.
Je kunt wel gaan kijken, maar je moet het ook zien. Een scherp beeld is wat anders dan een scherpe blik. De beelden op het netvlies moeten ook nog juist verwerkt worden. De een ziet meer dan de ander, dat kan een opticien niet oplossen. Een duidelijk voorbeeld is Frank Snoeks, hij kijkt naar dezelfde beelden, naar dezelfde slomo en naar dezelfde superslomo, maar aan zijn commentaar kun je horen dat hij toch van alles mist wat je zelf wel kunt zien. Ik heb geen reden om aan te nemen dat er onder technische mensen geen verschil is in wat ze waarnemen. Goed waarnemen is een gave. Een vrij zeldzame gave zo blijkt, want de overgrote meerderheid van de (professionele) voetbalkijkers zit er regelmatig heel lelijk naast.

Het heeft er de schijn van dat er bij het TH niet iemand zit met die gave. Iemand die er goed het oog in heeft zou aan een paar samenvattingen met het bord op schoot moeten vaststellen dat de lichaamscoordinatie en oog-voetcoordinatie van een VdHoorn niet goed is en dat er dus niet zoveel rek in zit. Want dat is uiteindelijk het talent waarmee je een hogere handelingssnelheid kunt bereiken.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo mar 02, 2014 1:21 pm

Jongens, scouting is geen exacte wetenschap. Het kunnen beoordelen of een speler voldoende kwaliteiten heeft om bij Ajax te slagen is maar de helft van het verhaal; de andere helft is eenvoudigweg niet te scouten en blijft een gok: de mentale gesteldheid van het talent. Zeker in de leeftijdscategorie waar Ajax het van moet hebben is dat ondoenlijk. Adolescenten ontwikkelen zich zowel lichamelijk als geestelijk en hoe een speler dat laatste doet, is niet te voorspellen. Kan een jongeling aarden in een flat in Diemen? Redt hij het zonder de warmte van zijn gezinsnest? Spreekt hij de taal? Kan hij opboksen tegen de Amsterdamse mentaliteit; kan hij omgaan met plotselinge weelde van in volle stadions spelen; kan hij het handelen als ie daarna ineens in Jong Ajax staat; met andere woorden: is hij mentaal sterk genoeg? Natuurlijk kan je daarin begeleid worden, maar uiteindelijk zal de aard van het beestje doorslaggevend zijn.

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk ook dat de scouting van Ajax substantieel beter kan. Maar zo lang je met (jonge) mensen werkt is er altijd een serieuze kans dat, hoe groot een talent fysiek ook is, hij het mentaal niet redt. En daar is volgens mij niet zo eenvoudig op te scouten.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 1:54 pm

Heb je beslist gelijk in Cees, blijft bij junioren qua mentaliteit erg lastig inschatten. Maar als ik de AT-ers zo lees, richt de kritiek zich vooral op de scouting in het segment van de senioren (zeg maar vroege twintigers en ouder). Dat wordt mijns inziens terecht beschouwd als een nogal ondergeschoven kindje bij Ajax met het principe van eigen jeugd eerst. Daar is nog veel winst is te halen. En het segment van de senioren lijkt me ook cruciaal als je de jeugd hoog in het vaandel hebt staan. Om de talenten een goed coachend en corrigerend raamwerk in het veld te kunnen bieden en de balans in het team te houden voor de broodnodige continuïteit, weerbaarheid en stabiliteit. Ajax leidt niet alleen op, Ajax moet ook continu presteren. En dat doe je niet met jeugd alleen, dat is veel te nukkig en te grillig daarvoor. Ook bij de senioren speelt dat mentale natuurlijk mee, maar ik denk dat je in dat segment toch al een stukkie beter in kunt schatten hoe iemand inmekaar zit. Desnoods via het sollicitatiegesprekje van Van Gaal.

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 02, 2014 2:01 pm

Zuidema schreef: Desnoods via het sollicitatiegesprekje van Van Gaal.
Zoals bij Brom, Vossen, Juan, Gabrich, Baba, Santos, Veltman e.c.? En bij de mentaal ijzersterke Dani?

"Machen Sie sich keine Sorgen, Herr Hoeness! Pranjic und Braafheid haben das Bewerbungsgespräch mit Mir sehr gut bestanden!". :hypocrite.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 2:11 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Desnoods via het sollicitatiegesprekje van Van Gaal.
Zoals bij Brom, Vossen, Juan, Gabrich, Baba, Santos, Veltman e.c.? En bij de mentaal ijzersterke Dani?
Rosales toch ook nog? Was dat niet in het jaar voordat Van Gaal naar Barcelona vertrok? En toen direct bij het begin bij Barca al met een lijst van 277 verbeterpunten kwam? Ik kreeg daarbij toen de indruk dat hij al lang niet meer de focus op Ajax had gehad. Dat stel je niet in een paar uurtjes op. Misschien verklaart dat ook waarom hij niet meer erg op dreef was in dat laatste seizoen bij Ajax. Inclusief zijn sollicitatiegesprekjes. :666.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » zo mar 02, 2014 2:15 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Begrijp me niet verkeerd. Ik denk ook dat de scouting van Ajax substantieel beter kan. Maar zo lang je met (jonge) mensen werkt is er altijd een serieuze kans dat, hoe groot een talent fysiek ook is, hij het mentaal niet redt. En daar is volgens mij niet zo eenvoudig op te scouten.
Dat klopt grotendeels wel, maar dat is niet aan de orde. Er worden spelers gehaald, en dan is het maanden later "oeps, hij kan toch helemaal niet voetballen". Dat heeft niks met mentaliteit te maken, maar met de aanleg die er ook al niet was voor de aankoop. Zo'n Dani kun je weinig aan doen, maar missers als VdH, Sana, Boerrigter etc. zijn gewoon te voorkomen.

Het is geen harde wetenschap, maar wel een kunde die je kunt structureren, controleren en ontwikkelen.

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 02, 2014 2:19 pm

Zuidema schreef: Rosales toch ook nog? Was dat niet in het jaar voordat Van Gaal naar Barcelona vertrok?
Nee, dat was daarna... Hoe heetten die anderen ook alweer? Sangoy en Rusculleda? En de enige die wat kon (Felipe) kwam bij Ajax niet aan de bak. Net als het gros van de trainers / TDs overheerst ook bij hem het aantal miskopen. Bij Barcelona bijv. :excited.gif:

Ik sluit me bij Cees aan. Ballen is één. In het koppie wordt het echter beslist.

Je kan van CR7 denken wat je wilt, maar die gozer is fysiek en mentaal supertop. Een prof als weinig anderen. Vergelijk dat eens met bijv. 'onze' Wes en m.n. Raf. :excited.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 2:27 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Rosales toch ook nog? Was dat niet in het jaar voordat Van Gaal naar Barcelona vertrok?
Nee, dat was daarna...
Oh ja, dat is waar ook. Ik verwar het met de periode van Van Gaal als TD bij Ajax. Stom van me. Sorry. :blush.gif:

Plaats reactie