Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Red Bull Salzburg - Ajax 27-02-2014

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 12:44 pm

LucaS schreef:Inmiddels trainer ze al 2 tot 3 jaar onder het nieuwe bewind. Ik begrijp dat de Europese top niet wordt bestormd, maar iets van vooruitgang zou je toch wel mogen verwachten?
Ajax - Barcelona. De beste Ajax-pot sinds 1996.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 28, 2014 12:45 pm

Monkey Tonk schreef:
Zuidema schreef: Toch blijf ik het stuitend vinden wat Ajax daar tegenover stelde. Zo slap, zo dromerig, zo slordig. Met De Jong, Klaassen en Denswil wat mij betreft in een dramatische hoofdrol. Niks geen teamwork ook. Alsof ze voor het eerst met mekaar samenspeelden. Wat zeg ik? Het leek soms wel of ze überhaupt voor het eerst tegen een bal trapten. Zo rampzalig slecht was de passing, de balaanname, de duelkracht ook. Wat hebben we dan verdomme onder 3 jaar FdB gedaan? Dat we niet eens meer een schijn van VOETBAL op de mat kunnen leggen? Kunnen we alleen maar min of meer machinaal een pragmatisch voetbalspelletje spelen? Kunnen we alleen maar goed voetballen, als we bakken met tijd en ruimte krijgen? Maar zodra het wat moeilijker wordt, zodra we daarop moeten improviseren of creatief moeten zijn, geven we niet meer thuis? Flikkert de hele boel dan echt als een kaartenhuis inmekaar?
Ja dus. Het verschil tussen top en middelmaat is handelingssnelheid. Als dat verschil te groot wordt krijg je zo'n 'stond erbij en keek ernaar' wedstrijd.

Daarom besloot ik gisteravond al snel om alleen maar te genieten. Zoals Salzburg keer op keer de bal schietklaar legde in de ruimte tussen laatste verdediger en keeper. Om je vingers bij af te likken.
Ik hoef overigens dat lange ballen voetbal van hun niet te zien hoor. Het druk zetten wel. Maar de opbouw niet. Die van Ajax hoef ik overigens ook niet meer te zien.
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » vr feb 28, 2014 12:47 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Nationaal is het natuurlijk ook niet op orde.
3 op rij. And counting. Hoe vaak moet Ajax nóg kampioen worden om het nationaal op orde te hebben? :confused.gif:
Waarom zou het kampioen worden, wat afhankelijk is van veel meer factoren, de enige maat zijn van de zaken op orde hebben?
Wollt ihr den totalen Mensch?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 28, 2014 12:48 pm

wimpey schreef:
Yopi schreef: Ajax is na jaren van wanbeleid teruggekeerd naar de basis. De jeugd krijgt weer de ruimte. Zo hoort het ook, maar we zitten er wel mee dat die jeugd nog volgens het oude patroon opgeleid is.
Dat mag je dus niet zeggen... De collectiviteitsgedachte die onder LvG in Ajax-1 opgeld deed, is destijds 1 op 1 op De Toekomst geprojecteerd. Het systeem werd erin gebeukt, het individuele en aparte werd eruit geramd.

Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar het is op z'n minst vreemd dat het creatieve huis Ajax al 2 decennia geen aanvaller van topniveau heeft voort weten te brengen. Dit terwijl in een straal van zo'n 250 KM om Amsterdam het ene na het andere toptalent opstond.
Al zou je gelijk hebben, Frank de Boer voert het nu tot extremis door. Ik heb ploegen van LvG aanvallender zien spelen dan FdB nu doet. FdB wil niet eens spelers die creatief zijn. Je moet FdB eens zien tijdens wedstrijden. Hij kauwt werkelijk alles voor aan z'n spelers. Als je een Suarez erbij heb die iets geks doet, dan onstaat er kortsluiting. 3 jaar FdB en in die 3 jaar is het een kaalslag geworden. Ow ja... we worden kampioen van een mickey mouse competitie met zaaddodend spel, dat dan weer wel.
Whitey on the moon.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 28, 2014 12:52 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef:Inmiddels trainer ze al 2 tot 3 jaar onder het nieuwe bewind. Ik begrijp dat de Europese top niet wordt bestormd, maar iets van vooruitgang zou je toch wel mogen verwachten?
Ajax - Barcelona. De beste Ajax-pot sinds 1996.
Leuke wedstrijd. Toch... Fool's gold.

Barca had geen enkele reden om zich bovenmatig in te spannen, terwijl Ajax voor de laatste strohalm ging.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 12:54 pm

wimpey schreef: Dat mag je dus niet zeggen... De collectiviteitsgedachte die onder LvG in Ajax-1 opgeld deed, is destijds 1 op 1 op De Toekomst geprojecteerd. Het systeem werd erin gebeukt, het individuele en aparte werd eruit geramd.
Van Gaal profiteerde van de opleiding van Cruijff. Dat mag ik vast ook niet zeggen. :smallgrin.gif:
Die jongens waren technisch vaardig en hadden een hoog voetbal-IQ.

De Boer moet het die spelers wel voorkauwen, ze kunnen het zelf niet bedenken. Ze zijn opgeleid door trainers die vanaf de kant alles bepaalden.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 28, 2014 1:00 pm

Yopi schreef:
wimpey schreef: Dat mag je dus niet zeggen... De collectiviteitsgedachte die onder LvG in Ajax-1 opgeld deed, is destijds 1 op 1 op De Toekomst geprojecteerd. Het systeem werd erin gebeukt, het individuele en aparte werd eruit geramd.
Van Gaal profiteerde van de opleiding van Cruijff. Dat mag ik vast ook niet zeggen. :smallgrin.gif:
Die jongens waren technisch vaardig en hadden een hoog voetbal-IQ.

De Boer moet het die spelers wel voorkauwen, ze kunnen het zelf niet bedenken. Ze zijn opgeleid door trainers die vanaf de kant alles bepaalden.
Als dat zo zou zijn, waarom haalt het TH/FdB dan nog meer van die eenheidsworsten van buitenaf?
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 1:06 pm

GangstaRiB schreef: Ik heb ploegen van LvG aanvallender zien spelen dan FdB nu doet.
Ik heb van dichtbij gezien hoe de bondscoach het voor elkaar kreeg om een fantastische collectie spelers in 2010/11 afschuwelijk slecht voetbal te laten spelen.

Frank de Boer is geen slechte trainer. Ik zie wel enige minpunten. Kon wel eens mens zijn. Eens zien of - en hoe ie op de onmacht tegen RBS reageert met het oog op komend seizoen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 1:08 pm

Dat is een terechte vraag. Het antwoord luidt: omdat het haast niet mogelijk is om spelers te halen die écht iets bijzonders zijn. Zulke spelers zijn normaal gesproken onbetaalbaar. Dat is ook de reden dat Ajax nu investeert in grote talenten uit een jongere leeftijdscategorie.

J

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr feb 28, 2014 1:11 pm

We moeten onder ogen zien dat behalve de selectie van Ajax, ook de eredivisie elk jaar verder wordt uitgehold. Op een gegeven moment verliezen de jongetjes het van de mannen, zeker in Europa. Ik moet nog maar zien of er de komende 10 jaar een team in de eredivisie kampioen gaat worden met 80 punten of meer. Nivellering mensen, nivellering....

Of zoals van Hooijdonk het gisteren treffend verwoordde op twitter:
Exit

Ajax=Austria
Feyenoord=Russia
Vitesse=Romania
Fc Utrecht=Luxembourg
Psv=Ukraine/Bulgaria/Kroatia
Az=?

Time to keep quiet
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 28, 2014 1:11 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Ik heb ploegen van LvG aanvallender zien spelen dan FdB nu doet.
Frank de Boer is geen slechte trainer. Ik zie wel enige minpunten. Kon wel eens mens zijn. Eens zien of - en hoe ie op de onmacht tegen RBS reageert met het oog op komend seizoen.
Hoe heeft ie dat de afgelopen jaren gedaan?
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 1:18 pm

GangstaRiB schreef: Hoe heeft ie dat de afgelopen jaren gedaan?
De ene keer beter dan de andere keer, GR. Hij kon wel eens mens zijn...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 28, 2014 1:26 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Hoe heeft ie dat de afgelopen jaren gedaan?
De ene keer beter dan de andere keer, GR. Hij kon wel eens mens zijn...
Ik weet nu wel dat ie weleens menselijke trekjes vertoond. Het gaat mij er meer om dat er niet echt vooruitgang te bespeuren is, eerder achteruitgang. Ajax heeft de pech dat de beste spelers weggekocht worden, maar hij (en het TH) blijft wel volharden in middelmatige aankopen en een taktiek die Europees geen zoden aan de dijk zet.

Waar jij vooruitgang ziet door de kampioenschappen, zie ik achteruitgang doordat je potjes tegen Roda of PEC met de hakken over de sloot binnentrekt. En ik vrees dat die trend wordt doorgetrokken.
Whitey on the moon.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 28, 2014 1:27 pm

Toch even uit nieuwsgierigheid de doping-mogelijkheid gegoogled. Ook omdat Frank zegt dat hij het nog nooit heeft meegemaakt dat een tegenstander zo'n druk kan zetten. Nooit...

http://www.nydailynews.com/sports/i-tea ... -1.1349830

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 1:43 pm

Je zou er haast wat van gaan denken. :hypocrite.gif:

Thom

Bericht door Thom » vr feb 28, 2014 2:53 pm

:ajaxsmiley.gif:
LucaS schreef:
wimpey schreef:
Demosthenes schreef: Herhaling van zetten, in die tijd plaatsten Nederlandse clubs zich voor de groepsfase van de EL, dat lukt nu zelfs niet meer.
Ajax plaatste zich in 2007 voor helemaal niets.

Punt is dat Ajax m.i. het e.e.a. bereikt heeft de voorbije 3 jaar. En dat bijv. jij vindt dat dat niet zo is. Hetgeen ik dan aan de hand van feiten (which do not cease to exist) weer kan weerleggen.
Tja, maar kale feiten vertellen niet het hele verhaal. Tenminste, dat hoor ik van jou als ik er op wijs dat DB zich twee keer kwalificeerde voor de (voorronde CL), de poulefase van die CL overleefde, daarna Inter Milaan goed partij gaf en de KNVB beker won. ZO zie je maar, dat kale feiten kunnen liegen.

Nu is de vraag wat de grootse leugen is, Ajax-Barcelona of Ajax-RBS.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 01, 2014 6:35 pm

Yopi schreef:Je zou er haast wat van gaan denken. :hypocrite.gif:
Ja. Volgens de Boer kon het eigenlijk niet (vrije vertaling van 'had het nog nooit gezien'). Al dat geraas over het veld kost ontzettend veel kracht. Ik was het niet eens met de Boer, want ik had het eerder gezien. Bij Oranje '74 vooral. Die waren zo goddelijk dat het niet meer bij te benen viel. Of toch niet? http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... n-78.dhtml

Bron is Frits Kessel. Lijkt me betrouwbaar.

En Johnny Rep:
Oud-international Johnny Rep, die eerder al dopinggebruik toegaf, zegt in het boek: 'Voetbal en doping? Dat is helemaal geen mysterie man. Iedereen liep te slikken in die tijd.' In zijn tijd bij het Franse Saint-Etienne gingen alle spelers voor een Europa Cupwedstrijd tegen PSV aan een infuus, vertelt Rep. Binnen vijf minuten stond het 3-0 voor de Franse club. Ook huidig UEFA-voorzitter Michel Platini speelde in die wedstrijd mee bij Saint-Etienne.
Red Bull en doping? Geef mij nog zo'n blikkie.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za mar 01, 2014 9:14 pm

De jeugd krijgt weer de ruimte.
Iemand die de moeite neemt om naar een wedstrijd van de Ajax-jeugd te gaan i.p.v. de samenvatting van vijf minuten op ajaxtv te kijken weet één ding: als de jeugd iets niet krijgt, is het vrijheid. Mijn mening is gebaseerd op een paar jaar jeugdvoetbal sinds de JC-revolutie, de B1 en A1. De volgende Ajax-trainer is Trustfull? Restverdediging, kent hij meer woorden? Wanneer mag een buitenspeler zijn man passeren?
Het verschil tussen top en middelmaat is handelingssnelheid. Als dat verschil te groot wordt krijg je zo'n 'stond erbij en keek ernaar' wedstrijd.
Volkomen mee eens, het probleem van de laatste jaren: de handelingssnelheid.
Dit terwijl in een straal van zo'n 250 KM om Amsterdam het ene na het andere toptalent opstond.
Zeker in Duitsland, want Van Persie en Robben zijn dertigers of binnenkort dertigers. Welke toptalenten worden er bedoeld? Messi, Zlatan, Ronaldo?
3 op rij. And counting.
Die theorie zal iemand een orgasme brengen als je de resultaten van Rosenborg (Noorwegen) ziet, dat zal dan wel wereldtop zijn. Acht keer (of zoiets) achtereen kampioen van Noorwegen?
Van Gaal profiteerde van de opleiding van Cruijff. Dat mag ik vast ook niet zeggen.
Mag je gewoon zeggen en schrijven, want we weten toch allemaal dat JC bij zijn vertrek (jaren tachtig) tegen de ± twaalfjarige Kluivert zei: "Let op, in 1995 in de CL-finale neem jij in de 85ste minuut de bal met de punt van je rechtervoet. Beloof je dat?". Kluivert antwoordde met:"Ja, meneer JC" en wat gebeurt er: Kluivert scoort echt de 1-0, allemaal het werk van JC. Messi? Het werk van JC. JC verliet Barcelona (voor de VS) en zei:"Jullie moeten een jeugdopleiding beginnen" en ja hoor, een paar jaar later werd Messi geboren", allemaal te danken aan JC.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS

Bericht door LucaS » za mar 01, 2014 10:11 pm

Onzin natuurlijk.
I think I lost my fucking headache

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 02, 2014 1:22 am

In NL is dit al bekend, maar ik moest wel even met mijn ogen knipperen. Geen wonder dat het er zo prachtig uitzag allemaal. Daar knalt, in het jeudherinneringengedeelte van mijn grijze massa, toch wel even een zeepbelletje uit elkaar. Geloof nu helemaal geen zak meer van Salzburg, dat vergelijkbaar voor de dag kwam.

http://nos.nl/artikel/574655-doping-was ... nslag.html

Volop hartklachten later. Nico Rijnders overleed gvd aan een hartaanval op het veld.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 1:46 am

Monkey Tonk schreef:In NL is dit al bekend, maar ik moest wel even met mijn ogen knipperen. Geen wonder dat het er zo prachtig uitzag allemaal. Daar knalt, in het jeudherinneringengedeelte van mijn grijze massa, toch wel even een zeepbelletje uit elkaar. Geloof nu helemaal geen zak meer van Salzburg, dat vergelijkbaar voor de dag kwam.

http://nos.nl/artikel/574655-doping-was ... nslag.html

Volop hartklachten later. Nico Rijnders overleed gvd aan een hartaanval op het veld.
Heb het eerlijk gezegd altijd wel vermoed, ook bij Ajax 71-73. Alleen Neeskens al. Ik verwacht nou ook wel meer ontboezemingen over het WK74. Van de Duitsers weten we het al.

Maar dat het zoveel eerder in NL al gebeurde in de jaren 50 en 60 verrast me wel. Jammer, niets is kennelijk meer puur natuur in topsport. Nooit geweest ook, blijkbaar.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 02, 2014 8:48 am

Hier nog wat meer over doping in voetbal. Breitner is er ook duidelijk over.

http://www.4dfoot.com/2013/02/09/doping ... -evidence/

“Il Caffè Herrera”... haha

Een aanrader van een voetbalwebsite, overigens. Met oa veel info over Ajax en klassieke films.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2014 8:59 am

Jezus, als dat allemaal echt waar is... :baaa.gif:

De citaten van de betrokkenen liegen er in ieder geval niet om (letterlijk en figuurlijk). Nog meer confronterende en ontnuchterende au-tjes dus.

Pffff, ik had al afstand genomen van het wielrennen, omdat je inmiddels weet dat je bedonderd wordt waar je bij staat. Moet ik het voetbal nou ook achter me laten omdat het eigenlijk voor een groot deel van nul en generlei waarde is? :excited.gif:

Bedankt voor het linkje trouwens. Inderdaad een hele fraaie website. :biggthumpup.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 02, 2014 9:26 am

Ik was er ook een beetje down van, maar inmiddels weer helemaal opgeveerd. Geen pil, maar humor. Prachtige citaten van die site: http://www.4dfoot.com/2012/02/05/the-gr ... uotations/

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 02, 2014 9:26 am

Een paar jaar gelden zag ik op de ZDF een documentaire over het Duitse elftal dat in 1954 wereldkampioen werd. De spuit ging er toen al in, er bleken vier (kunnen er ook 3 of vijf geweest zijn) spelers aan een zeer zeldzame (lever)ziekte te zijn overleden, een ziekte die per spuit kon worden overgebracht. Ik denk niet dat in een sport waar zo veel geld in omgaat de medische begeleiding "schoon" is.

De wedstrijd tegen Salzburg leverde echter de commentaren op, dat Salzburg geslikt had en Ajax uiteraard niet, want Nederlanders doen dat niet. (In België en Duitsland zijn spelers en scheidsrechters omgekocht, maar in Nederland gebeurt dat ook niet.) Salzburg zal betere pilletjes hebben? Het probleem zal zijn dat je niet kunt bewijzen dat je niet gebruikt, als iemand als Armstrong nooit gepakt is en jarenlang heeft gebruikt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie