Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr feb 28, 2014 2:45 pm

Ja, alleen over de naam van deze koers kun je in Vlaanderen al een middagje bezig zijn op café. Uiteraard wel onder het genot van een plaatselijk brouwsel.

Ik ben wel benieuwd naar de verhoudingen. De Quickstep ploeg is echt onvoorstelbaar sterk voor het Vlaamse Voorjaar. Ze hebben in alle klassiekers gewoon drie tot vier renners die kunnen winnen. Het zal een hele kunst zijn voor de tegenstanders om dat blok te verslaan. Nadeel voor Quickstep is dat zij het gewicht van de koers dan ook zullen moeten dragen. Boonen zal uiteraard hun kopman zijn maar renners uit de categorie Stybar, Terpstra en Vandenbergh kunnen ook zomaar de ruimte krijgen. Belkin heeft met Boom en Vanmarcke een aardig blok en bij Lotto verwacht ik veel van Roelandts. Cancellara stuurt dit weekend zijn kat.

Even pronostikeren:

Omloop het Nieuwsblad: Jurgen Roelandts
Kuurne-Brussel-Kuurne: André Greipel

Zou een dubbelslag voor Lotto zijn. Dat zie ik dan eigenlijk ook weer niet gebeuren. Maar je moet wat. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 01, 2014 9:32 pm

Deel 1 van het openingsweekend had alles dat je van een voorjaarskoers mag verwachten. Zware omstandigheden en een mooi koersverloop. Voor Nederland jammer dat Boom op een cruciaal moment wegvalt uit de kopgroep met een lekke band. Voor nog wel, dat gebeurd zelden. Het was absoluut geen uitgemaakte zaak dat ze weg zouden blijven maar de uitgangspositie was heel aardig.

Spannende finale en een sprint waarin de laatste restjes krachten werden aangesproken. Stannard gun ik het van harte. Is altijd voorin te vinden als het slecht weer is. Dat zijn de echte mannen van het Vlaamse voorjaar.

Mooie fotoreportage bij Team Sky: http://www.teamsky.com/gallery/0,27401, ... ml#photo=0
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mar 06, 2014 9:57 am

Liefhebbers van het betere voorjaarswerk én het Toscaanse landschap. Niet vergeten om zaterdagmiddag af te stemmen op Sporza voor de Strade Bianche!

Afbeelding

Deze koers is zich in rap tempo aan het opwerken tot een volwaardig klassieker. Geweldig parcours en al een mooie erelijst. Met de devaluatie van de Ronde van Vlaanderen is dit samen met Parijs-Roubaix inmiddels mijn favoriete voorjaarskoers.

2007 Aleksandr Kolobnev
2008 Fabian Cancellara
2009 Thomas Lövkvist
2010 Maxim Iglinsky
2011 Philippe Gilbert
2012 Fabian Cancellara
2013 Moreno Moser
2014 ?

Oh ja, volgens het snelste tijdschema is de passage Monte Sante Marie vrij kort na 14:00uur. Dat is ook het moment dat de uitzending op Sporza start. Monte Sante Marie is één van de hoogtepunten van het parcours dus het is slim om op tijd in te schakelen.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 08, 2014 2:39 pm

Het is genieten van de beelden op Monte Sante Marie!
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mar 23, 2014 10:30 am

Vanmiddag Milaan San Remo. De oorspronkelijk geplande uitbreiding van de finale met de beklimming van La Pompeiana is geschrapt omdat ze er er op het laatste moment achter kwamen dat die route eigenlijk helemaal niet geschikt was om het peloton overheen te sturen. :smallgrin.gif:

Geen probleem wat mij betreft. Iedere klassieker heeft zijn eigen profiel en de daarbij behorende kanshebbers. De vraag of het wel of niet op een sprint aankomt zorgt bijna jaarlijks voor een spannend slot. En voor die tijd vermaak ik me wel met beelden van de streek.

Heel lastig te voorspellen. Maar na zijn ereplaatsen in de laatste edities zou ik het wel heel leuk vinden als Cancellara 'm voor de tweede keer pakt. Van de Nederlanders verwacht ik weinig. Misschien dat Terpstra wat mag proberen nu Boonen er vanwege tragische omstandigheden niet bij is. Maar ik zie 'm niet alleen wegrijden op de Poggio. En Slagter is in mijn ogen nog wat te licht om hier het verschil te maken.

EDIT

Kristoff in de sprint van de overgebleven groep, met overschot! Mooi optreden van Tjallingii en De Maar.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma mar 24, 2014 1:37 pm

Slagter kwam in het laatste groepje binnen. Bleek nog net wat teveel van het goede. Hij zag er wel 'hip' uit, trouwens haha.

Jammer dat Degenkolb lek reed, want die zat ook goed.

En die jongens van Bardiani (Cobrelli en Battaglin) lieten zich ook geweldig zien. Leuk als dergelijke gasten even hun visitiekaartje afgeven.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma mar 24, 2014 1:44 pm

Afbeelding

:smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 24, 2014 1:55 pm

Erg he? Dat zou voor mij dus echt een reden zijn om bij een andere ploeg te gaan rijden. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mar 26, 2014 4:25 pm

Terpstra met zijn tweede overwinning in Dwars door Vlaanderen. IJzersterk gereden in een heerlijke finale. Solo vanaf de Paterberg (net als bij zijn vorige zege) en stand gehouden tegen een groepje met Devolder en Valverde.

Afbeelding

De Vlaamse wielerweken starten mooi. Op naar de E3 Prijs op vrijdag.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » wo mar 26, 2014 9:03 pm

Dan ben je wel een ijskouwe hoor als je als wielrenner nog met een Pharm sponsor op de borst durft te rijden.... :icon_rolleyes.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 29, 2014 5:51 pm

Jongens, wat een weelde voor het Nederlandse wielrennen. Eerder al drie keer dagsucces in Parijs-Nice. Terpstra op 1 in Dwars door Vlaanderen en op 2 in de E3 Prijs. En vandaag ritwinst voor Clement in Catalonië en Dumoulin die de tijdrit pakt in het Criterium International.

Morgen Gent Wevelgem, en dan op naar het tweeluik Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Dat gaan met een beetje geluk twee prachtige klassiekers worden. Cancellara is al erg goed en heeft hulp van een ouderwets met zijn krachten smijtende Devolder. Quick Step heeft een geweldig sterke ploeg inclusief Terpstra en dan zijn er nog mannen als Sagan en Thomas.

Terpstra is een belangrijke outsider. Hij is erg goed terwijl bij Boonen het topniveau er net nog niet is. Afhankelijk van hoe dat zich gaat ontwikkelen krijgt Terpstra misschien wel wat meer ruimte. Als ik hem was zou ik in Parijs Roubaix voor de vroege vlucht gaan. Weg vóór het Bos van Wallers en dan maar hopen dat het offensief van de concurrentie lang weg blijft. Knaven was de laatste in 2001.
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » di apr 08, 2014 9:01 am

Geen analyses over de Ronde van Vlaanderen met een weergaloze Cancellara?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 08, 2014 9:44 am

Ik heb zondagochtend op Bonaire zitten kijken. Da's toch wel een beetje onwennig. Maar ik heb een prachtige finale gezien met inderdaad een hele sterke Cancellara. Die is normaal gesproken op weg naar zijn derde dubbel want voor Roubaix lijkt hij ook de beste papieren te hebben. Prachtig hoe hij op de Oude Kwaremont het heft in handen nam. Daarna ook serieus doorgetrokken waarbij hij het merendeel van het werk heeft opgeknapt. Zo winnen alleen grote kampioenen. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di apr 08, 2014 9:53 am

Ik ben dit boek momenteel aan het lezen:
Bloedbroeders, de ondergang van de Rabobankploeg

Afbeelding

Michael Boogerd boekte zijn mooiste zege uit zijn loopbaan met bloed van zijn broer Rini. Dat beweren de schrijvers Steven Derix en Dolf de Groot in hun boek ‘Bloedbroeders’, de ondergang van de Rabobankploeg. Boogerd zou voorafgaand aan zijn touretappezege op La Plagne een bloedtransfusie van zijn broer Rini hebben gekregen.

De auteurs werken voor het dagblad NRC en deden maandenlang onderzoek naar dopinggebruik binnen de Rabobankploeg. Boogerd ontkent de transfusie te hebben ondergaan en laat weten een advocaat in de arm te zullen nemen.

Volgens het boek heeft de toenmalige Rabo wielerploeg in 2007 ook een geavanceerde bloedmachine aangeschaft. Formeel zou de machine zijn gekocht voor interne dopingcontroles, in praktijk zou de machine zijn gebruikt om dopingtests te manipuleren.

In Bloedbroeders vertellen Steven Derix en Dolf de Groot het verhaal van de ondergang van het Rabobank wielerteam. Achter de frisse Hollandse vriendenploeg schuilt, zo blijkt, een wereld van bedrog en verraad. Bloedbroeders biedt een onthullende en ontluisterende inkijk in de mores van de topsport. Een reconstructie die leest als een thriller.
www.fiets.nl

Interessant boek, al gaat het meer over Rasmussen dan over Boogerd. Het blijft gissen hoeveel ervan werkelijk gebeurd is, maar het geeft een aardige inkijk in de wieler- (en doping)wereld.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 09, 2014 11:20 am

Zondag de mooiste klassieker van het jaar. Parijs-Roubaix. Hier alvast de menukaart:

28 Troisvilles - Pave Jean Stablinski (km 97.5 – 2,200 m) ***
27 Viesly (km 104 – 1800 m) ***
26 Quiévy (km 106.5 – 3700 m) ****
25 Saint-Python (km 111 – 1500 m) **
24 Solesmes (km 119.5 - 800 m) **
23 Saulzoir (km 126 - 1200 m) **
22 Verchain-Maugré (km 130.5 - 1600 m) ***
21 Quérénaing - Famars (km 135 - 1200 m) **
20 Monchaux-sur-Ecaillon (km 140.5 – 1600 m) ***
19 Haveluy - Pave Hinault (km 153 - 2500 m) ****
18 Trouée d'Arenberg (km 161.5 – 2400 m) *****
17 Wallers - Hélesmes, "Pont Gibus" (km 167.5 – 1600 m) ***
16 Hornaing (km 174.5 - 3700 m) ****
15 Warlaing - Brillon (km 182 – 2400 m) ***
14 Tilloy - Sars-et-Rosières (km 185 - 2400 m) ****
13 Beuvry-la-Forêt - Orchies Pave Madiot (km 191.5 – 1400m) ***
12 Orchies (km 196.5 - 1700 m) ***
11 Auchy-lez-Orchies - Bersée (km 202.5 - 2700 m) ****
10 Mons-en-Pévèle (km 208 – 3000 m) *****
9 Mérignies - Avelin (km 214 – 700 m) **
8 Pont-Thibaut (km 217.5 – 1400 m) ***
7 Templeuve - Moulin de Vertain (km 223.5 – 500 m) **
6a Cysoing - Bourghelles Pave Ducloss Lassalle (km 230 – 1300 m) ****
6b Bourghelles - Wannehain (km 232.5 – 1100 m) ***
5 Camphin-en-Pévèle (km 237 – 1800 m) ****
4 Le Carrefour de l'Arbre (km 240 – 2100 m) *****
3 Gruson (km 242 – 1100 m) **
2 Hem (km 249 – 1400 m) **
1 Espace Charles Crupelandt (km 256 – 300 m) *

Afbeelding

Komt Cancellara op gelijke hoogte met De Vlaeminck en Boonen? Grijpt Boonen de kans om als eerste voor 5 zeges te gaan? Of zijn er andere kapers op de kust? Ik ben benieuwd of Quick Step het tactische spel beter speelt dan afgelopen zondag. Ze hebben een ijzersterke ploeg voor deze twee wedstrijden. Maar dan moet je niet eindigen met Stijn Vandenberg in de kopgroep tegenover diverse snelle mannen. Boonen, Terpstra en Stybar kunnen alledrie winnen. Maar ik schat in dat ze net niet het niveau van Cancellara en Vanmarcke hebben. Op basis van zijn ervaring en de explosie op de Oude Kwaremont verwacht ik daarom toch nummer vier voor Cancellara.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo apr 09, 2014 4:21 pm

Kittel wint weer de Scheldeprijs. Volgens mij overwinning nummer 20 van Giant Shimano dit seizoen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 09, 2014 9:12 pm

Ja, het loopt daar weer als een trein. Ze winnen de ene sprint na de andere met verschillende sprinters. Kittel was vandaag overigens een klasse apart. Op dit moment is hij echt de allerbeste sprinter.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo apr 09, 2014 9:39 pm

Al die ploegen rijden uren op kop om een massasprint te bewerkstelligen, zelfs Tom Boonen ging nog even op kop, en dan rijdt Kittel iedereen op een hoopje. :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 11, 2014 8:53 am

Voor Boonen was dat vooral een training voor Parijs-Roubaix. Aan het einde van een koers nog eens stevig gas geven. Kwestie van het lichaam nog wat te prikkelen in de hoop komende zondag beter te zijn.

De druk zal er vol op staan bij Quick Step. Met zo'n ijzersterke ploeg moet je natuurlijk ook met resultaten afkomen. Dwars door Vlaanderen en de Driedaagse zijn heel aardig maar zonder Vlaanderen en Roubaix zal daar toch teleurstelling overheersen. In Vlaanderen gingen ze tactisch door het ijs en waren de kopmannen op het beslissende moment niet in staat om Cancellara te volgen. Ik ben benieuwd of ze dat nog op tijd gerepareerd krijgen. Roubaix is tactisch wat beter te overzien. Maar de kasseistroken zijn eerlijk. Als je net 1% minder bent ga je een keer lossen. Hun strategie zou in mijn ogen moeten zijn om één van hun betere mannen in een vroege vlucht weg te steken. Dan kan de rest naar Cancellara zijn ploeg kijken.
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » vr apr 11, 2014 8:56 am

Wout Poels nog gezien, die de Koninginnerit in de Ronde van het Baskenland heeft gewonnen? :biggthumpup.gif:

Salvador Dali

Duke

Bericht door Duke » vr apr 11, 2014 8:59 am

brigade zuid schreef:Kittel wint weer de Scheldeprijs. Volgens mij overwinning nummer 20 van Giant Shimano dit seizoen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... show.dhtml
Het scheelde weinig of er was helemaal geen Giant-Shimano ploeg geweest.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 11, 2014 11:06 am

Ja, die overstap naar een zogenaamd meer interessante sponsor was ze bijna fataal geworden. En nu zijn ze weer één van de meest succesvolle teams. Het kan soms raar lopen.

Zondag missen ze overigens Veelers. Geen onbelangrijke kracht voor Giant, zeker in deze koers. Veelers is oud winnaar van de editie voor beloften. Het lijkt me voor hun trouwens ontzettend interessant om Kittel in deze koers op te stellen. Hij zal zijn eerste poging misschien niet gelijk succesvol zijn maar hij heeft veel eigenschappen die hem tot een kandidaat winnaar maken. Leer hem goed over de kasseien te rijden en je hebt met zijn motor iemand die lang mee moet kunnen. En neem 'm niet mee naar de wielerbaan want dan ben je gezien.

Zo zou ik ook Tony Martin daar graag in actie zien. Fysiek bijzonder geschikt voor Roubaix. Vreemd dat zulke mannen daar zelf niet voor kiezen. Welke renner wil deze koers nou niet winnen? Dat je er als lichtgewicht klimmer niet voor gaat snap ik. Maar als je de fysieke capaciteiten hebt om het goed te doen ging ik er echt helemaal voor.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za apr 12, 2014 10:31 pm

Vandaag alvast m'n eigen Parijs-Roubaix gereden. Het parcours ligt er zeer stoffig bij. Listig in sommige bochten in combinatie met los grind maar al met al is het geschikt voor een snelle editie. De vraag zal alleen zijn wat de wind doet. Vandaag was dat zeer bescheiden, morgen zou er wellicht wat meer staan.

Bos van Wallers is relatief goed schoongemaakt. Dat heeft er echt veel slechter bij gelegen. Carrefour de L'Arbre is ieder jaar een stukje slechter. Ik denk dat daar binnen niet al te lange tijd wel een keer wat restauratiewerk nodig is. Met name in het stuk voor de laatste bocht. In combinatie met het vele publiek is de marge voor fouten daar erg klein.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo apr 13, 2014 6:53 am

Ik hoop dat jij je wat beter gedraagt dat het gros wat ik hier in de mooie Residentie tegenkom. Gister weer zo’n staaltje meegemaakt rijdend met de auto binnendoor naar Scheveningen voor een mooi maaltje vis rijden we 40 aangezien we niet de enige waren die trek hadden worden we rechts ingehaald door zo’n mafketel met helm, zijn middelvinger opstekend naar iedereen die naar zijn zin te lang rechts blijft rijden. Hallo sukkel wat doe je op de weg, er ligt een vrij fietspad naast diezelfde weg.

Schreeuwend de fietspaden in de duinen terroriserend, gewoon in de stad met 3 man naast elkaar rijden de weg claimen, ja dat staat zo stoer, voelen ze zich net alsof ze in de tour de France zijn.

Nee ik vind het over het algemeen maar een vreemd en asociaal volkje.
YNWA

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2014 8:53 am

Veel fietsers gedragen zich inderdaad vreselijk. Zodra ze op de racefiets zitten denken ze dat ze in een koers zitten. Verkeersregels en fatsoensnormen moeten wijken voor hun plezier. Ik heb regelmatig last van plaatsvervangende schaamte. Dat is voor mij ook één van de redenen waarom ik zo goed als altijd alleen train. En de meeste georganiseerde tochten zul je me ook niet tegenkomen want daar gaat het ook mis. Dan denken velen dat ze in een wedstrijd zijn beland terwijl toch echt gewoon de normale verkeersregels van toepassing zijn.

Heel vervelend want ik heb daar ook last van door het slechte imago dat ontstaat.

Rondom Parijs-Roubaix ben ik echter altijd wel in Noord Frankrijk te vinden. Daar kom je veel van dat volk overigens ook niet tegen want als ze die kasseien zien schrikken ze zich een ongelukkig. :666.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie