Ajax - PSV 19-01-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Ajax - PSV 19-01-2014

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 4:35 pm

Rishi schreef:Dus als de keeper alles van Ronaldo zou tegenhouden is hij ook maar een irritante Portugees in plaats van een van de beste voetballers ooit?
Deze vergelijking is een duidelijk gevalletje appels met peren. Ronaldo maakt meer dan 50 of zelfs 60 goals per seizoen, daar zitten jaar in jaar uit wat lucky goals tussen maar ook altijd een hele rits kunststukjes. Dat Cristiano ventje heeft altijd een dominante rol, hoewel zijn vrije trappen vanaf 35, 40 meter of verder vaak wat doordraven verstopt die gozer zich nooit.

Sig wisselt onzichtbaar zijn vaak af met vaak houterige acties, benut overtuigend een penalty tegen Feyenoord maar verprutst er hopeloos één in Camp Nou. Twee doelpunten in een Klassieker staat prachtig op je palmares, maar Erwin Mulder met een kopbal passeren is niet dusdanig maatgevend dat je in kunt calculeren dat dezelfde efforts on goal op een iets hoger podium ook winnende treffers opleveren.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 4:40 pm

Le T. schreef: Stel de keeper haalt die kopbal eruit, op zich niet onmogelijk, en je brengt twee acties van hem waarbij hij de bal mist groot en met slomo in beeld, en hij staat er weer als de schlemiel op.
wimpey schreef:Stel hij rost die volley erin, net nadat ie de 1-0 had gemaakt. Kan ook... Hij was gisteren geen dissonant. Het was niet zo dat alles wat ie aanraakte op de A10 belandde. Zoals tegen Cambuur bijv. Maar een ideale spits is ie natuurlijk niet voor dit Ajax.
Le T. doelt met die twee acties op De Klassieker van augustus 2013, speelronde 3 van dit seizoen. Toen speelde Sig beduidend veel matiger dan gister.

Gisteren was hij geen dissonant, allesbehalve. Het was een wedstrijd die rommelig begon, kijk naar Veltman die in de 1e helft liep te kloten, in de 2e helft heerste. Voor Hoesen geldt dat het in een korte invalbeurt lastig is om veel dingen te laten zien, voor Kolbeinn gaat ook de verzachtende omstandigheid op dat Ajax-PSV gister een vreemde en voor een aanvaller lastige wedstrijd was.

In dit lastige potje heeft Sigthorsson zich kranig geweerd, net als Viktor Fischer trouwens.

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 4:51 pm

Cruijff schreef: In dit lastige potje heeft Sigthorsson zich kranig geweerd, net als Viktor Fischer trouwens.
Ik vond dat Fischer goed begon. En er gaandeweg een compleet potje van maakte. Balverlies in persona. Hoesen's invalbeurt was beschamend. Leek wel een primadonna die z'n kont tegen de krib gooide, omdat ie op de bank moest beginnen.

Boilesen was voor rust m.i. de beste, Moisander na rust. Schöne, Rhijn, Veltman, Klaassen en Blind herstelden zich na rust knap. Die waren m.i. voor rust ronduit slecht.

Sig, Serero en Cillessen speelden 90 minuten redelijk, vond ik. Niet de piek van sommigen in de 2e - en niet het dal van diezelfden in de 1e helft.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma jan 20, 2014 4:59 pm

Moisander was uitstekend. Hij is inmiddels erg belangrijk voor Ajax. Hopelijk raken we hem niet kwijt.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 5:03 pm

wimpey schreef:
Cruijff schreef: In dit lastige potje heeft Sigthorsson zich kranig geweerd, net als Viktor Fischer trouwens.
Ik vond dat Fischer goed begon. En er gaandeweg een compleet potje van maakte. Balverlies in persona. Hoesen's invalbeurt was beschamend. Leek wel een primadonna die z'n kont tegen de krib gooide, omdat ie op de bank moest beginnen.

Boilesen was voor rust m.i. de beste, Moisander na rust. Schöne, Rhijn, Veltman, Klaassen en Blind herstelden zich na rust knap. Die waren m.i. voor rust ronduit slecht.

Sig, Serero en Cillessen speelden 90 minuten redelijk, vond ik. Niet de piek van sommigen in de 2e - en niet het dal van diezelfden in de 1e helft.
Klopt dit. Al vind ik dat Fischer sneller mag worden aangespeeld. Duurt soms te lang. Hij zoekt wel altijd de combinatie.

Hoesen moet een keer een hele wedstrijd krijgen met de beste jongens om zich heen. Ben er dan van overtuigd dat hij beter speelt dan Sig.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 5:13 pm

Yopi schreef:Moisander was uitstekend. Hij is inmiddels erg belangrijk voor Ajax. Hopelijk raken we hem niet kwijt.
Dat kunnen we schudden, denk ik. Die kan zo mee als stand-in bij Bayern of Barca. In een voetballend dominante Europese topploeg zou ik het, als ik trainer was, met Moisander prima aandurven. Positioneel is ie top, inschuivend goed. En hoe goed z'n crossball is liet ie gisteren weer een paar keer zien. Is echt een topaankoop geweest van Ajax. :biggthumpup.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 5:17 pm

Eigen jeugd bedoel je :onfire.gif:
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 20, 2014 5:19 pm

wimpey schreef:
Zlatan Son of God schreef:Trouwens Blind MotM?
Is onder de fans uitgegroeid tot troetelblind. Zelfs wanneer ie slecht speelt... :excited.gif: psv liep in de 1e helft zó door ons middenveld heen, ze kregen daar geen grip.

Moisander en Boilesen waren natuurlijk de besten aan Ajax' kant.
De Boer kiest de man of the match voor zover ik weet.
I think I lost my fucking headache

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma jan 20, 2014 5:25 pm

Ik vond Ajax niet sterk gisteren. Ongeveer gelijkwaardig aan Psv. Was ook te verwachten want deze groep heeft elke keer effe nodig om op gang te komen na een onderbreking. Maar goed, het loopt ook al langer moeizaam. Als je de laatste 3 wedstrijden terug ziet en dan beseft hoe we daar 9 punten uit haalden dan lijkt het me duidelijk dat we op deze manier weer afhankelijk zijn van puntverlies bij de concurrentie willen we nog kampioen worden.
Laatst gewijzigd door Dubbel op ma jan 20, 2014 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 20, 2014 5:25 pm

Is het niet zo dat er een aantal deskundigen zijn aangewezen die een stem uitbrengen? Wie dat dan ook mogen zijn. Lijkt me sterk dat De Boer zich daar tijdens de wedstrijd druk om maakt. En als publiek heb je geen optie om te stemmen via sms of zo.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 20, 2014 5:29 pm

Het is in ieder geval niet het publiek die de man van de wedstrijd kiest.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma jan 20, 2014 5:30 pm

Blijkbaar iemand die pas na de rust gaat kijken. :smallgrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 20, 2014 5:32 pm

Of mensen die zagen dat Blind ook voor rust sterk speelde. Dat kan natuurlijk ook.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 5:33 pm

wimpey schreef:Ik vond dat Fischer goed begon. En er gaandeweg een compleet potje van maakte. Balverlies in persona.
Als verdienstelijk amateurvoetballer heb ik dat ook weleens. Ten opzichte van het niveau van mijn tegenstanders waan ik me soms Maradona, dan denk ik iedereen suf te kunnen dribbelen maar raak ook tig keer de bal kwijt. Fischer lijkt daar soms last van te hebben en wat vooral jammer is dat hij het hele seizoen al érg lastig scoort. Maar je ziet bij hem doorgaans wel een enorme drive om de bal opnieuw te winnen, zich terug te knokken na een mislukte actie. Gister tegen PSV was zijn arbeidsethos echt fantastisch en tegen Barcelona, vooral toen Ajax met 10 man stond was zijn motor echt fabelachtig. Hij verzette werk voor 2 (of 3) man en bleef maar druk zetten.

Van dit soort acties die Viktor gisteren maakte (vooral die na 00:48 minuten en na 04:47 minuten) zit je als toeschouwer in het stadion echt te smullen. Als je ze nog een paar keer op tv of je pc bekijkt worden ze alleen maar mooier: http://www.ajax.nl/Ajax-TV/194721/Highl ... PSV-10.htm

LucaS schreef:De Boer kiest de man of the match voor zover ik weet.
Marillion schreef:Is het niet zo dat er een aantal deskundigen zijn aangewezen die een stem uitbrengen? Wie dat dan ook mogen zijn. Lijkt me sterk dat De Boer zich daar tijdens de wedstrijd druk om maakt. En als publiek heb je geen optie om te stemmen via sms of zo.
Een seizoen of 8 geleden deden een aantal deskundigen dat, inderdaad. De laatste 2 jaar ben ik er ook van overtuigd geraakt dat Frank persoonlijk een seintje doorgeeft wie Ajacied van de Wedstrijd dient te worden. Neem bijvoorbeeld januari 2013, Ajax-Feyenoord 3-0. Vermeer maakt een aantal prima reddingen en keert een penalty van Immers ( de rebound herinneren jullie je ongetwijfeld nog :smallgrin.gif: ). Viktor Fischer maakt twee puntgave treffers, beslist voor rust al de Klassieker.

Ajacied van de Wedstrijd..... ---> Vermeer. Ik had echt het idee dat De Boer even Kenneth een hart onder de riem wilde steken, hem een veer wilde geven die hij toen verdiende en tegelijkertijd er heel bewust voor koos om Fischer na zijn 2 fraaie goals maar niet bepaald foutloze spel graag met de beentjes op de grond wilde houden. Bij een vrij eenvoudige 3-0 zege in de Klassieker zou zo'n commissie met deskundigen de doelman echt niet tot MOTM uitroepen...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 5:35 pm

Naast de Ajacied van de Wedstrijd is er op FOX / Eredivisie Live ook altijd een Man of the Match. Vorig seizoen (Ajax-PSV 3-1) ging die eer naar...... Luciano Narsingh! :drecul.gif:

Ongetwijfeld een mooi stukje Amsterdamse gein dat in het laatste deel van de wedstrijd ergens op een Ajax forum zal zijn ontstaan. :smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma jan 20, 2014 5:39 pm

LucaS schreef:Of mensen die zagen dat Blind ook voor rust sterk speelde. Dat kan natuurlijk ook.
Dat valt niet uit te sluiten. Zelf heb ik alleen de 2e helft gezien en vond hem goed spelen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 20, 2014 5:41 pm

LucaS schreef:Het is in ieder geval niet het publiek die de man van de wedstrijd kiest.
Dat klopt, als ik me niet vergis kon je een paar jaar geleden wel stemmen. Maar dat is al een tijdje niet meer zo.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 20, 2014 5:50 pm

Waar ik me bij Fischer over verbaas is zijn gebrek aan scherpte en overzicht voor de goal. Temeer daar hij het in zijn eerste wedstrijden voor Ajax 1 wel in zich leek te hebben. Hoe ijzig kalm hij wist te scoren uit bij Zwolle, en tegen PSV en de kakkies vorig seizoen; dat gaf het idee dat we éindelijk weer eens een aanvaller hadden die rustig blijft voor de goal en het prima afmaakt. Maar dat lijkt hij kwijt te zijn. Hij had gisteren een paar leuke acties, maar qua rendement leverden dat (te) weinig op. Maar dat ie kan voetballen, staat wel vast. Ook bij Bojan trouwens. Die wordt hier op AT neergezet als een op technisch en tactisch gebied zwakzinnige voetballer. Tactisch moet ie absoluut verbeteren. Maar qua techniek kan ik maar weinig spelers in onze selectie opnoemen die het beter onder de knie hebben.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

999

Bericht door 999 » ma jan 20, 2014 5:52 pm

Blind was voor rust ook gewoon goed, was de enige die rustig bleef, druk bleef zetten en steeds de vrije man probeerde te vinden.Fischer was een drama, net als Hoessen, Sig maakt de goal dankzij de Psv verdediging maar verder was het ook niet al te best.Eerlijk is eerlijk, als Psv voor rust er twee in prikt dan hebben wij niks te vertellen.Tweede helft was er opeens wel die rust aan de bal, het zoeken naar openingen al zakte het na de 1 - 0 na +- 25 minuten flink in elkaar en was er weer die paniek die we gewend zijn van dit AJAX ..
Blij met de punten ...

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 20, 2014 6:08 pm

999 schreef:Blind was voor rust ook gewoon goed, was de enige die rustig bleef, druk bleef zetten en steeds de vrije man probeerde te vinden.Fischer was een drama, net als Hoessen, Sig maakt de goal dankzij de Psv verdediging maar verder was het ook niet al te best.Eerlijk is eerlijk, als Psv voor rust er twee in prikt dan hebben wij niks te vertellen.Tweede helft was er opeens wel die rust aan de bal, het zoeken naar openingen al zakte het na de 1 - 0 na +- 25 minuten flink in elkaar en was er weer die paniek die we gewend zijn van dit AJAX ..
Ik had het idee dat de eerste helft vooral Klaassen en Serero aan het zwemmen waren en dat daardoor PSV makkelijk het middenveld door konden steken. De tweede helft deden ze het veel beter waardoor er meer tijd en ruimte kwam om te voetballen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 20, 2014 7:16 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:....Ook bij Bojan trouwens. Die wordt hier op AT neergezet als een op technisch en tactisch gebied zwakzinnige voetballer. Tactisch moet ie absoluut verbeteren. Maar qua techniek kan ik maar weinig spelers in onze selectie opnoemen die het beter onder de knie hebben.
Ik wil die jongen niet bij elke post de grond in boren. Maar dingen zoals de assist van Schöne of de prachtige aanname van Klaassen bij zijn doelpoging ga je Bojan niet zien doen. Inzicht gecombineerd met een fluwelen en functionele techniek. Bojan is in mijn ogen meer van het (nutteloze) trukje of kunstje. Een tegen een op een pleintje best leuk maar daar kom je niet verder mee in een wedstrijd.

Eerlijk is eerlijk. Een Barcelona huurling bekijk ik vanaf de 1e minuut met enige argwaan. Maar hij heeft me ook echt nog geen moment doen twijfelen dat er meer in hem zit. Ik geef komende woensdag overigens graag mijn ongelijk toe na een flitsende hattrick tegen Feyenoord. :smile-ajax.gif: :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 20, 2014 7:24 pm

Bojan heeft een Leonardo-achtige techniek: handig, behendig, getruukt. Maar zijn passing, aanname en dus ook overzicht zijn vrij matig.

Het is geen wonder dat die jongen het bij Barcelona aflegde tegen iemand als Pedro: een vrijwel puur dienende aanvaller, zonder echte passeerbeweging.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jan 20, 2014 8:06 pm

Plus een zeer, zeer, matig schot. Ook dat is techniek. Als je ziet hoe Ronaldo (extreem voorbeeld) die bal tegen Betis op doel 'joekelt', dan zie je het grote contrast.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma jan 20, 2014 9:42 pm

Een vraag aan de stadiongangers: wie was gisteren de stadionspeaker? Vast niet Floor Thoolen? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 20, 2014 10:24 pm

Nee, een gast van Veronica. Kan even niet op zijn naam komen. En er is nog een 2e speaker maar die ken ik helemaal niet.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie