Ajax - PSV 19-01-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Re: Ajax - PSV 19-01-2014

Bericht door raymon » ma jan 20, 2014 12:16 pm

Duke schreef:Het was trouwens wel een tamme topper, geen enkele kaart!

@Ray: die ExpG van 1 hebben ze in de eerste helft gehaald, die blijft dan gewoon staan.
Wat een onzin grafiek dan. :confused.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 20, 2014 12:32 pm

Yopi schreef:Ik zou er niet te veel conclusies aan verbinden. Voor PSV was dit de wedstrijd van het seizoen, het was aansluiten of afhaken. Ajax daarentegen kon wat hebben, speelt bovendien woensdag tegen F. Denk dat PSV daardoor zeker in het begin wat scherper was.
Die bedenking maakte ik me toevallig ook al. PSV had zich, a la FC Utrecht, compleet gefocust op deze wedstrijd. Het was alles of niets. Dat het dan na een helft alweer op is, zegt mij best veel over dit PSV. Ik heb er dan ook vrij weinig vertrouwen in dat PSV ons gaan helpen in de titelstrijd. Eventueel kunnen ze in de thuiswedstrijden tegen Feyenoord of Twente nog iets doen. Maar in Arnhem? Mwah...

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 12:32 pm

Bert schreef:Haal dan gelijk even de schoten van PSV die voortkwamen uit klutsballen eraf. Om even reëel te blijven: hoeveel uitgespeelde kansen heeft PSV eigenlijk gecreëerd?
:biggthumpup.gif:

PSV was sterker maar een blinde kon zien dat PSV dit nooit kon volhouden. Tweede helft werden ze dan ook zoekgespeeld. Ajax mist echter wel het gogme, creativiteit om een tegenstander ook wel KO te slaan. Iets wat tegen Milan en ook tegen Celtic niet lukte.
IK GELOOF!!!!!!

elliquido

Bericht door elliquido » ma jan 20, 2014 12:48 pm

die vlakke lijn snap ik zowieso niet omdat fisher rakelings langs schoot in de laatste minuut (afleggen op hoessen had 2-0 geweest)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 12:53 pm

Jöhnk schreef:
Yopi schreef:Ik zou er niet te veel conclusies aan verbinden. Voor PSV was dit de wedstrijd van het seizoen, het was aansluiten of afhaken. Ajax daarentegen kon wat hebben, speelt bovendien woensdag tegen F. Denk dat PSV daardoor zeker in het begin wat scherper was.
Die bedenking maakte ik me toevallig ook al. PSV had zich, a la FC Utrecht, compleet gefocust op deze wedstrijd. Het was alles of niets. Dat het dan na een helft alweer op is, zegt mij best veel over dit PSV. Ik heb er dan ook vrij weinig vertrouwen in dat PSV ons gaan helpen in de titelstrijd. Eventueel kunnen ze in de thuiswedstrijden tegen Feyenoord of Twente nog iets doen. Maar in Arnhem? Mwah...
Neem toch aan dat ze de EL willen halen?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 12:54 pm

Rishi schreef: PSV was sterker maar een blinde kon zien dat PSV dit nooit kon volhouden.
psv is geen topclub meer. Ook dit seizoen hebben ze er weer een aantal rondlopen die 0,0 weerbaar zijn en de wetten van de topsport niet kennen. Willems, Maher, Locadia, Narsingh: dat was ook gisteren weer helemaal niets. Schaars komt voetballend tekort. Depay heeft geweldige skills, maar hij doet er weinig mee. Wordt hij genoeg gepusht?

Overigens hebben ze best een aantal jongens waarop je een degelijk elftal kan bouwen, vind ik. Die Arias was gister prima, Zoet is OK, Park, Ruiz, Depay is top eredivisie. CVs maken foutjes, maar daar kun je ook mee voor de dag komen.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma jan 20, 2014 1:01 pm

Zeux schreef:
El Clavo schreef:Huh? De eerste kans van Ajax was in de 42e minuut van Serero.
Dat zie je toch ook terug in de grafiek? Vanaf de 30ste minuut gaat de lijn omhoog, na de 45ste minuut stijgt hij sneller. Na het furieuze begin van psv (met goalkansen) stagneert de lijn na de 30ste minuut en komt nauwelijks meer hoger. Terwijl Ajax juist in de loop van de tweede helft naar een hoger scoringskans-niveau stijgt (wat je terug zag op het veld).

Wat ik niet begrijp in deze grafieken (ook de andere acht op de site), is dat de lijn blijkbaar alleen omhoog kan, niet meer naar beneden. Je zou verwachten dat een ploeg 'uitbelust' raakt of de weg kwijt is of whatever, en dat daardoor dus de goalkans gaat afnemen. Dat zie je echter in geen van de negen grafieken gebeuren. Maar misschien wordt dat dan gereflecteerd in de lijn die vlak blijft (geen scoringspower meer). Dat verklaart dan ook de strakke lijn van Ajax na de 75ste minuut, waarna ze inderdaad offensief niets meer deden.

Klopt, daarom kon ik de opmerking van Raymon ook niet plaatsen. 2 ballen net naast, 1 voorlangs en 1 gered door de keeper door volgens mij Ruiz, Locadia, Depay en Maher.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 1:12 pm

PSV speelde gisteren alles of niets. En Cocu is tactisch even sterk als Frank de Boer... niet dus.

45 minuten duurde het voordat Ajax grip op PSV had.. Het is dat PSV het niet goed uitspeelde (echte kansen hadden ze niet) maar ze hadden toch wel mogelijkheden tot grote kansen. En dan kan je ook zomaar met 0-3 achterstaan..

Verder vind ik het ongelooflijk dat hij toch weer voor Sig koos.. Sig was dan wel niet heel slecht maar daar hem, door het gebrek aan loopacties en het type spits dat hij is, past hij niet bij de behoefte van het team. Ajax heeft behoefte aan een inzakkende spits.. Eentje die meevoetbalt en ervoor zorgt dat Klaassen eroverheen kan komen, Fischer naar binnen kan trekken (waardoor Boilesen erover kan gaan) enz enz.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 1:16 pm

Rishi schreef: Verder vind ik het ongelooflijk dat hij toch weer voor Sig koos.. Sig was dan wel niet heel slecht maar daar hem, door het gebrek aan loopacties en het type spits dat hij is, past hij niet bij de behoefte van het team.
Helemaal mee eens: andere spelers hebben geen klik met Sig.

Kleine kanttekening: Hoesen zien invallen? Dat ging echt helemaal nergens over. Zó bewijs je het ongelijk van je trainer niet...

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma jan 20, 2014 1:30 pm

Hoesen viel inderdaad slecht in. Wat betreft was deze keus voor Sigi ook zonder die goal niet eens zo vreemd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 1:34 pm

Danny Hoesen kreeg natuurlijk nogal weinig minuten en zou net als Kolbeinn 50% van de goals voor zijn rekening hebben genomen als Fischer die laatste bal eventjes had afgespeeld.

Hoesen ging al vroeg warmlopen, De Boer wilde hem circa een half uur speeltijd geven leek het, maar toen scoorde Sig opeens de 1-0. Die mocht vervolgens nog een kwartier langer blijven staan. Met dit dingen als invalbeurten moet je ook gewoonweg wat geluk hebben.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 20, 2014 1:37 pm

Jinne schreef:Hoesen viel inderdaad slecht in. Wat betreft was deze keus voor Sigi ook zonder die goal niet eens zo vreemd.
Klopt, De Boer heeft (in deze wedstrijd) het gelijk aan zijn zijde gekregen met zijn keuze voor Sigthorsson.
Rishi schreef:Neem toch aan dat ze de EL willen halen?
Dat lijkt me wel, maar kunnen ze het ook? Ik herken het volgende patroon. Zolang PSV met 100 procent inzet en energie speelt, is er resultaat en krijgt de ploeg complimenten. Neemt de vermoeidheid toe en de scherpte af, dan valt de ploeg ver terug. Er blijft dan gewoonweg heel weinig van die ploeg over.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 1:48 pm

Jöhnk schreef:
Rishi schreef:Neem toch aan dat ze de EL willen halen?
Dat lijkt me wel, maar kunnen ze het ook? Ik herken het volgende patroon. Zolang PSV met 100 procent inzet en energie speelt, is er resultaat en krijgt de ploeg complimenten. Neemt de vermoeidheid toe en de scherpte af, dan valt de ploeg ver terug. Er blijft dan gewoonweg heel weinig van die ploeg over.
Dit patroon werkt nog een stukje harder nadelig door voor PSV. Wanneer men geheel volgens het spelbeeld of enigszins tegen het wedstrijdbeeld in onverhoopt een doelpunt tegen krijgt flikkert de hele boel als een kaartenhuis in elkaar. Binnen no time zakken de Mahers, Bruma's, Narsinghs, Depays, Toivonen en Schaarsen dan door het ijs, lopen ze voor verantwoordelijkheden weg en gaan ze elkaar verwijtend aankijken. Niet alleen tegen (Eredivisie) top ploegen als Ajax en Vitesse gaat men dan kopje onder, maar ook tegen clubjes als Feyenoord, PEC Zwolle, Groningen, Ludogorets en Chornomorets weten ze het dan totaal niet meer.

Alexander

Bericht door Alexander » ma jan 20, 2014 2:10 pm

Sigthorsson speelde op die goal na een dramatische pot. Hoesen viel dramatisch in en mist helaas niveau. Wordt 'm gewoon niet die jongen, die moet je in de zomer ook laten gaan. Ik zou het woensdag toch maar met Bojan proberen, of misschien Kishna?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 20, 2014 2:22 pm

Sig'son speelde helemaal geen dramatische pot. Wat een onzin. Hij was beweeglijk, heel behoorlijk in de kaats en hij zette flink druk. Hij maakte bovendien goed diepte, waardoor er tussen de linies ruimte ontstond voor met name Fischer en Klaassen. Hij had alleen die voorzet van Fischer moeten afronden. Daar kwam hij niet goed uit met zijn passen, net als Klaassen gebeurde op die prachtige dieptebal van Moisander (die Klaassen wel geniaal aannam). De (eveneens geniale) voorzet van Schöne maakte Sig'son dan weer uitstekend af.

Ajax had vooral de eerste helft op het middenveld problemen, met name met de diepgang van Park. Die liep steeds uit de rug van Klaassen of vooral Serero, waardoor PSV een outlet had in de omschakeling. In de rust lostte De Boer dat op door Moisander door te schuiven, zodat er minder ruimte was voor de rushes van Park. Toen kon Blind ook weer volop drukzetten, daar hij altijd rugdekking had.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 2:38 pm

Bert schreef:Sig'son speelde helemaal geen dramatische pot. Wat een onzin. Hij was beweeglijk, heel behoorlijk in de kaats en hij zette flink druk. Hij maakte bovendien goed diepte, waardoor er tussen de linies ruimte ontstond voor met name Fischer en Klaassen. Hij had alleen die voorzet van Fischer moeten afronden. Daar kwam hij niet goed uit met zijn passen, net als Klaassen gebeurde op die prachtige dieptebal van Moisander (die Klaassen wel geniaal aannam).
Dat Kolbeinn niet goed uit kwam met zijn passen lijkt een structureel iets. Hij maakt een onhandige indruk, struikelt soms over de bal lijkt het wel. (En soms lijkt dat niet alleen zo, dan is het zo dat hij zware ruzie met de bal heeft). Klaassen maakte bij die dieptebal van Moisander inderdaad een geniale actie en had vervolgens pech, bij Kolbeinn mislukken dit soort situaties zo structureel dat het in mijn ogen geen pech is.

Net als eerder dit seizoen thuis tegen Feyenoord had Sigthorsson een beetje mazzel. Toen had hij tot het moment dat hij die penalty mocht nemen nog geen knikker geraakt, vanaf het doelpunt had hij veel zelfvertrouwen. Gister min of meer hetzelfde scenario, iedereen zat te wachten op een wissel tot hij na rust opeens scoorde. Die snoeiharde knal die Zoet niet veel later met de vuisten keerde, dat was een lekkere actie, een echt schot uit de heup van een spits die net vertrouwen heeft getankt omdat hij een belangrijk doelpunt heeft gemaakt.

Kolbeinn had gisteren zijn waarde met druk zetten, diepte maken en sleuren. Net als Fischer dat ook vaak heeft wanneer in een wedstrijd veel van zijn acties mislukken. Maar wat een Ajax nummer 9 moet brengen, daar komt het helaas nog niet bij in de buurt. Kolbeinn maakt belangrijke goals thuis tegen Feyenoord en PSV, dat geeft deels aan dat hij heus niet zo slecht is als velen van ons op dit forum hier uitroepen, maar daarnaast is dat ook puur een stukje mazzel.

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 3:06 pm

Alexander schreef: Ik zou het woensdag toch maar met Bojan proberen
Je mag niet met 12 individuen het veld betreden! 10 spelers + Bojan + voetbalblindegeleidehond is niet toegestaan.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jan 20, 2014 3:07 pm

Gewoon met dezelfde 10 + Vermeer. Lijkt me logisch.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 3:10 pm

Sig was niet goed maar ook niet slecht. Feit is wel dat hij totaal niet balvast is.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 20, 2014 3:20 pm

wimpey schreef:
Alexander schreef: Ik zou het woensdag toch maar met Bojan proberen
Je mag niet met 12 individuen het veld betreden! 10 spelers + Bojan + voetbalblindegeleidehond is niet toegestaan.
Misschien eens als ballenjongen proberen. Wel alleen bij een voorsprong want je krijgt de bal natuurlijk nooit meer terug.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jan 20, 2014 3:26 pm

Bojan is in januari 2014 op AT wat Daley Blind in november/december 2012 nog was. :smallgrin.gif: De über prutser en paria van het team. :blush.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma jan 20, 2014 3:36 pm

Cruijff schreef:Net als eerder dit seizoen thuis tegen Feyenoord had Sigthorsson een beetje mazzel. Toen had hij tot het moment dat hij die penalty mocht nemen nog geen knikker geraakt, vanaf het doelpunt had hij veel zelfvertrouwen. Gister min of meer hetzelfde scenario, iedereen zat te wachten op een wissel tot hij na rust opeens scoorde. Die snoeiharde knal die Zoet niet veel later met de vuisten keerde, dat was een lekkere actie, een echt schot uit de heup van een spits die net vertrouwen heeft getankt omdat hij een belangrijk doelpunt heeft gemaakt.

Kolbeinn had gisteren zijn waarde met druk zetten, diepte maken en sleuren. Net als Fischer dat ook vaak heeft wanneer in een wedstrijd veel van zijn acties mislukken. Maar wat een Ajax nummer 9 moet brengen, daar komt het helaas nog niet bij in de buurt. Kolbeinn maakt belangrijke goals thuis tegen Feyenoord en PSV, dat geeft deels aan dat hij heus niet zo slecht is als velen van ons op dit forum hier uitroepen, maar daarnaast is dat ook puur een stukje mazzel.
Stel de keeper haalt die kopbal eruit, op zich niet onmogelijk, en je brengt twee acties van hem waarbij hij de bal mist groot en met slomo in beeld, en hij staat er weer als de schlemiel op.

Ik vind hem ook niet zo heel slecht en in die zin heeft hij wel een aantal goede eigenschappen voor een spits: Hij gaat voor een (voor hem te) moeilijke oplossing als dat de manier is om te scoren, en hij heeft die plaat voor zijn kop waardoor hij dat blijft doen en gemiste kansen niet maken dat hij te voorzichtig gaat spelen.

Maar juist als hij moet meevoetballen gaat het te vaak fout bij de balcontrole of duurt het allemaal te lang. Dan krijg je de neiging om hem maar over te slaan en dan werkt het hele systeem niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 3:54 pm

Dus als de keeper alles van Ronaldo zou tegenhouden is hij ook maar een irritante Portugees in plaats van een van de beste voetballers ooit?
IK GELOOF!!!!!!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma jan 20, 2014 4:14 pm

Cruijff schreef:Bojan is in januari 2014 op AT wat Daley Blind in november/december 2012 nog was. :smallgrin.gif: De über prutser en paria van het team. :blush.gif:
Als Blind nog steeds linksback zou staan was mijn mening over hem niet veranderd, sinds hij op het middenveld staat doet hij zijn taak meestal naar behoren. Ik ben blij dat Frank eindelijk naar mij geluistert heeft :ajaxsmiley.gif: Die prutser in de goal op de bank en voor Blind een andere plek.

Beide komen op hun nieuwe posities een stuk beter tot hun recht. :hypocrite.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 4:27 pm

Cruijff schreef:Bojan is in januari 2014 op AT wat Daley Blind in november/december 2012 nog was. :smallgrin.gif: De über prutser en paria van het team. :blush.gif:
Met Blind's inzicht en techniek was nooit veel mis. Maar fysiek had hij als verdediger in de contactsport voetbal lange tijd niets te bieden. Die jongen is niet voor niets op vele fronten vooruit gegaan, nadat ze hem aan het verstand hadden gepeuterd dat ie het krachthonk in moest.

Bojan ziét het gewoon niet. Dan houdt het op. Technisch is ie trouwens ook heel matig. Dat Aussie rules afstandsschot van 'm bijv. :excited.gif:
Le T. schreef: Stel de keeper haalt die kopbal eruit, op zich niet onmogelijk, en je brengt twee acties van hem waarbij hij de bal mist groot en met slomo in beeld, en hij staat er weer als de schlemiel op.
Stel hij rost die volley erin, net nadat ie de 1-0 had gemaakt. Kan ook... Hij was gisteren geen dissonant. Het was niet zo dat alles wat ie aanraakte op de A10 belandde. Zoals tegen Cambuur bijv. Maar een ideale spits is ie natuurlijk niet voor dit Ajax.

Plaats reactie