AC Milan - Ajax 11-12-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

999

Re: AC Milan - Ajax 11-12-2013

Bericht door 999 » do dec 12, 2013 5:39 pm

Ach, je verliest van die houthakkers in Glasgow en v.d. Hoorn ging de mist in, en zelfs tegen tien man van een ploeg die finaal uit vorm ( aldus de kenners ) is ga je de mist in .. Tis gewoon net niet dus ...
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do dec 12, 2013 5:42 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik vind jullie overigens door de bank genomen te negatief hier, wellicht ook door de teleurstelling.

Maar kom op jongens. De rode kaart was voor Milan een blessing in desguise. We doen nu net alsof Ajax het allemaal beter had moeten doen, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Ik noemde eerder al als voorbeeld Barca - Inter. Toen was Barca redelijk op het hoogtepunt van zijn kunnen, meester in tiki taka en die kwamen er ook niet doorheen bij de ultraverdedigende Milanezen (in weliswaar andere clubkleuren). Inter en Milan zijn in staat om met hun spel het catenaccio nog als aanvallend te bestempelen. Er is gewoon niet doorheen te komen als een tegenstander met zijn allen in of op de rand van het strafschopgebied gaat staan.

Laat ik eens een voorbeeld geven van Ajax - Salzburg, het gouden Ajax van 1994-1995 kwam tweemaal niet tot winst tegen de toen zeer verdedigende Oostenrijkers en zouden op basis van de resultaten zelfs in een knock-out fase er door Salzburg uitgekegeld zijn (1-1 thuis en 0-0 uit in de poulefase).

Met andere woorden: als clubs als Barca en Ajax in hoogtijdagen al niet door massieve verdedigingsblokken kwamen, vind ik het te makkelijk om de huidige teamprestatie af te doen als zwak van coach en spelers; Serero c.s. worden alweer afgeschreven hier. Deze wedstrijd was echter niet de maat voor het hele seizoen. We hebben het gisteren niet weggegeven; dat deden we in Amsterdam tegen Milan en in Glasgow al.
Vind ik ook. Wij hebben zelf tegen Barcelona met 10 man ook maar 1 of 2 kansen weggeven. Zo makkelijk is dat niet.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do dec 12, 2013 5:44 pm

Bert schreef:Serero was weer opvallend zwak gisteren, zoals zijn laatste wedstrijden na Barcelona allemaal steeds minder zijn. Ik vrees dat het om een eenmalige opleving ging.
Gelukkig heb jij totaal geen kijk op voetbal.

Arthur

Bericht door Arthur » do dec 12, 2013 6:34 pm

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: We hebben het gisteren niet weggegeven; dat deden we in Amsterdam tegen Milan en in Glasgow al.
Ja, dit dus, Cees... Beeld van de voorbije seizoenen (m.u.v. vorig seizoen v.w.b. CL, toen waren we kansloos) is dat we het steeds nét te laat op de rails hadden staan om in de CL te overwinteren.

Vraag is dus hoe je ondanks het vertrek van je beste spelers begin Oktober al zo ver bent als nu het geval is. We zitten nu sinds begin November in een flow. Dat moet met een maand vervroegd worden.

Nu was gister het moment supreme. En daar was een aantal spelers niet tegen opgewassen. Ook dat moet Ajax meenemen.

Maar all in all: we hebben een leuk elftal. Bij 11 vs. 11 deelden we de lakens uit, we vonden ruimte tussen hun linies en kwamen tot kansen. Na die kaart waren er geen linies meer. Teleurstellend dat we daar niets op vonden... Maar ik zie ons wel wat leuks doen in de EL.
Toch is die flow per toeval gekomen. Siem en Sig geblesseerd en met andere keuzes lukt het ineens wel. Het is net als met Anita voorheen. Hoe goed is FdB tactisch?
Niet helemaal per toeval. Blind naar het middenveld halen was geen door omstandigheden gedwongen kwestie en Veltman werd door De Boer altijd al als heel groot talent gezien. Die twee spelers zijn heel belangrijk geweest voor het ontstaan van de flow.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do dec 12, 2013 6:42 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Afijn Le T.; De Boer is overduidelijk een prutser. Zou jij even van de Olympus willen afdalen en ons eenvoudige stervelingen laten weten dankzij welke thans door jou aan ons op te geven opstelling, rekening houdend met de kwaliteiten en talenten in onze selectie, we Milan overtuigend kapot gespeeld en verslagen zouden hebben?
Je denkt zelf zeker niet dat je hier een behoorlijk antwoord op krijgt.......... :smallgrin.gif:
YNWA

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do dec 12, 2013 6:47 pm

Vanzelfsprekend niet, IH. :smile-ajax.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » do dec 12, 2013 7:03 pm

Positief is dat Ajax 11 tegen 11 de betere ploeg was en mogelijkheden creeerde. Ook positief is dat Milan geen echte kans heeft gehad. Hoe vaak zie je uitgespeelde kansen bij een ploeg die met 10 man tegen en in de eigen 16 verdedigt? Je moet het vaak juist hebben van afvallende ballen die toevallig goed vallen in de 2de lijn en zo waren er best een aantal. Helaas stond het vizier niet op scherp.

Ben het wel eens dat die pisballetjes van de zijkanten (Blind en vRhijn) niet goed genoeg waren. Daar zat veel meer in. En natuurlijk had Blind sneller naar de 6 gemoeten. Maar om nou te zeggen dat Ajax teleurstellend was. De reactie van Milan was duidelijk, die waren dolsblij dat ze de overwintering in de CL eruit hadden gesleept. Die stonden 95 minuten lang met dichtgeknepen billen. Dat is de balans in december met deze groep. Vind ik nog niet eens zo heel slecht.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Rooie

Bericht door Rooie » do dec 12, 2013 7:04 pm

Afbeelding

999

Bericht door 999 » do dec 12, 2013 7:36 pm

Tja, en dat zien de scheidrechter en grensrechter dus voor hun neus gebeuren.Is gewoon rood en wegwezen ...
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do dec 12, 2013 8:30 pm

Trab schreef:Gelukkig heb jij totaal geen kijk op voetbal.
:drecul.gif: :biggthumpup.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do dec 12, 2013 8:56 pm

Ben niet kapot van de uitschakeling voor de CL, maar wel teleurgesteld in wat er tactisch na 22 minuten gebeurde, maar dat zal wel hogere tactiek zijn, niet voor de gewone sterveling die denkt dat je dan het middenveld van tegen Barcelona kunt opstellen, je hebt een man meer.

Je ziet tactiek toch veranderen, want vroeger werd er gesteld dat tegen tien man voetballen betekent dat het veld breed gehouden moest worden, buitenspelers die een man voorbij gaan of een voorzet à la van 't Schip geven, buitenspelers die de buitenkant benutten, maar in de moderne tactiek zie je heel veel beweging, de buitenspeler zoekt de spits op, de back loopt zich het "apelazarus" om vermoeid na 40 meter "rennen" een voorzet te geven en ik lees in de topic dat de middenvelder dan snel de backplaats moet gaan invullen, allemaal loopwerk, maar uiteindelijk gaat het om die ene voorzet!

Vooraf had ik getekend voor 0-0 uit tegen Milan, maar Balotelli's strafschop heeft Ajax (waarschijnlijk) de volgende ronde CL gekost. Ajax was gisteren weer terug bij af, het tempo te laag in combinatie of als gevolg van de angst voor een tegendoelpunt? (Poulsen opstellen)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do dec 12, 2013 9:08 pm

Starten met Poulsen vond ik niet zo gek. Zeker gezien de problemen aan de linkerkant waar Blind nu naartoe kon. Maar met een man meer had ik het direct anders willen zien. Eigenlijk is Ajax in de overtal situatie nauwelijks uit de verf gekomen. Slechte veldbezetting, veel te veel het overvolle centrum opgezocht.

Gek is dat toch, het zijn abc'tjes die iedereen die wel eens op een veld heeft gestaan kan opdreunen. En toch lukt het op zo'n moment dan niet om het elftal goed neer te zetten. Zou dat dan puur de spanning van het moment zijn? De druk die er ineens op komt te liggen?
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » do dec 12, 2013 9:11 pm

Dat het tijdens een wedstrijd niet lukt kan me nog een beetje voorstellen, maar dat er ook na rust nog steeds zonder idee werd gespeeld, heeft me wel verbaasd.
I think I lost my fucking headache

jabu

Bericht door jabu » do dec 12, 2013 9:53 pm

Monkey Tonk

Re: Q

Bericht door Monkey Tonk » vr dec 13, 2013 6:04 am

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Veel te negatief. Het gaat om de groei waar de ploeg in zit. Een gemiddelde leeftijd van 22 jaar...
Dat riedeltje hoor en lees ik jaarlijks. Ik ben het ook wel deels met je eens: Ajax maakt stapjes, spelers ontwikkelen zich. Dat zien ze elders ook: Eriksen en Vertonghen staken er bovenuit en zijn weg. Klaassen straks ook. En dan begint het proces weer opnieuw: stapjes maken, ontwikkelen...

Een kans als die van gisteren komt niet ieder seizoen voorbij. Tegen 10 man (van een niet meer dan redelijk Milan) bakten we er niets van. Ploeg grotendeels clueless, trainer clueless.

Wanneer het 0-0 was gebleven na een goede pot: soit. Maar het vrijwel collectieve gestumper is hard te verteren. Ze wisten het niet, ze zagen het niet. En een ventje van 20 (Klaassen dus) stak er met kop en schouders bovenuit. Hij wist wel wat en hoe, zag het en zette het om.

Het gaat niet om leeftijd, het gaat om een gebrek aan van alles waardoor het gisteren mis ging. En dat irriteert me, want Milan was rijp voor de sloop. We slaagden er niet in ze uit hun zone weg te lokken, ze te verrassen. Heel teleurstellend. Juist die intelligentie zag ik de laatste weken wél en gisteren, op het moment supreme, niet. Enkel bij Klaassen en Moisander. Dan is de conclusie m.i. eenduidig en makkelijk...
Dat balkon bij de Muppets niks voor je?

De stroomversnelling van Ajax in de laatste maand is zeldzaam. Mijn mond valt er in ieder geval aardig van open, want een week of zes geleden was het niks. Ik zie graag het vervolg. Nu zitten ze wel op dezelfde golflengte en spelen dicht aan tegen de verlangde Amsterdamse branie die overal schijt aan heeft. Kijk ernaar uit om te zien hoeveel groei er in dit team zit. Mag je een riedeltje noemen. Maar in mijn ogen zien mensen die nu, op dit moment, op dit Ajax gaan lopen kankeren het dus helemaal niet meer. Heb je het over intelligentie die je wel tegen NAC en ADO ziet, maar niet tegen AC Milan. Jij bent ook slimmer in een lagere schoolbank dan een universiteitsbank, niet?

Veel te veel negatief en slap gelul. Als dat omhaaltje van Klaassen er wel instuitert heeft Ajax het opeens fantastisch gedaan. Een paar gerichte kritische aantekeningen, ok. Maar Ajax helemaal ondersteboven kankeren omdat er in San Siro niet gewonnen is? Het lezen van een moeilijke wedstrijd, zoals deze zeker was, komt met ervaring wel. Die hebben ze nog niet. Lijkt me logisch. Ik heb me deze eeuw vaak kapot zitten ergeren aan Ajax, maar de ploeg die er nu, opeens, staat is echt 'Ajax'. Daar ga ik 100% achterstaan. Want het is nog heel pril allemaal. Ze kunnen zo de draad weer kwijtraken, en dan zakt het zooitje weer helemaal in. Maar als het verdergroeit... The sky is the limit.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr dec 13, 2013 6:35 am

Monkey Tonk schreef:Veel te veel negatief en slap gelul. Als dat omhaaltje van Klaassen er wel instuitert heeft Ajax het opeens fantastisch gedaan. Een paar gerichte kritische aantekeningen, ok. Maar Ajax helemaal ondersteboven kankeren omdat er in San Siro niet gewonnen is? Het lezen van een moeilijke wedstrijd, zoals deze zeker was, komt met ervaring wel. Die hebben ze nog niet. Lijkt me logisch. Ik heb me deze eeuw vaak kapot zitten ergeren aan Ajax, maar de ploeg die er nu, opeens, staat is echt 'Ajax'. Daar ga ik 100% achterstaan. Want het is nog heel pril allemaal. Ze kunnen zo de draad weer kwijtraken, en dan zakt het zooitje weer helemaal in. Maar als het verdergroeit... The sky is the limit.
:biggthumpup.gif:

Niets aan toe te voegen MT. Paar uurtjes later teruggekomen dan verwacht. Tering Jantje wat was Milan inderdaad rijp geweest voor een slooppartij (in de orde van 0-4). Ik had graag nog wat langer met 11 tegen 11 gespeeld, toen kreeg Ajax 3 grote kansen. Versus Milan Zero.

Na afloop de kater snel verwerkt met een feestje in een gelegenheid genaamd Old Fashion. 10 euro voor een biertje (en elk ander drankje), vertaald naar Milanese begrippen beschouwt men dat als goedkoop. Ergens in Frankrijk (waarom wilden we zo graag in Luxemburg tanken en zijn we niet via Duitsland naar de Gotthardtunnel gereden??) nog bijna achterop een of ander elektrisch wagentje geknald dat op de snelweg slechts 60 kilometer per uur reed.

Klaassen MOTM, maar man man man... dat diagonale schot waarbij hij na een volledig uitgespeelde kans tegen een scheenbeen van Abbiati aanknalde... die had ie wel ff mogen maken!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr dec 13, 2013 8:28 am

Hopen dat FdB de manier van vooruit spelen handhaaft, dan zien we wel waar Ajax eindigt, maar dan is er in ieder geval weer voetbal te zien en dan is Milan een incident.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 13, 2013 8:37 am

Monkey Tonk schreef: Mijn mond valt er in ieder geval aardig van open, want een week of zes geleden was het niks.
Maar toen liep ik niet te zaniken. :smallgrin.gif: Op dat moment weet je (o.b.v. de ervaring die we inmiddels met FdB e.c. hebben) dat dát niveau niet maatgevend is en dat het gaande het seizoen steeds beter wordt. En natuurlijk zit ik vanaf Celtic-thuis ook te genieten.

Maar: je zit als team in een flow, kan 70 minuten tegen 10 man van een niet meer dan redelijk team ballen en komt dan tot... weinig. Ingrepen van FdB waren niet goed en een flink aantal spelers wist het gewoon niet en zakte door de mand. Slechts Klaassen was top, een rookie n.b. De rest gaf niet thuis.

Ajax heeft dus een enorme kans laten liggen... Menigeen had een verdomd slechte dag uitgekozen om onder het eigen niveau te spelen. Dat we bijv. geen fatsoenlijke voorzet hebben gezien, zegt wat dat betreft genoeg.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 13, 2013 8:46 am

999 schreef:Moisander: 'Mogen best kritisch zijn'
Volkskrant

HARDE WOORDEN - Niklas Moisander doet niet mee met de lofzang voor Ajax na het 0-0 gelijke spel in Milaan. De Fin zag best dat Ajax beter was, maar tegelijk benadrukt hij dat Ajax meer had moeten creëren. Daarmee is hij ook kritisch op het spel van de ploeg.

'Ik ben heel teleurgesteld , vooral omdat het zo onnodig was. Als je zo lang met een man meer speelt, kan je onmogelijk tevreden zijn met 0-0 in San Siro. Voor Milan was het makkelijk na die rode kaart voor Montolivo. Ze zakten helemaal terug en deden alles om het spel te ontregelen. Maar we mogen ook best kritisch zijn op onszelf. We hadden meer moeten creeren. En de goede vorm van de laatste weken ontbrak. Ook dat zit in mijn hoofd', spreekt Moisander in De Volkskrant.

Hij vervolgt: 'Er kwam van de flanken misschien ook wat te weinig. Op een avond als deze moet er scherpte zijn in alles. Om Milan te verslaan moet je ze veel vaker in de problemen brengen. Dat is niet gelukt. Ik had echt het gevoel dat we dit jaar klaar waren om te overwinteren in de Champions League. Maar we hebben het te vaak laten liggen. Thuis tegen Milan gaven we de 1-0 weg. Uit bij Celtic hadden we nooit mogen verliezen. En ook hier in Milaan had er meer in gezeten. Dan moet je concluderen dat we onszelf tekort hebben gedaan.'

Moisander zit in zak en as en met Cambuur op het programma doet hij de gevreesde uitspraak. 'Als ik eerlijk ben, zal het nog heel lang duren voordat dit is verwerkt. Nu was er echt de kans om een stap te zetten als ploeg, te laten zien dat Ajax de knock-outfase kan bereiken.'
:biggthumpup.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2013 8:51 am

Eindelijk... iemand die kritisch is. Gelul over trots is voor kakkerlakken als ze de eerste ronde van de EL overleven. Niet als wij derde worden in een poule met Celtic erbij.
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » vr dec 13, 2013 8:55 am

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Mijn mond valt er in ieder geval aardig van open, want een week of zes geleden was het niks.
Maar toen liep ik niet te zaniken. :smallgrin.gif: Op dat moment weet je (o.b.v. de ervaring die we inmiddels met FdB e.c. hebben) dat dát niveau niet maatgevend is en dat het gaande het seizoen steeds beter wordt. En natuurlijk zit ik vanaf Celtic-thuis ook te genieten.

Maar: je zit als team in een flow, kan 70 minuten tegen 10 man van een niet meer dan redelijk team ballen en komt dan tot... weinig. Ingrepen van FdB waren niet goed en een flink aantal spelers wist het gewoon niet en zakte door de mand. Slechts Klaassen was top, een rookie n.b. De rest gaf niet thuis.

Ajax heeft dus een enorme kans laten liggen... Menigeen had een verdomd slechte dag uitgekozen om onder het eigen niveau te spelen. Dat we bijv. geen fatsoenlijke voorzet hebben gezien, zegt wat dat betreft genoeg.
Dit dus.Al is dat geen goede voorzetten kunnen geven al tig jaar aan de gang.Verder geeft het misschien toch het verschil kwa competitie aan.De een na de ander NLD club is er uit geknikkerd in de EL. wij konden het ook niet waarmaken in de CL.Je laat toch dure punten liggen tegen Celtic uit en Milaan thuis.Het we hadden moeten en we hadden kunnen en als als enz. telt dus niet.Weer niet.Behalve dat het gewoon niet goed was moeten de kansen die AJAX nog wel kreeg ( stuk of 2-3 ) er in op dit nivo ..
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 13, 2013 8:56 am

Mooi! De enige manier om jezelf te verbeteren is door niet tevreden achterover te gaan leunen. Buiten de teleurstelling dat het niet is gelukt, ik denk dat EL leuker kan zijn dan in de volgende ronde tegen een ploeg als Bayern of Real kansloos eruit geknikkerd worden. Ajax heeft (nog) niet het niveau om echt potten te breken in de CL, maar als het lukt om deze ploeg nog een jaartje of 2 bij elkaar te houden, met aanvallend wat versterkingen (rechtsbuiten en midvoor), dan kan het over 2 jaar wellicht een mooie indruk gaan maken in de CL.

Het frustrerende woensdag is dat iedereen, de Boer incluis, opeens (weer) constant de verkeerde keuzes ging maken. Dat hadden we al een paar weken niet meer gezien.
I think I lost my fucking headache

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2013 9:10 am

Ik zie de spelers van dit elftal wel langer bij Ajax blijven overigens.

Misschien dat Moisander een stapje hoger zou willen/nieuw avontuur.
Maar Jasper keept net. Van Rhijn is de zwakste schakel. Kan nog veel leren. Veltman en Denswil spelen ook pas dit seizoen met regelmaat. Zelfde voor Boilesen.

Blind heeft zijn waarde maar ook zijn beperkingen. Bij geen enkele andere club gaat hij alleen beoordeeld worden op zijn voetballende kwaliteiten. Klaassen is dit seizoen pas basisspeler. Serero ook. Schone zie ik misschien wel vertrekken maar om echt potten te kunnen breken moeten we daar een klasbak hebben. In de spits hebben we met Hoesen en Siem m.i. prima opties. Ik zie alleen Siem weggaan. Linksvoor Fischer maar die gaat ook nog nergens lijkt me..

Moisander, Schone en Siem die mogelijk weggaan. Maar waarom zouden ze in de subtop gaan spelen als ze bij Ajax CL kunnen spelen en kampioen worden? Hooguit voor het geld.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr dec 13, 2013 9:16 am

Hooguit voor het geld.
Lijkt me niet onbelangrijk.

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2013 9:28 am

Klopt. Maar het zijn wel spelers die niet overal gaan slagen. Ze passen alleen in teams die aanvallend voetbal spelen. En die zijn er weinig in de subtop.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie