Ik ook niet. Van niemand een steekpass gezien. Dat was het halve probleem. Blind is het soort speler, als hij middenin het veld staat, die dat zou kunnen. Een Litmanen-steekpass. Maar daar moet hij wel naartoe kunnen groeien. Hij neemt de bal daar vaak zo aan dat hij hem meteen constructief door kan spelen (in tegenstelling tot Poulsen, die overal een half uur de tijd voor neemt, of een hele onzuivere snelle pass aflevert). Hij is voor mij een openbaring op het middenveld, waar hij voetballend veel beter tot zijn recht komt. Dus qua ontwikkeling jammer dat hij een beetje heen en weer wordt gependelt tussen het middenveld en linksachter.Peter schreef:Blind heb ik geen steekpass zien geven, maar ok.
AC Milan - Ajax 11-12-2013
Moderator: mods
- Monkey Tonk
Re: AC Milan - Ajax 11-12-2013
Terminologie.Monkey Tonk schreef:Ik ook niet. Van niemand een steekpass gezien. Dat was het halve probleem. Blind is her soort speler, als hij middenin het veld staat, die dat zou kunnen. Hij neemt de bal daar vaak zo aan dat hij hem meteen constructief door kan spelen (in tegenstelling tot Poulsen, die overal een half uur de tijd voor neemt). Hij is voor mij een openbaring op het middenveld, waar hij voetballend veel beter tot zijn recht komt. Dus qua ontwikkeling jammer dat hij een beetje heen en weer wordt gependelt tussen het middenveld en linksachter.Peter schreef:Blind heb ik geen steekpass zien geven, maar ok.
Ik bedoel een pass over de grond de zestien in.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Monkey Tonk
Tussen de laatste verdediger en de keeper, precies in de baan van de inlopende speler. Met 'ijshockey' precisie.Zeux schreef:Terminologie.Monkey Tonk schreef:Ik ook niet. Van niemand een steekpass gezien. Dat was het halve probleem. Blind is her soort speler, als hij middenin het veld staat, die dat zou kunnen. Hij neemt de bal daar vaak zo aan dat hij hem meteen constructief door kan spelen (in tegenstelling tot Poulsen, die overal een half uur de tijd voor neemt). Hij is voor mij een openbaring op het middenveld, waar hij voetballend veel beter tot zijn recht komt. Dus qua ontwikkeling jammer dat hij een beetje heen en weer wordt gependelt tussen het middenveld en linksachter.Peter schreef:Blind heb ik geen steekpass zien geven, maar ok.
Ik bedoel een pass over de grond de zestien in.
Een steekpass met zo weinig ruimte achter de defensie is natuurlijk heel lastig. Het had inderdaad van voorzetten vanaf de achterlijn moeten komen.
Maar zo'n voorzet vanaf de achterlijn krijg je natuurlijk ook niet gratis. Daarvoor moet eerst iemand aan de zijkant worden vrijgespeeld, via een combinatie of (op de momenten dat het kan) via een harde, scherpe opening. Daar was Ajax vandaag niet toe in staat.
Maar zo'n voorzet vanaf de achterlijn krijg je natuurlijk ook niet gratis. Daarvoor moet eerst iemand aan de zijkant worden vrijgespeeld, via een combinatie of (op de momenten dat het kan) via een harde, scherpe opening. Daar was Ajax vandaag niet toe in staat.
Ja, I know. Ik bedoel meer dat Blind niet alleen maar machteloze voorzetten gaf, maar het ook voetballend met passes door het midden probeerde op te lossen. Dat is inderdaad niet letterlijk wat jij bedoelde, maar meer om het beeld een beetje bij te stellen.Monkey Tonk schreef: Tussen de laatste verdediger en de keeper, precies in de baan van de inlopende speler. Met 'ijshockey' precisie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Monkey Tonk
Dat is een interessante vraag voor zo'n omsingelingswedstrijd, want je pint de verdediging wel zelf vast. Als je iets verder van het doel de bal rond laat gaan, staat die verdediging ook minder dichtbij het doel.Jöhnk schreef:Een steekpass met zo weinig ruimte achter de defensie is natuurlijk heel lastig.
Ik had wel eens een kwartiertje willen zien waarin je Milaan, met tien man, tot voetballen liet komen.
FUCK.
Balen.
Balen.
Milan wilde niet voetballen. Het had totaal geen interesse om te voetballen. Voetballen was het allerlaatste waar Milan aan dacht. Negatieve kutploeg vol schoppers en nare maniertjes. Typisch Italiaans.Monkey Tonk schreef:Dat is een interessante vraag voor zo'n omsingelingswedstrijd, want je pint de verdediging wel zelf vast. Als je iets verder van het doel de bal rond laat gaan, staat die verdediging ook minder dichtbij het doel.Jöhnk schreef:Een steekpass met zo weinig ruimte achter de defensie is natuurlijk heel lastig.
Ik had wel eens een kwartiertje willen zien waarin je Milaan, met tien man, tot voetballen liet komen.
Eens, heel erg eens. Het bovenstaande geeft wel goed aan wat na een nachtje slapen de kater bij mij vanmorgen zo ontzettend groot maakt. De uitschakeling is vervelend, maar de manier waarop maakt het echt erg. Dat bijt momenteel verschrikkelijk in me rond.Peter schreef:Te negatief? Ik vind het gros nog veel te lief. Het klopte namelijk van geen kanten. Basisopstelling? Min plus. Bizar dat je Bojan nu de kans geeft om centraal aan te kloten. Kerel ging met de kop omlaag richting Zapata en Bonera en liep overal waar hij niet moest lopen. Aansluiting? Maakt geen klap uit, want de FC Bojan legt geen ballen terug en zoekt geen kaats op. Blind/Poulsen vond ik ook erg jammer, maar die omzetting was nog enigzins te begrijpen.
Omzetting na de rode kaart? Min min. Je ziet het vijf minuten aan en grijpt dan in. Je brengt direct Hoesen en Ligeon en gaat op balbezit en druk spelen. Niets van dat alles.
Laatste twee wissels? Treurig dieptepunt. Het inbrengen is al een grote aanfluiting, maar als je in die 20 minuten voor de wissel al niet tot een fatsoenlijke voorzet komt, dan moet je je misschien even afvragen wat het gaat helpen als je twee anti-voetballers in brengt. Het systeem met Hoesen in de punt werkte tot dan toe uitstekend. Om dan aan een kansloos plan B te beginnen is een gotspe.
Ik vind het werkelijk ontluisterend hoe je zo de plank mis kan slaan.
We hadden kunnen verwachten dat Milan irritant en zeer defensief zou spelen na de rode kaart. Daar kunnen we wel over zeiken en zeuren, maar dat is gewoon waar je mee te maken krijgt. Dat is je test, dat probleem moet je zien op te lossen met als hoofdprijs overwintering in de CL. En dat kon Ajax dus gisteravond niet. We zijn zwaar gezakt voor dat examen.
Zowel in als buiten het veld was het na de rode kaart een onmachtig zooitje, dat alleen maar slechter en slechter ging voetballen. Omdat het niet naar zijn kwaliteiten bleef voetballen zoals voor de rode kaart. En omdat enkele spelers in het gebruikelijke spel meer en meer een stoorzender werden en niet werden gecorrigeerd. Niet door de ploeggenoten, niet door FdB. Erger nog, de kwaliteiten worden nog meer verknald door enkele dubieuze wissels en omzettingen.
Zoals gezegd, dat je uitgeschakeld wordt voor de CL door een luizenploeg kan gebeuren. Maar dat je niet meer door hebt, wat je voetbal zo verschrikkelijk sterk maakte de afgelopen weken en dat je kennelijk totaal vergeten bent met wat voor type spelers op de juiste plek je dat dient uit te voeren, dat vind ik echt het schrijnendste van alles. Hier gaan zowel De Boer als de ploeg compleet nat. Ajax was vanaf de rode kaart eigenlijk 1 grote faalhaas. Vreselijk om te zien. 1 lange, voortdurende ergernis.
Maar goed. Het is gebeurd. De droom is voorbij, we moeten de wonden likken en weer doorgaan. Deze wedstrijd mogen we echter absoluut niet vergeten. Hier moet je juist lering uittrekken. Deze avond kan zo waardevol gemaakt worden voor de ontwikkeling van Ajax. Je leert meer van 1 verliespartij dan van 1000 winstpartijen.
Want deze pot zegt zoveel over bepaalde spelers, over de bezetting op diverse plekken, over je speelwijze en met wat voor types en hoe dat uitgevoerd moet worden. Wat je zo sterk maakte de afgelopen weken en hoe je dat behouden en verder ontwikkelen moet. En welke paden je dus absoluut niet moet inslaan, omdat je daarmee je onmiskenbare kwaliteiten compleet verkwanselt.
Met alle respect Peter, maar je maakt er een sport van om Bojan belachelijk te maken. De Boer heeft voor de wedstrijd uitgelegd waarom hij voor Bojan koos. Dat was omdat het centrale duo niet doordekt en Bojan beweeglijker is dan de meer statische Hoesen. En persoonlijk vond ik Bojan helemaal niet zo slecht spelen. Hij kwam goed in de bal, was redelijk balvast, kwam een paar keer goed door op rechts en had ook een paar goede voorzetten. Zoals heel Ajax tot de rode kaart uitstekend speelde.Peter schreef:Te negatief? Ik vind het gros nog veel te lief. Het klopte namelijk van geen kanten. Basisopstelling? Min plus. Bizar dat je Bojan nu de kans geeft om centraal aan te kloten. Kerel ging met de kop omlaag richting Zapata en Bonera en liep overal waar hij niet moest lopen. Aansluiting? Maakt geen klap uit, want de FC Bojan legt geen ballen terug en zoekt geen kaats op. Blind/Poulsen vond ik ook erg jammer, maar die omzetting was nog enigzins te begrijpen.
Omzetting na de rode kaart? Min min. Je ziet het vijf minuten aan en grijpt dan in. Je brengt direct Hoesen en Ligeon en gaat op balbezit en druk spelen. Niets van dat alles.
Laatste twee wissels? Treurig dieptepunt. Het inbrengen is al een grote aanfluiting, maar als je in die 20 minuten voor de wissel al niet tot een fatsoenlijke voorzet komt, dan moet je je misschien even afvragen wat het gaat helpen als je twee anti-voetballers in brengt. Het systeem met Hoesen in de punt werkte tot dan toe uitstekend. Om dan aan een kansloos plan B te beginnen is een gotspe.
Na de rode kaart had De Boer inderdaad meteen kunnen ingrijpen zoals jij stelt. Hij liet ook direct Hoesen warmlopen, maar koos ervoor te wachten tot de rust.
Eerste kwartier na rust was ook best goed. Hoesen viel goed in, Bojan hield het spel goed breed op rechts en kwam zijn tegenstander een paar keer voorbij. Milan kwam er niet meer uit en kon alleen maar de ballen over de zijlijn schieten. We verloren pas echt de grip door de wissel Bojan-Sigthorsson in de 70e minuut. De dreiging was weg en Milan kon er makkelijker uitkomen waardoor Balotelli aan zijn theatershow kon beginnen.
De laatste wissel vde Hoorn vond ik niet zo vreemd. Die wint veel door de lucht. Het was alleen een beetje dubbel op met ook Sigthorsson erbij. Ik had Sigthorsson dus nooit ingebracht.
De Boer had het misschien beter aan kunnen pakken met zijn wissels/omzettingen, maar het blijft moeilijk voetballen tegen 10 Italianen die verdedigen. Zij zijn daar meester in. Op Euro 2000 kon het Nederlands elftal ook niet winnen van 10 Italianen. De ploeg is jong. Al je ziet hoe kapot een Daley Blind zat na de wedstrijd. De tranen stonden in zijn ogen. Ik ben vooral blij met de ontwikkeling de laatste weken. Een Veltman en Denswil die doorgebroken zijn, ons middenveld dat als een tierelier loopt met Klaassen en Blind. Komt wel goed volgend jaar.
Komt wel goed volgend jaar? Zoals wel vaker, dit kan een mooie ploeg worden als het een tijd bij elkaar blijft. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Afgelopen week Arsenal al op de tribune voor Klaassen. Na een wedstrijdje of 8 in het eerste!
Het was voor Ajax beter geweest als het 11 tegen 11 was gebleven. Nu maar hopen op (een) mooie tegenstander(s) in de EL. ALs Ajax nog een beetje doorgroeit kan dat best leuk worden.
Het was voor Ajax beter geweest als het 11 tegen 11 was gebleven. Nu maar hopen op (een) mooie tegenstander(s) in de EL. ALs Ajax nog een beetje doorgroeit kan dat best leuk worden.
I think I lost my fucking headache
- InnerHarbour
Ja maar wel door, zo doen die ploegen het vaak, wist het eigenlijk bij de loting al, puntje hier puntje daar en uiteindelijk gaan ze vrolijk door en hebben bout aan hoe het gegaan is, is ook een kwaliteit.Zeux schreef:Milan wilde niet voetballen. Het had totaal geen interesse om te voetballen. Voetballen was het allerlaatste waar Milan aan dacht. Negatieve kutploeg vol schoppers en nare maniertjes. Typisch Italiaans.Monkey Tonk schreef:Dat is een interessante vraag voor zo'n omsingelingswedstrijd, want je pint de verdediging wel zelf vast. Als je iets verder van het doel de bal rond laat gaan, staat die verdediging ook minder dichtbij het doel.Jöhnk schreef:Een steekpass met zo weinig ruimte achter de defensie is natuurlijk heel lastig.
YNWA
Je kan het ook van de positieve kant zien Milan weet 2x niet te winnen van ons en mag van geluk spreken dat ze de schijts 2x mee hebben uit en thuis. Barcelona zonder Messi is ook te verslaan , en met zoveel jonge onervaren spelers heeft Frank het beste eruit gehaald. En op 1 punt na hadden we ons gekwalificeert daarbij Sorerro heeft het in Glasgow laten liggen voor ons.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Ik denk terug aan de halve finale CL 2010, Barca-Inter. Die lui(zen) uit Milaan beheersen het ultraverdedigen en spel kapot maken met schandalige overtredingen en theater als geen ander.
Zijn alle AT'ers al weer veilig thuis trouwens? Dat er Ajacieden neergestoken zijn, vind ik opmerkelijk nieuws. Dat had ik in Milaan niet verwacht.
Zijn alle AT'ers al weer veilig thuis trouwens? Dat er Ajacieden neergestoken zijn, vind ik opmerkelijk nieuws. Dat had ik in Milaan niet verwacht.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Mee eens. Al vond ik de tactiek met Bojan logisch en nog wel werken in het begin. Na de rode kaart niet meer. Het was echt dieptriest.Peter schreef:Te negatief? Ik vind het gros nog veel te lief. Het klopte namelijk van geen kanten. Basisopstelling? Min plus. Bizar dat je Bojan nu de kans geeft om centraal aan te kloten. Kerel ging met de kop omlaag richting Zapata en Bonera en liep overal waar hij niet moest lopen. Aansluiting? Maakt geen klap uit, want de FC Bojan legt geen ballen terug en zoekt geen kaats op. Blind/Poulsen vond ik ook erg jammer, maar die omzetting was nog enigzins te begrijpen.
IK GELOOF!!!!!!
- Monkey Tonk
Ajax heeft het prima gedaan. Met zo weinig ervaring in San Siro regeren is gewoon goed. Dat doet geen club Ajax na. Maar Ajax is net weer gaan swingen, man. Een maand of zo geleden, omstreeks de Celtic wedstrijden, was er nog een verschrikkelijk onvermogen om te scoren. Daar laat je de kwalificatie liggen. Als je toen al zover was als nu beker je wel verder. Die plotselinge snelle groei is alleen wel wonderbaarlijk en positief. Ik zie alleen maar lichtpunten voor dit team (behalve de onvermijdelijke uittocht).
Nederland heeft zowiezo veel moeite met Italiaans voetbal. Een open schaakpartij tegen een gesloten schaakpartij. Het vloekt altijd. Daar moet je niet over zeuren. De Italianen doen het op hun manier, en winnen er genoeg prijzen mee.
Nederland heeft zowiezo veel moeite met Italiaans voetbal. Een open schaakpartij tegen een gesloten schaakpartij. Het vloekt altijd. Daar moet je niet over zeuren. De Italianen doen het op hun manier, en winnen er genoeg prijzen mee.
Oranje - Italie in 2000. Italianen kunnen dat. Met 11 tegen 11 speelden we goed tussen de linies, toen was Milan zoekende. Met 11 tegen 10 waren er geen linies meer. En wij hadden er geen antwoord op.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik denk terug aan de halve finale CL 2010, Barca-Inter.
Wanneer je in 3/4 wedstrijd tegen 10 man tot niet één fatsoenlijke voorzet komt, dan houdt het op. Backs speelden veel te 'laag' om de aanval zinvol te ondersteunen. Enkel Klaassen toonde aan over iets extra's te beschikken, maar uitgerekend hij speelde steeds meer vanaf rechts i.p.v. daar waar hij Milan pijn kon doen.
Wissels waren kut, FdB coachte veel te hectisch. En we misten met Veltman, Boilesen en Siem spelers die op hun plek iets extra's kunnen brengen. Het was gewoon te weinig op CL-niveau, zowel op het veld (m.n. de flankspelers) als qua coaching.
Exact. Zo ongelooflijk dom he zulke ballen.Wouter schreef:Ze speelden gewoon te gehaast. Kijk, als je vanaf de middencirkel de bal hoog het strafschopgebied van de tegenpartij in ramt, kan je alleen scoren uit een afvallende bal, want het is onmogelijk om zo'n bal direct op doel te koppen. En die afvallende bal (als je die al verovert) gaat er nooit in met tien Italianen in hun eigen strafschopgebied.
IK GELOOF!!!!!!
Waarom gaat Blind niet bij de cornervlag staan en Schone/Van Rhijn ook?Peter schreef:Blind heb ik geen steekpass zien geven, maar ok.
Blind werd ook wel vaak gedwongen tot het geven van zo'n kansloze voorzet (qua uitvoering waren ze alleen nog slechter), want Fischer en Bojan waren veelal compleet uit positie. Zodra van Rhijn en/of Blind die bal krijgt zie je zo'n Bojan naar het centrum lopen. Fischer idem dito. Op een gegeven moment (nog voor plan-B) ging Blind ze vanaf de middenlijn al voorzetten. De kracht van Blind is juist dat hij over de Sciglio heen dendert. Nu had die jongen de wedstrijd van zijn leven, want Fischer ging vaak voor eigen glorie en Blind liet het diep gaan op een gegeven moment maar achterwege. Aan de andere zijde is het overigens nog veel treuriger, want daar speelde mijn held Constant dus. Niveautje Jupiler League, maar ook hij werd amper op de proef gesteld. Die jongen had overigens echt baat bij die rode kaart, want daarna kwam hij niet meer in balbezit. Zo'n jongen is gewoon een gevaar voor je eigen ploeg in balbezit.
IK GELOOF!!!!!!
- Monkey Tonk
In de voorbereiding was het denk ik niet het idee dat Ajax het grootste deel van de wedstrijd Milaan zwaar onder druk ging zetten. De beste kansen voor Ajax kwamen met 11 tegen 11. Daarna moest Ajax het om gaan zetten op een manier waar dit team nog niet aan toe is. De creatieve(re) varianten om Milaan wel stuk te spelen beheersen ze nog niet. Lijkt me ook vrij logisch. Het team zit in zo'n stroomversnelling dat ik het onrealistisch vind om nu alweer te gaan lopen kankeren. Laat die jonkies lekker verder groeien.wimpey schreef: Wissels waren kut, FdB coachte veel te hectisch. En we misten met Veltman, Boilesen en Siem spelers die op hun plek iets extra's kunnen brengen. Het was gewoon te weinig op CL-niveau, zowel op het veld (m.n. de flankspelers) als qua coaching.
Maar de (toch vrij simpele) tactiek was gewoon niet goed. Dat maakt het zonde.
Het is niet dat er bij Milan verdedigers als Thiago Silva, Pepe, Marcelo, Lahm en middenvelders als Busquets, Schweinsteiger of Ozil rondliepen maar kneuzen als Bonera, Constant, Abbiati op goal en noem maar op...
Het is niet dat er bij Milan verdedigers als Thiago Silva, Pepe, Marcelo, Lahm en middenvelders als Busquets, Schweinsteiger of Ozil rondliepen maar kneuzen als Bonera, Constant, Abbiati op goal en noem maar op...
IK GELOOF!!!!!!
- Monkey Tonk
Is niet zo simpel. Dat heeft het Nederlandse voetbal vaak genoeg laten zien tegen de Italiaanse variant. Met Euro 2000 voorop. En die voetballers waren veel verder.Rishi schreef:Maar de (toch vrij simpele) tactiek was gewoon niet goed. Dat maakt het zonde.
Waarom komen jullie toch steeds bij Blind uit ?.Degene die ook weer door het elftal geslingerd werd ten faveure van een extra slot op de deur Poulsen.
Blij met de punten ...
Wat werd er trouwens slecht van afstand geschoten, inclusief vrije trappen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Inderdaad daar begrijp ik ook niks van, dat je aan een wedstrijd begint met het idee wie zal ik nu eens een rotschop verkopen zodat die persoon met zwaar blessureleed van het veld kan.En dan heb je nog het "geluk "dat de vierdeman/grensrechter het goed ziet en hem terecht met rood van het veld stuurt want anders ben jij je speler kwijt en gaat hij vrolijk verder.Overigens floot Web na die rode kaart net zo beroerd als AJAX na die rode kaart ging voetballen .. En hoe slect, geniepig enz. het allemaal ook was, zeker van de kant van AC M. , dit is nu wat ik bedoelde dat hullie meer ervaring hebben met dit soort wedstrijden ..SylvievdVaart schreef:Juist. Dat je als voetballer zoiets doet bij een andere voetballer, ik vind het verbazingwekkend.999 schreef:Opflikkeren met die vuile viezerik ...
Blij met de punten ...