ADO Den Haag - Ajax 01-12-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Demosthenes

Re: ADO Den Haag - Ajax 01-12-2013

Bericht door Demosthenes » di dec 03, 2013 7:48 pm

Jöhnk schreef:Mwah, Cillessen voor Vermeer was een keuze. Blind op het middenveld ook. Siem in de spits (nu even Hoesen) en Sigthorsson eruit ook. Klaassen op het middenveld is dus ook een keuze. De belangrijkste wijzigingen hebben daarom weinig met blessures te maken, meer met voortschrijdend inzicht.

Wat ook opvalt is dat de spelers de laatste weken over het veld vliegen, terwijl ze aan het begin van het seizoen eerder vermoeid oogden. Heeft met trainingsopbouw te maken.
Alles is zo een keuze, als de spits er niet is (eerste kampioenschap) en je wilt toch met elf man beginnen, dan kies je een ander, dat is een keuze. Blind zou dus onder alle omstandigheden op het middenveld hebben gespeeld? Hij kreeg in eerste instantie niet eens contractverlenging, de blessure van Boilesen gaf hem de kans te spelen als linksback. Hij moest het eerst nog even uitvechten met Dijks!

Siem schijnt nu zelf gezegd te hebben dat hij misschien beter in de spits kon gaan voetballen; tja, dan kies je ervoor, ook al heb je Hoesen (zou hij gespeeld hebben als Bojan fit was geweest?) gekocht enz. Het gaat niet om "als dan", soms valt het ineens goed. De naam S. zal ik niet voluit schrijven, maar de bal vooruit spelen deed hij in de jeugd ook, alle ballen terugleggen op een verdediger niet.

Cillessen voor Vermeer een keuze? Een keuze die 99% van de supporters al eerder had gemaakt, die in "praatprogramma's" al was aangekondigd, Vermeer was niet te houden, de onzekerheid werd maar groter, dan is geen keuze, maar opdringen.

Klaassen op het middenveld een keuze noemen? Je lijkt Derksen wel, maar Derksen heeft Klaassen nooit zien voetballen, Boskamp wel, die wist in ieder geval dat Klaassen in de jeugd altijd op 10 stond = middenveld (Bekijk de filmpjes op Youtube). Nu is het ineens een keuze van het TH(?) FdB heeft tientallen keren op de Toekomst Blind op het middenveld gezien, kan niet anders, hij was er zo vaak, is dat nu een keuze?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di dec 03, 2013 7:56 pm

Ik reageer op de mededeling dat De Boer geholpen werd door blessures. Was Vermeer geblesseerd? Was Poulsen geblesseerd? Was Sigthorsson geblesseerd toen De Jong in de spits kwam te spelen? Was De Jong geblesseerd toen Klaassen werd opgesteld op het middenveld? Etc. Nee dus.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di dec 03, 2013 8:25 pm

Jöhnk schreef:Ik reageer op de mededeling dat De Boer geholpen werd door blessures. Was Vermeer geblesseerd? Was Poulsen geblesseerd? Was Sigthorsson geblesseerd toen De Jong in de spits kwam te spelen? Was De Jong geblesseerd toen Klaassen werd opgesteld op het middenveld? Etc. Nee dus.
Een discussie houdt op door gewoon te ontkennen dat Sigthorsson geblesseerd was, waardoor De Jong naar de spits ging, Janssen aanvallender ging spelen en Anita verdedigende middenvelder werd, dat staat er, maar als je dat ontkent: oké.

Aanvulling: Klaassen heeft volgens vi.nl dit jaar zeven keer in de competitie en twee keer in de CL gespeeld, totaal negen keer en van die negen keer hebben ze twee keer samen in de basis gestaan (Utrecht thuis en tegen NEC), waarvan één keer (6 oktober tegen Utrecht) samen op het middenveld: welgeteld 25 minuten, toen werd Siem vervangen. Een andere keer stond Siem de Jong in de spits (Celtic uit) en Klaassen op het middenveld. Siem deed een paar keer niet mee en stond Klaassen op het middenveld (ADO, Heracles en Barcelona), andere keren kwam Klaassen als invaller, o.a. voor Sigthorsson (waarna Siem naar de spits ging?) wat met keuzes? Keuzes maak je als iedereen beschikbaar is.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel

Bericht door Lionel » di dec 03, 2013 10:41 pm

Tja.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 8:53 am

Rishi schreef:Tja.
Hmmm. :smallgrin.gif:

De conclusie moge dus zijn dat een sportieve baisse op het conto van de heren van het TH komt. En een sportieve hausse op het conto van de heer Blessure, mevrouw Toeval en Don Geluk.

Het zal allemaal wel.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo dec 04, 2013 9:01 am

Frank de Boer is een prima trainer, dat hebben de resultaten wel uitgewezen. Van de rest van het TH ben ik minder overtuigd. Maar dat kan natuurlijk nog komen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo dec 04, 2013 9:17 am

Demosthenes schreef: Klaassen op het middenveld een keuze noemen?
Hoe wil je het anders noemen dan? Duarte was helemaal fit, Serero was fit, Blind was fit, Poulsen was fit, Schone was fit. Oftewel, 5 spelers waar je een middenveld mee kan vormgeven tegen Barcelona. Als je dan Klaassen opstelt, dan is dat natuurlijk gewoon een keuze. Veel supporters klaagden steen en been dat er naast Duarte geen 'type' Maher kwam. Veel supporters klaagden steen en been dat er naast van der Hoorn geen ervaren, klasse, verdediger bij kwam. Allemaal keuzes. Pakte nu goed uit tegen Barcelona en tegen ADO. Eens zien hoe dit elftal stand houdt. Al is het natuurlijk mooi om te zien dat Klaassen zo'n rol opeist terwijl jij hem in de jeugd niet zo bijzonder vond. Dan is er toch iets gebeurd de laatste paar jaren.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo dec 04, 2013 9:24 am

Ach, die vermaledijde jeugdopleiding levert toch nog aardig wat leuke spelers af. Als de blessures het tenminste toelaten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 9:28 am

Duke schreef: Natuurlijk hebben ze verstand van voetbal. Maar het toeval speelt ook een rol, door de blessures lijkt alles nu op zijn plaats te vallen, net als in andere jaren.
De Boer heeft het na Vitesse op een plek of 6 omgegooid, dat had niets met blessures te maken.
En natuurlijk moeten we even afwachten of het goede voetbal stand houdt.
Duke schreef:Frank de Boer is een prima trainer, dat hebben de resultaten wel uitgewezen. Van de rest van het TH ben ik minder overtuigd. Maar dat kan natuurlijk nog komen.
Het lijkt me geen toeval dat Ajax ieder seizoen weer het best voetballende elftal in NL op de been weet te brengen. Dat zal niet exclusief het werk van FdB zijn… Bergkamp en Jonk zijn er voor de doorstroming en de ontwikkeling van talent. Wanneer ik naar Ajax-1 kijk, dan lijkt me dat ook zij hun werk naar behoren doen.

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 9:39 am

Duke schreef:Ach, die vermaledijde jeugdopleiding levert toch nog aardig wat leuke spelers af. Als de blessures het tenminste toelaten.
In mijn herinnering deugde de opleiding volgens Cruijff niet. Kan me niet herinneren dat hij jeugdspelers affakkelde...

Anno nu is er m.i. sprake van aanmerkelijk betere doorstroming dan t.t.v. Jol, Bassie, HtC, DB. Ajax-1 presteert aanmerkelijk beter dan onder die heren. Ik ben al enige tijd een tevreden Ajacied. Maar goed, ik heb dan ook geen anti-TH agenda. :smallgrin.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo dec 04, 2013 9:52 am

Het is al lang 1984 geweest, dat weet ik niet, het herschrijven van de geschiedenis is al een tijdje bezig, maar nu ineens doorstroming van spelers die een jaar geblesseerd zijn geweest onder het TH, toch in het eerste komen als een "geniale ingeving van het Opperwezen" zien is "100% Orwelliaans" en kenmerkend daarvoor is dat het volk wel gehoorzaamt, zelfs uitdraagt; uitvoerders zijn er altijd genoeg. Het wachten is op het moment dat het middenveld niet draait, dan is het weer door de slechte jeugdopleiding.

Daley Blind op het middenveld, Klassen op het middenveld is niets nieuws, is de hele jeugdopleiding zo gegaan. Die keuzes hadden natuurlijk ook eerder gemaakt kunnen worden, maar Duarte geblesseerd (Was iedereen zo enthousiast over, Barcelona uit, een zekerheidje!), De Jong (aanvoerder, een zekerheidje) geblesseerd, Poulsen voor de kleedkamer, wie waren er nog meer? Ja, de aanhangers zullen namen kunnen noemen, Lobotka, Meleg, Bazoer, die had FdB ook kunnen kiezen, maar nee, hij deed iets wat nog niemand ooit had gezien: Blind en Klaassen op het middenveld en tegen Serero zeggen (waarschijnlijk drie keer, omdat hij het niet geloofde): "je mag de bal nu ook naar voren verplaatsen". :aai.gif:

Gewoon ontkennen dat door de blessure van Sigthorsson De Jong, Anita en Janssen opschoven. Ajax ging daarna punten pakken. Dat is geschiedvervalsing, maar ook dat wordt geaccepteerd.

Heb ik niet genoten van de wedstrijd tegen Barcelona? Ja, oude tijden herleefden. De bal werd vooruit gespeeld. De individuele actie is niet meer, al passeerde Boilesen wel een paar man, maar die is natuurlijk "Old School" en lang geblesseerd geweest.

Lionel

Bericht door Lionel » wo dec 04, 2013 9:52 am

Het is alleen wel opvallend dat De Boer er een maand of 3 over doet om de poppetjes op de juiste plaats te zetten. In die zin ben ik het wel eens met Demo dat er ook wel wat toeval/blessures bij komt kijken.

Aan de andere kant zijn ook sommige keuzes gewoon bewuste keuzes geweest. Petje af daarvoor. Maar kritisch mogen we zeker zijn.

Want wie zegt dat we met een type Maher niet beter af waren geweest? Of met een ervaren klasbak achterin?
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 04, 2013 9:57 am

Gaan we weer. Een opstelling maken is maar zo'n klein deel van het trainerschap. Het is veel belangrijker wat de selectie op het trainingen doet en welke stappen de spelers daar maken. Dat zoiets een tijd duurt, is volstrekt logisch. Zo werkt het overal. Oké, behalve in FIFA.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 10:17 am

Rishi schreef:Het is alleen wel opvallend dat De Boer er een maand of 3 over doet om de poppetjes op de juiste plaats te zetten.
Veltman was geblesseerd, Moisander, Siem, Duarte ook. Klaassen en Boilesen moesten van ver komen. Fischer zat in een wak. Wanneer je de poppetjes niet ter beschikking hebt, wordt het lastig met die juiste plaats...

100% eens met Bert: 11 namen op papier kwakken is het probleem niet. Maar bij het afstemmen van de onderlinge kwaliteiten om tot een elftal te komen dat Barcelona overklast komt toch echt wat meer kijken.

Ontwikkeling, bewustwording, gerichte trainingsarbeid. Je kunt je m.i. ernstig afvragen of jongens als Veltman, Denswil, Boilesen, Blind, Klaassen, Serero, Hoesen onder menig andere technische staf dezelfde progressie zouden hebben gemaakt.

Lionel

Bericht door Lionel » wo dec 04, 2013 10:22 am

Helemaal mee eens hoor. Maar waarom duurde het zolang voordat Sigthorsson eens werd verbannen uit de spits?
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo dec 04, 2013 10:34 am

Ontwikkeling, bewustwording, gerichte trainingsarbeid. Je kunt je m.i. ernstig afvragen of jongens als Veltman, Denswil, Boilesen, Blind, Klaassen, Serero, Hoesen onder menig andere technische staf dezelfde progressie zouden hebben gemaakt.
Helemaal mee eens, maar geldt dat ook niet voor:
Ontwikkeling, bewustwording, gerichte trainingsarbeid. Je kunt je m.i. ernstig afvragen of jongens als Veltman, Denswil, Boilesen, Blind, Klaassen, Serero, Hoesen onder menig andere technische staf niet veel meer progressie zouden hebben gemaakt.

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 10:56 am

Demosthenes schreef: Daley Blind op het middenveld, Klassen op het middenveld is niets nieuws,
Wie beweert dan dat dat iets nieuws is?? :confused.gif:

Nieuw is wel dat het op seniorenlevel wordt toegepast en dat dat aardig functioneert. Hetgeen natuurlijk niets met het werk van de technische staf te maken heeft... :hypocrite.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo dec 04, 2013 10:59 am

Voor sommige is een dag niet gekankerd een dag niet geleefd.
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo dec 04, 2013 11:17 am

wimpey schreef:
Demosthenes schreef: Daley Blind op het middenveld, Klassen op het middenveld is niets nieuws,
Wie beweert dan dat dat iets nieuws is?? :confused.gif:

Nieuw is wel dat het op seniorenlevel wordt toegepast en dat dat aardig functioneert. Hetgeen natuurlijk niets met het werk van de technische staf te maken heeft... :hypocrite.gif:
Tijdens vi.nl was het toch echt Johan Derksen die het als volkomen nieuw presenteerde (later gecorrigeerd door Boskamp), zoals ergens terug in de topic al wordt genoemd. Klaassen debuteerde twee jaar geleden en speelde toen ook op het middenveld, bron Wikipedia:
Nog geen maand later na zijn debuut in het eerste van Ajax, debuteerde hij op 11 december 2011 in de basisopstelling bij Ajax. Dit kwam mede doordat Theo Janssen een griepje had. Klaassen speelde tevens de hele wedstrijd die winnend werd afgesloten met 0-1 tegen RKC Waalwijk. Op 6 oktober 2013 scoorde hij in de 59e minuut de 2-0 tegen FC Utrecht.
Het is het werk van het TH? Ja, natuurlijk, dat is toch hun taak. Het is ook de verantwoording van het TH als er niet goed wordt gevoetbald, maar dan wordt er weer verwezen naar de slechte jeugdopleiding! Nu spelers uit die jeugdopleiding ineens wel in Ajax 1 renderen (en ik hoop erg lang, want ik beweer al zo lang hier ik hier schrijf dat ik, buiten het aanvallende, creatieve spel, zo leuk vind dat ik die jongens uit de B1 later terug te zien als volwassen spelers in de CL) is het te danken aan het TH, waar eerst duidelijk werd gemaakt dat het vijf tot zeven jaar zou duren voordat het rendement zichtbaar zou worden. Zo redeneren is "Orwelliaans".

@IH,
Het was weer een hele zit om je verhaal te lezen, maar als het je helpt, wil ik dat graag doen.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 04, 2013 11:18 am

InnerHarbour schreef:Voor sommige is een dag niet gekankerd een dag niet geleefd.
Haha. :ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo dec 04, 2013 11:33 am

Bert schreef:Gaan we weer. Een opstelling maken is maar zo'n klein deel van het trainerschap. Het is veel belangrijker wat de selectie op het trainingen doet en welke stappen de spelers daar maken. Dat zoiets een tijd duurt, is volstrekt logisch. Zo werkt het overal. Oké, behalve in FIFA.
Dat is ook zo, maar een goede opstelling is wel een voorwaarde. Anders komt al die trainingsarbeid er niet (of slechts beperkt) uit. De Boer heeft op een gegeven moment terecht geconstateerd dat er te weinig voetballend vermogen in de as zat.

Er lijkt trouwens een gevoelige snaar te zijn geraakt met de opmerking dat het TH er verstand van heeft. Opmerkelijk.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 04, 2013 11:56 am

Ja, maar ook in de periode waarin de trainingsarbeid plaats moet vinden (als voorwaarde voor het goede spel van later) moet er gepresteerd worden. Op dat moment kunnen dus andere criteria een rol spelen. In andere woorden: als je een wedstrijd niet kunt controleren door je onder de druk uit te spelen via Veltman en Klaassen (om maar een voorbeeld te noemen), moet je iets anders verzinnen; zoals zuinig spelen in de achterste linie om de weg vooruit te kiezen als de tegenstander daar ruimte laat vallen (nog los van het gegeven dat Veltman en Klaassen destijds respectievelijk geblesseerd waren en terugkwamen van een zware blessure).

Je kunt dus wel zeggen dat Ajax eerder meer vooruit had moeten spelen, maar als je elftal daar (om welke reden dan ook) nog niet toe in staat is, zul je alsnog punten moeten halen. Ook toen het allemaal nog niet draaide stond Ajax maar een paar punten achter op de koploper (anders had Ajax nu ook niet zo dichtbij gestaan).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 12:13 pm

Bert schreef: Je kunt dus wel zeggen dat Ajax eerder meer vooruit had moeten spelen,
Helemaal mee eens... Toby is stijver in de heupen dan Veltman, speelt achterin geen mannetje uit en is soberder in z'n oplossingen in de opbouw. Hij heeft dan wel weer een beter schot, betere crosspass en is bij standaards gevaarlijker dan Veltman... Eriksen heeft een prima trap in beide benen, Serero duikt vaker in de vijandelijke 16 op... En Blind zal nooit zoveel lucht- en lijf-aan-lijf duels winnen als Poulsen. Die weer Blind's techniek niet heeft...

Je speelt naar het materiaal dat je ter beschikking hebt. En FdB e.c. halen m.i. ieder seizoen weer een zeer hoog rendement uit dat materiaal.

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 04, 2013 12:17 pm

Jöhnk schreef: Er lijkt trouwens een gevoelige snaar te zijn geraakt met de opmerking dat het TH er verstand van heeft. Opmerkelijk.
Dat is in het kader van "damage limitation".

Op het moment dat het niet loopt, is het makkelijk hakken.

Op het moment dat het loopt, kun je natuurlijk niet spontaan ophouden met hakken.

Het eigen "gelijk" en de daarmee gepaard gaande anti-TH agenda zijn natuurlijk belangrijker dan de waarheid, die toch eigenlijk op het veld ligt.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo dec 04, 2013 1:16 pm

Het eigen "gelijk" en de daarmee gepaard gaande anti-TH agenda zijn natuurlijk belangrijker dan de waarheid, die toch eigenlijk op het veld ligt.
"De Pravda", slechte herinneringen, vind ik. Is de waarheid de stand op de ranglijst, want die is het resultaat van wat er op het veld gebeurt? In dat geval maakt het niet uit hoe die ranglijst tot stand gekomen is, in dat geval krijgt Juventus de ontnomen direct titels terug, krijgt Ghana alle titels voor "Onder 16", "Onder 17" enz. terug. De vele praatprogramma's op tv kunnen dan wel stoppen, iedereen heeft immers op het veld "de waarheid" gezien, zoals "De Pravda" ooit ook de waarheid vermeldde, geen interpretatie van wat er was gebeurd, iedereen had aan één bron immers genoeg.

Er is voor mij geen absolute waarheid en dat verschil tussen de visie van de JC-aanhangers en die van mij zal altijd blijven bestaan (schat ik in, anders heb ik het over de waarheid?), zo lang ik post op AT.

Plaats reactie