Ajax - FC Barcelona 26-11-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Ajax - FC Barcelona 26-11-2013

Bericht door Yopi » wo nov 27, 2013 9:43 am

El Clavo schreef:Duizenden toeschouwers waren er getuige van hoe de man levenloos in een grote plas bloed op de grond lag in het stadion. Een traumateam werd opgeroepen om eerste hulp te verlenen. Hij is daarna in allerijl naar het ziekenhuis gebracht. De politie kan niet zeggen of de fan in levensgevaar verkeert. Hoe het ongeluk kon gebeuren is nog volstrekt onduidelijk.
De T. Kan iedereen dus kappen met die berichten dat ie overleden zou zijn?
Wat een bericht. Levenloos is buiten levensgevaar want dood.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » wo nov 27, 2013 9:48 am

Ajax – Barcelona: een man in de gracht
/Sport

27 november 2013

door Frank Heinen
0

Er ligt een man in de gracht.Ajax speelt zijn beste wedstrijd in jaren, zet het beste team van de laatste honderd jaar op 2-0 achter en op Twitter schrijven mensen: er ligt een man in de gracht.

Een avond waarop alles lukt
Er is bloed, veel bloed dat uit een hoofd op het beton gutst en een paar meter verderop tikken Klaassen, Blind en Serero Xavi en Iniesta het hoofd op hol. Hoe lang is het geleden dat ik Ajax zo zag voetballen? Zo zag combineren?
Heb ik wel eens genoten van Hoesen? Ik kan het me niet heugen.
Vanavond wel.

Ik weet niet wat het is, vanavond– ze blinken allemaal uit, zelfs de zwakke broeders die week in, week uit mogen bewijzen dat ze tegenwoordig iedereen maar een contract geven, in Amsterdam. Ze hebben de geest gekregen vanavond, Schöne, Van Rhijn, Fischer. Ze zijn een genot om naar te kijken, Boilesen en Veltman.
Het is iets wonderbaarlijks om te zien, als voetbalteams boven zichzelf uitstijgen. Je kunt het voelen, door het televisiescherm heen.
Dit, voel je, dit is de avond van genade. De avond, zoals commentatoren het bij gebrek aan een poëtischer woordenschat meestal omschrijven, waarop alles lukt.
Er is geen omschrijven aan, maar wie wel eens zo’n wedstrijd heeft bekeken (Nederland – Italië, 2008, was er zo een) herkent het.

In de betonnen geul rond het veld waar alles lukt, rijden ambulances af en aan.
De man in de gracht ligt er nog.
‘De nek wordt gestabiliseerd,’ twittert iemand.
Alsof je verplicht getuige bent bij een afschuwelijk ongeluk.
Kijk, gonst het op het internet, kijk naar deze beelden.
Ik probeer niet te kijken, uit alle macht.

Je wilde dat je niet gekeken had
Het is rust. Ajax heeft de 2-0 voorsprong over het keerpunt geduwd. Ik kijk Davy Klaassen van het veld banjeren, en probeer te genieten. Ooit speelde Davy Klaassen bij De Zebra’s uit Hilversum. Wonnen wij altijd van, van De Zebra’s. In het jaar dat Davy Klaassen geboren werd versloeg mijn BFC E5 De Zebra’s E3 met 8-1.
Ik maak een online grapje, ik vermoed om m’n eigen onrust te bezweren.
Daar probeer ik aan te denken, terwijl de rust vordert en de beelden van de man in de gracht over het internet uitwaaieren.
Je moet wel kijken.
Je kijkt.
Je wilde dat je niet gekeken had.

Onmiddellijk na rust krijgt Veltman rood en scoort Barcelona 2-1. Niemand reageert, 50.000 mensen lamgeslagen zonder dat de voetballers weten waarom.
Ik probeer me op te winden, me te verbazen, het spannend te vinden. Dat lukt niet meer.
Ergens in de rust is Ajax-Barcelona teruggebracht tot z’n eigenlijke proporties.
Iets onbenulligs, 22 jongens en een bal.
De traumahelikopter stijgt op en de NOS zwijgt in duizend talen.
In de gracht worden de sporen uitgewist.
Dan zet ik de televisie uit.
Later die avond wint Ajax van Barcelona. Fantastisch. Ongelooflijk. Had het kunnen zijn.
Maar er lag een man in de gracht.
HP De Tijd
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Lionel

Bericht door Lionel » wo nov 27, 2013 10:03 am

Yopi schreef:Dit Barcelona was natuurlijk geen top. Denk niet dat we dit kunnen flikken tegen Bayern.

Het was een mooie avond, zoiets hadden we even nodig. En nu door op de ingeslagen weg! :ajaxscarf.gif:
Natuurlijk winnen we niet van een Barca met alle sterren. Maar dat maakt deze overwinning niet minder mooier voor mij. De frustratie bij de spelers van Barca deed me denken aan de meeste wedstrijden van Madrid tegen Barca.

Ik heb echt genoten van de manier waarop er gevoetbald werd. Heb echt genoten. Zelfs met 10 man werd er uitstekend gevoetbald!
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo nov 27, 2013 10:15 am

Ik wil het in iets breder perspectief plaatsen, want wie had nou gedacht dat we het zo aardig zouden doen in de Champions League? Je verzuimt te winnen van Milan, speelt een alleraardigste helft in Barcelona, is twee keer een stuk beter dan Celtic en speelt Barcelona van het kastje naar de muur in de eerste helft. Resultaat is dat we 7 punten hebben. Ja, dat hadden er 12 moeten en kunnen zijn, maar toch. Dit biedt perspectief richting de toekomst en een goed resultaat in Milaan is ook niet ondenkbaar.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo nov 27, 2013 10:16 am

Ajaciedjuh schreef:Het is zaak voor FdB om een oplossing te vinden voor de linksback positie, want het middenveld met Blind op 6 moet blijven staan. Tete en Denswil zijn mogelijkheden.
Ik had niet verwacht dat ik dit ooit nog zou zeggen maar ik heb genoten van Blind, die van de eerste helft dan toen die op 6 speelde. Het zou toch wat zijn dat uitgerekend Blind op een andere positie in het elftal de revelatie van dit jaar zou worden. :ajaxsmiley.gif:
YNWA

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo nov 27, 2013 10:17 am

InnerHarbour schreef:
Ajaciedjuh schreef:Het is zaak voor FdB om een oplossing te vinden voor de linksback positie, want het middenveld met Blind op 6 moet blijven staan. Tete en Denswil zijn mogelijkheden.
Ik had niet verwacht dat ik dit ooit nog zou zeggen maar ik heb genoten van Blind, die van de eerste helft dan toen die op 6 speelde. Het zou toch wat zijn dat uitgerekend Blind op een andere positie in het elftal de revelatie van dit jaar zou worden. :ajaxsmiley.gif:
:biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » wo nov 27, 2013 10:19 am

Peter schreef:Ik wil het in iets breder perspectief plaatsen, want wie had nou gedacht dat we het zo aardig zouden doen in de Champions League? Je verzuimt te winnen van Milan, speelt een alleraardigste helft in Barcelona, is twee keer een stuk beter dan Celtic en speelt Barcelona van het kastje naar de muur in de eerste helft. Resultaat is dat we 7 punten hebben. Ja, dat hadden er 12 moeten en kunnen zijn, maar toch. Dit biedt perspectief richting de toekomst en een goed resultaat in Milaan is ook niet ondenkbaar.

En zo is het! Thuis ongeslagen in de CL. Dat is lang geleden! :biggthumpup.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 27, 2013 10:26 am

InnerHarbour schreef: Ik had niet verwacht dat ik dit ooit nog zou zeggen maar ik heb genoten van Blind, die van de eerste helft dan toen die op 6 speelde. Het zou toch wat zijn dat uitgerekend Blind op een andere positie in het elftal de revelatie van dit jaar zou worden. :ajaxsmiley.gif:
Ik denk dat het de combi is die het 'm doet. Veltman en Moisander die in de opbouw risico durven nemen, Boilesen die constant de diepte zoch zonder bal, Klaassen die de opbouw steunt door telkens tegenstander weg te trekken middels loopacties en Blind die op al dat uitstekend anticipeert.

Daar zitten talloze trainingsuren in. Mooi dat dat er uitgerekend tegen Barcelona uit komt. Hun spelletje, maar wij voerden het gisteren beter uit dan zij. Daar mag alles wat Ajax een warm hart toedraagt best effe trots op zijn... Maar zondag bij ADO zal de vraag beantwoord worden of dit Ajax een topteam in de dop is.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 27, 2013 10:36 am

wimpey schreef:Daar zitten talloze trainingsuren in. Mooi dat dat er uitgerekend tegen Barcelona uit komt. Hun spelletje, maar wij voerden het gisteren beter uit dan zij. Daar mag alles wat Ajax een warm hart toedraagt best effe trots op zijn... Maar zondag bij ADO zal de vraag beantwoord worden of dit Ajax een topteam in de dop is.
Dat mag je niet zeggen, Wimpey. Dat het loopt komt enkel en alleen omdat De Boer eindelijk de juiste spelers op de juiste plaats opstelt. Dat duurt altijd véél te lang bij De Boer. Trainen doen voetballers niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Le T.

Bericht door Le T. » wo nov 27, 2013 10:55 am

Zuidema schreef:
wimpey schreef: Enorm compliment voor dit saaie Ajax en z'n tactisch zwakke trainer. :smallgrin.gif:
Zekers. Dat we dit toch nog mogen meemaken. Het kan dus wél. Die doodsaaie rondo en al dat tactische gepruts in vooral de eerste maanden van elk seizoen zijn dus kennelijk nergens voor nodig. :666.gif:
Precies. Ik snap best dat je eerst op balbezit spelen onder de knie moet krijgen voordat je kunt werken aan iets doen met dat balbezit, maar waarom dat nou 3 jaar moest duren?
Eens met elke zin. Wat me vooral verrast is dat met een rijtje lichtgewichten op het middenveld pressing toch mogelijk is. Had ik niet verwacht. Met De Jong straks weer in de spits en hopelijk Boilesen weer snel terug kan het zo nog wel eens een heel leuk seizoen worden.
Is De Jong niet onderdeel van het probleem? Ik vind het best een aardige voetballer hoor, maar met hem erbij zien we toch veel voorspelbare combinaties tussen hem en één andere speler, en niet veel snelle combinaties tussen 3 spelers.
Wollt ihr den totalen Mensch?

peter

Bericht door peter » wo nov 27, 2013 10:57 am

Voetbalsprookjes bestaan, Ajax zet Barça in zijn hemd'

Woensdag, 27 november 2013 om 07:28

De media in Nederland zijn daags na de Champions League-wedstrijd tussen Ajax en Barcelona (2-1 winst) lyrisch over de prestatie van het team van Frank de Boer. Door de overwinning maakt de club uit Amsterdam nog steeds kans op overwintering in het Europese miljoenenbal. Over twee weken dient dan wel van directe rivaal AC Milan te worden gewonnen, in het San Siro.

“Visitekaart aan Europa”, zo kopt De Telegraaf woensdag. “Niet alleen de uitslag, maar vooral de manier waarop Ajax de Catalanen de eerste helft bestreed, door de tegenstander collectief af te jagen en sprankelende aanvallen op de mat te leggen, zal lof oogsten”, zo klinkt het oordeel van de scribent, die erop wijst dat Ajax met ‘een ongelooflijke teamgeest’ voor de dag kwam.

In Trouw luidt de kop: “Vreugdegehuil in doorgaans steriele Arena”. "Onder de ogen van revolutieleider Johan Cruijff werd veel getoond van de vooruitgang waarvan trainer Frank de Boer al langer sprak.” Volgens De Volkskrant verrichtte Ajax dinsdagavond ‘een klein wonder’. “Voetbalsprookjes bestaan. Echt. Een voetbalwonder in miniatuurvorm.”

De media uit Spanje waren eveneens verbaasd over het voetbalsprookje in Amsterdam. Barcelona had tot dinsdag immers nog geen enkele nederlaag geleden. “Ajax zet het Barcelona van Tata in zijn hemd”, zo kopt Marca. Tata is de bijnaam van Gerardo Martino, die zodoende het record van Josep Guardiola van 21 ongeslagen duels op rij niet kon evenaren. “ Ajax maakt met tien man einde aan reeks Barça”, zo wees El Periodico zijn lezers op het einde van de ongeslagen reeks van de Catalanen.

"Dit was het slechtste Barcelona van dit seizoen en waarschijnlijk van de afgelopen vijf jaar", luidde het harde oordeel van Sport, de grootste sportkrant van Catalonië. "Na twintig wedstrijden is Gerardo Martino zijn ongeslagen status kwijt, vooral door een slechte eerste helft." Volgens El Mundo Deportivo, de tweede krant uit Catalonië, was er zelfs sprake van 'een vernedering'. "Dankzij een blunder werd het nog een wedstrijd. Barcelona kreeg echter nauwelijks kansen."

VZ
Altijd leuk om te lezen.

peter

Bericht door peter » wo nov 27, 2013 11:02 am

Bert schreef:
wimpey schreef:Daar zitten talloze trainingsuren in. Mooi dat dat er uitgerekend tegen Barcelona uit komt. Hun spelletje, maar wij voerden het gisteren beter uit dan zij. Daar mag alles wat Ajax een warm hart toedraagt best effe trots op zijn... Maar zondag bij ADO zal de vraag beantwoord worden of dit Ajax een topteam in de dop is.
Dat mag je niet zeggen, Wimpey. Dat het loopt komt enkel en alleen omdat De Boer eindelijk de juiste spelers op de juiste plaats opstelt. Dat duurt altijd véél te lang bij De Boer. Trainen doen voetballers niet.
Los van het cynisme, maar zou jij deze 11 nu laten staan? Of pas je de Jong en Duarte nog in voor Serero en Hoesen? En Bojan?

Lastig om na een euforische avond een elftal te vormen. Ik zou in ieder geval de huidige 11 voorlopig laten staan. Als Siem de Jong weer fit is, dan gaat dat waarschijnlijk ten koste van Hoesen, maar de rest staat wat mij betreft wel even vast. Laat dit middenveld maar eens een aantal keer staan.

bryan

Bericht door bryan » wo nov 27, 2013 11:06 am

Fabregas was echt een topper bij Arsenal, een drijfkracht op het middenveld. Toen moest ie ten koste van alles naar Barcelona. Die jongen nam zelfs een salarisvermindering. Om daar op de bank te zitten en af en toe in de spits of vleugels te spelen. Wat en kapitaalvernietiging, niet te geloven. Misschien is het ook gewoon gebrek van ambitie, dat die jongen niet verantwoordelijkheid wil dragen in een team en liever gewoon in de schaduw van Messi, Xavi en Iniesta speelt.
Laatst gewijzigd door bryan op wo nov 27, 2013 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 27, 2013 11:08 am

Erg hypothetisch allemaal natuurlijk. Wie zegt dat Hoesen niet geblesseerd is tegen de tijd dat De Jong weer fit is? Daarbij hangt het ook af van de tegenstander. Zet de tegenstander vol druk op je middenveld, dan kan het misschien wel beter zijn om met Blind, Serero en Duarte te spelen. Klaassen is toch vooral aanspeelbaar op de laatste 40 meter van het veld.

Op dit moment is Duarte nog niet volledig fit, dus zou ik, als dit middenveld kan spelen (qua fitheid) daar in ieder geval niets veranderen. Denswil linksback.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

elliquido

Bericht door elliquido » wo nov 27, 2013 11:32 am

[quote="999Tja, je moet toch altijd positief gestemd aan zo'n wedstrijd beginnen als AJAX supporter lijkt me ...[/quote]

:drecul.gif: :drecul.gif: :drecul.gif:
quote van het jaar[/quote]

Wie het laatst lacht lacht het ............ :) ...[/quote]

is het traagst van begrip ?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 27, 2013 12:13 pm

Bert schreef: Dat mag je niet zeggen, Wimpey. Dat het loopt komt enkel en alleen omdat De Boer eindelijk de juiste spelers op de juiste plaats opstelt. Dat duurt altijd véél te lang bij De Boer. Trainen doen voetballers niet.
:smallgrin.gif:

Waar stonden Klaassen, Blind, Serero, Hoesen, Veltman in de zomer van 2012 nou helemaal? Waar zouden ze staan wanneer Ajax op dat opportunistische geschreeuw om aankopen zou zijn ingegaan?

Dat de filosofie de juiste is werd gisteren weer eens bevestigd. De Boer en zijn mensen werken gericht aan de ontwikkeling van die jongens en ze tonen geduld en vertrouwen. Menig trainer had die jongens allang als een hete aardappel laten vallen...

Elftallen van FdB worden niet voor niets gaandeweg het seizoen steeds beter. Kwestie van ontwikkeling en vlieguren in de vorm van goede trainingsarbeid. :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo nov 27, 2013 12:20 pm

Blijkbaar hebben de mannen van het TH er kijk op. En door gericht (ook individueel) trainen kun je veel winst boeken.

Het voordeel van deze benadering is dat de spelers gewend zijn aan de filosofie van de club.

Maar laten we niet te vroeg juichen. Zondag moet het gebeuren. In Den Haag...

De Dominee

Bericht door De Dominee » wo nov 27, 2013 12:23 pm

Op zich grappig als je je bedenkt dat Cilessen, Veltman, Denswil, Klaassen en Hoesen het seizoen begonnen in Jong Ajax.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo nov 27, 2013 12:26 pm

Een collega van me laat gevraagd/ongevraagd zijn theorie horen:"Als Ajax tien man nodig heeft om Barcelona te verslaan, dan kunnen we tegen Feyenoord met acht man volstaan".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS

Bericht door LucaS » wo nov 27, 2013 12:37 pm

Hoe moet het dan wel niet over een paar jaar worden als eindelijk de effecten van de reorganisatie volgens Cruijff merkbaar beginnen te worden?
I think I lost my fucking headache

DelToro

Bericht door DelToro » wo nov 27, 2013 12:39 pm

wimpey schreef:
Bert schreef: Dat mag je niet zeggen, Wimpey. Dat het loopt komt enkel en alleen omdat De Boer eindelijk de juiste spelers op de juiste plaats opstelt. Dat duurt altijd véél te lang bij De Boer. Trainen doen voetballers niet.
:smallgrin.gif:

Waar stonden Klaassen, Blind, Serero, Hoesen, Veltman in de zomer van 2012 nou helemaal? Waar zouden ze staan wanneer Ajax op dat opportunistische geschreeuw om aankopen zou zijn ingegaan?
Berichten van afgelopen zomerstop :smallgrin.gif: (ik had toen overigens ook niet verwacht dat deze jongens Barcelona zoek zouden spelen)
wimpey schreef: Het lijkt me vrij frustrerend af en toe om TD of trainer van Ajax te zijn. Je hebt een lekker elftal staan, bent weer kampioen, vertrekken je beste spelers weer. Haal Siem, Toby en Eriksen weg: kun je weer opnieuw beginnen. Dat maken Klaassen, Veltman, Serero, Meleg, Andersen niet effe ongedaan, lijkt me...
wimpey schreef: Daar heb ik dus mijn twijfels bij. Veltman - Moisander is defensief / fysiek / qua kopkracht veel te licht. En om Moisander nou op RCV neer te zetten, zodat je Denswil kan laten spelen... Ajax ontkomt er niet aan een gedegen RCV te halen wanneer Toby vertrekt.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 27, 2013 12:40 pm

Yopi schreef: Maar laten we niet te vroeg juichen. Zondag moet het gebeuren. In Den Haag...
:biggthumpup.gif:

Wanneer iedereen daar bij de les is speel je ze weg. En dan is de "flow" een feit...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo nov 27, 2013 12:48 pm

LucaS schreef:Hoe moet het dan wel niet over een paar jaar worden als eindelijk de effecten van de reorganisatie volgens Cruijff merkbaar beginnen te worden?
Dan moet onze opleiding eindelijk weer creatieve toptalenten voortbrengen.

Verder zien we die effecten natuurlijk al. Geen dure aankopen, voorrang voor de jeugd. Gericht trainen om talenten beter te maken.

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 27, 2013 12:51 pm

DelToro schreef: Berichten van afgelopen zomerstop :smallgrin.gif: (ik had toen overigens ook niet verwacht dat deze jongens Barcelona zoek zouden spelen)
Alle credits voor FdB e.c. dus.

Ajax heeft trouwens een extra RCV gehaald, alleen is ie niet gedegen... :smallgrin.gif:

Blij dat Ajax Maher heeft laten lopen. Die zou "tegen de bal" gisteren genadeloos hebben verzaakt. Doe mij Klaassen maar, veel completer. :biggthumpup.gif:

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » wo nov 27, 2013 12:51 pm

Geen dure aankopen, dat vind ik echt een grote vooruitgang.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Plaats reactie