Hesjedahl heeft inmiddels al toegegeven. Uiteraard ging het alleen om die korte periode die Rasmussen noemt. Dat zullen jullie begrijpen.Rasmussen: 'Leerde Hesjedal epo te gebruiken'
Michael Rasmussen heeft Ryder Hesjedal met dopinggebruik in verband gebracht. De oud-renner van Rabobank schrijft in een boek dat volgende week verschijnt dat hij de Canadees in 2003 leerde hoe hij epo moet gebruiken. "Drie mountainbikers, Seamus McGrath, Chris Sheppard en Ryder Hesjedal, hadden het licht gezien", schrijft Rasmussen volgens Deense media.
"Een goed resultaat op de WK 2003 zou voldoende zijn voor een ticket op de Spelen van 2004 in Athene. In augustus, vlak voordat ik vertrok naar de Vuelta, waren ze een paar weken bij mij. Ik trainde met hen in de Dolomieten en legde ze uit hoe je vitamine-injecties inspuit en hoe je epo gebruikt." Als gevolg van een lekke band liep Hesjedal een medaille mis tijdens de Spelen van Athene. De Canadees focuste zich daarna op zijn loopbaan op de weg, met de eindzege in de Ronde van Italië van 2012 als hoogtepunt.
Riis
In zijn boek komt Rasmussen ook met beschuldigingen aan het adres van Bjarne Riis, zijn manager bij CSC-Tiscali in 2001 en 2002.
Volgens de oud-klimmer was Riis volledig op de hoogte van het dopinggebruik van zijn renners. Tyler Hamilton stelde in zijn boek dat vorig jaar verscheen al dat de manager wist dat hij een klant was van dopingdokter Eufemiano Fuentes.
Rasmussen werd in 2007 als geletruidrager door de leiding van de Raboploeg uit de Tour de France gezet nadat bleek dat hij had gelogen over zijn where-abouts in de aanloop naar de Ronde van Frankrijk. De Deen bekende in januari van dit jaar dat hij tussen 1998 en 2010 verschillende verboden prestatiebevorderende middelen gebruikte.
Tour 2005
Rasmussen heeft naar eigen zeggen de Ronde van Frankrijk van 2005 uitgereden, nadat hij was betrapt op doping. Volgens de Deen wist de UCI en zijn ploeg Rabobank van zijn positieve dopingtest, maar liet hem desondanks gewoon starten.
Hij schrijft dat hij vanaf mei in dat jaar onder meer epo en groeihormonen nam. Om de controleurs op afstand te houden, gaf hij op dat hij in Mexico trainde terwijl hij in werkelijkheid in Denemarken verbleef. Tijdens de Tour van 2005 ging Rasmussen met bloeddoping nog een stap verder. ''Een vriend van mij bezorgde in Karlsruhe een bloedzak bij Geert Leinders'', schrijft Rasmussen. De ploegarts van Rabobank zou de zak vervolgens naar het hotel hebben gebracht.
Op de eerste rustdag, toen Rasmussen al een etappe had gewonnen, kwam de UCI op bezoek. De federatie had dermate verdachte waarden onvolgroeide rode bloedcellen geconstateerd dat zij hem uit koers had kunnen nemen.
Dat gebeurde niet, waarna de Deen gewoon verder mocht rijden en de bolletjestrui naar Parijs bracht. ''De UCI vond het beter om Rabobank geen onnodige problemen te bezorgen, omdat het team de sport veel gegeven had'', claimt Rasmussen.
Maassen
Rabobank-ploegleider Frans Maassen bevestigt tegenover de NOS dat de UCI tijdens de Tour van 2005 bij de Nederlandse ploeg informeerde naar de Deen. ''Er was een gesprek tussen de UCI en onze dokter Geert Leinders. Ik kan me niet herinneren of ze mij, of dat ze eerst ploegleider Erik Breukink belden.'' ''Maar er werd gevraagd of Leinders op gesprek kon komen. De uitkomst was dat de uitleg van Leinders geaccepteerd werd en dat Rasmussen gewoon verder kon fietsen."
Door: NUsport

Frans Maassen hoorde ik gisteren wat hakkelen op Radio 1. Die wist uiteraard van niets om vervolgens toe te moeten geven dat hij toch echt ploegleider was in de genoemde Tour. Maar de uitleg van Leinders werd geaccepteerd dus was er niets aan de hand. Ik schat zo in dat we Frans de komende weken nog wel een keer voor een camera zien staan.