Psies.. als talent moet je wel progressie laten zien. Mentale sterkte hoort daar ook bij.LucaS schreef:Ik moet het nog zien met Fischer. Vorig seizoen een aantal prachtige goals, maar echt aanwezig zijn was ook vorig seizoen eerder uitzondering dan regel.
NEC - Ajax 10-11-2013
Moderator: mods
-
Re: NEC - Ajax 10-11-2013
Whitey on the moon.
Volgens mij is Franks aanvalopzet (voorzover al niet overduidelijk) als volgt. Hij wil veel variatie en positiewisselingen voorin met naar binnenkomende buitenspelers, overkomende backs, aansluitende halven en soms zelfs een aansluitende cv. Het extraatje zou dan de fysieke sterke Sigi in de spits als afmaker moeten zijn, die zich vaak moet laten terugvallen, waarna met name Siem vanaf de rechtshalf het gat in de spits in moet duiken voor nog meer verrassing en variatie.wimpey schreef: Siem in de spits prima, om hem heen weten ze hoe ze op hem moeten reageren. Vraag is waarom hij het seizoen niet als spits begint.![]()
Helaas leidt dit tot trechtervorming, omdat de timing en afstemming en allerhande spelpatronen tussen de diverse spelers voorin ver te zoeken zijn. Bovendien weet Sigi vaak niet waar hij moet lopen, wanneer en waar hij zich moet aanbieden enz. Verder valt hij door een erg gebrekkige techniek erg tegen als meevoetballende spits. Ik krijg meer en meer de indruk dat die jongen alleen maar met zijn kromme poten en grote kop kan kleunen tegen voorzetten. Alles wat hem daarbuiten door een godswonder lukt is meegenomen. Waarmee dus het combinatiespel dat Ajax graag met wat gogme en techniek speelt naar de vaantjes gaat, omdat het cruciale dreh- und angelpunkt daarin niet functioneert. Steekpassjes e.d. op de spits zijn trouwens zo ook amper im frage, omdat Sigi wel erg veel moeite heeft met het controleren van de bal.
Frank geeft zijn tactische vondsten en de spelers (zeker als het zijn eigen aankopen betreft) echter altijd erg lang een kans en krediet, maar kennelijk is hij nu eindelijk toch tot het inzicht gekomen dat ie van zijn kampioenselftallen in ieder geval 1 schakel beter kan herstellen: Siem terug in de spits met alle voordelen van dien. Er kunnen nu weer diverse puzzelstukjes samenvallen. Was blijkbaar toch niet zo slecht gevonden indertijd.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo nov 10, 2013 5:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeux schreef:Dubbel gaat nu dubbel uit zijn dakje!!!!Ajaciedjuh schreef:We spelen in het rood-wit.
Kan niet meer mis gaan nu.
Zo zie je maar dat Dubbel dus volledig gelijk heeft!
Siem is de belangrijkste speler van Ajax. De afgelopen tijd was hij eerst geblesseerd en daarna raakte hij geen bal. Dat hebben we gemerkt. Ik ben dan ook blij dat hij vandaag weer iets liet zien.
Eniesee kiest ook wel voor de twee traagste spelers van de ere- en eerste divisie in de basis hoor....
Breuer en Higdon... tering... Beukering was er snel bij... wat een ongelovelijke prutsers zijn dat zeg... en dan over de rest van die amateurs maar niet te spreken...
Laat ze lekker degraderen... zo is er geen moer aan met NEC.
Breuer en Higdon... tering... Beukering was er snel bij... wat een ongelovelijke prutsers zijn dat zeg... en dan over de rest van die amateurs maar niet te spreken...
Laat ze lekker degraderen... zo is er geen moer aan met NEC.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Toch doet Breuer bij die goal eigenlijk niets fout, de voorzet is simpelweg 25 centimeter te hoog voor hem. Hij is niet de allerlangste, springt wel, knappe jongen die dan nog 25 centimeter hoger weet te komen dan hij toch al deed. Was gewoon een gevaarlijk aangesneden bal van Boilesen waar bijvoorbeeld Puyol van Barcelona zich ook op zou kunnen verkijken.
Die bal die Breuer bij een 0-0 stand eventjes inleverde was wel een lachwekkende flater.
Mooie fopduik maakte Kolbeinn trouwens na zijn kolderieke misser voor open doel.
Het valt niet uit te sluiten dat Sig over anderhalve week een gigantische held in IJsland is omdat ten koste van Kroatië het WK is bereikt. Indien IJsland zich daadwerkelijk plaatst is dat voorpaginanieuws in de hele wereld. Zullen we Sig in de winterstop dan gewoon maar even verkopen? Luuk de Jong en Marco van Ginkel zijn heel wat betere aanvullingen in onze selectie.
Die bal die Breuer bij een 0-0 stand eventjes inleverde was wel een lachwekkende flater.

Mooie fopduik maakte Kolbeinn trouwens na zijn kolderieke misser voor open doel.

Ik denk juist dat Luuk de Jong het ongeveer net zo goed/slecht zou doen als Kolbeinn.
Nee, doe mij maar Siem in de spits.
Nee, doe mij maar Siem in de spits.

Luuk de Jong is wel net een wat hogere categorie speler hoor. In potentie voor Oranje de tweede man achter Van Persie.
Zelfs de aartsconservatieve Van Marwijk zag in dat Luuk als spits snel aanhaakt op een hoger niveau, gaf hem regelmatig speelminuten in Oranje wat vervolgens door De Jong ook weer uitbetaald werd door middel van het maken van doelpunten.
Zelfs de aartsconservatieve Van Marwijk zag in dat Luuk als spits snel aanhaakt op een hoger niveau, gaf hem regelmatig speelminuten in Oranje wat vervolgens door De Jong ook weer uitbetaald werd door middel van het maken van doelpunten.
Ik vind Sig het helemaal niet zo slecht doen als linksbuiten. Hij houdt het veld mooi breed, heeft een redelijke voorzet en is een extra wapen als hij in de 16 is. Het is niet ideaal maar het beste dat we op dit moment hebben.
Breuer deed een stap naar voren, daar ging het mis.
Breuer deed een stap naar voren, daar ging het mis.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Breuer is een trage, slome, vervelende voetballer... je moet eens maar hem kijken als hij een sprintje moet trekken... da's nog erger als Beukering... armen breed, kop omlaag, ogen dicht en proberen snel te rennen... niet te geloven.Toch doet Breuer bij die goal eigenlijk niets fout
Wie Higdon bij NEC heeft gescout is mij ook een raadsel, want zo'n spits is alleen maar zinvol als je een voetballend team hebt.
Ze hebben schijnbaar gedacht... wat Vleminckx kan, moet Higdon ook lukken, maar onze grote belgenvriend kon het alleen maar omdat er spelers om hem heen liepen die konden voetballen...
Nu loopt er bij NEC geen enkele speler die kan voetballen. Dus aan Higdon heb je niks... snap niet goed dat de meesters bij NEC dat niet zien.
Ben ik het wel mee eens. Kolbeinn toont bij het storen en wanneer we in de buurt van de zestien komen een stootkracht die Fischer en vooooooral Andersen gewoon missen. Tegen Celtic was hij met zijn sterke lichaam en onophoudelijke arbeidsethos belangrijk in die rol. Hij gaf ons veel meer dan Fischer ons had kunnen brengen, maar dat zijn grotendeels patronen en loopacties waarvoor je naar het stadion moet gaan om ze te zien. Als tv kijker krijg je spelers vrijwel alleen in beeld wanneer ze in balbezit zijn of onder een bal door koppen.Khraa schreef:Ik vind Sig het helemaal niet zo slecht doen als linksbuiten. Hij houdt het veld mooi breed, heeft een redelijke voorzet en is een extra wapen als hij in de 16 is. Het is niet ideaal maar het beste dat we op dit moment hebben.
Met deze formulering heb je inderdaad een sterk punt. De voorzet van Boilesen was hard, scherp aangesneden, was toen die bij Breuer aankwam te hoog. Die bal zakte pas op het laatst zo'n halve meter richting het voorhoofd van Siem.Khraa schreef:Breuer deed een stap naar voren, daar ging het mis.
Daar had Breuer inderdaad geen stap naar voren moeten doen, maar pal op de huid van Siem moeten zitten. Een typische fout die je verdedigers (degenen die net niet goed genoeg zijn) elk weekend ziet maken. Vooral Stefan de Vrij (concurrent van Veltman voor Oranje) heeft er een stevig handje van om op identieke wijze elke wedstrijd een hoop luchtduels te verliezen.
Nou doe je Breuer echt teveel eer aan.(degenen die net niet goed genoeg zijn)
banjavi schreef:Nou doe je Breuer echt teveel eer aan.(degenen die net niet goed genoeg zijn)

In dienst van Heerenveen was Michel Breuer ook een groot drama hè?

Toch zie je fouten waarmee hij zich onsterfelijk belachelijk maakt ook regelmatig gemaakt worden door spelers als Varane van Real Madrid en Puyol van Barcelona. Die clubs behoren met Bayern tot de absolute wereldtop, maar zijn defensief regelmatig te pijnigen. Scoren tegen Real en Barça is prima mogelijk, maar niet zolang je als Ajax zijnde komt aanzetten Met Schöne, Serero en Andersen inplaats van Kluivert, Finidi en Litmanen.............

Ik ga jaren lang ieder jaar met een vriend van me naar NEC-Heerenveen of Heerenveen-NEC...In dienst van Heerenveen was Michel Breuer ook een groot drama hè?
Toen Breuer bij heerenveen speelde was ik altijd blij dat hij daar speelde... wat een prutser was het toen...
Toen bleek dat meester Breuer naar NEC kwam had ik er goed de schijt in.... en ik heb ten alle tijden gelijk gehad... die gast kan er niets van... zal er ook nooit iets van kunnen.
Maar da's NEC eigen... als een speler slecht speelt bij je club. moet je hem aanbieden bij NEC... die willen hem dan wel... zie ook Bovenberg...
Maargoed... dat is dat NEC graag wil... ze denken er zelf beter van te worden... en ik ben maar een leek... dus zie het fout....
Net zoals Meester Cruyff ziet dat het met Ajax fantastischgaat... maar Ajax is ook een prullaria elftal...
Als Frank nou een paar weken geleden had gedaan wat ik zei stonden we nu 12 punten voor.
Prima weekend.
Na de interlands hebben we Bojan Duarte en Moisander terug neem ik aan?
Prima weekend.
Na de interlands hebben we Bojan Duarte en Moisander terug neem ik aan?
IK GELOOF!!!!!!
Duarte en Moisander zijn eenvoudig in te passen. Bojan is lastiger. Ik hoop in ieder geval dat Siem de spits blijft.
Wat mij betreft mag Bojan het met Fischer uitvechten op links. Kolbeinn mag van mij een poosje gaan banken, en ingebracht worden als de wedstrijd erom vraagt. Ik ben momenteel wel tevreden met de manier waarop Schone het op rechts invult, die zou ik daar dus voorlopig laten staan. Dat hij geen 'klassieke' rechtsbuiten is zoals hier zo vaak wordt geroepen, zal me ook een worst wezen. Wie is dat tegenwoordig wel, namelijk? Dat vind ik ook zo'n achterhaalde idee…Jöhnk schreef:Duarte en Moisander zijn eenvoudig in te passen. Bojan is lastiger. Ik hoop in ieder geval dat Siem de spits blijft.
Grootste probleem blijft de '6'. Blind kan mij daar niet bekoren. Hij is zo stijf links als het maar kan, wat je spel meteen echt flink beperkt. Verder blijft het fysiek een beetje een pussy, werd vandaag ook een aantal keer veel te makkelijk van de bal 'geschoven'. Dat moet je op die positie ook niet hebben. Ik zou een van de jonkies die in aanmerking komen voor die positie (Lobotka, Bazoer?) vaker bij de selectie halen en een kans geven. Klaassen en Duarte als halven vind ik prima.
Het is inderdaad jammer/vervelend dat het structureel elk seizoen 3-4 maanden duurt voordat De Boer eindelijk (met meer geluk dan wijsheid) zijn gewenste samenstelling vindt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Of een bal voor open doel naast mikken. Ik moet hem nageven, je blijft lachen met Sigi. Hij draagt soms best wel bij tot de amusementswaarde met zijn vertederende gestuntel. Het uitlachen van een Ajacied is trouwens wel het laatste wat ik wil, maar hier kon ik me niet meer inhouden. Sorry.Cruijff schreef: Ben ik het wel mee eens. Kolbeinn toont bij het storen en wanneer we in de buurt van de zestien komen een stootkracht die Fischer en vooooooral Andersen gewoon missen. Tegen Celtic was hij met zijn sterke lichaam en onophoudelijke arbeidsethos belangrijk in die rol. Hij gaf ons veel meer dan Fischer ons had kunnen brengen, maar dat zijn grotendeels patronen en loopacties waarvoor je naar het stadion moet gaan om ze te zien. Als tv kijker krijg je spelers vrijwel alleen in beeld wanneer ze in balbezit zijn of onder een bal door koppen.
Natuurlijk is het prima dat het arbeidsethos van die jongen hoog is. Al dat trekken en sleuren en sjouwen met dat grote en sterke boerenlijf van hem langs allerhande doordachte (?) looplijnen is hartverwarmend en kan zeker zijn nut hebben. Vooral op een ultralichte flank met Serero en Boilesen. Maar mag ik van een Ajacied toch een ietsiepietsie meer techniek en gogme verlangen? Zeker in de voorste lijn? Dat ligt gewoonweg zwaar onder het landelijk gemiddelde bij Sigi. Waarmee Ajax ook nooit die stap naar beter positiespel en combinatiewerk kan maken in het aanvalswerk, omdat je er zo'n zwaar dissonerende schakel tussen hebt lopen. Over passeeracties wil ik het niet eens meer hebben, dat lijkt bijna een taboe te zijn geworden bij Frank. Poulsen is trouwens in de opbouw wat techniek, handelingssnelheid en gogme betreft net zo'n twijfelgeval, maar we hebben nou eenmaal ook klootzakken nodig in een team en die rol gaat hem gelukkig prima af in de middenlinie.
Sigi is dus momenteel bij gebrek aan beter geparkeerd op de linksbuiten in een soort Sonck-rol. Hij vulde dat redelijk in tegen het matige Celtic en het erg armetierige Nec, maar het blijft wat mij betreft toch flink behelpen. Dit moeten we eigenlijk helemaal niet willen. Het is ook een veeg teken voor zijn concurrentie op die plek, als je zulke kunstgrepen met zulke beperkte spelers moet uithalen. Dergelijke spelers horen eigenlijk helemaal niet bij Ajax thuis als je echt stappen wilt maken.
Maar goed, we hebben hem nou eenmaal en we moeten er maar het beste van zien te maken. Al was het maar om kapitaalverlies te voorkomen. Maar wil het TH in het vervolg alsjeblieft wat beter opletten op de punten techniek en gogme bij het aantrekken van spelers? Alvast bedankt.
Na de winterstop staat Fischer op links. Of Bojan. Hoes(s)en mag overigens ook weleens de stap gaan maken.
IK GELOOF!!!!!!
Overigens is het vandaag feest bij AJAX, i.v.m 1e uitzegen dit seizoen .. lol ..
Blij met de punten ...
Als iedereen fit is:
1. Cillissen/Vermeer
2. Van Rhijn/Ligeon
3. Veltman/Moisander/Hoorn
4. Moisander/Denswil
5. Boilesen/Blind
6. Blind/Poulsen/Schone
8. Duarte/Serero
10. Klaassen/Siem/Serero/Schone
7. Schone/Fischer/Andersen
9. Siem/Hoes(s)en
11. Bojan/Fischer/Sig/Andersen
Zoiets?
1. Cillissen/Vermeer
2. Van Rhijn/Ligeon
3. Veltman/Moisander/Hoorn
4. Moisander/Denswil
5. Boilesen/Blind
6. Blind/Poulsen/Schone
8. Duarte/Serero
10. Klaassen/Siem/Serero/Schone
7. Schone/Fischer/Andersen
9. Siem/Hoes(s)en
11. Bojan/Fischer/Sig/Andersen
Zoiets?
IK GELOOF!!!!!!
Ik snap die ook niet zo. Wat moet je ermee?Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik zie de laatste tijd bij Ajax steeds vaker voorzetten gegeven worden vanaf halverwege de helft van de tegenstander.
IK GELOOF!!!!!!
Ola John en voorzetten ?.Aanvoerder De Jong drukt met twee treffers zijn stempel op eerste zege buiten Amsterdam
DE GOFFERT KUUROORD VOOR AJAX
NIJMEGEN – Een 2-0 achterstand tegen FC Twente viel om te buigen, maar tegen het huidige Ajax was dat te veel gevraagd voor hekkensluiter NEC. De doelpunten van Siem de Jong en Nicolai Boilesen in de 26e en 28e minuut waren de opmaat naar een 0-3 (De Jong in de 72e minuut) nederlaag voor de Nijmegenaren in eigen huis. Daarmee was De Goffert een kuuroord voor De Jong, Boilesen en eigenlijk heel Ajax. Voor het eerst dit seizoen pakte de regerend kampioen de volle winst buiten Amsterdam.
Na de fantasierijke overwinning tegen Celtic moest de ploeg van Frank de Boer de slechte competitieserie met gelijke spelen tegen FC Twente en RKC en het verlies tegen Vitesse doen vergeten. Dat lukte omdat Ajax het Nijmeegse verzet al in de eerste helft brak. NEC werd bij de keel gegrepen en miste de kwaliteit om onder de druk uit te komen. De Ajacieden hadden de boodschap van Frank de Boer dus goed begrepen, toen hij stelde dat zijn spelers direct moesten doorpakken na Celtic.
Met de zege en de interlandperiode van tien dagen voor de boeg keert de rust rond Ajax voorlopig weer terug. Een week geleden na de onfortuinlijke tegengoal in de laatste minuut tegen Vitesse werden de messen massaal geslepen door de buitenwacht. Een brei van analyses vol met kritiek daalde neer op Ajax.
Aan alle kanten zagen volgers hun kans schoon om het gevoerde beleid – ingegeven door de visie van Johan Cruijff – onderuit te schoffelen. Wie de verloren wedstrijden tegen AC Milan en Celtic analyseerde, zag dat Ajax tegen de Italianen een paar seconden verwijderd was van de zege en de Schotten met veel mazzel (penalty en van richting veranderd schot) wonnen in Glasgow. Daar kwam nog eens bij dat Ajax het moest doen zonder de vertrokken Christian Eriksen en Toby Alderweireld en tevens zonder de aankopen Bojan Krkic en Lerin Duarte.
Deze verzachtende omstandigheden telden ineens niet meer mee. Inmiddels won Ajax tweemaal (Celtic en NAC) en roepen diezelfde criticasters ineens dat Ajax in de Champions League een punt moet overhouden aan het bezoek van FC Barcelona en in Milaan tegen AC dient te winnen. Overwintering in de Champions League behoort rekenkundig tot de mogelijkheden, maar overwintering in de Europa League is realistischer.
In de competitie dient Ajax evenzeer goed te overwinteren. Natuurlijk laat het spel regelmatig te wensen over en ontbreekt soms de creativiteit om zwaar verdedigende tegenstanders te ontregelen. Aan de andere kant staat kampioen Ajax na dertien competitierondes op een derde plaats met twee punten achterstand op koploper Vitesse en één punt op nummer twee AZ. De komende tegenstanders Heracles Almelo (thuis), ADO Den Haag (uit); NAC (thuis), SC Cambuur en Roda JC (uit) bieden perspectief om 2013 prettig af te sluiten.
In de winterstop kan De Boer dan samen met directeur voetbalzaken Marc Overmars op zoek naar de noodzakelijke offensieve versterking op de flanken. Het huren van Ola John van Benfica behoort wederom tot de mogelijkheden. Zo iemand versterkt Ajax direct, zonder dat hij talentvolle aanvallers als Viktor Fischer en Lucas Andersen op termijn in de weg zal staat. De vormcrisis van de twee Denen zal niet eeuwig duren. Fischer kreeg in het Nijmeegse kuuroord een kans om te herstellen, maar de Deense international gaf De Boer geen handvat om diens nieuwe aanval bestaande uit Kolbeinn Sigthorsson en Lasse Schöne te ontmantelen.
Aan de andere kant liet verdediger Joël Veltman in Nijmegen zien dat hij niet gebukt gaat onder zijn uitverkiezing voor het Nederlands elftal. Terwijl de toeschouwers op een andere manier naar de 21-jarige verdediger kijken, haalde hij tegen NEC zijn normale niveau en speelde de boomlange spits Michel Higdon uit de wedstrijd.
Natuurlijk staat de Amsterdamse jeugdopleiding van oudsher bekend om het brengen van talentvolle aanvallers, maar ook met Veltman en Denswil kan Ajax voor de dag komen. In ieder geval kan het duo met de prestaties van afgelopen week zich in rustiger vaarwater verder ontplooien.
NEC - Ajax 0-3 (0-2). 26. De Jong 0-1, 28. Boilesen 0-2, 72. De Jong 0-3. Scheidsrechter: Kuipers. Gele kaart: Higdon, Leiwakabessy, Stutter (NEC). Toeschouwers: 12.000.
Blij met de punten ...
Daarom snap ik ook niet dat Ajax ieder seizoen een fase heeft dat ze geen druk zetten en steeds levert dat puntenverlies op.Arthur schreef:Ik vind dat het spel zonder bal nog het meest profiteert van De Jong in de spits. Het storen gaat nu veel beter dan eerder dit seizoen en dat is tegen veel ploegen al voldoende om te winnen.
IK GELOOF!!!!!!
Interessant. Beide spelers hebben feitelijk het eerste van Ajax al gehaald. Fischer zeker, gezien alle basisplaatsen die hij heeft gehad. Je zou denken dat dit hét moment is om ze 'niet te belemmeren met een versterking op hun positie', zoals altijd het mantra is geweest. Maar nu kunnen ze blijkbaar wél even 'geparkeerd' worden, want er wordt ineens van 'op termijn niet in de weg' staan gesproken.In de winterstop kan De Boer dan samen met directeur voetbalzaken Marc Overmars op zoek naar de noodzakelijke offensieve versterking op de flanken. Het huren van Ola John van Benfica behoort wederom tot de mogelijkheden. Zo iemand versterkt Ajax direct, zonder dat hij talentvolle aanvallers als Viktor Fischer en Lucas Andersen op termijn in de weg zal staat.
Pakt het beleid toch niet helemaal uit als gedacht?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring