FC Twente - Ajax 19-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 11:02 am

Peter schreef:
GangstaRiB schreef:Nog geen enkele uitoverwinning... dat zegt toch wel iets over de staat van dit elftal? Werkelijk alles wordt met de mantel der liefde bedekt. Daley speelde ineens 'onwennig' in plaats van slecht. De voorhoede was onzichtbaar totdat Twente er zelf een potje van maakte en op het middenveld liep schijnbaar ook ene Serero rond, maar die heb ik niet gezien.

De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10.
Dan moeten Vitesse en Groningen van elkaar winnen. :smallgrin.gif:

Je kunt het ook positief bekijken. Als Ajax volgende week thuis tegen RKC wint, dan kun je zo maar weer stijgen (met ADO-Twente, Roda-PSV en PEC-AZ).

Overigens heeft Ajax bakken met punten verspeeld, maar heeft het wel veruit het lastige programma gehad. Twente uit, AZ uit, PSV uit, Heerenveen uit, Groningen uit. Zet dat eens af tegen onze concurrenten joh.
Ja en van die wedstrijden is niks gewonnen! We moeten niet naar de (falende) concurrentie kijken. Je moet je zorgen maken over dit feit. In een zeer zwakke Eredivisie lukt het een 3-voudig kampioen niet om los te komen. Het team is voor een groot deel bij elkaar gebleven en er is nauwelijk ingekocht omdat de beleidsbepalers potentie zien in dit elftal. De Boer gaat steeds meer wartaal uitslaan en dan vraag ik me serieus af of hij een 'positivo' wil zijn of dat hij werkelijk vooruitgang ziet. Ik hoop het eerste..... maar er moet wel rap verbetering komen.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma okt 21, 2013 11:03 am

Peter schreef:Overigens heeft Ajax bakken met punten verspeeld, maar heeft het wel veruit het lastige programma gehad. Twente uit, AZ uit, PSV uit, Heerenveen uit, Groningen uit. Zet dat eens af tegen onze concurrenten joh.

Dat is zo. De tweede seizoenshelft wordt zeker gemakkelijker. Bijna alle lastige uitwedstrijden hebben we er al op zitten.

Voor de wedstrijd las ik overal dat Twente zooooo ontzettend creatief was, dat het voor Ajax dweilen met de kraan open zou worden. Toen dat niet gebeurde, nam de kritiek een andere vorm aan: Ajax controleerde teveel, speelde saai, had meer risico's moeten nemen.

Bij alle kritiek mogen we wel bedenken dat dit een van de lastigste uitwedstrijden was. In dat licht gezien vond ik de prestatie van onze ploeg niet verkeerd. Iedereen heeft kunnen zien waar het beter kan, maar vergeet niet dat dit team in vergelijking met vorig seizoen op zeven posities gewijzigd was. Het kost tijd voor de automatismen erin geramd zijn.

999

Bericht door 999 » ma okt 21, 2013 11:09 am

Dus half Oktober zijn we al aan het rekenen ?.Man o Man ...
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 11:20 am

Jöhnk schreef: Ongetwijfeld. Dat is een ZEKERHEIDJE. :hypocrite.gif:
Ajax had gewoon 8 M kapot moeten slaan en Le T.'s ZEKERHEIDJE Maher moeten halen. Dan zouden we er natuurlijk veel beter voor staan. :hypocrite.gif:
Yopi schreef: Voor de wedstrijd las ik overal dat Twente zooooo ontzettend creatief was, dat het voor Ajax dweilen met de kraan open zou worden. Toen dat niet gebeurde, nam de kritiek een andere vorm aan: Ajax controleerde teveel, speelde saai, had meer risico's moeten nemen.
Nog een terechte constatering.

Kracht van FdB is het vasthouden aan zijn visie en zijn geduld. Zo'n seizoen is geen sprint maar een marathon. En die discipline beheersen FdB en zijn selecties steeds prima.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma okt 21, 2013 11:32 am

Eens met jullie allebei. Ik begrijp GR wel, alleen is het onderbuikgevoel. Er komt nu een vrij eenvoudig programma aan tot de winterstop. Ik verwacht dat we met de winterstop bovenaan staan.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma okt 21, 2013 11:45 am

LucaS schreef:
Arthur schreef:De slechtsten waren vandaag Boilesen, Veltman en met name De Jong.
Wel jammer dat we niet ff een overwinning konden meepikken, want nu blijf je op de nul staan in uitwedstrijden.
Het goede nieuws is dat we met AZ, Twente, PSV, Heerenveen en Groningen al zo'n beetje de moeilijkste gehad hebben.
Nah, wel 10 punten minder uit dezelfde duels in vergelijking met vorig jaar. Toen verloren we alleen punten in Heerenveen. Potjes uit bij Utrecht, ADO, Feyenoord en Vitesse hebben we nog voor de boeg.

Moet zeggen dat de resultaten van de eerste competitiehelft me toch veel minder boeien met de voorgaande seizoenen in het achtergrond. Zeker nu de concurrentie alleen kwantitatief gegroeid is.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 11:54 am

Yopi schreef:
Peter schreef:Overigens heeft Ajax bakken met punten verspeeld, maar heeft het wel veruit het lastige programma gehad. Twente uit, AZ uit, PSV uit, Heerenveen uit, Groningen uit. Zet dat eens af tegen onze concurrenten joh.

Dat is zo. De tweede seizoenshelft wordt zeker gemakkelijker. Bijna alle lastige uitwedstrijden hebben we er al op zitten.

Voor de wedstrijd las ik overal dat Twente zooooo ontzettend creatief was, dat het voor Ajax dweilen met de kraan open zou worden. Toen dat niet gebeurde, nam de kritiek een andere vorm aan: Ajax controleerde teveel, speelde saai, had meer risico's moeten nemen.

Bij alle kritiek mogen we wel bedenken dat dit een van de lastigste uitwedstrijden was. In dat licht gezien vond ik de prestatie van onze ploeg niet verkeerd. Iedereen heeft kunnen zien waar het beter kan, maar vergeet niet dat dit team in vergelijking met vorig seizoen op zeven posities gewijzigd was. Het kost tijd voor de automatismen erin geramd zijn.
Volgens mij heeft niemand Twente creatief geacht, maar wel sterk. De kritiek dat het spel saai is, geldt al een aantal seizoenen. Maar zolang je kampioen wordt, is er niks aan de hand. Dat gaat er bij mij echter niet in.

De Boer heeft willens en wetens zijn elftal aangepast. Dat doet hij omdat hij denkt dat het dan beter gaat. Dat was afgelopen zaterdag dus niet het geval. Wanneer mag je hem er wel op afrekenen?

Ik zat afgelopen zaterdag met uitstekend bier op de bank en schoot zowat in de slappe lach na zoveel onkunde. Natuurlijk helpt alcohol, maar de wedstrijd an sich was natuurlijk lachwekkend. En helemaal het commentaar van FdB na afloop. Dat was niet serieus te nemen.

Wat willen we nu van Ajax? Mooi spel? Resultaat? Nationaal of internationaal? Op dit moment is het helemaal niks. Er is echt amper vooruitgang te zien onder 3 jaar FdB. Geen vastigheden of autmatismen, geen spelers die echt doorgroeien. Behoudens Veronghen en Eriksen zijn volgens mij alle verkochte spelers naar mindere clubs vertrokken. Wat FdB ervoor terughaalt is zo mogelijk nóg slechter.
Whitey on the moon.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma okt 21, 2013 12:12 pm

Mwah. Alderweireld en Gregory van der Wiel hebben ook mooie transfers gemaakt. Stekelenburg, de Zeeuw, Boerrigter en Sulejmani in zekere zin ook.

Ik ben het overigens wel met je eens dat niveau in Nederland achteruit holt. Het is niet normaal hoe slecht het over de gehele breedte is. Maatje van me riep al dat je niet meer bang hoeft te zijn dat Ajax een creatieve middenvelder of een rechtsbuiten bij de subtop gaat kopen, want daar loopt werkelijk waar niets meer.

Le T.

Bericht door Le T. » ma okt 21, 2013 12:19 pm

Jöhnk schreef:
Le T. schreef:
GangstaRiB schreef:De nummer 1 en nummer 9 liggen iets van 4 punten uit elkaar. Als Ajax verliest en de rest van het linkerrijtje wint, staan we volgend weekend op plaats 10. Het tekent de zwakte van de Eredivsie en Ajax steekt daar geenzins bovenuit. Als Ajax echt zo goed is en er is een stijgende lijn, dan moeten we toch gewoon losstaan?
Je kunt natuurlijk geen aansluiting krijgen bij de Europes subtop als je niet eens los weet te komen van PEC Zwolle en FC Groningen.

Wat de stand duidelijk maakt en dat geldt ook voor PSV en Twente is het underachievement van de rijkste clubs, die kloten maar wat aan met het bleid en met beginnelingen van trainers. De eerste die 3 jaar consistent en zinnig beleid voert met een trainer die alle aspecten van het vak beheerst is meteen wel een end los.
Ongetwijfeld. Dat is een ZEKERHEIDJE. :hypocrite.gif:

Het roepen om andere namen vind ik altijd zo simplistisch. Vrijblijvendheid ten top. Ze moeten gewoon die kopen, en die. En er moet een andere trainer komen. En zo raakt de kritiek nooit de inhoud.
Kritiek in de categorie speler zus en zo moet 10 meter verder naar voren staan etc. vind ik dan weer schijnkritiek. Mijn kritiek betreft niet de details maar de ontwikkeling naar een Ajax vol middelmaat dat als hoogste ambitie heeft het heen en weer schuiven van de bal zodat een andere underachiever de bal te weinig heeft om veel te scoren en we een punt mee kunnen nemen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 12:25 pm

GangstaRiB schreef: Wat willen we nu van Ajax? Mooi spel? Resultaat? Nationaal of internationaal?
Alles. En bovenal dat het optimale uit de ter beschikking staande middelen wordt gehaald. Hetgeen m.i. het geval is.
Er is echt amper vooruitgang te zien onder 3 jaar FdB. Geen vastigheden of autmatismen, geen spelers die echt doorgroeien. Behoudens Veronghen en Eriksen zijn volgens mij alle verkochte spelers naar mindere clubs vertrokken. Wat FdB ervoor terughaalt is zo mogelijk nóg slechter.
VDW naar PSG, Alderweireld naar Atletico, Steek naar Roma. Geen slechte clubs. Bovendien doe je er weinig aan dat een Anita voor het geld kiest. Dat is van alle tijden. Genoemde spelers vertrekken ook niet wanneer ze zich niet zouden hebben ontwikkeld. Bovendien loven ze FdB vrijwel zonder uitzondering in de hoogste tonen.

Ik denk dat je perceptie te negatief is.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 21, 2013 12:32 pm

Geniet je van Ajax, Wimpey?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 1:27 pm

Rishi schreef:Geniet je van Ajax, Wimpey?
2e helften tegen GAE, Utrecht en de pot tegen Milan waren m.i. prima te pruimen. Twente-uit heb ik niet gezien. Genieten doe ik nog niet, maar ik zie wel een opwaartse trend in het spel.

Maar mijn definitie van genieten is wellicht een andere dan die van anderen. Ik genoot bijv. van Eriksen, die (m.i.) vrijwel altijd heer en meester over bal en situatie was. Zijn vertrek heeft m.i. automatisch wissel getrokken op het spel van Ajax. En dat brei je niet 1-2-3 recht, dat kun je niet van zijn vervanger(s) verwachten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 1:27 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Wat willen we nu van Ajax? Mooi spel? Resultaat? Nationaal of internationaal?
Alles. En bovenal dat het optimale uit de ter beschikking staande middelen wordt gehaald. Hetgeen m.i. het geval is.
Er is echt amper vooruitgang te zien onder 3 jaar FdB. Geen vastigheden of autmatismen, geen spelers die echt doorgroeien. Behoudens Veronghen en Eriksen zijn volgens mij alle verkochte spelers naar mindere clubs vertrokken. Wat FdB ervoor terughaalt is zo mogelijk nóg slechter.
VDW naar PSG, Alderweireld naar Atletico, Steek naar Roma. Geen slechte clubs. Bovendien doe je er weinig aan dat een Anita voor het geld kiest. Dat is van alle tijden. Genoemde spelers vertrekken ook niet wanneer ze zich niet zouden hebben ontwikkeld. Bovendien loven ze FdB vrijwel zonder uitzondering in de hoogste tonen.

Ik denk dat je perceptie te negatief is.
Met Anita is aardig gerommeld, maar laten we het erop houden dat hij voor het geld heeft gekozen.

Voor de rest zijn die spelers niet afdoende vervangen. Het TH en FdB zijn als de dood voor grote investeringen en denken vervolgens met spelers uit de voordeelbak Europa te bestormen. Je ziet nu dat we niet eens in de Eredivisie kunnen winnen. Spelers als V/D Hoorn, Sana, Serero, Rits, Bocarra en weet ik veel meer, dat gaat zich uiteindelijk wreken (overigens zijn die miskopen bij elkaar opgeteld ook al een aardig bedrag onderhand). Siem De Jong is sterkhouder, terwijl hij niks meer dan een modale middenvelder is.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma okt 21, 2013 2:34 pm

Ik schat de kans dat Ajax dit seizoen kampioen wordt hoog in. Dus wat is dat: niet afdoende? Kijk ik naar de concurrentie, dan vind ik PSV, met dure jongens als Maher, Matavz, Wijnaldum, Toivonen en Schaars, niets beter dan onze ploeg, F. is volledig afhankelijk van Pelle, en wat het hooggeprezen Twente voorstelt hebben we zaterdagavond kunnen zien.
Het is bij alle clubs hetzelfde: veel jonge spelers, weinig kwaliteit.

Natuurlijk hopen we op meer, maar dat zit er nu even niet in. Daarvoor zullen we moeten wachten tot de jeugdopleiding betere spelers voortbrengt dan het afgelopen decennium het geval was.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 3:25 pm

Het feit dat de concurrentie zwak is, hoeft niet te betekenen dat Ajax ook als een dweil moet spelen. Een kampioenschap zegt mij ook dus niet zoveel.

Wat mij een beetje zorgen baart is dat FdB allerlei tactische vondsten heeft, terwijl het geraamte van zijn elftal niet eens staat. Het enige dat functioneert is het rondspelen door de defensie. Elke bal naar voren is een pure gok. Als er balverlies is, wordt er direct druk gezet en dan wordt er nog weleens een balletje veroverd waardoor het dan lijkt het net alsof Ajax weer een geslaagde aanval heeft geproduceerd. Het lijkt net op ijshockey: dump and chase.
Whitey on the moon.

Arthur

Bericht door Arthur » ma okt 21, 2013 3:36 pm

GangstaRiB schreef:Het feit dat de concurrentie zwak is, hoeft niet te betekenen dat Ajax ook als een dweil moet spelen. Een kampioenschap zegt mij ook dus niet zoveel.
Ajax opereert niet in een vacuüm. De redenen dat andere ploegen in Nederland zo verzwakt zijn gelden natuurlijk net zo goed voor Ajax.
Ajax weet door goed beleid te zorgen dat het minder hard achteruit gaat dan de rest van Nederland en wordt daardoor al een paar jaar kampioen.

Dat is een vrij lage lat, maar totdat we weer echte toptalenten produceren kun je niet meer verwachten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 3:51 pm

Arthur schreef:
GangstaRiB schreef:Het feit dat de concurrentie zwak is, hoeft niet te betekenen dat Ajax ook als een dweil moet spelen. Een kampioenschap zegt mij ook dus niet zoveel.
Ajax opereert niet in een vacuüm. De redenen dat andere ploegen in Nederland zo verzwakt zijn gelden natuurlijk net zo goed voor Ajax.
Ajax weet door goed beleid te zorgen dat het minder hard achteruit gaat dan de rest van Nederland en wordt daardoor al een paar jaar kampioen.

Dat is een vrij lage lat, maar totdat we weer echte toptalenten produceren kun je niet meer verwachten.
Maar dat verklaart toch niet dat we nog geen uitwedstrijd hebben kunnen winnen?
Whitey on the moon.

Arthur

Bericht door Arthur » ma okt 21, 2013 4:05 pm

Nee, het verklaart waarom we al drie jaar kampioen zijn en daar dit jaar weer een goede kans op maken.

elliquido

Bericht door elliquido » ma okt 21, 2013 4:16 pm

Laat ik het anders verwoorden,
Als we voor de winterstop minder dan 5 punten achter staan op de nummer 1, dan staan we er zeer goed voor tov vorige jaren.
En let wel, Als het echt moet, dan trekken we de beurs open voor een speler in de wintertransfer periode. Ben ik van overtuigd !
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma okt 21, 2013 6:32 pm

Bert schreef: Het werd makkelijker voetballen toen en Blind en De Jong vanuit de as gingen voetballen (Andersen hangend op rechts, Van Rhijn/Schöne voor de diepte op rechts), omdat Ajax daardoor structureel een man meer kreeg op het middenveld.
@ Bert: kan jij me uitleggen wat de toegevoegde waarde is van een CVM die zich laat terugzakken tussen de 2 CV's? Het lijkt me dat je dan nog moeilijker aan opbouwen toekomt, omdat je een man op het middenveld mist. Volgens mij moet de CVM dat pas doen als een CV met de bal opkomt (overname positie).

Andere vraag aan jou: zoals ik hierboven al eerder noemde, heb ik verder de indruk dat bij de opbouw vanuit de achterste lijn de halven bij Ajax vaak veel te diep staan, niet ver van de 16 zelfs. Ze opereren zo bijna als een soort 10, of de beruchte 9,5 zoals FdB De Jong ooit eens noemde. Waarmee ze naar mijn idee vrijwel onbereikbaar worden voor de achterste lijn (te grote afstanden) en anders de ruimte naar de aanvallers min of meer blokkeren. Komen dan de buitenspelers ook nog eens naar binnen, dan hebben we zelfs weer die trieststemmende volgelopen trechter voorin.

Volgens mij moeten de halven zich juist bij de opbouw vanuit de achterste lijn eerst laten terugzakken als aanspeelpunt op het middenveld om opbouw en positiespel via de driehoekjes mogelijk te maken. Dan wordt de CVM ook niet steeds in een soort van spelverdelersrol gedrukt als enig beschikbaar aanspeelpunt, omdat er op vrij korte afstanden meer afspeelpunten en combinatiemogelijkheden rondom op het middenveld zijn. Heeft Ajax de bal vervolgens op het middenveld gekregen, dan kunnen de halven zich wel meer aanvallend inschakelen richting 16. Maar liever niet eerder. Wat vind jij?

Le T.

Bericht door Le T. » ma okt 21, 2013 7:00 pm

Arthur schreef:

O jawel. Met het formaat club dat Ajax is mag je best verwachten dat PEC Zwolle ruim achter ons gelaten wordt. De reden dat dat niet gebeurt is dat PEC veel meer met zijn mogelijkheden doet dan Ajax met zijn eigen mogelijkheden. Dan hebben we nog mazzel dat het niet bijvoorbeeld PSV is die aantoont dat Ajax te weinig met zijn mogelijkheden doet omdat die hetzelfde probleem heeft maar clubs als PEC, anders had PSV dat immers de afgelopen jaren gedaan door met een straatlengte voorsprong kampioen te worden.

Een Ajax dat naar zijn mogelijkheden speelt kan best een keer punten verliezen in de eredivisie, maar dan is het verschil met dwergclubjes wel zodanig groot dat het iets bijzonders is, en niet dat het elke week spannend is en Ajax net wat vaker aan het langste eind trekt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 21, 2013 7:27 pm

elliquido schreef:Laat ik het anders verwoorden,
Als we voor de winterstop minder dan 5 punten achter staan op de nummer 1, dan staan we er zeer goed voor tov vorige jaren.
En let wel, Als het echt moet, dan trekken we de beurs open voor een speler in de wintertransfer periode. Ben ik van overtuigd !
Nou nou wat een ambitie. Ajax heeft al 3 jaar inkomsten uit de CL, de rest allemaal niet. We zouden op een straatlengte moeten staan, maar we geven het geld liever aan bonussen van managers. Diezelfde managers die er nu voor gezorgd hebben dat er een Jong Ajax elftal staat met hier en daar een uitzondering. Alvast van tevoren neerleggen bij het feit dat een aankoop wel een miskoop zal worden.

Ik begrijp best dat je niet íedere wedstrijd kan winnen en dat Europees altijd een paar klassen moeilijker is, maar het vertoonde spel van dit seizoen slaat gewoon nergens op.
Whitey on the moon.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma okt 21, 2013 7:53 pm

Wie zegt dat ze drie keer CL hadden gehaald met dat zogenaamde 'afstand nemen'? :confused.gif:
Le T. schreef:O jawel. Met het formaat club dat Ajax is mag je best verwachten dat PEC Zwolle ruim achter ons gelaten wordt..
Is 37 punten genoeg verschil? :confused.gif:

Ajax doet het naar behoren. Niet meer, maar ook niet minder. Het enorme zuur dat hier de laatste tijd loskomt doet zeer zeker geen recht aan de realiteit. Natuurlijk, het kan beter, maar niet op jouw manier. Daar ben ik wel van overtuigd.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 21, 2013 10:19 pm

Zwolle heeft evenveel punten. Kom op people, iets kritischer mag.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 21, 2013 10:20 pm

Zuidema schreef:@ Bert: kan jij me uitleggen wat de toegevoegde waarde is van een CVM die zich laat terugzakken tussen de 2 CV's? Het lijkt me dat je dan nog moeilijker aan opbouwen toekomt, omdat je een man op het middenveld mist. Volgens mij moet de CVM dat pas doen als een CV met de bal opkomt (overname positie).
Door met drie man achterin te kunnen spelen, kunnen de twee centrumverdedigers - of één van de centrumverdedigers en de controleur zich over de gehele breedte van het veld verspreiden, waardoor er altijd één speler vrij is om de inspeelpass te geven tegen twee druk zettende spitsen. Maar Twente zette geen druk met twee man. Twente liet de twee centrale mensen alleen geen druk zetten (hooguit vanaf een doeltrap), zij zakten in tot in het middenveld om de afspeelpunten af te dekken, net als Tadic en Promes deden. Dan moet je die spelers dus wegtrekken, maar assertief van de bal aflopen is voor veel spelers een stap te ver. Serero naar links en Blind uit de rug van Eghan weg. Dat ging later wat beter, maar Serero is nu eenmaal erg laks in zijn spel zonder bal.
Andere vraag aan jou: zoals ik hierboven al eerder noemde, heb ik verder de indruk dat bij de opbouw vanuit de achterste lijn de halven bij Ajax vaak veel te diep staan, niet ver van de 16 zelfs. Ze opereren zo bijna als een soort 10, of de beruchte 9,5 zoals FdB De Jong ooit eens noemde. Waarmee ze naar mijn idee vrijwel onbereikbaar worden voor de achterste lijn (te grote afstanden) en anders de ruimte naar de aanvallers min of meer blokkeren. Komen dan de buitenspelers ook nog eens naar binnen, dan hebben we zelfs weer die trieststemmende volgelopen trechter voorin.

Volgens mij moeten de halven zich juist bij de opbouw vanuit de achterste lijn eerst laten terugzakken als aanspeelpunt op het middenveld om opbouw en positiespel via de driehoekjes mogelijk te maken. Dan wordt de CVM ook niet steeds in een soort van spelverdelersrol gedrukt als enig beschikbaar aanspeelpunt, omdat er op vrij korte afstanden meer afspeelpunten en combinatiemogelijkheden rondom op het middenveld zijn. Heeft Ajax de bal vervolgens op het middenveld gekregen, dan kunnen de halven zich wel meer aanvallend inschakelen richting 16. Maar liever niet eerder. Wat vind jij?
In principe hou ik niet van dergelijke algemeenheden, omdat het afhangt van je materiaal. De Jong is in principe niet de man die je eerste aanspeelpunt in de opbouw moet zijn. Je generaliseert hier bovendien tussen meerdere fases van de opbouw: de eerste pass uit de verdediging en de positionering van de buitenspelers aan de binnenkant, wat doorgaans in een latere fase gebeurt.

Maar in beginsel ben ik inderdaad een voorstander van meerdere afspeelpunten voor de verdediging: twee, doorgaans, met één man die diepte maakt. Dan geldt uiteraard nog steeds dat één man onder de man die de bal ontvangt moet komen, om de vervolgpass te geven na een kaats van zijn teamgenoot. Maar daar houdt het niet op. Je moet daar het materiaal voor hebben: al je middenvelders moeten positioneel top zijn, tactisch weten wanneer ze in welke ruimte moeten duiken en het technisch vermogen hebben voor de (op zijn minst) de pass en de kaats. En je aanvallers moeten weten wanneer diepte te maken, etc, etc. Die spelers heeft Ajax niet. Of in ieder geval is het niet (goed) genoeg. Wat dit betreft heb ik fudicie in Duarte. De Jong is hiervoor niet echt het type, Klaassen beheerst sommige facetten en sommige Jong Ajax-spelers kunnen het (misschien) worden.

Zoals ik al zei toen Jol nog trainer was: het staat of valt met het materiaal.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie