Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » di okt 15, 2013 7:41 pm

Tja, ik zal blijven reageren op de feitelijke onwaarheden over vd Boog, zoals ik hierboven met cijfers heb laten zien. En het gehak op de grote Ajacied van Gaal. Misschien moeten mensen gewoon eens ophouden feitelijke flauwekul te verkopen. Als het voor het ene uitkomt hebben de heren van de sekte het pas een jaar voor het zeggen, maar als het over de mooie resultaten van de afgelopen jaren gaat, zijn de sekteleden opeens al jaren verantwoordelijk.
I think I lost my fucking headache

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 15, 2013 7:50 pm

Volgens mij komen beide kampen zo hier en daar met cijfers of beweringen die niet kloppen. Daar zit echt geen exclusiviteit op. En zo blijven we vast zitten in een eindeloze herhaling van zetten. Dat draagt nou niet echt bij aan een interessante discussie over nieuwe zaken.
Nil volentibus arduum

jabu

Bericht door jabu » di okt 15, 2013 8:20 pm

Daar heb je helemaal gelijk in Marillion. Het zou dan wel bevorderlijk zijn als er niet zodra er enigszins kritisch naar de huidige leiding wordt gekeken direct gereageerd wordt met 'ja maar vroeger was het pas erg'. Het over het heden hebben lijkt mij ondertussen veel prettiger.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 15, 2013 8:27 pm

Het gaat me ook absoluut om beide kampen. Ik ben die herhaling van zetten beu. En ik schat zo in dat ik bepaald niet de enige ben.

Laten we ons gewoon concentreren op wat er nu gebeurd zonder te pas en te onpas oude koeien uit de sloot te trekken.
Nil volentibus arduum

jabu

Bericht door jabu » di okt 15, 2013 8:48 pm

Precies. En daar hoort nou eenmaal bij dat de één kritischer is als de ander, maar dat is wel zo aardig op een discussieforum.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 16, 2013 7:39 am

LucaS schreef:Tja, ik zal blijven reageren op de feitelijke onwaarheden over vd Boog, zoals ik hierboven met cijfers heb laten zien. En het gehak op de grote Ajacied van Gaal. Misschien moeten mensen gewoon eens ophouden feitelijke flauwekul te verkopen.
En ik zal blijven reageren op het gehak op de grootste aller Ajacieden en op het ophemelen van Boog vanwege diens zgn. "zuinigheid".

Aangezien Coronel aan de uitvoering van de bevindingen van "zijn" rapport kan worden gemeten, kunnen we vaststellen dat hij en de door hem aangestelde Boog schijt hadden aan dat rapport. Letterlijk staat in dat rapport bijv. het volgende:

- De Algemeen Directeur dient thuis te zijn in de voetbalwereld en is het boegbeeld van de club.

Boog stelde Jol aan. In dat kader valt met het oog op dat rapport bijv. het volgende op:

- De situatie zoals die zich een aantal keer in de afgelopen tien jaar heeft voorgedaan, waarbij een Technisch Directeur alleen in theorie de direct leidinggevende is van een sterke hoofdtrainer die zijn eigen staf meeneemt en aanstelt, dient te worden voorkomen.

- In de tweede helft van de onderzoeksperiode zijn in toenemende mate spelers van buiten aangetrokken voor de breedte of omdat er geen of een geringe transfersom verschuldigd was. dit in plaats van spelers die ajax aantoonbaar op een hoger plan konden brengen.

- Van een aantal spelers is niet duidelijk op welke basis en op wiens gezag zij zijn aangetrokken. De betrokkenen geven daarover tegenstrijdige verklaringen. in een aantal gevallen zijn spelers aangetrokken zonder scoutingrapport.

- Aankopen moeten plaatsvinden op de voorgeschreven wijze (conform de schriftelijk vastgelegde procedure) via het hoofd scouting, uitsluitend na een positief advies, en met instemming van de technisch eindverantwoordelijke.

- Spelers van het eerste elftal moeten voor het grootste gedeelte uit de eigen opleiding komen. spelers die worden aangetrokken moeten bepalende/dragende spelers zijn of jonge talentvolle spelers. het aantrekken van spelers voor de breedte belemmert doorstroming van de eigen jeugd en moet worden vermeden.

Bij de zgn. zuinigheid van Boog vallen me bij jouw lofzang 2 dingen op:

- 5 of 6 M uitgeven aan transfersommen bij een verlies van ruim 20 M is een andere vorm van "zuinigheid" dan wanneer je dat geld uitgeeft wanneer je dikke zwarte cijfers schrijft
- je 'vergeet' de laatste transferperiode onder Boog, dat van "Frank's lijstje is ons lijstje" (typisch rapport Coronel trouwens). In die transferperiode gaf Boog toestemming voor het aantrekken van spelers voor een bedrag van 13,6 M (bron Wikipedia)
'Ajax is op elke transfer voorbereid'
Laatste update: 11 mei 2011 08:26

AMSTERDAM - Rik van den Boog maakt zich geen zorgen over een uittocht bij Ajax deze zomer. "De selectie voor volgend seizoen staat", voorspelt de algemeen directeur in het magazine NUsport.
Dat er wordt getrokken aan enkele Ajax-internationals, ontkent Van den Boog niet. “We weten dat de kans dat Maarten Stekelenburg de stap gaat maken, groot is. Gregory van der Wiel heeft ook aangegeven klaar te zijn voor de top.""We willen nog één à twee goede spelers bovenop de huidige selectie halen. Frank de Boer weet precies wat hij wil en wat er mogelijk is. Die compositieschets is al gemaakt."
"Hij heeft na een topjaar en het WK een iets minder seizoen gedraaid, dus het is nog afwachten wat er voor hem komt. Maar hun opvolgers zijn in kaart gebracht. We zijn op elke transfer voorbereid."
Sigthórsson
De interesse in AZ-spits Kolbeinn Sigthorsson is serieus, bevestigt de scheidend directeur. “Frank heeft aangegeven dat hij hoog op zijn lijstje staat en zijn lijstje is ons lijstje. Hij voldoet aan de eisen die we hebben gesteld aan een nieuwe spits."
"Aan de andere kant hebben we nog uitstekende centrumaanvallers in huis. Mounir El Hamdaoui is en blijft een klasbak en dan hebben we ook nog Dario Cvitanich en is het contract van Geoffrey Castillion pas verlengd. De nood is dus niet heel hoog.”

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » wo okt 16, 2013 8:29 am

Je kunt het natuurlijk ook lezen als:"Frank de Boer heeft een lijstje van spelers aan ons doorgegeven die hij wenst als er versterkingen nodig zijn en na intern beraad hebben wij gezien dat de spelers op die lijst inderdaad passen binnen ons beleid".

Er staat niet dat Frank de Boer krijgt wat hij wil ongeacht wat de directie daar van vindt.

Maar goed, hangt er een beetje van af hoe je het wilt lezen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 16, 2013 8:54 am

Raymon schreef:Je kunt het natuurlijk ook lezen als:"Frank de Boer heeft een lijstje van spelers aan ons doorgegeven die hij wenst als er versterkingen nodig zijn en na intern beraad hebben wij gezien dat de spelers op die lijst inderdaad passen binnen ons beleid".

Er staat niet dat Frank de Boer krijgt wat hij wil ongeacht wat de directie daar van vindt.

Je hebt kunnen vaststellen dat Boog de conclusies van dat rapport volstrekt negeerde en de zittende trainer z'n gang liet gaan: u roept, wij draaien.

Het stond toch écht in dat rapport hoor: geen breedteaankopen, trainer mag z'n eigen staf niet meenemen, scoutingsrapporten, geen oudere spelers zonder sportieve meerwaarde. Zet dat af tegen de vrijheden die MVB en Jol zich konden / mochten permitteren...

Die vrijheid had FdB onder Boog dus ook. En nu niet meer.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » wo okt 16, 2013 10:53 am

Sana is geen breedte aankoop? Schone?

Overigens
"- De situatie zoals die zich een aantal keer in de afgelopen tien jaar heeft voorgedaan, waarbij een Technisch Directeur alleen in theorie de direct leidinggevende is van een sterke hoofdtrainer die zijn eigen staf meeneemt en aanstelt, dient te worden voorkomen."
gaat volgens mij om de Technisch directeur die niet alleen in theorie directe leidinggevende is en niet de hoofdtrainer die z'n eigen staf niet mag meenemen. Oftewel, een trainer mag best z'n eigen staf meenemen zolang er maar een sterke technische directeur zit.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo okt 16, 2013 11:16 am

Maar een sterke TD laat dus nooit toe dat een trainer zijn eigen staf meeneemt. ;)

Sana is een miskoop. Hij is gehaald om de destijds vacante positie van rechtsbuiten in te vullen. Hij werd ook direct op die positie in het elftal geparachuteerd, maar kon het ondanks een goed begin niet waarmaken. Ook zijn tweede kans aan het begin van dit seizoen heeft hij niet gegrepen. Dan ben je mislukt.

Schöne is inderdaad een breedteaankoop. (Die het goed heeft gedaan overigens.) Hij is dan ook gehaald toen er nog sprake was van een machtsvacuüm: voorjaar 2012.

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 16, 2013 11:18 am

Mag ik je corrigeren. Schone is een breedte versterking/aanvulling, geen aankoop. Hij was transfervrij. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

999

Bericht door 999 » wo okt 16, 2013 11:21 am

Boerrigter was ook een misser .. En Hendrixs :confused.gif:
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo okt 16, 2013 11:22 am

Boerrigter was ook een misser ja, maar hij kwam niet voor de breedte. En ook Boerrigter valt niet toe te schrijven aan het nieuwe beleid. Danny Blind nota bene stond toen nog champagne te drinken.

999

Bericht door 999 » wo okt 16, 2013 11:27 am

Jöhnk schreef:Boerrigter was ook een misser ja, maar hij kwam niet voor de breedte. En ook Boerrigter valt niet toe te schrijven aan het nieuwe beleid. Danny Blind nota bene stond toen nog champagne te drinken.
Ja zo kun je natuurlijk aan de gang blijven.De Boer wilde Boerrigter en Sighertson.Maar nu verschuilen we ons weer achter het nieuwe beleid.

Voor mij wilde de Boer Boerrigter en Sighertson Sana Janssenenz.Dus is hij ook verantwoordelijk voor het aan trekken van deze spelers.En dus ook voor het mislukken daarvan ..
Laatst gewijzigd door 999 op wo okt 16, 2013 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo okt 16, 2013 11:31 am

Nogmaals: De Boer is een trainer, dus die wil kopen kopen kopen. De vraag is: hoeveel ruimte geef je hem daarin?

999

Bericht door 999 » wo okt 16, 2013 11:36 am

Jöhnk schreef:Nogmaals: De Boer is een trainer, dus die wil kopen kopen koppen. De vraag is: hoeveel ruimte geef je hem daarin?
Ja maar zo kun je aan de gang blijven.En elke krantekop geeft Frank aan dat hij genoemde spelers wil hebben.En die spelers komen dus ook.Dus blijkbaar telt zijn stem weldegelijk, en is hij medeverantwoordelijk.

Dacht jij nu echt dat als b.v. Overmars met een speler van derde klasse zuid aan komt zetten voor AJAX 1 dat de Boer zegt.Doe maar ?.

Komop zeg.

Kijk dat de Boer wordt gehouden aan het "we geven geen absurde bedragen meer uit voor spelers " kan ik me voorstellen.Maar dat zijn deze spelers dan ook niet ..
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 16, 2013 12:55 pm

Raymon schreef:Je kunt het natuurlijk ook lezen als:"Frank de Boer heeft een lijstje van spelers aan ons doorgegeven die hij wenst als er versterkingen nodig zijn en na intern beraad hebben wij gezien dat de spelers op die lijst inderdaad passen binnen ons beleid".

Mijn complimenten voor je vindingrijkheid, Ray. :biggthumpup.gif:

Je weet stiekem wel dat jouw uitleg vergezocht is, neem ik aan?

Zeg eens eerlijk: vind je het geen verademing dat het gedaan is met het opportunisme?

Het is volkomen logisch dat VDB aan het zwalken raakte, hij kende immers de voetbalwereld niet. Natuurlijk was hij geen partij voor Van Basten en De Boer, laat staan voor Jol. Coronel had VDB niet mogen aanstellen, of hem in elk geval niet over voetbaltechnische zaken moeten laten beslissen.

999

Bericht door 999 » wo okt 16, 2013 12:58 pm

Zijn toch steeds weer dezelfde die vroeger er steeds bij halen ... lol ..
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » wo okt 16, 2013 4:23 pm

wimpey schreef:- 5 of 6 M uitgeven aan transfersommen bij een verlies van ruim 20 M is een andere vorm van "zuinigheid" dan wanneer je dat geld uitgeeft wanneer je dikke zwarte cijfers schrijft
- je 'vergeet' de laatste transferperiode onder Boog, dat van "Frank's lijstje is ons lijstje" (typisch rapport Coronel trouwens). In die transferperiode gaf Boog toestemming voor het aantrekken van spelers voor een bedrag van 13,6 M (bron Wikipedia)
Tja, mooi he? Kun je zien welke toestand van de Boog heeft meegekregen van zijn voorganger. Toen hij kwam een giga verlies, bij zijn vertrek een winst. Chapeau!
En over het bezuinigen, ook nu is de salarispost nog steeds niet gedaald t.o.v. het laatste seizoen onder leiding van vd Boog.

jabu

Bericht door jabu » wo okt 16, 2013 4:34 pm

Gaat het hier nou nog steeds om Vd Boog, Jol, Coronel, etc.? :excited.gif:

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » wo okt 16, 2013 4:47 pm

Yopi schreef:

Mijn complimenten voor je vindingrijkheid, Ray. :biggthumpup.gif:

Je weet stiekem wel dat jouw uitleg vergezocht is, neem ik aan?

Zeg eens eerlijk: vind je het geen verademing dat het gedaan is met het opportunisme?

Het is volkomen logisch dat VDB aan het zwalken raakte, hij kende immers de voetbalwereld niet. Natuurlijk was hij geen partij voor Van Basten en De Boer, laat staan voor Jol. Coronel had VDB niet mogen aanstellen, of hem in elk geval niet over voetbaltechnische zaken moeten laten beslissen.
Misschien vergezocht maar er wordt hier ook gedaan alsof we precies weten hoe de vork in de steel zit gebaseerd op niets anders dan ons eigen inschattingsvermogen. 'De waarheid' wordt heel zwart/wit weggezet terwijl er denk ik veel meer grijstinten zijn.

En ja, ik ben blij met de ingeslagen weg, al hoop ik dat dit niet ten koste gaat van gerichte aankopen die er meteen staan. Maar wel met de hand enigszins op de knip. Ik ben het niet met je eens dat VDB aan het zwalken raakte. De Boer heeft een gouden pik wat betreft de 3 kampioenschappen. Het dubbeltje viel precies zijn kant op waar deze bij Jol precies de verkeerde kant op viel. Het zomaar andersom kunnen zijn (zeker de eerste twee). Het is makkelijk praten na 3 kampioenschappen (zie je wel bla bla) maar dat vind ik pas opportunistisch.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma okt 21, 2013 5:24 am

Telesport, Ton Boot :biggthumpup.gif:
Grootgraaien

Tien dagen geleden kwamen de financiële resultaten van Ajax naar buiten. De club had heel goed geboerd. Geen nieuws onder de zon. Wat wél opviel waren de hoge bonussen van de directieleden. Vooral financieel directeur Slop sprong er gigantisch uit. Met een riant jaarsalaris - ver boven de Balkenendenorm - kreeg hij nog eens ruim 250.000 euro aan bonussen. Zelfs de vereniging van effectenbezitters, toch de beschermer van het grootkapitaal, vond dit aan de hoge kant. De penningmeester kwam zo op een totaal inkomen van 565.000 euro. Ik was verbijsterd, en nog meer verontwaardigd.

Het bonussysteem voor de top van organisaties is sowieso onbegrijpelijk en werkt alleen maar witteboordencriminaliteit in de hand. Deze lieden hebben juist een astronomisch salaris om meer dan voortreffelijk werk af te leveren. Vanwaar dan bonussen, veel logischer en eerlijker zou een malussysteem bij het niet halen van de doelstellingen zijn.

Vaak wordt als vals argument voor bonussen gebruikt dat anders niet de beste topfunctionaris gestrikt kan worden. Deze loopt dan naar de concurrent. Dat geldt zeker niet in het geval van Slop. Er zijn genoeg registeraccountants en boekhouders die zijn werk moeiteloos over kunnen nemen. Voor een lager salaris en zonder bonussen.

De extreme bonus en het hoge salaris voor de financieel directeur is dus simpelweg niet nodig. De vraag die zich dan onmiddellijk opdringt is, wie er in hemelsnaam zo’n contract opstelt? Is het nog een erfenis van de oude Raad van Commissarissen of speelt ook de huidige RvC een dubieuze rol? Oude jongens onder elkaar? In elk geval is er overbodig veel geld weggegeven, niet in het belang van de organisatie Ajax. Dit drukt natuurlijk op het financiële resultaat, iets wat Slop juist moet bewaken.

Een tweede vraag is, wat de criteria voor een bonus zijn. Die zullen wel lachwekkend laag zijn. Een aantal jaren geleden, toen Ajax zwaar in het rood stond, kregen ex-commercieel directeur Van der Aat en financieel directeur Slop toch nog een bonus. Voor niet-geleverde diensten. Gedwongen door de publieke opinie zagen ze toen van de premie af. Als Slop dat logische besluit nu weer zou nemen, dan heeft Ajax niet alleen meer geld in kas maar het hoeft ook veel minder crisistax (grootverdienersbelasting) af te dragen. Het mes snijdt aan twee kanten.

Als Ajax geld teveel heeft, is het maatschappelijk veel aanvaardbaarder om twee belangrijke partijen te bevoordelen. In de eerste plaats het personeel van de club, bijvoorbeeld met een forse kerstgratificatie van twee duizend euro per persoon. Verder het trouwe publiek, toch de voornaamste stakeholder van de club. Het zou een sterk gebaar zijn, om een groot aantal minder bedeelde en werkloze fans gratis een seizoenkaart te verstrekken.

Sinterklaas is wel heel vroeg langs huize Slop gekomen. Het personeel en de supporters van Ajax, eigenlijk de belangrijkste partijen, werden door de goedheiligman ongenadig genegeerd. Helaas kritiekloos accepteerden zij echter de legitieme diefstal. Ook onze media - vooral de ethisch correcte journalisten - gaven even niet thuis. Mijn verontwaardiging zal dan wel volkomen onterecht zijn. Mea culpa.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

LucaS

Bericht door LucaS » ma okt 21, 2013 6:04 am

Ik dacht al toen ik de kop zag; dit in de T.? Maar het gaat gelukkig alleen maar over Slop en een klein beetje over van der Aat.

wimpey

Bericht door wimpey » ma okt 21, 2013 7:29 am

Raymon schreef: Ik ben het niet met je eens dat VDB aan het zwalken raakte.
Ik ook niet: Boog heeft nl. niets anders gedaan dan zwalken. De inkt van dat rapport was nét droog, toen MvB van Boog fiat kreeg om Wielaert te halen. Dát type aankoop was volgens dat rapport uit den boze. Die aankoop bleek de aanleiding tot meer van dat 'moois': Atouba e.c.

Ajax zou volgens dat rapport ook op de muntjes gaan letten. Atouba 1.4 M, EH 1.8 M, Janssen 1.7 M. Aan dát soort praktijken is post-Boog rigoureus een einde gemaakt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma okt 21, 2013 8:32 am

Vaak wordt als vals argument voor bonussen gebruikt dat anders niet de beste topfunctionaris gestrikt kan worden. Deze loopt dan naar de concurrent. Dat geldt zeker niet in het geval van Slop. Er zijn genoeg registeraccountants en boekhouders die zijn werk moeiteloos over kunnen nemen. Voor een lager salaris en zonder bonussen.
Moeiteloos niet. Slop heeft na al die jaren wel specifieke kennis in huis. Dat zal de reden zijn dat hij er nog zit. De voetbalwereld is apart. Ik wil daarmee niet zeggen dat hij onvervangbaar is, maar het zal wel even aanpassen zijn voor iemand van buiten.

Plaats reactie