De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

wimpey

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 9:53 am

Duke schreef:Tja, als je toppers als Slop wilt behouden, moet je er wel wat voor over hebben.
Was het pijnpunt in het verleden niet dat Ajax 20 miljoen verlies draaide en dat directieleden desondanks een bonus opstreken?

Daar is nu geen sprake van. Ajax is financieel kerngezond en het inkomen van een directeur wordt door de daarvan het gevolg zijnde bonus flink opgeschroefd.

Het basisinkomen van een Ajax-directeur lijkt me alleszins redelijk voor een beursgenoteerd bedrijf. Over bonussen discussieren heeft m.i. weinig zin. Voor normale stervelingen zijn die bizar hoog. Net als de management fees voor een vogel als Raiola dat zijn.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 09, 2013 9:55 am

Als je vol inzet op de jeugdopleiding is er natuurlijk best het een en ander voor te zeggen dat je mensen op belangrijke posities binnen die omgeving een goed salaris geeft. Als ze het ergens anders niet snel beter zullen krijgen is dat voor je lange termijnbeleid (wat in die rol van belang is) zinvol.

Wanneer bijvoorbeeld Jonk de juiste man op de juiste plaats is heb ik liever dat hij elke maand een dik salaris krijgt dan dat we datzelfde bedrag overmaken aan een matige aankoop of een zaakwaarnemer. De club maakt de opleiding belangrijk. Dan moet je er ook in investeren.

In hoeverre het afwijkt van concurrerende clubs weet ik overigens niet. Ik heb echt geen idee welke bedragen daar worden betaald.
Nil volentibus arduum

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 09, 2013 10:11 am

Marillion schreef:Als je vol inzet op de jeugdopleiding is er natuurlijk best het een en ander voor te zeggen dat je mensen op belangrijke posities binnen die omgeving een goed salaris geeft. Als ze het ergens anders niet snel beter zullen krijgen is dat voor je lange termijnbeleid (wat in die rol van belang is) zinvol.

Wanneer bijvoorbeeld Jonk de juiste man op de juiste plaats is heb ik liever dat hij elke maand een dik salaris krijgt dan dat we datzelfde bedrag overmaken aan een matige aankoop of een zaakwaarnemer. De club maakt de opleiding belangrijk. Dan moet je er ook in investeren.

In hoeverre het afwijkt van concurrerende clubs weet ik overigens niet. Ik heb echt geen idee welke bedragen daar worden betaald.
Maar als Ajax hem het normale salaris voor een hoofd jeugdopleidingen had geboden, minder dan de helft dus, dan was Jonk weggekaapt door Volendam, PSV of Sheffield Wednesday? Welke aanbiedingen van meer dan een ton had Overmars lopen?

Verder lijkt me nogal belangrijk waar je bonussen voor betaalt. Uiteraard is de financiele gezondheid belangrijk, maar ook de sportieve gezondheid. Het lijkt mij dan ook logisch om een belangrijk deel van die bonussen te laten afhangen van de sportieve resultaten die uit het gevoerde beleid gaan volgen. We kunnen de resultaten van het beleid pas in 2019 beoordelen? Prima, dan kun je ook dan pas bonussen uitkeren.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 09, 2013 10:12 am

Mis ik iets of wordt Jonk er aan zijn haren bijgesleept? :confused.gif:

Met Wimpey eens dat er in de top van het bedrijfsleven sowieso overbetaald wordt. Een hoog basissalaris, al snel een vette bonus en de zekerheid van een gouden handdruk als de directeur in kwestie niet presteert. Wanneer komt daar eens een einde aan? Van der Aat die drie ton pakt als beloning voor zijn falen, walgelijk. :kots:

De directieleden mogen van mij goed verdienen op het moment dat het Ajax financieel én sportief voor de wind gaat. Allebei dus.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 09, 2013 10:20 am

Mee eens, dat zou een mooi uitgangspunt zijn. En al die gegarandeerde bonussen slaan inderdaad nergens op. Wat moet je doen om een bonus (wat toch een extraatje zou moeten zijn) niet te krijgen vraag ik me dan af.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 11:03 am

Le T. schreef: Het lijkt mij dan ook logisch om een belangrijk deel van die bonussen te laten afhangen van de sportieve resultaten die uit het gevoerde beleid gaan volgen.
:drecul.gif: Le T. rules!! :biggthumpup.gif:

Ajax is financieel gezond en pakt 3 titels op rij. Like it or not (in jouw geval): dat weerspiegelt zich in boni.

999

Bericht door 999 » wo okt 09, 2013 11:34 am

Overmars komt natuurlijk ook goed weg met zijn bonus voor al die miskopen ... Sowieso begrijp ik dat bonus gedoe niet.Je krijgt een vet salaris om te doen wat je moet doen ... Verder vraag ik me hardop af wie hierin de regels bepalen.Waar dat bonus gedoe kwa euro's van wordt afgeleid.

Maar goed, de rijken worden ook bij AJAX gewoon nog rijker ....
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 11:53 am

999 schreef: Sowieso begrijp ik dat bonus gedoe niet.Je krijgt een vet salaris om te doen wat je moet doen ... Verder vraag ik me hardop af wie hierin de regels bepalen.Waar dat bonus gedoe kwa euro's van wordt afgeleid.
Common practice in het bedrijfsleven he...

Spelers van Ajax strijken ook een vette kampioenspremie op. Bepaalde beroepsgroepen worden nu eenmaal extra beloond wanneer ze hun targets halen. Kwestie van afspraken maken...

Moreel, immoreel: dat is een lastige. Kijkt iedereen anders tegenaan... Ik vind het persoonlijk dan immoreel worden wanneer een directeur van Ajax een premie zou opstrijken terwijl de Ajax NV een miljoenenverlies draait.

999

Bericht door 999 » wo okt 09, 2013 12:03 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Sowieso begrijp ik dat bonus gedoe niet.Je krijgt een vet salaris om te doen wat je moet doen ... Verder vraag ik me hardop af wie hierin de regels bepalen.Waar dat bonus gedoe kwa euro's van wordt afgeleid.
Common practice in het bedrijfsleven he...

Spelers van Ajax strijken ook een vette kampioenspremie op. Bepaalde beroepsgroepen worden nu eenmaal extra beloond wanneer ze hun targets halen. Kwestie van afspraken maken...

Moreel, immoreel: dat is een lastige. Kijkt iedereen anders tegenaan... Ik vind het persoonlijk dan immoreel worden wanneer een directeur van Ajax een premie zou opstrijken terwijl de Ajax NV een miljoenenverlies draait.

Tja, ons Orakel heeft juist iedereen eruit gedonderd omdat AJAX weer een voetbalclub moet worden, geen bedrijfslevenclub.

Ik vind het not done dat als je al een vet salaris opstrijkt voor datgene waarvoor ze zijn ingehuurd dat dat het moet zijn.Zeker als je ook nog eens je eigen vlees keurt.Want het is altijd prijs.Zijn het niet de goede resultaten waarvan de eigen slager vind dat ze een ( in mijn ogen niet terecht ) bonus verdienen dan is het wel het financieel gewin.Verder roepen we met zijn alle dat het minder moet, soberder moet.Maar niet voor deze heren blijkbaar.

Daarnaast zijn het natuurlijk absurde bedragen.Jaar in jaar uit.

Dus ook de rijken bij AJAX worden nog rijker ...

Overigens is mijn vraag niet beantwoord:Overmars komt natuurlijk ook goed weg met zijn bonus voor al die miskopen ..
Blij met de punten ...

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 09, 2013 12:13 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Het lijkt mij dan ook logisch om een belangrijk deel van die bonussen te laten afhangen van de sportieve resultaten die uit het gevoerde beleid gaan volgen.
:drecul.gif: Le T. rules!! :biggthumpup.gif:

Ajax is financieel gezond en pakt 3 titels op rij. Like it or not (in jouw geval): dat weerspiegelt zich in boni.
Ik vind het een beetje raar dat Overmars een dikke bonus krijgt voor het verzwakken van de selectie. Als ik het verkeerd zie en Ajax met dit aan- en verkoopbeleid sportief vooruit gaat, ook in Europa, dan vind ik een bonus wel op zijn plaats.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 12:13 pm

999 schreef: Overigens is mijn vraag niet beantwoord:Overmars komt natuurlijk ook goed weg met zijn bonus voor al die miskopen ..
Ajax is met (of zoals jij het stelt: ondanks) al die miskopen kampioen geworden. Dus strijkt ie een bonus op.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 09, 2013 12:36 pm

Kampioen geworden, winst gemaakt. Dan krijgt Overmars een bonus.

Ik vind het trouwens wel meevallen met die miskopen.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 12:54 pm

Le T. schreef: Ik vind het een beetje raar dat Overmars een dikke bonus krijgt voor het verzwakken van de selectie. Als ik het verkeerd zie en Ajax met dit aan- en verkoopbeleid sportief vooruit gaat, ook in Europa, dan vind ik een bonus wel op zijn plaats.
Jouw mening speelt bij de bonus van Overmars geen rol. De feiten wel.

Overmars zal stellen: ingaande transfers kosten veel minder dan er voor uitgaande transfers binnen komt. En desondanks worden we kampioen. Geen speld tussen te krijgen.

Aantal miskopen is trouwens beperkt. Overmars heeft i.v.m. menig TD-voorganger vooralsnog een prima track record.

columbus

Bericht door columbus » wo okt 09, 2013 1:06 pm

Snap niet dat er hier weer zo makkelijk over gesproken wordt. Het zijn toch waanzige bedragen? Of ze nu 0x, 3x of 87x kampioen zijn geworden en of ze nu Zlatan, Messi of een derde klas amateur hebben gekocht?

Ze zouden het toch allemaal niet voor het geld doen? Puur uit clubliefde gingen ze er iets moois van maken bij de club waar ze zo van houden en die ze zoveel heeft gegeven? Blablablabla....

En nu worden er bonnussen uitgedeeld als nooit te voren... Ik vind het echt belachelijk!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 09, 2013 1:31 pm

Ach, voetballers hebben nu eenmaal een heel ander idee over geld dan de gemiddelde Nederlander. Vroeger verdienden die mannen veel en veel meer.

Van Gaal zou AD worden maar bedong wel een 'marktconform salaris'. Hoeveel denk je dat dat was?

http://www.ajax-nieuws.nl/20111210/gaal ... ee-vertrek

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 09, 2013 1:31 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Ik vind het een beetje raar dat Overmars een dikke bonus krijgt voor het verzwakken van de selectie. Als ik het verkeerd zie en Ajax met dit aan- en verkoopbeleid sportief vooruit gaat, ook in Europa, dan vind ik een bonus wel op zijn plaats.
Jouw mening speelt bij de bonus van Overmars geen rol. De feiten wel.

Overmars zal stellen: ingaande transfers kosten veel minder dan er voor uitgaande transfers binnen komt. En desondanks worden we kampioen. Geen speld tussen te krijgen.

Aantal miskopen is trouwens beperkt. Overmars heeft i.v.m. menig TD-voorganger vooralsnog een prima track record.
Vooralsnog... ? Dat bedoel ik dus, het moet nog blijken of hij goed gepresteerd heeft en dus een bonus verdient.

Maar ja, als vriendjes onderling andermans geld verdelen dan krijg je bonuscriteria die vooral vaak gehaald worden en geen criteria die een zinnige prikkel tot succes vormen.
Columbus schreef:Snap niet dat er hier weer zo makkelijk over gesproken wordt. Het zijn toch waanzige bedragen? Of ze nu 0x, 3x of 87x kampioen zijn geworden en of ze nu Zlatan, Messi of een derde klas amateur hebben gekocht?

Ze zouden het toch allemaal niet voor het geld doen? Puur uit clubliefde gingen ze er iets moois van maken bij de club waar ze zo van houden en die ze zoveel heeft gegeven? Blablablabla....

En nu worden er bonnussen uitgedeeld als nooit te voren... Ik vind het echt belachelijk!
Dat is toch niet nieuw? Jonks salarisverveelvoudiging werd ook met de mantel der liefde bedekt, Ling werd neergezet als een bestuurlijk talent, Johan - het is mijn probleem niet, ik ga weer lekker terug naar Barceloan- Cruijff werd verdedigd omdat hij het allemaal uit liefde voor de club deed, Coronel was een graaier etc.

Als Cruijff ergens verschijnt maken mensen dankbaar van de gelegenheid gebruik om hun verstand uit te zetten. Voor wie dat niet doet was al lang duidelijk dat iedereen in die Cruijffrevolutie daar voor zichzelf zit.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 1:38 pm

Le T. schreef: Vooralsnog... ? Dat bedoel ik dus, het moet nog blijken of hij goed gepresteerd heeft en dus een bonus verdient.
Wat stel je voor: die boni van vd Aat en vd Boog met terugwerkende kracht ongeldig laten verklaren en terug innen? Die Ajax Experience en Lodeiro hebben immers alleen maar veel geld gekost i.p.v. opgeleverd.

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 09, 2013 2:00 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Vooralsnog... ? Dat bedoel ik dus, het moet nog blijken of hij goed gepresteerd heeft en dus een bonus verdient.
Wat stel je voor: die boni van vd Aat en vd Boog met terugwerkende kracht ongeldig laten verklaren en terug innen? Die Ajax Experience en Lodeiro hebben immers alleen maar veel geld gekost i.p.v. opgeleverd.
Nee, voor een bonusregeling die daadwerkelijk goed presteren beloont. Daar zitten graaiers natuurlijk niet op te wachten, want als ze het dan niet goed blijken te doen is de bonus van eerdere jaren al lang binnen.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 2:06 pm

Le T. schreef: Nee, voor een bonusregeling die daadwerkelijk goed presteren beloont. Daar zitten graaiers natuurlijk niet op te wachten, want als ze het dan niet goed blijken te doen is de bonus van eerdere jaren al lang binnen.
En wat zijn dan de criteria voor "daadwerkelijk goed presteren"? En hoeveel tijd moet verstrijken om dat "daadwerkelijk goed presteren" te kunnen beoordelen?

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 09, 2013 2:10 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Nee, voor een bonusregeling die daadwerkelijk goed presteren beloont. Daar zitten graaiers natuurlijk niet op te wachten, want als ze het dan niet goed blijken te doen is de bonus van eerdere jaren al lang binnen.
En wat zijn dan de criteria voor "daadwerkelijk goed presteren"? En hoeveel tijd moet verstrijken om dat "daadwerkelijk goed presteren" te kunnen beoordelen?
Het effect van je aankoopbeleid bijvoorbeeld is natuurlijk pas te beoordelen over de looptijd van het contract en de eventuele verkoopwaarde van die speler. Als er nou over 2 jaar er nog een beroerdere selectie staat en de resultaten zijn daarnaar dan zie ik niet waaraan Overmars een bonus verdiend zou hebben.

Het basissalaris is ook hoog genoeg om van rond te komen, dus is er op zich helemaal geen reden om al meteen bonussen uit te keren, dat kan best wachten. De reden dat dat weinig gebeurt moet dan ook vooral gezocht worden in het feit dat bestuurders toch kunnen cahsen wanneer ze beleid voeren dat op lange termijn schadelijk is.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 2:15 pm

Le T. schreef: Als er nou over 2 jaar er nog een beroerdere selectie staat en de resultaten zijn daarnaar dan zie ik niet waaraan Overmars een bonus verdiend zou hebben.
Die verdient ie dan ook niet want die selectie zal niet presteren.
De reden dat dat weinig gebeurt moet dan ook vooral gezocht worden in het feit dat bestuurders toch kunnen cahsen wanneer ze beleid voeren dat op lange termijn schadelijk is.
En op korte termijn dus ook. Een vd Aat pakte boni terwijl die Ajax Experience, zijn baby, een miljoenenverslindende grap voor de Ajax NV was.

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 09, 2013 2:22 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Als er nou over 2 jaar er nog een beroerdere selectie staat en de resultaten zijn daarnaar dan zie ik niet waaraan Overmars een bonus verdiend zou hebben.
Maar dan heeft hij deze vast maar mooi binnen.
De reden dat dat weinig gebeurt moet dan ook vooral gezocht worden in het feit dat bestuurders toch kunnen cahsen wanneer ze beleid voeren dat op lange termijn schadelijk is.
En op korte termijn dus ook. Een vd Aat pakte boni terwijl die Ajax Experience, zijn baby, een miljoenenverslindende grap voor de Ajax NV was.
Ja, en? Pleit ik daarvoor of zo?

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 09, 2013 2:33 pm

Le T. schreef:
wimpey schreef:
Ja, want hij maakt deel uit van een management-team waarmee Ajax kampioen is geworden.
Ja, en? Pleit ik daarvoor of zo?
Je hoeft niet zo agressief te doen. Jij vindt Overmars' bonus voorbarig. Ik duid enkel een andere - op wanbeleid gestoelde - bonus aan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 09, 2013 2:44 pm

Ik vind er op zich wel iets voor te zeggen om voor management een andere doelstelling te kiezen die meer op de lange termijn is gericht.

Een trainer en spelers reken je per seizoen af maar zij zijn dan ook bezig met de korte termijn. Je zou voor beleidsbepalers doelstellingen kunnen formuleren die betrekking hebben op een periode van meerdere seizoenen.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo okt 09, 2013 2:46 pm

Le T. schreef:
wimpey schreef:

Wat begrijp je nou niet? De man heeft het naar jouw eigen maatstaven goed gedaan, want kampioen geworden en dus sportief gepresteerd. Dus verdient hij een bonus.

Sportief presteren is niet een kwestie van jouw mening, het is een harde feit. Als je kampioen wordt, heb je sportief goed gepresteerd. Zoals uitgerekend jouw TH-bash maat een tijdje in zijn sig had staan: "Everyone is entitled to his own opinion, but not to his own facts".
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie