Ajax - AC Milan 01-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

beelzebub

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 2:30 pm

Er is wel het e.e.a. veranderd de afgelopen 20 a 30 jaar.

Feit:
Ajax heeft natuurlijk te lijden onder binnenlandse concurrentie. v.b. De Boertjes zijn weggehaald bij de Zouaven in West-Friesland. Tegenwoordig worden die opgepikt door AZ en Heerenveen bij wijze van spreken. Dat soort clubs kunnen nu ook meer bieden (scholing, ophalen, brengen etc) dan 20 jaar geleden. Ik zie busjes van AZ rondrijden bij mij in Almere. Dat soort gassies moet voor Ajax zijn of desnoods Almere City, niet voor fucking AZ.

Uit mijn grote duim, weet niet of het echt zo is:
  • Teveel focus op resultaat bij vertegenwoordigende elftallen van Oranje (onder x jaar) en ook bij Ajax. Ajax is hierop teruggekomen, bij Oranje is de KNVB nog niet zover.
  • Er wordt niet meer buitengespeeld en dus ook niet op straat gevoetbald. Techniek en inzicht leer je in de kleine ruimte op hobbelige straat bezaaid met hondenpoep en tussen de auto's. Dus niet op een egaal biljartlaken met een rubberen ondergrond waar alle 100 ballen op dezelfde manier rollen.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo okt 02, 2013 2:30 pm

Ik lees overal dat de opleiding in Nederland misschien niet zozeer veel slechter is geworden, maar dat andere landen (Duitsland) heel goed hebben gekeken naar de Nederlandse aanpak, en (delen daarvan) met succes hebben overgenomen. Vroeger hadden Duitse voetballers gechargeerd gezegd alleen doorzettingsvermogen, discipline en conditie, tegenwoordig kunnen ze ook voetballen. En dat zal niet alleen voor Duitsland gelden. De opleiding in Nederland (Ajax) is niet meer zoveel beter als in andere landen, hooguit breek je hier eerder door.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo okt 02, 2013 2:31 pm

VI ‏@VI_nl 26s
Ajacied Niklas Moisander heeft een lichte verrekking aan de binnenband van zijn linkerknie opgelopen. Blessure Duarte valt mee
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 2:33 pm

Over Duitsland gesproken, er is wel wat veranderd daar zo'n 10 jaar geleden. Dat moet ik nog even opzoeken.
De Fransen hebben al langer voetbalacademies die los staan van (betaald) voetbalclubs en ze hebben daar natuurlijk de brede school (opvang en school gecombineerd). Je gaat bij wijze van elke dag van 7 tot 7 naar school van je 4e tot 18e. Behalve school zit daar sporten bij, muziekles, samen eten etc...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 02, 2013 2:33 pm

beelzebub schreef: [*]Er wordt niet meer buitengespeeld en dus ook niet op straat gevoetbald. Techniek en inzicht leer je in de kleine ruimte op hobbelige straat bezaaid met hondenpoep en tussen de auto's. Dus niet op een egaal biljartlaken met een rubberen ondergrond waar alle 100 ballen op dezelfde manier rollen.[/list]
En dan gaat Cruijff met z'n stichting een beetje van die kant en klare veldjes aanleggen. Zo komen we er natuurlijk nooit!

Ik denk dat het niveau in andere landen zeker omhoog is gegaan. Maar we moeten ook gewoon constateren dat er bij ons de laatste jaren niet veel bijzonders doorkomt (even los van waar dat aan ligt). Wat zijn nu de laatste 5 spelers uit de jeugd waar we echt collectief van onder de indruk waren? Dan ga je al vrij snel terug in de tijd hoor.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 2:38 pm

Aaah gevonden. Een artikel op http://www.catenaccio.nl (http://www.catenaccio.nl/2012/internati ... opleiding/) aan de vooravond van Nederland - Duitsland op het vorige EK.
Duitsland dankt succes aan verbeterde jeugdopleiding
BY PIETER ZWART – 12/06/2012

Vanavond treedt Nederland aan tegen Duitsland. Deze kraker zorgde in het verleden voor grote haat bij het Nederlandse volk, maar die tijden lijken voorbij. Het huidige Duitse elftal speelt fris en aanvallend voetbal en kan hierdoor op veel sympathie rekenen bij de Nederlandse voetballiefhebbers. Het typische Duitse voetbal bestaat niet meer. In 2000 voltrok zich namelijk een revolutie in het Duitse jeugdvoetbal. Een jonge bondscoach met verfrissende ideeën deed de rest.

Na de val van de muur was het Duitse voetbal razendsnel in verval geraakt. Tot die tijd was voetbal één van de middelen geweest om de ideologische strijd tussen West-Duitsland en Oost-Duitsland te beslechten. Het superieure voetbal uit West-Duitsland ten opzichte van de DDR stond symbool voor de superioriteit van de gehele natie.

Na de val van de muur viel die drijfveer onder het voetbal van de Duitsers weg. Daarbij kwam dat de landen plots gezamenlijk één elftal moesten vormen, wat met moeilijkheden gepaard ging. Door het Bosman-arrest en toegenomen inkomsten werd de Bundesliga ook nog eens overspoeld door buitenlanders. Op het EK van 1996 en het WK van 2002 volgden nog twee incidentele successen met een eindwinst en een finaleplaats, maar daar bleef het bij. Na het desastreuze EK 2000, waarin titelverdediger Duitsland in de groepsfase werd uitgeschakeld met slechts een schamel punt, was de maat vol voor de Duitse voetbalbond. Er moest iets veranderen. Het was tijd voor revolutie.

Er werd niet gekozen voor de gemakkelijke weg (gewoon een nieuwe trainer aanstellen), maar het probleem werd bij de wortel aangepakt. De jeugdopleiding, dus. De Duitse bond verplichtte iedere club in de eerste en tweede Bundesliga een eigen voetbalacademie te hebben. Daaraan was tevens een strenge regelgeving verbonden, bijvoorbeeld over het minimum aantal jeugdtrainers en de benodigde faciliteiten. Daarnaast droeg de DFB de clubs op per leeftijdsgroep minimaal twaalf spelers met de Duitse nationaliteit op te leiden, zodat het vizier van clubs gericht werd op Duitse talenten.

Daarnaast werden er een groot aantal onafhankelijke voetbalacademies opgericht. De blauwdruk voor het opleiden werd veranderd: voorheen leidde Duitsland vooral karaktervoetballers op, die het moesten hebben van fysiek voetbal en hard werken. Na 2000 werd de focus verlegd naar tactische en technische training, aangezien daar veel progressie te boeken was. Het gehele project kostte de Duitsers tientallen miljoenen euro’s, maar het begint duidelijk zijn vruchten af te werpen.

Belangrijk daarin was de keuze voor de jonge bondscoach Jürgen Klinsmann in de zomer van 2004. Doordat Klinsmann als speler niet alleen actief was geweest in Duitsland, maar ook in Italië, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten, was hij in staat de dogma’s van het Duitse voetbal te doorbreken. Hij experimenteerde volop met systemen en spelers. Daarvoor had hij ook de tijd, aangezien Duitsland het WK 2006 zelf organiseerde en daarmee automatisch geplaatst was.

Toch nam de kritiek in aanloop naar het toernooi toe. Klinsmann zou te jonge spelers selecteren en zijn speelstijl was te offensief, in de ogen van de Duitsers. Daarnaast leidde hij het team vanuit de Verenigde Staten, wat niet gepruimd werd door vele Duitsers. De DFB hield echter vertrouwen in de jonge trainer en dat leidde in 2006 tot wat de Duitsers het ‘Sommermärchen’ noemen. Met verzorgd voetbal veroverde Duitsland de harten van vele voetballiefhebbers en bereikte het de derde plaats.

Na het toernooi volgde assistent Joachim Löw zijn hoofdtrainer Klinsmann op en werd de lijn van het WK 2006 doorgetrokken. Op het EK 2008 werd met verzorgd voetbal de finale bereikt, terwijl op het WK 2010 de halve finale het eindstation bleek. Dit EK moet de bekroning worden voor de lijn die de DFB twaalf jaar geleden heeft ingezet.

Met het Duitse clubvoetbal gaat het ook aanzienlijk beter. Na Engeland en Spanje heeft Duitsland de sterkste competitie van Europa, maar in tegenstelling tot de Engelse competitie komen in Duitsland de spelers wel uit eigen land. Bij kampioen Borussia Dortmund spelen op zijn minst zes Duitsers in de basis, terwijl verliezend Champions League-finalist Bayern München meestal aantreedt met zeven Duitsers. De Oostenrijkse linksback David Alaba komt eveneens uit de eigen jeugdopleiding.

Hoofdprijzen waren er niet, maar de sympathie voor het Duitse voetbal nam aanmerkelijk toe. Uit een recent onderzoek van de ING bleek dat Europeanen na Spanje de titel het meest aan die Mannschaft gunnen.

Van het huidige elftal is Bayern München, als vanzelfsprekend, de hofleverancier. Badstuber, Hummels, Lahm, Schweinsteiger, Kroos en Müller zijn opgeleid bij de Duitse topclub. Vijf andere spelers maakten op latere leeftijd de overstap naar Bayern München.

Kampioen Borussia Dortmund doet het ook prima met drie zelf opgeleide spelers (Schmelzer, Reus en Götze), terwijl nog twee anderen (Hummels en Gündogan) later de overstap naar Dortmund maakten. De opleiding van Schalke 04 doet het ook uitstekend met vier spelers die actief waren in hun opleiding, maar de kracht van het Duitse elftal zit juist in de spreiding van die Mannschaft over de verschillende jeugdacademies.

De spelers van die Mannschaft zijn actief geweest in maar liefst veertien verschillende jeugdacademies. Het succes van het huidige Duitse elftal is dus vooral het succes van de DFB, die in 2000 durfde de jeugdopleidingen te hervormen. Met de nadruk op tactiek en techniek kan er zelfs gesproken worden van een opleiding volgens de Hollandse school. Daar voegen de Duitsers echter nog wel een extra aan toe: hun enorme winnaarsmentaliteit.

Ondertussen lag in Nederland de nadruk de laatste jaren steeds meer op fysieke kracht en mentaliteit. Dat was hard nodig om aanspraak te maken op andere prijzen dan de schoonheidsprijs, meende men. In 2010 leidde de aangepaste filosofie tot een finaleplaats op het WK.

Vanavond staat de langverwachte krachtmeting met Duitsland op het programma. Het is de strijd tussen een Duitsland dat opgeleid is in de Hollandse school en een Nederland dat steeds meer werkt volgens de Duitse school. Een halfjaar geleden vernederde Duitsland de mannen van Bert van Marwijk met een 3-0 nederlaag. Nu het erop of eronder is, zou de keuze voor fysieke kracht en mentaliteit bij Nederland zijn vruchten af moeten gaan werpen. Een onterechte overwinning in de blessuretijd zou de cirkel rond maken.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo okt 02, 2013 2:39 pm

Zeux schreef:
Arthur schreef:Die factoren heb je in België en Duitsland toch net zo goed?
Klopt. Als Yopi dan constateert dat het Nederlandse voetbal amper meer creatieve toptalenten aflevert, is het interessant om te overdenken of het dan een typisch Nederlandse cultuurcontext is die conditionerend is.

Als jouw conclusie is dat België en Duitsland wél toptalenten aflevert (en de culturele context niet uitmaakt), dan moeten we dus naar de voetbaltechnische kant kijken.
Yopi concludeert dat misschien te 'algemeen' getraind wordt en dat er meer individueel getraind zou moeten worden (zeg maar de Cruijff-methode). Blijkbaar wordt dan dus in België en Duitsland volgens die methode getraind, want daar komen nog wel toptalenten naar boven.
Het zou ook inderdaad iets cultureels kunnen zijn. De iedereen moet in de pas lopen mentaliteit zie ik tegenwoordig veel nadrukkelijker terug in Nederland dan in onze buurlanden. Nederland is eigenlijk een beetje bekrompen geworden, als ik heel eerlijk ben.

In sommige sporten is dat een voordeel, maar in het voetbal juist niet. Ik denk dat, in zijn algemeenheid, voor teamsporten een soort van ruime geest nodig is. Of in ieder geval ruimte voor allerlei smaken en kleuren, waarvan je vervolgens een team kunt bouwen. Voor idioten als Balotelli hoort altijd ruimte te zijn, bijvoorbeeld.

'Onze' sporthelden zijn, de laatste 10-15 jaar, veelal individuele sporters. Vroeger waren 'we' juist goed in teamsporten. Heel opvallend, vind ik.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 02, 2013 2:42 pm

Zeux schreef: Yopi concludeert dat misschien te 'algemeen' getraind wordt en dat er meer individueel getraind zou moeten worden (zeg maar de Cruijff-methode). Blijkbaar wordt dan dus in België en Duitsland volgens die methode getraind, want daar komen nog wel toptalenten naar boven.
Dat hoeft niet beslist. Misschien wordt er in laten we zeggen België heel anders getraind, minder intensief in de betekenis van minder dwingend. Het zou best eens kunnen dat de jongste jeugd een betere techniek krijgt door met de bal aan te klooien dan door doordacht in elkaar getimmerde oefenvormen te doen. Ik zie mijn jochie steeds in de rij staan wachten voor een oefening in plaats van dat hij met de bal bezig is.

@Beelzebub: wie zijn die toptalenten dan die bij AZ of Heerenveen zitten?
Het straatvoetbal is vooral anders geworden. Trucs, panna's...

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 02, 2013 2:43 pm

Yopi schreef: Ik weiger te geloven dat er opeens geen talent meer is.
Pcs. Dat is net zoiets als van de schuldenproblemen in Griekenland een europrobleem maken.

Net over de grens breekt de een na de andere creatieve speler van topniveau door. Zowel native Belg / Duitser als jongens met een migratieachtergrond. Bij Oranje moeten 30-ers met 100 caps nog steeds het verschil maken.

NL heeft een generatie lang voetballeraren voortgebracht die meenden dat de spelers er voor hen waren. Aangevoerd door een zelfverklaard neuro-linguistisch programmeur van spelers. Zulke mensen mogen zich niet met onbevangen jeugd bemoeien.

zeux

Bericht door zeux » wo okt 02, 2013 2:48 pm

Jöhnk schreef:
Zeux schreef:
Arthur schreef:Die factoren heb je in België en Duitsland toch net zo goed?
Klopt. Als Yopi dan constateert dat het Nederlandse voetbal amper meer creatieve toptalenten aflevert, is het interessant om te overdenken of het dan een typisch Nederlandse cultuurcontext is die conditionerend is.

Als jouw conclusie is dat België en Duitsland wél toptalenten aflevert (en de culturele context niet uitmaakt), dan moeten we dus naar de voetbaltechnische kant kijken.
Yopi concludeert dat misschien te 'algemeen' getraind wordt en dat er meer individueel getraind zou moeten worden (zeg maar de Cruijff-methode). Blijkbaar wordt dan dus in België en Duitsland volgens die methode getraind, want daar komen nog wel toptalenten naar boven.
Het zou ook inderdaad iets cultureels kunnen zijn. De iedereen moet in de pas lopen mentaliteit zie ik tegenwoordig veel nadrukkelijker terug in Nederland dan in onze buurlanden. Nederland is eigenlijk een beetje bekrompen geworden, als ik heel eerlijk ben.

In sommige sporten is dat een voordeel, maar in het voetbal juist niet. Ik denk dat, in zijn algemeenheid, voor teamsporten een soort van ruime geest nodig is. Of in ieder geval ruimte voor allerlei smaken en kleuren, waarvan je vervolgens een team kunt bouwen. Voor idioten als Balotelli hoort altijd ruimte te zijn, bijvoorbeeld.

'Onze' sporthelden zijn, de laatste 10-15 jaar, veelal individuele sporters. Vroeger waren 'we' juist goed in teamsporten. Heel opvallend, vind ik.
Op hockey na, inderdaad.

Ik vind het ontzettend lastig om de vinger te leggen op oorzaken. Daarom ook mijn vragen denk ik. :-)

In dat gebrek aan individuele mentaliteit zie ik ook wel iets, denk ik.
Waar zou dat door komen? Door de sociale media ligt alles onder een vergrootglas. Een 'afwijking' staat zo - vol spot - op internet. Dat zou kunnen leiden tot conformisme en eenvormigheid.

Maar als je ook ziet hoe gasten van 20 al prima donna's zijn in de voetbalwereld, naar wiens pijpen mannen van veertig, vijftig dansen. Verwende krengen. Heel ongezond.

En misschien ben ik daarom wel tegen de 'rode loper-tactiek' (posities in het eerste elftal 'vrij houden' voor opkomende jonge talenten). Laten ze er maar moeite voor doen, voor moeten vechten. En als ze niet presteren: terugzetten. Geen gepamper of eindeloos krediet, want zo'n groot talent.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 2:49 pm

Yopi schreef: @Beelzebub: wie zijn die toptalenten dan die bij AZ of Heerenveen zitten?
Het straatvoetbal is vooral anders geworden. Trucs, panna's...
Al sla je me dood Yopi. En als het geen toptalenten zijn verontrust me dat nog meer haha

Misschien moeten we de footbonaut kopen van Dortmund
http://www.youtube.com/watch?v=WhAyX81zP2M

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo okt 02, 2013 2:50 pm

In Oostenrijk en Hongarije weten ze nog steeds niet, na de successen in de jaren 50/begin jaren 60, waarom ze daarna nooit meer internationaal hebben gepresteerd. Denemarken had met Elkjaer, gebroeders Laudrup, Schmeichel ook een sterk nationaal elftal (ze voetbalden elders, maar genoten hun opleiding in eigen land, schrijf ik uit m'n hoofd) Tsjecho-Slowakije tweede op het wk in 1962, Portugal is jaren weggeweest na de glorietijd van Benfica (ook uit m'n hoofd) SU in 1960, 1964 en 1972 in de finale van het EK (1968 vierde) en daarna pas in 1988 bij de laatste vier (in de finale), Polen had een sterk team in de tijd van Smolarek, Boniek enz. Wie heeft het antwoord op de terugval? Er zullen in die landen toch ook wel trainers/deskundigen geweest zijn die geprobeerd hebben de val te stuiten? Als er een formule voor is, passen al die landen toch die formule toe?

Het argument dat Milan veel rijker is dan Ajax lees iki nooit als Ajax punten verspeelt tegen bijvoorbeeld Groningen, AZ, Heerenveen!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 2:56 pm

Dit is wat de Belgen hebben gedaan in 2001 (bron: http://www.hbvl.be/archief/guid/kbvb-st ... 5398c6b999)
KBVB stelt ambitieus jeugdplan 'Futurofoot' voor

10/09/'01 BINNENLAND BRUSSEL - Michel Sablon, technisch directeur van de Koninklijke Belgische voetbalbond (KBVB), heeft maandag samen met enkele medewerkers Futurofoot voorgesteld, een allesomvattend plan om de jeugdopleiding in ons land op een hoger niveau te tillen. Het plan zal - verspreid over 5 jaar - 100 miljoen frank (ongeveer 2,5 miljoen euro) kosten.

Het plan dat voorgelegd werd, ziet er bijzonder ambitieus uit. In totaal zullen er 73 projecten uit de grond gestampt worden. Michel Sablon legde de nadruk op het plezier dat kinderen moeten hebben als ze voetballen. Een greep uit de voorstellen:
* alle nationale jeugdploegen in de toekomst volgens hetzelfde systeem laten spelen
* een beter detectiesysteem om talenten op te sporen op poten zetten
* de jongeren meer uren laten voetballen
* de huidige kalender omgooien
* nieuwe jeugdcategorieën in het leven roepen en de overgangen beter laten verlopen
* opleidingen verbeteren
* voetbalscholen oprichten
* de internationale contacten intensiveren
* de clubs volgens eenzelfde opleidingssysteem laten werken
...
Een schier eindeloze reeks plannen en voornemens werden op het publiek losgelaten.

Het jeugdactieplan steunt op 6 peilers (talentrijke jonge voetballers, kwaliteit van de jeugdopleiding, trainersopleiding, spelvormen, kwaliteitslabels en ethische waarden) die op korte en lange termijn door de KBVB uitgevoerd zullen worden. Maar voor er tot actie overgegaan wordt, zullen eerst een aantal enquêtes en analyses opgemaakt worden.

Dat zal gedaan worden met de medewerking van een aantal universiteiten. Professor Renaat Philippaerts van de Universiteit van Gent en zijn medewerkers gaan een vragenlijst voorleggen aan een representatief aantal jonge voetballers, ouders en trainers. Zo wordt nagegaan wat de verwachtingen zijn van de doelgroepen en hoe hun tijdsbesteding er uitziet. Met de resultaten wordt dan een analyse gemaakt van de huidige jeugdkampioenschappen.

KUL-professor Werner Helsen en zijn collega Thierry Marique van de UCL zullen onderzoeken hoe de kwaliteit van de jeugdopleiding verbeterd kan worden. En het team van Paul De Knop van de Vrije Universiteit van Brussel zal een screening van de Belgische voetbalclubs uitvoeren met IKFoot. IkFoot is een methode die ook al in Nederland toegepast wordt en in België maakt de turnfederatie er gebruik van. Clubs krijgen een beoordeling. Op die manier moeten ouders op een objectieve basis een keuze voor hun kinderen kunnen maken.

Als alles volgens plan verloopt, moeten de ontwikkelingsplannen in de lente van 2002 klaar zijn.

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 3:01 pm

Op basis van de actieve voetballers in de piramide (van mijn bierteam tot aan Ajax) en de aantallen doen we het vrij goed in NL trouwens. Meer dan 1 miljoen op 16 miljoen inwoners.

Met z'n quote zou Duitsland er 5 miljoen moeten hebben, Frankrijk, Italie en Engeland 4 miljoen en Spanje 3 miljoen. Op Duitsland na ligt dat aantal overal lager.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » wo okt 02, 2013 3:02 pm

Ik zie niet in waarom we nu kansloos zouden zijn voor overwintering. Dit Milan is een middelmatig elftal waar weinig pit in zit. In potentie beter dan Ajax, dat wel, maar echt niet dat Ajax er in San Siro niet vol voor kan gaan hoor.

Cruciaal wordt de komende wedstrijd in Glasgow. Als ze die winnen, dan doen ze mee tot de laatste ronde. En dan geef ik ze ook een reële kans om te stunten.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

999

Bericht door 999 » wo okt 02, 2013 3:07 pm

Knieblessure Moisander, Duarte komt met schrik vrij

Ajax-verdediger Niklas Moisander heeft in de Champions League-wedstrijd tegen AC Milan (1-1) een lichte verrekking aan de binnenband van zijn linkerknie opgelopen.

Moisander heeft een verleden met zijn linkerknie, waaraan hij al eerder geopereerd moest worden. Vandaar dat de Amsterdammers voorzichtig zijn met zijn rentree en de Fin verder zullen onderzoeken.

Moisander raakte in de slotfase geblesseerd na een charge van Sulley Muntari en werd gewisseld voor Mike van der Hoorn, die in blessuretijd een strafschop veroorzaakte voor Milan. Mario Balotelli was trefzeker vanaf elf meter en bepaalde daardoor de eindstand op 1-1.

Duarte
De blessure van Lerin Duarte, die dinsdagavond een sterke wedstrijd speelde totdat hij het veld moest verlaten vanwege pijn aan de enkel, lijkt mee te vallen. Toch zal hij ook de komende dagen onderzocht worden.

Daarom valt nog niet te zeggen of Moisander en Duarte door trainer Frank de Boer kunnen worden ingezet tegen FC Utrecht. De aftrap, komende zondag, in de Amsterdam Arena is om 12.30 uur.
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo okt 02, 2013 3:37 pm

999 schreef:
Knieblessure Moisander, Duarte komt met schrik vrij

Ajax-verdediger Niklas Moisander heeft in de Champions League-wedstrijd tegen AC Milan (1-1) een lichte verrekking aan de binnenband van zijn linkerknie opgelopen.

Moisander heeft een verleden met zijn linkerknie, waaraan hij al eerder geopereerd moest worden. Vandaar dat de Amsterdammers voorzichtig zijn met zijn rentree en de Fin verder zullen onderzoeken.

Moisander raakte in de slotfase geblesseerd na een charge van Sulley Muntari en werd gewisseld voor Mike van der Hoorn, die in blessuretijd een strafschop veroorzaakte voor Milan. Mario Balotelli was trefzeker vanaf elf meter en bepaalde daardoor de eindstand op 1-1.

Duarte
De blessure van Lerin Duarte, die dinsdagavond een sterke wedstrijd speelde totdat hij het veld moest verlaten vanwege pijn aan de enkel, lijkt mee te vallen. Toch zal hij ook de komende dagen onderzocht worden.

Daarom valt nog niet te zeggen of Moisander en Duarte door trainer Frank de Boer kunnen worden ingezet tegen FC Utrecht. De aftrap, komende zondag, in de Amsterdam Arena is om 12.30 uur.
Wat een kutovertreding van die Muntari. Echt, dat had veel slechter kunnen aflopen. Met z'n volle gewicht op z'n gewricht staan. Kan dat niet alsnog bestraft worden?
Whitey on the moon.

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 02, 2013 3:39 pm

Jöhnk schreef:Het zou ook inderdaad iets cultureels kunnen zijn. De iedereen moet in de pas lopen mentaliteit zie ik tegenwoordig veel nadrukkelijker terug in Nederland dan in onze buurlanden. Nederland is eigenlijk een beetje bekrompen geworden, als ik heel eerlijk ben.
Vooral Amsterdam ook. En agressief, voor zover dat niet in het verlengde ligt. En egoistisch, verwend, en dom.

Dat leidt enerzijds tot afname van het straatvoetbal en de achteruitgang van het verenigingsleven, inclusief voetbalverenigingen, terwijl veel ouders hun kinderen liever op een veiliger sport doen met meer 'nette mensen'.

Maar anderzijds hoef je ook alleen maar vast te stellen dat de cultuur rondom Ajax zoals die zich de afgelopen 5 a 10 jaar heeft geopenbaard helemaal geen elftal als dat van 94 zou kunnen voortbrengen. Van Praag had geen voorzitter mogen worden want dat was maar zo'n gluiperd met een stropdas als Coronel die zelf nooit een Europacup heeft gewonnen. Van Gaal had geen trainer mogen worden, want onze baas die krant vindt het het allerbelangrijkst dat een trainer goed met en vooral aardig tegen de pers is. De supporters hadden het ook niet gepikt, want de trainer moet een favoriete voetballer geweest zijn en vooral goed overkomen in interviews om zo de supporter instant een goed gevoel te geven, veel belangrijker dan prestaties natuurlijk. Petterson was uitgefloten, want een spits staat er immers om te scoren, Bergkamp en Litmanen waren niks, want die stonden niet voldoende stampvoetend gedrevenheid uit te stralen. Techniek doet er niet toe want de huidige generatie ziet net zoveel hossend met de rug naar het veld als naar het spel kijkend. Marc netto en Finidi hadden niet mogen komen, want die waren geen eigen jeugd en vroegen teveel geld terwijl ze blij hadden moeten zijn om in zo'n mooi stadion te spelen en Kluivert en Seedorf werden niet gepruimd omdat het van die typisch Surinaamse geldwolven zijn die toch nooit ergens slagen maar wel een grote bek hebben. Een frisse uitstraling is waar het om gaat, en vooral geen praatjes hebben.

We hadden er gisteren ook tegen Milan kunnen staan met voorin Ozbiliz, Aissaidi, Maher en El Hamdaoui. Het lijkt me dat je dan iets meer gevaar weet te creeeren, zeker als die op aanvallende combinaties over meerdere schijven trainen. Maar ja, bekrompen mensen verlangen naar middelmaat en als ze maar met genoeg zijn dan is dat ook wat ze krijgen, en dan gaan ze klagen dat het aan een ander ligt.
Vind ik ook ja. Maar een op zich heel beschaafde teamspeler als Pantelic werd nog bijna kapotgeschreven omdat hij zelfverzekerd was. De tolerantie is nul, stel je voor dat je iets van iemand zou moeten accepteren wat je niet heel leuk vindt, stel je voor dat het gewoon persoonlijkheden zijn die niet op alles braaf ja en amen zeggen...
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 02, 2013 4:20 pm

Le T. schreef:
Jöhnk schreef:Het zou ook inderdaad iets cultureels kunnen zijn. De iedereen moet in de pas lopen mentaliteit zie ik tegenwoordig veel nadrukkelijker terug in Nederland dan in onze buurlanden. Nederland is eigenlijk een beetje bekrompen geworden, als ik heel eerlijk ben.
Vooral Amsterdam ook. En agressief, voor zover dat niet in het verlengde ligt. En egoistisch, verwend, en dom.

Dat leidt enerzijds tot afname van het straatvoetbal en de achteruitgang van het verenigingsleven, inclusief voetbalverenigingen, terwijl veel ouders hun kinderen liever op een veiliger sport doen met meer 'nette mensen'.

Maar anderzijds hoef je ook alleen maar vast te stellen dat de cultuur rondom Ajax zoals die zich de afgelopen 5 a 10 jaar heeft geopenbaard helemaal geen elftal als dat van 94 zou kunnen voortbrengen. Van Praag had geen voorzitter mogen worden want dat was maar zo'n gluiperd met een stropdas als Coronel die zelf nooit een Europacup heeft gewonnen. Van Gaal had geen trainer mogen worden, want onze baas die krant vindt het het allerbelangrijkst dat een trainer goed met en vooral aardig tegen de pers is. De supporters hadden het ook niet gepikt, want de trainer moet een favoriete voetballer geweest zijn en vooral goed overkomen in interviews om zo de supporter instant een goed gevoel te geven, veel belangrijker dan prestaties natuurlijk. Petterson was uitgefloten, want een spits staat er immers om te scoren, Bergkamp en Litmanen waren niks, want die stonden niet voldoende stampvoetend gedrevenheid uit te stralen. Techniek doet er niet toe want de huidige generatie ziet net zoveel hossend met de rug naar het veld als naar het spel kijkend. Marc netto en Finidi hadden niet mogen komen, want die waren geen eigen jeugd en vroegen teveel geld terwijl ze blij hadden moeten zijn om in zo'n mooi stadion te spelen en Kluivert en Seedorf werden niet gepruimd omdat het van die typisch Surinaamse geldwolven zijn die toch nooit ergens slagen maar wel een grote bek hebben. Een frisse uitstraling is waar het om gaat, en vooral geen praatjes hebben.

We hadden er gisteren ook tegen Milan kunnen staan met voorin Ozbiliz, Aissaidi, Maher en El Hamdaoui. Het lijkt me dat je dan iets meer gevaar weet te creeeren, zeker als die op aanvallende combinaties over meerdere schijven trainen. Maar ja, bekrompen mensen verlangen naar middelmaat en als ze maar met genoeg zijn dan is dat ook wat ze krijgen, en dan gaan ze klagen dat het aan een ander ligt.
Vind ik ook ja. Maar een op zich heel beschaafde teamspeler als Pantelic werd nog bijna kapotgeschreven omdat hij zelfverzekerd was. De tolerantie is nul, stel je voor dat je iets van iemand zou moeten accepteren wat je niet heel leuk vindt, stel je voor dat het gewoon persoonlijkheden zijn die niet op alles braaf ja en amen zeggen...

Ach gut. Assaidi: keihard geflopt bij Liverpool. El Hamdaoui: bankzitter bij Fiorentina en nu weer bij Malaga. Maher, op de bank bij PSV. En Özbiliz was altijd geblesseerd, geen speler waar je op kon bouwen.

Het is zo simpel. Wie presteert kan een hoop maken. Kijk maar naar Balotelli. Wie daarentegen meer praatjes heeft dan logisch is op grond van zijn prestaties, wordt afgemaakt.

Media en supporters zijn echt zo kritisch niet meer. Een uurtje ren-je-rot tegen Milan en iedereen staat op de banken.

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 02, 2013 4:35 pm

Yopi schreef: Ach gut. Assaidi: keihard geflopt bij Liverpool. El Hamdaoui: bankzitter bij Fiorentina en nu weer bij Malaga. Maher, op de bank bij PSV. En Özbiliz was altijd geblesseerd, geen speler waar je op kon bouwen.

Het is zo simpel. Wie presteert kan een hoop maken. Kijk maar naar Balotelli. Wie daarentegen meer praatjes heeft dan logisch is op grond van zijn prestaties, wordt afgemaakt.
Dat zeg ik, bekrompen.
Media en supporters zijn echt zo kritisch niet meer. Een uurtje ren-je-rot tegen Milan en iedereen staat op de banken.
Dat zeg ik, niet kritisch.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 02, 2013 4:50 pm

Nee, dat zeg je niet. :excited.gif:

Je haalt er vooral meningen uit het verleden bij. Zo werd er inderdaad gedacht over Pettersson, Bergkamp ('keurige jongejuffrouw') en Kluivert. En veel mensen vonden Van Gaal toen al niet wijs. Je geeft juist aan dat er weinig veranderd is.

Toen werd Vanenburg ook weggehoond, hoor.

Topsporters zullen soms best last hebben van de publieke opinie, maar het hoort er nu eenmaal bij. De toppers hebben de mentale hardheid om zich er niets van aan te trekken. Het gekke is: topsporters gedijen juist in een 'scherpe' omgeving. Gemoedelijkheid is de dood in de pot.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo okt 02, 2013 5:07 pm

Topsporters zullen soms best last hebben van de publieke opinie, maar het hoort er nu eenmaal bij. De toppers hebben de mentale hardheid om zich er niets van aan te trekken. Het gekke is: topsporters gedijen juist in een 'scherpe' omgeving. Gemoedelijkheid is de dood in de pot.
Pleit niet voor de huidige behandeling die Ajax krijgt, want kritiek is uit den boze, op misschien één krant die na?

Ik denk ook dat die gemoedelijkheid "dodelijk" is, maar het "ouwe jongens krentenbrood", het "de voetballers", dat duidt toch op die gemoedelijkheid? Bergkamp is de assistent van FdB en zit in het TH dat beslist over FdB! Nee, staat er dan, alles wordt door door de voetballers gewoon opgelost.

Yopi schreef toch dat na een uur naar voren rennen, de supporters alweer tevreden zijn? Het is nog erger: na de 4-0 nederlaag tegen Barcelona waren "we" net zo gelukkig als na de 1-0 nederlaag tegen Borussia. Supporters zijn al blij met een nederlaag, is dat geen gemoedelijkheid?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo okt 02, 2013 5:10 pm

Rishi schreef:Gelukkig heeft IH wel zijn zin gehad. Wat een rust met Cilissen en wat hebben we veel gehad aan die boom van een verdediger...
Ossepossie knul, gaat het nog een beetje......... :aai.gif: :biggrin.gif:
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 02, 2013 5:25 pm

Demosthenes schreef:
Pleit niet voor de huidige behandeling die Ajax krijgt, want kritiek is uit den boze, op misschien één krant die na?

Ik denk ook dat die gemoedelijkheid "dodelijk" is, maar het "ouwe jongens krentenbrood", het "de voetballers", dat duidt toch op die gemoedelijkheid? Bergkamp is de assistent van FdB en zit in het TH dat beslist over FdB! Nee, staat er dan, alles wordt door door de voetballers gewoon opgelost.

Yopi schreef toch dat na een uur naar voren rennen, de supporters alweer tevreden zijn? Het is nog erger: na de 4-0 nederlaag tegen Barcelona waren "we" net zo gelukkig als na de 1-0 nederlaag tegen Borussia. Supporters zijn al blij met een nederlaag, is dat geen gemoedelijkheid?
Le T. schrijft dat nu een topteam als dat van 1995 niet meer zou kunnen ontstaan omdat iedereen te kritisch is. Daar geloof ik dus niets van. Ik denk dat de publieke opinie er weinig mee te maken heeft, het gaat meer om wat er binnen een club gebeurt. En als het al een rol zou spelen, dan zou de tijd nu juist gunstig moeten zijn, want de lat ligt laag en iedereen is snel tevreden.

De zwaarste tijd wat dat betreft was denk ik de periode van Morten Olsen en daarna die van Jan Wouters. Toen verwachtte iedereen nog wonderen van Ajax.

Gemoedelijkheid onder de oud-voetballers: ze zeggen dat ze nog net zo zijn als in het veld: collegiaal maar kritisch op elkaar.

Le T.

Bericht door Le T. » wo okt 02, 2013 5:53 pm

Yopi schreef:Le T. schrijft dat nu een topteam als dat van 1995 niet meer zou kunnen ontstaan omdat iedereen te kritisch is.
Nee, omdat 'iedereen' te bekrompen is. Kritisch vermogen is juist waar het aan ontbreekt. Als het slecht is is het slecht en als het goed is is het goed, maar als je die twee niet van elkaar kunt onderscheiden dan ben je dus niet kritisch.
Yopi schreef:Topsporters zullen soms best last hebben van de publieke opinie, maar het hoort er nu eenmaal bij. De toppers hebben de mentale hardheid om zich er niets van aan te trekken. Het gekke is: topsporters gedijen juist in een 'scherpe' omgeving. Gemoedelijkheid is de dood in de pot.
Sterker nog, topsport gedijt in een scherpe omgeving. Alles moet op scherp staan, alles moet wijken voor prestaties. Maar als er een vacature bij Ajax openvalt, op of buiten het veld, dan zijn de eerste criteria of diegene wel een frisse uitstraling heeft, of die je wel een lekker warm gevoel geeft als je hem hoort praten, of hij wat nostalgisch sentiment in je los maakt, of hij het wel gezellig ouwe jongens krentenbrood heeft met de anderen etc. "We" moeten instant bevrediging van dat soort behoeften, we moeten verwend en vertroeteld worden met dat soort bijzaakjes. Stel je voor dat we een hork van een trainer zouden moeten verdragen, dat is een veel te grote opoffering voor Europees succes, als dat soort opofferingen gevraagd worden is het niet gemoedelijk genoeg meer.

Er is dus een weke watjescultuur aan het ontstaan waarbij de geringste opoffering ten aanzien van het instant goede gevoel om tot prestaties te komen al teveel gevraagd is.

Plaats reactie