De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Hij zoekt de pers niet op, hij wordt volop geinterviewd omdat zijn nieuwe boek net uit is. Lachen, een Ajacied die al bijna 20 jaar in zijn functie zit eruit schoppen! Chapeau fluwelen revolutionairen!
I think I lost my fucking headache
Weet jij veel, Luuk. Misschien maakte hij er wel een zooi van.

Peter schreef:"Het zwaard van Damocles hing al maanden boven mijn hoofd. Ondanks de pure, onverzetbare en onverwoestbare inzet werd het mij duidelijk dat ik, David Endt, geen toekomst meer had bij Ajax. Acta est fabula, zo klonk het subtiel doch onverbiddelijk. De schoonheid, de liefde, de passie, de verbondenheid, het was plotsklaps voorbij. Nimmer had ik het aan zien komen. Hoe kon ik ook? Achter de pompeuze reclameborden, waar ik op afstand, genoot van aria's, die neerdaalden vanuit de vakken van het stadion. Nemo in amore videt, zo bedacht ik mij later....."

Het zou natuurlijk kunnen dat hij er 17 jaar een zooi van maakte en dat al die tientallen trainers en bestuurders daar niets van durfden te zeggen.
Maar goed, we weten natuurlijk dat het waarschijnlijker is dat team Cruijff hem gewoon niet moet. Of misschien hadden ze de opvolger al een leuk baantje beloofd. Die heeft wel MBA he! Of was dat de nieuwe manager jeugdscouting?
Maar goed, we weten natuurlijk dat het waarschijnlijker is dat team Cruijff hem gewoon niet moet. Of misschien hadden ze de opvolger al een leuk baantje beloofd. Die heeft wel MBA he! Of was dat de nieuwe manager jeugdscouting?
We weten niets. Wat waarschijnlijk is hoeft niet waar te zijn.
Endt doet alsof hij recht had op die baan. Dat vind ik geen goed teken.
Inderdaad. Alsof Ajax 1 zijn speeltje is.
De Boer zei: 'We denken dat het beter kan.' Dat zal dus de reden wel zijn. Ik heb geen reden om aan de woorden van De Boer te twijfelen. De Boer is een eerlijke man.
De Boer zei: 'We denken dat het beter kan.' Dat zal dus de reden wel zijn. Ik heb geen reden om aan de woorden van De Boer te twijfelen. De Boer is een eerlijke man.
Jöhnk schreef:Endt doet alsof hij recht had op die baan. Dat vind ik geen goed teken.
Yopi schreef:Inderdaad. Alsof Ajax 1 zijn speeltje is.
Op de planeet waar David Endt vandaan komt heeft hij natuurlijk volledig gelijk. Met Endt vergeleken verbleken direct alle andere clubiconen, Sjaak Swart, Johan Cruijff, Danny Blind, Rinus Michels en Bobby Haarms... als je kijkt naar wat zij voor Ajax betekend hebben dan valt dat natuurlijk meteen in het niet. In ieder geval wel wanneer je ze tegelijk met David Endt aan de meetlat legt.

Hoeveel Europacups zouden we minder hebben gewonnen als David Endt er nooit zou zijn geweest?

Bijzonder dat de Cruijffianen opeens o zo genuanceerd zijn als het gaat over het eruit werken van Ajacieden die al een leven lang bij de club werken. Maar goed, Smeets of Jansma of wiens zoon dan ook zal deze buitengemeen ingewikkelde taak vast oneindig veel beter doen.
Tjerk Smeets heeft een hele goede reputatie, zowel op het sportieve vlak als in de zakenwereld. De dingen die hij met beide handen aanpakt zijn tot op heden telkens zeer succesvol verlopen. Hij was teammanager bij de wereldkampioen honkbal, heeft de zaken daar zeer secuur geregeld terwijl ze met veel lagere budgetten werken dan bij Ajax het geval is. Ook met veel lagere budgetten dan de landen die ze verslagen hebben op weg naar die wereldtitel.
Smeets is geen pseudo intellectueel die alles wat hij doet, zegt en schrijft opleukt met een heleboel dure termen, maar gewoon een slimme vent die van aanpakken weet. Op welke universiteit, hogeschool of MBO instelling hij heeft rondgelopen interesseert me geen fluit, hij lijkt het beste gekwalificeerd te zijn voor deze job en daar gaat het om.
Smeets is geen pseudo intellectueel die alles wat hij doet, zegt en schrijft opleukt met een heleboel dure termen, maar gewoon een slimme vent die van aanpakken weet. Op welke universiteit, hogeschool of MBO instelling hij heeft rondgelopen interesseert me geen fluit, hij lijkt het beste gekwalificeerd te zijn voor deze job en daar gaat het om.
Luuk, jij vindt dus echt dat Endt recht heeft op die baan, no matter what? 

Niemand heeft recht op een baan. Zelfs Cruijff heeft niet het recht alles bij Ajax te bepalen.
Het is alleen wel een beetje raar dat midden in een zuivering, een Ajacied die al 17 jaar zijn werk doet, blijkbaar opeens niet meer voldoet.
Het is alleen wel een beetje raar dat midden in een zuivering, een Ajacied die al 17 jaar zijn werk doet, blijkbaar opeens niet meer voldoet.
Waarom zou dat raar zijn?
Een nieuwe leiding kan een ander idee hebben over de manier waarop een baan moet worden vervuld. Dat kan puur inhoudelijk zijn, en hoeft niets te maken te hebben met wat jij 'een zuivering' noemt.
Maar goed, dit heeft geen zin. Jij wilt het zien als een onderdeel van een 'zuivering', dan is dat dus zo voor jou.

Een nieuwe leiding kan een ander idee hebben over de manier waarop een baan moet worden vervuld. Dat kan puur inhoudelijk zijn, en hoeft niets te maken te hebben met wat jij 'een zuivering' noemt.
Maar goed, dit heeft geen zin. Jij wilt het zien als een onderdeel van een 'zuivering', dan is dat dus zo voor jou.
Gelukkig bepaalt Johan ook lang niet alles.LucaS schreef:Niemand heeft recht op een baan. Zelfs Cruijff heeft niet het recht alles bij Ajax te bepalen.
Dat David Endt niet voldoet als teammanager is allesbehalve iets dat de laatste maanden opeens uit de lucht is komen vallen. Gezien de grove fouten die hij heeft gemaakt had Ajax hem eigenlijk al 4, 5 jaar eerder uit deze functie moeten ontheffen.LucaS schreef:Het is alleen wel een beetje raar dat midden in een zuivering, een Ajacied die al 17 jaar zijn werk doet, blijkbaar opeens niet meer voldoet.
Als je een andere invulling wil roep je toch degene die de taak uitoefent bij je en bespreek je wat anders moet? Maar in dit geval is dat niet gebeurd. Natuurlijk was dit onderdeel van de zuivering. Cruijff is nog lang niet tevreden over de stand van zaken, zo gaf hij een tijdje terug aan. Er moeten nog heel wat ongewenste elementen worden verwijderd.
Deze complottheorie van je klopt wel, ja.LucaS schreef:Natuurlijk was dit onderdeel van de zuivering. Cruijff is nog lang niet tevreden over de stand van zaken, zo gaf hij een tijdje terug aan. Er moeten nog heel wat ongewenste elementen worden verwijderd.

Kijk elke ochtend voor de zekerheid nog maar even onder je auto, Lucas!

Cruijff schreef:Dat David Endt niet voldoet als teammanager is allesbehalve iets dat de laatste maanden opeens uit de lucht is komen vallen. Gezien de grove fouten die hij heeft gemaakt had Ajax hem eigenlijk al 4, 5 jaar eerder uit deze functie moeten ontheffen.
Verklaar je nader...
@Luuk: dat hangt ervan af of je denkt dat de persoon in kwestie op zijn (nieuwe) taak berekend is.
Sinds wanneer is dat bij de Cruijff clan een criterium? Het gaat om loyaliteit, remember?
Dat denk jij, ja.
De discussie heeft zo niet veel zin, hè? Eigenlijk weten we er allebei het fijne niet van.
De discussie heeft zo niet veel zin, hè? Eigenlijk weten we er allebei het fijne niet van.
Kom ik terug hier, gaan de discussies nog steeds over "de revolutie"?
We weten gewoon te weinig. Ik heb een aantal keer mensen moeten ontslaan, of een andere functie moeten geven. In alle gevallen kon ik niet alles vertellen over de redenen, vaak vanuit respect voor de mensen zelf.
Maakt niet uit hoe je het doet, gepraat wordt er toch. Zelfs toen ik degene zelf het verhaal liet vertellen in de afdeling, kwam er achteraf gelul.
Mijn les: als ik niet van de hoed en de rand weet, heb ik geen oordeel.

We weten gewoon te weinig. Ik heb een aantal keer mensen moeten ontslaan, of een andere functie moeten geven. In alle gevallen kon ik niet alles vertellen over de redenen, vaak vanuit respect voor de mensen zelf.
Maakt niet uit hoe je het doet, gepraat wordt er toch. Zelfs toen ik degene zelf het verhaal liet vertellen in de afdeling, kwam er achteraf gelul.
Mijn les: als ik niet van de hoed en de rand weet, heb ik geen oordeel.
Dan kunnen we AT wel sluiten!
De discussie ging niet zo zeer over die ellendige revolutie, maar om het eruit werken van een Ajacied die al sinds 1900 bij de club werkt.
De discussie ging niet zo zeer over die ellendige revolutie, maar om het eruit werken van een Ajacied die al sinds 1900 bij de club werkt.
Precies, Neef.
Alsof je voor je lol mensen ontslaat...

Alsof je voor je lol mensen ontslaat...
Sluiten gaat wat ver misschien.LucaS schreef:Dan kunnen we AT wel sluiten!

AJAX toont zich een goede werkgever door iets anders voor hem te zoeken binnen de club. Wat er verder allemaal is voor gevallen, weten we niet. Je hoort nu alleen de kant van de werknemer, terwijl de werkgever wellicht zijn mond houdt om de werknemer te beschermen.
ik vind het ook een ellendige zaak, ik vond Endt wel een grappig manneke, met zijn dubbele voetballiefdes en zijn semi-literaire uitspattingen.
Een post van Lucas is tegenwoordig geen post wanneer niet minimaal één keer het woord 'zuivering' erin voor komt. 

En hij kan ZOVEEL beter.
Zou het mogelijk zijn om gewoon weer vooruit te kijken? Naar een club die geleid wordt oud- topspelers, die in het buitenland erg veel aanzien hebben? een club die probeert om financieel weer vet op de botten te krijgen om jaren zonder CL gewoon te overleven? zo de vruchten kan gaan plukken van de financial fairplay? die alles op de jeugd zet? die gewoon de meeste supporters in Nederland heeft? die een vol stadion heeft? die tegen de verdrukking in probeert om zaakwaarnemers het hoofd te bieden, die eigen voetbalnormen en -waarden probeert vast te houden?
Dat is toch een club om van te houden?

Zou het mogelijk zijn om gewoon weer vooruit te kijken? Naar een club die geleid wordt oud- topspelers, die in het buitenland erg veel aanzien hebben? een club die probeert om financieel weer vet op de botten te krijgen om jaren zonder CL gewoon te overleven? zo de vruchten kan gaan plukken van de financial fairplay? die alles op de jeugd zet? die gewoon de meeste supporters in Nederland heeft? die een vol stadion heeft? die tegen de verdrukking in probeert om zaakwaarnemers het hoofd te bieden, die eigen voetbalnormen en -waarden probeert vast te houden?
Dat is toch een club om van te houden?