De nieuwe Bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Wie moet de nieuwe bondscaoch worden?

Louis van Gaal
12
33%
Ronald Koeman
5
14%
Frank Rijkaard
5
14%
Co Adriaanse
3
8%
Ruud Gullit
3
8%
Iemand anders, .....
8
22%

Totaal aantal stemmen: 36

InnerHarbour

Re: De nieuwe Bondscoach

Bericht door InnerHarbour » di sep 10, 2013 12:16 pm

Zeux schreef:Bij VI is het bespotten van Van Gaal zo ongeveer raison d'être geworden. Dat ze en passant zijn vakmanschap roemen is ook maar ten dele het geval, omdat ze vaak in één adem ook technische keuzes aanvallen. Dat 'roemen' is window dressing en weegt bij lange na niet op tegen het collectieve afzeiken en belachelijk maken.
Daar gaat het niet over zowel Baseman als ik stellen vast dat je zelf net zo hard Framed als de mensen waarover het gaat, daarna begint bij jou het grote draaien en haal je er van alles bij om toch maar vooral ‘aan te tonen dat jij anders bent’, ja, ja. :excited.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 12:17 pm

GangstaRiB schreef: Door wie?
Weet je dat echt niet?

Ik vind trouwens ook dat malloten als Derksen, Kraaij veel te ver gaan t.o.v. LVG. Heeft veel weg van karaktermoord. Staat weer tegenover dat LVG in woord en gebaar Sneijder kleineert.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 12:19 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Door wie?
Weet je dat echt niet?

Ik vind trouwens ook dat malloten als Derksen, Kraaij veel te ver gaan t.o.v. LVG. Heeft veel weg van karaktermoord. Staat weer tegenover dat LVG in woord en gebaar Sneijder kleineert.
Volgens mij zei hij over de BuLi, La Liga en PL dat die een paar stapjes hoger waren.
Whitey on the moon.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 12:20 pm

Hoe is het mogelijk dat zo veel mensen nog kijken naar wedstrijden als Andorra - Nederland, is dat alleen maar omdat Nederland eraan meedoet? Hiddink was zo'n fantasctische coach, maar zijn Rusland wist ook maar net van Andorra te winnen:
Andorra-Rusland 0-1
Door de nederlaag van Engeland flikte Guus Hiddink het toch door te dringen tot de eindronde van het EK. Niet door oogstrelend voetbal tegen Andorra, maar dat zal de Russen een zorg zijn.

Hiddink greep tegen het dwergstaatje nog voor de rust in door verdediger Vasili Berezoetski naar de kant te halen en de aanvallender ingestelde Dmitri Torbinski in te brengen. Het bleek een goede wissel, want een minuut later kopte Dmitri Sitsjev de 1-0 binnen uit een voorzet van de invaller.

Nog steeds voor de rust kreeg Rusland ook nog een strafschop. Denis Kolodin miste de buitenkans echter en daardoor bleef het spannend. Rusland speelde voornamelijk tegen zichzelf, wat in de slotfase werd geïllustreerd door aanvoerder Andrei Arsjavin die met een directe rode kaart van het veld moest.
Het kan zo maar 0-5 worden, maar zoals Ajax een keer het kampioenschap miste door bij RKC te verliezen, zo zou je vanavond ook naar 90 minuten "naar niks" kunnen zitten kijken. Ik heb wel iets anders te doen.

Het niveau van Nederland? Jong Oranje wint met 1-0 van Jong Luxemburg, international Van Ginkel benutte een strafschop.

@Wimpey,

Ik vind er niets aan, maar dat komt niet omdat LvG trainer is, dat komt door de manier van voetballen, waarbij we moeten gaan zitten wachten op Robben en vooral Van Persie, als ik vi.nl mag geloven. Beiden zou ik trouwens wel graag bij Ajax zien.
:ajaxscarf.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 12:23 pm

Demosthenes schreef: @Wimpey,

Ik vind er niets aan, maar dat komt niet omdat LvG trainer is, dat komt door de manier van voetballen, waarbij we moeten gaan zitten wachten op Robben en vooral Van Persie, als ik vi.nl mag geloven. Beiden zou ik trouwens wel graag bij Ajax zien.
Het een sluit het ander niet uit, lijkt me... Of anders verwoord: LVG slaagt er blijkbaar niet in Oranje op een manier te laten voetballen die je aanspreekt.

zeux

Bericht door zeux » di sep 10, 2013 12:24 pm

InnerHarbour schreef:
Zeux schreef:Bij VI is het bespotten van Van Gaal zo ongeveer raison d'être geworden. Dat ze en passant zijn vakmanschap roemen is ook maar ten dele het geval, omdat ze vaak in één adem ook technische keuzes aanvallen. Dat 'roemen' is window dressing en weegt bij lange na niet op tegen het collectieve afzeiken en belachelijk maken.
Daar gaat het niet over zowel Baseman als ik stellen vast dat je zelf net zo hard Framed als de mensen waarover het gaat, daarna begint bij jou het grote draaien en haal je er van alles bij om toch maar vooral ‘aan te tonen dat jij anders bent’, ja, ja. :excited.gif:
Ten aanzien van het geval Vissers heb je toch niet afdoende aan kunnen tonen wat er niet klopt aan mijn observatie. Om van bewijzen voor een 'draai' nog maar te zwijgen. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 12:30 pm

wimpey schreef:
Demosthenes schreef: @Wimpey,

Het een sluit het ander niet uit, lijkt me... Of anders verwoord: LVG slaagt er blijkbaar niet in Oranje op een manier te laten voetballen die je aanspreekt.
Klopt.

Het antwoord is alleen niet dat dit alleen door LvG komt, ik zie spelers als Martins Indi, Blind, van Rhijn, de Vrij, Schaken, Clasie en wie ik vergeet in Nederland ook niet bepaald op "internationaal niveau" voetballen, zie de resultaten in de voorrondes van de EL, maar dat heb ik al eerder beweerd. Ik heb geen zicht op spelers van Cambuur, Go Ahead, ADO, Heracles, MVV, PEC, NEC, NAC, RKC, Roda, Utrecht, Vitesse, Groningen enz. Ik denk niet dat daar een speler rondloopt die het Nederlands elftal beter kan laten voetballen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 10, 2013 12:37 pm

wimpey schreef:
Yopi schreef: Treffend, nietwaar?
Framing. :hypocrite.gif:

Punt 22 in het eerste deel van de test is zó Van Gaal.

20 van de 25 toch zeker. Gelukkig ben ik er niet van op de hoogte of Truus tevreden is met de seks. :smallgrin.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 12:37 pm

GangstaRiB schreef: Volgens mij zei hij over de BuLi, La Liga en PL dat die een paar stapjes hoger waren.
zo 02 jun 2013, 07:18
'De Engelse competitie is niet beter'
Van Gaal looft niveau eredivisie

Van onze Telesportredactie
Louis van Gaal is vol lof over de eredivisie. De bondscoach van het Nederlands elftal vindt zelfs de Engelse Premier League niet beter.

Van Gaal is helder en direct geweest met zijn antwoord op de vraag waar spelers voor moeten kiezen als het gaat tussen de middenmoot in Engeland en Duitsland of de Nederlandse topclubs.
Van Gaal: "De Nederlandse top! De competitie in Engeland is niet beter dan die in Nederland. In Nederland kunnen misschien maar vier Engelse clubs de landstitel veroveren. Het niveau van de clubs in de Nederlandse competitie is hoog.’’
In zijn ogen ligt het niveau van de clubs die onderin de Premier League spelen niet hoger dan, bijvoorbeeld, RKC Waalwijk. "Dat kun je gek vinden, maar dat is mijn mening.’’

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 12:38 pm

Yopi schreef: Gelukkig ben ik er niet van op de hoogte of Truus tevreden is met de seks. :smallgrin.gif:
Kun je dit svp achterwege laten. Kreeg een mental image van Ludwig in Lederhose en Truus in Dirndl. En ik heb net de lunch achter de kiezen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 10, 2013 12:39 pm

Hij noemde Aston Villa. Dat was niet beter dan RKC.

De Eredivisie is volgens hem beter dan de Serie A. Dat hebben we gezien. PSV-Milan 3-0.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di sep 10, 2013 12:39 pm

Zeux schreef:
InnerHarbour schreef:
Ten aanzien van het geval Vissers heb je toch niet afdoende aan kunnen tonen wat er niet klopt aan mijn observatie. Om van bewijzen voor een 'draai' nog maar te zwijgen. :-)
Genootschap onze Taal

Een bord voor je kop hebben

Waar komt een bord voor je kop hebben vandaan?

Als van iemand wordt gezegd dat hij een bord voor zijn kop heeft, betekent dit dat hij onbeschaamd zijn eigen gang gaat, kortzichtig is en niet gevoelig is voor signalen van anderen.
YNWA

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 1:01 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Volgens mij zei hij over de BuLi, La Liga en PL dat die een paar stapjes hoger waren.
zo 02 jun 2013, 07:18
'De Engelse competitie is niet beter'
Van Gaal looft niveau eredivisie

Van onze Telesportredactie
Louis van Gaal is vol lof over de eredivisie. De bondscoach van het Nederlands elftal vindt zelfs de Engelse Premier League niet beter.

Van Gaal is helder en direct geweest met zijn antwoord op de vraag waar spelers voor moeten kiezen als het gaat tussen de middenmoot in Engeland en Duitsland of de Nederlandse topclubs.
Van Gaal: "De Nederlandse top! De competitie in Engeland is niet beter dan die in Nederland. In Nederland kunnen misschien maar vier Engelse clubs de landstitel veroveren. Het niveau van de clubs in de Nederlandse competitie is hoog.’’
In zijn ogen ligt het niveau van de clubs die onderin de Premier League spelen niet hoger dan, bijvoorbeeld, RKC Waalwijk. "Dat kun je gek vinden, maar dat is mijn mening.’’
Ok, point taken.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 1:09 pm

GangstaRiB schreef: Ok, point taken.
Bizarre uitspraak van de man. Dat mogen we idd gek vinden, want het raakt kant noch wal.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 10, 2013 1:41 pm

Louis van Gaal en de totale mens

In het overbrengen van zijn visie doet Louis van Gaal weinig moeite om de tevredenheid over zichzelf verborgen te houden. Met veel overtuiging haalt hij steeds opnieuw zijn eigen woorden aan: "Ik werk vanuit de Totale Mens." Die pretentie overstijgt de realiteit.

In de visie van Van Gaal 'moet je mensen leren te kijken, zoals jij wilt dat ze kijken'. De coach is daarin succesvol geweest, vindt hij. Zijn voormalige assistent bij FC Barcelona (José Mourinho) wist het zich eigen te maken. Spelers leert hij naar zichzelf te kijken. "Ik laat ze enquêtes invullen, op internet, zo'n programmaatje. Wat ik spelers wil leren is: denken."

Die van Barcelona begrepen hem, zegt Van Gaal. " De spelers luisterden heel goed naar mij en dan las ik een dag later in de krant wat ze gezegd hadden. Dat kwam behoorlijk overeen met wat ik had verteld." Volgens Van Gaal had hij ze namelijk 'de juiste input' gegeven. Dat is dus de essentie van communicatie voor hem: input, programmeren. Niet de dialoog.

Van Gaal noemt zichzelf als degene die het Edgar Davids, Patrick Kluivert en Clarence Seedorf mogelijk maakte om zich bij Ajax te ontwikkelen. Zoals later (bij FC Barcelona) ook Xavi, Iniesta en Carles Puyol de top konden halen dankzij hem. In het boek verwijst Van Gaal nergens naar het authentieke talent en de inspanning van deze spelers. Daarmee sluit hij impliciet uit dat ze zonder hem de top zouden hebben gehaald. Opmerkelijk is zijn overpeinzing: "Hoe meer ik rekening ben gaan houden met individuen, hoe minder ik ben gaan winnen."

Van Gaal praat honderduit over identiteit. Iedere psycholoog of filosoof kan uitleggen dat identiteit gelijk staat aan Zijn, aan het wezen van de mens en dus onveranderlijk is. Van Gaal denkt anders. In zijn ogen is de identiteit van mensen te veranderen 'door die geweld aan te doen' (stelt hij letterlijk). "Er zijn spelers die dat niet hebben kunnen accepteren, zoals Rivaldo (bij Barcelona, red.). En er zijn spelers die dat juist wel hebben kunnen accepteren en daar veel baat bij hebben gehad." Hij noemt Puyol, Davids, Winston Bogarde en Michael Reiziger als voorbeelden.

Rivaldo en John van 't Schip waren spelers die op een andere positie wilden spelen dan de coach voor ogen had. "Dat wilden ze als gevolg van hun identiteit", zegt hij. "Maar hun zelfbeeld kwam niet overeen met het beeld dat ik van hen had." Datzelfde probleem ondervond hij bij AZ. Het citaat dat hij gebruikt is identiek: "Het zelfbeeld van de spelers kwam steeds minder overeen met mijn beeld van de spelers."

Zonder het te beseffen onderkent Van Gaal dat identiteit en zelfbeeld niets met elkaar te maken hebben. "Mij gaat het om de profielschets van de positie", zegt hij. En dus juist niet om de mens als individu, maar om zijn plaats binnen het geheel, het systeem.

Van Gaal kent spelers die de top niet halen, "omdat hun identiteit ze in de weg staat. (…) In hun hoofd ging het dus mis." Het is voor hem nog steeds niet te bevatten dat Rivaldo zijn eigen weg koos en zei: ik wil geen linksbuiten zijn. Want dat bén ik niet.

Wat Van Gaal in werkelijkheid heeft gedaan, is spelers ervan proberen te overtuigen dat hun vermogens beter tot hun recht kwamen op een andere positie. De identiteit van een voetballer diende daarom ondergeschikt te worden gemaakt aan zijn opvattingen.

Rivaldo moest wijken, zoals alle andersdenkenden moeten wijken in het boek. Voor Johan Cruijff heeft hij geen goed woord over en zoals Guus Hiddink zijn teams liet spelen, 'daar houd ik niet van, daar heb ik geen bewondering voor'. Leo Beenhakker en 'de Sjakie Swarts' worden gekleineerd en voor het Oranje van '88 heeft Van Gaal niet de minste waardering. "Tijdens de wedstrijd tegen Ierland (op het EK, red.) was ik in Bilthoven met vrienden van de ALO aan het softballen."

De trainer wil voor zijn spelers een beschermer zijn, een hoeder. Dat doet hij door regels en structuur te creëren. Hij handelt 'nooit star' en werkt 'altijd vanuit het Totale Mens-principe'. Vaste patronen en duidelijkheid, daar is die mens bij gebaat.

Van Gaal claimt dat hij een vrije, veilige wereld creëert voor zijn spelers. Vol vertrouwen en bescherming. Maar: "Ik hoor vaak verhalen over spelers die vreemdgaan. Dan maak ik de afweging: ga ik het zijn vrouw vertellen of niet?" Waar is hier de vrijheid en de verantwoordelijkheid van het individu? Het is de coach die, puur ééndimensionaal, bepaalt of hij zal handelen.

Louis van Gaal is eerst en vooral een docent. Hij is een meester in het overbrengen van zijn overtuigingen, van zijn normen en waarden. Hij kan mensen vermogens aanleren, kan hun gedrag positief beïnvloeden en hij kan een veilige omgeving creëren. Dat zijn bijzondere kwaliteiten. Maar de identiteit van een mens veranderen, dat lukt niemand. Het systeem is in zijn denken bepalend, het collectief. Niet de Totale Mens staat bij Van Gaal centraal, hijzelf staat centraal.
ED

In de loop der jaren is hij steeds enger geworden. Toen hij bij Ajax zat (de eerste keer) had hij het nooit over het Totale Mensprincipe. Gelukkig niet. :excited.gif:

Baseman

Bericht door Baseman » di sep 10, 2013 1:46 pm

wimpey schreef:Ik vind trouwens ook dat malloten als Derksen, Kraaij veel te ver gaan t.o.v. LVG.
Wat betreft Derksen, mee eens. Maar hij is dan ook een echte Cruijffiaan en dus enorm anti-Van Gaal.
Wat betreft Kraaij, die doet niets anders dan met de vorige bondscoaches...het grootste verschil is dat de vorige bondscoaches zich wel konden beheersen.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 1:51 pm

Van Gaal moet coachen, daar is hij goed in en Derksen moet over hoeren e.d. praten, daar heeft hij toch zoveel verstand van?

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 1:54 pm

Baseman schreef: Wat betreft Kraaij, die doet niets anders dan met de vorige bondscoaches...het grootste verschil is dat de vorige bondscoaches zich wel konden beheersen.
Zeker. Van Gaal is zo dom om zich op de kast te laten jagen...

Dat stukje in het ED: pfoe. Dat is brainwashing, indoctrinatie. "Je bent niet jezelf, je bent degene die ik wil dat je bent". De totale mens: m'n hol. Mensen die zich niet onderwerpen worden geëlimineerd. Eng.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 2:49 pm

wimpey schreef:
Baseman schreef: Wat betreft Kraaij, die doet niets anders dan met de vorige bondscoaches...het grootste verschil is dat de vorige bondscoaches zich wel konden beheersen.
Zeker. Van Gaal is zo dom om zich op de kast te laten jagen...

Dat stukje in het ED: pfoe. Dat is brainwashing, indoctrinatie. "Je bent niet jezelf, je bent degene die ik wil dat je bent". De totale mens: m'n hol. Mensen die zich niet onderwerpen worden geëlimineerd. Eng.
Zo stelt hij het toch niet? Ik vind het toch een best relativerend stuk in het ED. Hij ziet voetballers als 'werknemer' en zichzelf als 'werkgever'. En misschien moet dat ook wel om de beste resultaten te behalen. Als iedere receptionist bij de ING denkt dat hij/zij ook als directeur kan functioneren loopt de boel ook in de soep. Hij maakt de opstelling en hij bepaald de tacktiek. Hij heeft geen behoefte aan een type Sneijder die z'n eigen wedstijd speelt en denk dat hij op 75% van z'n kunnen nog met gemak mee kan draaien. Maar ja, omdat Gijp en Derksen dat niet kunnen verteren wordt LvG tot op het bot afgebrand.

Van Gaal heeft duidelijk een andere visie dan trainers als Hiddink en Cruijff. Die lieten misschien meer aan het toeval over. Zowel LvG als de andere genoemde trainers hebben de absolute top bereikt. Spelers lopen ook nog steeds met em weg.

Hij laat zich inderdaad teveel op de kast jagen. Dat is wat wereldvreemd en naief.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 3:03 pm

GangstaRiB schreef: Van Gaal heeft duidelijk een andere visie dan trainers als Hiddink en Cruijff. Die lieten misschien meer aan het toeval over.
Nee, aan de spelers. Zij denken dat de spelers het verschil maken. LVG denkt dat hij het verschil maakt.

Blijkbaar luisterden zijn spelers in 96/97 een stuk minder goed dan in de periode 94-96. :hypocrite.gif:

Ik hou van visionairs hoor, van sterke leiders, alpha males, dominante persoonlijkheden. Maar niet van brainwashing, mind fucks, oogkleppen en zelfverheerlijking.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 3:09 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Van Gaal heeft duidelijk een andere visie dan trainers als Hiddink en Cruijff. Die lieten misschien meer aan het toeval over.
Nee, aan de spelers. Zij denken dat de spelers het verschil maken. LVG denkt dat hij het verschil maakt.

Blijkbaar luisterden zijn spelers in 96/97 een stuk minder goed dan in de periode 94-96. :hypocrite.gif:

Ik hou van visionairs hoor, van sterke leiders, alpha males, dominante persoonlijkheden. Maar niet van brainwashing, mind fucks, oogkleppen en zelfverheerlijking.
Zij denken dat spelers het verschil maken, LvG wil die 'hoop' zoveel mogelijk omturnen tot zekerheid en zoekt dus bepaalde spelers die aan het profiel voldoen.

In essentie is daar niks mis mee en het heeft hem inderdaad alle prijzen opgeleverd. Wat mensen tegenstaat is zijn mediapresentatie, terwijl hij vaak verkeerd overkomt. Nogmaals, de spelers hebben geen enkele moeite met zijn aanpak.

Ik geef zeker toe dat hij in zijn media-aanpak gewoonweg te naief is. Geen idee waarom hij zich zo laat opnaaien. Hij zal nou toch weleens moeten weten dat Bert Maalderink vooral Bert Maalderink belangrijk vind. Hoewel dat natuurlijk van de gekke is.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 3:16 pm

GangstaRiB schreef: Nogmaals, de spelers hebben geen enkele moeite met zijn aanpak.
Dat is pertinente onzin. Lahm, Ribery, Rivaldo, Van Bommel. Om er maar een paar te noemen.

Van Gaal kan kids brainwashen. Bij volwassenen gaat dat wat moeilijker. Hoewel, het aantal LVG-groupies op AT in ogenschouw nemend...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 3:23 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Nogmaals, de spelers hebben geen enkele moeite met zijn aanpak.
Dat is pertinente onzin. Lahm, Ribery, Rivaldo, Van Bommel. Om er maar een paar te noemen.

Van Gaal kan kids brainwashen. Bij volwassenen gaat dat wat moeilijker. Hoewel, het aantal LVG-groupies op AT in ogenschouw nemend...
Dat zijn misschien spelers die niet in het profiel pasten die LvG voor ogen had. Elke trainer heeft toch problemen met spelers die buiten de boot vallen? Als ik de sterkhouders bij Oranje moet geloven spelen ze met plezier voor Oranje.

LvG is een winnaar en heeft geen zin om iedereen te pleasen. Maar dat geldt ook voor andere trainers. Ferguson maakte ruzie met Rooney, Stam en Nistelrode. Mourinho met Iker.... het gebeurt iedere dag....
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 3:30 pm

GangstaRiB schreef: Dat zijn misschien spelers die niet in het profiel pasten die LvG voor ogen had.
Ribery is Europees voetballer van het jaar, Lahm captain van Duitsland. Ik denk dat LVG niet in hún profiel paste. Hij vloog er niet voor niets al rap uit in München. Met pek en veren.

Je lijkt er niet aan te willen, maar niet iedereen heeft zin om met zich te laten doen wat LVG met hen voor heeft. Sommige mensen willen zichzelf blijven en niet door de grote brainwasher beïnvloed worden.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di sep 10, 2013 3:43 pm

GangstaRiB schreef:Zij denken dat spelers het verschil maken, LvG wil die 'hoop' zoveel mogelijk omturnen tot zekerheid en zoekt dus bepaalde spelers die aan het profiel voldoen.
Dit klopt als een bus. LvG wil inderdaad het toeval uitsluiten. Heeft hij ook wel eens gezegd, meen ik.
In essentie is daar niks mis mee en het heeft hem inderdaad alle prijzen opgeleverd.
Of dit klopt, vind ik de vraag. Ik denk namelijk dat Van Gaal meer te danken heeft aan het toeval dan hij denkt. Neem het succes van 1995. Dat kun je niet los zien van het toeval dat allerlei supertalenten in korte tijd doostroomden op allerlei verschillende posities. Het toeval dat zowat elke aankoop in die tijd een schot in de roos bleek. Het toeval dat Rijkaard een perfecte mentor was en nog top presteerde (in de verdediging althans) ook.

Natuurlijk zat er heel veel kunde bij, maar dat toeval en geluk ook een grote rol speelden, is later wel gebleken. De opleiding kwam plotseling (na 1994) droog te staan, Van Gaal begon miskopen te doen (bij Ajax al, maar ook later bij Barcelona, bij Ajax als TD en bij Bayern), en het terughalen van topspelers op hun retour werd geen succesformule.

Alles viel gewoon samen, in 1995. En met alles bedoel ik dus ook: we hadden de juiste trainer op het juiste moment. Met Beenhakker of De Mos hadden we de CL nooit gewonnen. Maar het toeval? Dat speelde een veel grotere rol dan Van Gaal ons wil doen geloven.

Plaats reactie