Scouting, financiele zaken en toekomst
Moderator: mods
Re: Scouting, financiele zaken en toekomst
[quote="Raymon"]Ik zie weinig over kosten e.d. Of inkomsten die gespreid worden betaald. Maakt allemaal niet uit, ik denk dat het punt is dat Ajax genoeg EV heeft.[/quot
Wat heeft het voor zin om een schatting van het EV te maken als je niet weet wat er nog af moet?
Wat heeft het voor zin om een schatting van het EV te maken als je niet weet wat er nog af moet?
Maar anno 2013 doet hij nog steeds rare dingen tijdens belangrijke wedstrijden. Is momenteel geschorst wegens een hapje nemen van Ivanovic...Cruijff schreef:Niet gezien hoe hij in januari 2011 in zijn vel zat. Hij deed nog steeds briljante dingen, maar was eveneens een stoorzender die veel te veel wedstrijden schorsing meepakte. Iemand die zich bloednerveus gedroeg tijdens de belangrijke wedstrijden en dan rare kuren ging vertonen.
Anno 2013 zou ik Suárez wel erg graag weer terug willen hebben. Als Ajax hem per direct kan aantrekken als rechtsbuiten dan ben ik absoluut bereid om mee te betalen aan zowel de transfersom als zijn salaris.
Posting van 01-09-2013 van Lucas en Johnk overgeheveld van de topic "Betrouwbaar Transfernieuws"
Ik zie bijvoorbeeld her en der clubs die aanmerkelijk minder kapitaalkrachtig zijn dan wij steeds weer met spelers op de proppen komen die een kwaliteitsimpuls zouden kunnen betekenen voor Ajax. Helaas moet Ajax voor zo'n speler dan inmiddels klauwen met geld neertellen.
Wat ik me daarbij afvraag: waar was Ajax toen die spelers bij die clubs op de radar kwamen? Waarom hadden wij Suarez, Ruiz, Djuricic, Chadli, Tadic en noem ze allemaal maar op niet eerder op de korrel? En als we ze wel op de korrel hadden, waarom hebben we ze toen niet gecontracteerd? Volgens mij zit er nog een fikse rek in onze scouting en selectiebeleid. Zeker in de wat hogere leeftijdscategorieën.
Nu we het toch over een utopie hebben. Ik vind het een prima zaak dat onder JC de jeugdopleiding is opgeschud. Je zou de balans tussen individueel trainen en trainen binnen het kollektief wat anders kunnen leggen, maar al met al lijken me die plannen een goede impuls te zijn. Waar ik me dan wel over verbaas is dat men kennelijk denkt dat er nu grote wonderen staan te gebeuren. Dat er over enkele jaren per seizoen een of meer potentiele klasbakken zullen worden afgeleverd door de nieuwe jeugdopleiding. Of sowieso spelers die een kwaliteitsimpuls aan Ajax zullen geven. Dat tempo lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk. En ook dat we veel van die klasbakken zullen kunnen 'produceren'. Alsof we van een dubbeltje een kwartje of zelfs een gulden kunnen maken, alsof alles wat van steen is in goud zal veranderen. Het streven is prima, maar overschat het alsjeblieft niet.
En zelfs als het lukt om per jaar een of twee van dat kaliber talenten klaar te stomen voor het vlaggenschip blijf je nog steeds met het gegeven zitten dat je het verloop binnen het team daarmee niet kunt opvangen. Of dat je nog steeds niet doorselecteren kunt. Sowieso zal je op bepaalde plekken altijd frictie houden. Dat er wel behoefte is aan versterking op een plek, maar dat de jeugdopleiding die niet kan leveren.
Wil je de boel op peil houden of zelfs verbeteren in potentiele kwaliteit, dan zal je ook aankopen moeten doen. En het liefst niet te duur, nee. Tijd dus voor een sterk verbeterde scouting. In meerdere leeftijdscategorieën. Toeslaan voordat een Twente, Groningen, Heerenveen een te fors prijskaartje aan een potentiele klasbak kan hangen. Heeft JC daar ook ideeen over?
Dat geldt ook bij het intern willen oplossen van een vacature. Als ik de alarmerende berichten van Demos mag geloven lopen er momenteel geen 'Kluiverts' of 'Litmanens' rond in de jeugd. Als je je selectie kwalitatief op peil wilt houden of wilt verbeteren, zul je dus wel de hort op moeten. Het blijft en-en-en. Jeugd, scouting, kopen.Jöhnk schreef:Of daarvoor al.LucaS schreef:Nee dat is waar Johnk. Een plan B is een belachelijk principe voor een professionele organisatie. Je probeert eens wat en als dat niet lukt, ga je eens nadenken of je nog eens wat anders kunt proberen. En als de tijd om is, jammer dan, dan gaan we met zijn allen naar de chinees.![]()
Plan B kan ook zijn: intern oplossen. Kluivert was het plan B achter Ronaldo.
Het probleem van een tweede keus is vaak, dat die minder is dan de eerste keus. Dan kun je soms beter niks kopen. Tenzij je gelooft in de utopie van het boekwerk met klasbakken die op Ajax liggen te wachten.
Dat boekwerk is natuurlijk zwaar overdreven. Niemand ontkent dat Ajax internationaal in een lastige positie zit om kwaliteit van buitenaf aan te trekken. Maar dat dat totaal onmogelijk is, omdat heel de wereld al is leeggezogen door de Chelsea's enz is volgens mij ook veel te zwart-wit gesteld.Tenzij je gelooft in de utopie van het boekwerk met klasbakken die op Ajax liggen te wachten.
Ik zie bijvoorbeeld her en der clubs die aanmerkelijk minder kapitaalkrachtig zijn dan wij steeds weer met spelers op de proppen komen die een kwaliteitsimpuls zouden kunnen betekenen voor Ajax. Helaas moet Ajax voor zo'n speler dan inmiddels klauwen met geld neertellen.
Wat ik me daarbij afvraag: waar was Ajax toen die spelers bij die clubs op de radar kwamen? Waarom hadden wij Suarez, Ruiz, Djuricic, Chadli, Tadic en noem ze allemaal maar op niet eerder op de korrel? En als we ze wel op de korrel hadden, waarom hebben we ze toen niet gecontracteerd? Volgens mij zit er nog een fikse rek in onze scouting en selectiebeleid. Zeker in de wat hogere leeftijdscategorieën.
Nu we het toch over een utopie hebben. Ik vind het een prima zaak dat onder JC de jeugdopleiding is opgeschud. Je zou de balans tussen individueel trainen en trainen binnen het kollektief wat anders kunnen leggen, maar al met al lijken me die plannen een goede impuls te zijn. Waar ik me dan wel over verbaas is dat men kennelijk denkt dat er nu grote wonderen staan te gebeuren. Dat er over enkele jaren per seizoen een of meer potentiele klasbakken zullen worden afgeleverd door de nieuwe jeugdopleiding. Of sowieso spelers die een kwaliteitsimpuls aan Ajax zullen geven. Dat tempo lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk. En ook dat we veel van die klasbakken zullen kunnen 'produceren'. Alsof we van een dubbeltje een kwartje of zelfs een gulden kunnen maken, alsof alles wat van steen is in goud zal veranderen. Het streven is prima, maar overschat het alsjeblieft niet.
En zelfs als het lukt om per jaar een of twee van dat kaliber talenten klaar te stomen voor het vlaggenschip blijf je nog steeds met het gegeven zitten dat je het verloop binnen het team daarmee niet kunt opvangen. Of dat je nog steeds niet doorselecteren kunt. Sowieso zal je op bepaalde plekken altijd frictie houden. Dat er wel behoefte is aan versterking op een plek, maar dat de jeugdopleiding die niet kan leveren.
Wil je de boel op peil houden of zelfs verbeteren in potentiele kwaliteit, dan zal je ook aankopen moeten doen. En het liefst niet te duur, nee. Tijd dus voor een sterk verbeterde scouting. In meerdere leeftijdscategorieën. Toeslaan voordat een Twente, Groningen, Heerenveen een te fors prijskaartje aan een potentiele klasbak kan hangen. Heeft JC daar ook ideeen over?
-
Ik heb begrepen dat dit al een paar jaar gebeurt, zie de vele aankopen.Wil je de boel op peil houden of zelfs verbeteren in potentiele kwaliteit, dan zal je ook aankopen moeten doen. En het liefst niet te duur, nee. Tijd dus voor een sterk verbeterde scouting. In meerdere leeftijdscategorieën. Toeslaan voordat een Twente, Groningen, Heerenveen een te fors prijskaartje aan een potentiele klasbak kan hangen. Heeft JC daar ook ideeen over?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Demosthenes schreef:Ik heb begrepen dat dit al een paar jaar gebeurt, zie de vele aankopen.Wil je de boel op peil houden of zelfs verbeteren in potentiele kwaliteit, dan zal je ook aankopen moeten doen. En het liefst niet te duur, nee. Tijd dus voor een sterk verbeterde scouting. In meerdere leeftijdscategorieën. Toeslaan voordat een Twente, Groningen, Heerenveen een te fors prijskaartje aan een potentiele klasbak kan hangen. Heeft JC daar ook ideeen over?

Tja, kwantiteit en kwaliteit, Demos... Toch wel twee verschillende werelden. En ik heb het dus niet alleen over die jochies van 16-18 jaar.
Nou de penningmeester kan de bankrekening vasthouden tot Jan 2014 met een heel positief saldo, maar met een heel negatieve aanhang met duidelijke teksten mark my words
- Cluijffert
ik weet dat dit hier vloeken in de kerk is, maar deze transferperiode (van vertrekkende spelers tot aankopen) doet mij niet echt het idee hebben dat het technisch hart, noch onze Marc echt heel goed weten wat ze precies moeten doen.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Vloeken in de kerk? Het is volgens mij de mainstream mening hier.
Vind het allemaal wel meevallen. Vertrokken basisspelers zijn vervangen. We zullen moeten afwachten hoe de vervangers het gaan doen.
Duarte wilden ze al vanaf het begin, en hij is gekomen. Dus niet weten wat ze willen of moeten doen lijkt me niet aan de orde.
Vind het allemaal wel meevallen. Vertrokken basisspelers zijn vervangen. We zullen moeten afwachten hoe de vervangers het gaan doen.
Duarte wilden ze al vanaf het begin, en hij is gekomen. Dus niet weten wat ze willen of moeten doen lijkt me niet aan de orde.
Dat gerommel met buitenspelers komt weinig overtuigend over. Waarom zo op het laatste moment van alles proberen?
Voor Eriksen en Alderweireld zijn inderdaad vervangers gehaald. De tijd zal leren wat die jongens kunnen of dat er intern spelers opstaan. Met die invulling heb ik geen probleem. Je kunt toch geen gelijkwaardige spelers halen. Hooguit spelers die de potentie hebben om het (minstens) net zo goed of zelfs beter te doen.
Voor Eriksen en Alderweireld zijn inderdaad vervangers gehaald. De tijd zal leren wat die jongens kunnen of dat er intern spelers opstaan. Met die invulling heb ik geen probleem. Je kunt toch geen gelijkwaardige spelers halen. Hooguit spelers die de potentie hebben om het (minstens) net zo goed of zelfs beter te doen.
Nil volentibus arduum
Dat ben ik met je eens. Zeker die move met Elia vond ik nergens op slaan. Goddank dat het niet door is gegaan.Marillion schreef:Dat gerommel met buitenspelers komt weinig overtuigend over. Waarom zo op het laatste moment van alles proberen?
Achter Elia aangaan is inderdaad een foutje. Gelukkig wilde Ajax hem niet meteen kopen. Dat is nog iets.
Dat je wacht of je Ola John kunt krijgen begrijp ik nog wel. En ook dat er geen tweede Ola John klaar staat.
Neemt niet weg dat de scouting beter kan. En moet.
Dat je wacht of je Ola John kunt krijgen begrijp ik nog wel. En ook dat er geen tweede Ola John klaar staat.
Maar dan moet je dus zeggen: Ola John komt niet, OK jammer, dan nemen we niemand.
Inderdaad, Jöhnk.
Misschien wordt de scouting genegeerd.Yopi schreef:Achter Elia aangaan is inderdaad een foutje. Gelukkig wilde Ajax hem niet meteen kopen. Dat is nog iets.
I think I lost my fucking headache
Scouting is te algemeen. Ik heb gister flitsen van Jong Ajax gezien. M.n. Lobotka, maar ook Meleg en Bazoer gaan we in Ajax-1 terug zien. Mijn indruk is dat de jeugdscouting functioneert en dat er op gebied van de seniorenscouting nog flinke stappen gezet moeten worden.LucaS schreef: Misschien wordt de scouting genegeerd.
- Ajaciedjuh
wimpey schreef:Scouting is te algemeen. Ik heb gister flitsen van Jong Ajax gezien. M.n. Lobotka, maar ook Meleg en Bazoer gaan we in Ajax-1 terug zien. Mijn indruk is dat de jeugdscouting functioneert en dat er op gebied van de seniorenscouting nog flinke stappen gezet moeten worden.LucaS schreef: Misschien wordt de scouting genegeerd.

Ajax zal die doorstroming van onderuit moeten generen. Zoals FdB al zei 'we moeten niet 1 Eriksen, maar 3 Eriksen klaar hebben staan'. Dat in combinatie met 'oud Ajax spelers' die rond de 30 terugkomen. Dit gaat nog wel 3-5 jaar duren.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
@Luuk: dat is al heel wat jaren zo. Ook Jol, Van Basten, Van Geel deden waar ze zin in hadden.
Natuurlijk is dat onwenselijk, daar moet iets aan gebeuren.
Als die jonge jongens het halen ben je spekkoper.
Natuurlijk is dat onwenselijk, daar moet iets aan gebeuren.
Als die jonge jongens het halen ben je spekkoper.
Betekent natuurlijk niet dat je in 3 maanden niet 1 (!) goede en betaalbare buitenspeler ergens ter wereld moet kunnen vinden. Jeugd- dan wel seniorenscouting...
We spelen met een links- en rechtsbinnen. Komt dan van hogerhand? Je ziet bij Barcelona zelden een aanvaller buitenom gaan voor de voorzet. Die voorzetten komen - als ze al komen - van de backs. Als ik Sig was, zou ik me zorgen gaan maken. De Gary Lineker van Ajax.
We spelen met een links- en rechtsbinnen. Komt dan van hogerhand? Je ziet bij Barcelona zelden een aanvaller buitenom gaan voor de voorzet. Die voorzetten komen - als ze al komen - van de backs. Als ik Sig was, zou ik me zorgen gaan maken. De Gary Lineker van Ajax.

Tja, je kunt bij wijze van spreken Mokhtar halen, maar dan zet je in op een heel andere categorie.
Ajax legde de lat hoog door achter Ola John aan te gaan, een speler die normaal gesproken (ook door zijn hoge salaris) niet haalbaar is.
Ajax legde de lat hoog door achter Ola John aan te gaan, een speler die normaal gesproken (ook door zijn hoge salaris) niet haalbaar is.
Dan is het totaal inconsequent om na John achter Elia aan te gaan, want die kan er geen hout van. Mokhtar: waarom niet? Als we dan toch talent ontwikkelen...Yopi schreef:Tja, je kunt bij wijze van spreken Mokhtar halen, maar dan zet je in op een heel andere categorie.
Al met al vind ik trouwens dat Ajax weer een talentvolle groep heeft. Onze wegkapitein hopelijk snel terug en op 9,5 en we doen gewoon weer mee.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Ik vond de interesse in Elia echt een aanfluiting.
Het talent en de ervaring heeft Elia wel, maar je hebt niets aan die jongen want hij is gek.
Kent De Boer hem niet van het WK? Toen viel hij mee.
Kent De Boer hem niet van het WK? Toen viel hij mee.
+1. Dan geef je gewoon aan dat je je zaken niet op orde hebt.El Clavo schreef:Ik vond de interesse in Elia echt een aanfluiting.
Ik begrijp gezien de aanwezigheid van Lobotka, Meleg, Andersen, Serero e.c. wel waarom ze Maher hebben laten lopen. Hoewel Maher natuurlijk een groot talent is...
De interesse voor Elia was inderdaad armoe. Daarnaast is het natuurlijk erg naif gehandeld van Ajax. Derk en Lukoki zijn al een aantal weken weg. Als je dan alleen Fischer en Bojan overhoud is de spoeling erg dun. De extra aankoop voor een buitenspeler had allang gedaan kunnen en moeten worden, waarom wordt er dan zolang gewacht?
Ola John was een prima zet geweest denk ik. Maar als dat de enige optie was is het treurig gesteld met de scouting. Je me van alles wijsmaken maar niet dat er verder op deze hele planeet een betaalbare en Ajaxwaardige buitenspeler rondloopt.
Ola John was een prima zet geweest denk ik. Maar als dat de enige optie was is het treurig gesteld met de scouting. Je me van alles wijsmaken maar niet dat er verder op deze hele planeet een betaalbare en Ajaxwaardige buitenspeler rondloopt.
- Ajaciedjuh
Vader Siem laat weer van zich horen.
@GeorgedeJong28: #Ajax :versterkingen te duur, eigen toppers rond 22 niet marktconform betalen. Resultaat Cruyff tevreden aandeelhouders, sportief failliet
Behartigd hij ook de zaken van Siem!? Dan hebben we een probleem.
@GeorgedeJong28: #Ajax :versterkingen te duur, eigen toppers rond 22 niet marktconform betalen. Resultaat Cruyff tevreden aandeelhouders, sportief failliet
Behartigd hij ook de zaken van Siem!? Dan hebben we een probleem.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."