Ajax - Feyenoord 18-08-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Re: Ajax - Feyenoord 18-08-2013

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 19, 2013 11:32 am

Rishi schreef:Schijnt meer een loper te zijn.
Ik heb hem in de voorbereiding en ook de afgelopen wedstrijd met JA een aantal mooie passes zien geven. Tegen MVV zetten hij met een prachtige bal Klaassen alleen voor de keeper (dieptebal). Maar hij kan ook een bal met gevoel geven.

Hij oogt nog wel een beetje onstuimig. Ik heb regelmatig het gevoel dat hij er ook zomaar met een rode kaart uitgestuurd kan worden. Maar goed, hij is ook pas 16.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma aug 19, 2013 12:31 pm

Er functioneerde helemaal niets. De opbouw was tragisch, diepgang was er niet, de buitenspelers waren bedroevend, de backs deden alleen mee in balbezit. Nee, dit was wellicht de slechtste pot onder het regime van de Boer.

Het zegt genoeg als het invallen van Serero een lichtpuntje is. :smallgrin.gif:

Arthur

Bericht door Arthur » ma aug 19, 2013 1:19 pm

Ik vind je beschrijving terecht als je die toepast op de tweede helft, maar tussen grofweg de 15e en de 45e minuut werd Feyenoord overlopen. Zij mogen er dan weinig van kunnen, maar als er helemaal niets functioneert dan lukt dat je echt niet.

Ik vind het wel heel zorgelijk dat er nu geluiden zijn dat ze na een uur al moe waren. Zo'n conditieachterstand haal je tijdens het seizoen toch nooit meer in?

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 19, 2013 2:53 pm

Ik denk dat men opbouwt naar september / oktober toe.
Door regelmatig spelen en specifiek trainen bouw je ook conditie op.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 19, 2013 6:21 pm

Columbus schreef: Jammmer dat van Ginkel niet gelukt is om bij Ajax te komen spelen.
Zeker nu Siem er niet bij is. Je had gister niemand die adequaat op het vele vuile werk van Sig anticipeerde.
elliquido schreef:Ik denk dat men opbouwt naar september / oktober toe.
Door regelmatig spelen en specifiek trainen bouw je ook conditie op.
Nou is een seizoen een marathon en geen Usain Bolt afstand... Maar het is wel erg futloos tot dusver. Tegen AZ een goede 20 minuten, gisteren 25 ofzo. En daar omheen lange zwakke fases. Zelfs tegen Roda.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 19, 2013 6:42 pm

Als dat echt komt doordat we conditioneel niet beter kunnen dan is de voorbereiding wat mij betreft faliekant mislukt. Het kan niet zo zijn dat we er collectief doorheen zakken na 60 minuten van het niveau zoals dat van afgelopen zondag. Dat er iets van opbouw in een seizoen zit kwa conditie wil ik wel in meegaan. Maar 90 minuten op een acceptabel niveau spelen moet het hele seizoen door kunnen.
Nil volentibus arduum

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 19, 2013 7:22 pm

nou moeten we natuurlijk ook niet overdrijven, want hoeveel "echte" kansen heeft feijenoord nu gehad ?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 19, 2013 7:27 pm

Dat lag wat mij betreft vooral aan Feyenoord. Ajax was in het eerste gedeelte eerste helft en met name de hele tweede helft gewoon dramatisch slecht.
Nil volentibus arduum

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 19, 2013 7:57 pm

Des te knapper dat ze niets weggaven

peter

Bericht door peter » ma aug 19, 2013 9:01 pm

Marillion schreef:Dat lag wat mij betreft vooral aan Feyenoord. Ajax was in het eerste gedeelte eerste helft en met name de hele tweede helft gewoon dramatisch slecht.
Die aanvallende buitenspelval werkte wel goed bij Feyenoord. Tactisch ijzersterk dat zo'n Schaken telkens 3 meter achter de laatste man gaat staan, zodra er een bal dreigt te komen.

Kijk, wij waren allerbelabberst, maar jongens als Immers en Schaken horen eigenlijk 'gewoon' bij clubs als ADO en VVV. Die gasten kunnen er toch echt geen ene mallemoer van? Ken dat hele Krasnodar niet, maar die geef ik een goede kans tegen dit Feyenoord.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 19, 2013 9:37 pm

Zie net de goals. Kopbal van Sigthorsson zat er lekker in. 0-1 van Feyenoord leek me buitenspel? Sowieso maakt Pelle daar eerst een overtreding.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 19, 2013 11:22 pm

Was inderdaad buitenspel van Pellè.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » di aug 20, 2013 8:48 am

Arthur schreef:Ik vind je beschrijving terecht als je die toepast op de tweede helft, maar tussen grofweg de 15e en de 45e minuut werd Feyenoord overlopen. Zij mogen er dan weinig van kunnen, maar als er helemaal niets functioneert dan lukt dat je echt niet.

Ik vind het wel heel zorgelijk dat er nu geluiden zijn dat ze na een uur al moe waren. Zo'n conditieachterstand haal je tijdens het seizoen toch nooit meer in?
Ajax had met 5-1 moeten rusten. Niks aan de hand dan. Er werd toen prima gespeeld. Veel combinatiespel maar ook heel veel voorzetten.
IK GELOOF!!!!!!

peter

Bericht door peter » di aug 20, 2013 9:01 am

Bert schreef:Was inderdaad buitenspel van Pellè.
Blijft bijzonder dat men dan altijd roept 'dat het randje buitenspel is en dat je dan voordeel aan de aanvallende partij' moet geven. Het was gewoon buitenspel en of dat nu net met 5 cm of met 10 cm was, dat maakt niet uit.

Baseman

Bericht door Baseman » di aug 20, 2013 9:34 am

Nou ja, gewoon buitenspel...het betrof een stukje van zijn voet, niet echt iets dat duidelijk te constateren valt op dat moment.

999

Bericht door 999 » di aug 20, 2013 9:37 am

Wel schoenmaat 52 :) ...
Blij met de punten ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di aug 20, 2013 9:52 am

Arbitraire zaak of dit nu buitenspel is of niet, feit blijft dat Ajax enorm knullig stond te verdedigen en gewoon vroeg om een tegendoelpunt. Deze wake-up call was exact wat Ajax verdiende.

Verder ben ik heel gelukkig met het verloop van deze Klassieker (eind 1e helft de tocht vanaf Vak 410 richting 403 en oom agent die om de menigte tegen te houden bij de tussenwand een luchtdrukpistool trok was ouderwets leuk, gewaagde actie met die groene rookbom :biggthumpup.gif:).

Maar ik ben vooral gelukkig met de overwinning, want onfortuinlijk was die niet. De 2-2 had er zomaar in kunnen liggen wanneer 1 bal goed was gevallen. Ik neem aan dat de Ajax spelers nu beseffen dat ze elke keer hard moeten knokken, dat je Eredivisiewedstrijden niet op halve kracht wint. Clubs als AZ en Feyenoord komen heus niet schriftelijk die 3 punten bij je inleveren, maken het je erg lastig als je zelf niet 100% bent. Ik hoor en lees trouwens nergens iets over een enorme kans van Feyenoord die van de lijn werd gehaald na 45+1 minuten. Dan was Feyenoord op slag van rust zomaar op 2-2 gekomen. Ik zal me toch niet verbeeld hebben dat Christian Poulsen in de blessuretijd 1e helft een bal op de doellijn wegkopte? :confused.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di aug 20, 2013 10:04 am

Ik heb alleen de tweede helft gezien. Die was om te huilen zo slecht. De Jong werd node gemist, zeg.

Ligeon is een mazzelaar, hij mocht debuteren tijdens de Klassieker en dan had hij nog eens geen tegenstander ook. Ik heb hem regelmatig in de jeugd zien spelen. Liep hij steeds aan de verkeerde kant te dekken. Ik had hem opgescheept met een tegenstander als ik in de schoenen van Koe had gestaan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di aug 20, 2013 10:12 am

Yopi schreef:....Ik heb hem regelmatig in de jeugd zien spelen. Liep hij steeds aan de verkeerde kant te dekken. ...
Dat is iets dat ik bij de jeugd regelmatig voorbij zie komen. Hoe moeilijk is het nu om dat uit te leggen en op te pakken? Ik sta daar echt van te kijken.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di aug 20, 2013 10:21 am

De Jong werd deels gemist, toch is zijn handelingssnelheid in dit soort wedstrijden regelmatig ook ondermaats. Aanstaande vrijdag tegen Heerenveen zou ik 1 of 2 omzettingen doen. Of van Rhijn mag banken en Ligeon staat rechtsback, of Bojan bank en Ligeon dan maar rechtsbuiten. Mijn voorkeur gaat uit naar een variant met Schöne weer rechtsbuiten (kan Ruben met zijn snelheid er telkens overheen, Schöne vult de rest van de flank erg goed in en is bij veel betrokken, dat hakje van hem in de 1e helft was schitterend) en een echte voetballer op de plek van Siem. Je zou Bojan daar eens de kans kunnen geven, maar voor die positie kloppen genoeg jongens op de deur. Meleg, Klaassen, evt. Lucas Andersen.
Yopi schreef:Ik heb alleen de tweede helft gezien. Die was om te huilen zo slecht. De Jong werd node gemist, zeg.

Ligeon is een mazzelaar, hij mocht debuteren tijdens de Klassieker en dan had hij nog eens geen tegenstander ook. Ik heb hem regelmatig in de jeugd zien spelen. Liep hij steeds aan de verkeerde kant te dekken. Ik had hem opgescheept met een tegenstander als ik in de schoenen van Koe had gestaan.
Jij had toch allang een trein genomen als je in de schoenen van Ronald Coward had gestaan? :confused.gif: Of de fiets? :hypocrite.gif:

Yopi, mijn vader heeft ook alleen de 2e helft gezien. Die vond Feyenoord daarom zelfs de betere ploeg. Dat is ook weer zeker niet waar, ik zou zeggen pak de samenvatting van EL/Fox er even bij of nog beter, NOS Studio Sport en turf even de kansen van Ajax in de 1e helft. Goed opgezet over de flanken, vaak goede voorzetten van Ligeon. Met name op snelheid en felheid lost hij verdedigend de boel goed op, een tikje agressiever dan van Rhijn. In de jeugd verloor Ruben vaak zijn directe tegenstander uit het oog, zondag was hij goed geconcentreerd en bovendien zie ik een goede team harmonie. Alderweireld, Moisander en Poulsen helpen Ligeon in het veld, maar hij hen ook. Met name Poulsen heeft hierin echt een ijzersterke rol.
Laatst gewijzigd door Cruijff op di aug 20, 2013 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di aug 20, 2013 10:23 am

Het zegt ook iets over de spelintelligentie van een speler als hij steeds dezelfde fouten maakt.

Het is wel een structureel probleem, want ze doen het allemaal: aan de verkeerde kant dekken, man uit de rug laten weglopen, enz.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di aug 20, 2013 10:26 am

Yopi schreef:Het zegt ook iets over de spelintelligentie van een speler als hij steeds dezelfde fouten maakt.
Klopt, maar Rijkaard, Koeman, Ruud Krol en Wim Suurbier maakten die fouten vroeger in hun jonge jaren structureel ook. Het is denk ik een gevolg van dat de beste spelers uitgroeien tot aanvallende ster van het team en de wat mindere voetballers uiteindelijk in de verdediging belanden. Van de vier die ik hier opnoem was Rijkaard extreem allround, maar die andere drie hadden toch de nodige gebreken.
Yopi schreef:Het is wel een structureel probleem, want ze doen het allemaal: aan de verkeerde kant dekken, man uit de rug laten weglopen, enz.
Jep, iedereen doet dat structureel fout. Of ze nu Van der Wiel, Van Rhijn, Ligeon of welke back dan ook bij een andere club heten...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di aug 20, 2013 10:45 am

Cruijff schreef:Klopt, maar Rijkaard, Koeman, Ruud Krol en Wim Suurbier maakten die fouten vroeger in hun jonge jaren structureel ook. Het is denk ik een gevolg van dat de beste spelers uitgroeien tot aanvallende ster van het team en de wat mindere voetballers uiteindelijk in de verdediging belanden. Van de vier die ik hier opnoem was Rijkaard extreem allround, maar die andere drie hadden toch de nodige gebreken.
Denk het niet, het is een kwestie van spelinzicht. Frank de Boer maakte als jongeling de nodige foutjes, maar nooit deze foutjes. Michael Reiziger had zelfs nog nooit in de verdediging gespeeld toen hij meteen bij Ajax als rechtsback mocht debuteren in de Europese top. Reiziger stond nooit aan de verkeerde kant te dekken, nooit!

In de opleiding van Ajax wordt de nadruk gelegd op het spel in balbezit. Het spel zonder bal komt minder aan bod. Bij de middenvelders zie je dat ook.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di aug 20, 2013 11:17 am

Yopi schreef:In de opleiding van Ajax wordt de nadruk gelegd op het spel in balbezit. Het spel zonder bal komt minder aan bod. Bij de middenvelders zie je dat ook.
Een kracht als Jaap Stam is juist aangetrokken om bij bepaalde spelers het pure verdedigen aan bod te brengen. Je stelling heeft vooral ook met oorzaak-gevolg te maken, een Ajax jeugdteam (en ook het eerste elftal, zelfs in CL wedstrijden) is verreweg meer in balbezit dan de tegenstander. Daarom waren zelfs onze verdedigers (en dan vooral Van der Wiel, Van Rhijn en Blind) nooit erg bedreven in de situaties dat we die bal niet in bezit hadden.
Yopi schreef:Reiziger stond nooit aan de verkeerde kant te dekken, nooit!
:smallgrin.gif:

NOOIT!? :excited.gif: :biggrin.gif: :drecul.gif:
Ga je nu beweren dat we nooit tegendoelpunten hebben hoeven incasseren door fouten van Michael Reiziger? :smallgrin.gif: Dan wil ik je toch dringend adviseren om eens wat wedstrijden terug te kijken. Overigens geen schande, want iedere sportman maakt weleens fouten.
Yopi schreef:
Cruijff schreef:Klopt, maar Rijkaard, Koeman, Ruud Krol en Wim Suurbier maakten die fouten vroeger in hun jonge jaren structureel ook. Het is denk ik een gevolg van dat de beste spelers uitgroeien tot aanvallende ster van het team en de wat mindere voetballers uiteindelijk in de verdediging belanden. Van de vier die ik hier opnoem was Rijkaard extreem allround, maar die andere drie hadden toch de nodige gebreken.
Denk het niet, het is een kwestie van spelinzicht. Frank de Boer maakte als jongeling de nodige foutjes, maar nooit deze foutjes.
Wat is het verschil tussen aan de verkeerde kant staan dekken à la Ligeon of een doelpunt weggeven tegen Juventus à la De Boer in 1996? Dat laatste is zelfs nog een kwalijkere fout.

Frank de Boer maakte allerlei soorten fouten. Ongeconcentreerd zijn, onder de bal doorgaan, ziekenhuisballen bij de tegenstander inleveren, aan de verkeerde kant staan dekken, het heeft allemaal in zijn repertoire gezeten.

Ligeon deed gisteren echt heel veel goed, vooral in de 1e helft. Echt, kijk gewoon nog maar even naar de samenvatting.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di aug 20, 2013 11:29 am

Nee, Reiziger stelde zich juist goed op. Hij was snel, maar hij koos vooral scherp positie. Hij pikte het zo snel op dat hij na zijn terugkeer van Groningen binnen twee maanden in Oranje stond.

Frank maakte vooral foutjes in het begin, toen hij onervaren was en soms overmoedig. Later ging dat eruit. Hij was niet zo snel, hij móest zich wel goed opstellen. Zijn slimheid was zijn kracht.

Het probleem is juist dat rappe jongens in de jeugd veel op snelheid kunnen corrigeren. Dat breekt ze op bij de senioren, als veel tegenstanders even snel zijn als zij.

Plaats reactie