Ajax - Feyenoord 18-08-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Re: Ajax - Feyenoord 18-08-2013

Bericht door Thijs » vr aug 16, 2013 1:49 pm

Ik begin er nu toch wel echt zin in te krijgen! Roda was een lekkere lome opwarmer, zondag gaan we verdomme echt knallen.

Laten we er een ouderwetse inmaakpartij van maken. :ajaxscarf.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

columbus

Bericht door columbus » vr aug 16, 2013 2:21 pm

Ik teken er voor, Thijs! Een lekkere ouderwetse 5-0 oid. Even een kleine 10 minuten hun het idee geven dat er misschien wat te halen valt om vervolgens 80 minuten lang er volledig over heen te knallen. :blub.gif:

Nihad

Bericht door Nihad » vr aug 16, 2013 2:21 pm

Ik wil sowieso een goed Ajax zien. Ik zit persoonlijk nog best met de kater van afgelopen zondag. Vorig seizoen verloren we maar 2 wedstrijd, en nu staan we al op 1 na 2 duels. Even een duidelijke statement maken zondag.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 16, 2013 3:01 pm

Ik verwacht een moeizame wedstrijd. We gaan Siem namelijk ontzettend missen. Gelijkspel of kleine overwinning.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

ferry

Bericht door ferry » vr aug 16, 2013 9:24 pm

Ik wist het eigenlijk wel, maar toch mooi om die cijfers zo te zien :blub.gif:
Afbeelding
vi.nl

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 17, 2013 5:58 am

Een andere statistiek: onder Kuipers won feyenooit 8x, Ajax 3x. :1evil.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Arthur

Bericht door Arthur » za aug 17, 2013 9:46 am

Weet je dat zeker? Als je 8 nederlagen tegen Feyenoord terug gaat in de tijd, dan zit je voor mijn gevoel in de jaren 80.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2013 9:54 am

Ik denk dat hij het over alle wedstrijden onder zijn leiding heeft. Dus niet exclusief de klassieker.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » za aug 17, 2013 9:55 am

Misschien niet alleen tegen ajax? En zijn dit de wedstrijden die hij in zijn totaal met één van die ploegen in het veld floot?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Nihad

Bericht door Nihad » za aug 17, 2013 10:19 am

Arthur schreef:Weet je dat zeker? Als je 8 nederlagen tegen Feyenoord terug gaat in de tijd, dan zit je voor mijn gevoel in de jaren 80.
Hahaha, is nog ook echt waar.

tussen 1990 en 1999 won 010 2 keer van Ajax voor de competitie, tussen 2000 en 2010 4 keer en sinds 2010 1 keer.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2013 10:26 am

Best vaak nog eigenlijk. Daar moeten we echt iets aan doen! :666.gif:
Nil volentibus arduum

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 17, 2013 10:54 am

Marillion schreef:Ik denk dat hij het over alle wedstrijden onder zijn leiding heeft. Dus niet exclusief de klassieker.
Klopt :biggthumpup.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » za aug 17, 2013 2:12 pm

Zegt de ene Feyenoorder tegen de andere Feyenoorder; "die Boskamp is geen echte Rotterdammer".

Afbeelding

999

Bericht door 999 » za aug 17, 2013 3:02 pm

FISCHER WIL VLAMMEN

AMSTERDAM – Met twee treffers was Viktor Fischer (19) afgelopen seizoen de beul van Feyenoord (3-0). „Het was de wedstrijd waardoor mensen me niet meer als talent, maar als goede voetballer zagen”, blikt de Deen terug op de vorige editie van de klassieker, die als voorbeeld moet dienen voor morgen. „Ik weet dat ik weer belangrijk kan zijn.”

Fischer is tevreden over de ontwikkeling die hij sindsdien doormaakte. „We zijn vorig jaar kampioen geworden, ik heb tien keer gescoord en in een aantal wedstrijden een belangrijke rol gespeeld. Ik was één van de spelers die het goed deden in het systeem van Ajax.” Toch blijkt de linksbuiten bovenal zelfkritisch. „De wedstrijd tegen AZ was niet Ajax’ beste wedstrijd en al zeker niet mijn beste duel. Ik moet meer van mezelf eisen.”

In Alkmaar was Fischer grote delen van het duel onzichtbaar. „Het klopt dat je als buitenspeler van Ajax soms weinig wordt ingespeeld, maar dat blijft mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik blijf soms staan, wacht of ik de bal zal krijgen. Het is zaak te leren meer aan de bal te komen door naar binnen te komen, maar ook mijn mond open te trekken als Christian Eriksen aan de bal is. Het lijkt of hij ogen in zijn achterhoofd heeft, beschikt over een superpass, maar hij ziet ook niet altijd direct dat ik in kansrijke positie sta. En door te roepen voelt hij ook of ik lekker in de wedstrijd zit of niet. Dit heeft met ervaring te maken, denk ik. Soms vind ik ook dat ploeggenoten me eerder en vaker hadden moeten inspelen, maar dat zal ik altijd tegen de spelers zelf zeggen en niet in de media.”

De vele positiewisselingen op het middenveld zijn volgens hem niet debet aan de soms minutenlange, ’balloze’ periodes. „Als je de hele tijd de bal wilt hebben, moet je geen buitenspeler bij Ajax zijn. Maar als je één of twee keer in de wedstrijd beslissend wilt zijn, dan moet je dat wél. Bojan Krkic, Lucas Andersen, Tobias Sana en ik moeten zorgen dat wij – als we de bal krijgen – er iets goeds mee doen. En als ik voor de goal kom, ben ik vaak dodelijk.”

Dat hoopt hij tegen Feyenoord weer te bewijzen. Maar Fischer vindt het gevaarlijk dat de Rotterdammers de eerste twee competitieduels hebben verloren en iedereen ’wel even’ denkt dat Ajax wint. „De Klassieker is de Klassieker, een finale op zich. Dus het maakt me niet uit of ze hier zonder punten of met zes punten komen.”

Gek genoeg had Fischer gehoopt dat Daryl Janmaat wel op tijd kon worden klaargestoomd voor Ajax-Feyenoord. „Begrijp me goed, ik heb respect voor Daryl. En ik bekijk altijd beelden van mijn tegenstander. Maar door tegen Janmaat te spelen, was het de grootste uitdaging geweest. En die heb ik nog nodig om het beste uit mezelf te halen. Al is het niet zo dat je een minder gemotiveerde Viktor ziet nu Janmaat niet speelt, maar het is toch anders. Ik weet dat dit misschien niet goed is, hoort bij de leeftijd en moet eruit. Daar ben ik het mee eens.”

Fischer popelt van ongeduld om in de Klassieker weer een hoofdrol te vervullen. „Voor Feyenoord thuis hoeft niemand zich op te laden. Maandag denk je er al aan. Dinsdag, woensdag en donderdag nog meer en vrijdag en zaterdag word je vlijmscherp.”
’FEYENOORD IN CRISIS STORTEN’

door MIKE VERWEIJ

AMSTERDAM – Het kwam harder Frank de Boers mond uit dan hij bedoelde. „Het is wel onze bedoeling Feyenoord in een crisis te storten”, zei de trainer van Ajax in de aanloop naar de Klassieker. Waarna een nuance volgde. „We moeten niet naar Feyenoord kijken. En het is niet leuk als zij in een crisis raken, maar we willen gewoon drie punten pakken”, aldus de 112-voudig international, die niet onder de indruk raakte van het slechte begin van de Rotterdammers.

„Ik denk dat zij genoeg ervaring hebben om niet in paniek te raken door nul punten uit twee wedstrijden, op-en-top gemotiveerd zijn en het ons verschrikkelijk moeilijk zullen maken. Dus hun seizoenstart is zeker geen voordeel. Het is een heel belangrijke wedstrijd voor beide ploegen. We willen bijblijven bij de koppositie, dus mogen geen punten verliezen”, zei de trainer die verklapte dat Ruben Ligeon de geschorste Ricardo van Rhijn zal vervangen.

„Er zijn heel veel overeenkomsten tussen Ricardo en Ruben. Ricardo is fysiek nog wat sterker en Ruben heeft meer drang om op te komen. Hij moet tegen Feyenoord proberen het zoveel mogelijk in te vullen. Hij is supersnel, kan negentig minuten langs de lijn denderen en kan ondanks zijn lengte ontzettend hoog springen. Uit de testen bleek dat hij uit stilstand 61 centimeter haalde, het hoogst van allemaal. Het is een heel atletische jongen, die fysiek nog wat kan winnen.

Dat laatste zou een kwestie van tijd kunnen zijn. „We zijn zeer tevreden over Ligeon. Ik denk dat de wedstrijd tegen NAC vorig seizoen – ook voor hem zelf – een soort examen was. Dat deed hij fantastisch en sindsdien heeft hij een stijgende vorm te pakken gehad, waardoor hij nu een volwaardig lid is van de selectie. Van Rhijn weet ook dat Ligeon een inhaalslag aan het maken is en niet meer zo ver van hem af zit”, zei De Boer.

De ontwikkelingen op de transfermarkt laten hem koud. „Het maakt voor mij geen verschil dat Feyenoord Samuel Armenteros heeft aangetrokken, want of Armenteros, Sekou Cissé of John Goossens nu vanaf links speelt, maakt niet zoveel uit. Al zijn Armenteros en Cissé meer valse spitsen die in de zestien zullen verschijnen. Goossens zal meer als middenvelder spelen. Dat is een ander type.”

Dat Toby Alderweireld mogelijk voor een vertrek naar Spartak Moskou staat, is voor De Boer geen reden hem – bij afwezigheid van De Jong – de aanvoerdersband niet te gunnen. „Hij was vorig jaar al tweede aanvoerder. Zolang hij niet weg is, blijft hij dat.”
Koeman laat Armenteros debuteren

ROTTERDAM – Samuel Armenteros gaat morgen al zijn debuut maken voor Feyenoord in de klassieker tegen Ajax. Trainer Ronald Koeman heeft de Zweedse aanvaller achter de hand als nieuw wapen in een periode dat Jean-Paul Boëtius nog geblesseerd is, de talentvolle Elvis Manu nog geschorst is en het elftal voorin een impuls nodig heeft. „Armenteros is een speler die ons in een bepaalde fase wat verder kan brengen. Hij zit zeker bij de selectie tegen Ajax en ik durf alles aan”, zegt de oefenmeester van Feyenoord, die de spits al een jaar geleden bij zijn selectie had willen hebben.

De zorgen van de coach zitten in de ArenA misschien meer bij zijn achterste linie. Op de rechtsbackpositie ontbreekt international Daryl Janmaat door een enkelblessure en is zijn vervanger Jordy van Deelen door zijn rode kaart tegen FC Twente geschorst. Stefan de Vrij zou nog een alternatief zijn geweest, maar die kreeg tegen Twente ook al rood. Het centrale duo zal in elk geval bestaan uit Joris Mathijsen en Bruno Martins Indi. Dat er bij Feyenoord na twee nederlagen druk op het elftal staat, vindt Koeman begrijpelijk.

„De vraag is: hoe ga je daar als speler mee om? Het is nieuw, niet voor mij, want ik loop al wat langer mee. Maar voor de meeste spelers van Feyenoord is dit een nieuwe situatie. Individueel en als team zijn we de afgelopen twee seizoenen positief benaderd vanwege de aardige ontwikkeling. Nu is er kritiek en daar hebben sommigen best problemen mee”, is de harde constatering.

De spelers is nog eens onder de neus gewreven hoe ze de afgelopen twee seizoenen tot grote hoogte konden stijgen. Het was vooral omdat ze er als groep én als individu werkelijk alles aan deden. De opofferingsgezindheid was groter dan bij elke andere club. Door terug te gaan naar die basis, hopen Koeman en zijn assistenten Jean-Paul van Gastel en Giovanni van Bronckhorst dat het vertrouwen in elkaar terugkeert. „Of dat dit weekeinde al gebeurt, weet je niet. We spelen wel tegen Ajax…” zegt Koeman.

Dat het duo Stefan de Vrij en Bruno Martins Indi afgelopen week wel een goede beurt maakte bij Oranje is meegenomen. Een norse Koeman weigert daar bij de persconferentie voor de klassieker commentaar op te geven. Hij heeft geen trek in een nieuwe controverse met Van Gaal. De twee verdedigers weten bovendien dat ze ook zonder de mening van hun coach bij hun club betere prestaties moeten neerzetten.

Koeman denkt dat Ajax zijn beste man thuis heeft zitten. „Siem de Jong is misschien wel de meest onderschatte speler van de eredivisie. Die is niet vervangbaar bij Ajax.”
... De T.

DE KLASSIEKER

Het is nu reeds alles of niets. Weliswaar op schaal, maar zowel Ajax als Feyenoord kan zich morgen in de Klassieker geen nederlaag permitteren. En dat op de derde competitiedag.

Nog voor het seizoen was begonnen verraste de Feyenoordtop vriend en vijand door aan te geven dat het landskampioenschap dit keer geen optie was. Het was niet realistisch daarover te speculeren. In topsport een uiterst curieus standpunt. Omdat Ajax, Feyenoord en PSV gewoon de morele plicht hebben om jaarlijks voor de titel te gaan. Realistisch of niet is geen issue, het hoort in de genen van de club te zitten. Of het daadwerkelijk lukt zien we later wel.

Die Rotterdamse terughoudendheid leek vervolgens op het elftal over te slaan. Spelers moesten ineens uitleggen of ze wel tegen de druk konden of dat ze wel ‘hard’ genoeg waren. Zo had Feyenoord zichzelf in de rol van onderliggende partij gemanoeuvreerd.

Nog pijnlijker was dat dit tegen PEC Zwolle en FC Twente ook te zien was. Beide tegenstanders voetbalden beter en vooral zelfverzekerder. Deze week haalde Feyenoord Samuel Armenteros nog als extra versterking voor de aanval, alleen zit daar niet het probleem.

Vorig jaar verraste Feyenoord in de Klassieker Ajax door vanaf de aftrap druk op de Amsterdammers te zetten. Daarmee werd de tegenstander in de openingsfase bijna getackeld, alleen beheersten de Rotterdammers deze manier van spelen nog onvoldoende om er ook een klinkend resultaat uit te slepen. Toch leek er, ondanks de 3-0 nederlaag, een basis voor een agressiever, offensiever en dus sterker Feyenoord gelegd.

Alleen is er van die intenties weinig meer terug te zien. Omdat de linies onvoldoende aansluiten kunnen ploegen als PEC en Twente de toon zetten door simpel verzorgd positiespel toe te passen. Dat kan onmogelijk een kwestie van kwaliteit zijn, dus heeft het met vertrouwen te maken. Twijfel om vanuit de verdediging en middenveld verder van het eigen doel af te voetballen en twijfel die onbesuisde acties in de hand werkt. Twijfel van een ploeg die niet in het landskampioenschap gelooft. Zo snel kan het dus gaan. Ook Ajax paste halverwege het vorige seizoen de speelstijl aan. Meer naar voren, de linies dichter op elkaar en meer domineren op de helft van de tegenstander. Nationaal maakten de Amsterdammers daarmee het verschil, internationaal nog niet. Het probleem zat ’m vooral in de bezetting van het middenveld, waar de wisselwerking met de flanken te wensen overliet.

De overwinningen tegen AZ (Johan Cruijff Schaal) en Roda zouden verbloemen dat uitgerekend dit probleem niet is opgelost. Dus blijft Ajax kwetsbaar als de tegenstander vroeg druk zet en de ploeg op de eigen helft houdt.

Zelfs het zwakke Roda slaagde hier zo’n 15 minuten in en dreigde de wedstrijd in de ArenA zelfs bijna te kantelen. Een week later was Ajax in Alkmaar tegen AZ alsnog de sigaar en dat gaat dit seizoen vaker gebeuren als alles blijft zoals het is.

Feyenoord maakt dus morgen de meeste kans als het Ajax aanpakt. Niet door een veredelde schoppartij, maar door gedreven vooruit te verdedigen en de tegenstander op de eigen helft op te jagen. Maar dan moet je wel durven.
J.De Groot.
Blij met de punten ...

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo aug 18, 2013 12:05 am

Zo'n wedstrijd staat helemaal op zich. Feyenoord lijkt zwakker, maar heeft spelers die wel een actie in huis hebben, die wel durven/mogen.

Ik heb er, als Rotterdammer, nooit een goed gevoel bij, ben tijdens de wedstrijd bezig met een positieve wending, de blunder van de scheidsrechter, buitenspeldoelpunt enz. Ik ben gewoon blij dat mijn vrouw afgelopen week besloten heeft dat het plafond nodig moet worden geverfd, alsook de wanden enz. Ik ben al twee dagen bezig en gelukkig ook morgen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo aug 18, 2013 2:47 am

Dat ga je toch niet menen, man? Dus morgen en overmorgen krijgen we weer allemaal posts van jouw hand te lezen waarin je het positiespel en de ontwikkelingen bij Ajax kraakt terwijl je tijdens dé wedstrijd met een kwast in je hand een ladder stond te bestijgen...?

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » zo aug 18, 2013 5:01 am

'kWens jullie een fijne wedstrijd toe en dat die kakkerlakken opgevreten worden! :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo aug 18, 2013 7:08 am

Gaan we doen!

HAP :ajaxscarf.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo aug 18, 2013 7:08 am

Gadver, kakkerlakken opvreten? Is dat normaal in Nijmegen? :kots: :666.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 18, 2013 8:08 am

Late we ze maar gewoon vertrappen. :666.gif: :ajaxscarf.gif:

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » zo aug 18, 2013 8:39 am

Kriebels! Ik heb zelfs slecht geslapen vannacht :blush.gif:

WIJ ZIJN AJAX! :ajaxscarf.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » zo aug 18, 2013 8:41 am

Afbeelding
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

999

Bericht door 999 » zo aug 18, 2013 8:58 am

Nou, eens kijken of dat de AJAX spelers en hun trainer hun grote mond w.b. deze wedstrijd waar kunnen maken ..
Blij met de punten ...

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo aug 18, 2013 9:34 am

SylvievdVaart schreef:Kriebels! Ik heb zelfs slecht geslapen vannacht :blush.gif:

WIJ ZIJN AJAX! :ajaxscarf.gif:
Ik ook ... Ging 1200 uur naar bed en ik zag het half 4 worden.
Maar dat lag niet aan Ajax.

Heb er wel zin in.... :ajaxscarf.gif: :blub.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo aug 18, 2013 9:43 am

Cruijff schreef:Dat ga je toch niet menen, man? Dus morgen en overmorgen krijgen we weer allemaal posts van jouw hand te lezen waarin je het positiespel en de ontwikkelingen bij Ajax kraakt terwijl je tijdens dé wedstrijd met een kwast in je hand een ladder stond te bestijgen...?
Dat eerste is toch geen "wishful thinking"? Is het een vorm van "self-denying prophecy"?

Wat het positiespel betreft kan ik dat voor de wedstrijd schrijven, wat de ontwikkelingen betreft: voor jou fijn dat jij je ziet en wat die kwast en het bestijgen (stond bestijgen?) betreft: ja, ik ben meestal afhankelijk van radio en af en toe de pc. In de Arena zitten is natuurlijk het meest geschikt om een wedstrijd te volgen, maar dat is nu eenmaal niet het geval.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie