Pierre Rolland had zondag eigenlijk niet van start mogen gaan in de slotetappe van het Critérium du Dauphiné.
Dat bericht de Franse krant L'Equipe. Volgens de regels van de MPCC, de beweging voor een geloofwaardige wielersport, had Rollands ploeg Europcar hem uit de koers moeten halen omdat hij een tekort aan cortisol in zijn bloed had.
De maatregel is ingesteld om de gezondheid van renners te beschermen. Rolland staakte zondag in de beginfase van de slotrit de strijd, volgens Europcar vanwege een ontsteking in zijn achillespees.
AG2R hield zich onlangs wél aan de MPCC-regels: de Franse ploeg schorste zichzelf voor de Dauphiné omdat er in een half jaar tijd twee renners positief hebben getest.
De 26-jarige Rolland won in 2011 het jongerenklassement in de Ronde van Frankrijk. In datzelfde jaar zegevierde hij in de etappe met aankomst op de Alpe d’Huez.
Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Johan Bruyneel heeft spijt. Spijt dat hij betrapt is...
'Ik word afgeschilderd als duivel'
Johan Bruyneel zou graag het stilzwijgen doorbreken over de dopingzaak rond zijn oud-pupil Lance Armstrong. Maar tot zijn grote frustratie moet hij van zijn advocaten zijn mond houden.
''Ik word afgeschilderd als duivel. Dat is zwaar'', zegt de oud-ploegleider van de Amerikaanse wielrenner dinsdag in het Belgische blad Humo. ''Ik sta te popelen om mijn verhaal naar buiten te brengen, maar mijn advocaten hebben me opgedragen om te zwijgen. Het wordt allemaal toch maar tegen mij gebruikt. Heel frustrerend.''
Bruyneel wordt gezien als het grote brein achter het dopinggebruik van Armstrong en zijn ploegmaten bij US Postal. ''Deze aanklachten vallen me zwaar, heel zwaar. Als mijn moeder in tranen belt omdat ze iets slechts over mij gelezen heeft, breekt dat mijn hart." "Vooral omdat het pertinente leugens zijn. Ik kan iedereen recht in de ogen kijken. Ik heb nooit iemands gezondheid in gevaar gebracht.''
Rancune
Volgens Bruyneel was de hele zaak niet naar buiten gekomen als hij Floyd Landis in de ploeg had opgenomen na het aflopen van zijn dopingschorsing. Ook de rentree van Armstrong in 2009 wakkerde rancunegevoelens aan bij Landis, die zijn oude kopman in 2010 van dopinggebruik beschuldigde.
"Als Armstrong niet was teruggekomen en als ik Landis opnieuw in de ploeg had opgenomen, dan was dit alles nooit gebeurd. Daar ben ik tweehonderd procent van overtuigd. Zonder die twee feiten zouden we helemaal anders praten."
Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum
Please zeg! 

Sjezus, wat een droeftoeter is die Bruyneel zeg, hoe bedoel je: 'Ik heb een plaat voor mijn knar...'.
Nou en of...
En hij heeft spijt... ja inderdaad spijt dat hij gepakt is.
Hij geeft aan dat hij inplaats van Armstrong liever Landis in de ploeg had opgenomen.
Tja, ik baal er ook van dat mijn dochter les kreeg in de groep van Benno L. Ik had beter aan Joran van der Sloot kunnen vragen of hij haar had willen leren zwemmen...

Hij geeft aan dat hij inplaats van Armstrong liever Landis in de ploeg had opgenomen.
Tja, ik baal er ook van dat mijn dochter les kreeg in de groep van Benno L. Ik had beter aan Joran van der Sloot kunnen vragen of hij haar had willen leren zwemmen...

Mollema sluit zijn Ronde van Zwitserland keurig af met een derde plaats in de afsluitende klimtijdrit en een 2e plaats in het algemeen klassement. Allebei achter Rui Costa. Een ritzege, 2 ereplaatsen en podium op het einde. Daar kun je mee thuiskomen.
Nil volentibus arduum
Mollema is een goed ventje!
Is de Tour dit jaar met bonificaties of weer zonder? In beide gevallen weet Mollema vaak nog wat te sprokkelen, hij is nooit te beroerd om nog even een explosief sprintje te doen of, wanneer hij voelt dat hij in de laatste kilometers goede benen heeft, brutaal op avontuur te gaan op jacht naar wat tijdwinst.
De andere Nederlandse renners (lees: vooral Robert Gesink) missen dat.

De andere Nederlandse renners (lees: vooral Robert Gesink) missen dat.
Ja Gesink is daar echt te beroerd voor.....
Gesink heeft wel de goede wil, maar niet de explosiviteit. Hij mist naast rappe benen regelmatig ook een beetje slimheid in de finale.
Toch wint hij meer dan Mollema
Zoals de Ronde van Oman bedoel je?
Ik ben groot fan van Mollema (moest exact hetzelfde parcours fietsen naar school waar de Jong een keer een mooi item over gefilmd heeft) maar hij wint tot dusverre echt niet meer dan Gesink.
Mollema z'n laatste overwinning was meer dan een jaar geleden in Polen, waar Gesink tijdens een slecht jaar alsnog de bergrit en eindklassement in Californië heeft gewonnen.
Nu wint Mollema een mooie etappe in Zwitserland, maar daar heeft Gesink ook al eens de koninginnerit gewonnen (met een beduidend sterkere bezetting dan dit jaar).
Het is gewoon vreemd dat Mollema overal als winnaar wordt weggezet, en Gesink als loser, terwijl de laatste tot dusverre duidelijk een beter cv kan overleggen.
Mollema z'n laatste overwinning was meer dan een jaar geleden in Polen, waar Gesink tijdens een slecht jaar alsnog de bergrit en eindklassement in Californië heeft gewonnen.
Nu wint Mollema een mooie etappe in Zwitserland, maar daar heeft Gesink ook al eens de koninginnerit gewonnen (met een beduidend sterkere bezetting dan dit jaar).
Het is gewoon vreemd dat Mollema overal als winnaar wordt weggezet, en Gesink als loser, terwijl de laatste tot dusverre duidelijk een beter cv kan overleggen.
Klopt, zo werkt het in Nederland.
Ivo Niehe is een ijdeltuit, Patrick Kluivert een moordenaar, Andries Knevel een varkenslid, Johan Cruijff een eikel die onzin vanaf een berg roept en Gesink is een loser. Oh en Joop Zoetemelk natuurlijk een groot kampioen en zeker geen doper/valsspeler.
Welkom in het land waar je niet zo snel meer van je stempel af komt...
Ivo Niehe is een ijdeltuit, Patrick Kluivert een moordenaar, Andries Knevel een varkenslid, Johan Cruijff een eikel die onzin vanaf een berg roept en Gesink is een loser. Oh en Joop Zoetemelk natuurlijk een groot kampioen en zeker geen doper/valsspeler.

Welkom in het land waar je niet zo snel meer van je stempel af komt...
Dit heeft Mollema in ieder geval leuk bij elkaar geharkt. In zijn geval zelfs bijna letterlijk want de stijlprijs zal hij nooit winnen. Prima gereden deze week. Jammer dat Rui Costa net nog wat beter was.
Hopelijk heeft hij wel goed gepland en is hij straks in Frankrijk niet al over zijn top heen. Want Nederland kan wel wat succes in de Tour gebruiken. Als Mollema of Gesink een mooie rit kan pakken zou het al lekker zijn.
Hopelijk heeft hij wel goed gepland en is hij straks in Frankrijk niet al over zijn top heen. Want Nederland kan wel wat succes in de Tour gebruiken. Als Mollema of Gesink een mooie rit kan pakken zou het al lekker zijn.
Nil volentibus arduum
I hope so! Ben van mening dat Gesink voor het klassement in de Vuelta heel wat meer te zoeken heeft dan in de Tour. Wellicht kan hij zich in de eerste week al flink op achterstand laten rijden zodat hij de vrijheid krijgt om voor die ritzege te gaan.
Deze tour moet je er al vanaf het begin staan als je in het klassement mee wilt komen. Geen idee hoe Gesink ervoor staat. Ik vermoed dat ie eerst nog wel even wil testen hoe het gaat.
Voor Mollema ben ik ook wel een beetje bang dat hij z'n piek deze week heeft gehad. Heeft nog weinig ervaring met de planning rondom een hoogtestage.
Voor Mollema ben ik ook wel een beetje bang dat hij z'n piek deze week heeft gehad. Heeft nog weinig ervaring met de planning rondom een hoogtestage.
Voordeel daarvan is dat ze wel vrij snel zullen weten waar ze staan. Zakt Mollema of Gesink door het ijs? Kan één van hen voor het klassement gaan en de ander gaan vrijbuiten? Kunnen ze allebei als vrijbuiter op jacht naar een ritzege? Met een beetje mazzel is dat al duidelijk nog voordat de renners Corsica weer verlaten.
Als ie een beetje z'n best doet kan een gast als Ten Dam ook aardig meekomen bergop. Ik heb het gevoel dat hij daar dit jaar ook pas voor het eerst serieus werk van maakt.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Ten Dam is z'n hele carrière al meesterknecht voor de bergen.
Ik dacht meer aan (schaduw)kopman. Top-15 klassering in de Tour moet-ie kunnen rijden als hij voor zichzelf mag rijden toch?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Maar wat heb je daar dan aan? Er zijn er in mijn ogen al veel te veel die voor het klassement rijden. Als je een goede kans hebt om podium te rijden snap ik dat wel. Top 10 is al minder en alles daar onder volstrekt niet interessant. Kun je beter proberen een rit te winnen of een ploeggenoot te helpen om zijn doel te bereiken.
Vorig jaar ging bijvoorbeeld een ventje als Rob Ruijgh voor een klassement rijden. Daar snap ik dus echt helemaal niets van. Ga lekker aanvallen denk ik dan. Laat je zien en dan kijken we na drie weken wel wat het heeft gebracht.
Vorig jaar ging bijvoorbeeld een ventje als Rob Ruijgh voor een klassement rijden. Daar snap ik dus echt helemaal niets van. Ga lekker aanvallen denk ik dan. Laat je zien en dan kijken we na drie weken wel wat het heeft gebracht.
Nil volentibus arduum
Aldus ene Michael Boogerd die zijn verstand een beetje kwijt is, dat bietje wat ie nog over had ...'Wij konden valsspelen, omdat instanties faalden'
Michael Boogerd heeft zich niet verbaasd over de uitspraken van de Commissie Anti-Doping Aanpak. De oud-renner, die zelf bekend heeft verboden middelen te hebben gebruikt, was één van de sporters die is ondervraagd.
"Volgens mij heb ik dit wel eens vaker gehoord", zei Boogerd over de bevindingen tegen het ANP. "Ik heb in die commissie alleen voor mezelf gesproken. Ook als ik niet bekend had, was ik gegaan. Voor mij is het een vervelende tijd geweest. De keuze om doping te nemen was lastig, maar eigenlijk kon je niet anders. Ik vind het alleen zo jammer dat de focus nu zo op het wielrennen ligt."
"Wij konden valsspelen, omdat andere instanties hebben gefaald. Zij waren niet bij machte het uit te bannen."
Blij met de punten ...
Inderdaad weer een vreemde verklaring. Of ik begrijp het allemaal voor geen meter. In mijn optiek gaan sport en vals spelen niet samen, of de scheidsrechter of welke instantie blind of kennisloos is...
Wat is dat toch met die wielrenners. Ze hebben de boel belazerd en vals gespeeld. Vervolgens worden ze terecht gestraft om dan niet in de spiegel te kijken maar weer een ander de schuld te geven omdat die zijn controles niet goed doen... Nee Michael, je bent gewoon een lul. Je hebt zelf aan de verboden snoepjes gezeten...
Wat is dat toch met die wielrenners. Ze hebben de boel belazerd en vals gespeeld. Vervolgens worden ze terecht gestraft om dan niet in de spiegel te kijken maar weer een ander de schuld te geven omdat die zijn controles niet goed doen... Nee Michael, je bent gewoon een lul. Je hebt zelf aan de verboden snoepjes gezeten...
Ach, hij is wat gefrustreerd. Natuurlijk moet je vooral bij jezelf zijn maar vanuit zijn positie snap ik ook wel dat hij wat teleurgesteld is over de gang van zaken. Je komt als jonge prof in een omgeving terecht waarbij je bijna voor de keuze staat om mee te doen met het dopinggebruik of te stoppen met de sport waarvoor je jezelf jaren intensief hebt ingezet en waar je veel voor hebt gelaten. De keuze om wel of niet mee te doen maak je zelf. En daar ben je dan ook verantwoordelijk voor. Maar hij was, zowel in het peloton als binnen de ploeg, bepaald geen uitzondering. Uiteindelijk besluit hij dan, onder druk van de media, te bekennen dat hij doping heeft gebruikt. En daarna blijft het stil.
Die commissie (ik ben benieuwd wat dat heeft mogen kosten) heeft 200 collega's gevraagd naar hun ervaringen en er is werkelijk niet één iemand die ook een boekje open doet. Daar zit dan, om er maar eens ééntje uit te pakken, bijvoorbeeld Erik Dekker bij. De man die in die periode meerdere malen een op hol geslagen peloton voor wist te blijven. Dat verslag wat ze nu hebben uitgebracht had ik zonder onderzoek ook zo kunnen leveren. Waren we in een middagje klaar geweest.
Elke renner maakt uiteindelijk, al dan niet onder druk van de omgeving, zelf de keuze om doping te gebruiken. Maar het feit dat de verontwaardiging van het publiek zich voornamelijk op één sport richt en dan ook nog eens op een aantal specifieke figuren binnen de sport zorgt voor wat scheve gezichten. Ik kan me er geloof ik wel iets bij voorstellen.
Die commissie (ik ben benieuwd wat dat heeft mogen kosten) heeft 200 collega's gevraagd naar hun ervaringen en er is werkelijk niet één iemand die ook een boekje open doet. Daar zit dan, om er maar eens ééntje uit te pakken, bijvoorbeeld Erik Dekker bij. De man die in die periode meerdere malen een op hol geslagen peloton voor wist te blijven. Dat verslag wat ze nu hebben uitgebracht had ik zonder onderzoek ook zo kunnen leveren. Waren we in een middagje klaar geweest.
Elke renner maakt uiteindelijk, al dan niet onder druk van de omgeving, zelf de keuze om doping te gebruiken. Maar het feit dat de verontwaardiging van het publiek zich voornamelijk op één sport richt en dan ook nog eens op een aantal specifieke figuren binnen de sport zorgt voor wat scheve gezichten. Ik kan me er geloof ik wel iets bij voorstellen.
Nil volentibus arduum