De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

zeux

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za jun 08, 2013 7:52 pm

Godwin's Law als discussie-stopper. Jammer.
Die 'wet' wordt inmiddels even veel misbruikt als de nazi-vergelijking.

Over het algemeen heb je veel inhoudelijker verweer Revo. Nu zit je naar mijn smaak erg 'op de man'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 8:05 pm

Ach, je kunt natuurlijk vinden en/of vaststellen dat de huidige lijn in de opleiding beter is. Hoewel er daar heus ook kanttekeningen te maken zijn. Blijkbaar schrikken mensen van mijn opmerking over de USSR. Daarmee zeg ik niet dat Cruijff net zo erg is als Stalin, maar wel dat een groot deel van de Ajacieden met pek en veren de club uit gejaagd worden, en die 'zuivering' is nog steeds bezig. Die splijting is op de lange duur niet goed voor Ajax, een mening en een werkwijze is nooit heilig. Niemand heeft de wijsheid in pacht, en zeker Cruijff niet. Cruijff is een splijtzwam, dat heeft het verleden aangetoond, en ook nu blijkt dat weer. Ik vind het treurig dat mijn club in handen is gevallen van iemand die bedreigt en manipuleert om zijn zin te krijgen. Zelfs als de nieuwe werkwijze beter zou zijn dan voorheen. En dat laatste moet nog maar blijken. De komende lichtingen zijn vooral gekocht, dus het afwerpen van vruchten van de jeugdopleiding, dat wordt het criterium. Maar goed, blijkbaar heeft Jonk al bewezen dat het nu beter gaat.
I think I lost my fucking headache

Revo

Bericht door Revo » za jun 08, 2013 8:08 pm

Lucas
Ach, wat ik ook zeg, je hebt het toch wel gehoord.
Tja het zou je sieren dan ook op m'n (complete) post in te gaan. Jij stelde dat er onder Van der Boog zo bezuinigd werd, terwijl de salariskosten stegen en er meer geld werd uitgegeven dan opgehaald op transfergebied. Dus of maak je stelling hard aan de hand van cijfers of geef je ongelijk toe.
En nee, 6,3 miljoen voor De Zeeuw is geen koopje, EH was dat ook niet. Er zijn verkeerde spelers gekocht.
De Zeeuw vond ik geen miskoop, kon ik nog wel mee leven. El Hamdaoui was geen slechte speler maar paste niet bij Ajax in verschillende opzichten. Punt is alleen niet dat we Jol als slachtoffer moeten gaan neerzetten en dat hij helemaal geen middelen tot zijn beschikking heeft gehad. De discussie afleiden naar of ze al dan niet geslaagd zijn is weer ontzettend makkelijk.
Dat is volgens mij nog niet voorbij, tenzij je Sana en Cuenca grote successen vindt. Of 4 miljoen voor een reservekeeper.
Tja die discussie over Cillessen hadden we ook al eens gehad, 3,25 miljoen + max 5 ton aan bonussen bij speeltijd, remember?
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

LucaS

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 8:14 pm

Suarez is natuurlijk ook verkocht onder vdB, net als Huntelaar en Vermaelen (die laatste weet ik niet zeker). Ik weet niet of de uitgaven onder vdB hoger waren dan de verkopen. Alleen Huntelaar en Suarez brachten al 54 miljoen op.

EH paste net zo bij Ajax als Suarez. Ook nu wordt er overigens niet met echte buitenspelers gespeeld.

3,25 miljoen voor een reservekeeper dan. En 3 miljoen voor een speler van 32 ofzo.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 8:16 pm

Van den Boog begon op 1 januari 2009. Huntelaar ging naar Real op 2 december 2008 (althans, toen was de deal rond):

http://www.elsevier.nl/Sport/nieuws/200 ... ER214340W/

Dus Huntelaar komt niet op het conto van Boog, maar Wielaert bijvoorbeeld weer wel.

Ik ben trouwens benieuwd naar je argument tegen de stijgende salariskosten?

LucaS

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 8:23 pm

Dat lag voornamelijk aan goede Europese prestaties en ik meen 3,5 miljoen aan bonussen voor het kampioenschap (en natuurlijk aan Sulejmani en nog wat andere aankopen van van Basten Dat was door Cruijff en van Basten geeist, het kapitaal moest op het veld staan).

Van den Boog werd in november 2008 AD bij Ajax.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 8:55 pm

Algemeen directeur Rik van den Boog heeft besloten zijn functie als statutair directeur van AFC Ajax NV, in goed overleg met de Raad van Commissarissen (RvC), te beëindigen.

Van den Boog blijft formeel tot 1 juni 2011 in dienst. Hij wikkelt de komende weken lopende zaken af en draagt zijn taken over. De RvC heeft besloten dat twee RvC-leden, te weten Joop Krant en Frank Eijken, de directieleden van Ajax zullen bijstaan in de hoedanigheid van gedelegeerd commissaris.

Van den Boog: ,,Alle ontwikkelingen rondom het rapport van de technische klankbordgroep hebben een enorme impact op onze mensen en de organisatie, maar ook op mij persoonlijk. Het maakt het voor mij als eindverantwoordelijke onmogelijk om belangrijke beslissingen te nemen die over de komende jaren gaan. Hierdoor kan ik mijn functie niet meer naar behoren uitoefenen."

Van den Boog, die op 1 september 1959 geboren werd in Amsterdam, trad op 1 januari 2009 bij Ajax in dienst als algemeen directeur. Daarvoor bekleedde hij ondermeer directieposities bij Rank Xerox, Orange en Vodafone Libertel en was hij actief als investeerder bij diverse bedrijven. Van den Boog voetbalde in zijn jeugd bij Ajax, waar hij de hele opleiding doorliep. Hij was een paar jaar contractspeler totdat een zware enkelblessure hem noodzaakte te stoppen met voetballen.

Namens de RvC voegt voorzitter Uri Coronel het volgende toe: ,,Het is buitengewoon betreurenswaardig dat het zover is gekomen, maar wij respecteren zijn beslissing. Van den Boog heeft veel goede dingen voor Ajax gedaan en ik vind het pijnlijk te moeten constateren dat de gebeurtenissen zo’n enorme impact hebben, ook op hem persoonlijk. Onder Van den Boog is Ajax een goede weg ingeslagen. We zijn uit de financiële dip gekomen en veel goede veranderingen in de organisatie zijn aan hem toe te schrijven, zoals de duidelijke organisatiestructuur en de ontwikkelingen bij de jeugdopleiding. Hij heeft daarnaast namens Ajax goede resultaten bereikt in onderhandelingen met clubs en spelers.”
http://www.ajax.nl/Ajax-nieuws/Ajax-nie ... j-Ajax.htm

De feiten blijven lastig.

LucaS

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 9:06 pm

Ach ja, verschillende bronnen. best kans dat je gelijk hebt, maar er is geen enkele reden zo uit de hoogte te doen.
Algemeen directeur van Ajax [bewerken]

Bij Ajax werd Van den Boog op 17 november 2008 algemeen directeur. Hij volgde Henri van der Aat op, die als interim bestuurder de zaken waarnam na het vertrek van Maarten Fontein. Zijn aanstelling was de laatste invulling van aanbevelingen uit het rapport-Coronel. Van den Boog kwam begin 2011 onder vuur te liggen nadat hij enkele aanbevelingen van een werkgroep onder leiding van Johan Cruijff gezien zijn verantwoordelijkheid als algemeen directeur niet over wilde nemen. In het tumult dat daarop ontstond, uitte Cruijff meerdere malen directe kritiek op Van den Boog. Op 17 april 2011 maakte Van den Boog bekend dat hij de club per 1 juni van dat jaar zou verlaten.[5]

Wikipedia

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jun 08, 2013 9:28 pm

De datum die wikipedia noemt is volgens mij de datum van bekendmaking. Maar toen moest de aanstelling nog wel langs de algemene aandeelhoudersvergadering die op 3 december werd gehouden. Per 1 januari 2009 was hij vervolgens in functie.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 10:11 pm

Dit zegt Van den Boog er zelf over:
Rik van den Boog heet voor aanvang de allesbeslissende wedstrijd tussen Ajax en Twente alle supporters welkom met een column. Lees hier de bijdrage van de algemeen directeur

Beste Ajacieden,

Hartelijk welkom bij de allerlaatste wedstrijd van het seizoen. En wát voor een wedstrijd. Vorige week was het voortdurend spannend, want de teams waren aan elkaar gewaagd en dat zal vandaag niet anders zijn. Helaas voor ons hebben we de titel ‘winnaar KNVB beker’ niet weten te prolongeren. Dat is natuurlijk jammer, want iedere prijs die je kunt pakken is er een. We baalden zondag dan ook stevig. Vandaag krijgen we de kans om ons te revancheren. En hoe je het ook wendt of keert, het kampioenschap is toch het belangrijkste. Het grote verschil tussen de bekerfinale en de wedstrijd van vandaag zijn u en ik, oftewel het publiek. Werden we in Rotterdam door een fantastische Ajax-aanhang van ruim 12.000 mensen gesteund, vandaag zijn het er 50.000. De spelers maken het verschil op veld, dat doen wij vanaf de tribune.

Dit is mijn laatste column als algemeen directeur van Ajax. De ontwikkelingen rondom het rapport van de technische klankbordgroep hebben een enorme impact op onze mensen en de organisatie, maar ook op mij persoonlijk. Het maakte het voor mij als eindverantwoordelijke onmogelijk om beslissingen te nemen die over de komende jaren gaan. Hierdoor vond ik dat ik mijn functie niet meer naar behoren kon uitoefenen.

Het is duidelijk dat ik voor- en tegenstanders heb. Kenmerkend voor de functie, daar kan ik mee leven. Ik heb het wel moeilijk gehad met foutieve en tendentieuze berichtgeving, met name op die momenten dat het persoonlijk werd en ook mijn thuisfront er last van kreeg. Dat realiseer je je niet als je aan zo’n klus begint en heeft een enorme impact op mijn leven. Terwijl ik te goeder trouw heel veel uren per week in Ajax heb gestoken met maar één belang: progressie boeken met de club. Gelukkig is dat gelukt, ongeacht of we de landstitel winnen of niet.

Toen ik begon, op 1 januari 2009, leed de club al enige tijd vele miljoenen verlies. We maakten een paar weken geleden bekend dat we na drie kwartalen van ons boekjaar een positief financieel resultaat van EUR 16,3 miljoen hebben geboekt. De verwachting is dan ook dat we aan het eind van dit boekjaar zowel operationele als nettowinst realiseren. Er lopen meerdere spelerscontracten af die we niet verlengen, enkele met forse salarissen. Dat betekent extra lucht voor komend seizoen. Ik ben trots op hoe het gaat.

We zijn een voetbalclub, Ajax 1 is ons vlaggenschip. Dus daar gaat het vooral om. Er was al jaren geen sportief succes geweest. Marco van Basten was trainer toen ik begon. Hij heeft een paar belangrijke beslissingen genomen waar de club nu nog steeds profijt van heeft. En voor veel spelers geldt: het jaar onder Van Basten was de basis voor wat er nu gebeurt. Martin Jol nam het over en wist op zijn eigen manier de ploeg tot een winnend team te smeden. We haalden de Champions League, scoorden meer doelpunten dan ooit en behaalden 85 punten in de eredivisie. Frank de Boer giet sinds december 2010 Ajax-saus over het geheel heen. Het publiek geniet van veel zelf opgeleide spelers en van een herkenbaar Ajax-systeem. Als het succes niet in deze cruciale meimaand wordt geboekt, dan heb ik veel vertrouwen in komende seizoenen. De basis is gelegd.

Het zou fantastisch zijn als we het seizoen met succes kunnen afsluiten. Voor mij persoonlijk, ook al schop ik de bal er niet zelf in, zal het ook een enorm goed gevoel geven. We doen het met zijn allen bij Ajax, een eventuele landstitel is dan ook van ‘iedereen’.

Voor nu wens ik u heel veel plezier toe, laten we Ajax met elkaar aan het dertigste landskampioenschap helpen!

Rik van den Boog
Algemeen directeur

http://www.ajax.nl/Ajax-nieuws/Ajax-nie ... oog-43.htm

LucaS

Bericht door LucaS » za jun 08, 2013 10:18 pm

Anyway, daar gaat het ook helemaal niet om. Het is niet de persoonlijke verdienste van vdBoog dat Huntelaar voor 27 miljoen is verkocht. Waar de discussie over ging is of er in de periode vdBoog veel meer is binnengekomen, of uitgegeven. Het lijkt me duidelijk dat het het eerste is.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jun 08, 2013 10:31 pm

Volgens mij zul je dan toch echt moeten weten wanneer de periode Van den Boog begon.

Het transferbeleid was bovendien een echte warboel:

Wielaert - geen positief scoutingsrapport: Van Basten pleasen
Atouba - geen positief scoutingsrapport: Jol pleasen
Ze Eduardo/Kerlon - geen positief scoutingsrapport: Jol/Raiola pleasen
Lodeiro - geen positief scoutingsrapport: Suarez pleasen
Suk - aan komen waaien
Verhoeven - ???
El Hamdaoui - Jol pleasen
Ooijer/Mido/Tainio/Graafland - pfff

Hiertegenover staan, eerlijk is eerlijk, twee redelijke aankopen; Pantelic en De Zeeuw.

Als je echt de transferbalans van Boog op wilt maken, moet je nagaan hoeveel deze spelers hebben opgebracht vs. wat ze hebben gekost. Al is het allerergste nog, dat er eigenlijk geen enkele kwaliteitsspeler tussen zit. De absoluut Ajax-onwaardige spelers daarentegen zijn niet op de vingers van één hand te tellen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 08, 2013 10:51 pm

Revo, check even je inbox. :smile-ajax.gif: Ik heb je een PM gestuurd.

Revo

Bericht door Revo » za jun 08, 2013 10:53 pm

LucaS schreef:Anyway, daar gaat het ook helemaal niet om. Het is niet de persoonlijke verdienste van vdBoog dat Huntelaar voor 27 miljoen is verkocht. Waar de discussie over ging is of er in de periode vdBoog veel meer is binnengekomen, of uitgegeven. Het lijkt me duidelijk dat het het eerste is.
Nee je bent voor de zoveelste keer weer de basis van de discussie aan het verdraaien, ik kom er morgen nog wel een keer op terug.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 08, 2013 11:02 pm

Bespaar je de moeite van het discussiëren met Lucas Revo, tegen zoveel domheid is niets bestand.

Toch nog maar heel even: 1 doelpuntje meer van Dinamo Kiev en Ajax was dus extreem dik in de rode cijfers beland. De financiële huishouding was namelijk zwaar ongezond. Suárez was voor een VEEEEEEEL lager bedrag verkocht dan uiteindelijk in januari 2011 is gebeurd. Sterker nog, Luis, Jantje en Steek waren wellicht alledrie in de uitverkoop gegaan. Ajax had echt in een afgrond kunnen storten.

Overigens stond in het contract van Van den Boog dat hij een bonus van een paar ton zou krijgen als Ajax zwarte cijfers zou schrijven. Puur door de verkoop van Suárez was dit uiteindelijk het geval dus dat pakte Rik nog maar even mee. Moeten we verder niets achter zoeken natuurlijk. :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » za jun 08, 2013 11:11 pm

Wat moeten we daar achter zoeken 'Cruijff'?

En pfffff, als, als, als. Als 'als' op tafel komt, had veel meer heel anders kunnen lopen.

Tendentieuze onzin.

En weer grof op de man spelen. Hou het gewoon bij feiten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 08, 2013 11:17 pm

Je hoeft er helemaal niets achter te zoeken, dat zeg ik toch? Aan tafel bij Studio Voetbal kreeg vd Boog nog wel een vraag over de verkoop van Suárez en zijn bonus. Die ontweek hij, toen kon Jack van Gelder natuurlijk best eens kritisch doorvragen, maarja dat zou hij een keer doen. :excited.gif:

Leuk dat Lucas maar blijft herhalen dat Cruijff medewerkers van Ajax telefonisch en in meetings heeft bedreigd... een schande! Ik heb een keer gelezen welke woorden Cruijff tegen Coronel heeft gebezigd toen hij hem tijdens een vergadering een uitbrander gaf. Dat was stevig, maar kom op na wat Uri Coronel allemaal voor achterbakse streken heeft geflikt had hij dit zeker verdiend. In de middeleeuwen zou Uri zijn gevierendeeld nadat eerst zijn scrotum eraf was gehakt...

LucaS

Bericht door LucaS » zo jun 09, 2013 8:57 am

Revo schreef:
LucaS schreef:Anyway, daar gaat het ook helemaal niet om. Het is niet de persoonlijke verdienste van vdBoog dat Huntelaar voor 27 miljoen is verkocht. Waar de discussie over ging is of er in de periode vdBoog veel meer is binnengekomen, of uitgegeven. Het lijkt me duidelijk dat het het eerste is.
Nee je bent voor de zoveelste keer weer de basis van de discussie aan het verdraaien, ik kom er morgen nog wel een keer op terug.
Ik ben helemaal de discussie niet aan het verdraaien, en al zeker niet voor de zoveelste keer (?). De discussie gaat erover of er al onder van den Boog begonnen is met bezuinigen. Als er dan na zijn indiensttreding 27 miljoen binnenkomt die hij niet uitgeeft, dan is dat wel degelijk mede op zijn conto te schrijven. We waren helemaal geen transferbalansen aan het bekijken van datum in dienst komen tot gaan. Onder van den Boog zijn er miljoenen binnen gekomen, die vervolgens niet mochten worden uitgegeven, een breuk met de jaren daarvoor.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » zo jun 09, 2013 11:07 am

Jöhnk schreef:
Ajax Rules schreef:Concreet: een spits moet jarenlang werken aan zijn linkerbeen, rechterbeen, koptechniek, etc. Dat vereist grotendeels een individuele aanpak en individuele training. Maar dat neemt bijvoorbeeld niet weg dat het goed zou zijn als hij van zijn trainer in de C1 juist veel moet kaatsen en in de B1 juist moet doordraaien voor de eigen actie en dat de trainer in de A1 het meeverdedigen belangrijk vindt. Bijvoorbeeld. Of dat de ene trainer liever iets hoger verdedigt en de andere liever iets lager. Of dat de ene graag met de buitenspelers op hun eigen kant speelt en de ander graag met de buitenspelers op hun verkeerde kant. Dat elke trainer eigen stokpaardjes heeft, zodat je van iedereen iets meekrijgt en uiteindelijk meer uit een jeugdtraject haalt. Dus ook individualiteit bij de trainers, niet alleen bij de jeugdspelers.
Ja, maar waarom denk je dat dit nu niet zo kan? Hoewel de groep die het nu doet soms als sekte wordt afgeschilderd, blijven het natuurlijk gewoon mensen. Dus de een zal weer net iets anders tegen bepaalde zaken aankijken dan de ander. Niet fundamenteel anders natuurlijk, maar dat sta jij volgens mij ook niet voor.
Nee, een fundamenteel andere aanpak sta ik niet voor. Ik vind het belangrijk dat ELKE trainer is gericht op de ontwikkeling van (individueel) talent ipv het behalen van kampioenschappen.

Wel ben ik voor een kritische en diverse trainersgroep, waarin niet snel een monocultuur zal ontstaan. Of die monocultuur er nu is, kan ik als buitenstaander niet met zekerheid beoordelen. Maar soms krijg ik een beetje de indruk dat je het voor de volle 100% met Cruijff c.s. eens moet zijn en dat de minste of geringste afwijking al een gevaar voor je positie betekent.

Stel bijvoorbeeld dat je als trainer gelooft in een systeem met de punt naar voren. Nu kan ik me voorstellen dat voor die visie geen ruimte is, omdat je je jeugd wilt opleiden in het systeem van het eerste elftal. Maar soms denk ik dat alleen al het aanhangen van die mening/visie er toe leidt dat je met enige argwaan of dedain wordt bekeken op de toekomst. Dat je dan kennelijk het spelletje niet goed ziet. Dat kan ik verder niet bewijzen, dat is een gevoel wat me soms bekruipt.

(Neemt overigens niet weg dat ik de stellige indruk heb dat de jeugdopleiding per saldo positieve stappen heeft gezet in de afgelopen jaren).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Le T.

Bericht door Le T. » zo jun 09, 2013 1:26 pm

Cruijff schreef:Leuk dat Lucas maar blijft herhalen dat Cruijff medewerkers van Ajax telefonisch en in meetings heeft bedreigd... een schande! Ik heb een keer gelezen welke woorden Cruijff tegen Coronel heeft gebezigd toen hij hem tijdens een vergadering een uitbrander gaf. Dat was stevig, maar kom op na wat Uri Coronel allemaal voor achterbakse streken heeft geflikt had hij dit zeker verdiend. In de middeleeuwen zou Uri zijn gevierendeeld nadat eerst zijn scrotum eraf was gehakt...
Dat terugverlangen naar Middeleeuwse logica is inderdaad wel kenmerkend voor het Cruijffkamp.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo jun 09, 2013 4:50 pm

Lucas... hoe vaak moet het herhaald worden? Die 27 miljoen die is gevangen voor Huntelaar is NIET onder bewind van Van den Boog binnengekomen. :aai.gif:

Ajax Rules schreef:Wel ben ik voor een kritische en diverse trainersgroep, waarin niet snel een monocultuur zal ontstaan. Of die monocultuur er nu is, kan ik als buitenstaander niet met zekerheid beoordelen. Maar soms krijg ik een beetje de indruk dat je het voor de volle 100% met Cruijff c.s. eens moet zijn en dat de minste of geringste afwijking al een gevaar voor je positie betekent.
Dat is een aanname die heel veel mensen onterecht doen. Johan is dol op eigenzinnige mensen, hij werkt veel liever met mensen die tegengas geven dan met jaknikkers. Met zijn favoriete leerlingen Van Basten, Koeman en Rijkaard heeft hij juist een hoop conflicten gehad. Uiteindelijk leer je daar allebei van.
Le T. schreef:Dat terugverlangen naar Middeleeuwse logica is inderdaad wel kenmerkend voor het Cruijffkamp.
:smallgrin.gif:

De Middeleeuwen zijn nog lang niet definitief voorbij en dat zal niet snel gebeuren. Of je nou in landen als Syrië, Turkije of Italië politici hebt die nog als dictators hun volk manipuleren, een Ingrid Visser die met haar echtgenoot op middeleeuwse wijze om het leven wordt gebracht of een columnist als Van Hanegem die met zijn sportvisie nog 400 jaar achterloopt. Niet iedereen gaat met zijn tijd mee.

In de middeleeuwen zou een aantal betrokkenen van de Ajax revolutie / oorlog allang vermoord zijn. Of bij Cruijff zelf was op 13-jarige leeftijd al zijn kop afgehakt door Benny Muller. :xyxthumbs.gif:

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » zo jun 09, 2013 5:22 pm

Cruijff schreef:Dat is een aanname die heel veel mensen onterecht doen. Johan is dol op eigenzinnige mensen, hij werkt veel liever met mensen die tegengas geven dan met jaknikkers. Met zijn favoriete leerlingen Van Basten, Koeman en Rijkaard heeft hij juist een hoop conflicten gehad. Uiteindelijk leer je daar allebei van.
In het bedrijfsleven krijg je dat ook vaak te horen "we hebben een kritische, open, egalitaire cultuur". Maar dat soort mission statements betekent in de praktijk niet altijd dat het daadwerkelijk gewaardeerd wordt wanneer je je mond open doet.

Dus: is Cruijff dol op eigenzinnige mensen of zegt hij dat hij dat is? Hij werkt graag met mensen die tegengas geven? Maar aan Van Gaal en Mourinho heeft hij een hekel.

Met Koeman en Rijkaard heeft hij volgens mij nooit een conflict gehad (behalve in hun periode als speler, en toen speelden ze niet veel later bij een andere club) en sinds Van Basten een eigen mening had is de relatie volgens mij ook bekoeld. Ik heb absoluut niet de indruk dat Cruijff en Marco alleen maar closer zijn geworden sinds Marco besloot om JC's adviezen in de wind te slaan.

En iets van elkaar leren? Is er 1 voorbeeld of 1 citaat bekend van de afgelopen 50 jaar waaruit blijkt dat Cruijff is overtuigd of van mening veranderd door gesprekken met een ander? Volgens mij vindt hij vooral die mensen interessant en overtuigend die hetzelfde vinden als hij.
Laatst gewijzigd door Ajax Rules op zo jun 09, 2013 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Le T.

Bericht door Le T. » zo jun 09, 2013 5:22 pm

Cruijff schreef: De Middeleeuwen zijn nog lang niet definitief voorbij en dat zal niet snel gebeuren. Of je nou in landen als Syrië, Turkije of Italië politici hebt die nog als dictators hun volk manipuleren, een Ingrid Visser die met haar echtgenoot op middeleeuwse wijze om het leven wordt gebracht of een columnist als Van Hanegem die met zijn sportvisie nog 400 jaar achterloopt. Niet iedereen gaat met zijn tijd mee.
De Telegraaf, inclusief zijn columnist, heeft dan ook geen kind aan het ophitsen van een meute die geen enkel excuus nodig heeft om het verstand uit te schakelen, en komt makkelijker weg met verdraaiingen en pertinente onzin waar de Spaanse inquisitie niet aan had durven beginnen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo jun 09, 2013 5:44 pm

Ajax Rules schreef:Met Koeman en Rijkaard heeft hij volgens mij nooit een conflict gehad (behalve in hun periode als speler, en toen speelden ze niet veel later bij een andere club) en sinds Van Basten een eigen mening had is de relatie volgens mij ook bekoeld. Ik heb absoluut niet de indruk dat Cruijff en Marco alleen maar closer zijn geworden sinds Marco besloot om JC's adviezen in de wind te slaan.

En iets van elkaar leren? Is er 1 voorbeeld of 1 citaat bekend van de afgelopen 50 jaar waaruit blijkt dat Cruijff is overtuigd of van mening veranderd door gesprekken met een ander? Volgens mij vindt hij vooral die mensen interessant en overtuigend die hetzelfde vinden als hij.
De meesten met wie hij meerdere conflicten heeft gehad, heeft hij daarna vervolgens als trainer gekocht of op een andere manier aangetrokken.

En ja, Johan Cruijff geeft heel vaak aan dat hij van ontmoetingen met mensen ontzettend veel geleerd heeft. Of het nu gaat om Amerikanen met een visie op een sportorganisatie, politici die hij ontmoet, een golfer als Severiano Ballesteros of Rafael Nadal, die in zijn vakgebied ook de beste is. Hij pikt heel veel van dat soort types op, alleen heeft Cruijff wel af en toe iemand met een goede beheersing van het Nederlands nodig die dat namens hem helder uitlegt of opschrijft. Wanneer Johan zelf aan het woord is denkt hij sneller dan hij praat en is het voor veel mensen niet meer te volgen.
Ajax Rules schreef:In het bedrijfsleven krijg je dat ook vaak te horen "we hebben een kritische, open, egalitaire cultuur". Maar dat soort mission statements betekent in de praktijk niet altijd dat het daadwerkelijk gewaardeerd wordt wanneer je je mond open doet.

Dus: is Cruijff dol op eigenzinnige mensen of zegt hij dat hij dat is? Hij werkt graag met mensen die tegengas geven? Maar aan Van Gaal en Mourinho heeft hij een hekel.
Diep in zijn hart waardeert Cruijff Van Gaal als vakman, heus wel. Bij Mourinho bevalt hem de speelstijl en het hele trucje eromheen niet, hij vindt dat een coach die zich zo gedraagt (o.a. blessures van tegenstanders achterhalen en dan de instructie om diegene expres op die kwetsuur aan te pakken...) een club schade berokkent. De reputatie van Real Madrid loopt een deuk op met zo'n trainer, als Barcelona hem zou hebben benoemd was dat ook het geval geweest. Bij Chelsea zal dat minder een punt zijn, hun hele club ruikt als en smaakt als de persoon José Mourinho.

In het bedrijfsleven heb ik ook de nodige bullshit meegemaakt ja, hoe harder een manager roept dat de bedrijfscultuur zo open is, hoe meer dat gewantrouwd kan worden. Maar met een echt goed idee kun je in het juiste bedrijf de juiste snaar raken. Alleen wordt er tegenwoordig bij bijna elke Nederlandse organisatie vooral in technische termen of management taal geluld door mensen die er de ballen verstand van hebben. Bij Nationale Nederlanden, ING of de NS kun je daarmee wegkomen.

Bij Ajax is de core business dat de bal in het netje gaat. Als 5 of 10 jaar lang Siem de Jong zorgt dat die ballen het net in gaan, of Frank de Boer de belangrijkste man is, dan is Siem de Jong en Frank de Boer bij Ajax de baas. De hierarchie wordt bepaald door te zoeken naar degene die Ajax sportief het meeste omhoog duwt. Dat moet je aan Frank de Boers en Overmarsen overlaten. Jaakkes Coronels of Sturkenbooms lopen daar alleen maar bij in de weg.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jun 09, 2013 5:55 pm

Le T. schreef:
Cruijff schreef: De Middeleeuwen zijn nog lang niet definitief voorbij en dat zal niet snel gebeuren. Of je nou in landen als Syrië, Turkije of Italië politici hebt die nog als dictators hun volk manipuleren, een Ingrid Visser die met haar echtgenoot op middeleeuwse wijze om het leven wordt gebracht of een columnist als Van Hanegem die met zijn sportvisie nog 400 jaar achterloopt. Niet iedereen gaat met zijn tijd mee.
De Telegraaf, inclusief zijn columnist, heeft dan ook geen kind aan het ophitsen van een meute die geen enkel excuus nodig heeft om het verstand uit te schakelen, en komt makkelijker weg met verdraaiingen en pertinente onzin waar de Spaanse inquisitie niet aan had durven beginnen.
Haal de Spaanse Inquisitie er ook nog even bij. :biggrin.gif:

Plaats reactie